Jatkoajan virallinen homoketju

  • 903 162
  • 8 153

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Käsitykseni mukaan laki lisäksi myös koskisi takautuvasti jo voimassa olevia avioliittoja ko. maassa. Ihan pelkästään jo tästä syystä koen lain olevan mielivaltainen, epätasa-arvoinen, naista alistavasta sairaasta ideologiasta kumpuava vammailu.

En tiedä onko käsityksesi takautuvuudesta oikea, mutta se ei ole minun mielestäni oleellinen seikka nimim. Kisapuiston argumenttien kumoamisessa.

Ja esitän eriävän mielipiteeni epätasa-arvoisesta vammailusta. Sen mitä kuulin uutisista tästä laista, niin myös naiset saisivat saman oikeuden tähän jäähtyvän ruumiin hyvänä pitämiseen..

Lisättäköön näin lopuksi että (myös minä) pidän tällaista(kin) lakia turhana marginaalien temmellyskenttänä.

Eli kuten Juti jo totesi: "Ei lähretä shinne".
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En tiedä onko käsityksesi takautuvuudesta oikea, mutta se ei ole minun mielestäni oleellinen seikka nimim. Kisapuiston argumenttien kumoamisessa.

No kaverin jurinat ovatkin aika pitkälti itsensä kumoavaa sorttia. Mutta kyllä mä näen varsin selkeän eron siinä, että yht'äkkiä tehtäisiin tuommoisia takautuvia muutoksia avioliittolakiin verrattuna siihen, että nainen jo liiton solmimisvaiheessa tietäisi sitoutuvansa siihen, ettei voi kieltää mieheltään oikeutta kuolleen ruumiinsa naimiseen. Jos ollaan puhuvinaan kahden ihmisen välisestä vapaaehtoisesta sopimuksesta, niin tämä ensimmäinen skenaario ei siihen kategoriaan mahdu sitten millään. En ymmärrä miten voit olla näkemättä näin selkeää asiaa.

Ja esitän eriävän mielipiteeni epätasa-arvoisesta vammailusta. Sen mitä kuulin uutisista tästä laista, niin myös naiset saisivat saman oikeuden tähän jäähtyvän ruumiin hyvänä pitämiseen..

Jaa kuulit mistä? Uutisoinnissa mainittiin kautta linjan, että kyse on nimenomaan miesten yksinoikeudesta naida kuolleen vaimonsa ruumista. Esimerkiksi tähänkin ketjuun linkitetyn iltapaskan mukaan: "Egyptissä islamiparlamentti esittää kuitenkin, että vain miehillä olisi oikeus yhdyntään kuolleen puolison kanssa.". Myös jutun alunperin julkaissut Al-Arabiya puhuu ainoastaan miehen oikeudesta panna kuollutta vaimoaan.

Tarkempi tarkastelu tosin paljastaa itsesasiassa, että ko. uutinen näyttäisi olevan harvinaisen puhdasverinen ankka. Juttuun alunperinkin länsimaisista tiedotusälineistä tarttuivat lähinnä erilaiset iltapäivälehdet Daily Mail kovimpana nimenä. Menin tosin itsekin lankaan. Saa korjata jos olen väärässä.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Haluaisin selvyyden vuoksi kuulla Kisapuiston kannan seuraavaan kolmeen kysymykseen:

1) Onko miehen ja naisen välisessä suhteessa, esimerkiksi avioliitossa, kysymys ensisijaisesti seksistä?

Avioliitossa tuskin on kyse ensisijaisesti seksistä. Ei avioliittoa tarvita seksin harrastamiseen, kuten olen jo monesti sanonut. Mutta suhteessa monesti on kyse ensisijaisesti seksistä.

2) Onko miehen ja miehen tai naisen ja naisen välisessä suhteessa, esimerkiksi rekisteröidyssä parisuhteessa, kysymys ensisijaisesti seksistä?

Rekisteröidyssä parisuhteessa tuskin on kyse ensisijaisesti seksistä. Ei rekisteröityä parisuhdetta tarvita seksin harrastamiseen, kuten olen jo monesti sanonut. Mutta suhteessa monesti on kyse ensijaisesti seksistä.

3) Jos avioliitossa kysymys ei ole ensisijaisesti seksistä, niin mistä sinusta siinä on kysymys?

Vaikka kyse ei avioliitossa ensisijaisesti olekaan seksistä, niin tokihan sillä on myöskin lähes aina merkitystä. Turha väittää muuta. Samoin kuin läheisyydestä, yhdessä olosta, lapsien tekemisestä, rakkaudesta, taloudellisesta turvasta tai mistä nyt kukin sen oman merkityksensä sille löytää. Syitähän on monia, enkä minä ainakaan osaa sanoa jotain ainoaa ja oikeaa ja ensisijaista syytä avioliitolle.

Ja jokeri: miten avioliitto ja rekisteröity parisuhde mielestäsi poikkeavat toisistaan niiltä osiltaan, jotka eivät liity seksiin?

No rekisteröidyssä parisuhteessa nyt ei ainakaan se pariskunta voi mitenkään tehdä keskenään lapsia, se on varma. Joten rekisteröidyn parisuhteen tarkoitus ei ainakaan ole lapsien tekeminen.
 
Viimeksi muokattu:

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No kaverin jurinat ovatkin aika pitkälti itsensä kumoavaa sorttia.

Kuten mitkä? Oisko joku esimerkki? Sen sijaan viestissäni 1174 osoitin sinun perusteluidesi ristiriitaisuuden, johon et tietenkään pystynyt kommentoimaan juuri mitään.

Mutta kyllä mä näen varsin selkeän eron siinä, että yht'äkkiä tehtäisiin tuommoisia takautuvia muutoksia avioliittolakiin verrattuna siihen, että nainen jo liiton solmimisvaiheessa tietäisi sitoutuvansa siihen, ettei voi kieltää mieheltään oikeutta kuolleen ruumiinsa naimiseen. Jos ollaan puhuvinaan kahden ihmisen välisestä vapaaehtoisesta sopimuksesta, niin tämä ensimmäinen skenaario ei siihen kategoriaan mahdu sitten millään. En ymmärrä miten voit olla näkemättä näin selkeää asiaa.

No mitäs jos tuo mahdollinen laki toteutettaisiin niin, että molemmilla osapuolilla olisi sama oikeus harrastaa seksiä kuolleen puolisonsa kanssa kuusia tuntia tämän kuoleman jälkeen. Olisiko se silloin sinun mielestäsi ok? Ja jos vielä tehtäisiin niin, että ei mitään takautuvia muutoksia, vaan koskisi vain ja ainoastaan lain muutoksen jälkeen solmittuja avioliittoja. Olisiko se silloin myös sinun mielestäsi ok?
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kuten mitkä? Oisko joku esimerkki? Sen sijaan viestissäni 1174 osoitin sinun perusteluidesi ristiriitaisuuden, johon et tietenkään pystynyt kommentoimaan juuri mitään.

Ehkä hieman huono sanavalita. Viittasin lähinnä siihen, että sun argumentit ja puheet tuntuvat osoittautuvan kerta toisensa jälkeen jo lähtökohdiltaan / alkujaan virheellisiksi. Esimerkkinä muutamasta viime postauksestasi esimerkiksi tuo uutisoidun egyptin lakiehdotuksen sisältö sekä kotoisan avioliittolain sisältö. Asiasta tekee huvittavaa se, että tämä harrastamasi jatkuva informaation vääristely / kieltäytyminen ymmärtämästä vastaväittelijän sanomista on mitä ilmeisemmin tarkoitushakuista väittelytekniikkaa - on se sitten tietoista tai tiedostamatonta.

Tämä pedofilian, eläinten sekä ruumiiden pakkoliitos sukupuolineutraaliin avioliittolakiin "tasa-arvon" nimissä ja jatkuva väärinymmärtämisesi on umpikujassa luomasi älyllinen harhautusyritys, koska sulla ei yksinkertaisesti näytä olevan mitään muuta. Ei enempää eikä vähempää. Se on niin ilmiselvää, että tässä alkaa olla jo melkoista huumorikerrointa mukana. Tai sitten olet oikeasti vain ihan täysi vajakki. Se puolestaan olisi lähinnä surullista.

Mitä tulee tuohon edelliseen viestiini ja juttuihisi siinä, niin suoraan sanottuna en todellakaan oikein tiedä miten siihen pitäisi sen enempää mitään vastata. Toit esiin, että minun mielestäni kaikki "poikkeavat seksuaaliset suuntautumiset" homoseksuaalisuutta lukuun ottamatta eivät olisi "jees", ja ettei minulla olisi mitään perustetta asialle. Sitten sanoit, etten "välitä laista", joten en voisi perustella kielteistä suhtautumistani ilmeisesti nyt sitten vaikka eläinten tai ruumiiden nussintaan tai pedofiliaan lakipykäliin vetoamalla. Mulla ei yksinkertaisesti ole mitään tarvetta kommentoida tuota minuun projisoimaasi puhdasta fantasiaa sen enempää kuin vastauksessani jo sanoin: a) Opettele lukemaan. b) Jos et pysty keskustelemaan rehellisesti, niin tämä on yhtä tyhjän kanssa ihan jännän debatoinninkin näkökulmasta.

No mitäs jos tuo mahdollinen laki toteutettaisiin niin, että molemmilla osapuolilla olisi sama oikeus harrastaa seksiä kuolleen puolisonsa kanssa kuusia tuntia tämän kuoleman jälkeen. Olisiko se silloin sinun mielestäsi ok? Ja jos vielä tehtäisiin niin, että ei mitään takautuvia muutoksia, vaan koskisi vain ja ainoastaan lain muutoksen jälkeen solmittuja avioliittoja. Olisiko se silloin myös sinun mielestäsi ok?

Niin. Näin ne maalitolpat sitten siirtyivät. Musta toi on edelleen idioottimainen ja mielivaltainen idea. En ymmärrä miksi avioliittolakiin pitäisi ympätä oikeus aviomiehelle tahi -vaimolle panna kuolleen puolisonsa ruumista. Ajatus on pragmaattisesti ajateltuna edelleen täysin mielivaltainen. Käytännössä tällöin sellaiset ihmiset, jotka eivät halua, että heidän ruumiinsa voidaan raiskata kuoleman jälkeen vailla rikosoikeudellisia seuraamuksia raiskaajalle, eivät voisi enää solmia avioliittoa ja täten virallistaa suhdettaan rakastamaansa ihmiseen. Vaikea nähdä tätä mitenkään tasa-arvoisena tai yhteiskunnallisesti käytännöllisenä tilanteena.

Tosin sinun "homous on valinta" -periaatteen mukaisesti naimisiin haluavat ihmiset toki voisivat kai yksinkertaisesti valita olevansa "nekrofiileja" koko konkkaronkka (onko olemassa jokin termi, joka kuvaa henkilöä joka saa eläessään nautintoa ajatuksesta, että hänen kuollutta ruumistaan pannaan?). Ja kappas, kaikki olisivat taas tasa-arvoisessa asemassa ja kaikilla yhtäläinen mahdollisuus mennä nekrofiili-avioliittoon! Vai?

Kaiken järjen mukaan kuitenkin tämmöinen homma voitaisiin toteuttaa kaikkein järkevimmin jollain "elintenluovuttajarekisteriin" verrattavalla systeemillä, johon henkilö sitten voisi eläessään nimetä "edunsaajan" tai "edunsaajat".

Tosin on ehdottomasti huomautettava, että tässä varmasti on kaikenlaisia ongelmia. En ole kovin kummoisesti ikinä pohtinut ruumiinnussinnan syvintä olemusta, mutta noin nopeasti mieleen tulevat mahdolliset ongelmat lääkärin suorittaman ruumiintarkastuksen ja kuolemaan liittyvien olosuhteiden selvityksen saati sitten mahdollisen oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen suhteen, jos sitä ruumista joku ajelee tuntikaupalla kuoleman jälkeen. Mieleen tulevat väistämättä myös kaikenlaiset "kukkahattuhommelit" kuten se, että esimerkiksi parin mahdollisille lapsille saattaa pelkästään tieto (tai jopa pelkkä mahdollisuus) siitä, että isä/äiti nussii kuolleen isän/äidin ruumista aiheuttaa niin paljon stressiä, mielipahaa tai jopa traumoja, että kyseeseen saattaisi lähes automaattisesti tulla esimerkiksi lastensuojelulain tarkoittaman lapsen tasapainoisen kehityksen ja hyvinvoinnin edellytysten tahallinen laiminlyönti.

Jos asia joskus etenee lakialoitteen tasolle - tai edes sinne päin - niin lupaan viimeistään silloin ottaa asiasta enemmän selvää. Edelleen asialla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä esimerksi sukupuolineutraalin avioliiton kanssa.
 

Balrog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Erilliset saarekkeet

Fordél

Jäsen
Kertokaas, että mitä ja miksi ja keneltä keskustapuolueen ehdokkaan Risto Rädyn pitäisi tässä jupakassa pyytää anteeksi:

Linkki uutiseen Uuden Suomen sivuille.

Eihän hänen tarvitse pyytää keneltäkään anteeksi jos ei ole mielestään tehnyt mitään väärää.

Mun mielestä hänen ajattelumallinsa on outo enkä ymmärrä miksei hän hyväksy homoseksuaalisuutta.

Mutta jos Räty tunnustaa, että ihmiset toteuttavat itseään eri tavoi niin silloinhan niin seksi naisen, miehen kuin eläimen kanssa pitäisi olla ihan yhtä ok. Jokaisessa tapauksessahan ihminen vain toteuttaa itseään.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Eihän hänen tarvitse pyytää keneltäkään anteeksi jos ei ole mielestään tehnyt mitään väärää.

Mun mielestä hänen ajattelumallinsa on outo enkä ymmärrä miksei hän hyväksy homoseksuaalisuutta.

Mutta jos Räty tunnustaa, että ihmiset toteuttavat itseään eri tavoi niin silloinhan niin seksi naisen, miehen kuin eläimen kanssa pitäisi olla ihan yhtä ok. Jokaisessa tapauksessahan ihminen vain toteuttaa itseään.

Teknisesti ottaen Suomen lainsäädännön mukaan on ihan ok harrastaa seksiä eläimenkin kanssa, kunhan ei ole kyse eläinrääkkäyksestä. Toisin sanoen kissat ja kanat on syytä jättää rauhaa, mutta lehmiä lempivien Erwinien puuhastelut ovat ihan yhtä ok itsetoteuttamista kuin hetero- tai homoseksi.

Liittäisin kyllä mielelläni lainsäädäntöön vaatimuksen molemminpuolisesta tahdonvaltaisesta suostumuksesta, ja koska Mansikki ei sitä voi antaa Erwinille, niin saisi Mansikki jäädä rauhaan muilta kuin aidoilta sonneilta.

Mitä Rädyn tapaukseen tulee, niin tämähän on tyypillistä nykyisin: ihmisen täytyy pyytää anteeksi, koska hän on eri mieltä kuin mitä vallitseva yleisnäkemys. Ihminen ei taatusti mielipiteitään muuta pakotetun anteeksipyynnön jälkeen, mutta häntä vaaditaan nöyrtymään koska hän on rohjennut esittää toisenlaisen mielipiteen.

Tässä on minusta suuri ongelma, sillä ei ihmisten tarvitsisi pyytää näkemyksiään anteeksi jos niillä ei erityisesti loukata jotain tiettyä henkilöä (kunnianloukkaus jne), ja jos näkemyksille on jonkinlainen johdonmukainen perustelu, hyväksyi sen itse tai ei.

Tässä tapauksessa haiskahtaa lähinnä se, että Räty on ilmaissut itseään hieman epätarkasti ja haaskalintujournalistit ovat sitten vetäneet mutkat suoraksi ja asettaneet yhtäläisyysmerkit homouden ja eläimiinsekaantumisen välille, vaikka Räty piti niitä erillisinä, joskin poikkeavina käytösmalleina. Ainakin näin itse tuon tulkitsin.

Homoilkoot minun puolestani ken lystää, kunhan eivät saa adoptio-oikeuksia yhtään sekuntia aikaisemmin kuin yksinäinen heterosinkkumies eikä yksikään lapsi menetä toisen biologisen vanhempansa huoltajuutta toisen vanhemman samaa sukupuolta olevalle partnerille.

Mutta on Rädylläkin oikeus määritellä homoseksuaalisuus heteroseksuaalisuudesta poikkeavana, sillä tokihan vähemmistötoiminta on aina enemmistötoiminnasta poikkeava sanan määritelmän mukaisesti, oli kyse mistä toiminnasta tahansa. Voihan sitä sanoa, että jalkapallon seuraaminen Suomessakin on poikkeavaa, koska enemmistö seuraa jääkiekkoa. Se on sitten eri, jos potkupalloilijoita vainottaisiin taipumustensa tähden ja Räty vaatisi Raamattu kädessä futisfoorumin väkeä eheytymään aidoiksi lätkäjätkiksi.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Setan pääsihteeri Aija Salo kommentoi Risto Rädyn lausuntoa: ”Tämä kommentti on tietysti epäasiallinen. Homous on ihan yhtä tavallinen ja luonnollinen seksuaalinen suuntautuminen kuin vaikkapa heteroseksuaalisuus. " (Linkki Helsingin Sanomiin ja uutiseen)

Homous ehkä on yhtä luonnollista kuin heteroseksuaalisuuskin, mutta että yhtä tavallista? Tietenkin pitää ymmärtää, että lausunnon antaa Setan pääsihteeri ajaakseen omaa propagandaansa, mutta silti, aika kujalla taitaa hän olla siitä, miten yleistä ja tavallista homous on.

Toisekseen, mitenkähän tämä kyseinen Aija Salo pystyisi perustelemaan, että eläimiin yhtyminen ei olisi yhtä luonnollista kuin samaan sukupuoleen yhtyminenkin? Kumpikaan kun ei edes ole ollut laitonta sitten vuoden 1971.
 

Fordél

Jäsen
Homous ehkä on yhtä luonnollista kuin heteroseksuaalisuuskin, mutta että yhtä tavallista? Tietenkin pitää ymmärtää, että lausunnon antaa Setan pääsihteeri ajaakseen omaa propagandaansa, mutta silti, aika kujalla taitaa hän olla siitä, miten yleistä ja tavallista homous on.

Niiin eihän se ole yhtä yleistä, mutta ihan luonnollista ja tavallista se on enkä ymmärrä miksi sitä pitää millään tavalla rinnastaa eläimiin sekaantumiseen. En ymmärrä mitä tällä saavutetaan. No taas muutama paheksuva kirjoitus ja pikkasen mököä siellä täällä, mutta eipä mitään erityisen rakentavaa.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Niiin eihän se ole yhtä yleistä, mutta ihan luonnollista ja tavallista se on enkä ymmärrä miksi sitä pitää millään tavalla rinnastaa eläimiin sekaantumiseen. En ymmärrä mitä tällä saavutetaan.

Yhtä relevantti kysymys kuin että minkä takia homous sitten pitää millään tavalla rinnastaa heteroseksuaalisuuteen?
 

Fordél

Jäsen
Yhtä relevantti kysymys kuin että minkä takia homous sitten pitää millään tavalla rinnastaa heteroseksuaalisuuteen?

HN tuossa jo hienosti vastasikin. Molemmat ovat kahden aikuisen ihmisen välisiä seksuaalisuuden muotoja, joten ovat täysin rinnastettavissa toisiinsa. Siitä "eteenpäin" tehtävä arvottaminen esimerkiksi hyväksyttävyyden kannalta onkin mahdotonta. Toki yleisyyttä voi käyttää kriteerinä, mutta sekin on vain fakta.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kuten kirkkohäät?

Kyse oli oikeuksista yhteiskunnassa, ei oikeuksista yksittäisen uskonnon sisällä, joten kirkkohäät on huono esimerkki. Enpä minäkään varmaan pääsisi heilahtamaan muslimien eläintenkidutus- tai lasten sukuelinten silpomisrituaaleihin mukaan ruosteiset sakset, partaveitsi tai lasinpala kädessäni, koska en ole muslimi. Ja jos olisin, niin joutuisin noudattamaan niitä sääntöjä, joita imaami sattuu Koraaniin vedoten keksimään aivan samoin kuin kirkossa avioidutaan niiden sääntöjen mukaan, jota kristillinen tulkinta tällä hetkellä edellyttää.

Aina voi kristitty homokin erota kirkosta, jos sen luomat puitteet eivät kiinnosta eivätkä ne tunnu oikeudenmukaisilta. En ole muutenkaan ymmärtänyt, mikä helvetin pakkomielle homoilla on kirkkohäistä. Ei ole minullakaan tarvetta kirkkohäihin näin heterona, eikä tarvetta koko kirkolliselle instituutiolle sen nykymuodossa. Kirkollisveroa en maksa, koska olen ko. puljusta eronnut.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kuten adoptio?

Sä olet todennäköisesti astumassa tässä nyt ns. miinaan. Ketjussa on ollut pitkä perinne perustella perustuslain vastaista eriarvoista asemaa ja yhteiskunnallista syrjintää sillä, että homokin voi halutessaan ihan hyvin mennä vastakkaisen sukupuolen kanssa naimisiin ja siten rohmuta itselleen kaikki samat edut ja oikeudet kuin heterokin. Pistämätöntä logiikkaa.
 

#76

Jäsen
Homoilla ja heteroillahan on täsmälleen samat oikeudet.
Olen antanut itselleni ymmärtää, että esimerkiksi adoption suhteen avioliiton sisällä olisi eriävät oikeudet, kun vielä homojen kohdalla kyse ei edes ole avioliitosta vaan rekisteröidystä parisuhteesta.

Kirkkohäät on huono esimerkki, koska kyllä minusta kirkkokunnat voivat tälläisessä asiassa päättää omista asioistaan. Samoin kuin naispappeus on minusta kirkkokuntien oma asia.
 

julle-jr

Jäsen
Olen antanut itselleni ymmärtää, että esimerkiksi adoption suhteen avioliiton sisällä olisi eriävät oikeudet, kun vielä homojen kohdalla kyse ei edes ole avioliitosta vaan rekisteröidystä parisuhteesta.
Kuten jo todettua, homomiehellä on täysi oikeus hankkiutua avioliittoon jonkun naisihmisen kanssa ja siten olla oikeutettu adoptioon. Sama koskee homonaisia, tosin sillä erotyksella, että heidän täytyy solmia suhde miesihmisen kanssa.

Sama koskee esimerkiksi myös ns. vannoutuneita poikamiehiä. Hekin ovat oikeutettuja adoptioon, kunhan ensin suostuvat suhteeseen naisen kanssa. Toki se on monen mielestä ikävää, että joutuu pyörimään jonkun muijan kanssa, mutta elämä on valintoja. Ei ole mikään pakko ryhtyä suhteeseen naisen kanssa ja siten luopua monesta asiasta, mutta se nyt sattuu olemaan edellytys esimerkiksi adoptiolle tai kirkkohäille.

Kaikkea ei voi saada, vaikka kuinka haluaisi yhdistellä erilaisten siviilisäätyjen hyviä puolia. Tavallaan on totta, että miehellä, joka esimerkiksi haluaa olla sinkku, ei ole adoption suhteen samoja oikeuksia kuin miehellä, joka on naimisissa. Mutta on myös totta, että jokaisella on oikeus hakeutua naimisiin ja sitä kautta saada adoptio-oikeus.

Floikkari selkeästi esitti halveksuntansa tätä logiikkaa kohtaan, mutta minusta tämä on loogisesti ihan käypä ajatuskulku.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös