Jatkoajan virallinen homoketju

  • 881 193
  • 8 125

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sukupuolineutraali avioliitto kuvaa asetelmaa hyvin: kyse on koko "instituution" muuttamisesta jo käsitetasolla tunnistamattomaksi suhteessa entiseen. Sukupuolet kun nimenomaan määrittivät avioliiton. Siispä kyse ei ole enää avioliitosta ollenkaan. Toisaalta itse olisin hyväksynyt pariliitot helposti mutta suvaitsevaisto halusi julistaa sodan heteronormatiivisuutta kohtaan.
Avioliittoinstituutio on tuhansia vuosia vanha ja vaihdellut valtavasti ajan kuluessa ja eri kulttuurien välillä. Avioliittoinstituutio on siis jo muuttunut moneen kertaan "käsitetasolla tunnistamattomaksi suhteessa entiseen." Ei ole mitään syytä asettaa tätä lyhyen hetken Suomessa vallinnutta istituution muotoa jonkinlaiseksi "aidon avioliiton" sapluunaksi.

Avioliittoinstituutio todellakin muuttuu Suomessa sukupuolineutraalin avioliiton myötä, mutta niin se on muuttunut ihan tässä meidän elinaikanakin muutenkin, esim naisten aseman parantumisen myötä. Ja monella muullakin tavalla. Ei pyörinyt kylillä muutama vuosikymmenen sitten aasialaisia vaimoja Suomalaisten miesten kainalossa eikä lähi-idän miehia Suomalaisten naisten kainalossa. Monet niistä ulkomaan elävistä eivät ole edes kunnon kristittyjä! Jotenkin se avioliittoinstituutio kuitenkin kesti sen. Miksi se nyt romahtaisi tällaiseen pikku viilaukseen?
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Avioliittoinstituutio on tuhansia vuosia vanha ja vaihdellut valtavasti ajan kuluessa ja eri kulttuurien välillä. Avioliittoinstituutio on siis jo muuttunut moneen kertaan "käsitetasolla tunnistamattomaksi suhteessa entiseen." Ei ole mitään syytä asettaa tätä lyhyen hetken Suomessa vallinnutta istituution muotoa jonkinlaiseksi "aidon avioliiton" sapluunaksi.

Avioliittoinstituutio todellakin muuttuu Suomessa sukupuolineutraalin avioliiton myötä, mutta niin se on muuttunut ihan tässä meidän elinaikanakin muutenkin, esim naisten aseman parantumisen myötä. Ja monella muullakin tavalla. Ei pyörinyt kylillä muutama vuosikymmenen sitten aasialaisia vaimoja Suomalaisten miesten kainalossa eikä lähi-idän miehia Suomalaisten naisten kainalossa. Monet niistä ulkomaan elävistä eivät ole edes kunnon kristittyjä! Jotenkin se avioliittoinstituutio kuitenkin kesti sen. Miksi se nyt romahtaisi tällaiseen pikku viilaukseen?

Niin, mutta miksi kutsua sitä enää avioliitoksi kun muutetaan sitä tuosta vain aivan perustasolla, saman tien olisi voinut muuttaa myös lukumäärän osalta. Itse en tykkää siitä että avioliitosta puhuessani minua saatetaan luulla homoksi, ts. se tarkoitti aiemmin erityistä liittoa josta saattoi seurata lapsia (oli niitä aiemmin tai ei). Homoliiton ollessa todellisuutta tuo ei luonnollisestikaan pidä paikkaansa, heillä kun lapsensaanti ei mitenkään liity avioliittoon. Toivottavasti olette oikeassa noin yhteiskunnan kannalta, vaikka onhan tuo instituutio mennyt naurettavuuksiin jo pitemmän aikaa ihmisten pinnallisten valintojen kautta.

Olen varmaan sanonut sanottavani tästä liittoasiasta. Itsellä on sentään mahdollisuus mennä naimisiin oikean avioliiton tunnustavassa maassa mutta jollain toisella ei ole. En tule myöskään osallistumaan muiden häihin Suomessa vaan ennemmin sylkemään kirkon portaille ohi kulkiessa.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin, mutta miksi kutsua sitä enää avioliitoksi kun muutetaan sitä tuosta vain aivan perustasolla, saman tien olisi voinut muuttaa myös lukumäärän osalta. Itse en tykkää siitä että avioliitosta puhuessani minua saatetaan luulla homoksi, ts. se tarkoitti aiemmin erityistä liittoa josta saattoi seurata lapsia (oli niitä aiemmin tai ei)...

Kyse onkin, kuinka paljon aikaisemmin. Kirkko taisi solmia vielä 1300-luvulla samaa sukupuolta olevia avioliittoja.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Kyse onkin, kuinka paljon aikaisemmin. Kirkko taisi solmia vielä 1300-luvulla samaa sukupuolta olevia avioliittoja.

Kaikki kehitys ei olekaan siis edistystä, tätä täällä olen itsekin koittanut sanoa.

Onko tuolle muuten lähdettä? Itse löydän suomalaisesta wikipediasta viittauksia vain roomalaisiin seremonioihin.

Vuonna 342 jaa. kristityt keisarit Constantius II ja Constans asettivat lain, jonka mukaan samaa sukupuolta olevat avioliitot olivat kiellettyjä kuolemanrangaistuksen uhalla.

After the Middle Ages in Europe, same-sex relationships were increasingly frowned upon and banned in many countries by the Church or the state. Nevertheless, Historian John Boswell argued that Adelphopoiesis, or brother-making, represented an early form of religious same-sex marriage in the Orthodox church. Alan Bray saw the rite of Ordo ad fratres faciendum ("Order for the making of brothers") as serving the same purpose in the medieval Roman Catholic Church. However, the historicity of Boswell's interpretation of the ceremony is contested by the Greek Orthodox Church, and his scholarship critiqued as being of dubious quality by scholars such as Robin Darling Young, Associate Professor of Theology at the Catholic University of America.[37]

1061 on Espanjassa ilmeisesti vihitty joku miespari jossain pikkukylässä. Tuskin vielä yleinen käytäntö.

Huvittavaa kyllä jos kerran keskiaikainen käytäntö on hyvä esimerkki sen uudelleenottamiselle niin miten olisi inkvisitio kidutuskammioineen tai vaikka kaksintaistelut?
 
Viimeksi muokattu:

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Ei ole olkinukke. Olkinukke on sitä, että muokataan alkuperäisestä argumenttista vääristelty versio (=olkinukke, straw man) ja hyökätään tätä vääristeltyä argumenttia kohti. Kumoamalla vääristelty argumentti yritetään esittää, että alkuperäinen argumentti on kumottu. Homoparin rakkaus ei ole vääristelty versio mistään argumentista, joten se ei voi olla olkinukke. Sinun ei tietenkään ole pakko olla samaa mieltä homorakkauden oikeutuksesta, mutta se ei asiasta olkinukkea, ei edes siinä tapauksessa, että väite olisi väärä.

Onhan se olkinukke että kuten itse toteat oikeustoimikelpoisten ihmisten oikeusasia esitetäänkin kahden rakastuneen parin anomuksena. Parin joiden suhteessa rakkaus on usein toissijaista aivan kuten heteroillakin. Raa-asti ehkä sanottu mutta ainakin erotilastojen perusteella hyvä kyseenalaistus - miksi rakastavat parit eroaisivat massiivisella volyymilla? Ei olkinuken mikään argumentti tarvitse olla, se voi olla vääristynyt muoto mistä vain asiasta.

Kuulisin mielelläni ihan oikean perustelun sille, miksi mielestäsi esim kaksi oikeustoimikelpoista miestä ei saisi mennä keskenään naimisiin? Jos kerran kyse ei ole vain yksilön mielipiteestä.

Määritelmäkysymys, miehen ja naisen suhde on käsitetty valtaosassa maailmaa erityissuhteeksi.

Avioliiton vertaaminen vessoihin ja pukuhuoneisiin on itse asiassa niin typerää, että ei sitä vastaan kyllä pitäisi edes joutua argumentoimaan, mutta menköön nyt tämän kerran. Pukuhuoneet ja vessat eroavat merkittävästi avioliitosta monessa suhteessa. Jos haluan mennä uimaan, minun on käytettävä pukuhuonetta. Koulun liikuntatunneilla aikanaan, minun oli jopa pakko käyttää pukuhuonetta. Avioliitto ei ole ole millään muotoa pakollinen. Kun menen yleisen pukuhuoneeseen tai vessaan, sinne voi tulla ihmisiä minun toiveista riippumatta. Minun avioliittooni ei ole tunkemassa ylimääräisiä ihmisiä. Minä sain aikanaan ihan itse valita minkälaisen naisen kanssa menen naimisiin (tosin vain naisten joukosta, koska laki estää vielä toistaiseksi muut vaihtoehdot). Minä en voi valita, kuka tulee kanssani uimahallin pukuhuoneeseen jne. Toisin sanoen, mitä helvetin tekemistä avioliitolla ja vessoilla on keskenään ja miksi helvetissä siitä on kirjoitettu täällä kymmeniä viestejä?

Kyse on tasa-arvosta. En kerta kaikkiaan näe miksi homoille pitäisi antaa "tasa-arvoinen oikeus avioliittoon" kun joka päivä arjessa rikotaan tasa-arvoa monin räikein ja syrjivin esimerkein. Siis, miksi juuri homot ovat poikkeus?! Tarkemmin ajateltuna koen itseäni syrjityn vuosikymmeniä pakottamalla minut menemään miestenvessaan kysymättä viihtyisinkö naistenvessassa paremmin. Asevelvollisuus, pukuhuoneet jne. Kuten joku viestitti Ruotsissa näihin on reagoitu jotenkin.

Ei se minulle kuulu kuka menee kenen kanssa naimisiin. Kunhan siinä on oikeustoimikelpoiset henkilöt ja kaikki osapuolet vapaaehtoisesti siihen suostuvat, niin siitä vaan.

Ikävä kyllä läheskään kaikki eivät ole yhtä suvaitsevaisia toisin kuin esim. arabimaissa.

Onko sulla ihan oikeita tilastoja, vai vaan mutua? Ettei nyt vaan Mortonin demoni istuisi olkapäälläsi, kun katselet telkkaria. Ainakaan mun seuraamissa ohjelmissa ei ole homoja mitenkään häiriöksi asti. Enhän mä edes tiedä, kuka noista telkkarissa olevista jääkiekkoilijoista on homo. En ole kyllä koskaan kuullut, että jollekin pelaajalle tehdään sopimus sen takia, että saadaan lisää homoja telkkariin. Yleensähän noissa mun katsomissa ohjelmissa ei edes mainita homoutta tai heteroutta eikä se niihin mitenkään liity, mutta enhän mä tietenkään voi tietää mitä ohjelmia sinä katselet.

Yleisesti tunnustettu ilmiö että esim. realityohjelmissa on aina kiintiöhomo, ja koska homous on ollut niin tapetilla viime vuosina heidän agendansa on suhteettoman paljon esillä kuten itse lakialoitekin. Aiemmin ei ollut. Tilastoja tästä on tuskin kukaan tehnyt aika hankala aihe varmaan. Voi se demoni istua sinunkin olkapäälläsi.

No mitä sitten? Ei lisääntymisen helppous ole minkäälainen mittari ihmisarvolle, tai edellytys naimisiinmenolle. Kyllä lisääntymiskyvytön saa mennä naimisiin nykyään siinä missä lisääntymiskykyinenkin.

Erityissuhde yhteiskunnan kannalta. Lisääntymiskyvytön heteropari on poikkeus vastaava homopari taas ei ole (keskinäisestä rakkaussuhteestahan tässä oli kyse eikö).

No suhteessa toisiinsa, mihin muuhun niitä nyt verrattaisiin? Punatukkaiset on yhta arvokkaita kuin ruskeatukkaiset, ruskesilmäiset on yhtä arvokkaita kuin vihreäsilmäiset, homoseksuaalit on yhtä arvokkaita kuin heteroseksuaalit jne.

Eli siis se arvo on jokin ilmassa roikkuva juttu, ok. Itse ajattelin että olisi vähän perustavampaa tekoa. Käytännössä jos kaikki olisivat yhtä arvokkaita miksi jotkut saavat esim. enemmän palkkaa?

Ei täällä ajeta mitään homojen ylivaltaa, ainoastaan sitä, että homot on ihmisiä siinä missä heterotkin.

Avioliittoko heistä ihmisiä tekee? Kummallinen näkemys. Minulle tulisi mieleenkään tuollaista edellytystä.

Ei se minun avioliittoa muuta mihinkään, jos joku muu jossain menee naimisiin jonkun muun kanssa. Miksi ihmeessä vaikuttaisi?

Avioliitto käsitteenä erottelee erillisiksi esim. avoliitot. Jos tasa-arvon nimissä kaikkia liittoja alettaisiin kutsua avioliitoiksi, muuttaisiko se sinun avioliittoasi jotenkin?
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
No kiva. Käytän siis jatkossa naistenvessoja jo ihan omaksi huvikseni, kerran se on ihan laillista.

Lupaat vaan.

Avioliittoinstituutio on tuhansia vuosia vanha ja vaihdellut valtavasti ajan kuluessa ja eri kulttuurien välillä. Avioliittoinstituutio on siis jo muuttunut moneen kertaan "käsitetasolla tunnistamattomaksi suhteessa entiseen." Ei ole mitään syytä asettaa tätä lyhyen hetken Suomessa vallinnutta istituution muotoa jonkinlaiseksi "aidon avioliiton" sapluunaksi.

