Minä olen tästä periaatteessa ihan samaa mieltä. Nähdäkseni konservatiivit käyttävät Raamattua ja uskontoa omiin tarkoitusperiinsä ja sen varjolla vastustavat myös homoliittoja. Summa summarum: kaikki vanhoillisuus Suomessa ei ole mitään uskonnollista konservatismia, ihmisillä on muita, perimmäisiä syitä...
...Taannoin oli YLEn sivuilla lyhyt tiivistelmä 1970-luvun alussa eduskunnassa käydystä homokeskustelusta. Siellä joku totesi - ja voin allekirjoittaa täysin - että on Jumalan aliarvioimista ajatella, että Häntä kiinnostaisi ihmisten touhut makuuhuoneessa.
Historiaa.
Ruotsissa homoseksuaalisuus poistettiin sikäläisestä rikoslaista 40-luvulla ja vähitellen moinen keskustelu levisi lahden juntimmallekin puolelle 60-luvulla.
Kirkko päätti viimein vuonna 1966 ottaa kantaa asiaan. Asia tehtiin piispojen mietteitä kokoavan "Ajankohtainen asia" paimenkirjeen avulla. Piispat tyrmäsivät "yhteiskunnallisen keskustelun" ja pitivät homoseksuaalisuutta oli paitsi sairautena, niin myös syntinä, josta raamattu ei turhaan varoittanut. Heidän mielestään homoseksuaalisuuden lisääntyminen oli merkki siveellisen elämän rappioitumisesta eikä tälläistä kehitystä yksinkertaisesti voitu sallia.
Kaksi piispaa tosin jäi allekirjoittaneiden listasta pois. Pohojanmaan piispa ei hyväksynyt sitä että kirjeen muissa kohdissa ehkäisyn käyttöön suhtauduttiin sallivasti. Tämän lisäksi Porvoon piispa jäi pois. Vaikka hän piti homoseksuaalisuutta jumalan tahdon vastaisena, hän ei halunnut olla mukana tuomitsemassa ja puuttumassa ihmisten yksityiselämään:
”Älä tuomitse niitä, joiden seksuaalinen suuntautuminen on erilainen! Kukaan meistä – eivät edes lääkärit – tiedä vielä kaikkea niistä kätketyistä yhteyksistä ja syistä, jotka vaikuttavat siihen, että he ovat erilaisia kuin muut.”
No, paimenkirje ei saanut yhteiskunnallista keskustelua laantumaan vaan lakia alettiin Paasion superenemmistöhallituksen johdolla valmistella. Kirkko päätti ottaa uudestaan kantaa asiaan 1968 "perheasiatoimikunnan" suulla. Kirkko tuomitsi edelleen homoseksuaalisuuden eikä asettunut lainmuutoksen kannalle. Sen sijaan kannanototossa mainittiin, että jos laki nyt sattuisikin menemään läpi, pitäisi lainsäädäntöön tuoda kohta, jossa homoseksuaalisuuden julkinen ihannoiminen sitten kiellettäisiin. Miksi? No koska kirkon perheasiatoimikunta piti homoseksuaalisuutta syntisenä käyttäytymisenä, "joka saattaa levitä nopeasti".
Kirkko yksiselitteisesti vastusti homoseksuaalisuuden poistamista rikoslaista. No, vuonna 1970 lakia sitten tästä huolimatta muutettiin eduskunnan toimesta ja homoseksuaalisuus... no poistettiin rikoslaista.
Vastapainoksi lakiin sitten todellakin lisättiin kirkon ehdottama sensuuripykälä, ns. "kehoituskielto". Hyi helvetti.
Kyllä, suomessa oli ihan oikea "Putinlaki", pesunkestävä sensuuri ja propagandapykälä, jossa lailliseen tekoon julkisesti kehoittaminen on lailla kielletty. Oletkos viime vuosina nähnyt minkään median tuovan tämmöistä asiaa esille? Minä en ole. Mainittiinko esimerkiksi siinä mainitsemassasi artikkelissa?
Milloin tämä homoseksuaaleja vainoava sensuurilaki poistettiin? No vittu 1999 rikos- ja perustuslain kokonaisuudistuksen yhteydessä. Toistan:
1999. Suomi on paska maa ja meidän lainsäädäntökoneisto on rikki ja polittinen kulttuuri perseestä. Se ei pysty korjaamaan edes ilmiselviä perustuslain vastaisia epäkohtia säällisessä ajassa.
No vähän lipsahdin itse aiheesta, mutta sitä mä vaan, että ei sitä faktaa, että kirkko on ihan oikeasti ollut kannattamassa tämänkin asian tiimoilla viattomien ihmisten vainoamista raamattunsa ja dogmaattisten oppiensa perusteella voi silotella ja lakaista maton alle yhdellä anekdootilla.