Spike Leen Oldboy tuli sitten katsottua tänään. Yleensä suhtautumiseni remakeihin on hiukan nuiva ja epäileväinen ja niin oli tämänkin leffan suhteen, erityisesti olen suhtautunut skeptisesti aasialaisten filmien siirtämiseen valkokankaille remakena amerikkalaisena tuotantona - jotenkin on ollut sellainen kuva etteivät ne kovinkaan usein ole todella onnistuneita, tosin poikkeuksiakin löytyy joukosta. Itse ainakin pidin aikanaan the Departedin varsin onnistuneena leffana, tässä kohdin on kuitenkin todettava se etten ole tähän päivään mennessä onnistunut haalimaan käsiini Infernal Affairsia, joten tässä suhteessa en voi vertailla the Departedia alkuperäiseen elokuvaan.
Spike Lee onnistui minusta Oldboyn suhteen varsin hyvin, tai ainakin minä pidin hänen lähestysmistavasta ja näkemyksestä - siinä oli mukana vanhaa ja korealaista Oldboyta mutta siinä oli kuitenkin hitunen omaperäisyyttäkin, joten se ei muodostunut ikäväksi katselukokemukseksi ainakaan minulle. Ja ehdottoman hyvänä pidin sitä, että elokuvassa tarinan lisäksi väkivalta oli sellaista mitä sen pitikin olla, ettei sitä oltu vesitetty miksikään k12 kamaksi tai edes k16 tavaraksi. Liian usein minusta tehdään se virhe, että hyvä idea ja ajatus vesitetään siten, että ryhdytään kosiskelemaan liian suuria massoja ja tällöin - jos elokuvan luonteeseen kuuluu brutaali väkivalta - se liennytetään, jotta elokuvaa voidaan markkinoida suurille massoille.
Minusta on tärkeää se, että toisinaan uskalletaan rajata kohdeyleisö selkeästi ja sanoa suoraan, että "tämä leffa ei ole lapsille tarkoitettu" sen sijaan, että vesitettäisi ideaa naurettavuuksiin saakka. Ja painotan, ei kaikkiin elokuviin tarvitse sisällyttää brutaalia ja raakaa väkivaltaa tai kidutusta, mutta jos se kuuluu ehdottomasti elokuvan luonteeseen tulee se tuolloin kuvata sellaisena kuin se on. Ja Oldboyssa niin väkivallan kuin myös muiden viittausten tuli olla sellaisia, että ne tukivat tarinaa, joten olisi ollut varsin absurdia lähteä karsimaan tätä näkemystä tai vielä pahempaa, ryhtyä muokkaamaan Joe Doucettin (Brolin) ja Marie Sebastianin (Olsen) suhdetta siveellisemmäksi. Nyt vedettiin kunnolla loppuun saakka ja niinpä isä pääsi nussimaan tytärtään - tietämättään tosin. Ja nähtiin teon raadolliset seuraukset.
Brolin oli minusta vakuuttava Doucettina eikä Olsenkaan huono ollut Mariena, mutta näistä kahdesta Olsen oli kuitenkin minusta selkeästi heikompi pari ja hänen työhön jäi enemmän toivomisen varaa. Mutta en kuitenkaan osaa oikein sanoa, että mitä kaikkea Olsenin olisi pitänyt tehdä paremmin, ehkäpä tiettyä herkkyyttä ja tunnetta olisi saanut olla enemmän.
Kokonaisuutena Spike Leen Oldboy on minusta katsottava leffa ja vähintäänkin keskitason elokuvasta voidaan puhua kun otetaan puheeksi Leen näkemys Oldboystä. Paljon huonompaan näkemykseen olisi voitu päätyä, joten kyllä silmissäni Lee veti pisteet kotiin.
vlad.