Avioliittoinstituutio todellakin muuttuu Suomessa sukupuolineutraalin avioliiton myötä, mutta niin se on muuttunut ihan tässä meidän elinaikanakin muutenkin, esim naisten aseman parantumisen myötä. Ja monella muullakin tavalla. Ei pyörinyt kylillä muutama vuosikymmenen sitten aasialaisia vaimoja Suomalaisten miesten kainalossa eikä lähi-idän miehia Suomalaisten naisten kainalossa. Monet niistä ulkomaan elävistä eivät ole edes kunnon kristittyjä! Jotenkin se avioliittoinstituutio kuitenkin kesti sen. Miksi se nyt romahtaisi tällaiseen pikku viilaukseen?

Nimenomaan näin. Lisäksi, jos avioliitto pitäisi pitää perinteisenä, niin avioerot pitäisi oitis kieltää.

Erityissuhde yhteiskunnan kannalta. Lisääntymiskyvytön heteropari on poikkeus vastaava homopari taas ei ole (keskinäisestä rakkaussuhteestahan tässä oli kyse eikö).

Ehkä yhteiskunnan kannalta mutta ei avioliiton kannalta. Avioliiton kannalta lisääntymiskyvyllä ei ole mitään merkitystä.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Lupaat vaan.

Niin lupaankin, mutta mikä ratkaisevaa pidän oikeutetun option voimassa. Joskus kouluaikoina kokeilin ja sain heti haukut jälkeenpäin mutta onneksi olin vain tasa-arvon asialla.

Nimenomaan näin. Lisäksi, jos avioliitto pitäisi pitää perinteisenä, niin avioerot pitäisi oitis kieltää.

Tämä olisikin hyvä ratkaisu. Siis avioeron ottaminen laista ja siten käytännöstä pois. Asumisero tai liiton mitätöinti voisi tietysti vielä jäädä niin ei tarvitse jäädä miehen saatika vaimon nyrkkeilysäkiksi mutta ihan ensimmäiset pikkukinat ei vielä riittäisi, laitetaan vaikka tuntuva hintalappu kylkeen.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Joskus kouluaikoina kokeilin ja sain heti haukut jälkeenpäin mutta onneksi olin vain tasa-arvon asialla.
En nyt ole jaksanut noita aiempia viestejä lukea, mutta minua kiinnostaisi tietää, että mitä sinä homoketjun aktiivisinpana kirjoittajana olet kokeillut kouluaikana? Ja liittyykö se sinun nykyiseen homoaktivismiisi?
 
Avioliittoko heistä ihmisiä tekee? Kummallinen näkemys. Minulle tulisi mieleenkään tuollaista edellytystä.
Tavallaan kyllä, tai siis antaa heille yhdenvertaiset ihmisoikeudet niin kauan kun avioliitto on juridinen käsite. Eikä tarvitse mainita, ettei EIT pidä homoliittoja ihmisoikeuksina, eihän sillä ole muuta käytännön vaihtoehtoa, sillä päinvastainen tarkoittaisi että se joutuisi tuomitsemaan mm. Venäjän käytännöt, jonka jälkeen muihin ihmisoikeusasioihin vaikuttaminen ko. maassa muuttuisi sangen vaikeaksi tai mahdottomaksi. Minun tulkintani mukaan ihmisten yhdenvertaisuus lain edessä seksuaalisuuteen katsomatta on ihmisoikeuskysymys.

Toki minulle sopisi, jos avioliitto sen juridisessa mielessä muutetaan vaikka "pariliitoksi". Se kunnioittaisi hihhuleidenkin arvoja paremmin kuin "tasa-arvoinen avioliittolaki" muuttamatta kuitenkaan käytännössä mitään.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin, mutta miksi kutsua sitä enää avioliitoksi kun muutetaan sitä tuosta vain aivan perustasolla,
Varmaankin siksi, että ei ole tapana muutella asioiden nimiä vain siksi, että joidenkin mielestä se on muuttunut liikaa tai väärään suuntaan. Esimerkiksi jääkiekko on muuttunut melkoisesti viimeisen sadan vuoden aikana. Pitäsikö sinun mielestä jääkiekkoa kutsua jollain toisella nimellä? Olen nimittäin usein kuullut mielipiteitä, että ennen jääkiekossa asiat oli paremmin.

Myös autot, ruoka, televisio, tietokoneet, talot, kaupungit, koulut, musiikki ja miljoonat muutkin asiat ovat muuttuneet siinä missä avioliitotkin viimeisen sadan vuoden aikana, Pitäsikö mielestäsi näidenkin nimet muuttaa toiseksi? Jopa sinä itse olet muuttunut viimeisten vuosikymmenten aikana melkoisesti, pitäisikö ihmisten muuttaa nimensä viiden vuoden välein, koska ne muuttuvat ihan tuosta vain?

Itse en tykkää siitä että avioliitosta puhuessani minua saatetaan luulla homoksi, ts. se tarkoitti aiemmin erityistä liittoa josta saattoi seurata lapsia (oli niitä aiemmin tai ei). Homoliiton ollessa todellisuutta tuo ei luonnollisestikaan pidä paikkaansa, heillä kun lapsensaanti ei mitenkään liity avioliittoon.
Naimisiinmeno on suurinpiirtein ainoa asia Suomessa, mitä homot eivät ole voineet tehdä. Tuolla logiikalla sinua voidaan luulla homoksi jos kävelet, syöt, nukut, käyt töissä, olet työtön tai teet noin miljardia muuta asiaa. Erikoinen ajattelutapa. Älä nyt masennu, mutta homot voivat myös kirjoittaa tänne samalle palstalle, joten sinua voidaan luulla homoksi, kun kirjoitat tänne.

Toisaalta homoliittoon voi syntyä lapsia esim keinohedelmöityksen tai kohdunvuokrauksen kautta, joten tuokin argumentti meni metsään.
En tule myöskään osallistumaan muiden häihin Suomessa vaan ennemmin sylkemään kirkon portaille ohi kulkiessa.
Oletko ryhtynyt militantiksi ateistiksi, kun noin törkeästi Herran huonetta rienaat?
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Jos en tietäisi paremmin, niin voisin sanoa, että herra @Klose16 on homofoobikko.

Muuten lastensaanti ei ole heteroillakaan kytketty mitenkään avioliittoon, toki pääosin seksiin kylläkin. Aviottomia lapsia on ollut aina. Äpäryys ei ole juuri koskaan lopulta estänyt ihmistä etenemään yhteiskunnassa. Englannin Vilhelm Valloittaja tunnetaan myös Vilhelm Äpäränä, koska oli äpärä. Ei se estänyt häntä valloittamasta Englantia ja nousemaan sen kuninkaaksi.

Tuossa lisää menestyneistä äpäristä:
Avioton lapsi – Wikipedia
 
Viimeksi muokattu:

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan se olkinukke että kuten itse toteat oikeustoimikelpoisten ihmisten oikeusasia esitetäänkin kahden rakastuneen parin anomuksena. Parin joiden suhteessa rakkaus on usein toissijaista aivan kuten heteroillakin. Raa-asti ehkä sanottu mutta ainakin erotilastojen perusteella hyvä kyseenalaistus - miksi rakastavat parit eroaisivat massiivisella volyymilla? Ei olkinuken mikään argumentti tarvitse olla, se voi olla vääristynyt muoto mistä vain asiasta.
Hämmentävä suoritus. Noin lyhyessä pätkässä:
1. Ymmärrät väärin minun argumenttini
2. Ymmärrät "olkinukke" termin väärin
3. Rakennat itse argumentistani olkinuken
Suosittelen goolgettamaan hakusanoilla "argumentoinnin virheet" ja lukemaan muutaman ensimmäisen osuman. Saattaisit oppia jotain.

Määritelmäkysymys, miehen ja naisen suhde on käsitetty valtaosassa maailmaa erityissuhteeksi..
Tämä on puolestaan argumentointivirhe nimeltään argumentum ad populum. Google auttaa selvittämisessä.

Eihän sinun ole minulle mitään tietenkään pakko perustella, mutta ajattelin vain, että kun olet niin paljon tähän aikaa ja vaivaa käyttänyt, että sinulla saattaisi olla myös joku ihan oikeasti perusteltu argumentti sukupuolineutraalia avioliittoa vastaan. Kai sinulla on edes yksi syy vastustukseen. Vai onko kaikki vain sitä, että "en tykkää"?

Koska raamatussakin esiintyy tunnetusti mies, joka tykkäsi puhua vertauksin, niin jospa minäkin kokeilen sitä. Sinulla on tietysti oikeus mielipiteisiisi. Voit olla vaikka sitä mieltä, että homoliitot on huono juttu tai että maksalaatikko on pahaa. Ei sinun tarvitse noita kenellekkään perustella. Omia mielipiteitäsi ne vain ovat ja hyvä niin.

Jos kuitenkin päädyt tuolta pohjalta esittämään, että kukaan mies ei saa mennä naimisiin toisen miehen kanssa, tai että kukaan ei saa syödä maksalaatikkoa, koska sinä et tykkää, niin silloin tarvitaankin jo vähän perusteluja. Minun mielipiteeni ei pidä aiheuttaa sinulle mitään velvollisuuksia, eikä sinun mielipiteesi pidä aiheuttaa minulle mitään velvollisuuksia. Jos esitetään vaatimuksia toisen ihmisen käyttäytymiselle, niin silloin vaatimukset pitää pystyä perustelemaan riittävän hyvin. Jos perusteluja ei pysty esittämään, ei vaatimuksilla ole mitään merkitystä.

Kyse on tasa-arvosta. En kerta kaikkiaan näe miksi homoille pitäisi antaa "tasa-arvoinen oikeus avioliittoon" kun joka päivä arjessa rikotaan tasa-arvoa monin räikein ja syrjivin esimerkein. Siis, miksi juuri homot ovat poikkeus?! Tarkemmin ajateltuna koen itseäni syrjityn vuosikymmeniä pakottamalla minut menemään miestenvessaan kysymättä viihtyisinkö naistenvessassa paremmin. Asevelvollisuus, pukuhuoneet jne. Kuten joku viestitti Ruotsissa näihin on reagoitu jotenkin.
Nyt siirryt takaisin olkinnuken rakennuspuuhiin. Minähän jo aiemmin tänään selitin, että kyse ei ole tasa-arvosta. En ala toistamaan itseäni. Lue aiempi viesti uudestaan, jos et ymmärtänyt.

Noita vessatraumoja varten kannattaisi ehkä avata oma keskustelu, sukupuolineutraaliin avioliitton se ei liity mitenkään.

Ikävä kyllä läheskään kaikki eivät ole yhtä suvaitsevaisia toisin kuin esim. arabimaissa.
Mä kestän kyllä sen, että koko maailma ei ole samaa mieltä kuin minä. Olen kieltämättä yllättynyt, että sinä ajattelet noin, luulin että vastustat moniavioisuutta. Toisaalta se on kyllä kuulunut avioliittoinstituuttiin vaikka kuinka pitkään ja vaikka kuinka monessa kulttuurissa.

Yleisesti tunnustettu ilmiö että esim. realityohjelmissa on aina kiintiöhomo, ja koska homous on ollut niin tapetilla viime vuosina heidän agendansa on suhteettoman paljon esillä kuten itse lakialoitekin. Aiemmin ei ollut. Tilastoja tästä on tuskin kukaan tehnyt aika hankala aihe varmaan. Voi se demoni istua sinunkin olkapäälläsi.
Ilman muuta Mortonin demoni voi istua olkapäälläni. Sen takia suosin faktoja ja dataa, koska mutu nyt vaan on niin epävarmaa. En juurikaan seuraa realityä, joitakin kokkausohjelmia lukuunottamatta, joten paha mennä sanomaan tuohon sen kummempaa. Suurin osa telkkarikanavista toimii ihan vapaassa markkinataloudessa, joten jos homoudelle on kysyntää, niin sitä varmaan tarjotaan. Ei siinä sen kummempaa. En näe tuota suurempana ongelmana.

Erityissuhde yhteiskunnan kannalta. Lisääntymiskyvytön heteropari on poikkeus vastaava homopari taas ei ole (keskinäisestä rakkaussuhteestahan tässä oli kyse eikö).
Lisääntyminen ei edelleenkään ole edellytys avioliitolle ja lisääntyä voi myös ilman avioliittoa. Tuolla ei ole siis mitään merkitystä. Lisääntymisen nostaminen avioliiton keskeiseksi osaksi tosin varmasti loukkaa suuresti lapsettomia pareja. En ymmärrä miksi haluat kiusata ihmisiä, jotka eivät voi saada lapsia, tekemällä heidän avioliittonsa merkityksettömäksi. Julmaa.

Eli siis se arvo on jokin ilmassa roikkuva juttu, ok. Itse ajattelin että olisi vähän perustavampaa tekoa. Käytännössä jos kaikki olisivat yhtä arvokkaita miksi jotkut saavat esim. enemmän palkkaa?
Onko käsitteessä ihmisarvo jotain epäselvää sinulle? Toki ihmisillä voi olla erisuuruisia palkkoja, kuten onkin. Palkkojen suuruus ei kuitenkaan saa määräytyä esim silmien värin, ihonvärin tai seksuaalisen suuntautumisen mukaan. On toki paljon syitä, jotka voivat vaikuttaa palkan suuruuteen. Vaikkapa koulutus ja osaaminen.

Kuten jo aiemmin sanoin, tasa-arvo ei ole yksiselitteinen asia. Otetaan nyt yksi esimerkki. Kaksi työntekijää tekee samaa työtä, toisen tuottavuus on 82% toisen tuottavuudesta. Onko tasa-arvoista maksaa työntekijöille samaa palkkaa vai onko tasa-arvoista maksaa tuottavammalle työntekijälle enemmän palkkaa?

Sukupuolineutraali avioliittolaki ei silti ole edelleenkään tasa-arvokysymys. Yhdenvertaisuuskysymys se kyllä on, mutta ei tasa-arvokysymys.

Avioliittoko heistä ihmisiä tekee? Kummallinen näkemys. Minulle tulisi mieleenkään tuollaista edellytystä.
Olisihan tuo erikoinen väite, siksipä en tuollaista tietenkään väittänyt...arvaat jo varmaan...tadaa...rakensit taas olkinuken!

Taisin tuossa kohtaa viitata vain siihen sinun väitteeseei, että homoja oltaisiin jotenkin nostamassa muiden yläpuolelle. Ei tietenkään. Nyt halutaan vain antaa homoille samat oikeudet kuin heteroille, kuten tietysti pitää ollakin.

Avioliitto käsitteenä erottelee erillisiksi esim. avoliitot. Jos tasa-arvon nimissä kaikkia liittoja alettaisiin kutsua avioliitoiksi, muuttaisiko se sinun avioliittoasi jotenkin?
Ei tietenkään muuttaisi. Miten joku tuollainen asia voisi vaikuttaa siihen, miten minä ja vaimoni elämme. Ajatuskin on täysin kaistapäinen. Luuletko että heterot lähtevät homostelemaan heti, jos avoliitot ja avioliitot laitettaisiin samalle viivalle. Suorastaan järkyttävä ajatus, että jonkun parisuhde riippuisi siitä, mikä asema jonkun vieraan ihmisen avoliitolla on.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Hämmentävä suoritus. Noin lyhyessä pätkässä:
1. Ymmärrät väärin minun argumenttini
2. Ymmärrät "olkinukke" termin väärin
3. Rakennat itse argumentistani olkinuken

Hämmennyit varmaan koska kyseessä ei ollut ihan tyypillinen olkinukke.

Wikipedia:

Straw man is a rhetorical technique (also classified as a logical fallacy) based on misrepresentation of an opponent's position.

Käytin esimerkkinä seuraavaa: homoliiton vastustajien esitetään (passiivi, ei siis sinun argumenttisi) vastustavan homorakkautta, eli se on se olkinukke. Todellisuudessa esim. minä en vastusta homoparin rakkautta mutta voin silti vastustaa homoliittoa.

Tämä on puolestaan argumentointivirhe nimeltään argumentum ad populum. Google auttaa selvittämisessä.

Se oli toteamus jota myös tosiasiaksi sanotaan. En suinkaan todennut koska suurin osa näin, niin näin on parempi... vaan pidin sitä merkkinä todennäköisistä hyvistä syistä jotka toimivat argumenttina. Onko muuten demokratia mielestäsi argumentointivirhe?

Eihän sinun ole minulle mitään tietenkään pakko perustella, mutta ajattelin vain, että kun olet niin paljon tähän aikaa ja vaivaa käyttänyt, että sinulla saattaisi olla myös joku ihan oikeasti perusteltu argumentti sukupuolineutraalia avioliittoa vastaan. Kai sinulla on edes yksi syy vastustukseen. Vai onko kaikki vain sitä, että "en tykkää"?

Koska raamatussakin esiintyy tunnetusti mies, joka tykkäsi puhua vertauksin, niin jospa minäkin kokeilen sitä. Sinulla on tietysti oikeus mielipiteisiisi. Voit olla vaikka sitä mieltä, että homoliitot on huono juttu tai että maksalaatikko on pahaa. Ei sinun tarvitse noita kenellekkään perustella. Omia mielipiteitäsi ne vain ovat ja hyvä niin.

Heh, et ole tainnut ketjua pahemmin lukea viime aikoina. Olen esittänyt lukuisia eri syitä ja myös perustellut niitä. Tärkeimmäksi sanoisin sen ettei ole esitetty hyvää syytä miksi homoliitto, vaan tuo nimenomaan näyttää perustuvan tunteelliseen "koska tuntuu siltä". Edelleen tässä ei ole kyse minusta vaan homoliitoista. Argumentum ad hominem siis osaltasi.

Jos kuitenkin päädyt tuolta pohjalta esittämään, että kukaan mies ei saa mennä naimisiin toisen miehen kanssa, tai että kukaan ei saa syödä maksalaatikkoa, koska sinä et tykkää, niin silloin tarvitaankin jo vähän perusteluja. Minun mielipiteeni ei pidä aiheuttaa sinulle mitään velvollisuuksia, eikä sinun mielipiteesi pidä aiheuttaa minulle mitään velvollisuuksia. Jos esitetään vaatimuksia toisen ihmisen käyttäytymiselle, niin silloin vaatimukset pitää pystyä perustelemaan riittävän hyvin. Jos perusteluja ei pysty esittämään, ei vaatimuksilla ole mitään merkitystä.

Edelleen ad hominem jatkuu. Eihän tykkäämättömyys mitään perusteluja vaatisikaan, voisin vain todeta että en tykkää homoliitoista. No en tykkääkään mutta niin en ole tehnyt. Mikä velvollisuus naimisiin menemättömyys muuten on? Jos on niin aivan vastaavasti minun velvollisuus on sitten kohta olla menemättä Suomessa perinteiseen (vain nainen ja mies) avioliittoon. Saavat homot sitäpaitsi puolestani mennä naimisiin miten paljon lystäävät, en minä ole sitä estämässä.

Nyt siirryt takaisin olkinnuken rakennuspuuhiin. Minähän jo aiemmin tänään selitin, että kyse ei ole tasa-arvosta. En ala toistamaan itseäni. Lue aiempi viesti uudestaan, jos et ymmärtänyt.

Ok, sinulle ei ole, yleisesti asiaa kuitenkin perustellaan tasa-arvolla. Voimme siis sivuuttaa tasa-arvo-argumentin.

Noita vessatraumoja varten kannattaisi ehkä avata oma keskustelu, sukupuolineutraaliin avioliitton se ei liity mitenkään.

Se oli vastausta tasa-arvoiseen avioliittoon eli ei ihan vain sinulle.

Mä kestän kyllä sen, että koko maailma ei ole samaa mieltä kuin minä. Olen kieltämättä yllättynyt, että sinä ajattelet noin, luulin että vastustat moniavioisuutta. Toisaalta se on kyllä kuulunut avioliittoinstituuttiin vaikka kuinka pitkään ja vaikka kuinka monessa kulttuurissa.

Jos homoliitto on ok en näe mitään syytä miksei moniavioinen liitto ole myös ok.

Ilman muuta Mortonin demoni voi istua olkapäälläni. Sen takia suosin faktoja ja dataa, koska mutu nyt vaan on niin epävarmaa.

Todellisuus ei ole faktaa. Faktat vaativat tulkintaa.

En juurikaan seuraa realityä, joitakin kokkausohjelmia lukuunottamatta, joten paha mennä sanomaan tuohon sen kummempaa. Suurin osa telkkarikanavista toimii ihan vapaassa markkinataloudessa, joten jos homoudelle on kysyntää, niin sitä varmaan tarjotaan. Ei siinä sen kummempaa. En näe tuota suurempana ongelmana.

Se oli esimerkki homojen suosimisesta.

Lisääntyminen ei edelleenkään ole edellytys avioliitolle ja lisääntyä voi myös ilman avioliittoa.

Näin en ole edes väittänyt eli olkinukke.

Tuolla ei ole siis mitään merkitystä.

Non sequitur. Lisääntyminen liittyy avioliiton antamaan turvaan. Heteropari lisääntyy luonnollisesti, homopari vastaavasti itsessään ei ollenkaan vaan joutuu turvautumaan kolmanteen osapuoleen.

Lisääntymisen nostaminen avioliiton keskeiseksi osaksi tosin varmasti loukkaa suuresti lapsettomia pareja. En ymmärrä miksi haluat kiusata ihmisiä, jotka eivät voi saada lapsia, tekemällä heidän avioliittonsa merkityksettömäksi. Julmaa.

Miksi? No ei heidän tunteillaan tässä ole väliä (tunteisiin vetoaminen + google). Olkinukke myös koska valtaosa pareista voi lisääntyä, mikä ratkaisevaa. Oletat avioliiton vain yksilön oikeudeksi.

Onko käsitteessä ihmisarvo jotain epäselvää sinulle? Toki ihmisillä voi olla erisuuruisia palkkoja, kuten onkin. Palkkojen suuruus ei kuitenkaan saa määräytyä esim silmien värin, ihonvärin tai seksuaalisen suuntautumisen mukaan. On toki paljon syitä, jotka voivat vaikuttaa palkan suuruuteen. Vaikkapa koulutus ja osaaminen.

Ok eli ihmisarvo on se syy. Tuohan tulee kulttuuriimme kristinuskosta johon et kuitenkaan vedonne... joten millaisesta ihmisarvosta tarkalleen puhut ja mistä se tulee, ei kai suuren väestön mielipiteestä? Miksi ihmisarvo määrittyy avioliiton eikä asevelvollisuuden tai pukuhuoneiden kautta?

Kuten jo aiemmin sanoin, tasa-arvo ei ole yksiselitteinen asia. Otetaan nyt yksi esimerkki. Kaksi työntekijää tekee samaa työtä, toisen tuottavuus on 82% toisen tuottavuudesta. Onko tasa-arvoista maksaa työntekijöille samaa palkkaa vai onko tasa-arvoista maksaa tuottavammalle työntekijälle enemmän palkkaa?

Aivan. Toisaalta voimme kuvitella homojen lapsituottavuuden olevan vaikka sama
82% suhteessa heteroihin. Onko tasa-arvoista pitää molempien tukemista samanarvoisena?

Sukupuolineutraali avioliittolaki ei silti ole edelleenkään tasa-arvokysymys. Yhdenvertaisuuskysymys se kyllä on, mutta ei tasa-arvokysymys.

Okei. Edelleen: miksi yhdenvertaisuus pätee vain avioliittokysymyksessä muttei kaikessa muussa?

Olisihan tuo erikoinen väite, siksipä en tuollaista tietenkään väittänyt...arvaat jo varmaan...tadaa...rakensit taas olkinuken!

Huomaa kysymysmerkki lauseeni lopussa. Ok, vetoat kuitenkin heidän arvoonsa... juuri avioliittokysymyksessä. Miksi minä en ole tarpeeksi arvokas menemään naistenvessaan?

Taisin tuossa kohtaa viitata vain siihen sinun väitteeseei, että homoja oltaisiin jotenkin nostamassa muiden yläpuolelle. Ei tietenkään. Nyt halutaan vain antaa homoille samat oikeudet kuin heteroille, kuten tietysti pitää ollakin.

Oletan siis että kannatat unisex-vessoja, olenko oikeassa? Entä pukuhuoneet? Nekin perustuvat sukupuoliseen erotteluun. Missä viipyvät sukupuolineutraalit pukuhuoneet?

Ei tietenkään muuttaisi. Miten joku tuollainen asia voisi vaikuttaa siihen, miten minä ja vaimoni elämme. Ajatuskin on täysin kaistapäinen. Luuletko että heterot lähtevät homostelemaan heti, jos avoliitot ja avioliitot laitettaisiin samalle viivalle. Suorastaan järkyttävä ajatus, että jonkun parisuhde riippuisi siitä, mikä asema jonkun vieraan ihmisen avoliitolla on.

Olkinukke, en suinkaan väittänyt parin käytöksestä vaan avioliiton merkityssisällöstä. Siten että se muuttaisi koko avioliittoa... aivan kuten tapahtuu homoliiton yhteydessä. Ok, tehdään asia vielä helpommaksi. Entä jos avioliittoon vihittäisiin raiskaajia uhreineen ja vihkivalassa tulisi lukea ääneen Maon punaista kirjaa, muuttaisiko se liittoanne?

Miksi tarkastelet asioita jatkuvasti suhteessa johonkin toiseen yksilöön? Entä yhteiskunta ja kulttuuri, sosiaalinen yhteisö?
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ei se ole mielipidevainoa, että ihmiset sanovat olevansa eri mieltä kanssasi. Ei kristittyjä Suomessa sorreta. Tämä osoitti eduskuntavaalitkin, moni kiihkokristitty meni lävitse. Valtaosa näistä persuissa, mutta myös kepussa, kokoomuksessa ja kristillisissä.

Määrittele kiihkokristitty. Uskon kuuluvani siihen joukkoon (sinun katsannossasi). Tämä ominaisuus ei kuitenkaan ohjaa ainoatakaan toiseen ihmiseen kohdistuvaa ratkaisuani. Ei esimerkiksi äänestyspäätöstä.

Toisaalta kuitenkin on niin, vaalikoneissa kokonaisuuden kautta kärjen tuntumaan nousee samankaltaisista hengellisistä taustoista tulevia ehdokkaita.

Ja kyllä tiedostan, että tunnustukselliset kristityt saattavat omia ihan normaaleja hyviä käytöstapoja "hengen hedelmiksi". Eli tätä ylitulkintaa voi vetää suuntaan sekä toiseen.

Rautalanka esimerkki: Olen absolutisti. Vakaumukseni tunteva päättelisi, että olen sitä koska vakaumus. Itse ajattelen että olen sitä koska rationaalisuus.

Ai niin. Homoketju. No, otetaan homoketjun näkökulma tähän. Demokratiassa myös kristityillä on oikeus omaan yksityiseen mielipiteeseensä. Sen sijaan nämä pahuudella uhkailut (mitäs läksit) tulevaisuuden vähemmistövainoista tai homoparien lasten koulukiusaamisista on käsittämättömiä argumentteja. Niihin on sisäänrakennettu ylimielinen sivustaseuraajan asenne: Vaikka minä rakastankin lähimmäistäni, niin valitettavasti kaikki eivät ole yhtä hyviä ihmisiä.

Miten niin eivät ole?
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hämmennyit varmaan koska kyseessä ei ollut ihan tyypillinen olkinukke.
Käytin esimerkkinä seuraavaa: homoliiton vastustajien esitetään (passiivi, ei siis sinun argumenttisi) vastustavan homorakkautta, eli se on se olkinukke. Todellisuudessa esim. minä en vastusta homoparin rakkautta mutta voin silti vastustaa homoliittoa.
Minä en väittänyt, että homoliiton vastustajat vastustavat homorakkautta, se oli se sinun virheellinen tulkinta, jota seurasi sitten se sinun olkinukkesi. Minun alkuperäinen kommenttini kuului näin: "Minustakin on absurdia, että kaksi toistaan rakastavaa oikeustoimikelpoista ihmistä ei saa mennä naimisiin keskenään vain, koska joku täysin sivuliinen ihminen ei ahdasmielisyyttään pidä ajatuksesta." Tuossa en väitä (enkä missäään muuallakaan), että joku vastustaisi homorakkautta.

Se oli toteamus jota myös tosiasiaksi sanotaan. En suinkaan todennut koska suurin osa näin, niin näin on parempi... vaan pidin sitä merkkinä todennäköisistä hyvistä syistä jotka toimivat argumenttina.
Minä kysyin näin: "Kuulisin mielelläni ihan oikean perustelun sille, miksi mielestäsi esim kaksi oikeustoimikelpoista miestä ei saisi mennä keskenään naimisiin? Jos kerran kyse ei ole vain yksilön mielipiteestä."
Sinä vastasit näin: "Määritelmäkysymys, miehen ja naisen suhde on käsitetty valtaosassa maailmaa erityissuhteeksi."
Kovasti tuo vaikuttaa perustelulta tuossa asiayhteydessä, mutta kiva, että korjasit.

Heh, et ole tainnut ketjua pahemmin lukea viime aikoina. Olen esittänyt lukuisia eri syitä ja myös perustellut niitä. Tärkeimmäksi sanoisin sen ettei ole esitetty hyvää syytä miksi homoliitto, vaan tuo nimenomaan näyttää perustuvan tunteelliseen "koska tuntuu siltä". Edelleen tässä ei ole kyse minusta vaan homoliitoista.
Jossain vaiheessa jo mainitsinkin, että en ole koko ketjua lukenut. Signaali-kohinasuhde on liian heikko, että viitsisin yli 260 sivua tätä lukemaan. Siitä syystä juuri pyysin sitä perustelua, koska sellaista ei ole vielä osunut silmiin.

Vaikka olen käyttänyt sinä-muotoa esimerkeissä ja vertauksissa, ei tarkoitus ole ollut loukata tai hyökätä sinua vastaan henkilökohtaisesti. Tarkoituksena on ollut yksinkertaistaa tekstiä helpommin luettavaksi. Eipä tainnut onnistua.

Tärkein syy sille, miksi myös homojen pitää päästä naimisiin on yhdenvertaisuus. Koska nykykäsityksen mukaan homoudessa tai homoissa ei ole mitään vikaa tai väärää, niin ei yksinkertaisesti ole mitään syytä estää homojen naimisiinmenoa. Homojen naimisiinmenon estäminen olisi sama, kuin estettäsisiin punatukkaisia ihmisiä menemästä keskenään naimisiin. Homot pitää ottaa samaan avioliittolakiin muiden kanssa juuri siksi, että yhteiskunnan näkökulmasta ihmisen seksuaalinen suuntautuminen on ihan yhtä merkityksetön asia, kuin vaikkapa silmien väri.

Esimerkiksi yhdenvertaisuuslaissa todetaan mm näin:
"Ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Syrjintä on kielletty riippumatta siitä, perustuuko se henkilöä itseään vai jotakuta toista koskevaan tosiseikkaan tai oletukseen.
Välittömän ja välillisen syrjinnän lisäksi tässä laissa tarkoitettua syrjintää on häirintä, kohtuullisten mukautusten epääminen sekä ohje tai käsky syrjiä."

Olisi aika hassua, jos laki sekä kieltäisi syrjimisen seksuaalisen suuntautunmisen takia, mutta myös tekisi sitä itse, estämällä homojen avioliiton.

Saavat homot sitäpaitsi puolestani mennä naimisiin miten paljon lystäävät, en minä ole sitä estämässä.<clips>Jos homoliitto on ok en näe mitään syytä miksei moniavioinen liitto ole myös ok.
Tämä selvä. Minulla on ollut käsitys, että vastustat sukupuolineutraalia avioliittoa, koska et halua, että homot voivat mennä naimisiin keskenään, mutta näköjään olin väärässä.

Ok eli ihmisarvo on se syy. Tuohan tulee kulttuuriimme kristinuskosta johon et kuitenkaan vedonne... joten millaisesta ihmisarvosta tarkalleen puhut ja mistä se tulee, ei kai suuren väestön mielipiteestä? Miksi ihmisarvo määrittyy avioliiton eikä asevelvollisuuden tai pukuhuoneiden kautta?
Okei. Edelleen: miksi yhdenvertaisuus pätee vain avioliittokysymyksessä muttei kaikessa muussa?
Tottakai yhdenvertaisuus pätee myös muissa asioissa. Vain yhdelle sukupuolelle pakollinen asevelvollisuus on tasa-arvo-ongelma. Se, että ongelmia on muualla, ei estä korjaamasta yhdenvertaisuusongelmaa vanhentuneessa avioliittolaissa. Jos A ja B ovat väärin, ei A:n korjaamattomuudesta seuraa se, että B:tä ei saa korjata. Olisihan se todella kummallista, jos väärin olevaa asiaa ei saa korjata, koska joku toinen asia on myös väärin.

Tämä keskustelu on otsikoitu homokeskusteluksi. Asepalveluksen ja vessaongelmat kannattaa käsitellä jossain muussa ketjussa.

Mä en jaksanut kommentoida noita sun argumenttivirhejuttuja. Mutta ihan lyhyesti. Sä olet ihan pihalla niistä. Älä käytä niitä, ennenkuin olet opiskellut niitä enemmän. Mulla ei ole motivaatiota sulle niitä opettaa.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Ehdotus Tom of Finland -patsaasta repii Helsingin perussuomalaisia: "Vääränlaisia vaikutteita lapsille" - Perussuomalaiset - Kaupunki - Helsingin Sanomat

Tom of Finland on saanut tunteet pintaan. Vaikkei persuilla puoluekuria tunnetakaan niin Nuutti joutuu puhutteluun perussuomalaisten arvojen vastaisesta aloitteestaan. Ollapa kärpäsenä katossa kuuntelemassa tuota eheytyskeskustelua.
Eheytyskeskustelussa hakataan Hyttisestä tuommoiset homosteluajatukset ulos. Helsingin paraatipaikalla on patsas jossa kolme alastonta ukkoa hakkaa alasinta niin että kikkelit tärisee, eikö siitä tule vääränlaisia vaikutteita lapsille?
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jotenkin koko juttu on haiskahtanut alusta asti. Ensinnäkin, miksi kuvataiteilijalle halutaan patsas kirjaston eteen. Luulisi sinne sopivan parhaiten kirjallisella alalla menestystä niittäneitä. Toisekseen tietysti se, että aloitteen takana on perussuomalainen. Onhan se epäilyttävää.

Lisäepäilyjä herätti tapa jolla perussuomalaisten valtuustoryhmän puheenjohtaja Seppo Kanerva kuvaili ko. patsasta. "Patsas, jossa miehet ovat kikkelit vastakkain." Aloitteessa ei mainittu, että patsaan tulisi olla mikään selvän pornografinen tms., ainoastaan että ko. taiteilijan elämäntyötä voitaisiin kunnioittaa esimerkiksi tämän töitä mukailevalla patsaalla. Herää kysymys, onko kyse vain kärjistyksestä, vai oliko Kanervalle avattu aloitetta yksityiskohtaisemmin suunnitelmaa.

Googlettelin vittuillakseni hetken, enkä ollut kovin yllättynyt löytäessäni "verkkosanomat" -nimisen läpyskän jutun aiheesta.

Siinä kerrotaan tämän aloitteen takana olevan Nuutti -henkilön jakaneen aloitetta facebookissa tämmöisellä tekstillä varustettuna:

"Keskuskirjasto-hankkeen uudelleenprofilointi etenee *vinkface*"

Kaveri jatkaa heti perään:

Uskon, että Tom of Finland -patsas herättäisi muslimeissa paheksuntaa ja vähentäisi tarpeetonta hengailua keskuskirjaston ympäristössä."

No vittu kuinkas muutenkaan. Elleivät yo. kommentit ole jonkinlaista huumoria taas, näyttäisi koko patsashanke olevan jonkinlaista trollailua. Tasokasta.

Saa korjata.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No vittu kuinkas muutenkaan. Elleivät yo. kommentit ole jonkinlaista huumoria taas, näyttäisi koko patsashanke olevan jonkinlaista trollailua. Tasokasta.

Saa korjata.

Kirjoittelinkin tästä jo tuonne toiseen ketjuun:

Persujen Nuutti Hyttinen Helsingistä trollaa suvakkeja nyt aikamoisella tavalla. Ehdotti ensin Tom of Finland -patsaan pystyttämistä keskustakirjaston eteen ja myöhemmin heitti FB:iin, että patsas "herättäisi muslimeissa paheksuntaa ja vähentäisi tarpeetonta hengailua keskuskirjaston ympäristössä".

Suvaitsevaiset ovat nyt valinnan edessä: kumpia suvaita enemmän, homoja vai muslimeja? Saa nähdä kumpi voittaa tämän erän.

Saa nähdä, kuinka käy. En tiedä, onko tuo eri taiteenlajien edustus ristiriidassa tuon patsaan kanssa. En ole niinkään taide-ihmisiä, joten paremmin tietävät kertokoon. Ehkä se olisi samalla tavalla "hassua", kuin pystyttäisi Litmasen patsaan Hartwallin eteen, tai Selänteen patsaan stadikalle?
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kirjoittelinkin tästä jo tuonne toiseen ketjuun

Sen verran pitää kommentoida, että lähes yhtä lapsellinen kuin aloite, on tuo virittelemäsi "suvakkien homot vs. muslimit -valinta."

Minä en ole mistään lukenut tahi kuullut, että homoseksuaalit henkilöt ryhmänä tai heidän kunniansa jotenkin ehdottomasti nyt yht'äkkiä vaatisivat ko. patsaan pystyttämistä ko. kirjaston eteen. Tuntuisi todella erikoiselta jos joku näin ajattelisi.

Lapsellista on myös valikoida muslimit jonkinlaiseksi osapuoleksi tässä asiassa. Siis muilta osin kuin he ovat tämän ilmeisen säälittävän persun ilmeisen rasistis-sävytteisen trollailun tjsp. kiusaamisyrityksen kohteena. Jos heillä on joukkona jotain moista hypoteettista patsasta vastaan, niin avaavat varmasti sitten jossain vaiheessa ihan oma-aloitteisesti suunsa. Toistaiseksi käsittääkseni lähinnä ko. junttipaskapuolueen oma väki on moraalisesti kiihottunut tätä omituista patsashanketta vastaan.
 
Viimeksi muokattu:

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sen verran pitää kommentoida, että lähes yhtä lapsellinen kuin aloite, on tuo virittelemäsi "suvakkien homot vs. muslimit" -valinta.

Ei tämä ole mitenkään minun valintani, vaan näen tällaisen valinnan tuolla aloitteen takana ikään kuin provokaationa.

Spekuloin tässä vain sillä mahdollisuudella, että tässä olisi nyt isketty tähän epäkohtaan, jossa tietyt ihmiset haluavat lisätä maahanmuuttoa alueilta, joissa naisten ja mm. vähemmistöjen oikeudet ovat huonommassa jamassa, kuin keski-Suomen pahojen valkoisten heteromiesten keskuudessa ja silti jälkimmäistä joukkoa pidetään kaiken pahan alkuna.

Ei ammuta sanansaattajaa, tämä oli vain spekulaatiota. En ole aloiteen tekijä.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suvaitsevaiset ovat nyt valinnan edessä: kumpia suvaita enemmän, homoja vai muslimeja? Saa nähdä kumpi voittaa tämän erän.
Mitä mä olen kommentteja nähnyt niiltä ihmisiltä, joiden ymmärrän kuuluvan tähän "suvakki" porukkaan, niin siellä ollaan oltu lähinnä iloisesti yllättyneitä, että perussuomalaistenkin joukosta tulee tällaisia ehdotuksia. Perussuomalaiset kun eivät ole erityisesti loistaneet kultuurin ja vähemmistöjen asioiden edistämisessä. Tuo sinun kommenttisi oli ensimmäinen minuun silmiini osunut, jossa asiaan liitettiin muslimit. Ollaanko tästä kenties kasaamassa betoniporsas 2.0 tarinaa?
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei tämä ole mitenkään minun valintani, vaan näen tällaisen valinnan tuolla aloitteen takana ikään kuin provokaationa.

Spekuloin tässä vain sillä mahdollisuudella, että tässä olisi nyt isketty tähän epäkohtaan, jossa tietyt ihmiset haluavat lisätä maahanmuuttoa alueilta, joissa naisten ja mm. vähemmistöjen oikeudet ovat huonommassa jamassa, kuin keski-Suomen pahojen valkoisten heteromiesten keskuudessa ja silti jälkimmäistä joukkoa pidetään kaiken pahan alkuna..
Jaa, en ole havainnut, että Keski-Suomen pahoja valkoisia heteromiehiä pidettäisiin "kaiken pahan alkuna". Sen sijaan sivistyksen puutetta, joka tässäkin hauskassa tsoukissa hyvin kiteytyy, voi pitää jonkinlaisena uhkakuvana.

Sinänsä koomista, että persut esiintyvät tasaisin väliajoin kovina humanisteina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös