Ei ole jos haluaa kehittyä. Sama kuin missä tahansa muussakin jutussa jota tehdään tosissaan. Yritetään tehdä paras mahdollinen tulos jokaisella suorituksella. Olen kuitenkin ihan samaa mieltä kanssasi tuosta että kuvien käsittely on osa kokonaisuutta ja kuuluu kuvaukseen. Kyseessä oli puoleltani siis karkea yleistys.
Tarkoitin siis että kuvaus on yksi- iso osa - kokonaisuutta ja jos yhden vaiheen tekee niin hyvin kuin pystyy ja kalusto antaa myöten, on jälkikäsittelyyn tarvittava aika/maarä pienempi.
Nyt kun kelit taas kylmenee, niin minkäslaisia hanskoja Jatkoaikalaiset pitää kädessä kuvatessaan ulkona? Jotain ohutta ja pitävää olisi hakusessa, mahdollisesti ns. "kynsikkäitä".
Sunnuntai-iltana tuli käytyä nappaamassa yksi pidempi valotus Nordiksesta, kun sattui sopivasti reitille ja etupihakin oli tyhjänä:
Where the Stars Come Out at Night | Flickr
(linkki vie Flickr-kuvapalveluun)
Itse tykkään kuvan fiiliksestä, vaikka se ei ehkä teknisesti parasta a-luokkaa olekaan.
Hmm... Jäin vain miettimään, että noiden kuvien tekstuuri on jo muutenkin sellainen, ettei tuo rakeisuus oikein tule esiin. Millaisilla asetuksilla muuten otit nuo kuvat? Vai teitkö simuloinnin jälkikäsittelyllä?http://s11.postimg.org/6mcqx9mpf/123.jpg
http://s23.postimg.org/shu2agscr/321.jpg
Ohessa pari testikuvaa jotka otin uudella OM-Dllä. Tarkoituksena simuloida vanhaa rakeista MW-filmiä.
Hmm... Jäin vain miettimään, että noiden kuvien tekstuuri on jo muutenkin sellainen, ettei tuo rakeisuus oikein tule esiin. Millaisilla asetuksilla muuten otit nuo kuvat? Vai teitkö simuloinnin jälkikäsittelyllä?
Tevehdys arvon palstatoverit!
Olisko kenelläkään asiantuntijalla heittää jotain hyvää tärppiä aloittelevan kuvaajan ensimmäiseksi laitteeksi? Runko+ objektiivi? Ei kärsisi 500euroa enempää aluun laittaa...
Kiitos etukäteen!
Tevehdys arvon palstatoverit!
Olisko kenelläkään asiantuntijalla heittää jotain hyvää tärppiä aloittelevan kuvaajan ensimmäiseksi laitteeksi? Runko+ objektiivi? Ei kärsisi 500euroa enempää aluun laittaa...
Kiitos etukäteen!
Voisin heittää kyselyn kun olen tässä laajakulmaa itselleni etsinyt ja vaihtoehtoja taitaisi nyt olla nelisen kappaletta omalle lompakolle sopivia.
Samyangilta 14mm f/2.8 (n. 399 eur)
Sigmalta 10-20mm f/4-5.6 (n. 449 eur)
ja muistaakseni Tamron 10-24mm 3.5-4.5 (n. 504 eur)
nuo jotain jonkin aikaa markkinoilla olleita ja vähän löytyy noilla otettuja kuviakin internetin ihmeellisestä maailmasta. Nyt vain löysin vielä tälläisen Samyangin 10mm f/2.8 joka taisi halvimmillaan olla kans tuon 399 euroa. Ainoa huono Samyangeissa on noihin Sigmaan ja Tamroniin verrattuna, että ovat manuaalitarkenteisia. Mutta kun ovat kuitenkin primejä niin sama kai se on säätääkö zoomia vai tarkennusta? Kokemusta manuaalitarkenteisista? Mielellään laajakulmista? Entä muuten Samyangista merkkinä?
Onko poissuljettu vaihtoehto etsiä laajakulma käytettynä? ....
Ainiin, millä rungolla kuvaat?
Viime viikolla myin Samyangin 8mm kalansilmän pois. Manuaalitarkennus oli omasta mielestäni hieman vaikeaa noin laajalla (kuvaan läheltä) ja piirto aika kaukana laatulinsseistä. Reunoilta kuvat oli myös suhmusia. Myös aukon säätö oli tässä mallissa manuaalinen, joka ei sinänsä kyllä haitannut omia tarpeitani. En oikein osaa suositella, jos vähänkin on hyvän kuvanlaadun perään.
Kiitos infoista, ei ole poissuljettu mutta suosin itse yleensä uutena ostamista. Kuvaan Canonin 700D:llä. Koitan käydä vielä noi sun ehdotukset tarkemmin läpi, ny kännykällä vaan tarkoitus vastata tuohon runkokysymykseen. Tä uus Samyang vaan mainostaa piirtävänsä kulmasta kulmaan suoraa linjaa...
Onko poissuljettu vaihtoehto etsiä laajakulma käytettynä? Tuolloin budjettiin saattaisi mahtua Tokina AT-X 11-16mm F2.8 tai Sigma 10-20mm F3.5, jotka molemmat ovat hintaluokassaan mielestäni aivan ylivertoja. Varsinkin tuota Tokinaa tuntuu löytyvän ihan hyvin käytettynä, hintojen pyöriessä siinä 400-500€ välimaastossa.
Itse olen aikoinaan tuon mainitsemasi Tamronin omistanut. Se on kyllä laaja, mutta häviää oikeastaan kaikilta ominaisuuksiltaan noille kahdelle edellä mainitulle. Mm. piirto reuna-alueilla on aika suttuista ja tarkennus tuppaa sahaamaan hämärässä.
Samyangeissa on aika paljon Tamronin tapaan yksilöllisiä eroja. Jos sattuu saamaan huippuyksilön, niin pelkkiä kehuja satelee. Itselläni on toistaiseksi ollut hyvät kappaleet (85 mm F/1.4 ja 14 mm F/2.8). Kun omaan Pentaxiin ei ollut mahdollista saada tuota Tokinan huippua 11-16 laajista, niin seuraava vaihtoehto oli Samyang 14 mm. Ainakin revontulikuvauksessa on toiminut hienosti. Sigma 10-20 mm F/3.5 mulla oli myös aikaisemmin toisessa rungossa. Reunapiirto on ihan kiva, mutta ei tuo valovoima tahdo vaan riittää.
K-5:n korvaajaksi olen ajatellut aikanaan K-3:sta. Kunhan sen hinta tuosta hieman tippuu. Vaikuttaa hienolta rungolta...
Tsekkaa nyt tuo digicamera.netin myyntipalsta ja/tai pistä ostopalstalle ilmo. Kyllä tuota välillä liikkuu käytettynä.Okei, no meikäläinen rupee metsästämään tuota Tokina 11-16:ta, muualtaki tuli luettua lähinnä kehuja siitä. Verkkokauppa.comissa hintaa tuolle on 699 eur, britti-ebaysta saisi uutena 385 punnan hintaan postikuluitta joten hintaa kertyy tuo vähän reilu 450 euroa... Vois olla yksi vaihtoehto jossei Suomesta edullisemmin mistään löydy.