Mainos

Jatkoajan leffakerho

  • 2 414 118
  • 12 322

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
MUISTUTUS!

Huomenna sunnuntaina 25.8. klo 21.00 Neloselta tulee erittäin huomionarvoisa elokuva:

PRIMAL FEAR - Alaston pelko (USA, 1996)
William Diehlin kirjaan perustuva oikeussaliin sijoittuva jännitysdraama. Vaikutusvaltainen asianajaja Martin Vail (Richard Gere) ottaa hoitaakseen toivottomalta tuntuvan tapauksen: nuorta kuoripoikaa syytetään korkea-arvoisen papin murhasta... mikä on totuus ja kuka valehtelee?

Ohjaus: Gregory Hoblit

Pääosissa:

Richard Gere
Laura Linney
John Mahoney
Alfred Woodard
Frances McDormand
Edward Norton

Elokuvan nähneenä voin suositella lämpimästi! Leffa pitää takuulla ottessaan loppumetreille saakka...
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
TOINEN MUISTUTUS!

Pistäkääpäs nämä nyt jonnekin muistiin:

Lauantaina 21.9.
mtv 3 esittää:

PREDATOR 2

Ohjaus Stephen Hopkins (1990)

Pääosissa:

Danny Glover
Gary Busey
Maria Conchita Alanso
Adam Baldwin

Jokaisen jatkoaikalaisen must-see-raina! Siinä näette meikäläisen 1990-vuoden kondiksessa!

... ja sitten....

Lauantaina 28.9.
mtv 3 esittää:

TORA! TORA! TORA!

Ohjaus Richard Fleischer (USA/Japani 1970)

Pääosissa:

Martin Balsam
Soh Yomamura
Joseph Cotten
Tatsuyo Mihashi
E.G. Marshall

Visuaalisista efekteistään Oscar-palkittu sotadraama tapahtumista jotka johtivat japanilaisten tuhoisaan hyökkäykseen Pearl Harbouriin 7.12.1941. ja joka vei USA:n mukaan II-maailmansotaan.
Leffa kertoo tapahtumista niin USA:n kuin Japaninkin näkökulmista... ja ihan ilman hunajaista rakkaustarinaa, ilman Ben Affleckin isoa leukaa ja ilman tietokone-efektejeä (sopivia tietsikoita ei vielä 1970 ollut keksitty).
Leffa on nimetty japanilaisen hyökkäyskomennon mukaan.

SUOSITTELEN!
 

Voittaja

Jäsen
Tora! Tora! Tora!


Hienoa että maikkari näyttää tuon filmin. Olen viimeksi nähnyt sen joskus 80-luvun puolen välin paikkeilla, ja edelleenkin muistelen sen olevan todella loistava kuvaus sodasta. Pitää katsoa, kaikkien!
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Yliarvostetut elokuvat.

Katsotaan saako tällaisen aiheen esille nostaminen keskustelua aikaan Jatkoajan Leffakerhossa, vai pääseekö suorastaan piru irti..

Sattuipa silmiini eräällä keskustelupalstalla aihe yliarvostetuista elokuvista, ajattelin siinä olevan varsin oivallisen aiheen joka varmaan herättää tunteita niin puolesta kuin vastaan, saadaan hivenen keskustelua aikaan. Maailmalla on ties kuinka paljon laadukkaita elokuvia, jotkut ovat klassikkoja joiden arvon liki kaikki elokuvien ystävät tunnustavat, monet elokuvat taasen herättävät tunteita laidasta laitaan, jotkut niistä saattavat tuntua selkeän yliarvostetuilta elokuvan tasoon nähden.

Se, että pitää elokuvaa yliarvostettuna ei suinkaan välttämättä tarkoita sitä, että elokuva olisi surkea. Oma suppea lista, jonka myöhemmin esittelen, pitää sisällään elokuvia jotka ovat joidenkin mielestä suorastaan klassikoita, ja jotka eivät minunkaan mielestä surkeita ole, vain ja ainoastaan yliarvostettuja elokuvan tasoon nähden. Ne eivät kerronnaltaan, kuvaustekniikaltaan, näyttelijätyöltään, tai jonkin muun syyn - tai useiden syiden - tähden täytä mielestäni kaikkia laatuvaatimuksia ja sen tähden pidän niitä selkeän yliarvostettuina elokuvina. Voinen arvata muutaman elokuvan esille nostamisen nostattavan erinäisten fanien niskavillat pystyyn, katsotaan kuinka käy, ja katsotaan rohkeneeko joku muu kertoa oman listansa yliarvostetuista elokuvista.

Jätän suosiolla listan ulkopuolelle aivan viimeisten vuosien kassamagneetit, katson ettei niitä ole vielä kohtuullista vertailla hivenen vanhempien elokuvien kanssa. Näiden kassamagneettien arvostus vieläpä ikävä kyllä perustuu vahvasti juuri taloudellisiin seikkoihin, monissa tapauksissa elokuvalliset (taiteelliset) seikat eivät tue arvostusta. Vuosien vieriessä ja kohun laannuttua niiden arvostus laskeutuu - asettuu - omalle tasolleen ja sen jälkeen voimme mahdollisesti sanoa, mikä niistä on saanut "ansiotonta" arvostusta näinä päivinä.

Oman listani elokuvat eivät ole missään erityisessä paremmuus - huonoimmuus - järjestyksessä.

E.T.:
Tarinaltaan inhimillinen, ja tietyiltä osin tavattoman yksinkertainen kertomus lapsen ja avaruusolion ystävyydestä ja sen kehittymisestä. Elokuvasta ei ole löydettävissä yhtään erityistä heikentävää tekijää, jollei sitten juonen yksinkertaisuutta voitane pitää sellaisena. Samalla siinä on kuitenkin havaittavissa tiettyä alleviivaavuutta ynnä teennäisyyttä, jopa "luonnottomuutta". Se tuntuu rakennetun niin taitavasti ettei kukaan tohdi haukkua sitä, arvostelija olisi merkitty mies tämän jälkeen. Elokuvana E.T. on mielestäni hyvä mutta ei lähellekään niin erinomainen kuin sen kerrotaan olevan.

Olemisen sietämätön keveys:
80-luvulla suurta kohua herättänyt teos. Kohu syntyi pääsääntöisesti kriittisen ja vakavan aiheen käsittelyn tähden, ainakin minä olen sitä mieltä, että tämä kohu nosti hyvän elokuvan arvostusta maailmalla entisestään, niin että sitä ruvettiin mainostamaan erinomaisena kuvauksena. Hyvä - kyllä, mutta erinomainen - ehdottomasti ei.

Ilmestyskirja. Nyt!:
Samoin suurta kohua herättänyt teos, joka tuntuu ratsastavan enemmän tämän kohun nostattamin siivin kuin omin siivin. Itsessään elokuva on ajoittain suorastaan kömpelön teennäinen, pitkästyttävä ja epärealistisen tuntuinen. Mikäli aiheena ei olisi ollut Vietnam ja mukana Marlon Brando, tuskin muistaisimme koko elokuvaa... (niin, muistaakseni elokuva perustui kirjaan joka sijoittui Afrikan viidakoihin). Keskinkertainen elokuva joka ilman suoranaisia omia ansioita on noussut kulttimaineeseen.

Titanic:
Otetaan mukaan nyt yksi hivenen uudempi elokuva. Tähän elokuvaan tunnuttiin kasatun kaikki mahdollinen alkaen romantiikasta (jopa vihjailevasta erotiikasta) ja päätyen toiminnan kautta katastrofielokuvaan. Mahtipontisen ulkokuoren takaa paljastuu hivenen keskinkertaista parempi elokuva, joka ajoittain kolisee tyhjyyttään.

Kellopeliappelsiini:
Rehellisyyden nimissä on tunnustettava, että elokuvan aihe on mielenkiintoinen. Kirja johon elokuva perustuu on selkeästi raadollisempi ja sen myötä parempi. Mikäli elokuva olisi noudattanut kaikessa raakuudessaan ja brutaaliudessaan tarkemmin kirjan jälkiä olisi elokuva arvostuksensa ansainnut mutta nyt, hyvä elokuva kohotetaan väkisin erinomaiseksi. Kulttimaineensa elokuva tällaisenäänkin on ansainnut.

Star Wars (alkuperäiset kolme):
Niputan kaikki kolme alkuperäistä Star Wars'ia yhteen nippuun tarkoituksella. Niiden tarina on raamatullinen, samalla siihen on lisätty universaaliutta muistakin myyteistä. Kolmikosta heikoin on selkeästi "Jedin paluu", ja parhain "Imperiumin vastaisku". Kokonaisuutena saaga on tarinaltaan ja juoneltaan varsin yksinkertainen hyvät vs. pahat taistelu, joka ajoittain saa syvällisempiä mittasuhteita ja näin on kohoamaisillaan erinomaiseksi ja arvostuksensa ansaitsevaksi saagaksi palatakseen kuitenkin takaisin raivostuttavan yksinkertaisiin ja yksiselitteisiin ratkaisuihin, jotka paljastavat elokuvan kerronnan ohuuden julmalla tavalla. "Tähtien sota" ja "Imperiumin vastaisku" ovat kokonaisuutenakin hyviä, mutta "Jedin paluu" jo valitettavan keskinkertainen - ajoittain jopa heikko.

Näiden esimerkkien joukkoon olisin voinut ottaa myös Citizen Kanen, mutta mielestäni en ole oikeutettu henkilö sanomaan onko se yliarvostettu vai ei, koska kumpaisellakaan kerralla jolloin olen käynyt katsomaan sitä en ole pysynyt hereillä loppuun saakka.

vlad#16.
 

Voittaja

Jäsen
En vedä nyt hernettä nenuun, mutta omasta mielestäni seuraava teksti on silkkaa .....(huom. OMASTA MIELESTÄNI)

Ilmestyskirja. Nyt!:

Elokuva, joka on allekirjoittaneen mielestä paras koskaan tehty elokuva. Mutta juuri nämä pienet asiat osoittavat, kuinka hienoa on, että kaikilla on oma, uniikki(yleensä) maku:)
 

Janos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Tulevia mielenkiintoisia leffatapauksia

Syksyllä tulossa leffasaleihin:

- Signs 6.9.
Kuudes Aisti ja Unbreakable olivat mahtavia, joten luotan tähänkin (saman ohjaajan) leffaan. Mel Gibson vähän erilaisessa roolissa, sopii mulle.

- Insomnia 27.9.
Al Pacinon ja Robin Williamsin tähdittämä rikosjännäri Mementon ohjaajalta, joka kertoo sarjamurhaajien vainoamasta rikosetsivästä.

- Stuart Little II 27.9.
Ei tässä muuten mikään kiinnosta, mutta pääosassa kolmen vuoden breikin jälkeen GEENA DAVIS!!

- Matkalla Kadotukseen 4.10.
Tätä on jo hypetetty ihan riittämiin, mutta miksei tämäkin vois olla ihan hyvä. Tom Hanks on yksi parhaista, ja idea "hyvästä palkkamurhaajasta" kuulostaa kivalta.

- Trapped 11.10.
Pariskunnan sairas lapsi kidnapataan odotetussa trillerissä. Ryöstäjäpariskunnan miesnäyttelijä KEVIN BACON!!

- Mr. Deeds 18.10.
Tämähän oli katsottu jenkeissä? Uusi Adam Sandler- hupailu. Jätkä osaa naurattaa aina.

- Cube 2 - Hyperkuutio 25.10.
Ykkösosa oli hyvää kauhua, toivotaan ettei jatko-osa jää pahasti jalkoihin.

- Red Dragon 1.11.Viimeinen osa sarjaan, jossa edelliset leffat Uhrilampaat ja Hannibal ovat näyttäneet hyvin suuntaa. Nyt tässä osassa tarina sijoittuu aikaan ennen Uhrilampaita, ja Edward Norton näyttelee Sir Anthony Hopkinsin rinnalla.

- Tunnin kuva 8.11.
Robin Williams psokologisen trillerin pääosassa! Tämä voi olla yksi syksyn yllätyshiteistä.

- Blood Work 15.11.
Clint Eastwood - ÄIJÄ! Hyvin kerännyt kassatuloja jenkeissä tämäkin saanut.

- 007 - Kuolema saa odottaa 29.11.
Tässä on se vuoden odotetuin, kait. Mitäs tästä vois sanoa? "A must-see."

- Taru Sormusten Herrasta : Kaksi tornia 18.12.
Niin no, itseäni ei kauheasti koko saga kiinnosta, mutta selvähän se on, että katsomaan mennään!
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Vedän lättyyn seuraavaa, joka haukkuu Ilmestyskirja Nyt:iä. Jos ette ymmärrä sen suuruutta, niin älkää vetäkö subjektiivisia herneitä nenään. Se nyt vaan sattuu olemaan Elämää Suurempi Elokuva. Ei kaikkien leffojen tarvitse olla valmiiksi pureksittua pullamössöä.
 

Spencer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Auschwitz Motorsport
Nyt puhut Donny Osmond vähän mutta asiaa. Jumaleissön, ihana elokuva.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Hienoa, että tulee vastakkaisia mielipiteitä. Katsotaan saadaanko tähän ketjuu lisää elämää tämän päivän kuluessa - toivottavasti.

Te kaikki jotka nostatte Ilmestyskija.Nyt! kaikkeuden parhaimmaksi elokuvaksi tms. niin älkää kuitenkaan ottako henkilökohtaisena hyökkäyksenä tätä arvosteluani kyseistä elokuvaa kohtaan. Huomioikaa, en ole haukkunut sitä, todennut sen omasta mielestäni elokuvaksi joka ilman omaa elokuvallista ansiotaan on saanut ansiotonta arvonnousua. Mielestäni se on kokonaisuutena keskinkertainen elokuva, joka kyllä pitää sisällään hyviäkin elementtejä. Ei siis missään mielessä surkea elokuva!

Miksi se on teistä niin hyvä? Mikä nostaa sen erinomaiseksi tai jopa maailman parhaimmaksi elokuvaksi?

Jos rohkenen arvostella sitä, tekeekö se sitten minusta idiootin? Eikö ole parempi kertoa rohkeasti oma mielipiteensä kuin vaeltaa joukon mukana ja hokea samaa mantraa kuin muut... Kuinkahan moni Ilmestyrkirja. Nyt!'in katsonut edes ymmärtää sen tarinan kaikki puolet, en tarkoita etteivätkö elokuvien ystävät sitä ymmärtäisi, mutta yleensä ihmisistä. Keskustellessani elokuvista työpaikalla yms. paikoissa, moni sanoo pitävänsä siitä mutta samalla tunnustavat parhaimmiksi elokuviksi jotkut b-luokan toimintaelokuvat. Tämän jälkeen mieleeni valitettavan usein hiipii ajatus siitä, ettei kyseinen henkilö ymmärrä elokuvista mitään, mutta nimeää yhden kulttimaineen saavuttaneen elokuvan suosikikseen vain elokuvan saavuttaman maineen tähden eikä suinkaan omien mieltymystensä tähden. On todella helppoa sanoa pitävänsä jostain kulttielokuvasta koska harvoin sitä on perusteltava millään muotoa, mutta olepas pitämättä siitä niin heti leimataan "typerykseksi".

Terv. kriittinen katsoja,

vlad#16.
 

Kh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Re: Tulevia mielenkiintoisia leffatapauksia

Viestin lähetti Janos
Syksyllä tulossa leffasaleihin:

- Insomnia 27.9.
Al Pacinon ja Robin Williamsin tähdittämä rikosjännäri Mementon ohjaajalta, joka kertoo sarjamurhaajien vainoamasta rikosetsivästä.

- Red Dragon 1.11.Viimeinen osa sarjaan, jossa edelliset leffat Uhrilampaat ja Hannibal ovat näyttäneet hyvin suuntaa. Nyt tässä osassa tarina sijoittuu aikaan ennen Uhrilampaita, ja Edward Norton näyttelee Sir Anthony Hopkinsin rinnalla.

- Tunnin kuva 8.11.
Robin Williams psokologisen trillerin pääosassa! Tämä voi olla yksi syksyn yllätyshiteistä.

- 007 - Kuolema saa odottaa 29.11.
Tässä on se vuoden odotetuin, kait. Mitäs tästä vois sanoa? "A must-see."

- Taru Sormusten Herrasta : Kaksi tornia 18.12.
Niin no, itseäni ei kauheasti koko saga kiinnosta, mutta selvähän se on, että katsomaan mennään!
Tässä nämä on. Allakkavaraus kalenteriin. Hyvää leffasyksyä!
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ilmestyskirja. Nyt!

Jos ihan suoraan sanotaan, en varmaan edes osaa kertoa, miksi Ilmestyskirja. Nyt! on mielestäni loistava elokuva. Ensimmäisellä kerralla en tajunnut koko leffasta hölkäsen pöläystä. Olin tuolloin tosin vasta teini-iässä. Viidennen kerran jälkeen aloin hiljalleen tulla siihen tulokseen, että kyseessä on jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Vaikka kuinka yritän, niin en saa päähäni yhtään yksittäistä seikkaa, mikä erottaa tuon muista lajitovereistaan. Ehkä siinä tehoaa meikäläiseen se kokonaisuus kaikessa absurdiudessaan. Koko leffa on kuin yhtä pitkää pahaa unta, josta ei löydä yhtään täysijärkistä hahmoa.

Yleisesti ottaen arvioin katsomani elokuvat niiden jättämän fiiliksen perusteella. Juonessa saa olla vaikka norsun kokoisia aukkoja, jos kokonaisuus toimii. Komediaa pitää saada nauraa vedet silmissä. Actionissa täytyy olla niin paljon äksöniä, että hengästyttää. Kauhun aikana pitää saada huonot housuun. Ymmärrätte varmaan analogian. Ja sitten on vielä ne leffat, joiden sisään vain uppoudutaan lajityypistä riippumatta. Joskus sen tekee joku hieno kohtaus, joskus pohjavireen luo musiikki, joskus taas näyttelijät onnistuvat tekemään ihmeitä. Ilmestyskirja. Nyt! jättää joka kerta samanlaisen 'WTF???'-fiiliksen. Sen fiiliksen takia sitä jaksaa katsoa yhä uudelleen ja uudelleen.
 

Hese

Jäsen
Suosikkijoukkue
Idän ihme
Tässä vielä yksi huomionarvoinen elokuva:

Maanantaina 16.9. mtv3

Fight Club (1999)
David Fincherin hieno ohjaustyö, jota tähdittävät loistavat Edward Norton ja Brad Pitt. Persoonallinen trilleri, jossa miehet purkavat agressioitaan nyrkkien välityksellä. Tätä olenkin odottanut, sillä itse pidin kovasti tästä pätkästä.
 

kipa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves,Philadelphia Flyers,Arsenal
From Hell

Katselin eilen kyseisen elokuvan ja täytyy sanoa,että aivan loistava elokuva.From Hell kertoo legendaarisesta viiltäjä-Jackistä,joka 1800-luvun lopussa piti kauhun vallassa Lontoota murhaamalla raa'alla tavalla ilotyttöjä.Siihen en tässä viitsi ottaa kantaa kuinka todenperäinen tämä elokuva on,koska en paljoa tiedä viiltäjä-Jackin edesottamuksista.

Suuren vaikutuksen elokuvassa minuun teki sen synkkääkin synkempi tunnelma,joka kesti läpi elokuvan.Käsittääkseni elokuvasta suuri osa oli kuvattu Prahassa.Tämä on eittämättä ollut oikea päätös sillä Prahan kaupungin vanhat ja jylhät piirteet varmasti muistuttavat jossain määrin 1800-luvun lopun Lontoota.

Loistavia olivat myös näyttelijäsuoritukset.Erityisesti Johnny Depp ja Ian Holm pistivät parastaan.Johnny Depp murhia tutkivana,ahdistuneena ja melko synkkänä komisariona oli mainio.Holm puolestaan vakuutti mielipuolisena viiltäjä-Jackinä.

From Hell on pitkästä aikaa laadukas kauhuelokuva,täydellinen vastakohta lukuisille "teinikauhuleffoille".From Hell on kauhun ystäville todellinen "namupala"!
 

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Viestin lähetti vlad
Hienoa, että tulee vastakkaisia mielipiteitä. Katsotaan saadaanko tähän ketjuu lisää elämää tämän päivän kuluessa - toivottavasti.

Te kaikki jotka nostatte Ilmestyskija.Nyt! kaikkeuden parhaimmaksi elokuvaksi tms. niin älkää kuitenkaan ottako henkilökohtaisena hyökkäyksenä tätä arvosteluani kyseistä elokuvaa kohtaan. Huomioikaa, en ole haukkunut sitä, todennut sen omasta mielestäni elokuvaksi joka ilman omaa elokuvallista ansiotaan on saanut ansiotonta arvonnousua. Mielestäni se on kokonaisuutena keskinkertainen elokuva, joka kyllä pitää sisällään hyviäkin elementtejä. Ei siis missään mielessä surkea elokuva!

Miksi se on teistä niin hyvä? Mikä nostaa sen erinomaiseksi tai jopa maailman parhaimmaksi elokuvaksi?

Jos rohkenen arvostella sitä, tekeekö se sitten minusta idiootin? Eikö ole parempi kertoa rohkeasti oma mielipiteensä kuin vaeltaa joukon mukana ja hokea samaa mantraa kuin muut... Kuinkahan moni Ilmestyrkirja. Nyt!'in katsonut edes ymmärtää sen tarinan kaikki puolet, en tarkoita etteivätkö elokuvien ystävät sitä ymmärtäisi, mutta yleensä ihmisistä. Keskustellessani elokuvista työpaikalla yms. paikoissa, moni sanoo pitävänsä siitä mutta samalla tunnustavat parhaimmiksi elokuviksi jotkut b-luokan toimintaelokuvat. Tämän jälkeen mieleeni valitettavan usein hiipii ajatus siitä, ettei kyseinen henkilö ymmärrä elokuvista mitään, mutta nimeää yhden kulttimaineen saavuttaneen elokuvan suosikikseen vain elokuvan saavuttaman maineen tähden eikä suinkaan omien mieltymystensä tähden. On todella helppoa sanoa pitävänsä jostain kulttielokuvasta koska harvoin sitä on perusteltava millään muotoa, mutta olepas pitämättä siitä niin heti leimataan "typerykseksi".

Allekirjoitan tuon vladin mielipiteen täysin. Myös Ilmestykirja Nyt!:istä. Minua elokuva ei säväyttänyt erityisemmin, eikä se ole parhaiden sotaelokuvien listallani. Kyllä ykkönen on ehdottomasti Veteen piirretty viiva, ja on turha tulla väittämään, että se muka olisi mitään valmiiksi pureksittua pullamössöä.

Minua hämmästyttää suuresti se lähestymistapa, joka monilla ihmisillä on. Jos ei pidä jostain elokuvasta, se on automaattisesti huono. Minä olen nähnyt koko joukon elokuvia, joista en erityisesti pitänyt, mutta osaan arvostaa niitä silti. Mielestäni osaan erottaa hyvintehdyn elokuvan aidosti huonosta. Esim. Kuudes aisti on leffa, joka oli varsin näppärä, mutta minä en siitä hirveästi perustanut. Silti arvostan elokuvaa, koska siinä oli omaperäinen idea ja se oli hyvin tehty. Sama juttu Ilmestyskirja Nyt!:in kohdalla. Näen kyllä elokuvassa ansioita, mutta en pidä sitä loistavana. Minusta "minä en tykkää" ei ole välttämättä sama asia kuin huono.

Muistaako kukaan muuten toiseen maailmansotaan sijoittuvaa sotaleffaa, jossa oli mukana mm. Lee Marvin ja Mark Hamill Leffa oli nimeltään The Big Red One. Elokuvassa oli kohtaus, jossa amerikkalainen partio löysi metsän keskeltä tai pienestä kylästä mielisairaalan, jonka saksalaiset olivat ottaneet haltuunsa. Pöpilässä oli vielä aitoja mielisairaalan potilaita. Amerikkalaiset sitten tietenkin tekivät rynnäkön mielisairaalan, ja alkoi tulitaistelu sakujen kanssa. Siitä seurasi sotaelokuvahistorian ehdottomasti upein kohtaus. Saksalaiset ja amerikkalaiset sotilaat taistelivat tiensä hullujen ruokasaliin, jossa asukit nauttivat kaikessa rauhassa ateriaansa, kun terveet ja normaalit tappoivat toisiaan. Sitten yksi hulluista huomasi kuolleen saksalaissotilaan vieressään. Hän katseli hetken ympärileen, otti kuolleen saksalaisen aseen käteensä, alkoi ampua ihmisiä kuoliaaksi onnellinen ilme kasvoillaan ja huusi "Olen terve, olen terve!" Tuon upeammin sodan järjettömyyttä ei voi yksinkertaisesti enää kuvata! Hullu, joka haluaa vain parantua, tekee sitä, mitä terveet ja normaalit, eli tappaa ihmisiä. Taustalla oli vielä maalaus "Jeesuksen viimeinen ateria". Mahtavaa symboliikkaa.

Elokuvan loppukin on nerokas. Sota on ohi, ja saksalaissotilas kävelee pimeässä eteenpäin hokien "Der Krieg ist vorbei". Amerikkalaissotilaat eivät sitä usko, koska saksalaiset ovat ennenkin hämänneet uskottelemalla, että sota on loppunut. Niinpä porukan kessu puukottaa saksalaista vatsaan. Heti perään hän kuulee toiselta amerikkalaiselta, että sota on todellakin ohi. Alkaa saksalaissotilaan pelastusoperaatio, ja kessu vannoo pelastavansa sakun hengen, vaikka se olisi hänen viimeinen tekonsa.

Elokuva on muitakin upeita kohtauksia ja symboliikkaa. Puutteita siinä toki myös on, sillä muistaakseni taistelukohtaukset olivat aika huonoja, ja varusteet ja sotakoneisto mitä sattuu. Yhteinäisyyden puute vaivaa myös, koska leffa näyttäisi olevan vain sarja erillisiä kohtauksia. Nykystandardien mukaan hurmettakin on aika vähän. Mutta leffan ohjaajan Samuel Fullerin sanoja lainaten: "The only way to make a truly realistic war movie is to fill the theater with smoke and flame, the sound of explosions, and to have someone shoot the person sitting next to you." The Big Red Onessa on niin monta psykologisesti onnistunutta kohtausta, että se nostaa mielestäni sen selkeästi yli keskivertatuotosten. Onko muilla mielipiteitä tästä pätkästä?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ossi: "Ei kaikkien leffojen tarvitse olla valmiiksi pureksittua pullamössöä".

Tämän allekirjoitan täysin. Ainakin itse nautin suunnattomasti elokuvista jotka jättävät sijan katsojan oivaltamiselle. Pidän hyvin paljon sellaisista elokuvista jotka liikkuvat useammalla eri tasolla, entistä enemmän pidän elokuvista joiden psykologinen ote on pitävä ja joiden psykologia - mikäli tällaista termiä voi käyttää - on toimivaa. Juoneen kiinnitän yleensä varsin paljon huomiota, mutta suuretkin aukot juonen rakenteessa annan anteeksi mikäli kuva muutoin on kokonaisuutena erinomainen, en kuitenkaan voi kieltää sitä etteikö minua hivenen häiritse se, jos elokuvan juonessa on norsun mentäviä aukkoja.

Pidän suunnattomasti, oikeastaan rakastan, elokuvista, jotka useamman katsontakerran jälkeen paljastavat uusia vivahteita ja uusia puolia itsestään. Mikäs sen miellyttävämpää kuin katsoa elokuvaa ties monettako kertaa ja aivan yllättäen huomata jotain sellaista johon ei aiemmin ole tullut kiinnitäneeksi tarpeeksi huomiota. Tällainen elokuva on esimerkiksi mielestäni ehdottomasti paras sotaelokuva kautta aikojen eli "Veteen piirretty viiva", olen katsonut sen jo ties kuinka monta kertaa ja jokaisella kerralla siitä löytää uusia mielenkiintoisia vivahteita. Sen katsominen on nautinto: elämys!

Samoin on todella kiintoisaa huomata kuinka hyvin yksinkertaisen oloisesta aiheesta nerokas ohjaaja ja käsikirjoittaja voi saada aikaan upean syvällisen ja koskettavan kokonaisuuden, kuten on laita Kurosawan Seitsemän samurain. Siitä moni ohjaaja voi ottaa oppia...

Niin, sanalla sanoen, pidän elokuvista jotka ovat kokonaisuutena syvällisiä.

Tällaista,

vlad#16.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En nyt muista, olenko todennut tämän aiemmin, mutta menköön sitten uusiksi: Minusta on sivuseikka, että Ilmestyskirja. Nyt! tapahtumat sijoittuvat Vietnamin sotaan. En siis pidä sitä erityisesti sotaelokuvana. Yhtä hyvin se olisi voinut olla Uhrilampaiden tapainen psykologinen thrilleri, missä päähenkilö hiljalleen valuu jahtaamansa pahiksen hulluuteen niin syvälle, että sieltä ei ole enää poispääsyä.

Ja mitä tulee Veteen piirrettyyn viivaan, niin se on ostoslistallani aika korkealla. Olen nähnyt sen vasta kerran, mutta sekin kerta riitti vakuuttamaan. Olin kuullut siitä lähes pelkästään huonoa, kerrankin sai yllättyä positiivisesti.
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Lisää infoa

Elokuva syksyyn lisää infoa.

Yle 1 ja Yle 2 .

Muutamia mielenkiintoisia leffoja:

22.9. Pulp Fiction - Tarinoita Väkivallasta nelonen
23.9. Klassikko tv1
26.9. Erämaan Rotat mtv3
9.10. Das Boot (Director's Cut) nelonen
16.10. Pako Alcatrazista nelonen
20.10. Austin Powers - Kumma Jätkä mtv3
25.10. Ford Fairlane - Rokkidekkari subtv
26.10. Neitoperho tv1
2.11. Likainen Harry mtv3
4.11. L.A. Confidential mtv3
6.11. Eyes Wide Shut subtv
10.11. Kenraali tv2
 

Janos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Re: Lisää infoa

Onko toi Yleltä tuleva klassikko se Hotakaisen kirjoittama? Jos on, aivan pakko katsoa. Todellinen helmi!

Samoiten myös kulttimaineeseen noussut Rennyn Rokkidekkari pitää nähdä. Muut onkin sitten jo nähty tuhanteen kertaan tai löytyy dvd:nä.
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Re: Re: Lisää infoa

Viestin lähetti Janos
Onko toi Yleltä tuleva klassikko se Hotakaisen kirjoittama? Jos on, aivan pakko katsoa. Todellinen helmi!

Samoiten myös kulttimaineeseen noussut Rennyn Rokkidekkari pitää nähdä. Muut onkin sitten jo nähty tuhanteen kertaan tai löytyy dvd:nä.

Se on hotakaisen klassikko. Itsekkin odottelen innolla Rennyn tekemää taglineri-juhlaa.

Hieman lisää: kakkoselta tulee Buster Keaton -sarja, eilen alkanut mafia elokuvien sarja sekä kaikki Komisario Palmut :)
 

pXi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, EPS
Paths of Glory (Kunnian polut)

En muista milloin viimeksi olisin ollut elokuvateatterissa katsomassa elokuvaa.Pari-kolme vuotta siitä taitaa olla ja leffana Rukajärven tie.Tänään kuitenkin maksoin 3,5 euroa päästäkseni näkemaan pitkään odottamani "Kunnian polut"-pätkää.Jälkeenpäin sanottuna 3,5 euroa on yhtä kuin ilmainen,sillä niin hieno elokuva on kyseessä.

Pk-seudulla asuvat varmaan(?) tietävätkin,että osana Helsingin Juhlaviikkoja elokuvateatteri Orionissa näytetään parhaillaan Stanley Kubrickin tuotantoa,mikä on omasta mielestäni koko juhlahumun ehdoton helmi,vaikka onhan noita ko. ohjaajan tuotoksia tullut nähtyä useampaan kertaan,eikä muusta kulturellista tarjonnasta ole tietoakaan.

Vaikka kyseessä onkin sotaelokuva,niin suurimmat säväyksensä leffa antaa joillakin aivan muilla keinoilla kuin esim. suurilla taistelukohtauksilla,joita muuten puolitoista tuntia kestävässä pätkässä on tasan tarkkaan yksi.Verellä ei mässäillä mutta sodan mielettömyys,julmuus ja irvokkuus ei jää kenellekään epäselväksi,vaikka elokuvaa ei suomeksi tekstitetty oltukaan.Leffa on paikoin suorastaan tragikoominen mm. kuvatessaan täysin kontrollinsa kadottaneita upseereita.

On tietysti katsojan silmissä,mitkä asiat haluaa nostaa oleellisimmiksi teemoiksi,mutta omasta mielestäni leffassa on selkeästi nähtävissä perinteinen hyvän ja pahan välinen taistelu: toisella puolella vallanhimo,suuruudenhulluus,oman ylemmyyden (miksei kostonkin) sokaisema maailmankuva ja toisella puolella yksinkertainen,inhimillinen maailma,jossa loppujen lopuksi kaikki haluavat "vain kotiin".

Tämän sanakikkailun lisäksi en leffan juonesta muuta paljasta - menkää ja mykistykää.Seuraava näytös Orionissa (Eerikinkatu 15) sunnuntaina 15.9.

Ps.olkaa ajoissa lippuluukulla.

Ps2. Pienessä nousussa kirjoitettu,antakee armoo…
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Vielä yksi linkki

Oli pakko laittaa vielä syksyn elokuvat joista bongasin vielä pari mainitsemisen arvoista pätkää:


3. 10. Merten paholaiset (Hell & High Water, USA 1954) O: Samuel Fuller. N: Richard Widmark ja Cameron Mitchell. Fullerin räväkkä sukellussotadraama arktisilta vesiltä. MTV3 Samuel Fullerin elokuvia kannatta seurata aina kun on mahdollisuus

5. 10. Gallipoli (Australia 1981) O: Peter Weir. N: Mel Gibson ja Mark Lee. Hyvä elokuva joka kuvaa I maailmansodan mielettömyyttä.

9. 12. American Beauty (USA 1999) O: Sam Mendes. N: Kevin Spacey ja Annette Bening. Yksi parhaista amerikkalais leffoista viime vuosina.

22. 12. Ocean’s 11 (Ocean’s 11, USA 1960) O: Lewis Milestone. Alkuperäinen leffa jossa pääosissa Frank Sinatran johtama "Rat Pack". Vertaa uuteen leffaan.

30. 12. Rumble (Suomi 2002) O: Jani Volanen. N: Vesa-Matti Loiri ja Tommi Korpela. Komediallisessa road-moviessa neljä miestä istuu avo-Cadillacissa. Pelkästään castin perusteella on pakko katsoa.

Lähde: nyt.fi - Mikael Fränti
 

Jet-Ace

Jäsen
Pähkinä

Kaksi suuriksi näyttelijöksi luokiteltavaa miesnäyttelijää ovat kumpikin saaneet samasta roolihahmosta oscarin. Toinen sai miespääosasta ja toinen sivuosasta. Keistä on kyse ja miten tämä on ylipäätänsä mahdollista?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
mikkoz:
Eikös tuo Das Boot ole kuitenkin se leikelty versio eikä se >3 h setti.
Näin ainakin sanotaan NYT-liitteessä.

Vai onko se ~2h versio Directors cut? Mikä on sitten tuon täyspitkän kutsumanimi.
 

Jet-Ace

Jäsen
Viestin lähetti varjo
mikkoz:
Eikös tuo Das Boot ole kuitenkin se leikelty versio eikä se >3 h setti.
Näin ainakin sanotaan NYT-liitteessä.

Vai onko se ~2h versio Directors cut? Mikä on sitten tuon täyspitkän kutsumanimi.

Director's cut on tuo pidempi versio.

Boat, The (1982) (USA: dubbed version)
Runtime: 149 / Germany:216 (director's cut)
 
Viimeksi muokattu:

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Yliarvostetut elokuvat.

Viestin lähetti vlad
Katsotaan saako tällaisen aiheen esille nostaminen keskustelua aikaan Jatkoajan Leffakerhossa, vai pääseekö suorastaan piru irti..

Sattuipa silmiini eräällä keskustelupalstalla aihe yliarvostetuista elokuvista, ajattelin siinä olevan varsin oivallisen aiheen joka varmaan herättää tunteita niin puolesta kuin vastaan, saadaan hivenen keskustelua aikaan. Maailmalla on ties kuinka paljon laadukkaita elokuvia, jotkut ovat klassikkoja joiden arvon liki kaikki elokuvien ystävät tunnustavat, monet elokuvat taasen herättävät tunteita laidasta laitaan, jotkut niistä saattavat tuntua selkeän yliarvostetuilta elokuvan tasoon nähden.

Se, että pitää elokuvaa yliarvostettuna ei suinkaan välttämättä tarkoita sitä, että elokuva olisi surkea. Oma suppea lista, jonka myöhemmin esittelen, pitää sisällään elokuvia jotka ovat joidenkin mielestä suorastaan klassikoita, ja jotka eivät minunkaan mielestä surkeita ole, vain ja ainoastaan yliarvostettuja elokuvan tasoon nähden. Ne eivät kerronnaltaan, kuvaustekniikaltaan, näyttelijätyöltään, tai jonkin muun syyn - tai useiden syiden - tähden täytä mielestäni kaikkia laatuvaatimuksia ja sen tähden pidän niitä selkeän yliarvostettuina elokuvina. Voinen arvata muutaman elokuvan esille nostamisen nostattavan erinäisten fanien niskavillat pystyyn, katsotaan kuinka käy, ja katsotaan rohkeneeko joku muu kertoa oman listansa yliarvostetuista elokuvista.

Jätän suosiolla listan ulkopuolelle aivan viimeisten vuosien kassamagneetit, katson ettei niitä ole vielä kohtuullista vertailla hivenen vanhempien elokuvien kanssa. Näiden kassamagneettien arvostus vieläpä ikävä kyllä perustuu vahvasti juuri taloudellisiin seikkoihin, monissa tapauksissa elokuvalliset (taiteelliset) seikat eivät tue arvostusta. Vuosien vieriessä ja kohun laannuttua niiden arvostus laskeutuu - asettuu - omalle tasolleen ja sen jälkeen voimme mahdollisesti sanoa, mikä niistä on saanut "ansiotonta" arvostusta näinä päivinä.

Oman listani elokuvat eivät ole missään erityisessä paremmuus - huonoimmuus - järjestyksessä.

E.T.:
Tarinaltaan inhimillinen, ja tietyiltä osin tavattoman yksinkertainen kertomus lapsen ja avaruusolion ystävyydestä ja sen kehittymisestä. Elokuvasta ei ole löydettävissä yhtään erityistä heikentävää tekijää, jollei sitten juonen yksinkertaisuutta voitane pitää sellaisena. Samalla siinä on kuitenkin havaittavissa tiettyä alleviivaavuutta ynnä teennäisyyttä, jopa "luonnottomuutta". Se tuntuu rakennetun niin taitavasti ettei kukaan tohdi haukkua sitä, arvostelija olisi merkitty mies tämän jälkeen. Elokuvana E.T. on mielestäni hyvä mutta ei lähellekään niin erinomainen kuin sen kerrotaan olevan.

Olemisen sietämätön keveys:
80-luvulla suurta kohua herättänyt teos. Kohu syntyi pääsääntöisesti kriittisen ja vakavan aiheen käsittelyn tähden, ainakin minä olen sitä mieltä, että tämä kohu nosti hyvän elokuvan arvostusta maailmalla entisestään, niin että sitä ruvettiin mainostamaan erinomaisena kuvauksena. Hyvä - kyllä, mutta erinomainen - ehdottomasti ei.

Ilmestyskirja. Nyt!:
Samoin suurta kohua herättänyt teos, joka tuntuu ratsastavan enemmän tämän kohun nostattamin siivin kuin omin siivin. Itsessään elokuva on ajoittain suorastaan kömpelön teennäinen, pitkästyttävä ja epärealistisen tuntuinen. Mikäli aiheena ei olisi ollut Vietnam ja mukana Marlon Brando, tuskin muistaisimme koko elokuvaa... (niin, muistaakseni elokuva perustui kirjaan joka sijoittui Afrikan viidakoihin). Keskinkertainen elokuva joka ilman suoranaisia omia ansioita on noussut kulttimaineeseen.

Titanic:
Otetaan mukaan nyt yksi hivenen uudempi elokuva. Tähän elokuvaan tunnuttiin kasatun kaikki mahdollinen alkaen romantiikasta (jopa vihjailevasta erotiikasta) ja päätyen toiminnan kautta katastrofielokuvaan. Mahtipontisen ulkokuoren takaa paljastuu hivenen keskinkertaista parempi elokuva, joka ajoittain kolisee tyhjyyttään.

Kellopeliappelsiini:
Rehellisyyden nimissä on tunnustettava, että elokuvan aihe on mielenkiintoinen. Kirja johon elokuva perustuu on selkeästi raadollisempi ja sen myötä parempi. Mikäli elokuva olisi noudattanut kaikessa raakuudessaan ja brutaaliudessaan tarkemmin kirjan jälkiä olisi elokuva arvostuksensa ansainnut mutta nyt, hyvä elokuva kohotetaan väkisin erinomaiseksi. Kulttimaineensa elokuva tällaisenäänkin on ansainnut.

Star Wars (alkuperäiset kolme):
Niputan kaikki kolme alkuperäistä Star Wars'ia yhteen nippuun tarkoituksella. Niiden tarina on raamatullinen, samalla siihen on lisätty universaaliutta muistakin myyteistä. Kolmikosta heikoin on selkeästi "Jedin paluu", ja parhain "Imperiumin vastaisku". Kokonaisuutena saaga on tarinaltaan ja juoneltaan varsin yksinkertainen hyvät vs. pahat taistelu, joka ajoittain saa syvällisempiä mittasuhteita ja näin on kohoamaisillaan erinomaiseksi ja arvostuksensa ansaitsevaksi saagaksi palatakseen kuitenkin takaisin raivostuttavan yksinkertaisiin ja yksiselitteisiin ratkaisuihin, jotka paljastavat elokuvan kerronnan ohuuden julmalla tavalla. "Tähtien sota" ja "Imperiumin vastaisku" ovat kokonaisuutenakin hyviä, mutta "Jedin paluu" jo valitettavan keskinkertainen - ajoittain jopa heikko.

Näiden esimerkkien joukkoon olisin voinut ottaa myös Citizen Kanen, mutta mielestäni en ole oikeutettu henkilö sanomaan onko se yliarvostettu vai ei, koska kumpaisellakaan kerralla jolloin olen käynyt katsomaan sitä en ole pysynyt hereillä loppuun saakka.

vlad#16.

E.T. ja StarWars nyt kuuluvat omaan jööttikategoriaansa.
Harvoin nukahtaa leffassa, mutta StarWarsin kohdalla
saa todella taistella.

Olemisen sietämätön keveys kuuluu ilman muuta
flexiibeliin omaan top10:iin. Teemat rakkaudesta
olivat sairaan ajankohtaisia leffan ilmestymisen aikoihin kuten
rakkaus Tsekinmaata kohtaan. Tietenkin leffa raiskasi
osan tunteista ja kirjan loistosta, mutta muuten vaikea
sarjassaan ylittää.

Titanic: olettiko joku jotain muuta?; DVD kuuluu sellaiseen
löysän sunnuntain ohjelmaan edelleen, eli ei paha.

Kellopeliappelsiini oli raaka herätys teinille -70-luvulla
ja vielä n. 1980 (leffa-arkistossa) se yökötti hetken.
Sen jälkeen todellisuus on iskenyt rajummin kuin toi leffa.
No kaipa Chaplinkin teki ne leffansa sen hetken ideoista.
Kubrick on lähinnä loistanut aina.

Ilmestyskirja Nyt - pidennetty versio tarinasta, joka
piti kertoa, viimisen tunnin voisi leikata pois helposti.
Sen jälkeen on tehty satoja patentin kopioita.
Osa niistä toimii paremmin kuin muut. Full Metal jacket ja
Black Hawk Down ehkä parhaiten ja Brothers of War huonoiten.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös