Jatkoajan tupakkilakkolaiset

  • 157 603
  • 829

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Jokohan uskaltaisi tänne kirjoittaa jotain. Viimeksi kun lakkoa aloittelin, tulin tänne heti raportoimaan suunnitelmista ja vituiksihan se meni heti. Hävetti niin, että ghostasin itseni keskustelusta kokonaan ;)

Nyt on 16 päivää takana ilman ensimmäistäkään käärylettä. Tai no, day 1 vedin sen aamutupakin kahvin kera klo 6:40. Nyt on mennyt hyvin, tosin nikotiinitabletteja vedän runsaasti, koska se henkinen riippuvuus/ tapa on minulle se pahin. Myrkkyähän nämäkin on, mutta paljon vähemmän haitallista kuitenkin kuin tupakointi.

Erityiskiitokset nimimerkille @peterra loistavista raporteista oman matkansa varrelta. On kyllä niin tunnistanut itsensä noista "haastavista tilanteista". On se saatanan perkele, että kaltaiselleni lähes viisikymppiselle korkeakoulutetulle tulee ihan oikeasti paniikinomainen tunne, että en selviä tästä tilanteesta ilman tupakkaa. Mut niin näitä vaan tulee.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Nyt on mennyt hyvin, tosin nikotiinitabletteja vedän runsaasti, koska se henkinen riippuvuus/ tapa on minulle se pahin.
Eikö tässä ole pieni ristiriita? Eikö ne tabletit ja muut korvaustuotteet auta nimenomaan siihen fyysiseen riippuvuuteen, eikä niinkään henkiseen?

Itse näen henkiseksi riippuvuudeksi tilanteet, missä tulee todella ikävä tupakkaa ja missä on aiemmin tottunut tupakoimaan. Siihen tunteeseen ei kyllä mielestäni tabletit tai sumutteet tai purkat auta.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Eikö tässä ole pieni ristiriita? Eikö ne tabletit ja muut korvaustuotteet auta nimenomaan siihen fyysiseen riippuvuuteen, eikä niinkään henkiseen?

Itse näen henkiseksi riippuvuudeksi tilanteet, missä tulee todella ikävä tupakkaa ja missä on aiemmin tottunut tupakoimaan. Siihen tunteeseen ei kyllä mielestäni tabletit tai sumutteet tai purkat auta.
Varmaan tämän voi ajatella monin tavoin sitten. Itsellä se menee niin, että kun ei tarvitse niksoissa kärvistellä, niin ne hetket kun olisi ihana panna tupakiksi on helpompi kestää ja tabletin mussutus on samalla tupakin imeskelyn sijaistoiminto. Toki tämä samalla pitää yllä tällaista säännöllisen myrkkyhetken rutiinia, mutta minulle tuntuu nyt ainakin aluksi sopivan ja toimivan.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Liittyen tähän keskusteluun nikotiinikorvauksesta & muista tekniikoista niin oma kantani on se, ettei ole olemassa mitään oikeaa tapaa lopettaa tupakointi. @Jymäkkä tuossa toi esille, kuinka tähän ketjuun kirjoittaminen hävettää, jos repsahdus käy. Tupakoinnin lopettaminen on minun mielestäni prosessi, jonka alkua ja loppua kukaan lopettanut ei tiedä. Oma top 3 tupakoinnin lopettamiseen on:
  • jos repsahtaa niin sitten repsahtaa. Itse sen tietää, että kyseessä oma prosessi eikä kukaan muu voi tulla tuota prosessia osoittelemaan. Itselleni tupakoinnin lopettamisessa parempia tukihenkilöitä ovat olleet entiset tupakoijat tai jopa sellaiset, jotka edelleen jatkavat kuin täysin tupakoimattomat. En osaa selittää asiaa kovin hyvin, mutta monella minua tukeneella tupakoimattomalla on ollut taipumusta lähteä valtavaan ohjeistamiseen ja semmoiseen tekaistuun tsemppaamiseen kuten huomaatko, miten paljon paremmin voit, eikös olekin ihan helppoa olla polttamatta ja ethän sä edes kaipaa sitä tupakkaa. Erikseen vielä ovat ne ihmiset, jotka repsahduksen todistaneena tulevat läksyttämään vai noin se sun lopetus sujuu ja et sitten pystynytkään TAI miksi aloitit uudestaan. Tämä viimeisin kysymys menee aina itselläni ihon alle ja kertoo aika paljon kysyjästä, mutta noikin täytyy ymmärtää, koska tupakoimaton ei mielestäni aidosti ymmärrä sitä kovin hyvin, että tupakoinnin lopettamisessa on kyse paljon muusta kuin siitä, että vaan lopettaa se polttamisen.
  • jos tarvitset tukea - oli se sitten nikotiinikorvausta, hypnoosia, henkistä tukea, psykologia, you name it - hae ja käytä sitä tukea. Lopettaminen ei ole mikään kilpailu, kuka lopettaa eniten luomuna tai kenen lopettaminen on parasta - lopputuloksena on aina tavoitteena savuton elämä, mutta joillekin on mahdollista joutua pysymään ns. nikotiinillisessa elämässä. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on kertonut lopettaneensa tupakoinnin, mutta myös samassa haastattelussa sanonut, ettei koskaan varmaan oman elämänsä aikana pääse eroon nikotiiniriippuvuudesta.
  • Look after number one - kysymys on omasta lopettamisprosessista ja subjektiivisesta, henkilökohtaisesta matkasta, jossa voi saada muilta tukea, mutta lopulta kuten laihtumisessa, elämäntaparemontissa jne. on pitkälle kyse omasta itsestä. Sen takia kaikenlaiset normatiiviset käsitykset lopettamisesta kannattaa työntää mäkeen - lopettaminen on prosessi, joka ei kulje normatiivisesti ohjailtuna ja se on joka kerta erilaista. Tämän lopettamisen alla minulle suurin mahdollinen posifiilis oli se, että ajattelin ainoastaan itseäni ja viis veisasin siitä, miten paljon minua hävettää kertoa perheelleni, että lopetin taas tai selittää asiaa kavereille. Jos joku on prosessistani udellut niin olen sanonut ensimmäiseksi, että mun prosessi on tällainen.
Tsemppiä kaikille taistelijoille. Eiköhän lopussa kiitos seiso, meille kaikille. Matkalla ollaan - yritetään nauttia maisemista.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Vaikka välillä tupakkalakko menisikin pieleen ja repsahtaisi taas, niin uskon että terveys silti kiittää tuosta pienestä tauostakin. Varmasti terveellisempi vaihtoehto pitää pieniä taukoja välillä, eikä polttaa jatkuvasti päivittäin.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kolmas viikko loppusuoralla ja tupakinpentele tulee nyt uniin. Uskomattoman todentuntuista shittiä: Ensin askin ostopäätös, muistan unessa pohtineeni, että nämä 19 jäljelle jäävää ovat iso ongelma. Savut tuntui unessakin erittäin hyvälle, varmaan jopa paremmalle kuin oikeasti. Ja lopuksi morkkis oli myös vahva. Herätessä helpottunut ja silti edelleen myös vähän pettynyt, ettei ihana sauhuttelu taas jatkunutkaan.

Milläs jänteellä keuhkoista lähtee karsta. Nyt on flunssakin päällä, mutta yskiessä liman seassa ruskeaa pistettä, kai nuo niitä tupakkakuonia on? Taitaa tuohon kuukausia mennä, ennen kuin aletaan olla maalissa tässä.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Milläs jänteellä keuhkoista lähtee karsta. Nyt on flunssakin päällä, mutta yskiessä liman seassa ruskeaa pistettä, kai nuo niitä tupakkakuonia on? Taitaa tuohon kuukausia mennä, ennen kuin aletaan olla maalissa tässä.

Tuo onkin sellainen yhtälö, johon saat hetken etsiä riittävän osaavaa vastaajaa. Minä en ole lääkäri enkä sairaanhoitaja, joten kirjoitan tähän kärkeen jo varoituksen, että näihin arvioihini tulee suhtautua hyvin kriittisesti. Olen ymmärtänyt, että tämä riippuu aika paljon henkilökohtaisista ominaisuuksista: toisilla karsta lähtee poistumaan heti, mutta toisilla sen lähtemiseen menee aikaa. Äiti lopetti tupakoinnin yli 40 vuotta sitten ja muisteli, että hänellä meni vuoden päivät ennen kuin alkoi kunnolla se karsta poistumaan - kun se poistui niin sen kyllä huomasi, kun sanoi, että köhi sitä menemään ihan huolella.

Itselläni on ollut jokaisella lopettamiskerralla vähän erilaisia kokemuksia tästä: joskus vuosia sitten lähti jo parin viikon päästä kunnolla liikkeelle ja muistan, että jouduin ihan lääkäriltäkin asiaa kysymään, kun minulla oli semmonen olo lopettamisen jälkeen kuin olisin ollut veden alla koko ajan eli ikään kuin hengitys ei syvästi onnistuisi ollenkaan. Lääkäri sanoi, ettei mitään kummaa ole ja aikaa menee - tuo tunne katosi joskus neljän kuukauden tienoilla. Sitä seuraavilla lopettamiskerroilla on ollut todella limaista yleensä joskus 3-4 kuukauden päästä lopettamisesta: muistan, kun lenkillä syljeskelin semmosta melkosen mustaa liejua menemään ja se jatkui ja jatkui. Ei se täysin loppunut vielä siellä kahdeksankaan kuukauden korvilla. Viimeisellä lopetuskerralla ei ollut oikeastaan mitään limaisuutta, joka oli jopa hieman outoa.

Otapa näistä nyt sitten selvää: taitaa riippua vähän määristä, merkistä & henkilökohtaisista ominaisuuksista. Kuitenkin pitäisin sitä äärimmäisen positiivisena, mitä nopeammin elimistö alkaa poistamaan sitä karstaa keuhkoista. Ei toi kuitenkaan mikään parin päivän homma ole, että saa keuhkot uudestaan toimimaan. Itse leijailen tälläkin hetkellä: on mahtavaa käydä rullaluistelemassa, kun voi hengittää! ^_^
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Päivitetään tilannetietoa jälleen lopettamismatkasta. Jatkoajan arvovaltaiset moderaattorit joisivat jossakin vaiheessa harkita tämänkin legendaarisen ketjun nimeämistä uudestaan - tupakkalakko sisältää voimakkaana ajatuksen uudestaan aloittamisesta, jota kuitenkaan harvat lopettaneet de fakto haluavat. Kuten olen aikaisemmin painottanut niin jokainen lopettamiskerta on omanlaisensa kokemus ja tarina. Sitä muokkaavat ja muodostavat omat tukijoukkosi ympärillä, motivaatiot sekä päätöksen voimakkuus sekä psykologinen kyky käsitellä päätöksen seurauksia.

Aiemmin kerroin, että tupakanhimo on sellainen aivoissa syntyvä sairaus - jokaiseen kiusaukseen on mielestäni mahdotonta varautua ennakkoon. Kun tupakoit vuosia niin tupakka luo sellaisen samanlaisen sienirihmaston kuin sienet maassa keskenään - itse sieni eli se tupakanhimo voi olla joskus piilossa jossakin tilanteessa, mutta et ole siitä tietoinen ennen kuin koko tatti putkahtaa näkyville. Sitten olet tietoinen ja voit itse mapata sienipaikkasi.

Ensimmäiset kaksi kuukautta lopettamismatkastani olivat tällä kertaa seesteisiä. Olin ihan äärimmäisen motivoitunut hommaan - jatkuvasti tiedostaen syyni matkalle lähtöön. Jokaisen himohetken taklasin nopeasti ajatuksellani, ettei minun enää tarvitse polttaa ja kun muistan sen huonovointisuuden niin päätöksessä pysyminen oli helppoa.

Sitten tuli kesä. Mökki. Saunan lämmitys. Ystävät, jotka polttavat ympärillä. Selvitin mökkireissun hienosti - join aika reippaasti ja siltikään ei tehnyt mieli tupakkaa. Ystäväni kunnioittivat päätöstäni eivätkä yrittäneet hirveästi painostaakaan tai kysellä siitä. Sitten tuli se seuraavan viikon jälkihimo, jonka ilmeisesti tuo mökkeily laukaisi. Tämä oli hyvin sitkeä himo, jota en mainannut saada millään kaadettua. Kävin läpi syyni, mutta mieleen tunkeutui yhä uudestaan se tupakoijan vihollinen numero yksi ei se yksi tupakka mitään muuta. Päätin kuitenkin taistella - annoin himoni olla, vaikka se tunki ajatuksiin uudestaan ja uudestaan. Sen jälkeen tilanne sitten muutaman päivän päästä taas rauhoittui.

Tsemppiä kaikille lopettaville & jo lopettaneille. Muistakaa aktiivinen lopettaminen koko prosessin ajan. Älkää jättäkö ovea auki, koska tupakan mentävä aukko on elämässänne aina. Se ei sulkeudu koskaan, mutta mitä varmempana päätöksestään on ja mitä paremmin asian kanssa tekee sisäisen rauhan, sitä varmemmin pystyy päätöksensä kanssa selättämään nuo vaikeimmatkin hetket. Lopulta kannattaa sekin muistaa, ettei tupakoimalla voi huonoa oloa ja himoa kuin pahentaa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Päivitetään tilannetietoa jälleen lopettamismatkasta. Jatkoajan arvovaltaiset moderaattorit joisivat jossakin vaiheessa harkita tämänkin legendaarisen ketjun nimeämistä uudestaan - tupakkalakko sisältää voimakkaana ajatuksen uudestaan aloittamisesta, jota kuitenkaan harvat lopettaneet de fakto haluavat. Kuten olen aikaisemmin painottanut niin jokainen lopettamiskerta on omanlaisensa kokemus ja tarina. Sitä muokkaavat ja muodostavat omat tukijoukkosi ympärillä, motivaatiot sekä päätöksen voimakkuus sekä psykologinen kyky käsitellä päätöksen seurauksia.

Aiemmin kerroin, että tupakanhimo on sellainen aivoissa syntyvä sairaus - jokaiseen kiusaukseen on mielestäni mahdotonta varautua ennakkoon. Kun tupakoit vuosia niin tupakka luo sellaisen samanlaisen sienirihmaston kuin sienet maassa keskenään - itse sieni eli se tupakanhimo voi olla joskus piilossa jossakin tilanteessa, mutta et ole siitä tietoinen ennen kuin koko tatti putkahtaa näkyville. Sitten olet tietoinen ja voit itse mapata sienipaikkasi.

Ensimmäiset kaksi kuukautta lopettamismatkastani olivat tällä kertaa seesteisiä. Olin ihan äärimmäisen motivoitunut hommaan - jatkuvasti tiedostaen syyni matkalle lähtöön. Jokaisen himohetken taklasin nopeasti ajatuksellani, ettei minun enää tarvitse polttaa ja kun muistan sen huonovointisuuden niin päätöksessä pysyminen oli helppoa.

Sitten tuli kesä. Mökki. Saunan lämmitys. Ystävät, jotka polttavat ympärillä. Selvitin mökkireissun hienosti - join aika reippaasti ja siltikään ei tehnyt mieli tupakkaa. Ystäväni kunnioittivat päätöstäni eivätkä yrittäneet hirveästi painostaakaan tai kysellä siitä. Sitten tuli se seuraavan viikon jälkihimo, jonka ilmeisesti tuo mökkeily laukaisi. Tämä oli hyvin sitkeä himo, jota en mainannut saada millään kaadettua. Kävin läpi syyni, mutta mieleen tunkeutui yhä uudestaan se tupakoijan vihollinen numero yksi ei se yksi tupakka mitään muuta. Päätin kuitenkin taistella - annoin himoni olla, vaikka se tunki ajatuksiin uudestaan ja uudestaan. Sen jälkeen tilanne sitten muutaman päivän päästä taas rauhoittui.

Tsemppiä kaikille lopettaville & jo lopettaneille. Muistakaa aktiivinen lopettaminen koko prosessin ajan. Älkää jättäkö ovea auki, koska tupakan mentävä aukko on elämässänne aina. Se ei sulkeudu koskaan, mutta mitä varmempana päätöksestään on ja mitä paremmin asian kanssa tekee sisäisen rauhan, sitä varmemmin pystyy päätöksensä kanssa selättämään nuo vaikeimmatkin hetket. Lopulta kannattaa sekin muistaa, ettei tupakoimalla voi huonoa oloa ja himoa kuin pahentaa.
Itselläkin mennyt hyvin, mutta semmonen vajaa pari askia tullut kyllä polteltua viimesen 2-3 viikon aikana. 6 viikkoa meni siis tätä ennen ilman ensimmäistäkään.

Jotenkin kun se alun hurja motivoituminen ja tahdonvoima väkisin alkaa hellittää, niin sitä vaikeampi vastustaa näitä "yhden tupakin" puuskia. En ota stressiä tästä, mutta vähän liian hyvältä nuo haksahdukset maistuu, ja jos niitä alkaa oikein odottamaan, ollaan jo todella heikoilla.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itselläkin mennyt hyvin, mutta semmonen vajaa pari askia tullut kyllä polteltua viimesen 2-3 viikon aikana. 6 viikkoa meni siis tätä ennen ilman ensimmäistäkään.

Jokainen lopettaminen tapahtuu omalla suunnitelmalla ja tavalla. En usko oikeaan tai väärään tapaan. Itselleni tuollainen malli olisi hyvin vaikea, koska tiedän, että alkaisin odottaa tupakkaa ja myös tällä tavalla vahvistaisin riippuvuuttani tupakasta eli pidentäisin itse vieroitusprosessiani. Tupakoinnin lopettaminen on helvetin vaikeaa.

Itse en sinänsä usko tahdonvoimaan vaan siihen, että täytyy löytää oikeat mekanismit. Jos kokee jatkuvasti tarvitsevansa valtavasti tahtoa niin silloin yleensä antaa samalla henkisesti jo vähän periksi - alkaa pikkuisen avata takaporttia ja mahdollistaa tupakan saapumisen elämään. Olen yrittänyt opettaa mieltäni käsittämään asian oikein:

En tarvitse tupakkaa. Tupakka vie minulta vapauden - minä saan olla polttamatta. Minun ei tarvitse olla polttamatta.

Onko noissa tilanteissa, joissa olet tupakkaa tarvinnut, ollut jotain yhdistäviä tekijöitä?
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Onko noissa tilanteissa, joissa olet tupakkaa tarvinnut, ollut jotain yhdistäviä tekijöitä?
No illanistujaisista lähti liikkeelle, tuonne lähtiessä jo päätin, että tänään saa pari mennä. Mutta olen kyllä sen jälkeen toiset samanmoiset vetänyt kuivilla, eli ei esimerkiksi alkoholi ollut ylitsepääsemötön asia.

Nämä olleet ihan lomalaisen fiilistelyä terassilla aamukahvin kera, ja välillä illasta toinen. Näitä ns. "hyviä tupakoita".
 

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
No illanistujaisista lähti liikkeelle, tuonne lähtiessä jo päätin, että tänään saa pari mennä. Mutta olen kyllä sen jälkeen toiset samanmoiset vetänyt kuivilla, eli ei esimerkiksi alkoholi ollut ylitsepääsemötön asia.

Nämä olleet ihan lomalaisen fiilistelyä terassilla aamukahvin kera, ja välillä illasta toinen. Näitä ns. "hyviä tupakoita".
Satunnainen tupakointi ei itseltä onnistunut, aina lähti mopo lopulta lapasesta :( Mutta kuten @peterra kirjoitti, jokaisella tuo tupakointi ja sen lopettaminen vähän omanlaisensa juttu.

Tsemppiä vaikeisiin hetkiin ja hyviä savuttomia päiviä jokaiselle!
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kuinkahan epäterveellistä syövän jne kannalta tälläinen epäsäännöllinen röökaaminen on? Viimeinen vuosi siis mennyt tahdilla ehkä keskimäärin 15-20 savukettta / viikko painottuen aina yhteen tai kahteen päivään viikossa ja joskus on parinkin viikon tauko. Ratkaiseeko kokonaismäärä vai ehtiikö keho tuon ”huilin” aikana puhdistua?
 

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kuinkahan epäterveellistä syövän jne kannalta tälläinen epäsäännöllinen röökaaminen on? Viimeinen vuosi siis mennyt tahdilla ehkä keskimäärin 15-20 savukettta / viikko painottuen aina yhteen tai kahteen päivään viikossa ja joskus on parinkin viikon tauko. Ratkaiseeko kokonaismäärä vai ehtiikö keho tuon ”huilin” aikana puhdistua?
En kyllä minäkään pikaisella googlella löytänyt mitään täysin selkeitä prosenttilukuja. Niin paljon eri tekijöitä, että lienee aika paha sanoa mitään varmaa. Varovaisesti kuitenkin veikkaisin, että oma neljännesvuosisadan jatkunut minimissään askin polttaminen päivässä ei ehkä ollut omaa tahtiasi terveellisempi vaihtoehto :)
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kuinkahan epäterveellistä syövän jne kannalta tälläinen epäsäännöllinen röökaaminen on? Viimeinen vuosi siis mennyt tahdilla ehkä keskimäärin 15-20 savukettta / viikko painottuen aina yhteen tai kahteen päivään viikossa ja joskus on parinkin viikon tauko.
Tutulle sanoi lääkäri, että jos max. viisi tupakkaa päivään vedät, niin anna mennä vaan. Tiedä sitten, mihin perusti lausuntonsa, sitä ei tarina kerro.

Mulla menee baareissa röökiä, sanoisin että just toi aski viikkoon. Pitäisi kai siitäkin päästä eroon, mutta ei ole vielä löytynyt tahdonvoimaa. Hintaakaan ei sätkämiehelle niin älyttömästi tule, vaikka toki mielellään säästäisi ne rahat johonkin oikeasti tarpeelliseen. Päivittäin polttaminen onneksi jäi inttiin.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tutulle sanoi lääkäri, että jos max. viisi tupakkaa päivään vedät, niin anna mennä vaan. Tiedä sitten, mihin perusti lausuntonsa, sitä ei tarina kerro.

Mulla menee baareissa röökiä, sanoisin että just toi aski viikkoon. Pitäisi kai siitäkin päästä eroon, mutta ei ole vielä löytynyt tahdonvoimaa. Hintaakaan ei sätkämiehelle niin älyttömästi tule, vaikka toki mielellään säästäisi ne rahat johonkin oikeasti tarpeelliseen. Päivittäin polttaminen onneksi jäi inttiin.
Mulla päivittäinen polttaminen jatkui vielä vuosia intin jälkeen. Ehkä viimeistään kun menthol savukkeet loppui, niin tavallaan tupakka alkoi maistua niin pahalta, ettei jaksa enää päivittäin poltella. Sit kun parin viikon tauon jälkeen heittää parin oluen jälkeen pikkusikarin/savukkeen palamaan niin maku on taas hetken aikaa hyvä. Kunnes arkena ei jaksa edes ajatella enää koko asiaa. Hyvä tilanne sinänsä, että pysyy hanskassa tuo touhu, mutta tietty parempi olisi, ettei ikinä olisi edes aloittanut.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tutulle sanoi lääkäri, että jos max. viisi tupakkaa päivään vedät, niin anna mennä vaan. Tiedä sitten, mihin perusti lausuntonsa, sitä ei tarina kerro.

Mulla menee baareissa röökiä, sanoisin että just toi aski viikkoon. Pitäisi kai siitäkin päästä eroon, mutta ei ole vielä löytynyt tahdonvoimaa. Hintaakaan ei sätkämiehelle niin älyttömästi tule, vaikka toki mielellään säästäisi ne rahat johonkin oikeasti tarpeelliseen. Päivittäin polttaminen onneksi jäi inttiin.
Voisi tuossa olla perää ihan noin myrkkymäärien ja kuonan "kasautumisen" kannalta. Toisaalta voisin kuvitella sitten myös, ettei tämmöinem enää päde, jos on pitkään polttanut pohjille aski/päivä periaatteella. Mutta ei siis mitään tietoa mullakaan.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Jahans, 4 vuotta täyttyi. Paikoin haluaisi polttaa, mutta lopulta sekin on vaan sitä tapatupakoinnin houkutusta. Ei siitä tupakasta mitään saisi, vaikka nyt polttaisi. Vannon siis sen varaan, ettei yhtäkään, enää koskaan. Tiedän, että ensimmäinen "auttaa", mutta ei enää yksikään niistä seuraavista. Tuon kun sisäistää, niin on pitkällä.

Tupakka seuraa aina lopun elämää, mutta kun näkee jonkun polttavan, ei tosiasissa halua vaan säälii. Sairauttahan sekin erään mukaan on, mutta tupakointiin liittyy tietty sairaus. Se sairaus pitää selättää. Ei sitä itse tupakkaa enää kaipaa, mutta tupakointia paikoin. Ei alkoholistikaan sitä viinaa halua, mutta se hörppy auttaa heti uuteen nousuun.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Olen kerran lopettanut tupakoinnin ja lakkoa kestikin 20 vuotta. Nyt olen jälleen kärytellyt 8 vuotta. Aski päivässä tyyliin. Nyt on alkanut vituttamaan koko touhu. Aamuisin herättyäni, yskin tunnin verran limaista yskää ja rahaa menee tolkuttomasti kuukaudessa.

Itselleni tupakointi on tauko sen hetkisestä toiminnasta. Jos esim katson flixistä jotain sarjaa, niin tulee pidettyä tupakkataukoja. Sellainen sosiaalinen hetki itsensä kanssa, jossa saa jotenkin kelailtua asioita. Myös aamusavut ja kahvi siinä samalla on jotenkin päivän kohokohta. Tai sellaiseksi se on muodostunut omassa päänupissa. Nikotinin korvaavia tuotteita on kyllä käytettävä, jos tässä nyt koittaa taas lopettaa. Jää ainakin häkä ja terva pois. Häkä juurikin aiheuttaa pään särkyä, jos vetää muutaman röökin hieman "putkeen".

Mutta joo, tosiaankin kiristää hermoja tämä selkärangattomuus lopettaa. Motivaation pitää olla kohillaan kuitenkin, jos eroon tuosta paskasta haluaa.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Sattui silmiin tällainen ketju ja kerrotaan nyt omakin stoori.
...
Kyllähän sitä joutu vielä palaamaan tupakkaan...sellanen vuosi ilman meni taas 2/2020-2/2021...siitä sitten vuosi syöpäkääryleen imuttelua, jonka jälkeen vaihdoin lopputalvesta kokonaan nuuskaan. Nyt reilu puoli vuotta menny pelkällä nuuskalla.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kovin on taas pitkäksi venähtänyt tässäkin ketjussa viihtyminen. Kuten olen aikaisemminkin täällä ja muualla kertonut niin tupakoinnin lopettaminen on prosessi, johon kuuluu ylä- ja alamäkiä. Minun lopettamiseni oli loistavassa vauhdissa aina syyskuun alkuun asti. Yliopisto alkoi ja joissakin bileissä se idea taas pätkähti päähän, että jos yksi. Jokainen tietää myös, ettei se toimi noin. Yhdestä tulee kaksi, kahdesta tulee kolme jne. Tupakointi on ketjureaktio.

Kenellekään muulle en enää tässä iässä rupea lopettamaan kuin itselle. Tiesin jälleen koko tämän ajan, että jossakin vaiheessa tästä repästään taas itsensä irti ja niin on nyt jälleen kerran tapahtunut. Laitetaan semmonen varoitus tähän, että jos sinä et tykkää jojoilusta tupakoinnin lopettamisen kanssa niin viestistäni et ehkä saa mitään irti. Jos kuitenkin voin jotakin kanssapolttajaa auttaa omalla tekniikallani niin olen sen tässä lukuisten lopetuskertojen jälkeen pystynyt jossakin määrin laittamaan riittävän selkeäksi pakkaukseksi.

1) Tunnista motivaatio. Kaikkien elämässä on päiviä, jolloin motivaatiota on ja sitten on päiviä, jolloin sitä ei vain ole. Sellaisena hetkenä, kun tupakoinnin lopettamiseen ei ole oikeaa motivaatiota, ei kannata yrittää lopettaa tai ainakaan minä en sitä suosittele, koska usein se vie vain energiaa ja saa huonolle tuulille. Yritä siis tunnistaa oikea päivä lopettaa.

2) Perkaa rehellisesti aikaisempia lopetuskertojasi ja kirjaa ne oikeat syyt itsellesi ylös. Itsensä huijaaminen on taitolaji, mutta kannattaa silti myöntää lipsahdukset reilusti ja auliisti itselleen. Häpeän voi tunkea roskakoriin, koska lopetat ainoastaan itseäsi varten. Jokaisella on yleensä vähintään yksi ihminen lähipiirissä, jotka muistuttavat sinua aikaisemmista epäonnistumisistasi. Muista, että kyse on ainoastaan sinun prosessistasi ja ainoastaan sinä määrittelet prosessin. Sitä eivät tee muut sinun puolestasi, koska he eivät voi myöskään lopettaa puolestasi.

3) Uskalla olla impulsiivinen päätöksentekijä, jos tilanteesi sitä vaatii. Itse olen kokenut niin, että parhaiten olen onnistunut aikaisemmilla lopetuskerroilla siten, että olen odottanut motivaatiota ja tehnyt päätöksen impulsiivisesti yhtenä päivänä. Myönnän, että tässä on kahta hyvin erilaista koulukuntaa tarjolla: jotkut vannovat suunnittelun nimiin, mutta minä puolestani vannon hyvien perusteluiden sekä niiden muistamisen nimeen. Alussa se päätös on ihan mielettömän arvokas, koska se päätös pitää pitkään erossa tupakasta.

4) Kun olet lopettanut niin keskity ylläpitämään päätöstäsi. Minä olen tässä vaiheessa.

Minun ykkösjuttuni tässä on se, että olen päässyt jo useamman kerran maistamaan savutonta elämää ja minun kokemukseni mukaan:
  • olen aikaansaavampi & onnellisempi savuttomana. Yksinkertaisesti savuttomana nautin siitä kaikesta vapaudesta joka minulla on. Tupakointi on yksi ikävimmistä tavoista, koska tapa itsessään on aika nolo ja sen lisäksi olet jatkuvasti nikotiinikoukussasi kyvytön nauttimaan oikeasti kivoista jutuista.
  • voin paremmin aivan jokaisessa suhteessa. Jaksan liikkua enemmän, nukun yöni paremmin ja pystyn nauttimaan sosiaalisista kohtaamisista moninkertaisesti. Tupakoijana sosiaaliset tilanteet, joissa ei tupakoida, ovat vain seuraavan tupakan odottelua, jolloin itse tapahtuma menee ohitse.
  • tupakointi ei sovi haluamaani imagoon. Se ei pue minua eikä sovi tapoihini.
Tupakoinnin lopettaminen on mielettömän moninainen prosessi, mutta yritän pitää itseäni tässäkin ketjussa aktiivisena. Tsemppiä kaikille lopettajille!

P.S. laittakaa vertaistukea ja kommentteja, millaisia kokemuksia sinulla on.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Itselläni lakko kestänyt lokakuusta 2015. Silloin päätin vaan kylmiltään, että nyt saa riittää. Aina välillä tulee sellaisia tilanteita, että nyt voisi vetää röökin, mutta onnistunut toistaiseksi olemaan polttamatta. Asiaa helpottanee se, että en oikeastaan käytä nykyään alkoholia. Ja jos käytänkin, en juo humalaan asti.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@BigRedBob voisiko tässä sanoa, että olet kanssa ns. impulsiivisella päätöksellä lopettanut? Itse päätös on ollut todella luja, vaikka "aloitushetkI" on ollut impulsiivinen?

Onnittelua upeasta suorituksestasi!
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
@BigRedBob voisiko tässä sanoa, että olet kanssa ns. impulsiivisella päätöksellä lopettanut? Itse päätös on ollut todella luja, vaikka "aloitushetkI" on ollut impulsiivinen?

Onnittelua upeasta suorituksestasi!
No nimenomaan näin, impulsiivinen päätös, hetken mielijohteesta. Toki siitä lähdin, että päätös pitää ja toistaiseksi on pitänyt. Ne ”kiusauksen” hetketkin ovat olleet todella lieviä, eli retkahtaminen ei oikeasti ollut lähellä, vain hetkellinen mieliteko.

Kiitos!
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Työperäinen tupruttelu on loppunut 99%. Tässä n. 2,5kk lakossani olen polttanut alle 10 tupakkia, joka on aikamoinen vähennys siitä perus 3 askin viikkotahdista. Kaverilla on keuhkoahtauma ja sen yskimisen kuuntelu ja heikko yleiskunto laittoi asiat paremmuusjärjestykseen, ja haluankin vanheta ilman haittoja, jotka mahdollisesti johtuisivat omista valinnoistani. Toki alkoholi kuuluu vielä repertuaariin, mutta se ei ole tämän ketjun aihe.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös