Jatkoajan (v)ihastuttavat moderaattorit

  • 2 257 330
  • 13 719
Suosikkijoukkue
Hartford Whalers 92-93
Minä haluaisin nähdä sellaisen palstan, jolla olisi vaikka kuvitteelliset 25 'schollia', 25 'Toejoen Veikkoa', 25 'siffaa', 25 'Gagsia', 25 'Jagsia', 25 'mixua', 25 'veiniä' ja 25 'daespoota'.

Tuossa listauksessa on yksi sellainen nimimerkki joka ei saa mistään pelikieltoa ja toinen joka istuu vain omaehtoisia kakkuja. Tunnistatko heidät joukosta...

Tämä palsta on kyllä tässä yhteiskunnassa edelläkävijä kahdessa asiassa; jääkiekkokeskustelussa ja tasapäistämisessä. Ensimmäinen on kehittynyt hiljalleen ja jälkimmäisen voi sanoa alkaneen Tunkin poispotkimisesta. Sen jälkeen on tasaisin väliajoin heitetty hiuksista vittuun kaikki vähänkin valtavirrasta poikkeavat kirjoittajat. Toisaalta mikäs minä olen kritisoimaan kun itsekin täällä "vaikutan".
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Minä haluaisin nähdä sellaisen palstan, jolla olisi vaikka kuvitteelliset 25 'schollia', 25 'Toejoen Veikkoa', 25 'siffaa', 25 'Gagsia', 25 'Jagsia', 25 'mixua', 25 'veiniä' ja 25 'daespoota'. Tokihan kaikkien näiden 200 kirjoittajan pitäisi saada samoilla säännöillä kirjoittaa ja tuoda 'vähän väriä palstalle'? Saattaisi toki olla, ettei tuollaisella palstalla viihtyisi edes sananvapauden ritari vlad?

Se että minä en - mahdollisesti - viihtyisi kyseisellä palstalla ei tarkoita sitä, että kirjoittajien tulisi vaihtaa tyylinsä toiseksi vaan se tarkoittaisi korkeintaan sitä, että jos sietokyky ylittyisi niin poistuisin itse palstalta. En katso, että minulla on oikeutta ruveta vaatimaan muilta asiallista ja maltillista kirjoittamista koska itse toimin siten, minusta jokaisella on oikeus olla oma itsensä ja jos en tule tällaisen henkilön kanssa toimeen niin vaihdan maisemaa jos ei muu auta. Mutta pääsääntöisesti olen tavattoman pitkäpinnainen ja annan ihmisten olla sitä mitä ovat.

Ymmärrän sen, että scholl sai nyt pelikiellon - sille löytyy selkeät perusteet - mutta minusta pelikiellon pituus on täysin kohtuuton verrattuna aiheutettuun haittaan. Viikosta kuukauteen olisi ollut sovelias kakku tässä tapauksessa.

Tällä palstalla pyritään nykyään liiankin kanssa tasapäistämään kirjoittajia ja tappamaan persoonallisuus jakamalla (minusta) kohtuuttoman pitkiä pelikieltoja. En minä välttämättä jaksa tällaisellakaan palstalla loputtomiin olla vaan jos harmaa massa saa vallan ja ylilyövä persoonallisuus tukahdutetaan niin samalla minusta katoaa jotain merkityksellistä tältä palstalta!

vlad.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Minä sain viikon, kun sanoin yhtä vitun puusilmää vitun puusilmäksi. Eikä ollut ensimmäinen kakkuni. Eikä varmaan viimeinenkään, koska ajattelin uusia rikkeeni heti, kun tunnen oloni turvalliseksi.

Ei liene mikään salaisuus, että rangaistusasteikkoon vaikuttaa koventavana viime aikojen rikkeet, ja samalla kuitenkin lieventävänä edellisestä rikkeestä kulunut aika. En suoraan sanottuna ymmärrä tätä logiikkaa. Jos joku on oikeasti suureksi haitaksi keskustelulle, niin paiskattakoon pihalle. Jos taas tekee pikkurikkeen, kun vati menee nurin jonkun vitun puusilmän takia, niin sitten annetaan se viikko, mikä siitä pikkurikkeestä kuuluu antaa. Jos mokaa pahasti, niin kuukausi on ihan hyvä penaltti. Mutta tämä progressiivinen asteikko on kyllä niin hanurista kuin vain voi olla. Minusta tuollaiset ylipitkät penaltit eivät palvele ketään.
Hieno kirjoitus.

Oma kohtalonihan oli se, että tässä noin 8 vuoden aikana on tullut avattua arviolta 50 topicia, joista ehkä 5 on ollut asiattomia tai jotain sinnepäin, moni myös ihan kehuttuja ja innovatiivisia. Toki on sitten myös muita pikkurikkeitä ollut tilillä.

No, tästä viimeisimmästä nyt sitten lähti ketjunavausoikeudet kokonaan lopullisesti. Okei, ketjunavauksessa vihjailtiin että SM-liigan ylin johto pitäisi teloittaa ampuen, mutta eikö joku kuukausi tai puoli vuotta riittäisi jäähdyttämään fiilikset SM-liigan suurimman farssin seurauksena tapahtuneesta ylilyönnistä?

Tietysti tämähän on väärä tapa ylipäätään valittaa asiasta, koska varmaankin pitäisi nöyrästi odotella vuoden päivät ja sen jälkeen yv:llä polvistuen anella avausoikeuksia takaisin, mutta kuitenkin. Ehkä tarkoituksena ei olekaan moderoida keskustelua, vaan minimoida sen määrä ja lisäksi harmaannuttaa vähäkin sisältö hmv-tasolle? Kai se riittää että SM-liigaosioon avataan kerran vuodessa yksi mielenkiintoinen topici.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Se Kuusumun kokoonpano eli kaikessa huonoudessaan niin hauska että nauroin kippurassa vartin. Jos noista mukahauskoista jutuista sanktioidaan aina kun tää ei niin vakavaa ole niin eikö modeosastollakin voitaisi katsella vähän peiliin.
Jos sallit yhdelle tuollaisen, niin sallitko seuraavalle ja sitä seuraavalla ja sitäkin seuraavalle?
Olisiko hauskaa, jos aina kun klikkaisit matsiketjun auki, niin vastaan tulisi jotain mukahauskaa paskaa? Nytkin kun yksi heitti huonon vitsin, niin tusina samanlaista pölhöä riensi paikalle jatkamaan samaa huonoa vitsiä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jos sallit yhdelle tuollaisen, niin sallitko seuraavalle ja sitä seuraavalla ja sitäkin seuraavalle?
Olisiko hauskaa, jos aina kun klikkaisit matsiketjun auki, niin vastaan tulisi jotain mukahauskaa paskaa? Nytkin kun yksi heitti huonon vitsin, niin tusina samanlaista pölhöä riensi paikalle jatkamaan samaa huonoa vitsiä.
No mitä hienoa niissä otteluketjuissa nykyään sitten on? Määrämuotoiset otsikot, joista poikkeaminen tuo virhepisteen tai avauskiellon?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
No mitä hienoa niissä otteluketjuissa nykyään sitten on? Määrämuotoiset otsikot, joista poikkeaminen tuo virhepisteen tai avauskiellon?

Minulle passaisi otsikoinnissa FF2-tapakin, mutta ei minua tuo matsiketjujen otsikointi muuten juurikaan kiinnosta. Osaisin silti varmaan löytää ketjut, joita haluan lukea. En minä vain jaksaisi sitä, että palstan mukahumoristit täyttäisivät matsiketjun toisensa jälkeen huonolla toistohuumorilla. Eihän yksi mukahassuttelu ketään haittaa, mutta se perässä seuraava kollektiivisesti idiootti sopulilauma, joka ei tajua milloin vitsi muuttuu liian huonoksi, vituttaa.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Jos sallit yhdelle tuollaisen, niin sallitko seuraavalle ja sitä seuraavalla ja sitäkin seuraavalle?
Olisiko hauskaa, jos aina kun klikkaisit matsiketjun auki, niin vastaan tulisi jotain mukahauskaa paskaa? Nytkin kun yksi heitti huonon vitsin, niin tusina samanlaista pölhöä riensi paikalle jatkamaan samaa huonoa vitsiä.

Pointti tuossakin. Noi on hauskoja vaan kun samasta aiheesta muut ei ala kopioimaan ja jatkamaan sitä. Kertavitsinä loistava ja ne jotka jatkoivat sitä vois miettiä kannattaako.

Yhtä lailla jollain Tappara-Hifk ketjussa välähti kun Liivik oli käyttäny rasistista ilmausta Umicevicistä niin Tapparan kokoonpanoissa oli 84 Rainer Friman

Jos nää jutut jää vain yhteen ja niille nauretaan niin se on loistavaa...
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Pointti tuossakin. Noi on hauskoja vaan kun samasta aiheesta muut ei ala kopioimaan ja jatkamaan sitä. Kertavitsinä loistava ja ne jotka jatkoivat sitä vois miettiä kannattaako.

Ja mikä äläkkä tässäkin ketjussa nousisi, jos se eka pääsisi sanktioitta ja seuraaville napsahtaisikin viikko? Tokihan se innostaisi olemaan ketjussa se eka 'ervatsalo', joka ehtii sen ensimmäisen sallitun vitsin heittää.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En minä vain jaksaisi sitä, että palstan mukahumoristit täyttäisivät matsiketjun toisensa jälkeen huonolla toistohuumorilla. Eihän yksi mukahassuttelu ketään haittaa, mutta se perässä seuraava kollektiivisesti idiootti sopulilauma, joka ei tajua milloin vitsi muuttuu liian huonoksi, vituttaa.
Eipä yllätä, ettet jaksa lukea. Ethän sinä jaksa kirjoittaakaan. Kävin ihan piruuttani katsomassa, mikä on sinun antisi matsiketjuihin, kun niiden tasosta niin huolissasi olet. Jos esimerkiksi otetaan sata viimeisintä viestiäsi (n. vuoden tuotanto), niiden keskipituus on ~yksi rivi. Sitten loppui mielenkiinto asiaa kohtaan. No, eipähän tule ainakaan penalttia ylipitkistä lainauksista, jos sinun kanssasi keskustelee. Kumpia täällä sitten tarvitaan vähemmän? Hauskuuttajia vai oneliner-automaatteja?

Mulla on muuten hyvä lääke noihin vanhoihin vitseihin: siirry seuraavaan viestiin. Niin minä teen niille ja onelinereillekin.
 
Minä haluaisin nähdä sellaisen palstan, jolla olisi vaikka kuvitteelliset 25 'schollia', 25 'Toejoen Veikkoa', 25 'siffaa', 25 'Gagsia', 25 'Jagsia', 25 'mixua', 25 'veiniä' ja 25 'daespoota'. Tokihan kaikkien näiden 200 kirjoittajan pitäisi saada samoilla säännöillä kirjoittaa ja tuoda 'vähän väriä palstalle'? Saattaisi toki olla, ettei tuollaisella palstalla viihtyisi edes sananvapauden ritari vlad?
Eiköhän tuollaisella palstalla viihtyisi ainakin yksi kgb - anteeksi msg - heittämässä hassunhauskaa Pyllerö-läppää?

scholl osaa kirjoittaa mielestäni hyvin ja tuoda jotain sisältöä keskusteluun. Hänen kohdallaan nämä viestit ovat kuitenkin, mielestäni, valitettavan harvinaisia.

Pamahtipa meikäläisellekin tässä taannoin viikon kakku. Ei mitenkään kohtuuton sinällään, mutta ketjussa rellestänyt lukkolainen pääsi sanktiotta, vaikka tarkoitus oli puhdas flametus Ässä-osiossa.

Tasapuolista, Herran Jumala sentään. Hymiö.
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Minä haluaisin nähdä sellaisen palstan, jolla olisi vaikka kuvitteelliset 25 'schollia', 25 'Toejoen Veikkoa', 25 'siffaa', 25 'Gagsia', 25 'Jagsia', 25 'mixua', 25 'veiniä' ja 25 'daespoota'. Tokihan kaikkien näiden 200 kirjoittajan pitäisi saada samoilla säännöillä kirjoittaa ja tuoda 'vähän väriä palstalle'? Saattaisi toki olla, ettei tuollaisella palstalla viihtyisi edes sananvapauden ritari vlad?

Jokainen noista kirjoittajista on/oli omanlaisensa persoona, eikä copycateja ole näkynyt. Aikoinaanhan kun Jatkoaika oli parhaimmillaan täällä mellastivat vaikkapa Tunkki, scholl, JanJ, GoldenAwe, ervatsalo,Rontti, veini, Gags, Cobol, mixu, Q, daespoo, Jags, JHag ja vanha ikijäärä Isaksson. Joka ketjussa oli asiaa, ja asian vierestä mutta vittuilun ja provoilun taso oli huima.

Tunnetaso oli korkealla, ja joku Cobolkin veti sen tason settiä, että Gags on oppipoika niissä provoissa. Kun persoonat on tapettu/vaiennettu, taso on kuin SM-lligassa, konkaritkaan eivät liikoja enää jaksa, lukuunottamatta ehkä jotain schollia, joka pitää sentään tasonsa illasta ja vuodesta toiseen.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Ja mikä äläkkä tässäkin ketjussa nousisi, jos se eka pääsisi sanktioitta ja seuraaville napsahtaisikin viikko? Tokihan se innostaisi olemaan ketjussa se eka 'ervatsalo', joka ehtii sen ensimmäisen sallitun vitsin heittää.

Voitsitkos säkin hieman ottaa nää asiat ilman narun kiristämistä otsalla? Jos jollekin heittää että mene paskalle että turha sitä on pidätellä ettei naama ala punottaan niin ei sellaisesta voi vetää hittiä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jokainen noista kirjoittajista on/oli omanlaisensa persoona, eikä copycateja ole näkynyt. Aikoinaanhan kun Jatkoaika oli parhaimmillaan täällä mellastivat vaikkapa Tunkki, scholl, JanJ, GoldenAwe, ervatsalo,Rontti, veini, Gags, Cobol, mixu, Q, daespoo, Jags, JHag ja vanha ikijäärä Isaksson. Joka ketjussa oli asiaa, ja asian vierestä mutta vittuilun ja provoilun taso oli huima.

Tunnetaso oli korkealla, ja joku Cobolkin veti sen tason settiä, että Gags on oppipoika niissä provoissa. Kun persoonat on tapettu/vaiennettu, taso on kuin SM-lligassa, konkaritkaan eivät liikoja enää jaksa, lukuunottamatta ehkä jotain schollia, joka pitää sentään tasonsa illasta ja vuodesta toiseen.
Tämä viesti sai minut samaan aikaan iloiseksi ja surulliseksi. Olen nimittäin täsmälleen samaa mieltä (hahaa, saan tästä sääntöjen mukaan viikon kakun!) ja iloinen siitä, että joku muukin muistelee noita aikoja kaiholla. Jatkoaika oli todellakin kiva paikka tuohon aikaan. Mutta eipä ole enää kuin parin ohikiitävän hetken ajan silloin tällöin. En minä varmaan erityisesti asiaa paranna, mutta olenkin kohta vanha ja kärttyisä ukko, jolla on velvollisuus marmattaa kaikesta siitä, mikä oli ennen paremmin. JHag sentään jaksaa aina välillä yrittää. Joulun alla nähtiin pilkahdus noista vanhoista hyvistä ajoista ja siitä kiitos modeille vielä jälkeenkin päin, että kerrankin osoititte pelisilmää.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä viesti sai minut samaan aikaan iloiseksi ja surulliseksi. Olen nimittäin täsmälleen samaa mieltä (hahaa, saan tästä sääntöjen mukaan viikon kakun!) ja iloinen siitä, että joku muukin muistelee noita aikoja kaiholla...

Käyttäjämäärät olivat tuolloin ihan eri luokkaa kuin nyt. Kiekkopesä on avattu uudestaan, siellä pystyisi varmasti kokemaan tuon uutuuden tunteen uudestaan. Jatkoajassa on kysymys massojen hallinnasta, rajat pitää olla tiukat. Vai saisinko minäkin samanlaisen "vapaudu vankilasta" -kortin, koska olen TOP 10:ssä viestien lukumäärässä?

Nyt puhutaan yhdestä varsin ristiriitaisesta kirjoittajasta, jonka osa nimimerkeistä nostaa muiden yläpuolelle. Minusta scholl on älykäs kaveri, mutta toistohuumori on menettänyt tehonsa, skippaan pääosin hänen viestinsä. Mikäli joku vielä kaipaa demarivitsejä, niin lukekoon vanhoja viestejä.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt puhutaan yhdestä varsin ristiriitaisesta kirjoittajasta, jonka osa nimimerkeistä nostaa muiden yläpuolelle. Minusta scholl on älykäs kaveri, mutta toistohuumori on menettänyt tehonsa, skippaan pääosin hänen viestinsä. Mikäli joku vielä kaipaa demarivitsejä, niin lukekoon vanhoja viestejä.

Äh, ei täällä kukaan ketään nostele mihinkään. Itsekin totesin tossa pari sivua takaperin, että välillä schollilla lentää yli ja pahastikin. Se, että mun mielestä hän on persoonallinen kirjoittaja, ei ole mikään puolustus tai selitys. Mä osaan ohittaa hänen ja kaikkien muidenkin paskanpuhumiset enkä menetä hermojani random-nettiläisten kirjoituksista. Tottakai joku raja pitää olla ja nyt meni ylikin mutta...

6kk noista jutuista on ihan naurettava tuomio. Kyllä se pointti olisi mennyt 3kk kiellollakin. Ihan samaa settiä kuin liigan kurinpidolta mikä olikin musta huvittava vertaus.

Tunteella kun vetää niin joskus joillain roiskuu yli. Jos menee pahan maun puolelle niin sitten jäähylle mutta joku järki näissäkin. Kannattaa tsekata otteluketjuja missä tulee liigan puolella sellaista paskaa ettei muusta ole väliä. Mutta nekin voi ohittaa halutessaan.

Joku otti nimimerkki Gagsin esimerkiksi. Loistavaa asiakirjoitusta kun haluaa sellaista tuottaa. Kun ei halua niin sitten se on sellaista provoilevaa skeidaa. Mun mielestä sama juttu schollin kohdalla ja monen muun. Monella on varmaan tässä kohtaa eri näkemys.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
No mitä hienoa niissä otteluketjuissa nykyään sitten on? Määrämuotoiset otsikot, joista poikkeaminen tuo virhepisteen tai avauskiellon?
Hm... ymmärrätkö mitä varten otteluketjuissa on nykyään määrämuotoiset otsikot?

Jyp-Jokerit ennakko.
Jyp-Jokerit
SaiPa-Pelicans
JOKERIT-HIFK
Jokerit vs TPS
Ilves-Ässät
HIFK-Jokerit tänään

Aikoinaanhan näissä ei mitään määrämittaa ollut. Tulos oli tämä!

Olisipa pirun hauskaa hakea ketjua jostain tietystä ottelusta, jos vaikkapa hakusanoilla "TPS-HPK" tulisi vastaan muutama kymmenen viestiketjua. Havaitsin tämän nykyisen otsikointityylin järjettömän käteväksi mm. silloin, kun hain ketjuja otteluista, joissa TPS on joutunut rankkareille.

Ei kai noissakaan mitään määrämittaa tarvitsisi olla, jos jengillä olisi edes vähän järkeä päässään, eikä avattaisi mitään "HIFK-Jokerit tänään" ketjuja. Tuohan on vain juuri tuollaista kertakäyttöistä paskaa. Ajatustyyli on: huomenna on uusi tänään eikä eilisestä tarvitse välittää paskan vertaa. Luojan kiitos - tai paremminkin Moderaattoreille kiitos - että keväästä 2005 saakka Jatkoajan keskustelupalstan otteluketjut eivät ole enää olleet kertakäyttöisiä.

Miksi näiden otsikoiden sitten pitää olla rangaistuksen uhalla määrämittaisia? No siitä yksinkertaisesta syystä, että joukkoon mahtuu kuitenkin kaikenlaisia hakamussuttelevia vatipäitä, joiden mielestä olisi hassunhauskaa avata otteluketju vaikkapa... "Traktorit vs. Töpselit" tai "Kattilapäät vs. Kyrpät" tai "Porkkanapöksyt vs. Jullit" tms. Vitsi voi tuntua hauskalta tänään (tuskin edes sitäkään), mutta se ei ole sitä enää huomenna.

(...ja kyllä, saat vapaasti käydä tutkimassa myös minun antini otteluketjuihin)
(...mielestäni olen pyrkinyt aina esiintymään asiallisesti - nautitun oluen määrästä riippumatta)
(...toisinaan kiitosta on tullut vastapuolen kannattajiltakin ASIALLISESTA ketjunavauksesta tai kirjoituksestani)
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Hm... ymmärrätkö mitä varten otteluketjuissa on nykyään määrämuotoiset otsikot?
En, eikä minua oikeastaan kiinnosta paskan vertaa se otsikko. Jos otsikko on värikäs, se houkuttelee käymään keskustelussa, vaikka kyseessä olisi Pelicans - SaiPa. Jos avaus on värikäs, se saa aikaan keskustelua. Jos se on paska, matsikeskustelu käy siitä huolimatta. Mutta minun järkeeni ei vain mene, että muottiin sopimattomat sanasepot tasapäistetään rangaistuksen uhalla. Maailma tarvitsee erilaisuutta ja sen sallimattomuutta kutsutaan suvaitsemattomuudeksi. On aika ironista, että valvova silmä kannustaa avaamaan ketjuja ja toivoo vilkasta keskustelua, mutta samalla tekee valtavasti työtä, ettei tämä vaan vahingossakaan pääse toteutumaan. Paradoksi, itse ovat tiensä valinneet.

Olisipa pirun hauskaa hakea ketjua jostain tietystä ottelusta, jos vaikkapa hakusanoilla "TPS-HPK" tulisi vastaan muutama kymmenen viestiketjua. Havaitsin tämän nykyisen otsikointityylin järjettömän käteväksi mm. silloin, kun hain ketjuja otteluista, joissa TPS on joutunut rankkareille.
Et vain osaa. Tämä ei kyllä hämmästytä minua. Olet muistaakseni yksi pahimpia tasapäistyksen kannattajia. Lopulta kaikki peilautuu vain omaan uusavuttomuuteesi ja matalaan ärsytyskynnykseesi. Ja kun sinä et löydä jotain kolme vuotta vanhaa viestiä, niin kaikki joutuvat kärsimään tuosta harmaasta paskasta.

Miksi näiden otsikoiden sitten pitää olla rangaistuksen uhalla määrämittaisia? No siitä yksinkertaisesta syystä, että joukkoon mahtuu kuitenkin kaikenlaisia hakamussuttelevia vatipäitä, joiden mielestä olisi hassunhauskaa avata otteluketju vaikkapa... "Traktorit vs. Töpselit" tai "Kattilapäät vs. Kyrpät" tai "Porkkanapöksyt vs. Jullit" tms. Vitsi voi tuntua hauskalta tänään (tuskin edes sitäkään), mutta se ei ole sitä enää huomenna.
Kaikki vitsit vanhenevat. Kyllä aika pitää noistakin huolen. Luovuudestahan täällä on jo pidetty niin hyvä huoli, ettei sen karkaamisesta ole enää mitään pelkoa. MITÄ PAHAA ON MUKAHASSUTTELUSSA? Mieluummin minä niitä luen kuin msg:n ja Gagsin yhden rivin provoviestejä.

(...ja kyllä, saat vapaasti käydä tutkimassa myös minun antini otteluketjuihin)
Emmä jaksa. Kävin jo oman tuotantoni läpi. Ei sekään niin hääppöistä ollut. Taisi aika kullata muistot omista syväluotaavista analyyseistä ja kiihkeistä väännöistä matsien jälkeen. Syytän peruskoulua. Koska en ole itse käynyt sitä, sen täytyy olla peruskoulun käyneiden kanssakirjoittajien syy.

(...toisinaan kiitosta on tullut vastapuolen kannattajiltakin ASIALLISESTA ketjunavauksesta tai kirjoituksestani)
Saat papukaijamerkin. Asiallisia kirjoittajia tarvitaan ihan yhtä paljon kuin niitä muitakin. Gaussin käyrä pitää palstan mielenkiintoisena. Tai siis pitäisi, ellei modet katkoisi sitä rankasti molemmista päistä.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
En, eikä minua oikeastaan kiinnosta paskan vertaa se otsikko. Jos otsikko on värikäs, se houkuttelee käymään keskustelussa, vaikka kyseessä olisi Pelicans - SaiPa. Jos avaus on värikäs, se saa aikaan keskustelua. Jos se on paska, matsikeskustelu käy siitä huolimatta.
Asiallinen, määrämuotoinen otsikko ja värikäs keskustelunavaus eivät missään nimessä ole toisiaan poissulkevia tekijöitä.

Itse asiassa mielipiteesi on melko ristiriitainen. Ensimmäiseksi sanot, että otsikot eivät kiinnosta sinua paskan vertaa ja heti seuraavaksi, että värikkäät otsikot houkuttelevat käymään keskusteluissa. Mielestäni tuo on ristiriitaista.

Ainakin mä menen lukemaan keskustelua, jos keskustelun aihe kiinnostaa minua. Tällöin keskusteltavana olevan aiheen tulisi käydä mahdollisimman selkeästi ilmi jo otsikosta. Jatkoajan keskustelupalstalla on ollut asiallisille ja informatiivisille otsikoille määrämuoto jo kahdeksan vuotta - tämäkin vain ja ainoastaan Otteluketjufoorumissa.

Kyllä mä klikkaan auki ennemmin otsikon:
La 29.12.2012 Pelicans-SaiPa kuin...
Suikkasen sulttaanit vs. Tirkkosen tipupojat @ Mäkimontun Hornankattila - TÄNÄÄN!!!1!

Tämä siis sillä edellytyksellä, että mua yleensäkään kiinnostaa lukea keskustelua 29. joulukuuta vuonna 2012 pelatusta Pelicans-SaiPa -ottelusta. Oletko siis oikeasti sitä mieltä, että tuo jälkimmäinen otsikko houkuttelisi ketjuun enemmän lukijoita?

Samaa paskaahan iltapäivälehdet tunkevat otsikoihinsa päivä toisensa jälkeen.
Kuulostavatko seuraavat keksityt otsikot tutuilta?

IS: "Mitä SM-liigajoukkuetta tämä huippupuolustaja vahvistaa - KATSO!!!"
YLE: "Mikko Kousa Jokereihin"

Tuohan ei ole mitään muuta kuin klikkihuoraamista. Miksi tämä sama paska pitäisi tuoda myös Jatkoajan keskustelupalstalle?

"Tämä joukkue kohtaa tämän joukkueen tällöin ja tällöin - klikkaa auki ja katso mitkä ja milloin"
Mutta minun järkeeni ei vain mene, että muottiin sopimattomat sanasepot tasapäistetään rangaistuksen uhalla. Maailma tarvitsee erilaisuutta ja sen sallimattomuutta kutsutaan suvaitsemattomuudeksi.
Kuten jo sanoin: asiallinen ja informatiivinen otsikko sekä värikäs keskustelu eivät ole missään nimessä toisiaan poissulkevia tekijöitä. Miksi näiden sanaseppojen pitäisi päästä tuota värikkyyttään ja erilaisuuttaan tuomaan esille jo otsikoinnissa? Tämähän ei ole muuta kuin huomiohakuisuutta - "klikkaa ja katso"!

Väittäisin, että valtaosa Jatkoajan keskustelupalstan lukijoista tietää tasan tarkkaan mitä keskusteluita he haluavat lukea. Tämä helpottuu huomattavasti sillä, että otsikot ovat asiallisia ja riittävän informatiivisia. Rangaistuksen uhkaa taas tarvitaan siitä syystä, että nämä sanasepotkin miettisivät hetken, ovatko heidän värikkäät otsikkonsa (Otteluketjufoorumin ulkopuolella) riittävän asiallisia ja informatiivisia - muille lukijoille.

Esimerkki: aikoinaan Conan O'Brien -keskustelun otsikko oli muotoa "Conan is back...". Tästä ei käy mitenkään ilmi mistä helvetin Conanista on kyse. Osa lukijoista saattaa luulla, että Arnold Schwarzeneggerin legendaarisesta Conan - The Barbarian -elokuvasta on tulossa jatko-osa. Joku toinen voi sekoittaa topicin Conanin otsikon perusteella Miikka "Conan" Tuomaiseen. Minkä helvetin Conanin paluusta tuossa topicissa on tarkoitus keskustella? Se ei selviä muuta kuin avaamalla keskustelu = klikkihuoraamista. Sanaseppo olisi voinut otsikoida topicin persoonallisestikin, mutta silti asiallisesti ja informatiivisesti: "Conan O'Brien is back...". Tällaiseen yksinkertaiseen toimenpiteeseen topicin avaajan järki ei riittänyt, joten Moderaattorit muokkasivat otsikon yksinkertaiseen ja tylsään muottiin "Conan O'Brien".
On aika ironista, että valvova silmä kannustaa avaamaan ketjuja ja toivoo vilkasta keskustelua, mutta samalla tekee valtavasti työtä, ettei tämä vaan vahingossakaan pääse toteutumaan. Paradoksi, itse ovat tiensä valinneet.
Edelleen: ketjujen avaaminen ja vilkas keskustelu ei millään lailla pois sulje asiallisuutta ja informatiivisuutta - persoonallista otetta unohtamatta.
Et vain osaa. Tämä ei kyllä hämmästytä minua. Olet muistaakseni yksi pahimpia tasapäistyksen kannattajia. Lopulta kaikki peilautuu vain omaan uusavuttomuuteesi ja matalaan ärsytyskynnykseesi. Ja kun sinä et löydä jotain kolme vuotta vanhaa viestiä, niin kaikki joutuvat kärsimään tuosta harmaasta paskasta.
Jaa, mitäköhän mä en nyt osaa?

Eikö sen nyt saatana järkikin sano, että on huomattavasti helpompaa nähdä yhdellä silmäyksellä, mistä ottelusta puhutaan otsikon La 25.2.2012 TPS-HPK alla kuin jos viimeisen kahdeksan vuoden aikana joka ikinen TPS-HPK -ottelu olisi otsikoitu vain TPS-HPK - TÄNÄÄN!!!1!?

En kannata mitään tasapäistämistä. Kannatan asiallista ja informatiivista keskustelua - persoonallisuutta unohtamatta.
Kaikki vitsit vanhenevat. Kyllä aika pitää noistakin huolen. Luovuudestahan täällä on jo pidetty niin hyvä huoli, ettei sen karkaamisesta ole enää mitään pelkoa. MITÄ PAHAA ON MUKAHASSUTTELUSSA? Mieluummin minä niitä luen kuin msg:n ja Gagsin yhden rivin provoviestejä.
Mihin se suvaitsevaisuutesi nyt katosi msg:n ja Gagsin kohdalla? Mukahassuttelussa ei sinällään ole mitään pahaa - joillekin se vain tuntuu olevan keskustelun itsetarkoitus.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minä, minä, minä. Aika mahdoton yhtälö jos kaikkien vaatimukset ovat samanlaisia, eikä kukaan oikein jaksa. Peruskoulun vika?
Luulisi sinun jos kenen ymmärtävän, että lauseen irrottaminen asiayhteydestä on aika rumaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jaa, mitäköhän mä en nyt osaa?

Eikö sen nyt saatana järkikin sano, että on huomattavasti helpompaa nähdä yhdellä silmäyksellä, mistä ottelusta puhutaan otsikon La 25.2.2012 TPS-HPK alla kuin jos viimeisen kahdeksan vuoden aikana joka ikinen TPS-HPK -ottelu olisi otsikoitu vain TPS-HPK - TÄNÄÄN!!!1!?
Et osaa klikata sitä linkkiä katsoaksesi, mitä sen takaa löytyy. Jos et tiedä, kenestä Conanista on kyse, niin ota selvää ja klikkaa. Vaadit kaiken hopealautasella, kuten se eräs linkkikuvausfriikki musaketjuissa. Vai olitko sekin sinä? Ja ketä idioottia kiinnostaa joku 8 vuotta vanha otteluketju? Sietääkin nähdä vaivaa, jos oikeasti moista tietoa kaipaa.Tuollaisen marginaalitouhun takia pitää koko vitun otsikointi ohjeistaa rangaistuksen uhalla? No way.

Jyrkkä EI klikkipihtaamiselle (mikä on klikkihuoraamisen vastakohta?)!

Neuvo niille, jotka ovat allergisia mukahassutteluille: sivuuttakaa ne viestit tai laittakaa nickit ignoreen. Ei sitäkään varten tarvita sääntöjä ja ohjeistuksia.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eli jokaisessa ketjussa pitäisi saada mukahassutella ja jauhaa jostain täysin muusta kuin itse aiheesta? Otteluotsikoinnit ovat mielestäni juurikin palstan luettavuuden takia tehty. Miksi mukahassuttelut pitäisi sallia? Sallit yhden niin kohta niitä onkin joka toinen viesti.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eli jokaisessa ketjussa pitäisi saada mukahassutella ja jauhaa jostain täysin muusta kuin itse aiheesta? Otteluotsikoinnit ovat mielestäni juurikin palstan luettavuuden takia tehty. Miksi mukahassuttelut pitäisi sallia? Sallit yhden niin kohta niitä onkin joka toinen viesti.
Mikä helvetin sosiaalitanttojen ja kukkahattutätien kokoontumisajo täällä on meneillään? Ei salliminen tarkoita sitä, että touhu riistäytyy käsistä heti ja pysyvästi. Joskus mojovan huulen jälkeen meno voi olla hiukan reippaampaa, mutta so what? Enemmän minua vituttaa lukea palstan virallisten hauskuuttajien (nimiä mainitsematta) Evilin ja FASlapsen väkisin väännettyä huumoria. Ja letkautusketjun perusteella NHL-puolella tuota viittaa kantaa Jackie Moon tai jotain sinne päin. Kukin kirjoittaa tyylillään (jopa nuo maanvaivat) ja on ihan lukijan vastuulla, kuinka ärsyttävänä tuota touhua pitää. Ei siihen mitään moderaattoreita tarvita, ennen kuin sääntöjä (niitä ihan oikeita palstan sääntöjä) rikotaan.

Onhan kärjistäminen kiva tehokeino ja yleistämällä voi perustella mitä vaan. Mutta ei se asiaa faktaksi muuta.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Joillekin vain tuo auktoriteettien vastustus on elämäntehtävä. Ja jos tuossa taistelussa tulee osuma omaan nenään, ollaan julistamassa koko palsta poliisivaltioksi. Niin helppo se on täältä nimimerkkien takaa huudella.
Eihän tätä paremmin ja ajankohtaisemmin voi enää todeta.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Et osaa klikata sitä linkkiä katsoaksesi, mitä sen takaa löytyy. Jos et tiedä, kenestä Conanista on kyse, niin ota selvää ja klikkaa. Vaadit kaiken hopealautasella, kuten se eräs linkkikuvausfriikki musaketjuissa. Vai olitko sekin sinä?
Ota nyt hyvä mies järki käteesi!
Väännetäänpä tämä oikeaan elämään!

Olettaisin, että sinäkin olet joskus muuttanut. Todennäköisesti jokainen muuttaja kirjoittaa muuttolaatikon päälle mitä se sisältää. Näin ollen tiedetään välittömästi mitä laatikko sisältää - avaamatta sitä. Onko tämäkin sitä sun kutsumaasi uusavuttomuutta? Kyllähän nyt saatana jokainen osaa avata laatikon ja ottaa selvää mitä se sisältää. Lisäksi tämä tieto on vain ja ainoastaan muuttajalle itselleen.

Vastaava toimii, kun lähetetään jotain vaikkapa johonkin suureen yritykseen. Kirjeen tai muun vastaavan päälle ei kirjoiteta pelkästään "Jukka". Ei kai nyt firman kaikki "Jukat" ole niin uusavuttomia, etteivät osaisi avata kirjekuorta ja ottaa selvää, kenelle "Jukalle" se kirje oikeasti on.

Tietokoneella olet todennäköisesti joskus tehnyt uusia kansioita erilaisille dokumenteille, kuville, musiikille, videoille jne. Epäilen vahvasti, ettei edes sinun koneellasi kansiot ole oletusnimisinä "Uusi kansio (1)", "Uusi kansio (2)", "Uusi kansio (3), "Uusi kansio (4)" jne. Todennäköisesti olet nimennyt ne tavalla, jolla pystyt jo kansion nimen nähdessäsi päättelemään mitä se sisältää. Olenko täysin väärässä?

Tämän kansion nimeämishomman teet kuitenkin vain itsellesi. Tärkeintä on se, että sinä itse tiedät, mitä mikäkin kansio sisältää. Esim.
"Mr.Fox on mulkku" voisi sisältää tärkeitä dokumenttejasi,
"Mr.Fox - ärsyttävä kokovartalokyrpä" täyttyy valokuvistasi,
"Mr.Fox on vitun puusilmä" on täynnä lempimusiikkiasi ja
"Leon on aina oikeassa - nyt ja ikuisesti" sisältää kaikki videosi.
Kuten sanottua: tärkeintä on se, että sinä itse tiedät mitä henkilökohtaiset kansiosi sisältävät - oli ne sitten nimetty miten hyvänsä.

Tällä koneella näemmä omien vastaavien kansioideni nimet ovat:
"Misc Docs" - tärkeät dokumentit
"Panasonic DMC-TZ9" - valokuvani pokkarikameralta
"Jukebox" - on täynnä musiikkia
"Movies" - yllätys yllätys... sisältää elokuvia

Tässä tapauksessa sillä ei käytännössä olekaan mitään väliä, jos ja kun kuvaukset ovat vain ja ainoastaan yhtä käyttäjää varten. Mulla on kansioiden nimet englanniksi, että tuo emäntäkin tajuaisi niistä edes jotain. Kotona pöytäkoneella kansiot ovat vastaavasti nimetty saksaksi: "Verschiedene Musik", "Eigene Videos" usw. Toisin sanoen kaikki kansiot on nimetty siten, että koneiden pääasialliset käyttäjät näkevät välittömästi mitä ne sisältävät.

Miksi ihmeessä mä nimeäisin vaikkapa musiikkikansion suomeksi tyylillä "Vitun rankkoja biisejä", kun tiedän automaattisesti, että toinen käyttäjä ei ymmärrä hevon vittuakaan suomea. Eihän hänkään ole niin uusavuton, vaikka hän ei suomea osaakaan, etteikö hän osaisi tuplaklikata kyseistä kansiota ja katsoa mitä se sisältää. Ei, vaan mä otan hänet huomioon jo kansiota nimetessäni - myös hänen pitää pystyä päättelemään jo kansion nimestä, mitä se sisältää.

Tätä täysin samaa hommaahan nämä määrämuotoiset otsikot, linkkikuvaukset jne. palvelevat. Täällä on nyt keskivertopäivänä ~5.000-7.000 (tätä kirjoitettaessa 6.253) lukijaa. Käytännössä jokainen otsikko ja linkki pitäisi muotoilla sillä tavalla, että jokainen näistä tuhansista lukijoista ymmärtää keskustelun tai linkin sisällön keskustelua tai linkkiä avaamatta. Ei näille tuhansille lukijoille voida tehdä mitään hakamussuttelevia otsikoita sisäpiirivitseistä, jotka aukeavat ehkä ~30 lukijalle.

Rangaistuksia tarvitaan siitä syystä, että näiden tuhansien lukijoiden ja kirjoittajien joukkoon mahtuu kaikenlaista räpeltäjää ja sanaseppoa - sekä tietysti yksi ja ainoa Leon. Kaikkein tärkeimmän ohjeen sain aikoinani opinnäytetyöni valvojalta. Hän kertoi minulle, että kaikki teksti pitäisi kirjoittaa sillä tyylillä, että se Kyrvänselän pikkupitäjän 70-vuotias mammakin ymmärtää, mistä tekstissä on kysymys, vaikka hän ei olisi koko elinaikanaan kuullut asiasta yhtään mitään. Tästä syystä kirjoitan jokaiseen viestiini, joka käsittelee vaikkapa jotain TPS:n pelaajaa, ensin yhden kerran koko nimen Etunimi Sukunimi ja vasta tämän jälkeen siirryn käyttämään mahdollisesti lempinimeä. Tämä silläkin oletuksella, että todennäköisesti 99% viestini lukijoista ymmärtäisi jo lempinimestä, ketä pelaajaa tarkoitan. Ajattelen jo viestiä kirjoittaessani sitä 1% lukijoista, jotka eivät tätä lempinimeä välttämättä ole kuulleet.
Ja ketä idioottia kiinnostaa joku 8 vuotta vanha otteluketju? Sietääkin nähdä vaivaa, jos oikeasti moista tietoa kaipaa.Tuollaisen marginaalitouhun takia pitää koko vitun otsikointi ohjeistaa rangaistuksen uhalla? No way.
Ei kyse ole tästä marginaalitouhusta. Kyse on lukijoiden/kanssapalstalaisten kunnioituksesta.

Ymmärrätkö sanan: kunnioitus? K-U-N-N-I-O-I-T-U-S
Jyrkkä EI klikkipihtaamiselle (mikä on klikkihuoraamisen vastakohta?)!
Toisin sanoen: jyrkkä EI asiallisille ja informatiivisille otsikoille!
(oletko kenties töissä Iltasanomissa?)
Neuvo niille, jotka ovat allergisia mukahassutteluille: sivuuttakaa ne viestit tai laittakaa nickit ignoreen. Ei sitäkään varten tarvita sääntöjä ja ohjeistuksia.
Erinomainen neuvo! :)
Mieluummin minä niitä luen kuin msg:n ja Gagsin yhden rivin provoviestejä.
Enemmän minua vituttaa lukea palstan virallisten hauskuuttajien (nimiä mainitsematta) Evilin ja FASlapsen väkisin väännettyä huumoria. Ja letkautusketjun perusteella NHL-puolella tuota viittaa kantaa Jackie Moon tai jotain sinne päin. Kukin kirjoittaa tyylillään (jopa nuo maanvaivat) ja on ihan lukijan vastuulla, kuinka ärsyttävänä tuota touhua pitää.
Sivuuta msg:n, Gagsin, Evilin, FASlapsen ja Jackie Moonin viestit tai laita kyseiset nickit ignoreen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös