Mainos

Jatkoajan (v)ihastuttavat moderaattorit

• 2 496 224
  • 15 436

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Hetkinen nyt vielä, alla lainaus moderaattoreiden tekstistä Tami-ketjussa:

" Jatkossa emme kaipaa mihinkään ketjuun keksittyjä Tamin sanomisia tai muita hupailuja tämän ketjun kaltaisessa mittakaavassa. "

Siis onko nyt tosiaan niin että jos erehtyy käyttämään jotain ns. tamismia vaikka James Bond -ketjussa niin bannia on tulossa? Vai millainen se raja on että minkä verran saa Tamin sanomisia käyttää omissa teksteissään?

@Moderaattorit

Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Kuvittelin, että Tamin ketju olisi joskus siirretty Vapaan puolelle, koska mitään tekemistä sillä ei jääkiekon kanssa ollut missään vaiheessa.

Liekö sitten "modegaten" vilahtelu tässä topikissa saanut Modet (ei varjo-) varpailleen, että nyt pitää näyttää nimimerkeille hauista. Ja pattia olkavarressa on sitten esiteltykin mm. "Mad Dog" -pelikiellolla ja Tammisen ketjun lukitsemisella kiusaamissyytöksin.

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Jos ei näe eroa Tammisen ja esim. Trumpin tai Valavuoren ketjujen välillä, kyse on tahallisesta väärin ymmärtämisestä tai luetun ymmärryksen heikkoudesta. Tammisen ketjussa ei ollut enää asiaa pitkään aikaan vaan ketjussa pelkästään parodioitiin Tammista. Trumpin ja Valavuoren ketjuissa edelleen keskustellaan asiasta, vaikka ketjun aihe saakin välillä rajuakin palautetta.

Olen huomannut viimeaikoina, että sananvapauden puolustajat ovat varsin herkkä nahkaista porukkaa, loukkaantuvat nopeasti.

Niin eli 71-vuotiasta suomalaista valkoihoista miestä, jolla on varmasti enemmän rahaa ja varallisuutta, kun suurimmalla osalla ketjuun kirjoittajista ei saa enää parodioida? Kuka oikeasti loukkaantuu siitä, jos Tamin kirjoituksia parodioidaan? Itsehän tuo on julkisuudessa hokenut noita kaikkia, mitä tuollakin ketjussa on parodioitu.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin eli 71-vuotiasta suomalaista valkoihoista miestä, jolla on varmasti enemmän rahaa ja varallisuutta, kun suurimmalla osalla ketjuun kirjoittajista ei saa enää parodioida? Kuka oikeasti loukkaantuu siitä, jos Tamin kirjoituksia parodioidaan? Itsehän tuo on julkisuudessa hokenut noita kaikkia, mitä tuollakin ketjussa on parodioitu.

Jos et ymmärrä kyseisen ketjun sulkemisen syytä Jatkoajan keskustelupalstalla, en voi auttaa.

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Jos et ymmärrä kyseisen ketjun sulkemisen syytä Jatkoajan keskustelupalstalla, en voi auttaa.

Ymmärrän, mutta en ymmärrä. Ehkä on hyvä mennä sitten sille linjalle, että ei keskustella enää mistään muusta kuin jääkiekosta? Jatkoajalla on hyvin tiukka linja asioihin, jos vertaa vaikka futisfoorumiin. Siellä saa ihan rauhassa keskustella asiasta, kuin asiasta. Toki sielläkin on bannia annettu, jos jotain todella typeriä juttuja laukoo esim hyvin rasistisia asioita.

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Jos ei näe eroa Tammisen ja esim. Trumpin tai Valavuoren ketjujen välillä, kyse on tahallisesta väärin ymmärtämisestä tai luetun ymmärryksen heikkoudesta. Tammisen ketjussa ei ollut enää asiaa pitkään aikaan vaan ketjussa pelkästään parodioitiin Tammista. Trumpin ja Valavuoren ketjuissa edelleen keskustellaan asiasta, vaikka ketjun aihe saakin välillä rajuakin palautetta.

Olen huomannut viimeaikoina, että sananvapauden puolustajat ovat varsin herkkä nahkaista porukkaa, loukkaantuvat nopeasti.
No entäs se Jeren ketju? Aika pitkälti samoilla vesillä kuin Tammisen ketju. Jere sanoo "vitun huigee" tai "Tapuli", niin sitä toistellaan kuin Tammisen juttuja herran lukitussa ketjussa. Ei Karalahdenkaan ketjussa erityisen paljoa olla keskusteltu Jerestä, ja paljon ikävämpi sen sävy on ollut kuin Tammisen ketjussa. Toki Karalahdella on oma osansa julkisuuskuvassaan, mutta välillä tuntuu, että keskusteltaisiin orpokodin polttaneesta murhaajasta kuin itsekeskeisestä ex-jääkiekkoilijasta.

Minä pystyn ilman Tammisen ketjua elämään, siitä ei ole kyse. Kyse on siitä, että nyt määritellään rajoja tälle palstalle. Missä ne menevät?

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers

" Jatkossa emme kaipaa mihinkään ketjuun keksittyjä Tamin sanomisia tai muita hupailuja tämän ketjun kaltaisessa mittakaavassa. "

Siis onko nyt tosiaan niin että jos erehtyy käyttämään jotain ns. tamismia vaikka James Bond -ketjussa niin bannia on tulossa? Vai millainen se raja on että minkä verran saa Tamin sanomisia käyttää omissa teksteissään?

@Moderaattorit
Lue tuon lainaamasi lauseen neljä viimeistä sanaa. Ehkä niistä selviää, tuleeko yhdestä tamismista Bond-ketjussa bannia. Ei tää oo niin vaikeeta hei.

Suosikkijoukkue
Kyse on siitä, että nyt määritellään rajoja tälle palstalle. Missä ne menevät?

Tässähän yritetään näyttävillä liikkeillä piilottaa sitä todellista viime aikojen rajanvetoa. Avainsana "mad dog" on siis toisen nimimerkin nimityslistalla uunituoreella sääntötulkinnalla sääntöjenvastaista henkilöllisyyden arvuuttelua. Aiemmin on ennakkotapauksia, ettei ammatin arvuuttelu ole kiellettyä. Ovatko siis "pormestari" ja "ninja" sallittuja "arvauksia"? Maailmassa on kuitenkin useampia pormestareita ja ninjoja, eikä suomenkielisyys ole ollut Jatkoajan oikeusasteessa konsistentti rangaistavuuskriteeri. Mikäli siis Suomessa olisi vain yksi ninja.

Arvaan, ettei "space cowboy" läpäisisi sensuuria, mutta entäpä "avaruuslehmipoika"?

Ps. Niin, tästä kieliperusteisuudesta. R2D2:n äidinkieli on droidspeak. Olen yhäti vahvasti sillä kannalla, ettei hän totta vie osaa suomea ja siten voi kirjoittaa suomenkieliselle keskustelupalstalle.

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Lue tuon lainaamasi lauseen neljä viimeistä sanaa. Ehkä niistä selviää, tuleeko yhdestä tamismista Bond-ketjussa bannia. Ei tää oo niin vaikeeta hei.
Joo, mutta missä se raja nyt menee että mikä on sopivassa määrin tamismia ja mikä ei? Itse esimerkiksi kirjoitin joku aika sitten tällaisen viestin kun kritisoin jotain törttöä liikenteessä:

MY GOD että vetää joskus huuruun nuo veljet liikenteessä jotka ei havainnoi liikennevaloja. Äskenkin joku uninen hiirulainen istui siellä lämpöisessä ohjaamossa samalla kun itse taustalla laitoin ohjauspelin kuntoon ja tulin siihen oikealle kaistalle. Valot vaihtuu vihreäksi ja tämä veli ihmettelee siellä ja polttaa sähkötupakkaa, painan tööttiä niin vihdoin siellä hiirulainen herää ja saa koslansa liikkeelle. Kysyn vaan että missä on tämänkin kuljettajan kunnioitus, respect, liikennettä ja kanssa-autoilijoita kohtaan? Sitä mä kysyn. Ja jos en pahasti erehdy niin tämäkin uninen hiirulainen parkuu tällä hetkellä elämän kovuutta jossain vitostien varressa, samalla voidaan sit kysyä että tykkäskö se tuosta äskeisestä näytelmästä.

Kuopiolaisena autoilijana, MÄ HÄPEÄN.

br #69
Nykyään siis ilmeisesti tällaiset viestit ovat kiellettyjä.

Suosikkijoukkue
Joo, mutta missä se raja nyt menee että mikä on sopivassa määrin tamismia ja mikä ei? Itse esimerkiksi kirjoitin joku aika sitten tällaisen viestin kun kritisoin jotain törttöä liikenteessä:

No mutta tuohan on ihan asiallista yleisönosastopalautetta, kun joku kolmoskuski tietokonemies vittu mikkihiiri tulee saatana vittuilee entiselle James Bondille.

P.S. Toim. Huom. James Bond puhuu sujuvaa englantia, saksaa, ranskaa, venäjää, espanjaa, italiaa ja japania, joten ei ole mahdollista, että osaisi vielä kahdeksantena kielenä suomea riittävän fluentisti ollakseen oikeasti nimimerkki Roger Moore.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ymmärrän, mutta en ymmärrä. Ehkä on hyvä mennä sitten sille linjalle, että ei keskustella enää mistään muusta kuin jääkiekosta? Jatkoajalla on hyvin tiukka linja asioihin, jos vertaa vaikka futisfoorumiin. Siellä saa ihan rauhassa keskustella asiasta, kuin asiasta. Toki sielläkin on bannia annettu, jos jotain todella typeriä juttuja laukoo esim hyvin rasistisia asioita.

Kun lukee moderaattoreiden perustelun, sieltä löytyy ilmaisu "tässä mittakaavassa". Liika on liikaa ja siitä tuli seuraus. Ja nyt vaaditaan sitten tarkkoja määritelmiä mitä saa sanoa, vaikka jokaisen pitäisi ymmärtää ettei niitä voida tämän tyylisessä tilanteessa antaa.

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Voiko nykyisestä Juhani Tammisesta tehdä parodiaa?

Suosikkijoukkue
Kärpät
Mun silmiin tuo Tami-ketju näyttäytyi lopulta kuitenkin ketjuna, jonka kirjoittajat tykkäävät Tamin omintakeisesta persoonasta, eikä Tamista mielestäni tehty pilkkaa, vaan tavallaan kunnioitettiin Tamia huumoripitoisilla teksteillä. Tietysti tuon kaltaiset viestit voi ymmärtää monella tavalla, mutta minun silmiini ketjun henki oli pääosin Tamia kunnioittava, vaikka sen anti olikin huumoripitoista.
Mielestäni olet tässä viestissä asian ytimessä. Tai ainakin omalta osaltani voin todeta kyseisen ketjun entisenä aktiivisena kirjoittajana ja lukijana, että omat havaintoni asiasta ovat täysin yhtenevät. Oscar Wilden sanoin: "Imitation is the sincerest form of flattery that mediocrity can pay to greatness."

Tamminen on ristiriitainen persoona, mutta kiistatta saanut aikaan paljon yhdessä jos toisessakin maassa ja maanosassa sekä herättänyt runsaasti keskustelua. Ja tuonut paljon keskusteluun mukaan erilaisia "tamismeja", joiden viljelystä jääkiekkoaiheisella foorumilla nyt ei toivottavasti liian rankalla kädellä tulevaisuudessa rankaista.

Tuossa nyt lukitussa Tami-ketjussa olen omalta osaltani pyrkinyt tuota Tamin omintakeista kirjallista ulosantia aika tarkasti jäljittelemään ja sitä kautta nimenomaan hyvässä hengessä roastaamaan kohdetta (Wikipedia: Roast on pohjimmiltaan hyväntahtoinen tapahtuma, jonka tarkoitus on yhtä paljon kunnioittaa kohdetta kuin irvaillakin hänelle.)

Olen myös erittäin imarreltu siitä positiivisesta palautteesta, jota olen saanut kyseisessä ketjussa sekä julkisesti että yksityisesti. Sellaiset kommentit tai viestit, joissa on annettu kiitosta päivän piristämisestä ja hymyn tuomisesta huulille tai jopa naurunpurskahduksesta lämmittävät mieltä. Tunnustettakoot myös, että vastaavasti moni ketjuun kirjoitettu viesti on tuonut omaankin päivääni piristystä ja siitä kiitokset ketjuun osallistuneille veljille & siskoille & muunsukupuolisille! Myös moni entuudestaan tuntemattomampi nimimerkki on tullut tuota kautta tutummaksi. Kenties keskustelu Aurinkokuninkaan ympärillä vielä jatkuu myöhemmin erityyppisessä ketjussa, jossa noudatetaan modejen nykyistä linjausta.

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers

Jos tuossa viestissä on tamismeja samassa mittakaavassa kuin 7000 viestin ketjussa, sitten se on ilmeisesti kiellettyä.

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Kun lukee moderaattoreiden perustelun, sieltä löytyy ilmaisu "tässä mittakaavassa". Liika on liikaa ja siitä tuli seuraus. Ja nyt vaaditaan sitten tarkkoja määritelmiä mitä saa sanoa, vaikka jokaisen pitäisi ymmärtää ettei niitä voida tämän tyylisessä tilanteessa antaa.

Oletkohan mahtanu ottaa ton ketjun vähän liian tosissasi? Tai sitten et ole lukenut mitään muuta ketjua (toki tiedän et oot) koko Jatkiksessa.

Pistetäänpä salaliittoteoriaa:

Jatkiksen päätoimittelija on (käsittääkseni) Tamin hyvä perhetuttu monen vuoden takaa. Lisäksi päätoimittelija on (käsittääkseni) kirjoitellut ainakin yhden Tamin kirjoista. En tiedä minkä niistä, koska en ole lukenut ainoatakaan. On vielä liikaa Tex Willereitä ja Corto Malteseja lukematta. Ehkä niitten jälkeen sitte.

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Parodiassa pilkataan aina jotakuta tai joitakin. Näin ollen kaikki parodia kaikessa mittakaavassa kaikkialla on syytä lopettaa.

Apropos, surkeat kolumnit on syytä lopettaa siitäkin syystä, että ne ovat lukijoiden kiusaamista. Ja jos sattuu lukemaan surkeita kolumneja työajallaan, niin ne ovat työpaikkakiusaamista, ja koulussa luettuna koulukiusaamista.

ValkMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät

@Moderaattorit

My god, missä kunnioitus? Nyt modet teki itsensä pieniksi. Tammiseen liittynyt ketju oli nimenomaan kunnianosoitus Tamin persoonaa ja saavutuksia kohtaan, ei mitenkään pilkkaamista. Mä häpeän. Jatkoaika ei ole enää entisensä.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Oletkohan mahtanu ottaa ton ketjun vähän liian tosissasi? Tai sitten et ole lukenut mitään muuta ketjua (toki tiedän et oot) koko Jatkiksessa.

Pistetäänpä salaliittoteoriaa:

Jatkiksen päätoimittelija on (käsittääkseni) Tamin hyvä perhetuttu monen vuoden takaa. Lisäksi päätoimittelija on (käsittääkseni) kirjoitellut ainakin yhden Tamin kirjoista. En tiedä minkä niistä, koska en ole lukenut ainoatakaan. On vielä liikaa Tex Willereitä ja Corto Malteseja lukematta. Ehkä niitten jälkeen sitte.

Teoriasi on ihan mahdollinen, mutta pidän kuitenkin moderaattoreiden päätöksen perusteluja toimivina, liika oli liikaa.

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Itsekin annan kyllä kiitoksen ja niiauksen Tami-ketjulle. Tuolta sai oikeasti naurut, kun niitä tarvitsi. Jatkan osaltani julkkisbongaus-ketjuun, jos herraa jossain bongaan. Melkein sukua julkkikselle -teorioitakin irtoaisi, mutta jätän sen tuohon yhteen. Ja te metsänlaidan heinäkengät, on ollut mukava tutustua!

Itse en aivan mahdottomana pitäisi, jos maestron perheestä joku sai jo tarpeeksi.

Lisäys: ja ketjussahan monesti ollaan oltu myös huolissaan herran itsensä hyvinvoinnista. Itse lukeudun tuohon joukkoon, joka toivoisi läheisten vaimentavan herran itsensä, ettei tällaisia kahvipöytäkeskusteluja syntyisi.

Viimeksi muokattu:

Ruutu8

Jäsen
Itse jossain vaiheessa lopetin Tamin -ketjuun kirjoittamisen, kun alkoi tulemaan fiilis, että herralla hihna luistaa pahemman kerran. Silti 99% viesteistä oli loppuunsaakka ainoastaan tahatonta komiikkaa ja sama levyhän niissä mukahassutteluissa pyöri sivusta toiseen. Ainakin omasta mielestäni paljon paljon vähemmän aitoa henkilövittuilua kuin vaikkapa Valavuoren tai Karalahden vastaavissa keskusteluissa.

Täällä on paljon taitavia kirjoittajia ja postaukset Aurinkokuninkaan viestiketjuun sai useimmiten myös hymyn huulille.

Kaikenlisäksi kun ketjussa puhuttiin lähes pelkästään niistä asioista, joista Manu on itse someen päivästä ja viikosta toiseen postannut, niin oliko nyt ainoa ratkaisu painaa iso punainen paniikkinappula pohjaan moderaattoreiden puolesta?

Vai voiko joku väittää, etteikö esimerkiksi:

Respan viehkeä lady, soutuveneen airot, Jaguar, 100 hooks, aamu tv:t, Sigge, Yokophone, Euroopan hienoin postilaatikko, madame Tammisen maailmanluokan brekkari, Kukko, Monzan ajot, 10 000 nidettä, Jopo, telakalla oleva Buster, Konovalenko, golf -kauden aloitus, kuuraketti, sveitsiläinen hammaslääkäri, Parkin kenttä, Sportin liiganousu, Summanen ja muut väärät, buumit, Ranskan välieräpaikka yms yms...

Eikö kaikki nimenomaan olleet asioita, joista saimme lukea viikosta ja kuukaudesta toiseen alunperin nimenomaan Juhani Tammisen itsensä kirjoittamana?

Niitäkö ei sitten saisi enää parodioida?

Mielestäni tässä maailmassa on aivan helvetin paljon isompia ongelmia, kuin miten Chisu pitää hiuksiaan tai miten arvon palstaveljet hassuttelevat Juhani Tammisesta.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielestäni @Moderaattorit voisivat nyt saapua paikalle selventämään kantaansa, koska valtaosa on sitä mieltä, että Tami-ketjua ei todellakaan olisi pitänyt lukottaa, ja on aika vaikea ymmärtää, että miksi tähän ratkaisuun lopulta päädyttiin.

Itse olen aina tykännyt Tamin persoonasta ihan aidosti. En ole Tamin kanssa todellakaan kaikesta samaa mieltä, mutta Tami on hieno ja omaperäinen tapaus, jonka touhuja on mukava seurata. Ja vaikka arvostan Tamia suuresti, niin tuo ketju ei saanut minussa mitään negatiivisia fiiliksiä aikaiseksi - päinvastoin. Ketjun anti oli humoristista, mutta samalla siellä kunnioitettiin tätä hienoa persoonaa jatkuvasti. Parodia ei lähtökohtaisesti ole pilkkaamista, kuten ei tässäkään tapauksessa.

Tuon ketjun lukottaminen sotii mielestäni sitä vastaan, millaisena palstana olen jatkoajan tähän asti nähnyt. Tämän vuoksi nyt olisi tärkeää, että modet ottavat asiaan kantaa ihan kunnolla, koska muuten tilanne johtaa siihen, että kukaan ei tiedä mitä palstalla saa tehdä ja mitä ei.

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse en aivan mahdottomana pitäisi, jos maestron perheestä joku sai jo tarpeeksi.
Itse pidän todennäköisenä että Tami itse on onnistunut eksymään tuohon ketjuun omaa nimeään googletellessaan. No, tyyppi, joka loukkaantuu verisesti Enbuskelle pikku naljailusta ja rähjää pitkin mediaa, kun urheiluselostaja imitoi tätä videolle ollessaan pissalla, on totta kai soittanut veli Mesikämmenelle. Tämä on ainoa selitys, sillä kukaan normaali kaksijalkainen ei kyllä voisi nähdä tuon ketjun sisällössä mitään sen kummallisempaa. Aivan tavallista naljailua, kritiikkiä, keskusteluakin, ja tietysti typeryyksille naureskelua. Ja Tamihan itse syytää nettiin aivan jatkuvalla syötöllä sen sortin tuubaa, että sietääkin naljailla ja naureskella.

Aivan munatonta ja hävettävän kömpelöä moderointia teiltä, @Moderaattorit.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy