Jatkoajan leffakerho

  • 2 407 869
  • 12 323

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Katselin tuossa yhtenä yönä Elijah Woodin tähdittämän Maniacin.

Kaverilta nyt hieman olin jo kuullutkin, että Wood tekee itselleen ja yleiseen ulkoiseen habitukseensa nähden varsin erikoisen ja kipeän roolisuorituksen. No, ei puhunut palturia se kaverini, aika vimmainen suoritus "Frodolta." Leffan nimi antaa jo aika paljon osviittaa elokuvasta sinällään, mutta ei silti kerro koko totuutta. Ihan kauheasti tästä ei voi kertoa, että ei spoilaa, mutta sanotaan sen verran, että kuvauksellisesti lähestymistapa on nokkela ja siten toimiva. Tässä päästään päähenkilön pään sisään varsin sujuvasti ja muutenkin tapahtumien keskiöön ja itse tapahtumat on elokuvallisen kerronnan parissa jo varsin makaabereja ja kieroutuneita. Yleensä ei meinaa tulla huono olo, mutta nyt oltiin aika lähellä. Jos ei muuta, niin ainakin erittäin hypnoottisen vangitsevaa visuaalisuutta useissa kohdin. Taidokkaasti kuvattua. Psykologista otettakin on silkan makaaberiuden ohella kiitettävästi ja siinä mielessä tämä nousee peruskauhuelokuvien yläpuolelle kirkkaasti, joskin en tätä nyt ihan kauhuelokuvaksikaan luokittelisi kuitenkaan.

Erityinen kunniamaininta elokuvan soundtrackille. Parhaita mitä olen kuullut toviin. Tätä ennen on viimeeksi Driven soundtrack iskenyt yhtä lailla. Fiilistä musiikkiin on haettu 70- ja 80-lukujen kolkosta ja paasaavasta syntikkamusiikista ja esim. Kellopeliappelsiinin ääniraita tuli vahvasti mieleen aika ajoin, mikä ei ole huono juttu. Musiikki luo ihan oman vinksahtaneen tunnelmansa tähän elokuvaan, kuten äänimailma ylipäätään.

Todella mielenkiintoinen elokuva lajissaan ja kumma, että on jotenkin mennyt aikanaan ohi. Ilmeisen pienilevikkinen ja tuskin on ollut Suomessa edes teattereissa? Ellei sitten Rakkautta & Anarkiaa festivaaleilla, jonne voisin kuvitella tämän sopivan täydellisesti.

Ilmeisesti tämä on muuten remake jostain vanhemmasta kauhuelokuvasta. Alkuperäisestä elokuvasta ei ole mitään hajua. Kenties voisi uteliaisuudesta vilkaista myös sen, vaikka toki yleensä homman pitäisi mennä juuri toisinpäin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
José Padilhan Tropa de Elite on mitä suurimmalla todennäköisyydellä ensimmäinen katsomani brasialaiselokuva, oikeastaan Etelä-Amerikan leffa tuotannossa on kohdallani suuren suuri musta aukko ja elämäni aikana olen nähnyt korkeintaan muutamia etelä-amerikkalaisia elokuvia ja niistäkin suurin osa taitaa olla lyhytelokuvia tai harrastelijoiden tekemiä "pätkiä". Tietenkään yhden elokuvan perusteella ei pidä tehdä liianpitkälle meneviä johtopäätöksiä, mutta Padilhan leffan perusteella mielenkiintoa brasialaista leffatuotantoa kohtaan kasvoi huomattavasti ja tulevaisuuden hankintalistalla on niin City of God kuin myös Tropa de Elite 2.

Tropa de Elite on hyvin intensiivinen ja samalla raadollinen kuvaus poliisien, korruption ja rikollisten toisiinsa kietoutuneesta symbioosista jossa on suoranainen ihme, jos joku normaaleihin poliisivoimiin kuuluva poliisi kykenee pitämään itsensä korruptoitumattomana ja kykenee säilyttämään uskonsa työhönsä jasiihen, että he taistelevat rikollisuutta vastaan. Voisin kuvitella, että elokuvassa onnistuttiin kuvaamaan suhteellisen hyvin sitä arkea jonka parissa Brasiliassa poliisivoimat painivat - korruptio on levinnyt jokaiselle portaalle ja sitä vastaan taisteleminen on kuin tuulimyllyjä vastaan taistelemista. Rehellinen poliisi (jos sellaisia on) tuntee itsensä epäilemättä Don Quioteksi taistellessaan niin rikollisuutta kuin myös korruptoituneita työtovereitaan vastaan ja epäilemättä kovin moni nostaa kätensä ylös ja vähintäänkin sulkee silmänsä väärinkäytöksiltä jollei sitten sorru niihin itsekin - mikä on hyvin ymmärrettävää toimintaa, joskaan ei hyväksyttävää.

Elokuva nivoo yhteensä useampia tarinoita, on kokelaiden Neton ja Matiaksen tarina, on erikoisjoukkoihin kuuluvan kapteeni Nascimenton tarina ja sitten on slummeissa asuvien ja vataapitävien rikollisten tarina ja näihin tarinoihin limittyy myös muiden ihmisten lyhyitä tai vähän pidempiä tarinoita luoden lopulta hyvin todentuntuisen ja uskottavan kokonaisuuden siitä millaista elämä voi olla - tai millaista se on faveloissa, opiskelijoiden maailmassa - joista moni käyttää huumeita osan toimiessa välittäjiä, kuinka rikkaat opiskelijat elävät aivan toisessa maailmassa verrattuna faveloiden köyhiin ja alistettuihin asukkaisiin. Rikollisten maailma on hyvin raju ja armoton, petturia ei todellakaan kohdella silkkihansikkain, kutenei ihmistä joka on epäonnistunut tai joka katsotaan pettäneen luottamuksen tai joka yksinkertaisesti on tehnyt teon jota voidaan pitää anteeksiantamattomana.

Toisaalta elokuvassa kuvattujen Tropa de Elite joukkojen toiminta on myös hyvin raakaa ja julmaa. Sitä voidaan pitää hyvin epäinhimillisenä ja ihmisarvoja polkevana - viholliselle ei anneta armoa, elokuvaa katsoessa tuli voimakas tunne siitä, että tarkoitus pyhittää keinot. Operaatioissa jokainen aseistettu ihminen faveloissa on potentiaalinen vihollinen ja niinpä häntä kohdellaan siten - usein ampumalla ensin ennen kuin jengiläinen ehtii avata tulen. Vaikka kyse on fiktiosta, voisin kuvitella, että elokuvan erikoisjoukkojen toiminta vastaa hyvin pitkälle sitä mikä tilanne on faveloissa silloin kun poliisin ja asevoimien erikoisjoukot puhdistavat niitä huumediilereistä ja rikollisjengeistä - kyse on sodasta jossa kuolee lukematon joukko ihmisiä. Tropa de Elite ei pyrkinyt glorifioimaan joukkojen toimintaa vaan kuvasi sen brutaalina ja armottomana.

Elokuva on ehdottomasti katsomisen arvoinen. Joidenkin mielestä elokuvan alkupuolisko voi tuntua liian pitkältä ja liian tarkalta pohjatyötä elokuvan loppu huomioiden mutta minusta tarinan perusteellinen kerronta ja siihen kuinka päädyttiin vallitsevaan tilanteeseen on perusteltu - kuinka Neto ja Matias tulivat hakeutuneeksi Tropa de Eliteen, tämän puolen kertominen tarinassa hyvin tarkkaan on perusteltu päätös.

vlad.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Näyttelijöistä suurimmassa roolissa oli tietty Mel Brooksin (Mel Funn) johtama kolmikko ja heistä minuun iski parhaiten ja oivallisimmin, ei Brooks itse, vaan mulkosilmäinen Marty Feldman! Hänen ilmeet ja eleet olivat todella jysäyttävät ja odotin suurella mielenkiinnolla ja innolla hänen jokaista hetkeä ruudussa, aivan kuin olisin uppoutunut jonnekin kadotettuun aikaan ja olisin ollut etsimässä sitä...

Jos mestarillisen Marty Feldmanin omat elokuvat kiinnostavat, niin Suomessa on viime vuosina julkaistu hänen kaksi omaa teostaan, joista tällä palstalla kirjoitinkin hiljattain. Eli elokuvat Voi Herran pieksut ja Vihonviimeinen erämaalinnake. Voi Herran pieksut on näistä parempi, humaani ja lempeän lämminhenkinen teos, jossa samalla konkretisoidaan uskon ja uskontojen erot ja varsinkin jenkkien saarnaajapappien touhut.

Myös Sherlock Holmesin välkyssä veljessä Feldmanilla on oiva rooli eräänlaisena vara-Watsonina Gene Wilderin esittämälle Sherlockin nuoremmalle veljelle, joka yrittää nousta veljensä varjosta varsin hupaisin seurauksin. Tästäkin on suht tuore Suomi-versio.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
José Padilhan Tropa de Elite on mitä suurimmalla todennäköisyydellä ensimmäinen katsomani brasialaiselokuva, oikeastaan Etelä-Amerikan leffa tuotannossa on kohdallani suuren suuri musta aukko ja elämäni aikana olen nähnyt korkeintaan muutamia etelä-amerikkalaisia elokuvia ja niistäkin suurin osa taitaa olla lyhytelokuvia tai harrastelijoiden tekemiä "pätkiä". Tietenkään yhden elokuvan perusteella ei pidä tehdä liianpitkälle meneviä johtopäätöksiä, mutta Padilhan leffan perusteella mielenkiintoa brasialaista leffatuotantoa kohtaan kasvoi huomattavasti ja tulevaisuuden hankintalistalla on niin City of God kuin myös Tropa de Elite 2.
Nuo kaikki olen nähnyt ja noista aivan ehdoton ykkönen on City of God. Pitääkin oikein katsoa uudestaan, todella vaikuttava kuvaus.

Tropa de Elite 2 oli yllättävänkin hyvä, itseasiassa odotin jatko-osalta pettymystä, mutta elokuva jatkoi tarinaa loogisesti ja laajensi yhteiskunnan epäkohtien tutkimista uusille alueille, eli yleiseen ja korkealle ylettyvään korruptioon. Ehdottomasti katsomisen arvoinen leffa.

Listalle voisin suositella myös elokuvaa Ei nimeä (Sin nombre), joka kertoo tarinan jossa Hondurasilais-perheen ja jengiläisen elämät risteävät perheen ollessa matkalla kohti Meksikoa ja sitä kautta parempaa elämää Yhdysvalloissa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jopa minä olen nähnyt Tropa de Eliten, koska homma kiinnosti, kun vierailin Etelä-Amerikassa. En muuten maksanut katsomiskokemuksesta mitään enkä tiedä miten olisin siitä voinut maksaa. Mitä olisi pitänyt tehdä?

Loistava elokuva ja toivottavasti tekijät ovat palkkansa saaneet.
 

Sukee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Juuri kotiutunut teatterista ja pätkänä oli Guardians of the Galaxy. Aivan loistava 2-tuntinen! Huumoria ja boomboomia riittää, mielestäni helposti paras Marvel-elokuva. Innolla jään odottamaan seuraavaa.

Zoe as beautiful as ever <3. Antaisin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Apinoiden planeetan vallankumous

Voi hyvä jumala mitä paskaa! Jos olisi olemassa miinusmerkkinen tähti niin antaisin tälle elokuvalle sellaisen.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Voi jumalauta, että vituttaa tuo E3-keissi! Olen laskenut päiviä, että koska pääsen leffaa katsomaan ja nyt jotkut kyrpänaamat vielä lisäävät kärsimystä vuotamalla pätkän nettiin. Ja nythän ei ole kyse mistään ryssien kännykkäkameralla kuvaamasta roiskeläpästä.

Mulla olisi tuossa linkki Youtubeen, josta pystyisi leffan katsomaan ja olo on kuin pahimmallakin nistillä. Aion kyllä joka tapauksessa mennä ensi-iltaan ja ostaa blu-rayn. mutta en tiedä kestänkö tätä vitun tuskaa kuinka pitkään. Perkele!!!
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Voi hyvä jumala mitä paskaa! Jos olisi olemassa miinusmerkkinen tähti niin antaisin tälle elokuvalle sellaisen.

Nyt on pakko kysyä, että mitä pidit tuosta edellisestä osasta?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt on pakko kysyä, että mitä pidit tuosta edellisestä osasta?

En ole katsonut muita kuin sen 60-luvulla tehdyn version, jossa sentään oli jotain camp-arvoa. Tämä oli vaan ryppyotsaista paskaa jossa oli kierrätetty kaikki mahdolliset toimintaelokuvien kliseet henkilöhahmoja myöten.

Kyllähän minä tuon jo tietenkin tiesin ennen kuin menin teatteriin koska minä yleensäkin vihaan tämän tyylisiä elokuvia, mutta kun muut tuon halusi katsoa niin sielläpä minäkin sitten kiemurtelin tuskaisena ja vilkuilin kelloa 2 minuutin välein.
 

Fallossymboli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
..., mutta Padilhan leffan perusteella mielenkiintoa brasialaista leffatuotantoa kohtaan kasvoi huomattavasti ja tulevaisuuden hankintalistalla on niin City of God kuin myös Tropa de Elite 2.
Suosittelen listalle myos elokuvia Carandiru ja City of Men.

Carandiru perustuu tositapahtumiin ja kertoo São Paulon pahamaineisen Carandiru vankilan asukkaiden tarinaa brutaalisti taltutettuun kapinaan asti jossa 111 vankia sai surmansa, suuri osa antautumisestaan huolimatta.

City of Men on City of God tuottajien toinen varsin laadukas Rion favelaan sijoittuva kasvutarina. Ehdottomasti katsomisen arvoinen.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Blu-raylta olen katsellut noita Universalin monsteriklassikoita, nimellisesti nämä:

  • Dracula (1931)
  • Frankenstein (1931)
  • The Mummy (1932)
  • The Invisible Man (1933)
  • The Bride of Frankenstein (1935)
  • The Wolf Man (1941)
  • Phantom of the Opera (1943)
  • Creature from the Black Lagoon (1954)

Onkos kukaan perehtynyt noihin lukuisiin jatko-osiin ja crossovereihin? On Son of Frankensteinia ja House of Draculaa ja Frankenstein Meets the Wolf Mania. Onko noista mitkään katsomisen arvoisia?
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
All Superheroes Must Die. Jason Trottin 20 000 dollarilla ohjaama indie-elokuva, joka päihittää kevyesti monet sellaiset elokuvat, joihin on pumpattu toistasataa miljoonaa dollaria. Rautalankabudjetti näkyy toki tietyissä asioissa ja osa näyttelijöistä tekee varsin rosoisen suorituksen, mutta mitäs siitä, kun kokonaispaketti toimii, tarina on mielenkiintoisesti kirjoitettu ja katsojaa ei aliarvioida selittämällä tilannetta, hahmoja tai juonta puhki.

Teos on eräänlainen yhdistelmä Juokse tai kuole -elokuvaa ja Saw-elokuvaa. Neljä supersankaria herää voimansa menettäneinä, ja todella kusipäinen arkkivihollinen Rickshaw pakottaa nelikon suorittamaan sadistisia tehtäviä pelastaakseen joukon avuttomia, vangittuja sivullisia. Jos ei homma etene, niin Rickshaw räjäyttää ilolla vankejaan palasiksi. Tehtävistä ei voi mitenkään selvitä ilman menetyksiä, ja ne pakottavat ns. sankarit kauas moraalikäsitystensä ulkopuolelle.

75 minuutin mitta on juuri sopiva sinänsä simppelille ja koko ajan eteenpäin rullaavalle juonelle, jota taustoitetaan juuri sopivasti. Toki minibudjetti rajoittaa myös kestoa, mutta on ilahduttavaa katsoa tuntin ja vartin mittaista toimivaa elokuvaa sen sijaan, että se olisi kahden ja puolen tunnin mittainen turvonnut möhkäle.

Ei elokuva maailmaa mullista, mutta yhdistelmä kauhutrillerimäistä "kello käy"-kujanjuoksua ja arkkityyppisiä supersankarihahmoja toimii yllättävän hyvin. Ja koska hahmot eivät ole mitään plot armorilla varustettuja franchise-hahmoja vaan täysin tuntemattomia, niin elokuvaa on jännittävämpi seurata koska ei tiedä, kuka selviää vai selviääkö kukaan.

Näyttelijäkaarti on pieni eikä suuria julkkiksia ole. Tunnetuin on kenties Lucas Till, joka esitti Havokia kahdessa tuoreimmassa X-Men -elokuvassa. Pääkonna James Remar on esiintynyt Dexterissä.

Kotikutoisuudet ja tietyt pikku aukkopaikat tarinassa antaa helposti anteeksi, harvoin on 20 000 dollarilla näin kelpo jälkeä saatu aikaiseksi. Mielellään elokuvan maailmaa näkisi lisääkin. Toivottavasti ohjaaja Trost onnistuu keräämään siihen rahat, sillä mahdollisen jatko-osan budjetiksi on kaavailtu jo huimaa 50 000 dollarin pottia.

Elokuvaa on saatavilla ainakin suoratoisto-videovuokrauspalveluilla eli VoDina. Minä katsoin tämän Film2homesta, jossa se ainakin tätä kirjoittaessa oli vuokrattavana huimaan 0,33 euron hintaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Vietnamilaissyntyisen Huan Wu'n Die Farbe (Väri avaruudesta) on mainintojen mukaan "eräs kaikkien aikojen parhaista ja kunnianhimoisimmista Lovecraft-sovituksista" (Dejan Ognjanovic, Twitch Film) ja Brian Sammonsin mukaan "Mahtava elokuva".

Ensimmäiseen lainaukseen en ota kantaa koska en nyt muista, että olisin aikaisemmin nähnyt ainoatakaan Lovecraftin teoksiin pohjautuvaaelokuvaa, jälkimmäistä Sammonsin toteamusta voisin kuitenkin hiukan kommentoida. En kuvailisi Väri avaruudesta elokuvaa ylistävin sanoin "mahtava elokuva" vaan ennemminkin elokuvaksi joka parhaimmillaan oli hyvä ja oivaltava ja jossa oli käytetty kameraa oivallisella tavalla mutta toisaalta paikoin elokuva oli hiukan teennäinen ja kömpelö, etenkin dialogi oli ajoittain tökkivää ja kankeaa, mikäli siihen olisi panostettu enemmän ja sen tasoa nostettu korkeammalle - olisi hyvän henkilöohjauksen lisäksi panostettu dialogiin elokuva olisi minusta noussut yhtä porrasta korkeammalle tasolle. Nyt se oli tyydyttävän ja hyvän välimaastossa ollen oikeastaan kumpaakaan niistä, mikä nyt toisaalta on jo aivan hyvä saavutus tällaiselle elokuvalle.

Oivallista elokuvassa oli sen mustavalkoisuus lukuunottamatta avaruudesta tulleen violetinvivahtavaa kuultavaa väriä. Elokuvan mustavalkoisuus toi siihen aivan oman tehokeinonsa ja minusta tämä valinta sopi elokuvaan todella hyvin, oikeastaan vaikea kuvitella sitä värillisenä koska tällöin ei olisi kyetty muodostamaan syvää ja osuvaa kontrastia "avaruudesta tulleen värin" ja sen millainen maa on välillä. "Värimaailma", jossa mustan ja valkoisen sävyeroilla kyettiin muodostamaan todella loistavia ja tummanpuhuvia mutta ei kuitenkaan liian synkeitä kontrasteja ja elokuvaan saatiin historiallista ilmeikkyyttä. Elokuvan filmaaminen mustavalkoisena on minusta Huan Wu'lta todella onnistunut ja oikea valinta - harvoin nykyään näkee mustavalkoisia elokuvia, mutta silloin kun näkee, niin hyvin usein valinta on onnistunut ja sopii elokuvan henkeen oikein mainiosti, kuten itävaltalaisen Hanekenin Valkoisen nauhan (Das weiße Band) kohdalla kävi.

Huan Wu'n ohjauksessa parasta oikeastaan olivat hetket jolloin ei puhuttu tai jolloin hiljaa kerrottiin asiasta varsinaisesti keskustelematta kenenkään kanssa. Tällöin henkilöissä oli voimakkaampi ote ja niihin oli helpompaa samaistua, mutta hetkinä joissa käytiin pidempää dialogia useamman henkilön välillä, ohjaajan ote usein kirposi ja kohtaukset näyttivät teennäisiltä tai jopa päälleliimatunoloisilta ja minulle tuli usein voimakas tunne siitä, että niinä hetkinä Wu ei ollut parhaimmillaan kun vastaavasti hetket jolloin oltiin hiljaa ja kuvien avulla kerrottiin tapahtumia olivat voimakkaimpia ja huomattavasti syvällisempiä. Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa...

Mutta kaikkiaan kiehtova ja tietyllä karulla tapaa myös kaunis elokuva. Ajoittain piinaava ja draamaa nostattava mutta loppujen lopuksi huomattavasti enemmän tapahtui psykologisella tasolla selkeän toiminnan ollessa hienosti sivuroolissa.

vlad.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Katsoiko kukaan muu eilen YLEn esittämää elokuvaa Myyntitykit vuodelta 1992?

Eli siis tätä:Myyntitykit (1992) - IMDb

Mä en ollut koskaan tätä nähnyt, mutta olipa hieno ja vahva draama loistavine näyttelijöineen. Alec Baldwinin visiitti leffassa oli lyhyt, mutta sitäkin äijempi monologi oli ihan mahtava. Voi pojat. Myös Al Pacino oli kova myyntimies Richard Romana.

Ylipäänsä oli hienoa tänä modernina aikana - jolloin leffabudjetit huitelevat jopa sadoissa miljoonissa ja kaikki tehdään tietokoneilla - katsastaa vanha klassikkodraama, jossa hyvin vähäeleisesti ja parissa eri tilassa kuvattu pätkä piti näin hyvin otteessaan.

Antaisin filkalle 4,5/5 tähteä.
 

Baldrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio
Tuli tuossa Locke -elokuva katseltua ja olihan tuo pirun hyvä! Dramaattinen ja mukaansatempaava elokuva, joka sijoittuu kuvauksen osalta vain yhteen paikkaan ja yhteen henkilöön, Ivan Lockeen (Tom Hardy) ja hänen autoonsa. Tässä pätkässä Tom Hardyn suoritus oli vaativa ja hän teki nappisuorituksen. En voi muuta kuin suositella niille, jotka pitävät tuotettuihin tunteisiin ja katsojan ajatteluun panostavista elokuvista krapulaisten sunnuntai-äksöneiden sijaan. Elokuva ainakin itselläni herätteli ajatuksia niin omista kuin muun ihmiskunnan arvoista ja siitä, mikä on kenellekin tärkeää.

Locke (2013) - IMDb
 
Viimeksi muokattu:

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Haihurrikaani (TV Movie 2013) - IMDb

Tuli tuossa Sharknado katseltua Netflixistä. Huh huh mitä kamaa, aivan mahtavaa settiä jos tahtoo heittää aivot narikkaan, vähät välittää realismista ja pystyy suhtautumaan avoimin mielin. Liikaa en tahdo leffaa spoilata, mutta kuten jo nimestä voi päätellä, hurrikaanit ja hait ovat tärkeässä roolissa.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Katsoiko kukaan muu eilen YLEn esittämää elokuvaa Myyntitykit vuodelta 1992?
Meikäläinen katto. Oli pitkään ollu omalla "watch"-listalla kun olin nähnyt ton Alck Baldwinin monologin eräässä koulutustilaisuudessa. Toi leffahan on alunperin joku näytelmä mutta tykkäsin just tos siitä että se perustu todella hyviin näyttelijöhin ja heidä suorituksiin. Oli ehdottomasti kattomisen arvoinen pätkä ja IMDB:ssä annoin sille 8 tähteä.

Tämän päivän suru uutinen oli tietekin Robin Williamsin kuolema. Oma suosikki Williamsin tuotanosta on Carpin maailma. Mites muilla?
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Nyt on pakko kysyä, että mitä pidit tuosta edellisestä osasta?

Kysymystä ei oltu minulle esitelty, mutta todetaan, että mielestäni se ensimmäinen osa tästä tuotannosta oli aivan huikaisevan hieno. Mielestäni paras aiheesta tehty elokuva. Pesi sen Burtonin tekeleen aivan 6-0.

Olenkin kuullut vähän negatiivissävytteisiä kommentteja jatko-osasta verrattuna ensimmäiseen. Leffaan tuota nyt en pääse katsomaan, mutta odotellaan jonkinlaista levitysmateriaalia kotikoneelle asti.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Children of men tuli katsottua ja tuohan oli varsin loistava elokuva

On kyllä loistopätkä. Ja tykkäsin vielä siitäkin kaiken muun lisäksi, että siinä on muutama todella pitkä kamera-ajo. Joskus aikanaan taisin huvikseni jopa laskea, miten pitkä pisin oli, mutten nyt muista. Varmaan lähemmäs kahta minuuttia ja mikä siitä tekee hienointa, on se, että otoksessa on kohtalaisesti toimintaa. Mikä on jo harvinaista näissä nykypäivän elokuvissa, joissa keskimääräinen oton pituus on jo kait alle 4 sekuntia.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
On kyllä loistopätkä. Ja tykkäsin vielä siitäkin kaiken muun lisäksi, että siinä on muutama todella pitkä kamera-ajo. Joskus aikanaan taisin huvikseni jopa laskea, miten pitkä pisin oli, mutten nyt muista.
Kyllä, mahtava elokuva. Yksi parhaista sci-fi elokuvista mitä on tehty ja vieläpä varsin realistista sci-fiä ainakin yleisiltä puitteiltaan. Loistavia näyttelijäsuorituksiakin, etunenässä Michael Caine hipahtavana vanhuksena.

Muistaakseni tuo yhtenäinen kamera-ajo josta puhut kestää jopa jotain kymmenisen minuuttia, eli mielestäni kauemmin kuin se 2 minuuttia. Oikaiskaa toki jos olen väärässä, mutta mielestäni se on huomattavan pitkä otos. On kyllä yksi elokuvahistorian komeimmista ja intensiivisimmistä kohtauksista. Vangitsi täysillä, kuten leffa muutenkin sitten kun siinä toden teolla alkaa tapahtumaan.

***

Katselin tuossa äsken Dead Poets Societyn, luonnollisestikin suurta maestroa Robin Williamsia kunnioittaen. On kyllä loistava elokuva edelleen. Luonnollisestikin Robin Williams vakuuttaa, mutta tuohon aikaan nuorisokaartiin kuuluneet jampat, kuten Ethan Hawke ja Robert Sean Leonard on myös rooleissaan hyviä. Puhumattakaan jälkimmäisen roolihahmon isää esittävä Kurtwood Smith yhtenä vastenmielisimpänä isähahmona, mitä valkokankaalla on nähty. Tuli kyllä tippa linssiin leffan lopussa.

Täytynee muitakin Williamsin leffoja katsella tässä lähiaikoina.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kyllä, mahtava elokuva. Yksi parhaista sci-fi elokuvista mitä on tehty ja vieläpä varsin realistista sci-fiä ainakin yleisiltä puitteiltaan. Loistavia näyttelijäsuorituksiakin, etunenässä Michael Caine hipahtavana vanhuksena.

Muistaakseni tuo yhtenäinen kamera-ajo josta puhut kestää jopa jotain kymmenisen minuuttia, eli mielestäni kauemmin kuin se 2 minuuttia. Oikaiskaa toki jos olen väärässä, mutta mielestäni se on huomattavan pitkä otos. On kyllä yksi elokuvahistorian komeimmista ja intensiivisimmistä kohtauksista. Vangitsi täysillä, kuten leffa muutenkin sitten kun siinä toden teolla alkaa tapahtumaan.

Henkilökohtaisesti pidän elokuvaa melkoisen yliarvostettuna. Hieno kameratyöskentely toki, teknisesti tuota pitää arvostaa. Muuten tuo on "ihan kiva"-kategoriaa, eikä aiheen käsittely tuo mitään uutta. Alkupuoli oli lupaava, mutta loppu meni sitten lähinnä putkijuoksuksi ja räimimiseksi.

Realismia ei Children Of Men ollut juuri nähnytkään, hyvin epätodellinen tuntu sekä yhteiskunnan kuvauksessa että siinä, miksi yhdestä vauvasta tulisi moinen messias. Toki symboliarvo on suuri, mutta ei sota yhtä miestä kaipaa eikä yksi kakara ihmiskuntaa elvytä. Toki tuo oli vertauskuvallinen asetelma ja sellaisena se pitää ottaakin kuten suurin osa tieteiselokuvista ja -kirjallisuudesta, mutta realistinen tuo ei ollut. Ei sikäli, että olisin sellaista hakenutkaan tai sitä odottanut, se ei vaikuta käsityksiini elokuvista. Teos vain lässähti muuten loppua kohden mainion alun jälkeen.

Ihmisen sukupuuton sijasta suosittelen ennemmin liikakansoituksesta, loppuvista luonnonvaroista, kuolevista valtameristä ja kasvihuoneilmiöstä kertovaa murhamysteeri-dystopiaa Soylent Green vuodelta 1973. Se säväyttää aina, kun Charlton Hestonille valkenee, mistä Soylent Green -ravintoaine on peräisin.

Jos yhtenäisiä kamera-ajoja kaipaa, niin Joe Wrightin elokuvat Sovitus - Atonement ja Hanna kannattaa katsoa. Ne ovat paitsi muuten erinomaisia laatuelokuvia myös uskomattoman hienosti kuvattu. Sovituksessa on liki ainutlaatuinen yli viiden minuutin mittainen yhtenäinen otos sodan runteleman Dunkirkin rannikosta, jossa lyöty brittiarmeija valmistautuu evakuointiin. Kyse ei ole mistään henkilön tai parin kuvaamisesta yhteen pötköön vaan satojen ihmisten yhtämittaisesta toiminnasta usean minuutin ajan ilman katkoja tai editointia.

Hannassa on myös pitkä, katkeamaton otos kun Hannan isä Eric Bana taistelee hyökkääjiä vastaan Berliinin metroaseman tunnelissa. Tuota on varmaan saanut filmata kerran jos toisenkin, koska yhtäjaksoista matsia ei katkaista kesken kaiken. Hypnoottisen intensiivinen kohtaus.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
...Sovituksessa on liki ainutlaatuinen yli viiden minuutin mittainen yhtenäinen otos sodan runteleman Dunkirkin rannikosta, jossa lyöty brittiarmeija valmistautuu evakuointiin. Kyse ei ole mistään henkilön tai parin kuvaamisesta yhteen pötköön vaan satojen ihmisten yhtämittaisesta toiminnasta usean minuutin ajan ilman katkoja tai editointia...

Mielestäni tuosta kohtauksesta ei sovi kirjoittaa ilman mainintaa Dario Marianellin elokuvaan säveltämästä liki täydellisestä musasta, joka huipentuu tuossa kohtauksessa, kappaleessa Elegy for Dunkirk. Musiikki on tuon elokuvan sielu.

Marianellin luomushan yhdistyy suorastaan sydäntä raastavalla tavalla hymniin Dear Lord and Father of Mankind, jota evakuointia odottava englantilaissotilaiden kuoro laulaa rannalla, sodan, hädän ja kaaoksen keskellä:

Drop Thy still dews of quietness,
Till all our strivings cease;
Take from our souls the strain and stress,
And let our ordered lives confess
The beauty of Thy peace.​

Joskus ynnäilin Marianellin melodiaa ja hymniä pianolla yhteen, suorastaan nerokasta, miten yhdistyvät toisen sävelkulun laskiessa, toisen nousiessa.

Muutenkin leffana todella liikuttava kokonaisuus, pakko tunnustaa, että vähän oli tippaa linssissä kotisohvalla.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Muutenkin leffana todella liikuttava kokonaisuus, pakko tunnustaa, että vähän oli tippaa linssissä kotisohvalla.

Kyllä tuossa pala oli hieman kurkussa minullakin kun tuon katsoin, varsinkin lopun.

Musiikistahan tuo voitti parhaan Oscarin ja syystäkin, mutta olisi saanut voittaa enemmänkin pyttyjä. Saoirse Ronan olisi varsinkin saanut viedä parhaan sivuosa-Oscarin. Kuvauksestakin ehkä, vaikka tuona vuonna oli järkyttävän kova taso parhaan kuvauksen kategoriassa (There Will Be Blood voitti, ja myös suorastaan taianomaisesti Roger Deakinsin kuvaama The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford oli ehdolla).

Joe Wrightilla keskimäärin joka toinen elokuva on mestarillinen. Sovituksen jälkeinen The Soloist ei herättänyt ihan samanlaista tunnelmaa, mutta sitä seurannut Hanna on mielestäni moderni toimintaelokuvan klassikko, joka yhdistää Punahilkka-henkisen sadunomaisen fiiliksen (erityisesti alun Kuusamossa kuvatut kohtaukset) rajun urbaaniin toimintaan Berliinin kaduilla. Tätä seurannut Anna Karenina taas jätti vähän kylmäksi, joten täytyypä katsoa, minkä vaikutuksen tekee ensi vuonna tuleva Peter Pan -uudelleentulkinta Pan. Luultavasti vahvan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös