Jatkoajan leffakerho

  • 2 334 786
  • 12 061

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Menee ehkä väärään ketjuun mutta miksi ihmeessä leffoja pitää latailla laittomasti (heikommalla usein kuin fullHD-laatu) ja katsella? Rahan puute? Anarkia? Kiire - laffat tulevat nykyään hyvin nopeasti tännekin jenkkien ensi-iltojen jälkeen, joskus joku iso leffa saattaa olla jopa samaan aikaan. Bluray julkaisutkin tulevat säällisen nopeasti.
Minä ainakin haluan katsoa leffan joko teatterissa tai kotiteatterihuoneessani.
Joidenkin tv-sarjojen latailun ymmärrän tavallaan (ei näy Suomessa/Tuskin tulee Suomeen/näkyy vuosia jäljessä).

Koska 95% leffoista on sellaista paskaa etta oksat pois. Ne hyvat ostetaan sitten omiin kokoelmiin kun ne on hyviksi todettu.

Ja itse ainakin yleensa odotan 1080p julkaisua ennen kuin lataan, ja katson sen kotiteatterissa. 1080p julkaisut tulevat yleensa nettiin muutama viikko ennen kuin blu-rayta alkaa loytymaan kaupasta. Jotkut kylla latailevat niita teatterissa kuvattuja versioitakin jos on kova kiire nahda leffa eika ole varaa leffaan menna katsomaan, ne ovat yleensa netissa pian ensi-illan jalkeen.

Kunnon kotiteatteriin kuuluu joku sellainen laite joka pystyy toistamaan ladattuja tiedostoja, ja suurin osa nykypaivan vehkeista siihen pystyykin. Itse laitan kaikki ladatut "varmuuskopiot" suoraan palvelimeeni joka on kaapissa ja sisaverkon kautta voin sielta toistaa leffat vaikka PS3'lla, samsungin smart tv:lla, Roku mediasoittimella tai lapparilla ja tabletilla.

Siina nyt joitain syita. Se on kaytannollista, voit paattaa minkalaista taidetta tuet rahallisesti tsekkaamalla sen etukateen, ja se on myos ilmaista.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Menee ehkä väärään ketjuun mutta miksi ihmeessä leffoja pitää latailla laittomasti (heikommalla usein kuin fullHD-laatu) ja katsella? Rahan puute? Anarkia? Kiire - laffat tulevat nykyään hyvin nopeasti tännekin jenkkien ensi-iltojen jälkeen, joskus joku iso leffa saattaa olla jopa samaan aikaan. Bluray julkaisutkin tulevat säällisen nopeasti.
Minä ainakin haluan katsoa leffan joko teatterissa tai kotiteatterihuoneessani.
Joidenkin tv-sarjojen latailun ymmärrän tavallaan (ei näy Suomessa/Tuskin tulee Suomeen/näkyy vuosia jäljessä).

Periaatteeni on se, että mikäli minun ei ole mahdollista käydä katsomassa leffaa teatterissa (mite teen hyvin harvoin) tai ostaa sitä tavalla tai toisella itselleni, en myöskään turvaudu vilpillisiin keinoihin hankkiakseni leffan itselleni ja tällaisena vilpillisenä keinona pidän ehdottomasti laitonta lataamista. Sama pätee myös musiikkiin.

Sen tavallaan hyväksyn, että leffasta tai vaikkapa yhtyeen musiikista jotain kokemusta ja tietoa hakiessaan katsoo trailereita tai lyhyitä otteita leffasta tai kuuntelee yksittäisiä kappaleita vaikkapa youtuben kautta - tämän toiminnan ymmärrän ja hyväksyn.

Perimmainen idea omassa toiminnassani on se, että tekijä saa tavalla tai toisella jonkinlaisen korvauksen teoksestaan, olipa kyse elokuva, musiikkikappale tai kirja tms. En siis itse edes latailisi mitään mielenkiintoista sarjaakaan netin kautta sillä perusteella ettei sarja nyt näy Suomessa tai ettei se koskaan näkyisi tai näkyisi vasta vuosien kuluttua. Mutta kuten sinä, minä jollain tasolla kuitenkin ymmärrän tällaisen toiminnan.

vlad.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Coenin veljesten elokuvista sen verran, että Fargo kannattanee katsastaa uudestaan, koska aikoinaan kun sen katsoin en oikein osannut sanoa yhtään mitään oliko kyseessä hyvä leffa vai ei. Nyt jälkikäteen kun ajattelee Coenin veljeksiä ja Buscemia yhtälönä, niin eihän lopputulos voi olla mitään muuta kuin loistavaa. Eihän?

Kannattaa myos katsoa tuo Fargo TV sarja joka on todella fiksusti toteutettu "Coen tribuuttisarja". Siina on hahmoja ja kohtauksia jotka ovat selkeita viittauksia moniin Coen leffoihin, vaikka ne eivat olekaan taysin samoja hahmoja tai taysin samoja kohtauksia. Yllatyin todella positiivisesti koska en olisi uskonut etta siita olisi pitanyt mitaan sarjaa tehda. Coen fanille kuitenkin ehdottoman hyva sarja, viittauksia loytyy lahes kaikkiin elokuviin. Nayttelijakaarti on myos huikea, ja tunnelma on hyvin samankaltainen kuin Fargo leffassa. Yah! You betcha!
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Menee ehkä väärään ketjuun mutta miksi ihmeessä leffoja pitää latailla laittomasti (heikommalla usein kuin fullHD-laatu) ja katsella? Rahan puute? Anarkia?

Minä ainakin haluan katsoa leffan joko teatterissa tai kotiteatterihuoneessani.
Joidenkin tv-sarjojen latailun ymmärrän tavallaan (ei näy Suomessa/Tuskin tulee Suomeen/näkyy vuosia jäljessä).

Ei nyt tokikaan väärään ketjuun vaan aivan oikeaan. Minun elämääni ei hetkauttaisi, vaikka en näkisi enää koskaan yhtään elokuvaa. En omista televisiota enkä varsinkaan kotiteatterihuonetta. Ei helvetti. Sinä saat haluta katsoa mitä haluat ja missä haluat.

En ole varmaankaan koskaan nähnyt elokuvaa fullHD-laadulla tai ex-lankomiehellä kyllä joskus jotain katsottiin. Minulle riittää aivan hyvin tämä 18.4" läppärin näyttö ja latailen aina leffoja mitä en suurinta osaa koskaan edes katso. Se nyt on vain omalla kohdallani helpompaa selata torrentien tarjontaa kuin rekisteröityä eri palveluihin ja kaivaa luottokortteja sun muita. Ei se rahasta ole kiinni ja muutenkin katsoo mielummin omalta kovalevyltä kuin striimiltä.

Eikä elokuva ole minulle mikään katselukokemus. Välillä jotain kurkistelee. Jotenkin tuntuu siltä, että kaikkien oletetaan katsovan elokuvia, mutta miksi ihmeessä sen pitäisi niin olla.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Eikä elokuva ole minulle mikään katselukokemus. Välillä jotain kurkistelee. Jotenkin tuntuu siltä, että kaikkien oletetaan katsovan elokuvia, mutta miksi ihmeessä sen pitäisi niin olla.

No kai se nyt tassa ketjussa on jonkinlainen edellytys etta katsoo elokuvia eika esim. aloita elokuvia ja lahde sitten tiskaamaan ja tulee puolen tunnin paasta takaisin ja ihmettelee miksi kaikki leffat on niin saatanan sekavia.

Ymmartaisin kysymyksen paremmin jos tama olisi "Mita valikoit taustameteliksi kun selaat nettia" ketju.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
No kai se nyt tassa ketjussa on jonkinlainen edellytys etta katsoo elokuvia eika esim. aloita elokuvia ja lahde sitten tiskaamaan ja tulee puolen tunnin paasta takaisin ja ihmettelee miksi kaikki leffat on niin saatanan sekavia.

Ymmartaisin kysymyksen paremmin jos tama olisi "Mita valikoit taustameteliksi kun selaat nettia" ketju.

Ei mutta kyllähähän jotkut ihmiset ostavat pölynimurinkin ja katselevat sitä välillä ohimennen ja ajattelevat, että pitäisi tuotakin joskus käyttää. Sinänsä sama se on millainen se imuri on, jos se nyt vain jotain imee. Jotkut työntävät sinne kikkelinsäkin, kun laitteen eli tuotteen käyttötarkoituksen voi käsittää monella eri tavalla.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Okei, nyt kuulin juuri jenkeistä että Pirate bay on ottanut ekan Exp.3 torrentin pois (tätä en tiedä koskaan tapahtuneen) mutta pari uutta on tullut tilalle - näidenkin kommenteissa ihmetellään miten TPB on saatu taipumaan. Huhu kertoo että tämän leffan vuotajia todellakin jahdataan. En tosiaan muista koskaan kuulleeni samanlaista.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Huhu kertoo että tämän leffan vuotajia todellakin jahdataan. En tosiaan muista koskaan kuulleeni samanlaista.

Tämä tosiaan vaikuttaa melkoisen suurelta tapaukselta, kun vastaavan kokoluokan vuotoa ei ole tainnut vielä sattua (uutisoivat juu jostain wolverine-mitättömyydestä tosin). Tiedä sitten millainen vaikutus tällä on jatkossa screeneripolitiikkaan, kun jotkut mediatahot saavat noita lähes pyytämättä. Toisaalta kun elokuvista arvosteluita etukäteen mainostarkoituksessa kirjoitetaan, niin taaskaan sen yhden syyllisen kiikkiin saaminen ei poista mahdollisuutta seuraavasta. Kiinnostava keissi kävi miten kävi, ehkä tässä on taas yksi ennakkotapaus. Vuotojahan on tapahtunut vuositolkulla, mutta en kyllä muista että koskaan näin aikaisin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tämä tosiaan vaikuttaa melkoisen suurelta tapaukselta, kun vastaavan kokoluokan vuotoa ei ole tainnut vielä sattua (uutisoivat juu jostain wolverine-mitättömyydestä tosin). Tiedä sitten millainen vaikutus tällä on jatkossa screeneripolitiikkaan, kun jotkut mediatahot saavat noita lähes pyytämättä. Toisaalta kun elokuvista arvosteluita etukäteen mainostarkoituksessa kirjoitetaan, niin taaskaan sen yhden syyllisen kiikkiin saaminen ei poista mahdollisuutta seuraavasta. Kiinnostava keissi kävi miten kävi, ehkä tässä on taas yksi ennakkotapaus. Vuotojahan on tapahtunut vuositolkulla, mutta en kyllä muista että koskaan näin aikaisin.
Käyttäjä Drarbg on ilmeisesti saatu kiinni/todettua ensimmäiseksi vuotajaksi. Tästä leffasta ei ole jaettu screenereitä, vain hyvin valikoituja yksityisnäytöksiä ilmeisesti. Siksikin ihmetyttää miten on päässyt vuotamaan.
Nuo teattereissa näytettävät vaativat joka kerta muuttuvan avaimen joten siksikin hämmästyttää.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Olen nähnyt aikoinaan Ruggero Deodaton ohjaman Cannibal holocaustin vhs-formaatissa, tuossa jokin aika sitten hankin sen dvd-formaatissa itselleni ja nyt kyseinen filmi tuli katsottua uudelleen. Jokaisella elokuvan nähneellä on varmasti oma mielipiteensä siitä, joillekin se on "kasa paskaa" ja toiset pitävät sitä kulttimaineensa ansainneena taidonnäyteenä - minulle se on oikeastaan molempia.

Tavallaan se on elokuva, jossa hyvin alkeellisin keinoin herätetään puistatusta katsojissa ja epäilemättä eläinten tappaminen kuuluu tähän kategoriaan kuin myös useat hyvin voimakkaat raiskauskohtaukset, näiden perusteella elokuvaa voidaan pitää "kasana paskaa" jolla ei suuren suurta arvoa ole muuta kuin puistattavana viihteenä - mutta onko leffalla muutakin arvoa?

En ryhtyisi tuomitsemaan elokuvaa näin helposti vaan pyrkisin katsomaan sen taakse ja tavoittamaan sen - kenties kuvitteellista sanomaa - ja tällöin elokuva on eräänlainen osoitus länsimaisen yhteiskunnan rappiosta, jossa viihteen alttarille ollaan valmiit uhraamaan kaikki - kunhan vaan nauha pyörii!

Minulle Cannibal holocaust on siis muuta kuin kuin puistattavaa viihdettä - mitä se myös on, mutta se on myös eräänlainen merkkipaalu elokuvataiteen historiassa ja se kertoo hyvin paljon tekijöistä ja näyttelijöistä kuin myös katsojista - siis myös minusta, sillä katsoinhan minä sen vaikka tiesin mitä sieltä tulee, vaikka tiesin, että sen eräs tehokeino on puistattavassa todellisessa eläimiin kohdistetuissa väkivallanteoissa ja epämääräisissä voimakkaan seksuaalisissa raiskauskohtauksissa. Ja silti minä katsoin sen ja katsoisin uudelleen...

Elokuvassa on hyvin vaikea samaistua kehenkään näyttelijöistä, jopa antropologi Monroe on kaikesta kirkasotsaisuudestaan huolimatta henkilö, johon on vaikea samaistua - jonka nahkoihin on vaikea sonnustautua, puhumattakaan sitten muista elokuvan näyttelijöistä. Mutta kenties tässä on myös eräs elokuvan voimakeinoista, ihminen on pakotettu katsomaan inhottavia kohteita ja sellaisten henkilöiden "tarinaa" joita kenties jopa inhoaa, tai olla katsomatta ja sulkea tv sekä silmänsä.

Cannibal holocaustissa oli useita hyvin voimakkaita kohtauksia, eikä ihme, että aikanaan sen tekijöitä epäiltiin snuff-filmin tekemisestä ja että näyttelijöitä olisi oikeasti tapettu filmiä tehtäessä - mitä ei kuitenkaan ollut tapahtunut. Hyvin voimakas oli myös paikoin tavattoman yksinkertainen mutta pureva Riz Ortolanin musiikki.

Vaikka tietyssä mielessä pidin elokuvasta ja sen voimakkaasta sanomasta en kuitenkaan osaa suositella sitä - se on monelle varmasti liian voimakas kokemus ja hyvin vastenmielinen elokuvana, sellainen jota ei halua katsoa ja jonka katsottuaan toivoo ettei olisi katsonut sitä.

vlad.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
No kai se nyt tassa ketjussa on jonkinlainen edellytys etta katsoo elokuvia eika esim. aloita elokuvia ja lahde sitten tiskaamaan ja tulee puolen tunnin paasta takaisin ja ihmettelee miksi kaikki leffat on niin saatanan sekavia.

Ymmartaisin kysymyksen paremmin jos tama olisi "Mita valikoit taustameteliksi kun selaat nettia" ketju.

Yleensä ketjuihin kirjoitetaan ketjuun liittyvää asiaa. Onko tässä kerhossa kuitenkin jotain pääsyvaatimuksia? Kai otteluketjuunkin saa kirjoittaa silloin, kun menee peliin tai on tullut sieltä, vaikka se olisi kauden ainoa ottelu minkä näkee?

En todellakaan pidä elokuvia taustametelinä, sitä en ymmärrä ollenkaan. Joko katsoo tai ei katso. Tietenkin taukoja voi pitää ja jos vaikka Jatkista selaa elokuvan aikana, niin silloin on aina pause päällä. Sitäkin voi tapahtua, että muistaa tunnin päästä niin joo se leffa. Onko se silloin välttämättä edes katsojan vika vai voiko olla myös niin, että se raina on oikeasti aika huono? Kieltämättä voi olla niinkin, että se on liian hyvä ja monimutkainen ja siksi sitä ei jaksa katsoa.

Otin esille tämän The Expendables 3 -tilanteen, koska se kiinnostaa itseäni ja muistin trilogiasta tässä ketjussa aika paljon puhutun muutenkin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Thomas Vinterbergin Jahti (Jagten) on eräs väkevimpiä jollei jopa väkevin draamaelokuva viimeisimpien vuosien ajalta. Elokuvassaan Vinterbergin onnistuu luomaan täydellisen kuvauksen yhteisöstä, joka ajautuu epäinhimilliseen vainoon yhden pienen mitättömän valheen seurauksena ja kuinka tämän vainon myötä yhden ihmisen - täysin viattoman - elämä on tuhoutua lähes täysin ja kuinka elokuvan loppuessa näemme raadollisella tapaa sen ettei se tahra - pedofiilin tarha - välttämä kaikkoa vaikka totuus tulisi julki ja vaikka paljastuisi se, että kaikki tämä jahti sai alkunsa pienen tytön mitättömästä valheesta.

Elokuvasta tekee tavallaan väkevämmän Vinterbergin loistavan ohjaustyöskentelyn ohella se, että se tylyllä tavalla kertoo sen kuinka yhteisö voi ajautua vainoharhaisuuteen ja tilanteen ymmärtämisen tekee raadolliseksi se, että tällaisia tilanteita on ollut monia - jokainen meistä muistaa 90-luvun alkupuolen "pedofiili-" ja "insestivainot", jolloin mitättömien valheiden tai suoranaisten väärien ilmiantojen - kostojen - tähden kovin monen, pääasiassa miehen, elämä tuhoutui täysin ja vaikka heidät todettiin syyttömiksi kaikkiin syytöksiin. Monen kohdalla maine oli peruuttamattomasti mennyt ja ainoa mahdollisuus oli muuttaa paikkakunnalta pois. Riittää, että muutama ihminen ajattelee "entäpä jos syytökset pitivätkin paikkansa" ja jos tätä ajatusrakennelmaa tukee häiriintynyt osapuoli, joka edelleen jatkaa panettelua ja ihmisten manipulointia, niin tämä tahra ei välttämättä koskaan lähde pois. Aivan tällainen asetelma Vinterbergin elokuvassa ei ollut, siinä oli kyse viattomasta lapsen valheesta ja aikuisten herkkäuskoisuudesta, mutta elokuvan loppu kuitenkin paljastaa sen, että jollekin on jäänyt jotain kaihertamaan mielen pohjalle siitä huolimatta, että Lucasin maine on tullut puhdistettua. Lucasina loistava Mads Mikkelsen.

Elokuva ei ollut yksin Lucasia näytelleen Mads Mikkelsenin näytöstä vaan elokuvan henkilögalleria kaikkiaan on hyvin tasapainoinen ja onnistunut, voidaan sanoa, että jokainen näyttelijä - pienimpiä rooleja myöten onnistui roolissaan oikein hyvin ja oli omalla tavalla merkittävässä roolissa luomassa elokuvasta sitä mikä se lopulta on. Jännite elokuvan hahmojen välillä on hyvin uskottava, Lucasin ohella Klaran isä Theo - Lucasin paras ystävä, tuo oman voimakkaan suorituksensa tähän elokuvaan ja hänestä on kaikella tapaa aistittavissa se sisäinen taistelu jonka parissa hän on hänen hiljalleen tajutessa sen, että todellisuus ei vastaa hänelle kerrottua. Tuska ja epävarmuus ja lopulta varmuus todellisuudesta kuvastui hänestä todella loistavalla tavalla.

Henkilökohtaisesti Jahti vaikutti minuun hyvin voimakkaasti. Se on loistava elokuva ollen samalla myös tietyllä tavalla hyvin ahdistava, ahdistavaksi sen teki elokuvan todellisuuden tuntu, se olisi voinut olla loistavan draaman sijaan totisinta totta. Sitä katsoessa tunsi samaistuvansa eri hahmoihin, Lucasin tilanne tuntui epätoivoiselta ja epätodelliselta - sydäntä kouraisevalta. Toisaalta se kuinka yhteisö reagoi ja ajautui vainoharhaisuuteen teki ihmisistä yhdellä kertaa hyvin uskottavia, julmia mutta myös inhimillisiä - heillä oli tunteet ja moni koki tekonsa oikeutetuksi. Pervessin julma kohtelu oli heidän mielestä oikeutettua ja kaikella tapaa hyväksyttävää, olihan hän tehnyt heidän mielestä mitä julmimman teon lapselle - käyttänyt tätä hyväksi. Ja kaikki alkoi vain pienestä vähäisestä valheesta...

vlad.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Netflixistä katselin pari vuotta sitten tehdyn dokumenttielokuvan The Impostor. Dokumentti kertoo tarinan, joka fiktiivisenä elokuvana tulisi helposti leimattua naurettavan epäuskottavaksi, mutta niin vaan tapahtui.

13-vuotias Nicholas katosi kotoaan Teksasissa vuonna 1994, ja kolme vuotta myöhemmin parikymppinen ranskalainen huijari keksi esittää olevansa Nicholas ja onnistui huijaamaan paitsi useita poliiseja ja muita virkamiehiä, myös kadonneen pojan perheen, joka otti hänet avosylin vastaan, vaikka tämä ei näyttänyt ollenkaan esittämältään pojalta.

Dokumentti on mainiosti tehty ja tarina mielenkiintoista seurattavaa, mutta loppupuolella alkoi vähän tuntua siltä, että dokumentin tekijän tavoite oli enemmän manipuloida katsoja ajattelemaan ja tuntemaan jotakin kuin kertoa tämä tarina. Välillä elokuva tuntuu ohjaavan katsojaa tiettyyn suuntaan, mutta myöhemmin paljastaakin jotakin päinvastaista. Sanoisinkin, että mainio ja otteessaan pitävä elokuva, mutta dokumenttina vajavainen.
 

susi

Jäsen
Piratismia harrastavat ovat kyllä aika velikultia.

Yksi puolustaa sitä sen takia, että omaa sisäverkot ja serverit jotka tarjoaa mahdollisuuden kätevään monilaitekatseluun. Ainoo pikkupaha että sisältö onkin sitten laittomasti hankittua.

Toinen oikeuttaa tekonsa sen johdosta kun 95% leffoista on paskaa ja ei kaikesta halua maksaa, mutta silti kaikkea on pakko katsoa? Sama juttu kun menisin R-kioskiin, ottaisin 100 lehteä kyytiin ja maksaisin vain viidestä "koska nää muut on vaan tällaisia roskalehtiä".

Itselle Netflix+HBO+satunnaiset leffavuokraukset on toiminut hyvin ja voin katsoa näitä lähes missä tahansa ja missä vain joko TV:n, padin tai esim. kännyn kautta, laillisesti.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sama juttu kun menisin R-kioskiin, ottaisin 100 lehteä kyytiin ja maksaisin vain viidestä "koska nää muut on vaan tällaisia roskalehtiä".
Ei se nyt ihan sama juttu ole. Sama asia olisi puhelimella ottaa kuvia R-kioskin lehdistä ja tämän jälkeen laittaa lehdet takaisin myyntiin.

Itse katselen Netflixiä.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Onhan tuo piratismi ja sen lieveilmiöt aika ikäviä. Jotkut ovat käyttäneet sitä hyödyksikin. Esimerkiksi koomikko/näyttelijä Gabriel Iglesias hehkuttaa twitterissä että hänen uusin elokuvansa Fluffy Movie on oli avausviikonloppunaan eniten bootleg-kopioitu julkaisu. Markkinointia se voi olla. Jotkut päästävät tahallaan, leffan nettiin jotta siitä saadaan kohu ja se kohu myy enemmän leffalippuja.

Itseäni harmittaa hieman että jotain kulttisuosioon nousseita leffoja ei tule suomijulkaisuna. Esimerkiksi Mad Max trilogian ensimmäinen, ja se legendaarisin osa, oli pitkään julkaisematta suomi-julkaisuna. Se virhe tosin jälkikäteen korjattiin uuden bluray-boksin muodossa. Onhan näitä muitakin. Mahtava No Man's Land (Charlie Sheen ja D.B. Sweeney pääosissa) ja vuoden 1986 remake Pieni Kauhukauppa -leffojen suomijulkaisusta ei edelleenkään ole tietoa. Netistä varmaan piraattiversiot suomi subeilla löytyisi jos etsisi. Minä puolestaan olen tehnyt niin että olen ostanut nämä elokuvat brittijulkaisuina. Olen "ripannut" näistä levyistä elokuvan ääniraitoinen ja teksityksen pois. Seuraavaksi olen korvannut englanninkielisen kuulovammaisille tarkoitetun tekstityksen itse suomentamani teksityksellä ja sen jälkeen polttanut dvd-levyn jolloin olen saanut oman suomi-julkaisuni. Onko se laitonta kun sitä ei myydä eikä jaeta kenellekään? Oletan että ei ole koska se on kuitenkin periaatteessa varmuuskopio. Tietokoneella näistä leffoista ei ole varsinaisesti mitään jäljellä. Olen deletoinut tiedostot pois, mutta kaipa osa niistä vielä kovalevyllä on siellä eihän tollainen pehmeä deletointi sitä suoraan sieltä poista. Ainakaan kokonaan.
 
Olen "ripannut" näistä levyistä elokuvan ääniraitoinen ja teksityksen pois. Seuraavaksi olen korvannut englanninkielisen kuulovammaisille tarkoitetun tekstityksen itse suomentamani teksityksellä ja sen jälkeen polttanut dvd-levyn jolloin olen saanut oman suomi-julkaisuni. Onko se laitonta kun sitä ei myydä eikä jaeta kenellekään? Oletan että ei ole koska se on kuitenkin periaatteessa varmuuskopio. Tietokoneella näistä leffoista ei ole varsinaisesti mitään jäljellä. Olen deletoinut tiedostot pois, mutta kaipa osa niistä vielä kovalevyllä on siellä eihän tollainen pehmeä deletointi sitä suoraan sieltä poista. Ainakaan kokonaan.

Ei tietenkään ole laitonta, kun se on omaan käyttöön. Sama kuin ostaisit moottorisahan ja parantelisit sen käytettävyyttä. Et riko mitään lakia, mutta jos lähdet kauppamaan sahaa parannuksillasi yleiseen jakoon, niin tällöin rikot tuotteen suojaa.

Jos jakaisit tiedostoa olisit rikosoikeudellisesti vastuussa, jos vastaaja tekisi sinusta rikosilmoituksen. Muuten poliisi ei puutu asiaan. Käytännössä ne, jotka lataisivat elokuvaasi eivät tekisi mitään väärää.

Elokuvan lataaminen torrentina ei ole laitonta, vaan moitittavaa toimintaa. Tällöin lataajia ei voida syyttää, eikä rankaista vain "moittia."

Elokuvien jakaminen on laitonta, mutta toisaalta siitä ei voida aloittaa tutkintaa tai rangaista, ellei esim. tuontantoyhtiö tee ilmoitusta jakajasta. Torrentinahan myös lataajat automaattisesti jakavat tiedostojaan, mutta toisaalta näidenkin poistaminen on mahdollista, jolloin ei käytännössä tee mitään rikollista. Ladatun materiaalin oma käyttö ei ole kiellettyä.

Yleensähän isketään näihin uploaderihin, eli alkuperäisiin elokuvan lataajiin, mutta tietysti nämä yleensä ovat usean kiven takana. Suomalaisia sivustojahan Suomen poliisi vain kyttää, joten ei ole minkäänlaista vaaraa yleensä jos on vain lataaja, joka esim. ottaa matskunsa Pirate Baysta. Toki joissain tapauksissa saa olla varuillaan, mutta harvemmin poliisilla on aikaa tutkia yksittäisiä tapauksia, jotka parhaimillaan johtavat vuosien oikeustaisteluihin ja ennakkopäätöksiin.

Se on harmillista, että elokuvan sisäpiiristä tulee näitä vuotoja, kuten Expendables 3:n tapauksessa milloin ennen ensi-iltaa elokuva pamahtaa jo piraattimarkkinoille. Toisaalta Netflixit ym. ovat vielä tällä hetkellä auttamattoman hitaita julkaisuissaan, kun parhaimillaan ensi-ilta elokuvasta saadaan jo parin viikon kuluessa BlueRay-versiota ladattavaksi. Netflixisissä jne. saadaan uusia pätkiä odotella parhaimillaan vuosikausia. Tähän on tultava muutos, ennen kuin piratismia vastaan pystytään taistelemaan. Myös nämä verkkopalvelut ovat ainoa vaihtoehto sitä vastaan.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Children of men tuli katsottua ja tuohan oli varsin loistava elokuva, joskin katastrofielokuvana ei niin hyvä mitä ajattelin, mutta elokuvana kerrassaan loistava.

Yleensähän siis katastrofileffat ovat vähemmän "oscar-ainesta" ja enemmän vain erikoistehosteita, kuten niiden pitääkin, mutta tuota suosittelen kyllä ihan niilekin, jotka eivät niin tähän genreen ole tykästyneet.

Itse elokuvasta yksi kohtaus:

Kohtuu pysäyttävä se kohtaus, jossa ovat siellä talossa jota sotilaat tulittavat ja sitten kun sotilaat ovat valtaamassa taloa ja tulossa rappusissa vastaan Theota ja sitä äitiä/vauvaa, niin sotilaat ja talon asukkaat vaan jähmettyvät paikalleen tuijottamaan vauvaa ja tuntuu kuin koko maailma vaan seisahtuisi hetkeksi tuossa kohtaa.
 

Decimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Children of men tuli katsottua ja tuohan oli varsin loistava elokuva, joskin katastrofielokuvana ei niin hyvä mitä ajattelin, mutta elokuvana kerrassaan loistava.

Mun mielestä menee heittämällä top5 elokuviin mitä on tehty viimeisen 10 vuoden sisällä. Mutta että katastrofielokuva? Ei kai nyt sentään.

Lähiaikoina on tullut katseltua melko vähän mitään uutta. Muutama joka jäi mieleeni:

Snowpiercer
tuli katseltua kaverin suosituksesta ja pääsihän se yllättämään positiivisesti. Ohjannut ja käsikirjoittanut sellainen kaveri kuin Joon-ho Bong, josta en ollut ennen kuullutkaan. Melko pienen budjetin "maailma meni vituiksi ja nyt me yritetään tässä vaan selviytyä"-osaston scifipätkä.

Contact
on jo -97 tullut, mutta jotenkin löysin elokuvan vasta muutama viikko sitten. Mulla ei ole koskaan ollut vahvaa mielipidettä (muistikuvaa?) Jodie Fosterista, mutta hyvin kyllä veti tässä hän.

About Time
oikeastaan en edes tiedä mikä tässä nyt sitten lopulta viehätti. Romanttinen draama, höystettynä päättömällä science fictionilla ja tummalla huumorilla.

Her
Joaquin Phoenix esittää leskimiestä joka elää melko elämätöntä elämää. Eräänä päivänä hän asentaa uuden käyttiksen tietokoneellensa. Käyttöjärjestelmä ei olekkaan mikään Windows 8.1, vaan tekoäly jonka äänenä toimii Scarlett Johanssonin. Taas, draamaa ja romantiikkaa. Onkohan meikästä tulossa keski-ikäinen nainen?

Rise of the Planet of The Apes, Fast & Furious 6 ja Enders Game jäi kaikki kesken viimeistään noin tunnin kohdalla. Todella hengetöntä mantelimassaa. Enders Game oli sentään ideana mielenkiintoinen, mutta plot-holet ja päänäyttelijän sieluttomuus oli liikaa että olisi loppuun asti jaksanut.

Waretuskeskusteluun pakko antaa oma mielipide. Ymmärrän että se voi olla joillekkin oikeistomielisille ahdistava ajatus, että jotain voi saada ilmaiseksi. Kuitenkaan alkuperäinen leffa säilyy samana, vaikka siitä tehtäisiin 1 000 000 000 kopiota. Ne on sitten vaan kopioita alkuperäisestä. Ne on dataa kovalevyillä. Keneltäkään ei siis häviä mitään, mutta kaikki saa. Ei kauhea rikos.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Waretuskeskusteluun pakko antaa oma mielipide. Ymmärrän että se voi olla joillekkin oikeistomielisille ahdistava ajatus, että jotain voi saada ilmaiseksi. Kuitenkaan alkuperäinen leffa säilyy samana, vaikka siitä tehtäisiin 1 000 000 000 kopiota. Ne on sitten vaan kopioita alkuperäisestä. Ne on dataa kovalevyillä. Keneltäkään ei siis häviä mitään, mutta kaikki saa. Ei kauhea rikos.

Tässä tuli sellaista paskaa että piti vastata. Keneltäkään ei siis häviä mitään??
Ei tuotantoyhtiöltä joka saa vähemmän tuloja, ei elokuvan levitysoikeudet ostaneelta yritykseltä joka saa vähemmän lipputuloja ja vähemmän levymyynti- ja VOD-tuloja?
Levyjä myyvä liike saa vähemmän tuloja, valtio saa vähemmän ALV:ta? Jne.
Jos piratismi riittävästi yleistyy ja leffat vuotavat nettiin etuajassa, käy pian niin että ei ole kiinnostusta panostaa isoa kasaa rahaa leffoihin ja mitä siitä seuraa?

Vähän sama kun sanoisit että joukkoraiskaus on ok. Ei se käyttämällä kulu ja keneltäkään ei häviä mitään ja kaikki saa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tässä tuli sellaista paskaa että piti vastata. Keneltäkään ei siis häviä mitään??
Ei tuotantoyhtiöltä joka saa vähemmän tuloja, ei elokuvan levitysoikeudet ostaneelta yritykseltä joka saa vähemmän lipputuloja ja vähemmän levymyynti- ja VOD-tuloja?

Näinpä. Tuossa ylempänä mainittiin Children of Men mistä nyt muistankin joskus kuulleeni ja se piti joskus katsoa. Otin sen tuosta kovalevylleni muutamassa minuutissa. En tiedä onko sitä Netflixissa, mutta nyt tiedän sen olevan käytössäni. Nyt laitan jotain ruokaa ja sitten rupean katsomaan sitä. Kuka tässä siis menettää ja mitä? Ihanko todella olisin lähtenyt jostain vuokraamosta etsimään kyseistä elokuvaa? Olisin yksinkertaisesti jättänyt sen katsomatta ja tehnyt jotain muuta.

Tässä voi korkeintaan voittaa, koska nyt tämän katsottuani saatan kenties innostua vaikka jostain näyttelijästä ja selvittää enemmänkin hänen tuotantoaan. Ja kenties, ehkä, joskus päätyä jostain maksamaankin. Jos ei, niin ei, mutta tuotantoyhtiö ei menetä yhtään mitään. Se ei ole niiltä pois, jos näen tämän elokuvan eikä se olisi minulta pois, jos en näkisi.

Nythän tässä tulee jo pelkästään yhden katsomiskerran verran ilmaista mainosta tuotantoyhtiölle, kun mainitsen heidän leffansa. En tiedä mikä yhtiö on tämän takana, mutta tarkistetaanpa. Näyttää olevan Universal ja mainostusta heidän laariinsa.
 

Decimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä tuli sellaista paskaa että piti vastata.
Jos piratismi riittävästi yleistyy ja leffat vuotavat nettiin etuajassa, käy pian niin että ei ole kiinnostusta panostaa isoa kasaa rahaa leffoihin ja mitä siitä seuraa?
No oletettavasti parempia elokuvia ainakin. Kai sen pitää alkaa näkyä jossain kun yhtäkkiä ei olekkaan varaa heittää 100 miljoonaa leffan markkinointiin ja toista mokomaa päänäyttelijän palkkioon.
Vähän sama kun sanoisit että joukkoraiskaus on ok. Ei se käyttämällä kulu ja keneltäkään ei häviä mitään ja kaikki saa.
Kuka tässä nyt sitä paskaa suoltaa?

Kyllähän monet haluavat omistaa sen fyysisen ja aidon kopion suosikkielokuvistaan. Ei kai musiikin, elokuvien yms. taiteiden tekeminen maailmasta loppuisi, vaikka korvaus työstä olisikin huomattavasti pienempi. Mutta, jopa mun mielestä on törkeää, että joku Expandables 3 on katsottavissa noin kuukauden etuajassa netistä. Varsinkin jos on fani ja aikoo käydä sen katsomassa elokuvateatterissa. Kyllähän se vituttaa kun naapuri on jo nähnyt sen ja vielä ilmaiseksi. Silti, tuskin se Sylvester Stallone nälkään kuolee.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
No oletettavasti parempia elokuvia ainakin. Kai sen pitää alkaa näkyä jossain kun yhtäkkiä ei olekkaan varaa heittää 100 miljoonaa leffan markkinointiin ja toista mokomaa päänäyttelijän palkkioon.

En ole piratismin puolesta tai sita vastaan, mutta elokuvateollisuudella menee talla hetkella paremmin kuin koskaan aikaisemmin ja minkaanlaista laskusuhdannetta ei ole nahty ainakaan sitten vuoden 1995 elokuvien tuottojen suhteen.

Theatrical Market Statistics - MPAA (pdf)

Eli pointtiisi jossa sen pitaisi nakya jossain taytyy vain sanoa, etta se nakyy kassavirtana talla hetkella. Onko syy piratismissa vai ei, se onkin sitten ns "up for debate."
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä tuli sellaista paskaa että piti vastata. Keneltäkään ei siis häviä mitään??
Ei tuotantoyhtiöltä joka saa vähemmän tuloja, ei elokuvan levitysoikeudet ostaneelta yritykseltä joka saa vähemmän lipputuloja ja vähemmän levymyynti- ja VOD-tuloja?
Levyjä myyvä liike saa vähemmän tuloja, valtio saa vähemmän ALV:ta? Jne.
Jos piratismi riittävästi yleistyy ja leffat vuotavat nettiin etuajassa, käy pian niin että ei ole kiinnostusta panostaa isoa kasaa rahaa leffoihin ja mitä siitä seuraa?
Lataan netistä leffan, eli teen kopion. En ostaisi kyseistä leffaa muutenkaan.

Varastan kaupasta suklaapatukan. Kauppa ei voi enää myydä kyseistä suklaapatukkaa eteenpäin, koska kaupalla ei enää sitä ole.

Huomaatko eron?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Näissä näkyy yleensä vain tuotantoyhtiöiden tulot (kyllä ovat valtavia ja kasvavat, koska sopimukset, oheistuotteet jne) mutta menettäjiä ovat loppupään levittäjät, usein melko pieniä toimijoita, jotka ostavat oikeuden omilla rahoillaan ja ison elokuvan ollessa kyseessä, voi tälläinen vuoto kaataa talouden.
En ole korporaatioiden rahoista huolissaan, koska pitävät huolen että aina saavat omansa, mutta muu osa ketjusta on toinen juttu, eli yrittäjät.
Ihan samaa tekevät piraattituotteet tänne tuotuna, eli syövät alkuperäisen tuotteen myyjän myyntiä ja katteita (joo eivät kaikki piraattituotteita ostavat ostaisi aitoja, mutta osa kyllä.)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös