Pari leffaa jälleen. Sen verran on todettava, että vuosi 2019, joka tavallaan jatkuu vieläkin, on ollut elokuvaviihteen osalta erinomainen.
Olin kuullut vain positiivisia asioita Rian Johnsonin ohjaamasta
Knives Out -elokuvasta, joten odotin takuuviihdettä. Sellaista Johnson myös tarjoili. Tapahtumien keskiössä on aika perinteinen murhamysteeri, mutta sitä käsitellään modernisti. Leffa on keston puolesta pitkä, mutta käsikirjoitus ei laiskistu missään kohtaa, vaan elokuva pikemminkin nostaa kierroksia loppua kohden.
Daniel Craig tekee hienon roolin salapoliisina, joka veistelee jostain syystä leveää etelävaltioiden murretta. Aika erikoinen idea, mutta toimii, ja Craig on muutenkin hauska. Bondin ohella tässä pyörii mukana sellaisiakin nimiä kuin Toni Collette, Chris Evans, Jamie Lee Curtis ja Don Johnson, mutta he jäävät mielestäni hieman Craigin varjoon. Nimekäs näyttelijäkaarti takaa kuitenkin sen, että elokuva vaikuttaa monipuoliselta ja "isommalta" kuin juoni ehkä oikeuttaisi.
Parista jutusta aion silti motkottaa. Knives Out käsittelee vakavaa aihetta aika humoristisesti, mikä sopii kyllä tyylilajiin, mutta samalla se häivyttää osan jännitteestä. Sivuhahmot ovat myös sen verran itsekkäitä mulkkuja, että he muistuttavat toisinaan enemmän karikatyyrejä kuin oikeita ihmisiä. Ainiin, ja sellainenkin asia pisti vähän silmään, että Johnson on lisännyt ajankohtaista poliittista dialogia aristokraattiseen toimintaympäristöön. Se ei oikein toimi, ja vie vähän huomiota kaikelta muulta hyvältä.
Kokonaisuudessaan Knives Out on kuitenkin erinomainen viihdepläjäys, joka pistää ajattelemaan ja palkitsee jatkuvasti. Käsikirjoitus on nokkela, ja toisin kuin tavanomaisissa dekkareissa, se ei noudattele tuttuja kaavoja. Luulen, että lähes jokainen elokuvakävijä pitää tästä ainakin jonkin verran. Kannattaa käydä katsomassa.
Tuomio: 3½*
Sitten siihen todelliseen mestariteokseen. Celine Sciamman
Nuoren naisen muotokuva on ehkä kliseinen "ranskalainen taide-elokuva", mutta helvetin hyvä sellainen. Tätä on kehuttu nyt Oscarien alla, eikä syyttä. Elokuva käsittelee melko pienimuotoista aihetta huikealla pieteetillä, eikä tunnu hetkeäkään laiskalta. Seurasin sivusilmällä yleisön reaktioita, ja huomasin jossain kohtaa, että viereisen tuolin nainen suorastaan nojautui jännittyneenä valkokangasta kohti. Niin hyvä tämä on.
Suurimmat ansiot tulevat ehdotomasti näyttelijätyöstä. Ranskattaret vetävät koko kaksituntisen hillityllä intensiteetillä, eikä haittaa, että he ovat aika hyvännäköisiä. Tämä ei myöskään ole yhdysvaltalainen blockbuster, joten tissejä ja kainalokarvoja ei tarvitse piilottaa. Tuntuu yleisesti ottaen, että nyt on uskallettu luottaa katsojan kykyyn nauttia hyvästä draamasta ja pohtia vaikeita teemoja. Kun koko ajan ei tapahdu jotain shokeeraavaa, on aikaa tutkia kasvojen ilmeitä, pieniä eleitä ja fantastista kuvausta. Kamera tuntuu jatkuvasti löytävän sellaisia kuvakulmia, jotka kertovat jotain kohtauksen tunnelmasta. Tapahtumat tulevat niin sanotusti iholle, minkä lisäksi elokuva on huolellisesti editoitu ja rytmitetty. Kaikki tuntuu harkitulta.
Parasta on kuitenkin se, että elokuva ei vesitä itseään loppua kohden, kuten usein tämän aihepiirin teoksissa. Mietin tunnin kohdalla, että toivottavasti tämä ei mene "halpaa reittiä" ja yritä kalastella irtopisteitä. Onneksi näin ei käynyt. Sen sijaan loppua kohden jännite kasvaa ja draama syvenee. Kun kaikki on sanottu, kuva pimenee juuri oikealla hetkellä. Katsojalle jää tunne, että se oli nyt tässä, eikä tarvitse jäädä vatvomaan mitään puolivillaisia loppukaneetteja tai kerrontaa siitä, mitä tapahtui tarinan lopun jälkeen.
Pakko antaa tälle täydet pisteet. Joskus ei voi säästellä, kun törmää johonkin poikkeukselliseen. Tuomio on siis tällä kertaa täydet 5 tähteä.