Tämän päivän suru uutinen oli tietekin Robin Williamsin kuolema. Oma suosikki Williamsin tuotanosta on Carpin maailma. Mites muilla?
Robin Williams on kuulunut suosikkeihini näyttelijöinä mutta jostain kummallisesta syystä olen onnistunut kiertämään miehen viimeisimpien vuosien leffat (v. 2005 eteenpäin) oikeastaan täydellisesti, joten tuntumaa uudempaan tuotantoon ei ole käytännössä laisinkaan. Mutta menneisyydestä löytyy niitä helmiä joista pidän ja jotka ovat antaneet ja antavat minulle elokuvina todella paljon. Muutama poiminta näistä helmistä:
Muistaakseni ensimmäinen Williams-leffa jonka näin oli hieno Good Morning, Vietnam! Tuolloin oikeastaan ensimmäisen kerran tulin kunnolla seuranneeksi Williamsia näyttelijänä. Tätä ennen minulla oli jotain hataria muistikuvia Morkista tai sitten nämä muistikuvat ovat tallentuneet mieleeni Onnenpäivät sarjasta - jossa Mork vieraili jakson parin verran, jota seurasin lapsena hyvin tiiviisti - se oli yksi niitä sarjoja joita tuolloin säännöllisesti seurasin.
Seuraava Williams-leffa onkin sitten minuun todella suuren vaikutuksen aikanaan tehnyt ja edelleen mielestäni paras elokuva jossa Robin Williams on näytellyt ja elokuva jonka loppuun on saatu sovitettua draamaa riittämiin yhden elokuvan tarpeiksi. Kuolleiden runoilijoiden seura on hieno elokuva ja Robin Williams on loistava opettaja John Keatinginä.
Näiden kahden helmen lisäksi mainitsemisen arvoisia elokuvia ovat ehdottomasti John Irvingin teokseen perustuva Garpin maailma sekä Gus Van Santin ohjaama Good Will Hunting, josta Williams palkittiin sivuosa-Oscarilla. Eikä sovi unohtaa Patch Adamsia, joka on elokuvana hiukan epätasainen ja joka herätti "hiukan" närkästystä elokuvan esikuvassa Patch Adamsissa, hän ei pahemmin taida elokuvasta pitää. Sen sijaan Mrs. Doubtfire on aina nostattanut ristiriitaisia tuntemuksia minussa, enkä oikein tiedä, että pidänkö siitä vai en.
Hyllyssä odottaa vuoroaan Williamsin tähdittämä 80-luvun alkupuolen Neukku New Yorkissa. Pitänee katsoa se jokin päivä!
vlad.