Jatkoajan (v)ihastuttavat moderaattorit

  • 2 242 777
  • 13 702

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Voiko nykyisestä Juhani Tammisesta tehdä parodiaa?
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mun silmiin tuo Tami-ketju näyttäytyi lopulta kuitenkin ketjuna, jonka kirjoittajat tykkäävät Tamin omintakeisesta persoonasta, eikä Tamista mielestäni tehty pilkkaa, vaan tavallaan kunnioitettiin Tamia huumoripitoisilla teksteillä. Tietysti tuon kaltaiset viestit voi ymmärtää monella tavalla, mutta minun silmiini ketjun henki oli pääosin Tamia kunnioittava, vaikka sen anti olikin huumoripitoista.
Mielestäni olet tässä viestissä asian ytimessä. Tai ainakin omalta osaltani voin todeta kyseisen ketjun entisenä aktiivisena kirjoittajana ja lukijana, että omat havaintoni asiasta ovat täysin yhtenevät. Oscar Wilden sanoin: "Imitation is the sincerest form of flattery that mediocrity can pay to greatness."

Tamminen on ristiriitainen persoona, mutta kiistatta saanut aikaan paljon yhdessä jos toisessakin maassa ja maanosassa sekä herättänyt runsaasti keskustelua. Ja tuonut paljon keskusteluun mukaan erilaisia "tamismeja", joiden viljelystä jääkiekkoaiheisella foorumilla nyt ei toivottavasti liian rankalla kädellä tulevaisuudessa rankaista.

Tuossa nyt lukitussa Tami-ketjussa olen omalta osaltani pyrkinyt tuota Tamin omintakeista kirjallista ulosantia aika tarkasti jäljittelemään ja sitä kautta nimenomaan hyvässä hengessä roastaamaan kohdetta (Wikipedia: Roast on pohjimmiltaan hyväntahtoinen tapahtuma, jonka tarkoitus on yhtä paljon kunnioittaa kohdetta kuin irvaillakin hänelle.)

Olen myös erittäin imarreltu siitä positiivisesta palautteesta, jota olen saanut kyseisessä ketjussa sekä julkisesti että yksityisesti. Sellaiset kommentit tai viestit, joissa on annettu kiitosta päivän piristämisestä ja hymyn tuomisesta huulille tai jopa naurunpurskahduksesta lämmittävät mieltä. Tunnustettakoot myös, että vastaavasti moni ketjuun kirjoitettu viesti on tuonut omaankin päivääni piristystä ja siitä kiitokset ketjuun osallistuneille veljille & siskoille & muunsukupuolisille! Myös moni entuudestaan tuntemattomampi nimimerkki on tullut tuota kautta tutummaksi. Kenties keskustelu Aurinkokuninkaan ympärillä vielä jatkuu myöhemmin erityyppisessä ketjussa, jossa noudatetaan modejen nykyistä linjausta.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Joo, mutta missä se raja nyt menee että mikä on sopivassa määrin tamismia ja mikä ei? Itse esimerkiksi kirjoitin joku aika sitten tällaisen viestin kun kritisoin jotain törttöä liikenteessä:


Nykyään siis ilmeisesti tällaiset viestit ovat kiellettyjä.
Jos tuossa viestissä on tamismeja samassa mittakaavassa kuin 7000 viestin ketjussa, sitten se on ilmeisesti kiellettyä.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Kun lukee moderaattoreiden perustelun, sieltä löytyy ilmaisu "tässä mittakaavassa". Liika on liikaa ja siitä tuli seuraus. Ja nyt vaaditaan sitten tarkkoja määritelmiä mitä saa sanoa, vaikka jokaisen pitäisi ymmärtää ettei niitä voida tämän tyylisessä tilanteessa antaa.

Oletkohan mahtanu ottaa ton ketjun vähän liian tosissasi? Tai sitten et ole lukenut mitään muuta ketjua (toki tiedän et oot) koko Jatkiksessa.

Pistetäänpä salaliittoteoriaa:

Jatkiksen päätoimittelija on (käsittääkseni) Tamin hyvä perhetuttu monen vuoden takaa. Lisäksi päätoimittelija on (käsittääkseni) kirjoitellut ainakin yhden Tamin kirjoista. En tiedä minkä niistä, koska en ole lukenut ainoatakaan. On vielä liikaa Tex Willereitä ja Corto Malteseja lukematta. Ehkä niitten jälkeen sitte.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Parodiassa pilkataan aina jotakuta tai joitakin. Näin ollen kaikki parodia kaikessa mittakaavassa kaikkialla on syytä lopettaa.

Apropos, surkeat kolumnit on syytä lopettaa siitäkin syystä, että ne ovat lukijoiden kiusaamista. Ja jos sattuu lukemaan surkeita kolumneja työajallaan, niin ne ovat työpaikkakiusaamista, ja koulussa luettuna koulukiusaamista.
 

ValkMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Hetkinen nyt vielä, alla lainaus moderaattoreiden tekstistä Tami-ketjussa:

" Jatkossa emme kaipaa mihinkään ketjuun keksittyjä Tamin sanomisia tai muita hupailuja tämän ketjun kaltaisessa mittakaavassa. "

Siis onko nyt tosiaan niin että jos erehtyy käyttämään jotain ns. tamismia vaikka James Bond -ketjussa niin bannia on tulossa? Vai millainen se raja on että minkä verran saa Tamin sanomisia käyttää omissa teksteissään?

@Moderaattorit

My god, missä kunnioitus? Nyt modet teki itsensä pieniksi. Tammiseen liittynyt ketju oli nimenomaan kunnianosoitus Tamin persoonaa ja saavutuksia kohtaan, ei mitenkään pilkkaamista. Mä häpeän. Jatkoaika ei ole enää entisensä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Oletkohan mahtanu ottaa ton ketjun vähän liian tosissasi? Tai sitten et ole lukenut mitään muuta ketjua (toki tiedän et oot) koko Jatkiksessa.

Pistetäänpä salaliittoteoriaa:

Jatkiksen päätoimittelija on (käsittääkseni) Tamin hyvä perhetuttu monen vuoden takaa. Lisäksi päätoimittelija on (käsittääkseni) kirjoitellut ainakin yhden Tamin kirjoista. En tiedä minkä niistä, koska en ole lukenut ainoatakaan. On vielä liikaa Tex Willereitä ja Corto Malteseja lukematta. Ehkä niitten jälkeen sitte.

Teoriasi on ihan mahdollinen, mutta pidän kuitenkin moderaattoreiden päätöksen perusteluja toimivina, liika oli liikaa.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Itsekin annan kyllä kiitoksen ja niiauksen Tami-ketjulle. Tuolta sai oikeasti naurut, kun niitä tarvitsi. Jatkan osaltani julkkisbongaus-ketjuun, jos herraa jossain bongaan. Melkein sukua julkkikselle -teorioitakin irtoaisi, mutta jätän sen tuohon yhteen. Ja te metsänlaidan heinäkengät, on ollut mukava tutustua!

Itse en aivan mahdottomana pitäisi, jos maestron perheestä joku sai jo tarpeeksi.

Lisäys: ja ketjussahan monesti ollaan oltu myös huolissaan herran itsensä hyvinvoinnista. Itse lukeudun tuohon joukkoon, joka toivoisi läheisten vaimentavan herran itsensä, ettei tällaisia kahvipöytäkeskusteluja syntyisi.
 
Viimeksi muokattu:

Ruutu8

Jäsen
Itse jossain vaiheessa lopetin Tamin -ketjuun kirjoittamisen, kun alkoi tulemaan fiilis, että herralla hihna luistaa pahemman kerran. Silti 99% viesteistä oli loppuunsaakka ainoastaan tahatonta komiikkaa ja sama levyhän niissä mukahassutteluissa pyöri sivusta toiseen. Ainakin omasta mielestäni paljon paljon vähemmän aitoa henkilövittuilua kuin vaikkapa Valavuoren tai Karalahden vastaavissa keskusteluissa.

Täällä on paljon taitavia kirjoittajia ja postaukset Aurinkokuninkaan viestiketjuun sai useimmiten myös hymyn huulille.

Kaikenlisäksi kun ketjussa puhuttiin lähes pelkästään niistä asioista, joista Manu on itse someen päivästä ja viikosta toiseen postannut, niin oliko nyt ainoa ratkaisu painaa iso punainen paniikkinappula pohjaan moderaattoreiden puolesta?

Vai voiko joku väittää, etteikö esimerkiksi:

Respan viehkeä lady, soutuveneen airot, Jaguar, 100 hooks, aamu tv:t, Sigge, Yokophone, Euroopan hienoin postilaatikko, madame Tammisen maailmanluokan brekkari, Kukko, Monzan ajot, 10 000 nidettä, Jopo, telakalla oleva Buster, Konovalenko, golf -kauden aloitus, kuuraketti, sveitsiläinen hammaslääkäri, Parkin kenttä, Sportin liiganousu, Summanen ja muut väärät, buumit, Ranskan välieräpaikka yms yms...

Eikö kaikki nimenomaan olleet asioita, joista saimme lukea viikosta ja kuukaudesta toiseen alunperin nimenomaan Juhani Tammisen itsensä kirjoittamana?

Niitäkö ei sitten saisi enää parodioida?

Mielestäni tässä maailmassa on aivan helvetin paljon isompia ongelmia, kuin miten Chisu pitää hiuksiaan tai miten arvon palstaveljet hassuttelevat Juhani Tammisesta.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielestäni @Moderaattorit voisivat nyt saapua paikalle selventämään kantaansa, koska valtaosa on sitä mieltä, että Tami-ketjua ei todellakaan olisi pitänyt lukottaa, ja on aika vaikea ymmärtää, että miksi tähän ratkaisuun lopulta päädyttiin.

Itse olen aina tykännyt Tamin persoonasta ihan aidosti. En ole Tamin kanssa todellakaan kaikesta samaa mieltä, mutta Tami on hieno ja omaperäinen tapaus, jonka touhuja on mukava seurata. Ja vaikka arvostan Tamia suuresti, niin tuo ketju ei saanut minussa mitään negatiivisia fiiliksiä aikaiseksi - päinvastoin. Ketjun anti oli humoristista, mutta samalla siellä kunnioitettiin tätä hienoa persoonaa jatkuvasti. Parodia ei lähtökohtaisesti ole pilkkaamista, kuten ei tässäkään tapauksessa.

Tuon ketjun lukottaminen sotii mielestäni sitä vastaan, millaisena palstana olen jatkoajan tähän asti nähnyt. Tämän vuoksi nyt olisi tärkeää, että modet ottavat asiaan kantaa ihan kunnolla, koska muuten tilanne johtaa siihen, että kukaan ei tiedä mitä palstalla saa tehdä ja mitä ei.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Itse en aivan mahdottomana pitäisi, jos maestron perheestä joku sai jo tarpeeksi.
Itse pidän todennäköisenä että Tami itse on onnistunut eksymään tuohon ketjuun omaa nimeään googletellessaan. No, tyyppi, joka loukkaantuu verisesti Enbuskelle pikku naljailusta ja rähjää pitkin mediaa, kun urheiluselostaja imitoi tätä videolle ollessaan pissalla, on totta kai soittanut veli Mesikämmenelle. Tämä on ainoa selitys, sillä kukaan normaali kaksijalkainen ei kyllä voisi nähdä tuon ketjun sisällössä mitään sen kummallisempaa. Aivan tavallista naljailua, kritiikkiä, keskusteluakin, ja tietysti typeryyksille naureskelua. Ja Tamihan itse syytää nettiin aivan jatkuvalla syötöllä sen sortin tuubaa, että sietääkin naljailla ja naureskella.

Aivan munatonta ja hävettävän kömpelöä moderointia teiltä, @Moderaattorit.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Itse pidän todennäköisenä että Tami itse on onnistunut eksymään tuohon ketjuun omaa nimeään googletellessaan. No, tyyppi, joka loukkaantuu verisesti Enbuskelle pikku naljailusta ja rähjää pitkin mediaa, kun urheiluselostaja imitoi tätä videolle ollessaan pissalla, on totta kai soittanut veli Mesikämmenelle. Tämä on ainoa selitys, sillä kukaan normaali kaksijalkainen ei kyllä voisi nähdä tuon ketjun sisällössä mitään sen kummallisempaa. Aivan tavallista naljailua, kritiikkiä, keskusteluakin, ja tietysti typeryyksille naureskelua. Ja Tamihan itse syytää nettiin aivan jatkuvalla syötöllä sen sortin tuubaa, että sietääkin naljailla ja naureskella.

No totta kyllä. Ja tämä herättää enemmän ja enemmän pohdintaa, miten herrasta muka olisi ollut poliitikoksi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tamia koskeva ketju on tosiaan keskittynyt Tammisen itsensä luomiin ja viljelemiin "Tamismeihin". Minusta parodia tai vitsin vääntäminen ei ole ollut pahantahtoista tai ilkeää, eikä sinänsä Tammiseen yksityishenkilönä liittyvää. Leukailun kohteena on ollut julkkis-Tami, joka on itse laukonut julkisuuteen mm. teoreettiset A-maajoukkuepisteet, auton vuosittaiset ajokilometrit, urheilukirjaston nidemäärän, yhtiön liikevaihdon ja asuntosijoitusten arvot.

On tietenkin mahdollista, että Moderaattoreilla on sellaista tietoa, mitä meillä muilla ei ole, jolloin ketjun lukotus voi olla hyvinkin perusteltu, onhan Tamin Facekin muuttunut ei-julkiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

axe

Jäsen
Tami-ketjun sulkeminen ei ole yhtä typerä juttu kuin schollin pois sulkeminen (oon vähän yhen tempun poni schollini kanssa!), mutta samalla pallokentällä kyllä. Ite ihmettelin useinkin, kun Tamin ketju oli aina aktiivisena uusilla viesteillä, mutta kun ei niin paljon kiinnostanut niin en useinkaan käynyt edes katsomassa. Varmasti ollut täynnä rasittavaa ja tyhmääkin toistohuumoria, mutta pysyi kuitenkin omassa ketjussaan, aika pienestä harmista kyse.

Paljon mieluummin tyhmääkin toistohuumoria kuin tätä nyky-Jatkoajan PC-linjan mukaista toistotosikkomaisuutta.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Teoriasi on ihan mahdollinen, mutta pidän kuitenkin moderaattoreiden päätöksen perusteluja toimivina, liika oli liikaa.
Liika on liikaa millä tavoin? Viestien sävy ei mielestäni mennyt liian pitkälle, eli onko liikaa sitten se viestien määrä? Miksi se nyt olisi suuri ongelma, että samassa hengessä kirjoitetaan useampia viestejä? Mielestäni perustelut ovat vähintäänkin ontuvia.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Tami-ketjun sulkeminen ei ole yhtä typerä juttu kuin schollin pois sulkeminen (oon vähän yhen tempun poni schollini kanssa!), mutta samalla pallokentällä kyllä.
Schollia ei voi verratakaan Tamin ketjuun. Schollille annettiin lukemattomia pelikieltoja sekä varoituksia, ja hänet päästettiin takaisinkin. Schollin viesteissä esitettiin hyvin äärimmäisiä mielipiteitä, taisipa hän ehdottaa vammaisten lasten eutanasiaa.

Tammisen ketju taas suljettiin ilman minkäänlaista ennakkovaroitusta. Tai no, @Moderaattorit kommentoivat huhtikuussa (?) yhdessä modeketjuista, että palstalla on muutama negatiivissävytteinen nimikkoketju, joiden tilannetta seurataan tjsp. Onko siis odotettavissa lisää vastaavia ratkaisuj? Lähinnä tarkoitan Valavuoren, Porttilan, Karalahden ja Väyrysen ketjuja. Niissähän on havaittavissa samanlaista menoa kuin Tamin ketjussa.

Hyvä kysymys ja tismalleen sama asia on meillä parhaillaan mietinnässä.

Palstallahan on muutama muukin hyvin negasävyiseen viestittelyyn yksittäisistä henkilöistä keskittynyt ketju. Ketjut ja niissä käyty keskustelu on aina palstan käyttäjien luomaa, joten riippuu hyvin pitkälti teistä kaikista millaista keskustelua Jatkoajan keskustelupalstalla käydään.

Meidän tehtäväksi jää sitten toisinaan miettiä, että onko johonkin keskusteluun syytä puuttua tai onko jotain ketjua aiheellista pitää olemassa.


Moderaattorit
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Liika on liikaa millä tavoin? Viestien sävy ei mielestäni mennyt liian pitkälle, eli onko liikaa sitten se viestien määrä? Miksi se nyt olisi suuri ongelma, että samassa hengessä kirjoitetaan useampia viestejä? Mielestäni perustelut ovat vähintäänkin ontuvia.

No ilmeisesti saa vaan tietyn määrän kirjoittaa viestejä, jotta on hyväksyttävää. Ei voi kyllä käsittää. Pääsääntöisesti hyväntuulinen ketju.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sitten pitäisi määritellä liika, parodia, sukupuoli, uskonto, huumori, ikä to name a few, jos raameja väsätään.
Aika moni ketju menisi säppiin i assume?

Kuten jo sanoin, näissä tilanteissa on mahdotonta antaa viivasuoria rajoja, kyse on aina tulkinnasta. Modet tekevät tuon tulkinnan ja perustelevat sen.

Minusta tuossa ketjussa mentiin jo hyvien käytöstapojen ohi, varsinkin kun miettii Tammisen omaa esiintymistä somessa. Tulee mieleen tilanne, jossa kouluvälitunnilla nauretaan luokan pellen touhuja. Pelle kuvittelee, että yleisö nauraa hänen tempuilleen, vaikka se itseasiassa nauraa hänelle itselleen.

Tamminen kuvittelee edelleen olevansa kova nimi asiassa kuin asiassa. Hän postailee faceen kovia mielipiteitä, joita porukka käy sitten kehumassa ja "kehumassa". Tami ei välttämättä tajua, että suuri porukasta seuraa häntä vain viihdearvon takia, nauraa hänelle itselleen, ei hänen tempuilleen.

Jatkoaika on jääkiekkoaiheinen keskustelupalsta. Ymmärrän hyvin, miksi entisen maajoukkuekapteenin naureskeluketju suljettiin.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Jatkoaika on jääkiekkoaiheinen keskustelupalsta. Ymmärrän hyvin, miksi entisen maajoukkuekapteenin naureskeluketju suljettiin.
Mä en näe logiikkaa näiden kahden lauseen välillä. Miksei jääkiekkoaiheista naureskelua saisi ylläpitää, etenkin kun kyse on julkisesta toimijasta joka on täysin vastuussa omasta julkisesta toiminnastaan? Kyllähän Matikaisen paskansyöntikommenttiakin on siteerattu mallia vuosikymmen, ja erona Tamiin tuossa on vain se, että Tami jatkaa näitä urpoja ulostulojaan jstkuvasti

Ja kuten sanottu, ei tuo mitään kiusaamista ole tai edes pahantahtoista. Kunhan naureskellaan. Toki ketjun voisi siirtää Vapaan puolelle, jos katsotaan, että kohteen lisäksi aiheiden pitäisi olla aina jääkiekkoon liittyviä. Toki Tami nyt ei ole enää pitkiin aikoihin ollut pelkästään jääkiekkohahmo.

Edit. Ja siis naureskellen esitettyyn ja sarkasmin viittaan puettuun kritiikkiin tulee kyllä suhtautua kuten kaikkeen muuhunkin kritiikkiin. Ketjussa on toki paljon muutakin, mutta sanon tämän siksi, että Tami on itse aivan paska ottamaan vastaan mitään kritiikkiä. Hänhän kertoo jokaiselle kritisoijalleen kuinka monta peliä on pelannut maajoukkueessa ja kuinka monta kirjaa on myynyt, perään vielä ehkä yhtiön liikevaihtoja ja Jaguarilla ajettuja kilometrejä. Ei ole mitään mieltä sulkea ketjua, jossa näitä asioita voi puida, olkoonkin että se tapahtuu huumorin keinoin.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Kuten jo sanoin, näissä tilanteissa on mahdotonta antaa viivasuoria rajoja, kyse on aina tulkinnasta. Modet tekevät tuon tulkinnan ja perustelevat sen.

Minusta tuossa ketjussa mentiin jo hyvien käytöstapojen ohi, varsinkin kun miettii Tammisen omaa esiintymistä somessa. Tulee mieleen tilanne, jossa kouluvälitunnilla nauretaan luokan pellen touhuja. Pelle kuvittelee, että yleisö nauraa hänen tempuilleen, vaikka se itseasiassa nauraa hänelle itselleen.

Tamminen kuvittelee edelleen olevansa kova nimi asiassa kuin asiassa. Hän postailee faceen kovia mielipiteitä, joita porukka käy sitten kehumassa ja "kehumassa". Tami ei välttämättä tajua, että suuri porukasta seuraa häntä vain viihdearvon takia, nauraa hänelle itselleen, ei hänen tempuilleen.

Jatkoaika on jääkiekkoaiheinen keskustelupalsta. Ymmärrän hyvin, miksi entisen maajoukkuekapteenin naureskeluketju suljettiin.

No jaa. Kyllä siellä on aika monta seppää facessa Tamin kanssa samaa mieltä kaikesta. Ei ne mitään naureskele, vaan ihan tosissaan ovat mukana hengessä. Muutama tyyppi toki, jotka vähän vänkää Tamin kanssa ja on eri mieltä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Olisihan Tammisen ketjua - kuten muitakin henkilöiden uran jälkeisiä ketjuja - voinut moderoida ja laittaa tarpeen mukaan rangaistuksia. Sulkeminen on ehkä helpointa. Mutta samalla tunnustetaan heikko moderointi ketjussa.

Toinen vaihtoehto olisi ilmoitus, että tästä eteenpäin noudatetaan Jatkoajan sivullaan ilmoittamaa moderointilinjaa ja sen mukaan kirjoitelkaa.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Tää nyt on toki ihan pintaraapaisu. On tää maailmanmeno muutenkin sekaisin. Ei voi käsittää. Olisinpa syntynyt 100v aiemmin.

Sori fantasiasi pilaamisesta, mutta 100v aiemmin olisit suuremmalla todennäköisyydellä kuollut jo vauvana/lapsena tautiin/sairauteen tai nälkään, kuin nykyään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös