Jatkoajan leffakerho

  • 2 326 892
  • 12 035

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Nyt tuli katsottua erittäin vaikuttava leffa eli Spike Leen ohjaama Oldboy. Näyttelijöinä mm Josh Brolin ja Samuel L. Jackson. Leffan jälkeen olin hetken jossakin ihme tilassa hämmentyneenä ja voimattomana. Juoni ensinnäkin aivan saakelin kova ja ajoittain raivoisaa väkivaltaa, joka oli jopa perusteltua. Aika tyhjä on takki tällä hetkellä ja kelailee ainoastaan leffan tapaahtumia.

Brolin on roolissaan aivan Suikkanen eli ilmeetön, jäykkä ja saman näköinenkin. Suosittelen lämpimästi tätä leffaa javarsinkin Vladille. Pitkästä aikaa sellainen "what a fuck"- meininki.

Tosiaan originaali oli vielä kovempi, kuten mainittu.
Sitten kun genreen päästiin niin Raid 2 Berendal. Jessus mikä leffa. Ehkä täydellisin toimintaleffa koskaan.
(Jenkkiversio on R-rated joten ei yhtä raju kuin Euroopassa näytettävä)

Alla osuva arvostelu:
"But enough about that because sweet jesus this is currently the reigning king of action films, and there’s not a single other movie or director that can touch it. It will leave your body battered and bruised and feeling all kinds of tingly. You will hate your eyelids because blinking will cause you to miss beautifully crafted frames of mayhem and carnage."

Read more at The Raid 2 (2014) Movie Review
The Raid 2 (2014) Movie Review
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Brolin on roolissaan aivan Suikkanen eli ilmeetön, jäykkä ja saman näköinenkin. Suosittelen lämpimästi tätä leffaa javarsinkin Vladille. Pitkästä aikaa sellainen "what a fuck"- meininki.

Olen nähnyt aikaa sitten Chan-wook Park'in Oldboyn ja oikeastaan sen tähden olen hiukan karttanut tätä Spike Leen versiota, koska en ole oikein ollut varma, että kyetäänkö siinä saavuttamaan Chan-wook Parkin hienon elokuvan oivallinen tunnelma (arvostelu leffasta löytynee tästäkin ketjusta).

Olen aina suhtautunut tietyllä varauksella näihin remake-versioihin mutta kenties minun tulisi olla armollisempi ja antaa useammalle sellaiselle mahdollisuus näyttää mille tasolle nousevat. Pitänee siis ottaa Oldboyn remake-versio harkintaan ja koettaa antaa sille oma mahdollisuutensa ja luonteestaan huolimatta pyrkiä käsittelemään se omana taideteoksenaan.

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
George Orwellin 1984 on varmasti tuttu suurimmalle osalle kirjallisuuteen perehtyneistä - tai pitäisi olla tuttu. Olen lukenut sen pariin otteeseen, ensimmäisen kerran 80-luvun puolivälissä ja sen jälkeen toistamiseen jokunen vuosi sitten, jolloin se aukeni huomattavasti syvällisemmin ja tarkemmin minulle ja sen riveiltä oli poimittavissa sellaista tarkkanäköistä kritiikkiä jota teininä ei vielä huomioinut, vaikka toki teininäkin kirjan lukiessani se teki minuun suuren vaikutuksen ja olin jollain tapaa mykistynyt sen luettuani.

Maailmassa on ollut ja on yhteiskuntia jotka ovat kuin tarkkanäköisiä kuvia Orwellin teoksen dystopisesta ja ihmisyyden tukahduttaneesta yhteiskunnasta. Mutta vasta nyt tulin katsoneeksi Orwellin teokseen pohjautuvan Michael Radfordin samannimisen tarkkanäköisen kuvauksen teoksesta, jota tähdittivät John Hurt (todella hieno ja koskettava rooli, erityisesti huipentuen loppuun) ja Richard Burton (samat kuin edelliseen, tyylitellyn kylmä ja tunteeton rooli jota ei voi kuin ihastella) sekä ensimmäiseen rakastunut Suzanna Hamilton Juliana.

Oikeastaan tätä elokuvaa kuten kirjaakaanen edes lähtisi arvioimaan yksistään taiteellisena teoksena, jollaisia ne omin silmini toki ovat, vaan on myös huomioitava niiden kuvallinen ja tunteellinen viesti dystopisesta yhteiskunnasta ja siitä mihin yhteiskunta voi johtaa kun tietty ihmisyys ja arvokkuus tukahdutetaan ja rakennetaan yhteiskuntaa jota valvotaan ja kontrolloidaan ylhäältä käsin ja jonka huipulla on - Isoveli - ja jolle laaditaan täydellinen uuskieli, jonka myötä jopa väärien ajatusten ajattelminen on mahdotonta. Orwellin aikaan oli Neuvostoliitto ja Stalinin imperiumi, kontrolloitu ja turvallisuuskoneiston kuristama valtio, valtio jossa itsenäinen ajattelu pyrittiin monilta osin kitkemään ja etusijalla oli rakkaus puoluetta ja maata sekä sen johtajaa kohtaan - kenties se johtaja ensinnä mainittuna. Mutta se mihin Stalinin yhteiskunta - Neuvostoliitto - pääsi on kuitenkin vasta aavistus siitä mihin Pohjois-Koreassa on ylletty, mitä tämä valtio on saavuttanut ja se on jollain tapaa konkreettisin esimerkki valtiosta jollaisen Orwell teoksessaan Oceaniana kuvasi.

Aivan kuin "Suuri johtaja" Kim Il-sung olisi lukenut Orwellin teoksen ja siitä saanut idean millainen hänen ihanneyhteiskuntansa on ja kuinka kansalaisia on valvottava ja kuinka maassa on vain yksi ainoa totuus - "Suuren johtajan" totuus. Ja tämän "totuuden" kertomista Kim Jong-il jatkoi ja sitä viestiä kantaa eteenpäin Kim Jong-un.

Elokuvassa tarkkanäköinen yhteiskunnallinen kuvaus ja kritiikki ovat tietty merkittävässä roolissa mutta ilman useaa hienoa roolityötä elokuva olisi kuitenkin vain kuoret vailla henkeä. Erityisesti Hurt ja Burton ovat omissa silmissäni merkityksellisimmissä rooleissa mutta heitä Hamilton tukee oivallisella tapaa. Muiden jäädessä tarkoituksellisesti sivurooleihin, joskin Cyril Cusack Carringtonina on merkittävässä roolissa ja vetäen roolinsa hienostuneen vähäeleisesti ja luottamusta herättävästi - mikä sitten koituikin karulla tapaa elokuvan rakastavaisten kohtaloksi. Mutta yhtä merkityksellistä on se voima ja kiihko mitä "massaan" ja selkeisiin statisteihin on saatu ryyditettyä - se brutaali kiihko on jollain tapaa todella koskettavaa ja se viha tuntui hämmästyttävän aidolta ollakseen näyteltyä. Ja lopulta Parsonsin kohtalo oli kaikessa absurdiudessaan sellainen jollaisella tapaa uskollinen alamainen voi tilanteen ottaa huomatessaan jäädessään kiinni "ajatusrikoksesta" - olemattomasta ajatusrikoksesta.

vlad.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Killing Season oli hyvä, varsinkin jos tykkää ns. "eräjorma" -leffoista. Ihmetyttää IMDb huono arvosana 5,4 vaikka kyseessä on seiskan leffa. Loppuratkaisu oli myös pieni ylläri.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Sama homma on esim. Arnofskyn Noah-elokuvan kanssa, jossa varsinkin jenkkiläiset uskontohihhulit ovat laskeneet tarkoituksella arvosanaa, koska Raamattun teksteihin kajoaminen ja niiden muuttelu on aivan liian härskiä!

Nojaa. Itse sanoisin ennemminkin, että Noah-elokuvan kohdalla Arofonovsky-hihhulit ovat tarkoituksella nostaneet arvosanaa, sillä tuo paske ei missään nimessä ole 6,5 arvoinen tekele. Itse olen ateisti ja pidän yleensä scifi- / fantasialeffoista (sekä myös Arofonovskyn tuotannosta), mutta tämä oli kyllä täyttä kuraa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Cate Shortlandin Lore. Kyseessä on hiukan kliseisesti alkava elokuva toisen maailmansodan lopusta, siitä kuinka SS-upseeri perheineen tekee pakoa syrjäseuduille vihollisen hiljalleen miehittäessä maata ja samalla maan alkaessa polttaa tämän upseerin ja hänen vaimonsa ja sen myötä koko perheen jalkojen alla. Lähtö on juuri sellainen millaisena se kaikissa vastaavissa elokuvissa tai sarjoissa on nähty, pakataan tavaroita, poltetaan arkaluontoista aineistoa - sellaista mikä ei saa jäädä liittoutuneiden käsiin, pistetään perhe kasaan ja autoon ja ennen lähtöä ammutaan perheen koira. Perin tyypillistä ja tavanomaista, ikävä kyllä minua alku ei juurikaan sykähdyttänyt koska se oli liian ennalta arvattava.

Mutta elokuva alkoi nostaa tasoaan hiljalleen, perheen pattua syrjäseudulle, isän jätettyä perheen sinne ja lopulta äidinkin oli hylättävä lapsensa. Tästä alkoi lasten selviytymistarina perheen vanhimman lapsen Loren (Saskia Rosendahl) johdolla, matka kohti mummia, joka asui miehitetyn Saksan toisella laidalla.

Tällä matkalla lapset joutuivat näkemään osin toisenlaisen Saksan, tekemisiin ihmisten kanssa joihin he eivät välttämättä juurikaan olleet aiemmin törmänneet eläessään sikäläisittäin yläluokkaista ja arvostettua elämää isänsä hoteissa. Matkalle osui ihmisiä jotka käänsivät heille selkänsä mutta toisaalta ihmisiä, jotka tappion jo koitettua luottivat vieläkin Führeriin ja olivat pettyneitä saksalaisiin, saksalaisiin jotka pettivät johtajansa. Nämä kuvaukset olivat tavallaan mielenkiintoisia, koska niihin oli saatu puettua erilaisten ihmisten tunnelmia ja aidoilta tuntuvia tunnelmia pettymyksestä ja kaihosta menneisyyteen - ja epäuskosta liittoutuneiden väitteitä kohtaan.

Lore sisaruksineen tapasi tällä matkalla myös arvoituksellisen Thomasin (Kai-Peter Malina), joka oli ihminen jollaisia Lore oli opetettu vihaamaan - vai oliko sittenkään? Minua henkilöistä viehätti juuri eniten tämä arvoituksellinen Thomas, joka kertoi olevansa juutalainen. Mutta tiettyjen tapahtumien myötä aloin kyllä jo varsin varhaisessa vaiheessa epäillä sitä, että onko hän sitä mitä väittää olevansa vai onko se vain keino pelastua miehitetyssä maassa. Loren ja Thomasin luottamuksen kehittymistä oli mielenkiintoinen seurata, tai sitä kuinka Loren oli vaikea luopua vihastaan juutalaisia kohtaan edes hetkenä jona vihan kohteeseen luottaminen olisi ollut ensiarvoisen tärkeää.

Elokuvassa hyvää oli se, että kerronnan kautta kaikkea ei selitetty aivan auki ja ettei ollut mitään onnellista loppua Loren ja Thomasin välillä, itse asiassa oliko lopulta kenekään kohdalla onnellista loppua. Oliko edes perille pääsy ja mummin hoteisiin pääseminen onnellinen loppu kun se kokemus minkä matka oli ihmismieleen jättänyt repi sitä hajalle ja se totuus mistä mummi puhui ei välttämättä kaikessa vastannut sitä mitä matkalla oli nähty.

Hiukan minua häiritsi se, että elokuva oli kauttaaltaan kuvattu kesällä ja syksyllä, jolloin aika jonka piti tulkintani mukaan kuvata kevättä ja alkukesää, oli kuitenkin aikaa jolloin luonto oli jo pitkällä kesässä. Mutta kaikkiaan elokuva oli kelvollinen, ei millään muotoa erinomainen tai loistava mutta ehdottomasti tasalaatuinen ja katsottava.

vlad.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Eilen tuli darrassa katseltua pari leffaa. Ensin tsekkasin Man of Steelin josta en toki odottanutkaan muuta kuin aivotonta sarjakuvafilmatisointia, mutta genressäänkin tuo jäi kyllä mielestäni huomattavan heikoksi. Tylsä ja heikot näyttelijäsuoritukset.

Toisena leffana sitten dokkari "The Last Gladiators" joka kertoo kohtuullisen tutun tarinan NHL:n gooneista. Pääosassa löytyy entinen Montreal-kovanyrkki Chris Nilan, mukana toki iso kasa muitakin, mm. McSorley, Twist ja Brashear. Hyvä dokkari siinä mielessä, että tuossa tuotiin esille enemmänkin tappelijan roolin raskasta psykologista puolta, eikä niinkään ihasteltu turpaanvetoa. Tuttua juttua toki tappelijoihin enemmän tutustuneille, mutta suosittelen silti katsottavaksi.

Molemmat pätkät löytyy Netflixistä.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Tuli katsottua The Amazing Spider-Man 2.

Koska leffa ei vielä edes pyöri teattereissa, en viitsi sitä spoilata. Sanonpahan vaan, että heikolta näytti. Aiempi, Tobey Maguiren tähdittämä kakkososa Spiderman-trilogiassa, oli kaikin tavoin parempi.
Jamie Foxxin raju alamäki tuntuu kiihtyvän. Harmin paikka, sillä ei tästä ole kovinkaan pitkä aika, kun hän loisti häntä tunnetuimpien tähtien joukossa.

**
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Tuli katsottua The Amazing Spider-Man 2.

Koska leffa ei vielä edes pyöri teattereissa, en viitsi sitä spoilata. Sanonpahan vaan, että heikolta näytti. Aiempi, Tobey Maguiren tähdittämä kakkososa Spiderman-trilogiassa, oli kaikin tavoin parempi.
Jamie Foxxin raju alamäki tuntuu kiihtyvän. Harmin paikka, sillä ei tästä ole kovinkaan pitkä aika, kun hän loisti häntä tunnetuimpien tähtien joukossa.

**

Hei, ensi-ilta oli perjantaina - ainakin täällä Suomessa. :D Itse olen katsonut niin paljon leffoja taas, että pitäisi joku kerta listata tähän mennessä katsotut (ensi-iltaleffat siis).
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Hei, ensi-ilta oli perjantaina - ainakin täällä Suomessa. :D Itse olen katsonut niin paljon leffoja taas, että pitäisi joku kerta listata tähän mennessä katsotut (ensi-iltaleffat siis).

Aijaa! Käyn niin harvoin Finnkinon sivuilla, etten tiedä, mitkä leffat ovat milloinkin pyörimässä. Edellisen kerran kävin siellä muistaakseni viime kesäkuussa.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tässä juuri Expendables 2:sta katson ja täytyy sanoa, että kertaheitolla parempi elokuva kuin ensimmäinen osa.
Jännä. Minusta taas täysin päinvastoin. Siinä missä ensimmäinen oli sujuvasti eteenpäin kulkeva kasaritoimintaleffoja tyylikkäästi kunnioittava kokonaisuus, oli toinen osa lähinnä irvokas epäonnistuneita irtovitsejä sisältävä eläkeläistoimintatähtien kokoontumisajo, jossa ei ollut mitään linjaa tai tyylitajun häivääkään.

Näin eri tavalla nämä asiat voi nähdä. No, olen tästä aiemminkin jauhanut, joten se siitä.

Aion katsastaa osan III joka tapauksessa, koska uskon, että paremmalla käsikirjoittamisella ja ohjaamisella homma voi toimia kuitenkin.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itselläni kyllä yhtenä vaikuttavana tekijänä on Arskan isompi rooli verrattuna ykköseen, sen repliikit kuitenkin muistaa ulkoa melkein leffasta kuin leffasta, joten vitsit toimivat mulle hyvin.
No se oli tietysti hyvä asia, kuten Willisin isompi rooli myös, mutta molempien potentiaali hukattiin mielestäni aika lailla. Tuntui, että ruutuaika oli jotenkin väkinäistä ja ilman mitään todellista tarkoitusta elokuvassa. Hullua kyllä ensimmäisen osan dialogikohta, missä Syltty, Arska ja Willis oli yhdessä oli jotenkin intensiivisempää ja perustellumpaa. No, nää on näitä. Odotin vaan paremmin kirjoitettuja rooleja leffaan, eikä vaan kommentteja laukovia sotakoneita yksinomaan, joka nyt tietty saa jotain hymyä suupieleen, mutta samallla kiroamaan, että tässä oli nyt kaikkien aikojen mahdollisuus. Chuck Norris nyt vasta oli hukattu mahdollisuus, mutta se nyt saattoi johtua miehen omasta jästipäisyydestä, kuten olen ymmärtänyt.

Liian irrallista, ihan liian irrallista.

Ja kyllä minä pidän tälläisistä jutuista, mutta tyylitaju vaan pitää olla mukana silloinkin kun tehdään aivotonta viihdettä ja mäiskitään.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei ne Slyn ja Arskan vanhat toimintakomediatkaan olleet aina niin loppuun asti mietittyjä, tärkeintä oli reipas toiminta ja huone one linerit.
Ehkä se juttu oli, että olivat elokuvan keskiössä. Ei Stallonen roolissa sinänsä vikaa E2:ssa, mutta Arska, Norris ja Willis oli aika statisteja silleen huonolla tapaa, vaikka yritettiin tuoda keskiöön sivurooleissaan. Ei vaan toiminut, ei.

Mutta hyvä jos jollekin toimi. OLi kyllä elokuva josta olisin halunnut tykätä enemmän, mutta kun ei vaan pysty.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Nothing Left to Fear oli paskin kauhuleffa aikoihin. Perhe muuttaa maalle, mutta kaikki ei olekaan sitä miltä näyttää. Tässä yhdisteltiin huonosti manaajaa ja kaunaa, VMP!

Hours, oli taas ihan jees. Kyseessä Paul Walkerin viimeinen leffa ennen kuolemaa. Leffassa on kyllä vähän ns. pienet kuviot mutta jos ulkona on hurrikaani ja itse olet sairaalassa just syntyneen lapsen kanssa, niin mitäpä siinä voisikaan tehdä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
The Challenger The Challenger (TV Movie 2013) - IMDb

Eli tiivistettynä, leffa kuvaa osin fiktiivisesti dramatisoituna Challengerin sukkulaonnettomuuden tutkintaa ja siihen liittyvää politisointia. Keskiössä on fyysikko Richard Feynman jolla oli ihan faktuaalisestikin merkittävä rooli tutkimuksissa mutta toki kun taustana on miehen oma versio tapahtuneesta+amerikkalainen sankarikultti niin pientä väritystä on ehkä siellä sun täällä.

Ihan parhautta, ehkä paras quote leffassa:
"Rogers: The other commissioners are just being respectful.

Richard Feynman: And you're saying I'm not? You understand the implications of the oxygen being activated? I do. The astronauts had to do that themselves. Which means they were ALIVE for at least some of those two minutes and thirty six seconds before they slammed into the ocean. Mr Rogers I'm an atheist, I personally doubt they're touching the face of God so I prefer to show my respect by finding the CAUSE of their appalling deaths and not stand around looking sad.
"
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Hours, oli taas ihan jees. Kyseessä Paul Walkerin viimeinen leffa ennen kuolemaa. Leffassa on kyllä vähän ns. pienet kuviot mutta jos ulkona on hurrikaani ja itse olet sairaalassa just syntyneen lapsen kanssa, niin mitäpä siinä voisikaan tehdä.
Ihan jees leffa kyllä, mutta ei Paul Walkerin viimeinen ennen kuolemaa. Brick Mansions kuvattiin vielä tämän jälkeen.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Man in the Wilderness eli Mies erämaasta - ****

Googlettamalla löysin tällaisenkin filmin ja pakkohan se oli katsoa.
Kyseessä on siis Richard C. Saraflanin ohjaama leffa vuodelta 1971, jossa pääosaa esittivät Richard Harris sekä John Huston. Leffa on tyyliltään selviytymistarina, jossa Harrisin esittämä Zach Bass joutuu karhun raatelemaksi ja sen jälkeen vielä Hustonin johtaman miesporukan hylkäämäksi keskelle ankaraa erämaata, villin luonnon ja intiaanien armoille.

Runsaat pari tuntia kestävä leffa on kestänyt hyvin aikaa ja erityisen suuren vaikutuksen minuun tekivät kerrassaan erinomaiset näyttelijät (ei pelkästään nuo kaksi mainitsemaani henkilöä, vaan kaikki leffassa esiintyvät näyttelijät), upeat maisemat sekä suorastaan lumoava musiikki. Saraflanin ohjauksen jälki näkyy myös tässä filmissä selkeästi, mikä sekin on luettava leffan hyvin puoliin.

Ainoat negatiiviset asiat leffassa olivat sialta kuulostanut karhu sekä aikamoinen määrä kristillistä jargonia kesken leffan jännittävimpien kohtauksien.

Upea leffa, jota suosittelen kaikille tällaisesta kiinnostuneille.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
alwahla, kiitti vinkistä, itseäni on aina kiinnostanut nämä erämaan selviytymistarinat.

Eilen ihmettelin leffaa nimeltä: 13 Sins joka on genreltään kauhu mutta itse leffa on hyvin toiminnallinen ja viihdyttävä, pitäen sisällään myös mm. Saw-teemaa. Hyvä leffa vaikeassa genressä, arvosana 7.

Tänään ohjelmassa vielä Arskan ja Syltyn Escape Plan, rock rock!
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mafiaperhe oli leffa, joka rikkoi pitkän elokuvataukoni. Kiirettä on pitänyt, joten muutama sarja viikottain on saanut toimia pään tuulettamisena, mutta nyt tuli tosissaan ihan elokuva katseltua. Ja pidin näkemästäni. De Niro ja Tommy Lee Jones tosin jo toimivat jonkinmoisen laadun takeena, ainakin sen, ettei aivan täysillä ala verta valua korvista. Mustaa huumoria, räiskintää ja muutama sopiva onelineri, sitähän tuo oli. Sopiva aivojen tyhjäys kaikkinensa. Ei mitään hirveän älyllistä menoa kannata odottaa, vaan enemmän sellaista Kick-Ass tyylistä toimintaa teemaan sopivammin.

Eilen innostuin sitten totaalisesti ja katsoin toisen leffan viikonlopulle. Promised Land oli kyseessä, eli Matt Damon ja maakaasuyhtiön maanvaltausyritykset Nebraskassa. Hyvä viritelmä oli tämäkin. Ei erityisen nyyhky vaan kivaa kerrontaa, pientä huumorikoukkua ja perusvankat näyttelysuoritukset. Tunnelmallinen elokuva, ehkä sellainen jonkin sortin hyvän mielen draama voisi sopia genreksi.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Spike Leen Oldboy tuli sitten katsottua tänään. Yleensä suhtautumiseni remakeihin on hiukan nuiva ja epäileväinen ja niin oli tämänkin leffan suhteen, erityisesti olen suhtautunut skeptisesti aasialaisten filmien siirtämiseen valkokankaille remakena amerikkalaisena tuotantona - jotenkin on ollut sellainen kuva etteivät ne kovinkaan usein ole todella onnistuneita, tosin poikkeuksiakin löytyy joukosta. Itse ainakin pidin aikanaan the Departedin varsin onnistuneena leffana, tässä kohdin on kuitenkin todettava se etten ole tähän päivään mennessä onnistunut haalimaan käsiini Infernal Affairsia, joten tässä suhteessa en voi vertailla the Departedia alkuperäiseen elokuvaan.

Spike Lee onnistui minusta Oldboyn suhteen varsin hyvin, tai ainakin minä pidin hänen lähestysmistavasta ja näkemyksestä - siinä oli mukana vanhaa ja korealaista Oldboyta mutta siinä oli kuitenkin hitunen omaperäisyyttäkin, joten se ei muodostunut ikäväksi katselukokemukseksi ainakaan minulle. Ja ehdottoman hyvänä pidin sitä, että elokuvassa tarinan lisäksi väkivalta oli sellaista mitä sen pitikin olla, ettei sitä oltu vesitetty miksikään k12 kamaksi tai edes k16 tavaraksi. Liian usein minusta tehdään se virhe, että hyvä idea ja ajatus vesitetään siten, että ryhdytään kosiskelemaan liian suuria massoja ja tällöin - jos elokuvan luonteeseen kuuluu brutaali väkivalta - se liennytetään, jotta elokuvaa voidaan markkinoida suurille massoille.

Minusta on tärkeää se, että toisinaan uskalletaan rajata kohdeyleisö selkeästi ja sanoa suoraan, että "tämä leffa ei ole lapsille tarkoitettu" sen sijaan, että vesitettäisi ideaa naurettavuuksiin saakka. Ja painotan, ei kaikkiin elokuviin tarvitse sisällyttää brutaalia ja raakaa väkivaltaa tai kidutusta, mutta jos se kuuluu ehdottomasti elokuvan luonteeseen tulee se tuolloin kuvata sellaisena kuin se on. Ja Oldboyssa niin väkivallan kuin myös muiden viittausten tuli olla sellaisia, että ne tukivat tarinaa, joten olisi ollut varsin absurdia lähteä karsimaan tätä näkemystä tai vielä pahempaa, ryhtyä muokkaamaan Joe Doucettin (Brolin) ja Marie Sebastianin (Olsen) suhdetta siveellisemmäksi. Nyt vedettiin kunnolla loppuun saakka ja niinpä isä pääsi nussimaan tytärtään - tietämättään tosin. Ja nähtiin teon raadolliset seuraukset.

Brolin oli minusta vakuuttava Doucettina eikä Olsenkaan huono ollut Mariena, mutta näistä kahdesta Olsen oli kuitenkin minusta selkeästi heikompi pari ja hänen työhön jäi enemmän toivomisen varaa. Mutta en kuitenkaan osaa oikein sanoa, että mitä kaikkea Olsenin olisi pitänyt tehdä paremmin, ehkäpä tiettyä herkkyyttä ja tunnetta olisi saanut olla enemmän.

Kokonaisuutena Spike Leen Oldboy on minusta katsottava leffa ja vähintäänkin keskitason elokuvasta voidaan puhua kun otetaan puheeksi Leen näkemys Oldboystä. Paljon huonompaan näkemykseen olisi voitu päätyä, joten kyllä silmissäni Lee veti pisteet kotiin.

vlad.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eilen oli Oulussa HIFK:n matsin ja junanlähdön välissä aikaa tapettavana kolmisen tuntia ja kun sää ei suosinut, tuli se kulutettua suurimmaksi osaksi leffateatterissa. Aikatauluun sopivia vaihtoehtoja oli kaksi: joku nimen perusteella totaalinen chickflick ja Pompeji 3D. Kauempana keskustasta sijaitsevassa Starissa pyörinyt The Grand Budapest Hotel olisi kyllä ollut valintani, mutta aikataulu olisi mennyt turhan tiukaksi. Pompeiji se olkoon siis, etenkin kun 3D-leffa oli minulta aiemmin kokematta (joo, käyn leffassa varmaan keskimäärin kolmen vuoden välein). Olen nähnyt huonompiakin leffoja, mutta kyllä se tihkusateessa kävely olisi silti voinut olla viihdyttävämpi kokemus ja ainakin realistisempi 3D-kokemus.

Leffan juoni on siis se, että kalisutellaan miekkoja ja siinä sivussa odotetaan koska posahtaa. Lisäksi... no, siinä se oikeastaan olikin. Gladiaattorikatastrofielokuva - liekö lajinsa ensimmäinen? Kiefer Sutherland veti kyllä hyvän roolin.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Chronicle vaikutti pitkään tylsältä teinileffalta mutta onneksi loppu pelasti paljon. Lyhyesti: 3 kaverusta saa supervoimia ja kaikki menee alkuun leikkien kunnes yhtä kaverusta alkaa ahdistamaan oikein kunnolla.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ethan ja Joel Coenin Burn after reading on... hmmm... minusta hyvä elokuva ja hieno komedia, mutta kokonaisuudessaan se ei yltänyt sille tasolle mitä se parhaimmillaan oli eli elokuvana se oli hiukan epätasainen - mutta tämä arvio voi olla hyvinkin virheellinen, koska elokuvagenrestä komediat on eräs niistä joista en erityisemmin pidä, toki laadukkaat komediat kun Burn after reading ovat poikkeus. Tunnustan, että minun on siis hyvin vaikea arvioida tasapuolisesti komedioita verrattuna vaikkapa laadukkaaseen draamaan (jossa toki voi olla komediallisiakin piirteitä) tai trillereihin tai sotaelokuviin - jotka ovat minulle kaikella tapaa tutumpi ympäristö.

Burn after reading oli komedia sävytettynä draamallisilla piirteillä ja se onnistui oivallisesti sovittamaan yhteen monenlaista maailmaa raadollisista vakoilupiireistä lähtien ja päätyen suurvaltapolitiikan kautta höhliin kuntosalityöntekijöihin, jotka nyt vaan yksinkertaisesti sattuivat haukkaamaan väärästä omenasta ja tarttumaan sellaiseen tehtävään missä olisi kannattanut painaa villaisella kaikenmoiset haaveet rikastumisesta. Tai no kyllähän Linda Litzke (oivallinen Frances McDormand, joka tosin Fargossa oli monin verroin parempi) sai sen mitä halusi, mutta toisaalta höhlä Chad Feldheimer (Pitt'in kipeä suonenveto, saattoi todellakin luulla, että hän on niin typerä kuin roolissa oli) ei nyt ihan saanut sitä mitä kenties halusi - jollei salaisena toiveena ollut ysimillisen saaminen päähän.

Tässä aivan viimeisimpinä aikoina en ole nähnyt John Malkovichilta hienoja rooleja mutta Coenin veljesten Burn after readingissä hän oli minusta juuri sellainen kuin pitkin ja saatoin kuvitella - totaalinen sekopää analysoija, jolla keitti yli hetkessä ja joka oli kaikella tapaa tragikoominen hahmo. Ja aivan kuten hän, George Clooney Harry Pfarrerina oli hyvä roolissaan ja se täydellistä naistenmiestä ja machoa näytellyt mies paljastui lopulta melkoiseksi luuseriksi - ehkäpä olisi kannattanut vaan panostaa niiden seksikoneiden rakentamiseen machoilun sijaan...

Mutta kokonaisuudessaan elokuva ei kuitenkaan noussut loistavaksi vaan se oli - ja on edelleen - hyvä genressään. Ei myöskään Coenin veljesten parhaimpia elokuvia, mutta oikeastaan tämä osoittaa veljesten tason, Burn after reading on heidän listallaan vain ja ainoastaan hyvä elokuva, jonku toinen ohjaaja samaisen elokuvan ohjattuaan voisi hehkutella saavuttaneensa jotain erinomaista!

vlad.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Pitääpäs taas otta Burn After Reading katseltavaksi. Yksi allekirjoittaneen suosikkeja genressään. Burn After Reading jakaa yleensä vahvasti mielipiteitä. Tai ainkin omassa kaveriporukassa osa vihaa ja pitää elokuvaa sysipaskana, ja sitten taas osa (minä mukaanlukien) on sitä mieltä, että tuo on yksi parhaimmista komedioista koskaan.

Ja ole vladin kanssa samaa mieltä Malkovichista, sopi rooliin kuin nenä päähän. Sana fuck lähtee sillä raivolla millä sen pitääkin.

Youtubesta meikäläisen suosikkikohtaus elokuvasta. "I thought you might we worried about the security of your shit", "YES YES, this is Osborne Cox, who the fuck are you". Aivan loistavaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös