Jatkoajan (v)ihastuttavat moderaattorit

  • 2 430 231
  • 15 045

Quaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
O'Neill, KiVa
Omaan silmään aika halvalla lähti AriZona isoista ovista.
Olisikohan analyysi ja lähteet pelastanut AriZonan, kuten ehkä Zetin moderaattoreiden mukaan:

Kokonaisen mantereen älykkyyttä koskevat käsitykset etenkin ilman mahdollisen lähdeaineiston ilmaisemista, tai minkäänlaista analyysia ovat etnistä syrjintää.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Olisikohan analyysi ja lähteet pelastanut AriZonan, kuten ehkä Zetin moderaattoreiden mukaan:

Kokonaisen mantereen älykkyyttä koskevat käsitykset etenkin ilman mahdollisen lähdeaineiston ilmaisemista, tai minkäänlaista analyysia ovat etnistä syrjintää.

Väitän että Zet olisi välttänyt tauon, jos olisi korvannut virkkeen "valkoisella miehellä" sanalla "eurooppalaisella".

Menee aika raskaaks kirjottaa tää palsta jos jokaiselle väitteelle pitää linkata oma lähde.

Äärimmäinen esimerkki

"Mikko Möttöseltä hieno matsi tänään [tähän linkki, että Möttönen oli kokoonpanossa]. Parikymppinen [linkki pelaajakortista] sälli jakeli muutamia taklauksia [linkki videosta 1] [linkki videosta 2] ja siinä sivussa tehot 0+2 [linkki matsin tilastoihin] ja vaikka vikalla minuutilla ottikin tyhmän jäähyn [videolinkki] olisin valmis lunastamaan kaverin option [linkki sopimusuutisesta]."
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Väitän että Zet olisi välttänyt tauon, jos olisi korvannut virkkeen "valkoisella miehellä" sanalla "eurooppalaisella".

Menee aika raskaaks kirjottaa tää palsta jos jokaiselle väitteelle pitää linkata oma lähde.

Äärimmäinen esimerkki

"Mikko Möttöseltä hieno matsi tänään [tähän linkki, että Möttönen oli kokoonpanossa]. Parikymppinen [linkki pelaajakortista] sälli jakeli muutamia taklauksia [linkki videosta 1] [linkki videosta 2] ja siinä sivussa tehot 0+2 [linkki matsin tilastoihin] ja vaikka vikalla minuutilla ottikin tyhmän jäähyn [videolinkki] olisin valmis lunastamaan kaverin option [linkki sopimusuutisesta]."
Äärimmäiset esimerkit ovat turhia, koska ei siitä ole puhuttu, että kaikille väitteille pitäisi löytyä lähde. Saattaisit tämän huomata, jos lukisit mitä modet tuosta kirjoittivat.

En ole aiheeseen tutustunut, mutta jos Zet:n väittämä pitää paikkansa, niin kyllä tuo vähän menee ylireagoinnin puolelle modeilta. Toki tuo "valkoihoisen miehen" käyttö tuossa yhteydessä oli typerä ratkaisu, jolla ehkä jopa pelikieltonsa ansaitsee.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Enpä minä olisi zetille pelikieltoa laittanut.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Zetin viesti, johon myös vastasin, meni näin:

"Onko tosiasiat myös rasismia? Käsittääkseni Afrikassa on kuitenkin tutkitusti merkittävästi alhaisempi älykkyysosamäärä keskimäärin kuin "valkoisella miehellä".

Tutkitusti Afrikassa on merkittävästi alhaisempi älykkyysosamäärä kuin pohjoisessa (tai Aasiassa). On eri asia, ovatko tutkimukset riittävän laajoja ja kattavia, mutta eipä niitä ole oikeastaan täysin vääräksi pyritty enää osoittamaan. Sen sijaan tuloksia on tulkittu mm. siten, että Mensat ym mittaavat sellaista älykkyyttä, mikä on tyypillistä pohjoisessa mutta ei Afrikassa.

Ei mitään syytä pelikieltoon. Se että Zet ei laita viittauksia tutkimuksiin tai tutkijoihin kuten minä tuossa keskustelussa laitoin, ei ole tässä tapauksessa välttämätöntäkään. Erot ovat käsittääkseni tieteessä yleisesti hyväksyttyjä, mutta niiden syyt kiistanalaisia.
 

DrE

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Zetin viesti, johon myös vastasin, meni näin:

"Onko tosiasiat myös rasismia? Käsittääkseni Afrikassa on kuitenkin tutkitusti merkittävästi alhaisempi älykkyysosamäärä keskimäärin kuin "valkoisella miehellä".

Tutkitusti Afrikassa on merkittävästi alhaisempi älykkyysosamäärä kuin pohjoisessa (tai Aasiassa). On eri asia, ovatko tutkimukset riittävän laajoja ja kattavia, mutta eipä niitä ole oikeastaan täysin vääräksi pyritty enää osoittamaan. Sen sijaan tuloksia on tulkittu mm. siten, että Mensat ym mittaavat sellaista älykkyyttä, mikä on tyypillistä pohjoisessa mutta ei Afrikassa.

Ei mitään syytä pelikieltoon. Se että Zet ei laita viittauksia tutkimuksiin tai tutkijoihin kuten minä tuossa keskustelussa laitoin, ei ole tässä tapauksessa välttämätöntäkään. Erot ovat käsittääkseni tieteessä yleisesti hyväksyttyjä, mutta niiden syyt kiistanalaisia.
Kyseessä on kuuluisa rasistinen fakta. Pitääkö kaikki rasistiset faktat todistaa jatkossa linkeillä vai koskeeko vaatimus kaikkia väittämiä? Toki pelikiellossa mainittu sana "etenkin" hienosti alleviivaa, että rangaistus olisi tullut joka tapauksessa, oli lähteet tai ei.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Zetin viesti, johon myös vastasin, meni näin:

"Onko tosiasiat myös rasismia? Käsittääkseni Afrikassa on kuitenkin tutkitusti merkittävästi alhaisempi älykkyysosamäärä keskimäärin kuin "valkoisella miehellä".

Tutkitusti Afrikassa on merkittävästi alhaisempi älykkyysosamäärä kuin pohjoisessa (tai Aasiassa). On eri asia, ovatko tutkimukset riittävän laajoja ja kattavia, mutta eipä niitä ole oikeastaan täysin vääräksi pyritty enää osoittamaan. Sen sijaan tuloksia on tulkittu mm. siten, että Mensat ym mittaavat sellaista älykkyyttä, mikä on tyypillistä pohjoisessa mutta ei Afrikassa.

Ei mitään syytä pelikieltoon. Se että Zet ei laita viittauksia tutkimuksiin tai tutkijoihin kuten minä tuossa keskustelussa laitoin, ei ole tässä tapauksessa välttämätöntäkään. Erot ovat käsittääkseni tieteessä yleisesti hyväksyttyjä, mutta niiden syyt kiistanalaisia.
Mielestäni tuo lopun "valkoinen mies" on se suurin ongelma. Afrikassahan elää ihan syntyperäisesti valkoihoisia ihmisiä. Lisäksi miksi puhutaan vain miehistä, kun pitäisi puhua ihmisistä yleisesti? Kaiken järjen mukaan, jos lähdetään vertaamaan Afrikkaa johonkin, niin otettaisiin vertailuun muita maanosia, eikä valkoihoisia miehiä.

Kun lauseen rakentaa tuolla tavalla ja noita sanoja käyttäen, niin mielestäni on perusteltua sanoa, että siinä mennään rasismin puolelle.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Viestin sisältö oli, että afrikkalaiset ovat keskimäärin huomattavasti tyhmempiä kuin valkoiset ihmiset.

Tuossa implikoidaan, että Afrikassa asuu tummaihoisia ihmisiä, koska tuossa on tuo verrokki, eli valkoiset ihmiset, ja sanotaan siten, että (Afrikassa asuvat) tummaihoiset ihmiset ovat merkittävästi tyhmempiä kuin (muualla asuvat) valkoiset ihmiset.

Tuo on vastaansanomattomasti etnistä profilointia ja varsin rasistista puhetta.

Jos asian olisi esittänyt kuten @Cobol yllä, se ei olisi.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuollahan viitattiin ihan suoraan lainattuun tekstiin?

No ei näitä ennenkään minkään sääntökirjan mukaan ole puhallettu.
Niin viitattiin, mutta ei se mielestäni muuta asiaa mitenkään.

Sääntökirjan mukaan tässä puhallettiin. Modet tekevät kuitenkin ne tulkinnat, että mikä on rasistista ja mikä ei.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
No siis ihan oikeasti, mitään kunnollista tutkimusta ei aihepiiristä ole. Se mitä on, on saanut osakseen perusteltua ja murskaavaa kritiikkiä. Se, ettei tätä asiaa ole tutkittu tai tutkita kunnolla toki epäilemättä osaltaan liittyy liikaan poliittiseen korrektiuteen. Itse pelikielto oli selkeästi ylireaktio.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No siis ihan oikeasti, mitään kunnollista tutkimusta ei aihepiiristä ole. Se mitä on, on saanut osakseen perusteltua ja murskaavaa kritiikkiä. Se, ettei tätä asiaa ole tutkittu tai tutkita kunnolla toki epäilemättä osaltaan liittyy liikaan poliittiseen korrektiuteen. Itse pelikielto toki oli ylireaktio.

Kommentoin vain tämän yhden kerran.

Todellisuudessa älykkyyttä ja sen muodostumista on tutkittu aivan hemmetisti. Suunnilleen samaa mieltä ollaan siitä, että perintö- ja ympäristötekijät vaikuttavat merkittävästi älykkyyteen. Samoin esimerkiksi vanhempien koulutus- ja sosioekonominen tausta. Tässä pari linkkiä mielenkiintoisiin tutkimuksiin https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.2001228117 ja Genetics and intelligence differences: five special findings - Molecular Psychiatry

Voidaan sanoa, että lapsen älykkyydellä on suora suhde vanhempien koulutus- ja geenitaustaan. Eri tutkimuksissa saadaan erilaisia tuloksia näiden kahden välisestä suhteesta, mutta kokonaisuutena vqanhempien geeni- ja koulutustaustan valtavaa osuutta ne eivät poista.

Tästä voidaan sitten lähteä tilastollisesti pohtimaan, millainen koulutustausta vallitsee eri maissa ympäri maailmaa. Esimerkiksi Pohjoismaissa ja läntisessä Euroopassa sekä USA:ssa ja monissa Aasian maissa vanhempien koulutustausta on merkittävästi korkeampi kuin osassa Afrikan tai Lähi-idän maita. Tällä puolestaan on tutkitusti merkitystä älykkyyden kehittymisessä.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Zetin viesti, johon myös vastasin, meni näin:

"Onko tosiasiat myös rasismia? Käsittääkseni Afrikassa on kuitenkin tutkitusti merkittävästi alhaisempi älykkyysosamäärä keskimäärin kuin "valkoisella miehellä".

Tutkitusti Afrikassa on merkittävästi alhaisempi älykkyysosamäärä kuin pohjoisessa (tai Aasiassa). On eri asia, ovatko tutkimukset riittävän laajoja ja kattavia, mutta eipä niitä ole oikeastaan täysin vääräksi pyritty enää osoittamaan. Sen sijaan tuloksia on tulkittu mm. siten, että Mensat ym mittaavat sellaista älykkyyttä, mikä on tyypillistä pohjoisessa mutta ei Afrikassa.

Ei mitään syytä pelikieltoon. Se että Zet ei laita viittauksia tutkimuksiin tai tutkijoihin kuten minä tuossa keskustelussa laitoin, ei ole tässä tapauksessa välttämätöntäkään. Erot ovat käsittääkseni tieteessä yleisesti hyväksyttyjä, mutta niiden syyt kiistanalaisia.
Olenko muistanut mainita, että kuulun Mensa-kerhoon? Jos en, niin nyt olen. Jos olin, niin ei kertaus varmaan mitään haittaa.

Minä olen sitä mieltä, että ihminen voi olla älykäs ihonväristään tai synnyin/asuinmantereestaan riippumatta. Ja olen myös sitä mieltä, että oli ihminen sitten minkä värinen tahansa ja mistä tahansa maailmankolkasta, on hyvin todennäköistä että minä olen sitä älykkäämpi, koska minun älykkyysosamääräni meni Mensan testeissä yli asteikon. Olen siis huippuälykäs. Poikkeuksellisen älykäs jopa Mensa-kerhossa. Tämä on totta.

Olen siis hyvin todennäköisesti älykkäämpi kuin sinä, hyvä lukija, ja koska olen huippuälykkyyteni lisäksi myös kosmopoliitti maailmanmatkaaja, kuuntele sanojani ja ota opiksi: ihmiset ovat keskimääräisesti oikein kivoja otuksia ihan joka puolella maailmaa. Joka kolkasta voi silti kävellä vastaan myös ihan vitunmoinen idiootti jos huono tuuri käy.

Olen puhunut. Tai oikeastaan kirjoittanut. En minä lukenut tätä tekstiä samalla ääneen kun sitä tänne kirjoittelin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hyvä että vain kerran. Puhe oli spesifisti rodullisista ja etnisistä vertailuista.

Eiköhän tässä tullut taas kerran selville, miten vaikeaa osalle on ymmärtää tutkittua tietoa älykkyydestä, sen muodostumisesta ja yhteydestä geeni- ja ympäristötekijöihin. Tekstini perustui tunnettuihin tutkimuksiin ja kertoi sen, miksi eroja älykkyydessä on havaittavissa ei vain eri ihmisillä vaan myös eri mantereilla. Kun yksi keskeinen tekijä älykkyydessä on vanhempien geeni- ja koulutustausta sekä ympäristötekijät, älykkäimmät ihmiset tulevat keskimäärin maista, joissa em. edellytykset parhaiten täyttyvät.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Eiköhän tässä tullut taas kerran selville, miten vaikeaa osalle on ymmärtää tutkittua tietoa älykkyydestä, sen muodostumisesta ja yhteydestä geeni- ja ympäristötekijöihin.
Eiköhän tosiaankin. Hymiö. Anyways, siirtäkäämme tämä hyödytön inttäminen johonkin sopivampaan ketjuun ennen kuin saamme ansaittua mode-kurmootusta.
 

axe

Jäsen
Äänestän myös sen puolesta, että tämäkin pelikielto oli paska. Haluaisin älykkäämpiä moderaattoreita, jotka osaa ajatella.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Äänestän myös sen puolesta, että tämäkin pelikielto oli paska. Haluaisin älykkäämpiä moderaattoreita, jotka osaa ajatella.
Olen pahoillani, mutta minä en ole käytettävissä. Syy: olen laiska.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös