Mainos

Jatkoajan leffakerho

  • 2 421 795
  • 12 320

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
K18: Kymmenen parasta kauhuleffaa, joita et luultavasti ole vielä nähnyt| Episodi.fi

Mietin, että olisikohan aihetta tähän ketjuun vaiko huonot toimittajat -ketjuun. Oletin nimittäin otsikon nähdessäni, että kyse olisi jostain tuntemattomiksi jääneistä kulttileffoista. Mutta plääh. Mä en ole mikään leffafriikki, enkä etenkään kauhuelokuvien erityinen ystävä. Mutta tasan puolet olen kuitenkin nähnyt noista kymmenestä "kauhuleffasta, joita en luultavasti ole nähnyt". Höpöjuttu, tai sitten vaan olen väärää kohdeyleisöä kyseisellä julkaisulle.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
K18: Kymmenen parasta kauhuleffaa, joita et luultavasti ole vielä nähnyt| Episodi.fi

Mietin, että olisikohan aihetta tähän ketjuun vaiko huonot toimittajat -ketjuun. Oletin nimittäin otsikon nähdessäni, että kyse olisi jostain tuntemattomiksi jääneistä kulttileffoista. Mutta plääh. Mä en ole mikään leffafriikki, enkä etenkään kauhuelokuvien erityinen ystävä. Mutta tasan puolet olen kuitenkin nähnyt noista kymmenestä "kauhuleffasta, joita en luultavasti ole nähnyt". Höpöjuttu, tai sitten vaan olen väärää kohdeyleisöä kyseisellä julkaisulle.

Niin, itse en ole nähnyt noista muita kuin Braindeadin ja senkin ihan täysin sivusilmällä. Puolestakaan en ole koskaan kuullut. Tosin eipä nuo nyt hirvittävän houkuttavilta edes kuulostaneet...
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
No täyttä roskaahan tuokin sivusto on ihan jo pelkästään otsikoiden perusteella. Tehty elokuvien kuluttajille joten jo siinä lähtee pois objektiivisuus. Tärppejä toki löytää kuka niitä hakee.
 

Mr. Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks
Kingsman nähty viikonloppuna ja itselle (sekä puolisolle) uppos mainiosti. Omasta mielestä parhaita (ellei paras) leffoja mitä on tullut nyt pariin vuoteen nähtyä. Jostain syystä homma toimi pirun hyvin, vaikka riskit olivat kovat että homma ampuis pahasti yli. Tokihan se ampuikin, mutta siltikin toteutus oli jotain aivan huikeeta. Voi kyllä suositella!
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Dokumenttielokuvan Room 237 katsoin eilen. Elokuvassa käydään läpi 80-luvun parasta elokuvaa (Jatkoajan konsensus = totuus) Hohto (The Shining), ja kerrotaan teorioita siitä, mitä kaikkia piilomerkityksiä Kubrick kätki elokuvaansa ja mitä tarina oikeasti merkitsee.

Jos dokumentin on tarkoitus valottaa Hohtoa ja Kubrickia, se on aika heikko tekele. Jos taas siihen asennoituu dokumenttina sekopäistä, joiden pakkomielle yhtä elokuvaa kohtaan on mennyt pahasti överiksi, on se ihan hauskaa ajanvietettä. Selvähän on, että Kubrick leikittelee elokuvan katsojalla ja kaikki ei todellakaan ole sitä miltä näyttää, mutta nämä dokumentissa esiintyvät hörhöt vetävät ihan liian pitkälle meneviä (ja keskenään ristiriitaisia) johtopäätöksiä pikkuasioista.

Toisaalta pettymys, koska odotin muuta, mutta friikkisirkuksena loppujen lopuksi viihdyttävä leffa.
 

Buster

Jäsen
Sitä sun tätä tullut katseltua viime aikoina. Esimerkiksi suomileffa Henkesi edestä. Muutamastakin suusta kuullut samaa, että hyvinkin mielenkiintoinen moraalidraama ja taitavasti ohjaaja Petri Kowica luo pienehköistä elementeistä jännittävän ja painostavan tunnelman. Laura Birn on hemmetin hyvä. Leffan loppu onkin sitten asia erikseen. Kai siihen joku isompi lopetus pitää saada joo, mutta kyllä se nyt vain tuntui monellakin nakertavan muuten yllättävän hyvän suomileffan tuntumaa. Hitchcockilta muuten löytyy ainakin samansuuntaiset ainekset sisältävä I Confess, mutta ei ole tullut nähtyä.

3D:nä tullut katseltua Outolintu ja Avengers: Age Of Ultron. Molemmat jäivät esikoisistaan. Outolintu vähemmän ja Avengers sitten hieman enemmän. Toki edelleen aika taitavasti Whedon onnistuu noin monella eri hahmolla tasapainoilemaan, sekä kuljettamaan lähes puolihuomaamatta hahmojen kehitystä. Tässä nyt ei vain enää itsellä ollut sitä samanlaista tunnelatausta / vau-elementtiä ja toisaalta taas yksi leppoisa supersankarileffa, josta löytyy iso kasa one-linereita, joista osa osuu ja osa ei. Kaupunkia laitetaan nurin sumean CGI:n seassa ja leffaan kaivetaan jälleen uusi vihollinen, joka esittäytyy meille vain tämän parin tunnin verran. Vuodatus valitettavan negapainotteinen kun kuitenkin ihan rento ja mukavahko leffa kyseessä. Marvelille toki taisi olla täällä omakin ketju, mutta mainitaan nyt lyhyesti tähän samaan syssyyn.

Jörkan Armi elää! tarttunut myös vyölle. Ihan kunnianhimoinen ja sinänsä kiinnostava tekele itselle pitkälti täysin tuntemattomasta henkilöstä. Alun monologissa yksi hemmetin hieno kohta. Haapkylä vetää vahvasti ja tarina tarinan sisällä imee mukaansa. Silti leffan loputtua sitä tuli mietittyä, että jäikö tästä leffasta käteen jotain konkreettista. Tunnenko päähenkilöä yhtään paremmin, edettiinkö tuossa oikeastaan juuri mihinkään.

Muista viime aikoina tiiraillusta sopinee mainita pari klassikkoa. Nimittäin Murnaun Nosferatu ja Griffithin Kansakunnan synty. Pitkään ovat kummitelleet mieleni sopukoissa ja nyt kuluneella viikolla jenkki-Netflixin kautta ne katsoin. Vaikka ainakin Kansakunnan synty on ihan vapaata tekijänoikeudetonta riistaa. Nosferatu taas plagioi Bram Stokerin Draculaa ja tästä johtuen Stokerin leski vaati kuulemma menestyksekkäästi Nosferatun aikanaan tuhottavaksi. Onneksi jotkin printit olivat jo ehtineet maailmalle ja täten leffa säilyi hengissä. Ei ollut ihan ensimmäisiä pitkiä kauhuleffoja, mutta ensimmäinen vampyyrielokuva kuitenkin. Kieltämättä vieläkin ihan vakuuttavahkon näköinen ilmestys Nosferatu. Demoninen. Bela Lugosin Draculoita ei olekaan tullut nähtyä.

Kansakunnan synty taas oli kieltämättä aikamoinen tekele. Jos joskus, niin kenties siinä olisi sensuuria voinut harjoittaa. Eritoten jos ajattelee/spekuloi sen leffan perintöä. Teknisten saavutustensa puolestahan se on nykyisen elokuvakerronnan kulmakivi. Tarinapuolella taas summattuna Ku Klux Klan pelastaa sankarillisesti etelän pahoilta mustilta miehiltä. Suosittelen todellakin katsomista, niin saa pään pyörittelylle aihetta. KKK:han tuolloin leffan ilmestymisen aikoihin oli katoamassa pois, mutta filmi toi uudenlaista pontta touhuun ja jäsenmäärä lähti kovaan nousuun. Lisäksi yhtenä monista mielenkiintoisista yksityiskohdista Kansakunnan synnyllä rahaa tekivät monet muutkin kuin pelkästään ohjaaja, sekä "hienosta" alkuperäismateriaalista vastannut Thomas Dixon. Tuolloin leffalippujen hinnat olivat 15 senttiä, mutta KS:n lippu maksoi 2 dollaria. Leffan teko maksoi siinä 100k dollaria, allekin. Tarkka tuotto ei ole tiedossa ja arviot heittelevät aika vahvastikin aina reilusta kymmenestä miljoonasta lähes 100 miljoonaan. "They lost track of the money it was making", sanoi pääosassa ollut Lilian Gish vuosia myöhemmin. Elokuva periaatteessa synnytti myös Hollywoodin ja sen isot studiot. Paramount, Warner Brothers ja eritoten MGM, jonka perustaja Louis B. Mayer sai keploteltua itselleen todella suuren summan kahisevaa leffan esitysoikeuksista. Eikä tosiaan ilmeisesti ihan rehellisesti. Itse ohjaaja D.W. Griffithän oli kuulemma syvällisesti järkyttynyt saamastaan kritiikistä, eikä hänen mielestään elokuva ollut alkuunkaan rasistinen. Tästä suivaantuneena syntyikin leffa nimeltä Intolerance, joka varmaan on seuraavan klassikkona omalla katsomislistalla sitten joskus.
 

Histo

Jäsen
Suomessahan oli 80- luvulla vaihe, kun elokuvien väkivaltaan suhtauduttiin paniikinomaisesti, eikä ylilyönneiltäkään vältytty. Muistattehan ne aivan piloille leikatut leffat, jotka eivät edes siis usein olleet kovin rajuja. Esimerkiksi Tappavan aseen avausosaa leikeltiin runsaasti, vaikka kyseessä aika pliisu toimintakomedia. Teattereissa menivät kai leikkaamattomina, mutta vuokravideot pilattiin.
Eipä itse asiassa menneet. Toinen hyvä esimerkki on Robocop, joka oli aivan piloille saksittu tullessaan Suomessa ensi-iltaan. Puhumattakaan elokuvista, joita pidettiin sopimattomina, kun niissä pilailtiin Neuvostoliiton kustannuksella. Esimerkiksi Billy Wilderin ohjaama loistava komedia 'Yks, kaks, kolme!" (tähtenään James Cagney) vuodelta 1961 oli Suomessa pannassa 26 vuotta! Nykyisin taitaa olla "sallittu kaikenikäisille". Rennyn Jäätävä polte oli sitten molemmista syistä kielletty.

Seuraavaksi olisi vuorossa kaksi 50-luvun filmatisointia, mm. kaikista Titanic-elokuvista parhaimmat arvosanat saanut A Night to Remember, joka perustuu Walter Lordin samannimiseen romaanimuotoiseen raporttiin yön tapahtumista. Tälle lataan kyllä kovat odotukset, sillä tuo kirja on yksi parhaista lukemistani koskien tätä aihepiiriä ja muutenkin. Ainakaan faktoista ja nippelitiedosta ei pitäisi tulla puutetta.
Brittien aikaansa nähden suurella budjetilla vuonna 1958 tekemä A Night to Remember, eli Titanicin kohtalonyö on loistavasti näytelty ja dramatisoitu versio tapahtumista. Cameron on ottanut siitä paitsi vaikutteita, myös käytännössä suoria kohtauksia (fiktiivisiäkin) omaan elokuvaansa. En ole nähnyt Göbbelsin (natsien) versiota - jossa White Star Linen johtaja Ismay edustaa totuudenvastaisesti (tietenkin) arvatkaapa vaan mitä kansaa - enkä amerikkalaisten tekemää v. 1953 leffaa, mutta veikkaisin että eivät pysty 'kohtalonyötä' ylittämään. Toki mielenkiintoa on sikäli aihetta kohtaan, että pitää nuokin joskus väijyä.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Tampereella oli/on tässä viikonloppuna pari pienimuotoista elokuvafestivaalia käynnissä, Cinemadrome ja Loud Silents.

Cinemadromen alkupalana tuli nähtyä Lost Soul: The Doomed Journey of Richard Stanley's Island of Dr. Moreau, joka kartoittaa 1996 valmistuneen The Island of Dr. Moreau -flopin tekoa ja eksentrisen ohjaaja Richard Stanleyn vaikeuksia studipomojen ja vaativien tähtinäyttelijöiden ristipaineessa. Totuus on tässäkin tapauksessa tarua ihmeellisempää ja monet hyvät naurut tarinan käänteen aiheuttivat absurdiudellaan.

Tänään sitten väijyin Niagarassa mainion yksi nainen vastaan maailma -toimintaleffan Everly, pääosassa Salma Hayek, sekä tahattoman komediallisen italialaisen scifiseikkailun War Between the Planets vuodelta 1966. Taattua laatua kökön retroscifin ystäville.

Huomenna olisi sitten vuorossa Meren kasvojen edessä, kotimainen mykkäelokuva vuodelta 1926, jazztrumpetisti Verneri Pohjolan ja Jussi Lampelan orkesterin livesäestyksellä. Yhtään en tiedä mitä odottaa mutta mielenkiintoista varmasti on tuollainenkin kerran kokea.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Eilen katsoin netflixista dokumenttielokuvan "Dear Zachary: A Letter to a Son About His Father"

Yksi mieleenpainuvimmista dokkareista mita olen koskaan katsonut, ja paska fiilis on seurannut koko yon ja paivan.

Jos etsit merkittavaa katsottavaa, suosittelen ehdottomasti. Jos etsit jotain kevytta ja hyvan fiiliksen jattavaa, tama ei todellakaan ole sita.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Vähän mahdotontahan se on löytää elokuvia, joissa ei mitenkään sotaan tai muuhun viitata Hitlerin kauden aikana, mutta kokeilepa vaikka elokuvaa Good vuodelta 2008 (on Suomi-julkaisuna), pääosassa Viggo Mortensen.

Tämä elokuva tulee "tänään" Neloselta. On ehkä tullut vähän aikaa sitten, sillä elokuva alkaa vasta klo 1.25. Näkemisen arvoinenhan tuo on.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Tulipa katsottua jostain syystä näkemättä jäänyt Boyz n the Hood(1991), tyhmän kuuloisesti suomennettuna Kulman kundit. Olipa yllättävän hyvä leffa! Hyvät näyttelysuoritukset, kaunistelematon hood-kulttuurin kuvaus, joka jollain ilveellä onnistuu olemaan kohtalaisen lämminhenkinenkin kertomus mustien köyhien lähiössä kasvamisesta. Mitkä ovat jatkoaikalaisten suosikit tämän aihepiirin saralta?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Samasta "laajasta" kategoriasta Colors on mielestäni suht hyvä pätkä, joskaan mikään arvostelumenestys se ei tainnut koskaan olla.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
No niin. Nyt on sitten paikattu aukko sivistyksessä ja vihdoin ja viimein katsottu Orson Welssin Citizen Kane (1941). Pienoinen ikuisuusprojekti on ollu että saa ton leffan pois watchlistiltä. Vaikka leffalla on maailman parhaan leffan maine niin odotukset oli alhalla kun oletin että ajan hammas on leffa nakerellu. Mutta hyvä pätkä oli! Ainoastaan pikkaisen häiritsi se että jossain Simpsonien jakasossa oli kopioitu kohtauksia leffasta ja muistin ne kun katsellin leffaa. Samasta syystä tiesin mikä se Rousbud oli joten loppukohtaus ei ollut sen takia niin vakuutava mitä se olisi voinut olla.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ainoastaan pikkaisen häiritsi se että jossain Simpsonien jakasossa oli kopioitu kohtauksia leffasta ja muistin ne kun katsellin leffaa. Samasta syystä tiesin mikä se Rousbud oli joten loppukohtaus ei ollut sen takia niin vakuutava mitä se olisi voinut olla.

Vintiöt-sketsisarjaa seuranneen Trabant Expressin jokainen jakso alkoi Citizen Kane -viittauksella, jossa Kari Hietalahti sanoi "Hakkarainen" ja pudotti sen jälkeen lasipallon aivan kuten CK:ssa. Myös lopputekstien kohdalla matkittiin elokuvan loppua, vaikka "Hakkarainen" ei muistaakseni ollut sama kuin Rosebud.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Tulipa katsottua jostain syystä näkemättä jäänyt Boyz n the Hood(1991), tyhmän kuuloisesti suomennettuna Kulman kundit. Olipa yllättävän hyvä leffa! Hyvät näyttelysuoritukset, kaunistelematon hood-kulttuurin kuvaus, joka jollain ilveellä onnistuu olemaan kohtalaisen lämminhenkinenkin kertomus mustien köyhien lähiössä kasvamisesta. Mitkä ovat jatkoaikalaisten suosikit tämän aihepiirin saralta?

Boyz n the Hood on loistava leffa. Yllätti itsenikin aikoinaan. Suositeltavaa katsottavaa jokaiselle rasismia harrastavalle.
Sanoisin myös että kyllähän American History X paljon tunnetumpana kuuluu kanssa tuohon kategoriaan.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Tulipa katsottua jostain syystä näkemättä jäänyt Boyz n the Hood(1991), tyhmän kuuloisesti suomennettuna Kulman kundit. Olipa yllättävän hyvä leffa! Hyvät näyttelysuoritukset, kaunistelematon hood-kulttuurin kuvaus, joka jollain ilveellä onnistuu olemaan kohtalaisen lämminhenkinenkin kertomus mustien köyhien lähiössä kasvamisesta. Mitkä ovat jatkoaikalaisten suosikit tämän aihepiirin saralta?
Blood in, Blood out on kova.
Samasta "laajasta" kategoriasta Colors on mielestäni suht hyvä pätkä, joskaan mikään arvostelumenestys se ei tainnut koskaan olla.
Colors tuli katseltua jokin aika sitten, ja sitä oli ajan hammas kyllä ikävästi syönyt.
 

Buster

Jäsen
Mad Max Fury Road tuli tiirailtua ja olihan se kova. Lämmittelyksi katsoin pari viikkoa sitten ensimmäistä kertaa ihan kaikki nuo alkuperäiset ja ne ei oikein iskeneet, ainakaan enää. Kakkonen toki paras, mutta kolmosen kohdalla kiitos ja näkemiin kun elokuva vaihtui Peter Paniksi. Tämä uusi tarjosi vajaan parin tunnin edestä täyttä toimintaa ja moottoreiden pauhua. Dialogi on aika minimaalista, mikä tuntuu ihan oikealta ratkaisulta. Ei vauhti varsinaisesti täysin pääse katkeamaan missään kohtaa, vaikka pieniä hengähdystaukoja aina välillä tarjotaankin. Isolla budjetilla on viimeinkin saatu tuo maailma, hahmot, sekä kaikki hulluus oikealle tasolle. Hyvinkin viihdyttävä kesäleffa siis ja kyllä tuolle jonkun kasin voisi iskeä.

Mitäs tässä välissä on tullut tsekkailtua... Avengers 2 tuli ja meni. Ei enää toista kertaa putkeen tuo kaava ihan jaksanut kantaa. Ex-Machina tuli tsiigailtua myös, mutta jotenkin en täysin päässyt koko elokuvaan edes mukaan. Voisi sanoa, että Alex Garland teki paljon parempaa työtä tässä tapauksessa ohjaajana kuin käsikirjoittajana. Jäin miettimään tiettyjä aukkoja leffassa, osa pieniäkin. Pääosassa robottina häärinyt Vikanderkin oli ehkä omaan makuun aavistuksen liian ihmismäinen. Oscar Isaacs taas muistutti ulkonäöllisesti aavistuksen Marc Ruffaloa Foxcatcherista ja vaikutelmaa kasvatti suuresti se kun Ruffalon roolihahmon kuvan satuin juuri samana päivänä näkemään katsellessani Graham Norton showta Youtubesta. Tuli keskityttyä siis hieman epäolennaisuuksiinkin ja kenties täten leffa ei kyllä itselle päässyt trilleriksi kasvamaan.

Ei ole tainnut vuosiin tulla katseltua näin vähän leffoja kuin nyt lätkäkisojen aikana. Vain kaksi sitten kisojen alkamisen. Siihen se näyttäisi jäävänkin vieläpä.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Mad Max: Fury Road

Kävin katsomassa eilen George Millerin uusimman Mad Max -elokuvan, Fury Roadin, ja voin ihan rehellisesti sanoa, etten ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa: turboahdettua toimintaa, räjähdyksiä ja mielipuolista kaahaamista riittää koko kaksituntisen verran, mutta ennen kaikkea kyseessä on mielestäni äärimmäisen koskettava, liikuttava ja lämminhenkinen elokuva. Kylmien väreiden puoliintumisaika ei ole näköjään vieläkään tullut vastaan, kun kokemusta muistelee näin puoli vuorokautta myöhemmin.

Millerin dystopiakuvaus ei turhia selittele eikä pohjustele, vaan tempaa katsojan tukahduttavan autiomaan kuumuuden kouriin ja houreisiin maisemiin, jossa ihmiskunnan rippeet taistelevat olemassaolonsa puolesta: kaikki sivistysvaltioille ominaiset yhteiskunnan rakenteet, puitteet ja kulissit ovat romahtaneet, mutta toiset sortavat edelleen toisia ja kauppaa käydään milloin milläkin, kuten ihmislajille tyypillistä on. Leffan nimihenkilö, entinen poliisi Max (loistava Tom Hardy), pakenee hiekan ja kaiken muun sotkun seassa muistojaan ja takaa-ajajiaan, mutta elokuvan todelliseksi päähenkilöksi nousee ilmiömäinen Furiosa-taistelijatar (aivan käsittämättömän huikea Charlize Theron).

Menemättä sen tarkemmin elokuvan opetukseen tai sanomaan, toivoisin todella, että elokuvan näkisi jokainen omaa asiaansa sokeasti uskova ja sen edestä tauottomasti vauhkoava feministi, sovinisti, kapitalisti, kommunisti, imperialisti - tai mikä tahansa -isti; ihmisten hyvyyttä, sankarillisuutta ja solidaarisuutta ei nimittäin elokuvassa kategorioida alkuunkaan sukupuolen, iän eikä minkään muun vastaavan perusteella. Mielestäni onkin hyvin kummallista, että Fury Road on kuvattu jossakin arvosteluissa feministisenä manifestinä. Kerronnallisesti kyseessä on toki ilmiselvä kunnian- ja arvostuksen osoitus kauniimmalle sukupuolelle, minkä naiset ehdottomasti ansaitsevat aina osakseen, ja ohjaaja Miller saa puolestaan osakseen oman varauksettoman arvostukseni poikkeuksellisen rohkealla tarinallaan.

Elokuvan visuaalinen lumoavuus ja tunnelman hengästyttävyys sekä - mikä tärkeintä - sisällöllinen sovinnollisuus, aitous ja vaikuttavuus ovat aivan omaa luokkaansa, ja lopputekstejä edeltävä runo nivoo yhteen kokonaisuuden uskomattoman hienolla tavalla. Mestariteos.

* * * * *
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Olipa muuten yllättävänkin hyytävä ja ahdistava tämä kanadalainen kauhu-/jännityselokuva Backcountry, joka hyvin löyhästi perustuu tunnetun "Grizzly Manin" eli Timothy Treadwellin ja hänen tyttöystävänsä traagiseen loppuun kesällä 2003, kun nämä tulivat syödyiksi karhun toimesta...

...elokuvana varsin mainio, tietysti toi mieleen tuon Herzogin tekemän dokkarileffan tästä oikeasta tapauksesta. Sanoisin kuitenkin niin, että suosittelen elokuvaa. Toki vain niille, jotka muutenkin ovat persoja tällaisille luonnossa tapahtuville pätkille.

Backcountry imdb:ssä:Backcountry (2014) - IMDb
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Kävin katsomassa Child 44 nimisen elokuvan. Päänäyttelijänä loistava Tom Hardy, tuottajana Ridley Scott. Elokuva kiellettiin Neu.., eikun Venäjällä voitonjuhlien alla. Yritin etsiä leffaa Suomen teattereista, mutta sitä ei näköjään ole otettu levitykseen. Päätös tuntuu käsittämättömältä. Elokuva oli todella hyvä kuvaus neuvostojärjestelmästä 1950-luvun alussa. Poliittisen eliitin hyvinvointi versus kansalaisten pelko ja terrorisointi. Natsi-Saksan järjestelmän pahuus on tuotu verkkokalvoille elokuvien muodossa moneen kertaan, mutta Neuvostoliiton yhteiskunnan sairautta ei ole aiemmin tällä tavalla käsitelty elokuvissa, ei ainakaan itsellä tule heti mieleen.

Historiaa rakastaville löytyi muutamia nippelifaktoja, kuten alukukohtauksessa, jossa Berliinin valtiopäivätalon katolle punalippua nostaneen sotilaan käsi oli täynnä rannekelloja.

Elokuvan jälkeen tuli olo, että voisko joskus kumminkin laittaa päälle sellaisen "Kiitos! 1939-1945"- paidan. Paljosta olemme velkaa eräälle sukupolvelle, vaikken miksikään militaristiksi itseäni mielläkkään. Neuvosto-perheen paratiisin olot eivät tainneet niin auvoisia olla. Ihmetellä täytyy, miten Stalinia ja tuollaista järjestelmää jotkut ihailivat tai ihailevat yhä.

Child 44 Official Trailer #1 (2015) - Tom Hardy, Gary Oldman Movie HD - YouTube
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Mad Max: Fury Road nähty. Menkää katsomaan jos ylipäätään pidätte toimintaelokuvista. Huikean visuaalinen taideteos jota tähdittää uskomattoman hieno musiikki. 10/10. Pitkästä aikaa elokuva jolle voi varauksetta antaa tuollaiset pisteet. Menee itselläni elokuvien top 10:iin.

-Tinke
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Mad Max: Fury Road: keskinkertaista, helposti unohdettavaa ja muovisen oloista perustoimintaa, jossa tuntuu olevan jonkinlainen George Miller -lisä arvosteluissa, muuten ei suitsutusta voi käsittää. Kyllähän tuon kertaalleen läpi katsoi, mutta ei se erityisesti säväyttänyt edes Turun Kinopalatsin ykkössalissa, joka on maan suurimpia. Vastaavaa takaa-ajotoimintaa on nähty jo monesti, eikä sen pitkittäminen kahden tunnin lähes aivottomaksi ryskeeksi sitä mitenkään parantanut.

Plussaa lähinnä vain sopivan friikeistä hahmoista, vaikkka niitäkin on jo ennen nähty. Tom Hardy oli ihan ok pääroolissa, vaikka miesparka tuntuukin olevan turhan usein rooleissaan naaman osittain peittävän maskin kanssa.

Ei tästä voi puhua samana päivänäkään legendaarisen The Road Warriorin eli toisen Mad Maxin kanssa, kuten ei myöskään ensimmäisen Mad Max -elokuvan. Kolmas eli Beyond The Thunderdome ei nyt niin ihmeellinen ollut, mutta oli siinäkin enemmän sisällöllistä pointtia kuin tässä. Ei Fury Road mitenkään erityisen kelvoton lajissaan ollut, päin vastoin, mutta sitä samaa ryminää ja ryskettä se oli kuin keskiverto Transformers, Fast and Furious -sarjan keskinkertaisimmat osat tai mikä tahansa 1980-luvun jälkeen tullut post-apokalyptinen toimintaleffa, jossa on niittiä, kromia ja friikkejä.

1980-luvulla tämä olisi ollut vielä tuoreempi, nyt se on vain jälkijättöinen yritys tehdä moderneilla efekteillä sitä samaa, mikä jo tehtiin paljon ansiokkaammin 1980-luvulla. Alkuperäiset kaksi Mad Maxia ovat edelleen klassikoita lajissaan, tämän leffan taas unohtaa viimeistään ensi vuoteen mennessä tai luultavimmin jo silloin kun seuraava uusi megamättötoimintahurjastelu tulee teattereihin. Onneksi en elokuvaa käynyt 3D-versiona katsomassa, siitä olisi tullut viimeistään puolivälissä migreeni sekavan silppueditoinnin ja päin kameraa lentävien rattien takia.

Jos tähtinä pitäisi elokuva arvostella, niin kaksi tähteä viidestä. Ei yhden tähden roskaa, mutta ei myöskään edes kolmen tähden tasoa. Kerran katsottava, ajoittain viihdyttävä, nopeasti unohdettava.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Katsoin kaksi ensimmäistä The Hunger Gamesia, nämä oli kaiketi jotain maailmanmenestyksiä. Jostain nimi on ainakin melkoisen tuttu. Ihan kelvollisia lasten seikkailuelokuvia, mutta todella pahasti ylipitkiä molemmat. Taas kun on käytetty jänniä tietokone-efektejä, niin se jollain tavalla oikeuttaa sitten käyttämään niitä runsaasti kerran ruvettiin.

Pääosan tyttökin oli aivan mitäänsanomaton, olisi mukavampi katsoa, jos päähenkilöön rakastuisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös