Jatkoajan (v)ihastuttavat moderaattorit

• 2 617 306
  • 15 901

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Elvis Presley - Heartbreak Hotel
Minäpä voisin esittää Melko Huonolle, ja Alamummolle vastakysymyksen: Tuliko teille mieleen sellainen vaihtoehto, että tarkoitan sellaisia viestejä, minkä kohdalla tiedetään olevan todennäköistä, että ne sisältää vain vittuilua? Miksi sellaisia viestejä pitäisi lukea, kun niistä kerran mielensä pahoittaa?

Alamummolle: Kyllä minulle tulee yksityisviestejä, ja kyllä minä luen niitä. Ei tosin tällä foorumilla. Täällä olen niin vähän äänessä, ettei kenelläkään ole tarvetta lähettää minulle yksityisviestejä.

Viimeksi muokattu:

Melko Huono

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minäpä voisin esittää Melko Huonolle, ja Alamummolle vastakysymyksen: Tuliko teille mieleen sellainen vaihtoehto, että tarkoitan sellaisia viestejä, minkä kohdalla tiedetään olevan todennäköistä, että ne sisältää vain vittuilua? Miksi sellaisia viestejä pitäisi lukea, kun niistä kerran mielensä pahoittaa?

Turha tästä on enään jankata, mutta kuten kirjoitin niin en niistä mieltäni pahoittanut. Ainoastaan ihmettelin mahdollisuutta tuohon ja säälin tuollaisia ihmisiä, vaikka ei pitäisi. Toki kun suuttui siitä että en ekaan vastannukkaan mitään, niin sen jälkeiset olisi toki voinut helposti ohittaa. Ei siitä ekasta heti tiennyt mitä siellä lukee, ennen kun sen viestin klikkasi auki.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mitä sitten? Miten voit laittaa noita vuosia sitten ns. lopullisia kirjoitusoikeuksien menettäneitä ignoreen, kun ei ole kyseisestä tyypistä mitään havaintoa tai muistikuvia aikaisemmin? Ja siis tässä ei nyt todellakaan ole mistään vakavasta asiasta loppujen lopuksi kyse. Lähinnä nauran ja säälin tuollaista henkilöä. Minä siis ihmettelin vain miksi tuon kirjoittelun annetaan olla mahdollista. Ja kuten todettua, tuollaiset kirjoittelijat saattavat tehdä hallaa ihan modeillekkin ja heidän uskottavuudelleen.

No tuanoi ajattelin vain auttaa jos jollakulla on ongelmana että saa epätoivottuja yksityisviestejä. Sen ihan ensimmäisen viestin joutuu tietysti lukemaan, että pääsee jyvälle siitä, onko viestit mieleisiä vai ei.

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Eikö aiemmin nätisti käyttäytyneille käyttäjille enää anneta varoituksia ennen pidempää huilia?

Aika raaka peli, kun ilmeisesti epäonnistuneesta linkkihassuttelusta saa saman verran huilia kuin toiselle käyttäjälle vitun haistatteluista.

Opinpahan nyt kai sitten olemaan.

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Eikö aiemmin nätisti käyttäytyneille käyttäjille enää anneta varoituksia ennen pidempää huilia?

Aika raaka peli, kun ilmeisesti epäonnistuneesta linkkihassuttelusta saa saman verran huilia kuin toiselle käyttäjälle vitun haistatteluista.

Opinpahan nyt kai sitten olemaan.
Mitä kohtaa tuosta Moderaattorien linkitysohjeistuksesta et ymmärrä/aiemmin ymmärtänyt?
Tästä päivästä lukien edellytämme että linkitykset muille sivustoille tapahtuu niin, että linkittäjä kertoo mistä linkissä on kyse. Pääasiassa tämä koskee YouTube-linkkejä, joita esiintyy tiuhaan useassa ketjussa.
- - -
Sanomattakin selvää on, että edellytämme että linkin kuvaus on todenmukainen.
...ja kuten Moderaattoritkin tuossa toteavat: "sanomattakin selvää on, että edellytämme että linkin kuvaus on todenmukainen"...

Haetaanpa nyt sitten pätkä siitä viestistäsi linkin kuvauksineen, jonka takia täällä poraat:
Mikko Kousan hyppy. Hyvin Kousa sen Niemisen "kampin" myi tuomareille pomppaamalla tasajalkaa ilmaan.
Suora kysymys: löytääkö lukija kyseisen linkin avaamalla jonkun Mikko Kousan hypyn?
Vai onko tässä kyse jostain lukijoiden tarkoituksellisesta harhaanjohtamisesta?
Mitä varoittamista tuossa enää on? Tietoinen riskinotto ja maalaisjärjen vastainen toiminta, joka ollaan ohjeistuksella tehty rangaistavaksi.

Aivan käsittämätöntä paskaa linkittää joku pingviinin hyppy kalliolta toiselle - ja väittää sen olevan (oletettavasti) jääkiekkoilija Mikko Kousan hypyksi. Aivan yleisellä tasolla - ei mitenkään henkilökohtaisesti sinua kohtaan - tuollainen lukijoiden tarkoituksellinen harhaanjohtaminen on harvinaisen kusipäistä toimintaa. Jos tuollainen ei ole rangaistava teko, niin käytännössähän mikä tahansa linkki voisi olla kuvattuna vaikkapa tyyliin: "JANINA FROSTELL TISSIT PALJAANA - KATSO!!!"

OK, eihän kenenkään ole pakko avata yhtä ainoata linkkiä. Mutta ymmärrätkö nyt, mitä tuolla "linkin todenmukaisella kuvauksella" tarkoitetaan?

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Tuli muuten mieleeni, että missä on nimimerkki Jokru?

Aikoinaan kohtuullisen ahkerakin kirjoittelija - muutamia vuosia sitten hänen kanssaan tuli itsekin monesti kirjoiteltua Dance-ketjussa.

Pikaisesti tarkasteltuna viimeinen viesti näyttäisi olevan... <TWILIGHT-MUSIIKKIA> Juhannuksen Supertripla -ketjuun. Veikkaus on jätetty 20.06.2012 klo 21:17, mutta sen jälkeen miehestä ei ole kuulunut yhtään mitään. Viimeksi nähty 20.06.2012 klo 21:20.

Toinen - kenties vieläkin huolestuttavampi - yhtäläisyys löytyi toiseen tapaukseen. Muistaakseni Jokru olisi useammassakin yhteydessä maininnut ajavansa työkseen ratikkaa Helsingissä. Eikö tässä Itsenäisyyspäivän tienoilla kadonnut helsinkiläinen ratikkakuski pikkujoulujen päätteeksi?

08.12.2013 - IS: Pikkujoulut päättyivät katoamiseen: Missä on Arto?
"Arto Ruokonen, 32, katosi itsenäisyyspäivän vastaisena yönä Helsingin keskustasta."

Käyttäjätiedot: Jokru
"Syntymäpäivä: 18.12.1980 (33)"

Tosin samassa paikassa mainitaan myös asuinpaikaksi Etelä-Pohjanmaa. Mulla kyllä edelleen on sellainen mielikuva, että Jokru olisi useammassakin yhteydessä tosiaan maininnut tuosta ratikkakuskin ammatistaan. Tunteeko joku tätä Jokrua henkilökohtaisesti?

säännöt kirjoitti:
10 §
Nimimerkin ja hänen oikean nimensä yhdistäminen tai aiheeseen liittyvä vihjailu sekä arvuuttelu ovat poikkeuksetta äärimmäisen rangaistavia.

Ei ilmeisesti ole kuitenkaan äärimmäisen rangaistavaa poikkeuksetta?

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ilmeisesti ole kuitenkaan äärimmäisen rangaistavaa poikkeuksetta?
Tuo voi olla yksi vaihtoehto!

Mielestäni kuitenkin tässä tapauksessa saattaa olla myös muita varsin varteenotettavia vaihtoehtoja. Siinä olen kuitenkin kanssasi täysin samaa mieltä, että lainaamasi viesti liikkuu vähintään sillä nk. harmaalla alueella.

Muita vaihtoehtoja saattaisivat olla esim.:

1) lainaamassasi viestissähän ei suoraan vedetä yhtäläisyysmerkkejä Jokru = Arto Ruokonen. Ennemminkin viestissä vihjaillaan tällaisen yhtäläisyyden mahdollisuudesta. Toisin sanoen viestin kirjoittajallakaan ei ole varmaa tietoa asiasta. Mun henkilökohtainen mielipiteeni tuon sääntökohdan (vihjailu) tulkinnasta on sellainen, että vihjailu on rangaistavaa silloin, kun vihjailija tietää varmaksi vihjeen kohteen henkilöllisyyden. Saattaa hyvin olla, että olen tässä sääntötulkinnassani väärässä. Se on vain mun käsitykseni asiasta.

Tässä tapauksessa kirjoittaja on vain yhdistänyt kaksi netissä yleisesti jaossa olevaa asiaa ja tehnyt siitä omat johtopäätöksensä tällaisen mahdollisuuden olemassaolosta. Tarkkasilmäinen kirjoittaja on huomannut iltapäivälehtien sivuilta yksityiskohtaisia tietoja Helsingissä kadonneesta henkilöstä - sekä yhdistänyt nämä tiedot Jatkoajan keskustelupalstalta kadonneen nimimerkkin tietoisesti jakamiin yksityiskohtaisiin tietoihin. Kuten viestissäkin todetaan: näiden henkilöiden iät sekä viestin kirjoittajan muistikuvien mukaan ammatitkin vastaavat pelottavan hyvin toisiaan.

Käytännössä henkilön nimihän on tässä tapauksessa täysin sivuseikka. Iltapäivälehdissä lukee kissankokoisin kirjaimin, että 32-vuotias helsinkiläinen raitiovaunukuski on kadoksissa. Lainaamasi viestin kirjoittaja muistelee, että tapahtumahetkellä 32-vuotias nimimerkki on joskus aiemmin maininnut toimivansa raitiovaunukuskina. Vähän vastaava voisi olla, jos mä kertoisin nyt kaikille olevani 38-vuotias turkulainen mies ja toimivani kirjastonhoitajana. Perjantaiaamuna iltapäivälehtien lööpit kirkuisivat punaisina, että 38-vuotias miespuoleinen kirjastonhoitaja on pers'raiskattu hiekkapaperilla päällystetyllä pesäpallomailalla Turussa. Kuinka kauan luulisit sen kestävän, että täällä spekuloitaisiin kyseisellä mahdollisuudella?

Tuon kymppipykälän tulkinnoissa on tullut ilmi, että mikäli kirjoittaja itse on paljastanut joitain tietoja (ml. oikea nimi) itsestään, ja ne ovat ns. yleisessä tiedossa, niin tuolloin henkilön ja nimimerkin yhdistäminen ei ole rangaistavaa. Tästäkin on tietysti poikkeuksia, kuten esim. Jatkoajan verkkolehden päätoimittaja. Toisaalta tulkinnoissa myös ollaan mainittu, että näitä yhdistettyjä ja omaehtoisesti paljastettuja tietojakaan ei saa käyttää keskusteluissa ns. lyömäaseina. Lainaamassasi viestissähän ei missään nimessä näin tehty.

Mutta kuten sanottua: lainaamasi viesti liikkuu erittäin harmaalla alueella ja on erittäin lähellä rangaistavaa viestiä juuri tuon 10§ perusteella!

2) kenties Moderaattorit eivät ole vielä päättäneet rangaistuksesta? Lainaamasi viestihän on kirjoitettu vajaat kaksi viikkoa (12 päivää?) sitten. Normaalistihan Moderaattorit langettavat rangaistukset tuossa ajassa, mutta nyt pitää muistaa myös ajanjaksoon liittyneet kaksi arkipyhää, jotka ovat saattaneet viivästyttää rangaistuksen täytäntöönpanoa.

Kymppipykälän rikkomisestahan tulee aina nk. iso rangaistus. Ennen ison rangaistuksen täytäntöönpanoa Moderaattoritiimissä kysytään mahdollisimman monen Moderaattorin mielipidettä asiasta. Ehkäpä nämä arkipyhät ja juuri tämä vuodenaika ei ole parasta mahdollista aikaa saada mahdollisimman suuren Moderaattori-joukon mielipidettä ja siksi rangaistus on viipynyt?

Pitää myös muistaa se, että lainaamasi viestin kirjoittajahan oli sen samaisen kymppipykälän rikkomisesta muutama kuukausi sitten (loka-marraskuussa) kuukauden kirjoituskiellossa. Tämä lainaamasi viestihän vain osoittaa sen, että kyseinen kirjoittaja ei oppinut tuosta kärsimästään rangaistuksesta yhtään mitään. Progressiivisen rangaistustaulukon mukaisestihan kirjoittajalle on tulossa seuraavasta kymppipykälän rikkomisesta kolmen kuukauden kirjoituskielto. Ehkäpä tämäkin on osaltaan vaikuttamassa siihen, että rangaistuksen langettaminen on viivästynyt?

3) kaikkein yksinkertaisin vaihtoehto saattaa olla se, että Moderaattorit eivät yksinkertaisesti tiedä tuosta viestistä.
Kenties ketään ei ole raportoinut sitä heille!

Viimeksi muokattu:

änähaim

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos kyseinen nimimerkki on tämä keneksi olet hänet arvuutellut, mitä luulet olisiko hän mielissään että olet tehnyt salapoliisin työtä ja paljastanut hänen henkilöllisyytensä kaikelle kansalle? Et kuitenkaan sotun loppuosaa löytänyt mistään.

Nuo sun jaarittelut on ihan täyttä skeidaa.

edit.viilausta

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
1) lainaamassasi viestissähän ei suoraan vedetä yhtäläisyysmerkkejä Jokru = Arto Ruokonen. Ennemminkin viestissä vihjaillaan tällaisen yhtäläisyyden mahdollisuudesta. Toisin sanoen viestin kirjoittajallakaan ei ole varmaa tietoa asiasta. Mun henkilökohtainen mielipiteeni tuon sääntökohdan (vihjailu) tulkinnasta on sellainen, että vihjailu on rangaistavaa silloin, kun vihjailija tietää varmaksi vihjeen kohteen henkilöllisyyden.

Aika hauska heitto. Periaatteesi mukaan kuka tahansa täällä voisi "vain vihjailla" vailla "varmaa tietoa" käyttäjien henkilöllisyyttä. Sitä paitsi mistä kukaan voi tietää, onko tieto varmaa vai ei? Helppohan se on naamioida vain spekulaatioksi ja kiertää sääntöä!

Kuinka kauan luulisit sen kestävän, että täällä spekuloitaisiin kyseisellä mahdollisuudella?

ÖÖöö… Eli jos luulet, että kauppa ryöstetään huomenna, kannattaa se mennä itse ryöstämään jo tänään? Eli henkilöä, joka tekee ekan rikkeen ei pidä syyllistää, koska "joku muu olisi sen kuitenkin tehnyt".
No tuossa logiikassahan ei ole mitään järkeä. Ja vastaukseksi kysymykseen: ei siitä mahdollisuudesta spekuloitaisi, koska se on säännöissä kielletty.

Täytyy ihmetellä, mikäli tapauksesta ei viuhu kädet lanteelle useamman kerran.

No mutta pääaiheeseen, josta piti tulla kysymään (kun kysymysketjussa ollaan), onko mahdotonta, että moderaattorit laittaisivat oman merkintänsä vaikka punaisella sen viestin loppuun, mistä pelikielto on napsahtanut? Selkeyttäisi asioita!

Viimeksi muokattu:

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters

Mielestäni kuitenkin tässä tapauksessa saattaa olla myös muita varsin varteenotettavia vaihtoehtoja. Siinä olen kuitenkin kanssasi täysin samaa mieltä, että lainaamasi viesti liikkuu vähintään sillä nk. harmaalla alueella.

Muita vaihtoehtoja saattaisivat olla esim.:

1) lainaamassasi viestissähän ei suoraan vedetä yhtäläisyysmerkkejä Jokru = Arto Ruokonen. Ennemminkin viestissä vihjaillaan tällaisen yhtäläisyyden mahdollisuudesta. Toisin sanoen viestin kirjoittajallakaan ei ole varmaa tietoa asiasta. Mun henkilökohtainen mielipiteeni tuon sääntökohdan (vihjailu) tulkinnasta on sellainen, että vihjailu on rangaistavaa silloin, kun vihjailija tietää varmaksi vihjeen kohteen henkilöllisyyden. Saattaa hyvin olla, että olen tässä sääntötulkinnassani väärässä. Se on vain mun käsitykseni asiasta.

Tässä tapauksessa kirjoittaja on vain yhdistänyt kaksi netissä yleisesti jaossa olevaa asiaa ja tehnyt siitä omat johtopäätöksensä tällaisen mahdollisuuden olemassaolosta. Tarkkasilmäinen kirjoittaja on huomannut iltapäivälehtien sivuilta yksityiskohtaisia tietoja Helsingissä kadonneesta henkilöstä - sekä yhdistänyt nämä tiedot Jatkoajan keskustelupalstalta kadonneen nimimerkkin tietoisesti jakamiin yksityiskohtaisiin tietoihin. Kuten viestissäkin todetaan: näiden henkilöiden iät sekä viestin kirjoittajan muistikuvien mukaan ammatitkin vastaavat pelottavan hyvin toisiaan.
Kannattaisko tuon käsittämättömän jaarittelun ja onnettoman pilkunviilauksen sijaan vaikka lukaista ne säännöt, niin niistä osaa tarpeen vaatiessa keskustella ja ehkä jopa noudattaakin. Selvyyden vuoksi pieni ote tämän foorumin säännöistä:

"10 §: Nimimerkin ja hänen oikean nimensä yhdistäminen tai aiheeseen liittyvä vihjailu sekä arvuuttelu ovat poikkeuksetta äärimmäisen rangaistavia."

Boldattuna selvyyden vuoksi pari kohtaa säännöistä sekä tuosta saivartelustasi. Kaikkiaan aivan käsittämätöntä tuo asiasta julkisesti pohdiskelu ja tuo yhdistely, sekä ehdottomasti tämän foorumin sääntöjen vastaista.

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kannattaisko tuon käsittämättömän jaarittelun ja onnettoman pilkunviilauksen sijaan vaikka lukaista ne säännöt, niin niistä osaa tarpeen vaatiessa keskustella ja ehkä jopa noudattaakin.
Aivan se ja sama! Tästä mä otan rangaistuksen rutisematta ja itkemättä vastaan, jos se on tullakseen!

En mä missään nimessä kiellä pohtineeni tämän kadonneen helsinkiläisen raitiovaunukuskin ja Jatkoajan kadonneen nimimerkin mahdollista yhtäläisyyttä. Ja kuten sanottua: rikoksenuusijana tästä tulee mulle sitten kovennettua kakkua eli mahdollisesti kolme kuukautta! Viestini on kirjoitettu täysin selvinpäin, täysin tietoisena mahdollisista seuraamuksista (kovennettu rangaistus toistuvasta kymppipykälän rikkomisesta) - näistäkin taustoista huolimatta mä kirjoitin viestini. Miksi? Puhtaasti siitä syystäkö, että mä olen niin saatanan tyhmä, että en tajunnut jo viestiä kirjoittaessani sen olevan selkeästi sääntöjen vastainen? Vai siitä syystä, että mä uskoin viestini pysyvän nippa nappa vielä sääntöjen puitteissa liikkuen kuitenkin jo erittäin harmaalla alueella?

Viestin kirjoittamisesta on nyt aikaa lähes kaksi viikkoa. Kuitenkin ainakin toistaiseksi ja todistettavasti kirjoitusoikeuteni ovat vielä tallella. Voidaanko tästä siis pikkuhiljaa jo tehdä jotain johtopäätöksiä, että pohdiskelevan sävyinen viestini ei rikkonut palstan sääntöjä?

Vastaavia nimimerkin oikeaa nimeä arvuuttelevia tai vihjailevia viestejähän palstalle tulee usein - jos ei nyt päivittäin, niin ainakin viikottain. Tuorein esimerkki noin parin tunnin takaa...
Antti Munnukka on siis FASlapsi?
FASlapsi = Jatkoajan keskustelupalstan nimimerkki
Antti Munnukka = todellinen henkilö

Virkkeen lopussa oleva kysymysmerkki on ainoa, joka paljastaa, että kyseessä on arvuuttelu tai vihjailu. Päättämällä virke pisteeseen tai huutomerkkiin sampio olisi suoraan yhdistänyt nimimerkin ja oikean nimen. Yhtä kaikki - suora yhdistäminen, vihjailu ja arvailu ovat kaikki kymppipykälän mukaan kiellettyjä. Toisin sanoen tämä lainaamani sampion viesti on yhtälailla sääntöjen vastainen kuin omani parin viikon takaa.

Kuten sanottua: näitä viestejähän tulee palstalle jos ei nyt päivittäin, niin ainakin viikottain. Kuinka monta kertaa joku älypää päättää lainata jotain toista kirjoittajaa ja aloittaa omansa tyyliin: "Terve Tami (Juhani Tamminen)!", "Oletko Pena (Pentti Matikainen)?", "Kuulostat ihan Junnolta (Juha Junno)!" jne. Onko siis asia tulkittava näin, että hakamussuttelun varjolla nimimerkin yhdistäminen jonkun julkisuuden henkilön nimeen on sallittua, mutta tosissaan kysyttynä kadonneen nimimerkin yhtäläisyyksien pohtiminen tosielämässä kadonneen todellisen henkilön nimeen on kiellettyä.

Melkoisen veteenpiirretty viiva!

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Kuten sanottua: näitä viestejähän tulee palstalle jos ei nyt päivittäin, niin ainakin viikottain. Kuinka monta kertaa joku älypää päättää lainata jotain toista kirjoittajaa ja aloittaa omansa tyyliin: "Terve Tami (Juhani Tamminen)!", "Oletko Pena (Pentti Matikainen)?", "Kuulostat ihan Junnolta (Juha Junno)!" jne. Onko siis asia tulkittava näin, että hakamussuttelun varjolla nimimerkin yhdistäminen jonkun julkisuuden henkilön nimeen on sallittua, mutta tosissaan kysyttynä kadonneen nimimerkin yhtäläisyyksien pohtiminen tosielämässä kadonneen todellisen henkilön nimeen on kiellettyä.

Melkoisen veteenpiirretty viiva!

Aika selittelyä. Sinä selkeästi yhdistit tarkoituksella nimen ja nimimerkin, vertailit syntymäaikoja jne., Sampio ja muut mukahauskuuttelivat, jos ymmärrät mitä tarkoitan. Kaksi eri täysin asiaa.

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinä selkeästi yhdistit tarkoituksella nimen ja nimimerkin, vertailit syntymäaikoja jne., - - -
Kyllä! Tätähän en ole missään vaiheessa kieltänytkään, vai?

Kadonneen henkilön ikä ja kadonneen JA-nimimerkin syntymäaika ovat yleistä tietoa: toinen on ollut lehtien palstoilla ja toisen kyseinen nimimerkki on itse paljastanut meille kaikille.

Mä paljastan omassa JA-profiilissani, että mun syntymäpäiväni on 09.01.1976. Jos tämän perusteella joku tekisi julkisen pohdinnan, että onkohan Mr.Fox jääkiekkoilija Radek Bonk - heillähän on täsmälleen sama syntymäpäivä - niin en mä tuollaisesta vetäisi hernettä nenään. Enkä todellakaan näkisi tuollaisen pohdinnan rikkovan Jatkoajan keskustelupalstan sääntöjä. Molemmathan ovat täysin julkista tietoa! Kahden julkisen tiedon yhdistäminen samaan viestiin = sääntörikkomus?
- - - Sampio ja muut mukahauskuuttelivat, jos ymmärrät mitä tarkoitan. Kaksi eri täysin asiaa.
Tuota... miten tuossa sampion viestissä ilmenee se legendaarinen hakamussuttelu? Virkkeessä on viisi sanaa: "Etunimi Sukunimi on siis JA-nimimerkki?". Paljoa tuota suorempi ja selkeämpi ei enää nimen ja nimimerkin yhdistävä viesti voi olla.

Entä miten tapaus Herr scholl? Aika härskistihän tuolla scholl-aiheisissa ketjuissa linkitetään jonkun todellisen henkilön pitämään blogiin sekä Twitter- ja Instagram-tileille. Kerrotaan suurinpiirtein suoraan, että Jatkoajan keskustelupalstan nimimerkki schollin kirjoituksia voi seurata herran omassa blogissa. Eikö tämä sitten ole JA-nimimerkin ja todellisen henkilön oikean nimen yhdistämistä - ilman mitään hakamussutteluja?

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Entä miten tapaus Herr scholl? Aika härskistihän tuolla scholl-aiheisissa ketjuissa linkitetään jonkun todellisen henkilön pitämään blogiin sekä Twitter- ja Instagram-tileille. Kerrotaan suurinpiirtein suoraan, että Jatkoajan keskustelupalstan nimimerkki schollin kirjoituksia voi seurata herran omassa blogissa. Eikö tämä sitten ole JA-nimimerkin ja todellisen henkilön oikean nimen yhdistämistä - ilman mitään hakamussutteluja?

Scholl sai kenkää palstalta. Tämän jälkeen tuli linkit. Paska esimerkki.

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Mitä kohtaa tuosta Moderaattorien linkitysohjeistuksesta et ymmärrä/aiemmin ymmärtänyt?...ja kuten Moderaattoritkin tuossa toteavat: "sanomattakin selvää on, että edellytämme että linkin kuvaus on todenmukainen"...

Pata kattilaa soimaa ja niin pois päin.

Aivan käsittämätöntä paskaa linkittää joku pingviinin hyppy kalliolta toiselle - ja väittää sen olevan (oletettavasti) jääkiekkoilija Mikko Kousan hypyksi. Aivan yleisellä tasolla - ei mitenkään henkilökohtaisesti sinua kohtaan - tuollainen lukijoiden tarkoituksellinen harhaanjohtaminen on harvinaisen kusipäistä toimintaa. Jos tuollainen ei ole rangaistava teko, niin käytännössähän mikä tahansa linkki voisi olla kuvattuna vaikkapa tyyliin: "JANINA FROSTELL TISSIT PALJAANA - KATSO!!!"

Tuo pingun hyppy nyt oli siinä vaiheessa lähimpänä Kousan vastaavaa tasajalkapomppua. Olisi ehkä pitänyt muotoilla linkki mikkokousamainen hyppy. Olen kuitenkin joskus aikaisemmin muistaakseni selvinnyt vastaavanlaisesta hassuttelusta ilman sanktiota joten oletin, että harmiton hassuttelu olisi jotenkin hyväksyttävissä. Ilmeisesti viime kerralla kukaan ei vain viitsinyt raportoida moderaattoreita asiasta.

Kusipäisen toiminnan, kun nyt otit esille, niin suosittelisin katsomaan peiliin ja miettimään niitä omia viime aikojen kirjoituksia.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Tuota... miten tuossa sampion viestissä ilmenee se legendaarinen hakamussuttelu? Virkkeessä on viisi sanaa: "Etunimi Sukunimi on siis JA-nimimerkki?". Paljoa tuota suorempi ja selkeämpi ei enää nimen ja nimimerkin yhdistävä viesti voi olla...

Älä selitä itseäsi enempää suohon, olet jo kohtuu syvällä. Jos sampion viestin irroittaa keskustelusta, olet aivan oikeassa, mutta jos lukee kyseistä viestiketjua, mukahauskuuttelu avautuu varmasti.

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Scholl sai kenkää palstalta. Tämän jälkeen tuli linkit. Paska esimerkki.
A-haa - eli kirjoitusoikeutensa menettänyt kirjoittaja on vapaata riistaa?
Vastaavasti voisin heittää, että kadonnut raitiovaunukuljettaja on lähes 100% varmuudella kuollut eli ei hänkään tule enää koskaan kirjoittamaan riviäkään Jatkoajan keskustelupalstalle - oli hänellä sitten kirjoitusoikeuksin varustettu nimimerkki tänne tai ei.

Mun käsitykseni mukaan kirjoitusoikeuksilla ja anonymiteetilla ei ole mitään tekemistä keskenään.
Tuo pingun hyppy nyt oli siinä vaiheessa lähimpänä Kousan vastaavaa tasajalkapomppua. Olisi ehkä pitänyt muotoilla linkki mikkokousamainen hyppy.
Paremminkin: "Mikko Kousan tasajalkahyppy muistutti mielestäni pingviinin surmanhyppyä". Alleviivattu kohta olisi linkki tuohon kyseiseen videoon.
Kusipäisen toiminnan, kun nyt otit esille, niin suosittelisin katsomaan peiliin ja miettimään niitä omia viime aikojen kirjoituksia.
Saisiko tälle hieman lisävalaistusta?

En ole viime aikoina - tuskin koskaan - pyrkinyt tarkoituksellisesti johdattamaan tekstieni lukijoita harhaan. Olen pyrkinyt aina tekemään selväksi, milloin kyseessä on fakta, milloin taas omia muistelmiani ja/tai omaa päättelyäni.

JULKINEN FAKTA: kadonneen raitiovaunukuljettajan ikä on ollut lehtien palstoilla
JULKINEN FAKTA: JA-nimimerkki on ilmoittanut oman ikänsä (syntymäaika) JA-profiilissaan
HENKILÖKOHTAINEN MUISTELU: muistaisin tämän nimimerkin maininneen ammattinsa
HENKILÖKOHTAINEN POHDINTA: voisivatko kyseessä olla yksi ja sama henkilö?

Mielestäni tein nämä asiat siinä alkuperäisessä viestissäni harvinaisen selviksi lukijoille - eli en tarkoituksellisesti yrittänyt johdattaa lukijoita harhaan. Jos jostain syystä nuo faktojen ja pohdintojen erot eivät viestistäni aukea, niin pahoittelen huonoa kielellistä ilmaisuani.
Älä selitä itseäsi enempää suohon, olet jo kohtuu syvällä. Jos sampion viestin irroittaa keskustelusta, olet aivan oikeassa, mutta jos lukee kyseistä viestiketjua, mukahauskuuttelu avautuu varmasti.
Tämähän on mielenkiintoinen tulkinta:
sampio sanoo viestissään suoraan: "Etunimi Sukunimi on siis JA-nimimerkki?"

Tässä tapauksessa pitäisi kuitenkin käyttää sitä kuuluisaa pelisilmää ja tarkastella koko keskustelua kokonaisuutena. Tällöin ilmeisesti mustan pitäisi selittyä valkoiseksi - eikä sampio olekaan sanonut "Etunimi Sukunimi on siis JA-nimimerkki?", vaan se onkin vain hakamussuttelua.

Omassa viestissäni en missään kohdassa sano suoraan, että "JA-nimimerkki = Etunimi Sukunimi". Kuitenkin mä pidän sitä mahdollisena ja jopa todennäköisenä. Lukemalla viestini kokonaisuutena sekä käyttämällä sitä kuuluisaa pelisilmää pystyy selkeästi havaitsemaan, miksi mä olen päätynyt tuollaiseen mahdollisuuteen. Mä vain toin esille yleisessä tiedossa olevia faktoja ja niiden yhtäläisyyksiä. Näiden pohjalta sitten kirjoitin tästä mahdollisuudesta viestiini (vrt. Radek Bonk -esimerkki) ilman mitään hakamussutteluja, ilman mitään varmaa tietoa JA-nimimerkin henkilöllisyydestä.

Miksi hakamussuttelevan suoran lauseen yhteydessä tulisi käyttää sitä kuuluisaa pelisilmää ja tarkastella kokonaisuutta - mutta asiapitoisessa faktoihin perustuvassa pohdinnassa pelisilmän käyttöä ei suositella lainkaan eikä etenkään kokonaisuuden hahmottamista?

Mä en edes missään vaiheessa yritä selittää mustaa valkoiseksi. Olen sen jo useampaan otteeseen maininnut, että mä kirjoitin tekstini täysin tietoisesti. Oman oikeustajuni mukaan viestini ei riko Jatkoajan keskustelupalstan sääntöjä. Viestiä kirjoittaessani/lähettäessäni mulla ei siis ollut tarkoitusta rikkoa sääntöjä tieten tahtoen. Tämä omien sääntötulkintojeni sekä oikeustajuni pohjalta. Jos kuitenkin Moderaattoreilla on asiasta eri näkemys, niin heillä on myös lääkkeet siihen: kirjoituskielto tai vaikkapa kirjoitusoikeuksien poistaminen.

Edelleen: mulla on yhä kirjoitusoikeuteni tallessa. Antaako tämä mitään viitteitä siitä, että minun sekä Moderaattorien tulkinnat kymppipykälästä voisivat olla jokseenkin yhteneväiset? Mä en todellakaan yritä selittää tekoani tekemättömäksi tai viestiäni kirjoittamattomaksi. Ainoa, jota mä tässä nyt yritän selittää, on se, että miksi minun mielestäni viestini ei ollut sääntöjen vastainen. Sääntöjen mukaiseksi - joskin takuuvarmasti aika rajamailla olevaksi - viestiksihän tuo on tulkittava, kun kerran siitä ei ole mitään sanktioita tullut. Tämä taas sopii omaan oikeustajuuni ja sääntötulkintoihini.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Voihan se olla niinkin, että viestisi ei ole koskaan edes päätynyt moderaattorien pöydälle, jos ei kukaan sitä ole raportoinut. Jos tilanne oli tämä, niin etköhän ole ihan omakätisesti nyt huolehtinut, että moderaattoritkin ovat viestisi rekisteröineet.
Minusta kaikki tällaiset toiseen nimimerkkiin kohdistuvat rikkeet saisivat olla asianomistajarikkeitä, eli edellyttävät kys. nimimerkin raportoinnin. Tämä nyt käsillä oleva tilanne olisi tietysti poikkeuksellinen ja ongelmallinenkin jos näin olisi, kun nimimerkki ei ole palstalla vieraillut viime aikoina.

HENKILÖKOHTAINEN POHDINTA: voisivatko kyseessä olla yksi ja sama henkilö?
säännöt kirjoitti:
Nimimerkin ja hänen oikean nimensä yhdistäminen tai aiheeseen liittyvä vihjailu sekä arvuuttelu ovat poikkeuksetta äärimmäisen rangaistavia.

Minulla on mielikuva, että 10-pykälää on käytetty aika herkästikin, muistelisin jopa tapausta, jossa paljastettu nimimerkki ilmoitti, ettei vaadi rangaistusta (teko oli vahinko) ja sellainen silti tuli, kuukausi muistaakseni.

Muuten on sanottava, että viestin raportointi on homojen hommaa. Olen kerran kokeillu, sekin oli jälkikäteen ajateltuna ihan perseestä ja paskan maku jäi suuhun. Ymmärrät varmaan?

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
En ole viime aikoina - tuskin koskaan - pyrkinyt tarkoituksellisesti johdattamaan tekstieni lukijoita harhaan. Olen pyrkinyt aina tekemään selväksi, milloin kyseessä on fakta, milloin taas omia muistelmiani ja/tai omaa päättelyäni.

Eli toisen harhaan johdattaminen on vain kusipäistä toimintaa? Mkay... Tämä oli osaltani tässä.

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Sä oot Foxy kyllä varmasti koko palstan kovin venkoilija. Päivänselvästi rikot sääntöjä tossa viestissä, käänsit sen miten päin tahansa.

Säännön järkevyydestä olen kyllä ihan samaa mieltä kuin Beniciokin, eli pitäisi olla asianomistajarike. Jos ketään ei rike haittaa ja se mahdollisesti tapahtuu jopa vahingossa, niin mikä ihmeen tarve siitä on rankaista.

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Eli toisen harhaan johdattaminen on vain kusipäistä toimintaa? Mkay... Tämä oli osaltani tässä.
Missä kohdassa käytin sanaa "vain"?

Tarkoituksella toisen (lukijan tai muutenkin vain) harhaanjohtaminen on mielestäni yksi pahimmista kusipäisyyden muodoista. Tieto on valtaa! Juurihan pyysin sinulta edellisessä viestissäni lisävalaistusta omasta kusipäisestä toiminnastani (sinun mielestäsi). Odottelen näitä esimerkkejä edelleen!
Voihan se olla niinkin, että viestisi ei ole koskaan edes päätynyt moderaattorien pöydälle, jos ei kukaan sitä ole raportoinut. Jos tilanne oli tämä, niin etköhän ole ihan omakätisesti nyt huolehtinut, että moderaattoritkin ovat viestisi rekisteröineet.
Kyllä, olen myös omakätisesti nyt huolehtinut, että tuo 28.12.2013 kirjoittamani viesti on takuuvarmasti myös Moderaattorien tiedossa. Ei mulla ole mitään tarvetta piilotella tuota viestiä - enhän omasta mielestäni ole siinä myöskään rikkonut mitään sääntöä. Tiedän kyseisen viestin olevan myös sen verran sääntöjen rajamailla, että olen valmis ottamaan mahdollisen rangaistuksen valittamatta ja vinkumatta vastaan.
Sä oot Foxy kyllä varmasti koko palstan kovin venkoilija. Päivänselvästi rikot sääntöjä tossa viestissä, käänsit sen miten päin tahansa.
Päivänselvästi?

Missä kohdassa mä tuossa viestissäni päivänselvästi väitän, että tietty JA-nimimerkki on Etunimi Sukunimi? Mielestäni sampio rikkoo omassa viestissään huomattavasti selkeämmin palstan sääntöjä - on kyseessä sitten millainen hakamussuttelu tahansa. Kuten jo aiemmin sanoin: tiedän kuitenkin viestini olevan niin sääntöjen rajamailla, että mä hyväksyisin rutisematta siitä tulevan sanktion kymppipykälän rikkomisesta. Tosin sampion selkeääkin selkeämmästä kymppipykälän rikkomisesta en ole nähnyt ensimmäistäkään valitusta. Siinä ei voi olla mitään selittämistä!

Jos kerran sääntörikkomus on niin päivänselvä, kuten väität (muiden muassa), niin miksi mulla on kirjoitusoikeuteni edelleen tallella? Ai niin, ketään ei ole raportoinut päivänselvästi sääntöjä rikkovaa viestiäni Moderaattoreille eivätkä he ole itsekään sitä huomanneet (ennen kuin nyt)!

Yritän vielä kerran itseäni esimerkkinä pitäen:

Tuli muuten mieleeni, että missä on nimimerkki Mr.Fox?

Eliteprospects: Radek Bonk
Birthyear: 1976-01-09 - Age: 38

Käyttäjätiedot: Mr.Fox
Syntymäpäivä: 09.01.1976 (38)

Tosin samassa paikassa mainitaan myös asuinpaikaksi Turku. Mulla kyllä edelleen on sellainen mielikuva, että Kettuherra olisi useammassakin yhteydessä tosiaan maininnut tuosta asustelevansa jossain keski-Euroopassa päin. Tunteeko joku tätä Mr.Fox:a henkilökohtaisesti?

Jaws

Jäsen
En näe, että Mr.Fox olisi tässä mitään sääntöjä rikkonut. Aivan turha ajojahti, hyvä että palstan moderaattoritkin ovat ymmärtäneet ettei ollut isosta jutusta kyse. Ei hän ole varsinaisesti liittänyt nimimerkkiä henkilöihin niin, että osoittaisi tämän nimimerkin olevan absoluuttisesti joku nimeltä mainittu henkilö. Pientä yleisen tason pohdintaa vain näyttäisi olleen. Turha tästä on muutenkaan jankata.

Ketun viimeisestä ketjuun lähetetystä viestistä tein omat päättelyni, toivotan vilpittömästi paljon onnea 38-vuotiaalle! Hitto sä Mr. olet vanha jo. ;)

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei hän ole varsinaisesti liittänyt nimimerkkiä henkilöihin niin, että osoittaisi tämän nimimerkin olevan absoluuttisesti joku nimeltä mainittu henkilö.
--
Ketun viimeisestä ketjuun lähetetystä viestistä tein omat päättelyni

Ja miinaan astuit, koska tuolla absoluuttisuudellahan ei ole muuta merkitystä tässä asiassa, kuin ehkä pelikiellon pituuden kannalta. Olet oikeassa, että absoluuttisuuden ehto ei tapauksessa täyty. Koska käsittääkseni jätit lukematta muutaman aikaisemman viestin, et ehkä kiinittänyt sääntöön tarpeeksi huomiota, joten tuotakoon se nyt vielä yhden kerran esiin:

10§ kirjoitti:
Nimimerkin ja hänen oikean nimensä yhdistäminen tai aiheeseen liittyvä vihjailu sekä arvuuttelu ovat poikkeuksetta äärimmäisen rangaistavia. Tämä koskee myös Jatkoajan toimittajien ja moderaattorien nimimerkkejä ja henkilöllisyyksiä. Pykälää ei sovelleta, mikäli nimimerkki on itse tietoisesti paljastanut henkilöllisyytensä tai se on muuten yleisesti tiedossa. Käytä palstakirjoituksissa silti vain nimimerkkiä.
(Boldaus oma)

Ja Mr.Fox: kuten kananlento sanoi, kyllähän sinä päivänselvästi sääntöjä rikoit. Kuten kananlento, niin myös minä tarkoitan sääntöjen rikkomisella nimenomaan vihjailua ja etenkin arvuuttelua . Ei siis mitään "tietty nimimerkki" = käyttäjätunnus, niinkuin erehdyit luulemaan.

Lopuksi vielä pitää palata Jaws:n kommenttiin. Olen samaa mieltä, että asiasta jauhaminen saisi jo loppua ja omalta osaltani se tähän loppuukin - moderaattorit päättävät, muulla ei ole väliä. Mielestäni näistä on kuitenkin ihan hyvä keskustella, vaikka tällaiset "varjotuomioistuimet" ovatkin vähän huvittavia näin aikuisten kesken. Aamen.

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
En näe, että Mr.Fox olisi tässä mitään sääntöjä rikkonut. Aivan turha ajojahti

Näkemyksensä jokaisella, mutta:

Ei hän ole varsinaisesti liittänyt nimimerkkiä henkilöihin niin, että osoittaisi tämän nimimerkin olevan absoluuttisesti joku nimeltä mainittu henkilö.

Nimimerkin ja hänen oikean nimensä yhdistäminen tai aiheeseen liittyvä vihjailu sekä arvuuttelu ovat poikkeuksetta äärimmäisen rangaistavia

Sinällään koko keissi on tasoa "ihan sama" ja jopa hyvää pelisilmää, jos jää rangaistuksetta, mutta ennemmin tässä nähtiin kyllä lähes tyylipuhdas rike, josta on pidempiäkin kakkuja heilunut. Noh, tarkoitus tuskin oli paha ja näillä mennään.

Jaws

Jäsen
koko viesti

koko viesti

Näihin vielä kommentit. Eli "absoluuttisesti" oli ehkä hiukan väärä sanavalinta, mutta silti - kuten cottonmouth totesi - hyvää pelisilmää, jos tästä ei tule rangaistuksia. Sääntöjä on turha ns. ylitulkita - koska enpä usko, että tuolla viestillä on kellekään minkäänlaista haittaa missään muodossa. Turhaa jauhantaa, minusta tuon Mr.Foxin viestin voi ihan hyvin painaa villaisella, kun tarkoitusperä tuolle viestillekin oli lähinnä huolestuneista lähtökohdista.

Vertailu: motiivi > teko / mahdollinen "rike", ainakin tässä tapauksessa.

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy