Et osaa klikata sitä linkkiä katsoaksesi, mitä sen takaa löytyy. Jos et tiedä, kenestä Conanista on kyse, niin ota selvää ja klikkaa. Vaadit kaiken hopealautasella, kuten se eräs linkkikuvausfriikki musaketjuissa. Vai olitko sekin sinä?
Ota nyt hyvä mies järki käteesi!
Väännetäänpä tämä oikeaan elämään!
Olettaisin, että sinäkin olet joskus muuttanut. Todennäköisesti jokainen muuttaja kirjoittaa muuttolaatikon päälle mitä se sisältää. Näin ollen tiedetään välittömästi mitä laatikko sisältää - avaamatta sitä. Onko tämäkin sitä sun kutsumaasi uusavuttomuutta? Kyllähän nyt saatana jokainen osaa avata laatikon ja ottaa selvää mitä se sisältää. Lisäksi tämä tieto on vain ja ainoastaan muuttajalle itselleen.
Vastaava toimii, kun lähetetään jotain vaikkapa johonkin suureen yritykseen. Kirjeen tai muun vastaavan päälle ei kirjoiteta pelkästään "Jukka". Ei kai nyt firman kaikki "Jukat" ole niin uusavuttomia, etteivät osaisi avata kirjekuorta ja ottaa selvää, kenelle "Jukalle" se kirje oikeasti on.
Tietokoneella olet todennäköisesti joskus tehnyt uusia kansioita erilaisille dokumenteille, kuville, musiikille, videoille jne. Epäilen vahvasti, ettei edes sinun koneellasi kansiot ole oletusnimisinä "Uusi kansio (1)", "Uusi kansio (2)", "Uusi kansio (3), "Uusi kansio (4)" jne. Todennäköisesti olet nimennyt ne tavalla, jolla pystyt jo kansion nimen nähdessäsi päättelemään mitä se sisältää. Olenko täysin väärässä?
Tämän kansion nimeämishomman teet kuitenkin vain itsellesi. Tärkeintä on se, että sinä itse tiedät, mitä mikäkin kansio sisältää. Esim.
"Mr.Fox on mulkku" voisi sisältää tärkeitä dokumenttejasi,
"Mr.Fox - ärsyttävä kokovartalokyrpä" täyttyy valokuvistasi,
"Mr.Fox on vitun puusilmä" on täynnä lempimusiikkiasi ja
"Leon on aina oikeassa - nyt ja ikuisesti" sisältää kaikki videosi.
Kuten sanottua: tärkeintä on se, että sinä itse tiedät mitä henkilökohtaiset kansiosi sisältävät - oli ne sitten nimetty miten hyvänsä.
Tällä koneella näemmä omien vastaavien kansioideni nimet ovat:
"Misc Docs" - tärkeät dokumentit
"Panasonic DMC-TZ9" - valokuvani pokkarikameralta
"Jukebox" - on täynnä musiikkia
"Movies" - yllätys yllätys... sisältää elokuvia
Tässä tapauksessa sillä ei käytännössä olekaan mitään väliä, jos ja kun kuvaukset ovat vain ja ainoastaan yhtä käyttäjää varten. Mulla on kansioiden nimet englanniksi, että tuo emäntäkin tajuaisi niistä edes jotain. Kotona pöytäkoneella kansiot ovat vastaavasti nimetty saksaksi: "Verschiedene Musik", "Eigene Videos" usw. Toisin sanoen kaikki kansiot on nimetty siten, että koneiden pääasialliset käyttäjät näkevät välittömästi mitä ne sisältävät.
Miksi ihmeessä mä nimeäisin vaikkapa musiikkikansion suomeksi tyylillä "Vitun rankkoja biisejä", kun tiedän automaattisesti, että toinen käyttäjä ei ymmärrä hevon vittuakaan suomea. Eihän hänkään ole niin uusavuton, vaikka hän ei suomea osaakaan, etteikö hän osaisi tuplaklikata kyseistä kansiota ja katsoa mitä se sisältää. Ei, vaan mä otan hänet huomioon jo kansiota nimetessäni - myös hänen pitää pystyä päättelemään jo kansion nimestä, mitä se sisältää.
Tätä täysin samaa hommaahan nämä määrämuotoiset otsikot, linkkikuvaukset jne. palvelevat. Täällä on nyt keskivertopäivänä ~5.000-7.000 (tätä kirjoitettaessa 6.253) lukijaa. Käytännössä jokainen otsikko ja linkki pitäisi muotoilla sillä tavalla, että jokainen näistä tuhansista lukijoista ymmärtää keskustelun tai linkin sisällön keskustelua tai linkkiä avaamatta. Ei näille tuhansille lukijoille voida tehdä mitään hakamussuttelevia otsikoita sisäpiirivitseistä, jotka aukeavat ehkä ~30 lukijalle.
Rangaistuksia tarvitaan siitä syystä, että näiden tuhansien lukijoiden ja kirjoittajien joukkoon mahtuu kaikenlaista räpeltäjää ja sanaseppoa - sekä tietysti yksi ja ainoa Leon. Kaikkein tärkeimmän ohjeen sain aikoinani opinnäytetyöni valvojalta. Hän kertoi minulle, että kaikki teksti pitäisi kirjoittaa sillä tyylillä, että se Kyrvänselän pikkupitäjän 70-vuotias mammakin ymmärtää, mistä tekstissä on kysymys, vaikka hän ei olisi koko elinaikanaan kuullut asiasta yhtään mitään. Tästä syystä kirjoitan jokaiseen viestiini, joka käsittelee vaikkapa jotain TPS:n pelaajaa, ensin yhden kerran koko nimen Etunimi Sukunimi ja vasta tämän jälkeen siirryn käyttämään mahdollisesti lempinimeä. Tämä silläkin oletuksella, että todennäköisesti 99% viestini lukijoista ymmärtäisi jo lempinimestä, ketä pelaajaa tarkoitan. Ajattelen jo viestiä kirjoittaessani sitä 1% lukijoista, jotka eivät tätä lempinimeä välttämättä ole kuulleet.
Ja ketä idioottia kiinnostaa joku 8 vuotta vanha otteluketju? Sietääkin nähdä vaivaa, jos oikeasti moista tietoa kaipaa.Tuollaisen marginaalitouhun takia pitää koko vitun otsikointi ohjeistaa rangaistuksen uhalla? No way.
Ei kyse ole tästä marginaalitouhusta. Kyse on lukijoiden/kanssapalstalaisten kunnioituksesta.
Ymmärrätkö sanan: kunnioitus? K-U-N-N-I-O-I-T-U-S
Jyrkkä EI klikkipihtaamiselle (mikä on klikkihuoraamisen vastakohta?)!
Toisin sanoen: jyrkkä EI asiallisille ja informatiivisille otsikoille!
(oletko kenties töissä Iltasanomissa?)
Neuvo niille, jotka ovat allergisia mukahassutteluille: sivuuttakaa ne viestit tai laittakaa nickit ignoreen. Ei sitäkään varten tarvita sääntöjä ja ohjeistuksia.
Erinomainen neuvo! :)
Mieluummin minä niitä luen kuin msg:n ja Gagsin yhden rivin provoviestejä.
Enemmän minua vituttaa lukea palstan virallisten hauskuuttajien (nimiä mainitsematta) Evilin ja FASlapsen väkisin väännettyä huumoria. Ja letkautusketjun perusteella NHL-puolella tuota viittaa kantaa Jackie Moon tai jotain sinne päin. Kukin kirjoittaa tyylillään (jopa nuo maanvaivat) ja on ihan lukijan vastuulla, kuinka ärsyttävänä tuota touhua pitää.
Sivuuta msg:n, Gagsin, Evilin, FASlapsen ja Jackie Moonin viestit tai laita kyseiset nickit ignoreen.