@smugu eikä tuossa mitään väärää ole. Ei ole oikeaa tapaa tupakoida tai olla tupakoimatta, se on jokaisen henkilökohtainen ratkaisu. Suhde tupakointiin määrittyy paljon henkilössä ja onpahan sitäkin tutkittu, että kyseessä on ihan fyysiset erotkin. Siksi ainakin itse aina korostan sitä, ettei ole mitään yhtä oikeaa tekniikkaa tai prosessia, joka automaattisesti takaisi parhaan lopputuloksen. Motivaatio on ihmisillä mallia muuttuva - se on vähän samanlainen asia kuin liikunta, että aniharvalta ihmiseltä oikeasti puuttuu kyky toteuttaa liikuntarikasteista arkea, mutta toiset käyttävät koko elämänsä sen luomiseen ja siltikään sen ylläpito ei meinaa onnistua.
Itse olen tupakoinnissa ns. totaalikieltäytyjä eli ei ole olemassa ns. no man's landia. Minä joko poltan tai sitten en polta, mutta tiedän kokemuksesta, että minulla tuollainen "poltan kerran puolessa vuodessa" ei toimisi ikinä. Siitä seuraa minulle joka kerta ennemmin tai myöhemmin se, että löydän itseltäni uuden askin jostain ja se on pakko polttaa. Yleensä se aika siihen täysitupakoinnin ja tupakoimattomuuden väliin on sellainen 3-4 viikkoa. Olen omalla kohdallani sitä mieltä, että minulle helpoin ei olisi se ensimmäinen ei. Kun sanoo aina ensimmäiselle ei niin mitään seurauksia siitä ei synny.
Se, mihin prosessini minua vie ja miltä maailma näyttää esim. vuoden päästä, sitä en tiedä. Olen lopettanut pääni vaivaamisen asialla. Kenenkään ei tarvitse lopettaa tupakointia koko loppuelämäksi kerralla, on helpompaa vaan todeta, että tänään on tupakoimaton päivä ja se pitää. Varsinkin savuttomuuden alussa tulee ihan väistämättä joka kerta niitä vaikeita, vaikeita päiviä vaikka olisi kuinka kova päätös taustalla.
Tupakka on ihan hyvä ainakin minulle nähdä sellaisena kuin se on. Olen riippuvainen ja tupakointi on ollut minulle vuosien varrella:
1) ystävä
2) ruoka
3) yksinäisyys ja oma aika
4) kuvitelma aikaansaamiskyvystä
Jos asiaa kuitenkin tarkastelee sellaisena kuin se oikeasti on niin ei tupakka oikeasti ole mitään noista. Jos haluat olla yksin ja saada omaa aikaa, ei tupakkaa siihen tarvitse. Jos sinun täytyy saada aikaiseksi niin saat ihan yhtä lailla aikaiseksi ilman yhtäkään tupakkaa. Nälkään kannattaa syödä ja ystäväksi tupakasta ei ole. Ystäväksi voi ottaa liikunnan tai oikean kaverin. Kun tupakan jotenkin näkee sellaisena kuin se on, niin aika helppoa siitä on pysyä erossa. Minun heikkouteni on ylläpito.