Kuten pelikieltoilmoituksessa kerrottiin, pelikiellot annetttiin 11.9. alkaneen tapahtumaketjun perusteella. Ei eilisestä ihan asiallisesta keskustelusta moderoinnista, jossa sääntöjä ei rikottu. Edelleenkin rohkaisemme kirjoittajia muutenkin antamaan palautetta moderoinnista, kritisoimaan ja kyseenalaistamaan moderointia.
Oikeastaan tapahtumaketju sai alkunsaa silloin, kun yksi moderaattori muokkasi jonkun muun kirjoitusta vahingossa omalla nimimerkillään. Tätä lähdettiin korjaamaan liian myöhään, koska tieto tuosta virheestä oli jo tuolla ulkona. Pyritte korjaamaan tilannetta ensin poistamalla viestejä, joissa kyseisen moderaattorin nimimerkki paljastettiin, ja sittemmin paniikinomaisella massapelikiellolla. Sittemmin olette perustelleet massapelikieltoa kertomalla, että kyseiset nimimerkit rikkoivat pykälää kymmenen tahallaan.
Jos olen oikein tulkinnut, niin nuo nimimerkit pyysivät yksityisviestillä linkkiä kuvakaappaukseen, jossa yhden moderaattorin moka oli nähtävänä. Millä tavoin nuo viestit rikkovat pykälää kymmenen, jossa erikseen mainitaan, ettei pykälä ole voimassa, jos moderaattori itse on nimimerkkinsä paljastanut, tai siis nimimerkki on itse paljastanut moderaattoristatuksensa?
Tämänhetkinen toimintanne antaa moderoinnista sellaisen kuvan, että kaksi asiaa menee kaiken muun edelle:
1) moderaattoreiden nimimerkkejä ei saa paljastaa edes silloin, kun joku moderaattori niin itse tekee (tämän ymmärrän hyvin)
2) moderaattoreille ei missään olosuhteissa saa nauraa millään tavoin.
Jos toimintanne olisi tähän asti ollut arvostusta laajalti herättävää, niin sekä kirjoittajat että te itse olisitte suhtautuneet koko lipsahdukseen aivan toisin. Se olisi ollut lähinnä vähän nolo ja vähän hilpea episodi, jolle olisi porukalla naurettu ehkä päivä ja jota kukaan ei viikon päästä enää juuri muistaisi. Nyt se oli ensin ivailevaa hilpeyttä herättävä sohlaus, joka housuunpaskannuksen jälkeen kääntyi kyseenalaiseksi massapelikielloksi. Noinhan sitä arvostusta saa lisää, jep jep.
Jo koko tämä keskustelu itsessään osoittaa, että nykyinen moderointi ei saa osakseen läheskään sellaista arvostusta, jota moderointi joitain vuosia sitten sai. Eikö olisikin helppoa ajatella, että tämä on kirjoittajien vika? Toki olisi, mutta olisikohan aika siellä moderointitiimissä suorittaa pieni oman toiminnan tutkiskelu ja tunnustaa, että ihan putkeen ei ole mennyt. Tässä muutama viiru niistä epäkohdista, joita olen itse ollut havaitsevinani:
- on nimimerkkejä, joiden ei tarvitse välittää ihan kaikista säännöistä
- on nimimerkkejä, jotka saavat penkkiä, vaikka eivät sääntöjä rikkoisi
- on nimimerkkejä, joiden on kestettävä melko rankkoja henkilökohtaisuuksia
Nuo siis yksittäisten nimimerkkien kohdalla. Ei ole oikein, että erivapauksia irtoaa, jos on tarpeeksi vaikutusvaltaisten moderaattorien kanssa samaa mieltä, tai on heidän kaverinsa. Tai sama toisinpäin, että joutuu sietämään henkilöön menevää arvostelua kerta toisensa jälkeen, jos on jollain tavoin jonkun moden tai moden kaverin kanssa sukset ristissä. Ei se helppoa varmasti ole, mutta asiansa osaava modetiimi osaa nousta noiden seikkojen yläpuolelle.
Jos nyt tämän yrittäisi jotenkin tiivistää, niin neuvoni on tämä: älkää nousko keskustelijoiden yläpuolelle julistamaan, vaan osallistukaa! Olkaa osa keskustelua. On se aiemminkin onnistunut, niin miksei muka nyt?