Jatkoajan (v)ihastuttavat moderaattorit

  • 2 243 450
  • 13 704

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Tästä tuli eräs toinen hyvin erikoinen keissi mieleen muutamien vuosien takaa. Silloin oli jokin serveripäivitys tai serverinvaihto tapahtunut.

Kirjauduin omilla tunnuksilla Jatkoaikaan. Muistaakseni ehdin jo kirjoittaa yhden viestin, kun heti huomasin, että mitä hemmettiä eihän tuo viesti tullut omalta nickiltäni?!?

Postin viestin ja log-out, log-in omilla tunnuksilla ja sama juttu. Menin katsomaan profiili-kohtaa ja täällähän on täysin eri jampan tiedot ja yksityisviestit jne.!!

Heti tuon jälkeen kirjoitin palstalle viestin, että olen omilla tunnuksillani sisällä jonkun random-tyypin tilillä ja vastaus oli, että se ei ole mitenkään mahdollista. Ja tovin päästä jotain tyyliin: jos niin olisi, niin toisen tiliä ei saa käyttää missään nimessä.

Lopulta myönsivät, että nyt meni vähän enemmän reissulle tämä päivitys ja pääsin omalle tilille omilla tunnuksilla.

Ei se mikään random-tyyppi ollut, se oli itse Matti.

"Ei ole mahdollista, kyllä me tietäisimme"

P.P.S. Ite sain vittusaatana kuukauden modegatessa joskus internetin keksimisen aikoihin. Ja se ihan oikeasti oli täysin tyhjästä, banni tuli ihan tutzbanpesuveden mukana, jos joku muistaa. Olen päässyt kuitenkin tuosta melkein yli, day to day.


Modegatesta tuli muuten viikko sitten kymmenen vuotta täyteen. Olikohan n 60 nimimerkkiä tms jotka tuosta saivat penalttia aikoinaan.

Peanuts, mun tunnukset poistettiin aikanaan liian pitkän allekirjoituksen vuoksi. Toki tiedottamatta ja se oli sitten meriselityksen mukaan "vahinko"
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei se mikään random-tyyppi ollut, se oli itse Matti.

"Ei ole mahdollista, kyllä me tietäisimme"
Tämä oli loistoesimerkki ylimielisyydestä millä tätä hommaa pyöritetään.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En tunne ihan kaikkia taustoja, mutta viime kädessä raskas jankkaus on raskasta jankkausta ja siitä penaltin antaminen ei ole sananvapauden rajoittamista, vaan palstan luettavuuden suojelua, ts moderointia. Ja kyseiset sankarit kyllä varmasti tiesivät mitä tuleman pitää, kun raskasta jankkausta piti jatkaa vielä (useamman?) moderaattorien välihuomautuksen jälkeen.

Tämä on yksi mielenkiintoinen asia keskustelufoorumeilla noin kokonaisuutena. Olen itse asiassa saanut jatkoajasta ainoastaan kerran bannin, tappara.co:sta semmoisen 15 erilaista bannia tässä vuosien varrella. Kun vertailee kahta hyvin erilaista foorumia keskenään niin yksi globaali fakta tässä ajassa tuntuu olevan, että keskustelukulttuuri on siinä mielessä viime vuosina mennyt huonompaan suuntaan, että aika monista asioista muodostuu nopeasti henkilökohtaisia.

Myönnän heikkouteni, koska en koko sinä aikana ole ymmärtänyt, kun olen eri foorumeilla ollut mukana niin ymmärtänyt tätä jankkaamisen määrittelyä. Joskus yliopistoaikoina professori sanoi meille, että on olemassa sananvapaus, mutta se ei tarkoita sitä, että vastapuolella olisi velvoite kuunnella. Yksi jokaisen foorumin moderointia nykyaikana testaava haaste on se, osataanko moderoinnissa puuttua ongelmien juurisyihin vai pyritäänkö ainoastaan hillitsemään keskustelun seurauksia.

Minä olen usein saanut kuulla, että minun perusvikani kirjoittajana ovat:
  • jatkuva toistaminen
  • muiden näkemysten aliarvioiminen, ns. jyrääminen keskustelussa
  • haluttomuus syventää omia näkemyksiä tai vastata haasteisiin
Kukaan ei sinänsä ole kirjoittaessaan lähtökohtaisesti immuuni subjektiiviselle virheajattelulle. Olen tehnyt sellaista työtä vuosia ihan arkielämässä, että siinä on ollut pakko huomata kirjoitetun tekstin petollisuus. Ihmisen on vaikea asemoitua jonkun tekstin kirjoittajan asemaan ja toisaalta ne kirjoittajat, jotka saavat eniten huomiota ovat yleensä tuottamassaan tekstissä laadukkaita. Yksi sellainen keskustelun este joka oikeastaan pahenee vain vuodesta toiseen foorumilla kuin foorumilla on se, että kirjoittajien ympärille rakentuu kuplia. Jos jonkun kirjoittajan tiedetään esimerkiksi edustavan jotain tiettyä kantaa jossakin asiassa niin hyökätään suuremmalla voimalla vastaan.

Itse toivoisin foorumeilta enemmän käyttäjiä opastavia käytäntöjä ja entistä avoimempaa keskustelua siitä, miten ylipäätään täällä virtuaalisella pelikentällä pidetään pää ylhäällä, ettei jäädä taklauksen alle. Samalla toivoisi myös, että moderaattorit omalta osaltaan pitäisivät huolta siitä, ettei keskustelussa ole liikaa erilaisia harmaan sävyjä. Osa käyttäjistä on ns. metsästäjiä eli he metsästävät riitoja ja saattavat esimerkiksi maalittaa yhtä käyttäjää & houkutella toimintaan entistä laajemman ringin muita mukaan. Tällä foorumilla ilmiö ei onneksi ole vielä kovin voimakas, mutta esim. hieman sisäsiittoisemmilla foorumeilla ongelma onkin jo ilmiselvä, kun yhtä käyttäjää saatetaan joukkovoimalla ahdistella jatkuvasti ja tietoisesti.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hexa

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En vielä itse ollut silloin tänne rekisteröitynyt mutta luin palstaa aktiivisesti ja muistan tuon. Oli kyllä historiallisen kova suoritus, eräs Mode siis töppäsi ihan täysin itse ja lopputulemana pistetään 60 käyttäjää pelikieltoon. Täysin moraalitonta toimintaa ja kuvastaa kyllä hyvin minkälaiset tyypit tätä palstaa pyörittää.
Tämä koitui samalla jatkoajan JWC-porukan kohtaloksi ja toiminta lopahti.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Modegatesta tuli muuten viikko sitten kymmenen vuotta täyteen. Olikohan n 60 nimimerkkiä tms jotka tuosta saivat penalttia aikoinaan.
Se oli melkoinen show. Itse muistan ajatelleeni, että silloinen modetiimi valitsi tarkoituksella sen kaikkein typerimmän vaihtoehdon toimia ihan vaan sen takia, että halusivat näyttää, miten kovia tyyppejä ovat. Moderointi oli ihan silkka vitsi vielä monta vuotta tuosta eteenpäinkin. Nykyinen modetiimihän vetää mielestäni ihan hyvin, tosin en nyt niin tiiviisti enää tilannetta seuraa.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Minäkin ehdin nähdä modegaten jutun. Takautuvasti pamahtaa kuukausi kakkuistuntoa.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Onko modegate-rikos jo vanhentunut? Mikä on raja, vai onko kuin murha, eikä vanhene koskaan?
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Onko modegate-rikos jo vanhentunut? Mikä on raja, vai onko kuin murha, eikä vanhene koskaan?
Jatkoajassa rikokset ei vanhene vaan ne pahenee ajan myötä, siitähän on tapana jakaa kovia pelikieltoja jos erehtyy mainitsemaan mitä joku on joskus tehnyt.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voisiko joku referoida mitä siinä modegatessa tapahtui?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Voisiko joku referoida mitä siinä modegatessa tapahtui?
Eräs mode tunaroi ja paljasti statuksensa. Asiasta nousi keskustelua ja tieto levisi. Jatkui vielä nootin jälkeen ja väkeä lähti isoista ovista urakalla.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tai vielä parempi olisi, jos löytyisi luettavassa muodossa. Pidän draamasta ja tässä kyseisessä tapauksessa kaari on ilmeisesti ollut kutkuttava. Olis kynsiä mitä syödä samalla kun lukee.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eräs mode tunaroi ja paljasti statuksensa. Asiasta nousi keskustelua ja tieto levisi. Jatkui vielä nootin jälkeen ja väkeä lähti isoista ovista urakalla.
Tarkoitatko statuksella Jatkoajan nimimerkkiä vai peräti oikeaa henkilöllisyyttä? Kuulostaa nyt jotenkin myrskyltä vesilasissa, jos tuo ensimmäinen vaihtoehto.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Tarkoitatko statuksella Jatkoajan nimimerkkiä vai peräti oikeaa henkilöllisyyttä? Kuulostaa nyt jotenkin myrskyltä vesilasissa, jos tuo ensimmäinen vaihtoehto.
Oli muokannut erään käyttäjän viestiä omalla nimimerkillä kirjautuneena. Eli nimimerkkinsä paljastui modeksi.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Tässä ketjussa modegatesta on aikalaiskirjoituksia sivulta 46 alkaen. Mille naurat juuri nyt? -ketjussa näytti samoilla päivämäärillä olevan sisältöä, ainakin.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Oli muokannut erään käyttäjän viestiä omalla nimimerkillä kirjautuneena. Eli nimimerkkinsä paljastui modeksi.

Tästä kysymys @Moderaattorit , miten moderaattori-statuksella oleva nimimerkki pystyy muokkaamaan "omalla" nimimerkillään?
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Tai vielä parempi olisi, jos löytyisi luettavassa muodossa. Pidän draamasta ja tässä kyseisessä tapauksessa kaari on ilmeisesti ollut kutkuttava. Olis kynsiä mitä syödä samalla kun lukee.

En ole varma löytyykö juuri tämä case koska Modeilla on valta poistaa viestit. Jos on aikaa ja kiinnostusta lähteen etsiin neulaa heinäsuovasta niin kenties löytyy jotain muutakin mielenkiintoista.

Mut itsestä nämä @Moderaattorit kohdistuvat jahdit on yksinkertaisesti typeriä vaikka olen syyllistynyt samaan. Kaverit pitää palstan siedettävänä 'ilmaiseksi'.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
@Loorz15 :lle kakkua jonkun fiktiivisen hahmon henkilöllisyyden arvailusta. Nyt on pipo kireällä. Jollain tavalla ymmärrän ton ehdottomuuden henkilöllisyyden arvailussa, mutta tää meni kyllä vahvasti yli. Mahtaakohan joku Tapulin "Mad Dog" olla nyt kauhuissaan, kun hänen anonyymiteettiään on Jatkiksessa törkeästi loukattu?
Onhan täällä tullut pelikieltoa kun toista on epäilty Star Warsin hahmoksi joten ihan looginen jatkumo tämä pelikielto.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mad Dog ei osaa edes suomea...
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Onhan täällä tullut pelikieltoa kun toista on epäilty Star Warsin hahmoksi joten ihan looginen jatkumo tämä pelikielto.
Tämä joidenkin viljelemä palstatotuus ei pidä paikkaansa. Ja aiheesta on ennenkin kirjoitettu viestejä, ehkä jopa tässä ketjussa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös