@Tifosi tätä kommenttiasi pidin jopa vähän hauskana :)
Minä vähän luulen, ettei kukaan tällä foorumilla tarvitse toisen nimimerkin suojelua. Suurin osa (toivottavasti) ovat sillä tavalla aikuisia, että ovat kykeneviä edustamaan itseään tässä ympäristössä mahdollisimman järkevästi ja monipuolisesti. Uskon, että viittasit minuun, mutta minulla ei kyllä ole mitään tarvetta suojella ketään ja jos suojelua kaipaan niin hoidan sen itse. Uskon, että myös toinen nimimerkki, johon viittaat, ajattelee asian täysin samoin.
Sen sijaan, kun löydät tuon yhtymäkohdan, josta olet mainitsemiesi henkilöiden kanssa täysin samaa mieltä niin pystytkö myös konkretisoimaan sen sellaiseen muotoon, että joku voi oikeasti muuttua asiassa?
-----------------
Tämä ei koske sinua, joten eroten sen omaksi kommentikseni.
Minä olen huolissani (ja asialle pitäisi tehdä jotain) siitä, että oma kokemukseni Suomen palautekulttuurista on se, että meillä on ihan valtavasti hommaa kansakuntana vielä tämän asian kanssa. Olen tähän ikään mennessä ehtinyt olla osa monia yhteisöjä ja kuten kaikki täälläkin ovat huomanneet niin olen yleensä tyyppi, joka saa sitä palautetta aivan riittävästi omiksi tarpeiksi. Yleensä se, mitä kirjoitetaan, on pääsääntöisesti negatiivista palautetta - harvoin kirjoitetaan, kuinka kiva oli lukea ajatuksiasi tästä ja tästä. Palautteeseen tämä liittyy myös laajemmin ja kun itse olen asiakaspalvelutehtävissä hommissa niin olen huomannut, että sitä samaa kulttuuria on sitten myös ihan virallisissakin yhteyksissä.
Palautteen ei tarvitse olla tuhoavaa, mutta liian usein sitä käytetään sellaisena. Palaute on instrumentti, jolla ei tunnuta läheskään aina tavoittelevan hyvää: tarkoituksena näyttää useammin olevan yhden joukkopolkeminen, lannistaminen tai yleinen haukkuminen, joka lähentelee enemmän kiusaamista kuin palautetta. Palaute voi olla myös rakentavaa, kehittävää & antoisaa - ja sellaista, vaikka se olisi negatiivistakin, moni on valmis ottamaan vastaan. Sen sijaan jatkuvaa moittimista, henkilöön menevää huutelua ja puhdasta *ittuilua ei kenenkään tarvitse kuunnella.