Mun mielestä moderaattorikulttuuri on hieno asia ja moderaattorit tuovat yhteiskuntaan paljon hyviä asioita. Silti en voi kieltää, ettenkö olisi aina epäluuloinen ja varuillani, kun näen lähistöllä moderaattorin. Myönnän olevani huono ihminen, kun en pysty luopumaan tästä ihmisryhmää syrjivästä ajatuksesta, vaikka oikeasti moderaattori on ihan samanlainen kuin kuka tahansa meistä.
Tai itse asiassa korjaisin edellistä, että yksittäisiä moderaattoreita ei yleensä tarvitse pelätä, vaan päinvastoin olen havainnut että yksin ollessaan moderaattorit ovat sangen mukavia, huumorintajuisia ja jopa luotettavia, "ihan kuin mekin", jos edelleen sallitaan tällänen vähän syrjivältä kuulostava ilmaisu. Mutta kun heitä näkee niin harvoin yksin. Yleensä he ovat paikalla parveilemassa ryhmänä tai vähintään kaksin, ja silloin kyllä pitää olla tarkkana. Jos on rasismia kohdistaa elämässään varovaisuustta tälleen yhtä ryhmää kohtaan, niin sitten olen valitettavasti rasisti, ainakin vähän.
Yksi henkilökohtainen kohtaaminen moderaattorin kanssa meni niin, että lorvailtiin kaverin kanssa kauniina kesäpäivänä puiston penkillä ja jauhettiin paskaa, arvosteltiin naisten ulkonäköä, mietittiin kuinka monta somalia tarvitaan vaihtamaan led-lamppu ja muuta sellaista turhaa ja poliittisesti epäkorrektia toimintaa, mitä nyt äijät keskenään harrastaa, koska, no, me nyt vaan ollaan äijiä. Lähistöllä oli moderaattori joka kuuli meidät, ja huomasin kyllä että hän alkoi vähän närkästyä, koska sanoimme muun muassa, ettemme pidä pride-kulkueesta ja että hallitsematon maahanmuutto on pikemminkin ongelman kasvattamista kuin ratkaisu Suomen ongelmiin. Mutta hän piti coolinsa ihan hyvin -- kuten sanottu, moni moderaattoreista on, tai ainakin käyttäytyy, ihan kuin kuka tahansa meistä. Mutta sitten kun ohitsemme käveli yksi tyyppi, ulkomaalaisen näköinen -- vaikka tietenkään ihmisen kansallisuutta ei vaan voi nähdä ulkonäöstä ja tuollainen luokittelu on ihan saatanan tyhmää -- ja hänellä oli päällään PSG:n jalkapallopaita, numero 10 ja Messi selässä, ja kaveri heitti siihen, että kato mitä Leo, vaikka se tyyppi oli varmaan kaksi metriä pitkä eikä näyttänyt yhtään Messiltä, niin sitten moderaattorilla kiehahti. Hän tuli siihen huutamaan, että meillä ei ole mitään oikeutta arvuutella ohikulkijoiden henkilöllisyyttä, että he saavat olla ihan keitä haluavat olla tai millaisiksi haluavat indentifioitua. Se on nykyaikaa, moderaattori huusi meille. Pelästyttiin vähän, mutta kun moderaattori sitten meni vähän kauemmaksi, niin kyllä meitä nauratti. Lisää nauratti kun kaveri kertoi, että se Messi-paitainen oli hänen entinen koulukaverinsa ja oikeesti nimeltään Leo! Katsottiin kuitenkin parhaaksi mennä lähikauppaan ostaan lisää kaljaa ja tupakkaa.
Mutta siis, kaikkien meidän pitää yrittää ymmärtää ja nähdä moderaattorit osana yhteiskuntaa. Tiedän, että he yrittävät olla vähän erillään kaikesta siitä ja varmaan heilläkin on tietty epäluottamus meitä muita kohtaan, mutta samaa maaperää tässä tallustetaan ja meidän pitää tulla toimeen. Erilaisuus on kuitenkin rikkaus. Kunnioitetaan toisiamme.