Olen ajatellut hankkia kameran, jolla olisi hyvä ottaa kuvia lomalla ja juhlissa. Olen ehkä hieman mainosten uhri ja olen kääntänyt katseeni tähän yksilöön:
Linkki Gigantin sivuille Nikon 1 V1
Meikäläinen osti tuollaisen joulun jälkeen, juurikin samasta paikasta ja samalla hinnalla. Tästä kävin vähän keskustelua tuossa Digikameraketjussa, ja sain myös asiantuntijalausuntojakin, etenkin nimimerkki Leonilta.
Tuossa linkkiä ketjuun:
Digikamera - Sivu 36 - Jatkoajan keskustelupalsta
Mielipiteitä? Onko tuosta mihinkään? Mitä eroa (muu kuin fyysinen koko) on tuon J1-mallin kanssa, joka on 100 € arvokkaampi? Ottakaa arvosteluissa huomioon kameran käyttötarkoitus (ei likellekkään ammattikäyttöön). Myös muita edullisia saa ehdottaa ja paikkoja netistä, josta voisi hankkia sopuhintaan!
Minä kyllä pidän tuosta kamerasta. Säätöjä löytyy, mutta suurin osa niistä on ihan näppärästi asetettavissa. Kuvanlaatu on minusta ihan kohtuullinen, tai oikestaan jopa varsin loistava - joskin saatan tässä mennä harhaan siinä, että tämä on ensimmäinen järkkärini. Hyppy pokkarista järkkärimaailmaan on kuitenkin melko selvä...
Silloin kun minä katsoin hintoja, niin Gigantti oli selvästi halvin. Musta Pörssi ja Anttila pyysivät täysin samasta setistä 800 - 900 euroa... en tiedä, ovatko jo järkeistäneet hintaansa...
Ja sanoisin, että tuohon käyttötarkoitukseen tuo on varmasti oikein hyvä. Kameraa pystyy käyttämään automaattisäädöillä (kuten pokkaria), tai sitten järkkärinä.
Valokuvauksesta jotain tietävä työkaverini sanoi, että tuossa mallissa on ainoa pieni haitta se, että Nikonin objektiivesta suurin osa ei käy tuohon suoraan, vaan tarvittaisiin adapteria väliin. En ole tuosta varma, koska minä olen pärjännyt tuolla objektiivilla.
Salamaa tuossa ei ole, ja sellainen maksaa muistaakseni yllättävänkin paljon. En ole sellaista hankkinut. Jos meinaa huonommissa valaistusolosuhteissa kuvata, niin ISO-herkkyyttä säätämällä pääsee melko pitkälle. Minä sain jopa kuvattua siedettävästi Kroatian rannikolla näyttävää kuutamonsiltaa, vaikka muuta valoa ei käytännössä ollutkaan... toki liikkuvasta kohteesta ei olisi mitään otosta saanut...
Noh, joku valokuvauksesta enemmän ymmärtävä todennäköisesti nauraa minut pihalle...