Jatkoajan (v)ihastuttavat moderaattorit

  • 2 250 432
  • 13 719

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Mitä kohtaa tuosta Moderaattorien linkitysohjeistuksesta et ymmärrä/aiemmin ymmärtänyt?...ja kuten Moderaattoritkin tuossa toteavat: "sanomattakin selvää on, että edellytämme että linkin kuvaus on todenmukainen"...

Pata kattilaa soimaa ja niin pois päin.

Aivan käsittämätöntä paskaa linkittää joku pingviinin hyppy kalliolta toiselle - ja väittää sen olevan (oletettavasti) jääkiekkoilija Mikko Kousan hypyksi. Aivan yleisellä tasolla - ei mitenkään henkilökohtaisesti sinua kohtaan - tuollainen lukijoiden tarkoituksellinen harhaanjohtaminen on harvinaisen kusipäistä toimintaa. Jos tuollainen ei ole rangaistava teko, niin käytännössähän mikä tahansa linkki voisi olla kuvattuna vaikkapa tyyliin: "JANINA FROSTELL TISSIT PALJAANA - KATSO!!!"

Tuo pingun hyppy nyt oli siinä vaiheessa lähimpänä Kousan vastaavaa tasajalkapomppua. Olisi ehkä pitänyt muotoilla linkki mikkokousamainen hyppy. Olen kuitenkin joskus aikaisemmin muistaakseni selvinnyt vastaavanlaisesta hassuttelusta ilman sanktiota joten oletin, että harmiton hassuttelu olisi jotenkin hyväksyttävissä. Ilmeisesti viime kerralla kukaan ei vain viitsinyt raportoida moderaattoreita asiasta.

Kusipäisen toiminnan, kun nyt otit esille, niin suosittelisin katsomaan peiliin ja miettimään niitä omia viime aikojen kirjoituksia.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Tuota... miten tuossa sampion viestissä ilmenee se legendaarinen hakamussuttelu? Virkkeessä on viisi sanaa: "Etunimi Sukunimi on siis JA-nimimerkki?". Paljoa tuota suorempi ja selkeämpi ei enää nimen ja nimimerkin yhdistävä viesti voi olla...

Älä selitä itseäsi enempää suohon, olet jo kohtuu syvällä. Jos sampion viestin irroittaa keskustelusta, olet aivan oikeassa, mutta jos lukee kyseistä viestiketjua, mukahauskuuttelu avautuu varmasti.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Scholl sai kenkää palstalta. Tämän jälkeen tuli linkit. Paska esimerkki.
A-haa - eli kirjoitusoikeutensa menettänyt kirjoittaja on vapaata riistaa?
Vastaavasti voisin heittää, että kadonnut raitiovaunukuljettaja on lähes 100% varmuudella kuollut eli ei hänkään tule enää koskaan kirjoittamaan riviäkään Jatkoajan keskustelupalstalle - oli hänellä sitten kirjoitusoikeuksin varustettu nimimerkki tänne tai ei.

Mun käsitykseni mukaan kirjoitusoikeuksilla ja anonymiteetilla ei ole mitään tekemistä keskenään.
Tuo pingun hyppy nyt oli siinä vaiheessa lähimpänä Kousan vastaavaa tasajalkapomppua. Olisi ehkä pitänyt muotoilla linkki mikkokousamainen hyppy.
Paremminkin: "Mikko Kousan tasajalkahyppy muistutti mielestäni pingviinin surmanhyppyä". Alleviivattu kohta olisi linkki tuohon kyseiseen videoon.
Kusipäisen toiminnan, kun nyt otit esille, niin suosittelisin katsomaan peiliin ja miettimään niitä omia viime aikojen kirjoituksia.
Saisiko tälle hieman lisävalaistusta?

En ole viime aikoina - tuskin koskaan - pyrkinyt tarkoituksellisesti johdattamaan tekstieni lukijoita harhaan. Olen pyrkinyt aina tekemään selväksi, milloin kyseessä on fakta, milloin taas omia muistelmiani ja/tai omaa päättelyäni.

JULKINEN FAKTA: kadonneen raitiovaunukuljettajan ikä on ollut lehtien palstoilla
JULKINEN FAKTA: JA-nimimerkki on ilmoittanut oman ikänsä (syntymäaika) JA-profiilissaan
HENKILÖKOHTAINEN MUISTELU: muistaisin tämän nimimerkin maininneen ammattinsa
HENKILÖKOHTAINEN POHDINTA: voisivatko kyseessä olla yksi ja sama henkilö?

Mielestäni tein nämä asiat siinä alkuperäisessä viestissäni harvinaisen selviksi lukijoille - eli en tarkoituksellisesti yrittänyt johdattaa lukijoita harhaan. Jos jostain syystä nuo faktojen ja pohdintojen erot eivät viestistäni aukea, niin pahoittelen huonoa kielellistä ilmaisuani.
Älä selitä itseäsi enempää suohon, olet jo kohtuu syvällä. Jos sampion viestin irroittaa keskustelusta, olet aivan oikeassa, mutta jos lukee kyseistä viestiketjua, mukahauskuuttelu avautuu varmasti.
Tämähän on mielenkiintoinen tulkinta:
sampio sanoo viestissään suoraan: "Etunimi Sukunimi on siis JA-nimimerkki?"

Tässä tapauksessa pitäisi kuitenkin käyttää sitä kuuluisaa pelisilmää ja tarkastella koko keskustelua kokonaisuutena. Tällöin ilmeisesti mustan pitäisi selittyä valkoiseksi - eikä sampio olekaan sanonut "Etunimi Sukunimi on siis JA-nimimerkki?", vaan se onkin vain hakamussuttelua.

Omassa viestissäni en missään kohdassa sano suoraan, että "JA-nimimerkki = Etunimi Sukunimi". Kuitenkin mä pidän sitä mahdollisena ja jopa todennäköisenä. Lukemalla viestini kokonaisuutena sekä käyttämällä sitä kuuluisaa pelisilmää pystyy selkeästi havaitsemaan, miksi mä olen päätynyt tuollaiseen mahdollisuuteen. Mä vain toin esille yleisessä tiedossa olevia faktoja ja niiden yhtäläisyyksiä. Näiden pohjalta sitten kirjoitin tästä mahdollisuudesta viestiini (vrt. Radek Bonk -esimerkki) ilman mitään hakamussutteluja, ilman mitään varmaa tietoa JA-nimimerkin henkilöllisyydestä.

Miksi hakamussuttelevan suoran lauseen yhteydessä tulisi käyttää sitä kuuluisaa pelisilmää ja tarkastella kokonaisuutta - mutta asiapitoisessa faktoihin perustuvassa pohdinnassa pelisilmän käyttöä ei suositella lainkaan eikä etenkään kokonaisuuden hahmottamista?

Mä en edes missään vaiheessa yritä selittää mustaa valkoiseksi. Olen sen jo useampaan otteeseen maininnut, että mä kirjoitin tekstini täysin tietoisesti. Oman oikeustajuni mukaan viestini ei riko Jatkoajan keskustelupalstan sääntöjä. Viestiä kirjoittaessani/lähettäessäni mulla ei siis ollut tarkoitusta rikkoa sääntöjä tieten tahtoen. Tämä omien sääntötulkintojeni sekä oikeustajuni pohjalta. Jos kuitenkin Moderaattoreilla on asiasta eri näkemys, niin heillä on myös lääkkeet siihen: kirjoituskielto tai vaikkapa kirjoitusoikeuksien poistaminen.

Edelleen: mulla on yhä kirjoitusoikeuteni tallessa. Antaako tämä mitään viitteitä siitä, että minun sekä Moderaattorien tulkinnat kymppipykälästä voisivat olla jokseenkin yhteneväiset? Mä en todellakaan yritä selittää tekoani tekemättömäksi tai viestiäni kirjoittamattomaksi. Ainoa, jota mä tässä nyt yritän selittää, on se, että miksi minun mielestäni viestini ei ollut sääntöjen vastainen. Sääntöjen mukaiseksi - joskin takuuvarmasti aika rajamailla olevaksi - viestiksihän tuo on tulkittava, kun kerran siitä ei ole mitään sanktioita tullut. Tämä taas sopii omaan oikeustajuuni ja sääntötulkintoihini.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Voihan se olla niinkin, että viestisi ei ole koskaan edes päätynyt moderaattorien pöydälle, jos ei kukaan sitä ole raportoinut. Jos tilanne oli tämä, niin etköhän ole ihan omakätisesti nyt huolehtinut, että moderaattoritkin ovat viestisi rekisteröineet.
Minusta kaikki tällaiset toiseen nimimerkkiin kohdistuvat rikkeet saisivat olla asianomistajarikkeitä, eli edellyttävät kys. nimimerkin raportoinnin. Tämä nyt käsillä oleva tilanne olisi tietysti poikkeuksellinen ja ongelmallinenkin jos näin olisi, kun nimimerkki ei ole palstalla vieraillut viime aikoina.

HENKILÖKOHTAINEN POHDINTA: voisivatko kyseessä olla yksi ja sama henkilö?
säännöt kirjoitti:
Nimimerkin ja hänen oikean nimensä yhdistäminen tai aiheeseen liittyvä vihjailu sekä arvuuttelu ovat poikkeuksetta äärimmäisen rangaistavia.

Minulla on mielikuva, että 10-pykälää on käytetty aika herkästikin, muistelisin jopa tapausta, jossa paljastettu nimimerkki ilmoitti, ettei vaadi rangaistusta (teko oli vahinko) ja sellainen silti tuli, kuukausi muistaakseni.

Muuten on sanottava, että viestin raportointi on homojen hommaa. Olen kerran kokeillu, sekin oli jälkikäteen ajateltuna ihan perseestä ja paskan maku jäi suuhun. Ymmärrät varmaan?
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
En ole viime aikoina - tuskin koskaan - pyrkinyt tarkoituksellisesti johdattamaan tekstieni lukijoita harhaan. Olen pyrkinyt aina tekemään selväksi, milloin kyseessä on fakta, milloin taas omia muistelmiani ja/tai omaa päättelyäni.

Eli toisen harhaan johdattaminen on vain kusipäistä toimintaa? Mkay... Tämä oli osaltani tässä.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Sä oot Foxy kyllä varmasti koko palstan kovin venkoilija. Päivänselvästi rikot sääntöjä tossa viestissä, käänsit sen miten päin tahansa.

Säännön järkevyydestä olen kyllä ihan samaa mieltä kuin Beniciokin, eli pitäisi olla asianomistajarike. Jos ketään ei rike haittaa ja se mahdollisesti tapahtuu jopa vahingossa, niin mikä ihmeen tarve siitä on rankaista.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Eli toisen harhaan johdattaminen on vain kusipäistä toimintaa? Mkay... Tämä oli osaltani tässä.
Missä kohdassa käytin sanaa "vain"?

Tarkoituksella toisen (lukijan tai muutenkin vain) harhaanjohtaminen on mielestäni yksi pahimmista kusipäisyyden muodoista. Tieto on valtaa! Juurihan pyysin sinulta edellisessä viestissäni lisävalaistusta omasta kusipäisestä toiminnastani (sinun mielestäsi). Odottelen näitä esimerkkejä edelleen!
Voihan se olla niinkin, että viestisi ei ole koskaan edes päätynyt moderaattorien pöydälle, jos ei kukaan sitä ole raportoinut. Jos tilanne oli tämä, niin etköhän ole ihan omakätisesti nyt huolehtinut, että moderaattoritkin ovat viestisi rekisteröineet.
Kyllä, olen myös omakätisesti nyt huolehtinut, että tuo 28.12.2013 kirjoittamani viesti on takuuvarmasti myös Moderaattorien tiedossa. Ei mulla ole mitään tarvetta piilotella tuota viestiä - enhän omasta mielestäni ole siinä myöskään rikkonut mitään sääntöä. Tiedän kyseisen viestin olevan myös sen verran sääntöjen rajamailla, että olen valmis ottamaan mahdollisen rangaistuksen valittamatta ja vinkumatta vastaan.
Sä oot Foxy kyllä varmasti koko palstan kovin venkoilija. Päivänselvästi rikot sääntöjä tossa viestissä, käänsit sen miten päin tahansa.
Päivänselvästi?

Missä kohdassa mä tuossa viestissäni päivänselvästi väitän, että tietty JA-nimimerkki on Etunimi Sukunimi? Mielestäni sampio rikkoo omassa viestissään huomattavasti selkeämmin palstan sääntöjä - on kyseessä sitten millainen hakamussuttelu tahansa. Kuten jo aiemmin sanoin: tiedän kuitenkin viestini olevan niin sääntöjen rajamailla, että mä hyväksyisin rutisematta siitä tulevan sanktion kymppipykälän rikkomisesta. Tosin sampion selkeääkin selkeämmästä kymppipykälän rikkomisesta en ole nähnyt ensimmäistäkään valitusta. Siinä ei voi olla mitään selittämistä!

Jos kerran sääntörikkomus on niin päivänselvä, kuten väität (muiden muassa), niin miksi mulla on kirjoitusoikeuteni edelleen tallella? Ai niin, ketään ei ole raportoinut päivänselvästi sääntöjä rikkovaa viestiäni Moderaattoreille eivätkä he ole itsekään sitä huomanneet (ennen kuin nyt)!

Yritän vielä kerran itseäni esimerkkinä pitäen:

Tuli muuten mieleeni, että missä on nimimerkki Mr.Fox?

Eliteprospects: Radek Bonk
Birthyear: 1976-01-09 - Age: 38

Käyttäjätiedot: Mr.Fox
Syntymäpäivä: 09.01.1976 (38)

Tosin samassa paikassa mainitaan myös asuinpaikaksi Turku. Mulla kyllä edelleen on sellainen mielikuva, että Kettuherra olisi useammassakin yhteydessä tosiaan maininnut tuosta asustelevansa jossain keski-Euroopassa päin. Tunteeko joku tätä Mr.Fox:a henkilökohtaisesti?
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
En näe, että Mr.Fox olisi tässä mitään sääntöjä rikkonut. Aivan turha ajojahti, hyvä että palstan moderaattoritkin ovat ymmärtäneet ettei ollut isosta jutusta kyse. Ei hän ole varsinaisesti liittänyt nimimerkkiä henkilöihin niin, että osoittaisi tämän nimimerkin olevan absoluuttisesti joku nimeltä mainittu henkilö. Pientä yleisen tason pohdintaa vain näyttäisi olleen. Turha tästä on muutenkaan jankata.

Ketun viimeisestä ketjuun lähetetystä viestistä tein omat päättelyni, toivotan vilpittömästi paljon onnea 38-vuotiaalle! Hitto sä Mr. olet vanha jo. ;)
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei hän ole varsinaisesti liittänyt nimimerkkiä henkilöihin niin, että osoittaisi tämän nimimerkin olevan absoluuttisesti joku nimeltä mainittu henkilö.
--
Ketun viimeisestä ketjuun lähetetystä viestistä tein omat päättelyni

Ja miinaan astuit, koska tuolla absoluuttisuudellahan ei ole muuta merkitystä tässä asiassa, kuin ehkä pelikiellon pituuden kannalta. Olet oikeassa, että absoluuttisuuden ehto ei tapauksessa täyty. Koska käsittääkseni jätit lukematta muutaman aikaisemman viestin, et ehkä kiinittänyt sääntöön tarpeeksi huomiota, joten tuotakoon se nyt vielä yhden kerran esiin:

10§ kirjoitti:
Nimimerkin ja hänen oikean nimensä yhdistäminen tai aiheeseen liittyvä vihjailu sekä arvuuttelu ovat poikkeuksetta äärimmäisen rangaistavia. Tämä koskee myös Jatkoajan toimittajien ja moderaattorien nimimerkkejä ja henkilöllisyyksiä. Pykälää ei sovelleta, mikäli nimimerkki on itse tietoisesti paljastanut henkilöllisyytensä tai se on muuten yleisesti tiedossa. Käytä palstakirjoituksissa silti vain nimimerkkiä.
(Boldaus oma)

Ja Mr.Fox: kuten kananlento sanoi, kyllähän sinä päivänselvästi sääntöjä rikoit. Kuten kananlento, niin myös minä tarkoitan sääntöjen rikkomisella nimenomaan vihjailua ja etenkin arvuuttelua . Ei siis mitään "tietty nimimerkki" = käyttäjätunnus, niinkuin erehdyit luulemaan.

Lopuksi vielä pitää palata Jaws:n kommenttiin. Olen samaa mieltä, että asiasta jauhaminen saisi jo loppua ja omalta osaltani se tähän loppuukin - moderaattorit päättävät, muulla ei ole väliä. Mielestäni näistä on kuitenkin ihan hyvä keskustella, vaikka tällaiset "varjotuomioistuimet" ovatkin vähän huvittavia näin aikuisten kesken. Aamen.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
En näe, että Mr.Fox olisi tässä mitään sääntöjä rikkonut. Aivan turha ajojahti

Näkemyksensä jokaisella, mutta:

Ei hän ole varsinaisesti liittänyt nimimerkkiä henkilöihin niin, että osoittaisi tämän nimimerkin olevan absoluuttisesti joku nimeltä mainittu henkilö.

Nimimerkin ja hänen oikean nimensä yhdistäminen tai aiheeseen liittyvä vihjailu sekä arvuuttelu ovat poikkeuksetta äärimmäisen rangaistavia

Sinällään koko keissi on tasoa "ihan sama" ja jopa hyvää pelisilmää, jos jää rangaistuksetta, mutta ennemmin tässä nähtiin kyllä lähes tyylipuhdas rike, josta on pidempiäkin kakkuja heilunut. Noh, tarkoitus tuskin oli paha ja näillä mennään.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
koko viesti

koko viesti

Näihin vielä kommentit. Eli "absoluuttisesti" oli ehkä hiukan väärä sanavalinta, mutta silti - kuten cottonmouth totesi - hyvää pelisilmää, jos tästä ei tule rangaistuksia. Sääntöjä on turha ns. ylitulkita - koska enpä usko, että tuolla viestillä on kellekään minkäänlaista haittaa missään muodossa. Turhaa jauhantaa, minusta tuon Mr.Foxin viestin voi ihan hyvin painaa villaisella, kun tarkoitusperä tuolle viestillekin oli lähinnä huolestuneista lähtökohdista.

Vertailu: motiivi > teko / mahdollinen "rike", ainakin tässä tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Jos lopettaisin täällä käymisen, en todellakaan haluaisi, että joku saatanan turkulainen filibuster yhdistää palstalta poistumiseni johonkin katoamistapaukseen.
 

Nick Neim

Jäsen
Missä kohdassa mä tuossa viestissäni päivänselvästi väitän, että tietty JA-nimimerkki on Etunimi Sukunimi?

Et missään, mutta eihän se ole pointtina tässä tapauksessa. Joko et ymmärrä tuota kyseistä sääntöä, tai et vain halua ymmärtää. Kukaan ei ole sanonut, että väität varmuudella Jokrua tuon uutisen kadonneeksi henkilöksi, vaan kananlentokin totesin sinun päivänselvästi rikkovan sääntöjä. Kuten teitkin. Jos tuo ei ollut arvuuttelua/vihjailua niin en tiedä mikä sitten oikein on.

Dekon kanssa samoilla linjoilla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tosin sampion selkeääkin selkeämmästä kymppipykälän rikkomisesta en ole nähnyt ensimmäistäkään valitusta. Siinä ei voi olla mitään selittämistä!
Jokainen tuota keskustelua lukenut tajuaa varmasti heittoni huumoriksi, kokipa sen sitten hyväksi tai paskaksi. Edellä oli juttua FASlapsen tietäjänkyvyistä, sitten tuli linkki lehtikirjoitukseen ja ainakin yksi viestini kaltainen heitto FASlapsen henkilöllisyydestä, tosin miedompi. Jos ei tuossa kontekstissa tajua vitsiä, on kohtalaisen mustavalkoinen ajatusmaailmaltaan.

Tuli nyt vastattua tähänkin, vaan enpä tiedä, jaksanko edes lukea vastaukseksi tulevaa miljoonaviestiä pilkunviilauksineen ja viittauksineen Iltasanomiin.
 

Orlando

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Dekon kanssa samoilla linjoilla.

Kuin myös.

Olen ollut siinä käsityksessä, että tuossa säännössä pidetään jonkinlaista nollatoleranssia, jolloin pieninkin arvuuttelu on tuomittavaa.

No tuskin Mr.Fox tuota arvuuttelua pahuuttaan teki, mutta tätä ketjua lukiessani tulee tuosta kiemurtelusta mieleen sanonta:

Jos paskat on housuissa, niin sitä on turha yrittää pierulla kuivata.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Jos kyseinen nimimerkki on tämä keneksi olet hänet arvuutellut, mitä luulet olisiko hän mielissään että olet tehnyt salapoliisin työtä ja paljastanut hänen henkilöllisyytensä kaikelle kansalle?

Jos kyseinen nimimerkki on tämä keneksi Fox on häntä arvuutellut, niin häntä tuskin kiinnostaa enää tippaakaan. Ihmeitä tapahtuu vain satukirjoissa, ei kuukautta aiemmin kännipäissään (?) kadonnut lähtökohtaisesti tunnollinen avomies ja työntekijä enää elossa löydy.
 

änähaim

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos kyseinen nimimerkki on tämä keneksi Fox on häntä arvuutellut, niin häntä tuskin kiinnostaa enää tippaakaan. Ihmeitä tapahtuu vain satukirjoissa, ei kuukautta aiemmin kännipäissään (?) kadonnut lähtökohtaisesti tunnollinen avomies ja työntekijä enää elossa löydy.

Sinäpä sen sanoit. Saahan sitä jossitella. Hyvä tarttuminen olennaiseen asiaan kuitenkin sinulta!
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Huoh... piti antaa tämän asian jo olla, mutta jos vielä kerran se yksi vihoviimeinen viesti vastauksineen.
Ja Mr.Fox: kuten kananlento sanoi, kyllähän sinä päivänselvästi sääntöjä rikoit. Kuten kananlento, niin myös minä tarkoitan sääntöjen rikkomisella nimenomaan vihjailua ja etenkin arvuuttelua . Ei siis mitään "tietty nimimerkki" = käyttäjätunnus, niinkuin erehdyit luulemaan.

Olen samaa mieltä, että asiasta jauhaminen saisi jo loppua ja omalta osaltani se tähän loppuukin - moderaattorit päättävät, muulla ei ole väliä. Mielestäni näistä on kuitenkin ihan hyvä keskustella, vaikka tällaiset "varjotuomioistuimet" ovatkin vähän huvittavia näin aikuisten kesken.
Olen kanssasi täysin samaa mieltä asiasta!

Mielestäni olen myöntänyt tuon kirjoittamani viestin jo lähemmäs kymmenen kertaa. 28.12.2013 kirjoittamani viesti sisältää arvuuttelua/pohdintaa/päättelyä erään nimimerkin henkilöllisyydestä tiettyjen julkisten faktojen perusteella. Mähän olen jo useamman kerran myös sanonut, että mä hyväksyisin mukisematta viestistäni tulevan sanktion. Mun sääntötulkintani ja oikeustajuni mukaan siitä ei pitäisi tulla, mutta täällä kirjoittava Mr.Fox-vastainen populaatio näkee asian eri tavalla. Näitä juttuja ei kuitenkaan päätetä huutoäänestyksellä, vaan Moderaattorit tekevät päätöksensä itsenäisesti.

Mähän sanoin jo ensimmäisessä vastausviestissäni, että tässä on nyt kolme mahdollisuutta:
1) Mr.Fox ja Moderaattorit tulkitsevat 10§ sääntöä samalla tavalla
2) Moderaattorit eivät ole vielä ehtineet päättää kollektiivisesti tulevasta sanktiosta
3) Moderaattorit eivät vielä ole olleet edes tietoisia 10§ sääntörikkomuksesta

"Varjotuomioistuimethan" eivät tällaisista asioista päätä, joten toistaiseksi lienee parasta luottaa Moderaattorien näkemykseen. Ainakin toistaiseksi mulla on vielä kirjoitusoikeuteni tallella, joten tämän luulisi riittävän yksinkertaiseen päättelyyn, että todellista, päivänselvää sääntörikettä ei ole tapahtunut. Poistuvatko mun kirjoitusoikeuteni (kolmeksi kuukaudeksi?) huomenna kello 12:00? En tiedä! En todellakaan tiedä, mutta siihen asti näkisin asian näin, että tuo viestini ei rikkonut palstan sääntöjä.
Jos lopettaisin täällä käymisen, en todellakaan haluaisi, että joku saatanan turkulainen filibuster yhdistää palstalta poistumiseni johonkin katoamistapaukseen.
Tämä on jokaisen oma mielipide, mutta riittääkö se sääntörikkomukseen!

Jos lopettaisin täällä käymisen, en todellakaan haluaisi, että joku saatanan helsinkiläinen runkkari yhdistää nimimerkkini johonkin turkulaiseen naistennaurattajaan. Mutta mitä väliä sillä siinä vaiheessa on, jos joku heittäisi ilmoille Mr.Fox = Ilkka Kanerva? Mä olen kohtuullisen varma myös siitä, että nimimerkin scholl takana oleva todellinen henkilö ei olisi halunnut blogisivustoaan, Twitter- ja Instagram-tiliään tänne julkiseen ruodintaan sen jälkeen, kun hän on poistunut palstalta. Poistumisen omaehtoisuus ei mielestäni tee tässä minkäänlaista eroa mihinkään. Tai halusiko FASlapsi, että hänen nimimerkkinsä yhdistetään johonkin Etelä-Saimaan toimittajaan?

Mielestäni viestin vitsikkyys tai tarkoituksellisuus eivät merkitse tuossa hevon vittuakaan. Yhtä vähän merkitsee myös henkilön oma halu. Kuten sanoin: ei mulla ole varmaa tietoa siitä, halusiko nimimerkin scholl takana oleva todellinen henkilö kaikkien nettisivustojensa tulevan yleiseen tietoon ikibanniensa jälkeen. Yhtä hyvin mulla ei ole varmaa tietoa siitä, että halusiko FASlapsi nimimerkkinsä yhdistettävän Etelä-Saimaan toimittajaan. Näin kuitenkin on tapahtunut - eikä kummastakaan tapauksesta ole ainakaan vielä tullut sanktioita.
Joko et ymmärrä tuota kyseistä sääntöä, tai et vain halua ymmärtää. Kukaan ei ole sanonut, että väität varmuudella Jokrua tuon uutisen kadonneeksi henkilöksi, vaan kananlentokin totesin sinun päivänselvästi rikkovan sääntöjä. Kuten teitkin. Jos tuo ei ollut arvuuttelua/vihjailua niin en tiedä mikä sitten oikein on.
Ymmärrän säännön aivan hemmetin hyvin! Kuten olen jo useasti toistanut, niin mulla on edelleenkin kirjoitusoikeuteni tallella. Tästä voin tehdä sen päätelmän, että Moderaattorien mielestä viestini ei siis rikkonut sääntöä päivänselvästi. Vai mikä muu tulkinta sulla on kyseiseen faktaan, että:
1) usean kirjoittajan mielestä viestini rikkoo palstasääntöjen 10§ päivänselvästi JA
2) en kuitenkaan ole saanut viestistäni minkäänlaista sanktiota?
Jokainen tuota keskustelua lukenut tajuaa varmasti heittoni huumoriksi, kokipa sen sitten hyväksi tai paskaksi. Edellä oli juttua FASlapsen tietäjänkyvyistä, sitten tuli linkki lehtikirjoitukseen ja ainakin yksi viestini kaltainen heitto FASlapsen henkilöllisyydestä, tosin miedompi. Jos ei tuossa kontekstissa tajua vitsiä, on kohtalaisen mustavalkoinen ajatusmaailmaltaan.

Tuli nyt vastattua tähänkin, vaan enpä tiedä, jaksanko edes lukea vastaukseksi tulevaa miljoonaviestiä pilkunviilauksineen ja viittauksineen Iltasanomiin.
Pyrin pitämään vastaukseni sulle lyhyenä, että jaksaisit sen lukea!

Olen lukenut koko keskustelun läpi ja ymmärrän heittosi huumoriksi. Kysymys: onko Jatkoajan keskustelupalstan sääntöjen kymppipykälässä kuitenkin artikla, että huumorilla heitetty nimimerkin arvuuttelu ei ole rangaistavaa?
Olen ollut siinä käsityksessä, että tuossa säännössä pidetään jonkinlaista nollatoleranssia, jolloin pieninkin arvuuttelu on tuomittavaa.
Nollatoleranssin ollessa voimassa myös heitto "Antti Munnukka on siis FASlapsi?" pitäisi olla tuomittavaa? Tai mikä tahansa kysymys/heitto: "Oletko Tami (Juhani Tamminen)?", "Terve Pena (Pentti Matikainen)?" tai "Kuulostat ihan Junnolta (Juha Junno)!".

Jos nollatoleranssi on voimassa, niin mitä merkitystä sillä silloin on, heitetäänkö tuollaiset heitot huumorilla vai ei?
- - - tätä ketjua lukiessani tulee tuosta kiemurtelusta mieleen sanonta:

Jos paskat on housuissa, niin sitä on turha yrittää pierulla kuivata.
Kuten olen jo useampaan kertaan vastauksissani todennut - ja jo kolmatta kertaa tässä viestissä: mä seison loppuun asti sanojeni/tekojeni takana. Mä en yritäkään kieltää yhdistäneeni Jatkoajan nimimerkin kadonneeseen helsinkiläiseen raitiovaunukuljettajaan. Tai jotenkin kiemurrella ulos koko asiasta esim. muokkaamalla alkuperäistä viestiäni. Olkoon palstan yleinen lynkkausmielipide mikä tahansa, niin se on edelleen Moderaattorien tehtävä rankaista päivänselvästä sääntörikkomuksesta. Tähän päivään (viestiin) mennessä rangaistusta ei ole tullut, joten onko päivänselvää sääntörikkomusta tapahtunut? Jos on, niin miksi sanktiota ei ole vielä langetettu? Kertaisin tässä kohtaa jo aiemmin viestissäni mainitut kolme mahdollisuutta.

Loppuun vielä sellainen huomautus, että mä kävin jonkin verran Jokrun kirjoitushistoriaa läpi. Viesteistä käy ilmi se, että kyseinen nimimerkki ilmeisesti todellakin asuu etelä-Pohjanmaalla eikä työskentele Helsingissä raitiovaunukuskina. Toisin sanoen sekoitin kyseisen nimimerkin johonkin toiseen, joka on kertonut useammassakin viestissään ammatistaan ratikkakuskina. Muistini siis petti karkeasti tuossa joulukuun lopussa kirjoittamassani viestissä.
 
Viimeksi muokattu:

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Sinäpä sen sanoit. Saahan sitä jossitella. Hyvä tarttuminen olennaiseen asiaan kuitenkin sinulta!

Mielestäni on melko olennaista, onko kyseinen henkilö elossa vai ei, silloin kun pohditaan nimimerkin identiteettiä palstan ulkopuolella.

Jatkoaika on aiemminkin näyttänyt suuruutensa tietyissä asioissa (mm. pari Patakeräystä). Jos kävisi ilmi, että Mr. Fox on oikeassa, tälläkin palstalla voisi olla vapaaehtoisia etsijöitä tai muita auttajia. Ainakin muistelisin tämän ratikkakuskin työkavereiden keränneen kolehtia ruumiskoiria varten jne.

Kymppipykälä on hyvä olemassa, mutta mielestäni joku tällainen tapaus voisi olla säännön vahvistava poikkeus.
 

Melko Huono

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ompas mielenkiintoinen juttu menossa. Mielestäni Mr.Foxille jos tulee tuosta kirjoituskielto, niin kuuluu se kirjoituskielto sitten myös noille Mr.Foxin antamille esimerkeille noista kun heitellään noita toimittajan tai jääkiekossa toimivien henkilöiden nimiä. Säännöissähän lukee: poikkeuksetta. Mielestäni vaikka noissa huumoria olisikin niin sitä ei välttämättä kaikki aina huomaa. Eikä myöskään voi olettaa että kaikkien palstalaisten tulisi lukea kaikki ketjussa olevat kirjoitukset että voisi sen perusteella päätellä onko huumoria vai ei. Itsekkin olen saanut rikemerkinnän pelkällä huumorilla heitetystä kommentista. Kaikkien olisi tullut tajuta että kyseessä oli huumorilla heitetty osuva kommentti, mutta erään joukkueen kannattajat veti siitä palkokasvit nenään, koska se oli myös täyttä faktaa tulevien pelimatkojen kohteista.

Ja mitä tulee tuohon Juteenin saamaan kirjoituskieltoon päin persettä kuvaillusta linkistä, niin se meni ihan oikein. Varmasti itseni lisäksi todella moni olisi halunnut sen oikean hypyn nähdä, kun se niin paljon keskustelua herätti. Sitten sieltä tulee jotain ihan muuta paskaa mikä ei voisi vähempää kiinnostaa. Selvä sääntö -> selvä rike -> rangaistus.

P.S. Ja mitä tulee noihin ketkä vihjailivat Schollin henkilöllisyydestä mm. viittailemalla blogeihin yms. niin selvä kirjoituskiellon paikka. Vaikka kirjoitusoikeudet on poistettu niin hänkin on edelleen jatkoajan käyttäjä sekä todellinen henkilö. Vaikka kirjoitusoikeudet on poistettu niin ilmeisesti palstalle pystyy edelleen kirjautumaan ja lähettämään yksityisviestejä. Ainakaan modet eivät ottaneet tuohon mitään kantaan miten muuten se olisi mahdollista kun sitä kyselin, liittyen saamiini yksityisviesteihin poispotkitulta käyttäjältä.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ompas mielenkiintoinen juttu menossa. Mielestäni Mr.Foxille jos tulee tuosta kirjoituskielto, niin kuuluu se kirjoituskielto sitten myös noille Mr.Foxin antamille esimerkeille noista kun heitellään noita toimittajan tai jääkiekossa toimivien henkilöiden nimiä. Säännöissähän lukee: poikkeuksetta. Mielestäni vaikka noissa huumoria olisikin niin sitä ei välttämättä kaikki aina huomaa...

Mielestäni moderaattorit linjasivat jossain vaihessa selkeät huumoriviestit tämän sääntökohdan ulkopuolelle. Linjausviesti saattaisi löytyä jopa tästä ketjusta, joku voi halutessaan etsiä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Meni hiukan negatiivisemmaksi kuin oli tarkoitus. Piti siis sanomani, että olisi oikeasti kiva, jos avaisitte joskus hiukan sitä, millaiseksi tätä palstaa ollaan muokkaamassa. Vai onko tämä ihan puhtaasti kädestä suuhun, kun ei ole resursseja?

Täytyy sanoa, etten kadehdi yhtään moderaattoreiden hommaa tämän ketjun viimeisen keskustelun perusteella. Palstalla on nykyään niin paljon erilaisia persoonia, että sääntöjen tulkitseminen kaikkia mielyttävällä tavalla on erittäin vaikeaa. Toiset ovat pilkkua viilaavia insinöörejä, jotka nillittävät jokaisesta sääntöpoikkeamasta ja toiset maailmaa halaavia humanisteja, jotka eivät ymmärrä miksi sääntöjä pitää olla. Pahoittelut, jos loukkasin jotain insinööriä tai humanistia.
 

Melko Huono

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielestäni moderaattorit linjasivat jossain vaihessa selkeät huumoriviestit tämän sääntökohdan ulkopuolelle. Linjausviesti saattaisi löytyä jopa tästä ketjusta, joku voi halutessaan etsiä.

Aha, itselläni on tuollainen mennyt täysin ohi. Uskoisin, että myös todella monella muulla se on mennyt ohi. Tuokin voi teoriatasolla kuitenkin joskus kolahtaa aika pahasti.
Kuvitteellinen tilanne: HIFK:n osiossa kritisoidaan HIFK:n palaajahankintoja. Joku tulee niitä sinne puolustamaan ja toinen heittää siihen huumorilla, että mitenpä sulla Tom Nybondas muuten menee? Sattuukin niin että nimimerkki kirjoittaa siitä modeille viestin, jossa vaatii kirjoitusoikeuksien poistoa koska hänhän on, kuten modet hyvin tietää, Tom Nybondas.

Säännöissä lukee kuitenkin edelleen poikkeuksetta.

Moni asiahan täällä kummastuttaa juurikin tuon salamyhkäisyyden takia, jota moderaattorit täällä harjoittavat. Mutta eipä jaksa tämän enempää tällä kertaa päätään noilla vaivata. Mitä muuten olet mieltä, vaikka TosiFani tuosta tapaus Schollista ja hänen henkilöllisyytensä "paljastamisesta"? Hänhän on täällä edelleen nimimerkkinä, ainoastaan kirjoitusoikeudet (ainakin julkiseen keskusteluun kirjoittelu) on poistettu.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Mitä muuten olet mieltä, vaikka TosiFani tuosta tapaus Schollista ja hänen henkilöllisyytensä "paljastamisesta"? Hänhän on täällä edelleen nimimerkkinä, ainoastaan kirjoitusoikeudet (ainakin julkiseen keskusteluun kirjoittelu) on poistettu.

Jos scholl on antanut luvan paljastamiseen, asia on ok, muuten rikotaan sääntöjä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös