Lisäksi tuolta toisesta
Moderaattori-ketjusta poimittuna vastauksia Jupan kysymyksiin:
1. Lähetetäänkö rikkeistä nimimerkille ilmoitus YV:llä?
2. Lähetetäänkö nimimerkeille varoituksia YV:llä?
3. Kysymys lukijalle: oletko saanut rikkeestä ilmoituksen tai varoituksen YV:llä?
En edelleenkään ole Moderaattori, mutta uskoisin osaavani vastata näihin kysymyksiin.
1. Näin Moderaattorit ovat useampaan kertaan todenneet, että rikkeistä lähetettäisiin tieto varoitetulle. Itselläni ei ole ensimmäistäkään pukkia rikkinäisistä lainauksista (ja mistä muista näitä rikepisteitä jaettiinkaan), joten täysin kokemusperäistä kommenttia mulla ei ole. Uskoisin kuitenkin ilmoitukseen!
2. Kyllä lähetetään! Kuten yhdessä vastauksessa tuli jo ilmi, niin niistä pyydetään vielä lähettämään lukukuittaus.
3. Olen saanut varoituksen (itse asiassa useampiakin) YV:llä. Uskoisin myös, etten riko mitään julkaisusääntöä yksityisviestien suhteen, sillä peitän teksteistä oleelliset osat. Tässä kuitenkin pari esimerkkiä sulle, että saat käsityksen noissa YV-varoituksissa käytetyistä sanamuodoista. Kuten sanottua: näistä myös pyydetään lähettämään lukukuittaus.
Moderaattorit helmikuussa 2005 kirjoitti:
Varoitus
- - - -ketjussa selviää tällä kertaa varoituksella. Lisäksi saat varoituksen harrastamastasi itsemoderoinnista. Moderointi ja päätökset tällä palstalla eivät kuulu yksittäisten kirjoittajien spekuloinnin kohteisiin.
Terveisin
Moderaattorit
Moderaattorit kesäkuussa 2011 kirjoitti:
Varoitus
Hei,
emme luonnollisestikaan halua tyrehdyttää keskustelua - - -, päinvastoin, mutta nyt kehotamme kuitenkin lopettamaan - - - -ketjussa. Asia ja pointtisi on varmasti tullut kaikille selväksi joten samasta asiasta jankkaaminen voi nyt ketjussa loppua, kiitos.
Ole hyvä ja lähetä lukukuittaus tästä viestistä.
Moderaattorit
Eli todennäköisesti näissä molemmissa tapauksissa mun viestieni raportointinappuloita ollaan hakattu aivan urakalla. Olin liikkunut vasta sillä harmaalla alueella, jolloin varsinaista sääntörikettä ei ollut vielä tapahtunut. Moderaattoreilta ei varmastikaan olisi ollut huutava vääryys lätkäistä jo tuossa vaiheessa viikon pelikieltoa, mutta vielä toistaiseksi he katsoivat varoituksen riittävän. Jos homma olisi jatkunut, niin todennäköisesti viestini olisivat muuttuneet vähintään viikon tai jopa kuukauden arvoisiksi. Mainitaan nyt vielä selvyyden vuoksi: kummastakaan tapauksesta en saanut pelikieltoa. Otin opikseni noista varoituksista!
Mä uskon siihen, että Moderaattorit tekevät paljonkin tällaista "ennaltaehkäisevää" varoittelua. Eli näissäkin tapauksissa ilmeisesti mun viestejäni oli raportoitu oikein urakalla. Moderaattorit päättivät kuitenkin lähettää "vain" varoituksen. JOS varoituksesta huolimatta olisin jatkanut samalla linjalla, niin tuloksena olisi ollut viikon tai jopa kuukauden pelikielto. Tällöin kanssalukijat olisivat takuuvarmasti ihmetelleet, että mistä se Kettuherra tällä kertaa tuon pelikieltonsa sai. Mun viestihistoriastani ei nimittäin olisi löytynyt sitä yhtä "kuuluisaa" viestiä, joka selkeästi olisi rikkonut jotain sääntöä. Rangaistus oli tullut ennemminkin siitä, että varoituksesta huolimatta olin jatkanut samoilla linjoilla. Tässähän ilmiselvästi liikutaan tietyn kaavan mukaisesti:
Toimintaa sääntöjen rajamailla => useita raportointeja => Moderaattorien varoitus asianosaiselle
Tämän jälkeen on kaksi polkua kuljettavana - KIRJOITTAJAN VASTUU:
Asianosaisen toiminta sääntöjen rajamailla jatkuu edelleen => viikon/kuukauden pelikielto
Asianosaisen toiminta sääntöjen rajamailla päättyy varoituksen jälkeen => ei pelikieltoa
Samahan toistuu kaukalossakin! Eihän yleisöllä ole tietoa siitä, kuinka monta kertaa päätuomari on jo varoittanut jotain pelaajaa vaikkapa kiinnipitämisestä. Sitten tulee vielä se yksi pieni laitapaini, josta kyseinen pelaaja lentää boxiin. Yleisön joukossa ihmetellään: "
- Miten helvetissä tuosta nyt voi tulla kiinnipitämisjäähy? - Todella heppoinen puhallus! - Tuossahan oli samassa ja edellisessä vaihdossa jo paljon pahempia kiinnipitämisiä samalta kaverilta ja nyt sitten tosta se lähti ulos!"
Niinpä... sitä ei aina suuri yleisö voi tietää kuinka monta ja minkälaisia varoituksia siellä oli jo taustalla.