Hyvä veikkaus, mutta väärin meni. Esimerkiksi varjomodeaikanani oli meneillään tapaus, jossa yksi käyttäjä rikkoi päivittäin sääntöjä ja siitä tehtiin yksi ilmianto. Ei toimenpiteitä. Moderaattori kyllä myönsi että mikäli vastavissa tilanteissa raportointeja hakattaisiin urakalla, lopputulema voisi olla toisin.
Vedit vähän mutkia suoriksi. Minä olen siinä käsityksessä (ja minä olen sentään ollut KAKSI kertaa varjomodena), että raporttien määrällä ei ole merkitystä, jos itse sisällössä ei ole mitään rangaistavaa. Eli, vaikka jotkut kaverukset päättäisivät yksityisviesteillä, että nyt hankkiudutaan eroon jostain rasittavasta nimimerkistä raportoimalla ko. nimimerkin viestejä porukalla, ei se mihinkään johda, jos ei ole aihetta. Omana varjomodeaikanani oli joitain viestejä, joista oli useampi raportointi ja kaikki varjomodet ihmettelivät yksimielisesti, miksi viesti oli ylipäätään raportoitu.
Toki yleisesti ottaen voisi ajatella, että jos joku viesti aiheuttaa runsaasti raportteja se kertoo siitä, että viesti on suuremmalla todennäköisyydellä jollakin tavalla kyseenalainen kuin sellainen, mistä ei ole raportoitu ollenkaan. Mutta ei se määrä yksin mitään ratkaise, vaan sen viestin sisältö huomioiden myös mahdolliset muut taustatekijät.
Kyllä mulla ainakin elämässä on niin, että pinna voi venyä melko pitkäänkin, mutta lopulta joku suhteellisen mitätön asia sen sitten voi katkaista. Joku voi ihmetellä, että eikö ollut kohtuutonta hermostua sellaisesta ja yksittäisenä asiana niin oliskin, mutta jos taustalla on aiemmin heitettyä hiekkaa mun vaginaani, kokonaisuus huomioiden reaktio ei ollutkaan lopulta ylimitoitettu. Siksi mun on varmaan suht helppo ymmärtää moderaattoreiden päätöksiäkin.