Mainos

Jatkoajan virallinen valokuvaustopic

• 153 504
  • 827

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Käytettynä noita Tokinan linssejä näköjään huuto.netissä on jokunen 500 eken (ainakin yksi Canonille ja pari Nikonille) huutohintoihin. Kyllä niitä tietty käytettynäkin saattaa saada, mutta onko hinta järkevä. Uudenkin sitten jo, kun saa satasen lisä sijoituksella ja on takuu voimassa.
Periaatteesta en edes käy huuto.netissä. Aivan liikaa huijareita ja kaapattuja tilejä liikkeellä. Mutta kotimaiset hyvämaineiset kamerafoorumit kannattaa koluta, jos haluaa säästää rahaa. Kameralaukussa on nytkin myynnissä ainakin yksi kappale Helsingissä. Hinnan järkevyyden joutuu jokainen päättämään itse. Olen ostanut aika monta käytettyä objektiivia dc-netistä, koska uuden ostaminen on rahanhukkaa. Jos pyynti on liian lähellä uutta kivijalka- tai nettikauppaan verrattuna, ei ole pakko ostaa ensimmäistä tarjokasta. Kannattaa seurata hintatasoa ja tehdä siitä vaikka muistiinpanoja. Siis jos ei ole aivan hirvittävä materiahysteria päällä. Jos on pakko ostaa heti, niin toki uuden ostaminen on aivan hyväksyttävä toimenpide.

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Periaatteesta en edes käy huuto.netissä. Aivan liikaa huijareita ja kaapattuja tilejä liikkeellä. Mutta kotimaiset hyvämaineiset kamerafoorumit kannattaa koluta, jos haluaa säästää rahaa. Kameralaukussa on nytkin myynnissä ainakin yksi kappale Helsingissä. Hinnan järkevyyden joutuu jokainen päättämään itse. Olen ostanut aika monta käytettyä objektiivia dc-netistä, koska uuden ostaminen on rahanhukkaa. Jos pyynti on liian lähellä uutta kivijalka- tai nettikauppaan verrattuna, ei ole pakko ostaa ensimmäistä tarjokasta. Kannattaa seurata hintatasoa ja tehdä siitä vaikka muistiinpanoja. Siis jos ei ole aivan hirvittävä materiahysteria päällä. Jos on pakko ostaa heti, niin toki uuden ostaminen on aivan hyväksyttävä toimenpide.

Minulla ei ole tarkoitus ostaa heti, mutta mietin, että miksei voisi samantien ostaa ebaysta josta saa uutena ja vuoden myyjän takuulla, tulee vielä Briteistä niin ei pitäisi olla mitään vero/tulliongelmiakaan, mutta hinta on samaa luokkaa suomesta saatavien käytettyjen kanssa? Esim tässä NEW Tokina 11-16mm F2.8 AT-X 116 PRO DX II AF FOR CANON +77mm FILTER UK RM SP D | eBay

Ei ole toistaiseksi tullu osteltua kuin filttereitä, kaukolaukaisin ja jotain muuta pientä härpäkettä ebaysta, mutta hyvin tuo tuntuu toimivan, isommat myyjät pelkää tuota negatiivista palautetta kuin ruttoa, joten palvelu on usein parempaa ja ymmärtäväisempää kuin "kunnon" kaupoissa. Ja sitten jos jotain isompia ongelmia tulee niin ebay:hyn itseen voi ottaa yhteyttä. Onko kukaan täällä ostanut jotain objektiivia esim. Ebaysta juuri?

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Sigma 10-20 mm F/3.5 mulla oli myös aikaisemmin toisessa rungossa. Reunapiirto on ihan kiva, mutta ei tuo valovoima tahdo vaan riittää.

Tuo valovoimakin vähän riippuu käyttötavasta. Itse kuvaan laajiksella lähes poikkeuksetta jalustalla ja hyvin harvoin täydellä aukolla, jolloin optinen suorituskyky, värientoisto jne. nousevat paljon merkityksellisemmiksi ominaisuuksiksi kuin valovoima. Esimerkiksi "pimeämpi" Nikon 12-24mm F4 maksaa uutena ~1200€, mutta onkin sitten optiselta suorituskyvyltään kutakuinkin täydellinen laajakulma. No ok, ehkä tähtitaivaan kuvaaminen ilman seurantajalustaa on sellainen kuvaamisen muoto, jossa itse olen kaivannut valovoimaa laajikselta kun valottaakaan ei voi yli 30s ilman että tähdet piirtyvät viiruiksi.

Olen ostanut aika monta käytettyä objektiivia dc-netistä, koska uuden ostaminen on rahanhukkaa. Jos pyynti on liian lähellä uutta kivijalka- tai nettikauppaan verrattuna, ei ole pakko ostaa ensimmäistä tarjokasta. Kannattaa seurata hintatasoa ja tehdä siitä vaikka muistiinpanoja.

Nimenomaan. Itse olen pyrkinyt myös ostamaan käytetyt tuotteet samalta paikkakunnalta mikäli mahdollista, jolloin noudon yhteydessä on mahdollisuus tsekata myyntikappaleen kunto ja varmistaa muutenkin, että toimii niin kuin pitää. Lukuisia kauppoja olen tehnyt sekä Digicamera.netin että Kameratori.comin kautta eikä kertaakaan ole tarvinut pettyä tai edes harkita peruuttavansa kauppoja. Yleensä nimimerkkien viestihistoriasta on pääteltävissä, että minkälainen kauppakumppani on kyseessä.

Ps. Digicamera.netissä näkyy löytyvän yksi Tokina 11-16mm hintaan 450€. Halvimmillaan olen nähnyt noita jopa hintaan 350€ (ainakin Nikon-kiinnityksellä).

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niin joo sopinee heittää tähän, että erityisesti juuri tähtitaivaskuvaus kiinnostaisi. Nettimarkkina.comista näytti myös löytyvän tokina Canoniin 400 eur hintaan. Kaipaisin vain infoa nyt tuosta, että miksi ei ostaisi suoraan uutena ebaysta? Tuote kun tulisi ton mukaan vielä tosiaan briteistä eikä esim. hongkongista niinkuin iso osa muista tuolta tilaamistani (filtterit yms.).

Toki tuo nettimarkkina.comin on yksi vaihtoehto ja myös noilla foorumeilla päivystäminen, mutta tuolta saisi ostettua kun haluaa ja olisi jonkinmoinen myyjän takuukin tuotteessa.

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Niin joo sopinee heittää tähän, että erityisesti juuri tähtitaivaskuvaus kiinnostaisi.

Siinä tapauksessa tuo Tokina on kyllä oiva valinta :)

Kaipaisin vain infoa nyt tuosta, että miksi ei ostaisi suoraan uutena ebaysta? Tuote kun tulisi ton mukaan vielä tosiaan briteistä eikä esim. hongkongista niinkuin iso osa muista tuolta tilaamistani (filtterit yms.).

Mikäli myyjä on luotettava ja rahteineen kaikkineen tulee halvemmaksi kuin Suomesta ostettuna, niin miksipä ei? Itse en ole ikinä kameratarvikkeita tilannut ulkomailta, joten kokemusta ei asian suhteen ole.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Niin joo sopinee heittää tähän, että erityisesti juuri tähtitaivaskuvaus kiinnostaisi. Nettimarkkina.comista näytti myös löytyvän tokina Canoniin 400 eur hintaan. Kaipaisin vain infoa nyt tuosta, että miksi ei ostaisi suoraan uutena ebaysta? Tuote kun tulisi ton mukaan vielä tosiaan briteistä eikä esim. hongkongista niinkuin iso osa muista tuolta tilaamistani (filtterit yms.).

Toki tuo nettimarkkina.comin on yksi vaihtoehto ja myös noilla foorumeilla päivystäminen, mutta tuolta saisi ostettua kun haluaa ja olisi jonkinmoinen myyjän takuukin tuotteessa.
Netistä ostettaessa pitää muistaa kaksi asiaa:

- Käyttää vain luotettavaksi tunnettua palvelua (harmaita firmoja on varmaan kymmenittäin)
- Tarkistaa ostetun tuotteen takuuasiat huolella

Esimerkiksi surullisen kuuluisa digivire (*) käytti harmaatuontia. Takuuasiat eivät onnistuneet marssimalla esimerkiksi JAS Tekniikkaan, vaan tuote piti lähettää takaisin myyjälle, joka muistaessaan ehkä toimitti viallisen tuotteen huoltoon. Käytännössä takuuta ei siis ollut. Pitää siis oikeasti selvittää se myyjä ja toimiiko maailman- tai edes Euroopan-laajuinen takuu.

(*) Jälleen yksi alasajo suoritettu, uudelleensyntymää uudella nimellä odotellaan. Liekö jopa jo julkaistu?

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Netistä ostettaessa pitää muistaa kaksi asiaa:

- Käyttää vain luotettavaksi tunnettua palvelua (harmaita firmoja on varmaan kymmenittäin)
- Tarkistaa ostetun tuotteen takuuasiat huolella

Esimerkiksi surullisen kuuluisa digivire (*) käytti harmaatuontia. Takuuasiat eivät onnistuneet marssimalla esimerkiksi JAS Tekniikkaan, vaan tuote piti lähettää takaisin myyjälle, joka muistaessaan ehkä toimitti viallisen tuotteen huoltoon. Käytännössä takuuta ei siis ollut. Pitää siis oikeasti selvittää se myyjä ja toimiiko maailman- tai edes Euroopan-laajuinen takuu.

(*) Jälleen yksi alasajo suoritettu, uudelleensyntymää uudella nimellä odotellaan. Liekö jopa jo julkaistu?

Tätä takuuasiaa itsekkin koitin hieman tutkailla, mainitsevat nimittäin kyseessä olevan myyjän myöntämä vuoden takuu. Valmistajan oma takuuhan on todnäk aina maailmanlaajuinen? Tai näin ainakin kun ostin thaikuista tuon Canonin 50mm 1.8 niin tuli joku canonin oma takuukuitti missä mainittiin että on ihan maailmanlaajuinen.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tätä takuuasiaa itsekkin koitin hieman tutkailla, mainitsevat nimittäin kyseessä olevan myyjän myöntämä vuoden takuu. Valmistajan oma takuuhan on todnäk aina maailmanlaajuinen? Tai näin ainakin kun ostin thaikuista tuon Canonin 50mm 1.8 niin tuli joku canonin oma takuukuitti missä mainittiin että on ihan maailmanlaajuinen.
Valmistajan takuu voi olla maailmanlaajuinen, mutta jos liikkeellä on noita digivireitä, et pysty edes ostokuitilla hoitamaan asiaa Suomessa. Silloin olet aivan täysin sen myyjän armoilla. Homman juju taitaa olla Canonin vaatima EWS-takuukuitti. Jos sitä ei paketin mukana tule, sinulla ei ole takuuta. Tämä on minulle kuitenkin toisen käden tietoa, joten ei saa käyttää oikeudessa todisteena.

Canonilla muistaakseni putket ovat maailmanlaajuisen takuun voimassa (jos siis myyjäfirma on hoitanut asiansa kunnolla), mutta jos haet esim. Jenkeistä rungon, sen takuu ei olekaan Euroopassa voimassa.

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Tuo Huuto.net on tosiaan nykyään täynnä suurelta osin huijausilmoituksia. Rehellistä ilmoitusta sieltä on enää vaikea löytää ainakaan kamerapuolella. Itse olen käyttänyt kameralaukku.comia. Siellä ainakin tavara on mennyt hyvin kaupaksi ja olen saanut sen mitä olen halunnutkin.

Taivaan kuvauksesta kiinnostuneiden kannattaa tutustua Taivaanvahti.fi-palveluun (Taivaanvahti - Ursan havaintojärjestelmä: Kuvat ja kertomukset). Kyseessä on Ursan havaintopalvelu, josta löytää paljon hienoja kuvia ja jonne itse kukin voi laittaa omia hienoja kuviansa. Kuvien exif-tiedoista löytyy hyvää oppia laatuvalokuvien saamiseen....

Metsästäjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT
Itse olen yhden objektiivin ostanut verkkokaupasta uutena, yhden käytettynä rajalacamera.com ja yhden tuolta kameratorista käytettynä. Salaman Nissinin ostin uutena Verkkokaupasta. Ainakin omat kilpailutukseni tuotti tämmöiset vastaukset. Pikku kameratilpehööriä olen ostanut miniinthebox-sivustolta. Ainakin toistaiseksi kaikki on mennyt hyvin.

Ilmeisesti lukijoista ei löydy bridge kameralla (myös superzoomeiksi kutsuttu) kuvaavia ?

Kysytään nyt vielä kerran, sen verran tuntui jäävän piiloon tuo oma aikaisempi viestini.

HS50 on kyllä ollut kaikinpuolin erinomainen ostos, ainoa negatiivinen asia on juuri tuo automaattisen tarkennuspisteen hidas valinta prosessi.

Metsästäjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT
Ei ole kokemuksia, mutta tiedän tuon olevan hinta/laadultaan oikein soiva peli. Osta pois vaan.
Vaikuttaa kyllä ihan ok jutulta. Tietty Se on tässä ensimmäisen kameran hankinnassa, että noiden objektiivien kalleuden takia sitten on ns. Nikonin käyttäjä.

Metsästäjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT
Ilmeisesti lukijoista ei löydy bridge kameralla (myös superzoomeiksi kutsuttu) kuvaavia ?

Kysytään nyt vielä kerran, sen verran tuntui jäävän piiloon tuo oma aikaisempi viestini.

HS50 on kyllä ollut kaikinpuolin erinomainen ostos, ainoa negatiivinen asia on juuri tuo automaattisen tarkennuspisteen hidas valinta prosessi.

Itselläni ei ole ollut tämmöistä Fujifilmin FinePix HS50-kameraa. Aikamoiset zoomit ainakin Amazonin sivut lupaavat, kun polttoväli on 4.4-185 eli 42x zoom. Tuossa "aukko" valovoimaa näyttää olevan 1:2.8-5.6 Itselläni on matkan varrella ollut kaksi Olympuksen vähän samanhenkistä kameraa ja itseasiassa otin pokkarini Olympus SZ-10 esiin. Siinä on polttoväli 5.0-90 mm eli 18x zoom. Omassa pokkarissani on "aukko" 1:3.1-4.4. Jotenkin tuntuu noissa pokkareissa ilmoitettujen arvojen olevan välillä viitteellisiä. Ainakin oma Olympukseni on tarkoitettu ainoastaan aurinkoisella säällä käytettäväksi. Kuva tärähtää vähän liiankin helposti, kun kyseessä on kuitenkin kovin pienen kokoinen 140 grammaa painava kamera. Yllättävän hyvin kamera säilyttää värit. Siinä kamerassa nuo linssin suojat jumittuvat helposti rannalla, eli mikään uimarantakamera se ei kokemuksieni mukaan ole.

Aikanaan minulla oli sellainen Olympus UZ-550 eli myös jotain 18x zoomaava. jossa polttoväli oli 4.7-84.2 ja aukko 1:2.8-4.5 Siinä sai kuvat käyttää aina valkotasapainon kautta kuvankäsittelyohjelmassa. Niin huonot olivat värit. Sain kameran linssiin aikanaan naarmuja, kun linssinsuoja rikkoutui ja kävi pieni vahinko.

Ystävättärelläni on pokkarina sellainen Canonin PowerShot SX150, jossa on 12x zoomi. aukoksi kamerassa ilmoitetaan 1:3.4-5.6. Kamera tuntuu toimivan hämärässä paremmin kuin omani huolimatta tehtaan antamista huonommista aukkoarvoista. Isompana vikana on paristojen nopea tyhjeneminen. Vaihtaisin oman Olympuksen SZ-10 pokkarini kyllä päittäin tähän Canoniin ihan milloin tahansa.

Semmoista kokemusta näistä ns. Superzoomeista itselläni.

Aikamoiset zoomit ainakin Amazonin sivut lupaavat, kun polttoväli on 4.4-185 eli 42x zoom. Tuossa "aukko" valovoimaa näyttää olevan 1:2.8-5.6

Jep, itse jouduin kameran oston yhteydessä todelliseen kiirastuleen, sillä valinta oli todella, todella vaikea. Manuaalinen zoom kuitenkin vihdoin minut käänsi HS50 puoleen muista superzoomeista, sillä se antaa enemmän mahdollisuuksia saada nopeassa tilanteessa hyvä kuva. Mielummin näin kun odotella moottoriäänen säestämää oikean zoomin hakemista.

Toki tuo Zoom itsessään ei ole se kaikista isoin juttu, kyllähän noilla täyskenno järkkäreillä ja isoilla putkillä pääsee croppaamalla parempiin tuloksiin, hinta vaan on sitten täysin eritasoa.

Valitettavasti, koska putkea ei voi vaihtaa, tuohon oli pakko ensitilassa hommata filtteri (tämä kait laskee valovoimaa jonkun verran?), ettei vaan pääse linssi naarmuuntumaan, toivon pärjääväni tällä jos ei nyt loppuelämääni, mutta mahdollisimman pitkään.

Metsästäjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT
Valitettavasti, koska putkea ei voi vaihtaa, tuohon oli pakko ensitilassa hommata filtteri (tämä kait laskee valovoimaa jonkun verran?), ettei vaan pääse linssi naarmuuntumaan, toivon pärjääväni tällä jos ei nyt loppuelämääni, mutta mahdollisimman pitkään.
Taitaa muuten olla aika yleistä, että ostetaan noita UV-suotimia linssien (hmm! putkien) eteen. Mulla on yhtä vaille jokaisessa objektiivissa tuo UV-suodin linssin edessä ja siihen puuttuvaankin kyseinen lasi on tilattuna. Valovoiman menetystä enemmän taitavat valokuvauksen harrastajat pelätä kuvanlaadun heikkenemistä yhden lisälasin muodossa. En tiedä sitten noista laatueroista, mutta itse olen ostanut sellaisia 15 eken nurkilla olevia linssejä (jos vertailuarvona pidetään netanttilan tarjoamia Hoya merkkisiä UV-suotimia). Kyllähän internetistä olen lukenut, että osa ei osta ollenkaan alle 50 euron suotimia. En osaa sanoa, että missä kohtaa tästäkin harrastuksesta alkaa tulemaan rahan tuhlausta.

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Kymmenisen vuotta on objektiivit kulkeneet kameran nokassa mm. metsäreissuilla, eikä yhdessäkään ole lasipinnoissa naarmuja, eikä koskaan ole myöskään suotimia käytetty naarmusuojana. Vastavalosuoja sen sijaan on yleensä kiinni, ja laukussa kulkevissa laseissa tulpat molemmissa päissä. Kaapista löytyy kyllä pari Canonin suojalasia, jos sää sellaista joskus vaatii, mutta aika pienellä käytöllä ovat olleet.

Halvat suotimet hyvän lasin edessä aiheuttaa heijastumia ja kontrastin huononemista. Se on tietenkin makuasia että miten paljon tätä kukin sietää, mutta minusta suotimien käyttö pelkästään suojalaseina on täysin turhaa.

ND- ja polarisaatiosuotimia käytän kyllä kuvaustilanteissa.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minusta nuo suojalasit ovat turhia. Jos tarvitsee filtteriä oikeasti, pitää olla valmis myös satsaamaan laatuun. Ja jos ihan totta puhutaan (mutulla tietenkin), pieni naarmu etulinssissä ei vaikuta kuvaan millään tavalla. Voisin veikata, että se suojalinssi/filtteri siinä nokalla vaikuttaa enemmän, huonompaan suuntaan.

Ja nyt en siis puhu mistään harmaasuotimista jne, joilla on ihan oma käyttötarkoituksensa. Mulla oli aiemmin pyöröpola laajiksessa, mutta ei mun silmä oikein erottanut, oliko siitä apua vai ei. En kuitenkaan kovin usein kuvaa tilanteissa, missä se pääsee oikeuksiinsa. Ja mallikin taisi olla juuri noita hinnat alkaen -filsuja.

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viimeksi olin onnellinen suotimesta kun piti saada lähikuvaa moottorisahaamisesta, eikä kyse ollut edes mistään vaaksan päästä makroilusta. En edes huomannut että purusade tuli linssiin asti, mutta lopputulema näytti kuun pinnalta. Suodin vaihtoon ja elämä jatkui. Sillä kertaa olin iloinen myös siitä ettei sattunut olemaan mikään laatusuodin. Myös esim. keittiörasvan ja meri-ilman suolan kanssa arvelisin että suodin olisi ihan kiva. Riippuu siis kunkin omista kuvastavoista ja -kohteista ja taloudellisesta riskinkantokyvystä. Minä suosin suotimia jotta joutuisin vähän vähemmän miettimään mihin uskaltaa kameransa tunkea. Toki hyvä vv-suoja eliminoi suurimman osan riskeistä.

Laadusta joutuu tosiaan maksamaan, joskus oikein testailin ja huonot heikensi kontrastia silminnähden, paremmat ei juurikaan. Tuntuu että paremmista irtoaa likakin helpommin.

Taloudellisesta kysymyksetähän tuossa on tosiaan kyse, itselläni ei todellakaan ole varaa ostaa uutta 500€ kameraa jos linssii naarmuuntuu pahasti ja koska kameralla on tarkotus pärjätä erittäin pitkään, niin pakko tuo oli tuohon hommata.

Voisi kyllä harkita parempaapin filtteriä, mutta ei toistaiseksi varannot moista salli.

Laitetaas nyt pari täysinkäsittelemätöntä kuvaa, niin ammattilaiset pääsee haukkumaan kameran suorituskyvyn :)

http://p1.pichost.me/640/47/1708097.jpg
http://p1.pichost.me/640/47/1708099.jpg
http://p1.pichost.me/640/47/1708098.jpg

Parhaita kuviani en tänne laita, koska ne ovat watermarkattuja omalla nimelläni. Nuokin on ehkä vähän pienehköjä, mutta eiköhän niistä jonkun kuvan saa (pun intended).

Jos kuitenkin ärsyttää, niin vittuilkaa niin pistän muutaman täysikokoisen.

Outsider

Jäsen
Kenelläkään kokemusta canonin s95, s100 tai s110 malleista tai jostain muusta vastaavasta taskuun menevästä kamerasta? Vajaat pari vuotta on nyt menty Olyn E-PL3:n kanssa ja tyytyväinen olen ollut, mutta vaikka ykköskriteeri microjärkkärin hankinnalle olikin pieni koko, niin silti tekisi mieli hankkia rinnalle vielä joku pokkari mikä menisi oikeasti farkkujen taskussa ja minkä saisi mukaan esim. keikoille/urheilutapahtumiin minne järkkärin vieminen ei onnistu.

Harmittavan vähän noita tuntuu käytettynä liikkuvan, minkä voi toisaalta varmaan mieltää positiivisena asiana kameran hyvyyttä arvioitaessa.

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Kenelläkään kokemusta canonin s95, s100 tai s110 malleista tai jostain muusta vastaavasta taskuun menevästä kamerasta? Vajaat pari vuotta on nyt menty Olyn E-PL3:n kanssa ja tyytyväinen olen ollut, mutta vaikka ykköskriteeri microjärkkärin hankinnalle olikin pieni koko, niin silti tekisi mieli hankkia rinnalle vielä joku pokkari mikä menisi oikeasti farkkujen taskussa ja minkä saisi mukaan esim. keikoille/urheilutapahtumiin minne järkkärin vieminen ei onnistu.

Harmittavan vähän noita tuntuu käytettynä liikkuvan, minkä voi toisaalta varmaan mieltää positiivisena asiana kameran hyvyyttä arvioitaessa.
Mulla on ollut S95 reissukamerana jokusen vuoden, ja diggaan kovasti. RAW-kuvaus on ainakin itselle ehdoton, kun kaiken vedän Lightroomista läpi. Kuvanlaadultaan about vastaava kuin EOS500D kittiputkella. Ekana tuossa kärsii hämärässä kuvaaminen, lisäksi syvyysterävyys toimii vain isoimmalla aukolla ja silloinkin etualan objekti täytyy olla todella lähellä. Pokkareista kuitenkin ihan ehdottomasti paras vaihtoehto.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy