Love Is a Bitch
Amores perros (Mex, 2000)
O: Alejandro Gonzales Inarritu
N: Emilio Echevarria, Gael Garcia Bernal, Goya Toledo, Alvaro Guerrero, Vanessa Bauche, Jorge Salinas, Marco Perez, Rodrigo Murray, Humberto Busto, Lourdes Echevarria
Kolme episodia, kolme rakkaussuhdetta ja melkoinen määrä koiria yhdistyvät meksikolaisen Alejandro Gonzales Inarritun ohjaustyössä yhdeksi tarinaksi, joka ravistelee katsojansa hereille heti alkumetreillään. Joukko ihmis- ja koirakohtaloita joutuu sanamukaisesti törmäyskurssille elokuvan risteyskohdassa, kun takaa-ajajiaan pakenevan ja haavoittunutta koiraa takapenkillä kuljettavan kaksikon auto törmää liikennevaloissa oikealta tulevan auton kylkeen.
Siihen hetkeen johtavista ja sitä hetkeä seuraavista tapahtumista syntyy kolme eri tarinaa. Jokaista tarinaa yhdistävät teemat ovat rakkaus ja koira. Hempeältä kuulostava yhdistelmä joutuu ohjaajan käsittelyssä kuitenkin niin raakaan kyytiin, että herkkätunteisimpien kannattaa jättää elokuva katsomatta. Tunteiluun ei jää aikaa raakojen koiratappeluiden, särkyvien ihmissuhteiden ja jykevän soundtrackin siivittäessä nopeatempoista kerrontaa eteen päin. Mistään feel good moviesta ei todellakaan voi puhua, sen verran rankkoja aiheita Amores perros käsittelee.
Ensimmäinen osio ”Octavio ja Susana” kertoo väkivaltaisen veljensä vaimoon rakastuvasta Octaviosta, joka osallistuu koiratappeluihin saadakseen säästettyä rahaa matkaan pois kaikesta ympäröivästä pahasta, Susana luonnollisesti matkakumppaninaan. Raaoista koiratappelukohtauksistaan huolimatta art house –henkinen episodi on elokuvan osioista paras.
Toinen tarina ”Daniel ja Valeria” on myös kolmiodraama, joka kertoo avioliitossa elävästä miehestä, joka jättää perheensä huippumallin takia. Ensimmäisen osion pakoteema toistuu siten tässäkin osiossa. Uusi elämä näyttää täydelliseltä, paitsi että Danielin hankkiman uuden asunnon lattiassa on vielä pieni reikä. Surrealistinen juoni johdattaa huippumalli Valerian koiran tuon reiän kautta eksymään lattialautojen alle. Mitä pidemmälle tarina etenee, sitä pahemmin Daniel joutuu rikkomaan kalliin lattiansa, koko elämän pirstoutuessa samalla tavoin. Kauneus on katoavaista, joutuu Daniel oppimaan, kun auto-onnettomuus sen kauneuden ruhjoo.
Kolmas tarina ”El Chivo ja Mura” kertoo palkkamurhaajasta, jolla on huostassaan kymmeniä kulkukoiria. Auto-onnettomuudesta selvinnyt mutta pahasti loukkaantunut tappajakoira ja ammattitappaja kohtaavat toisensa tappajan ottaessa toisen hoivaansa. Elokuvan surullisin, dramaattisin ja vaikuttavin kohtaus iskee katsojaan kovaa, kun hetki ennen totuuden paljastumista katsoja tajuaa, mitä tulee tapahtumaan. Tappaja ei voi paeta omaa luonnettaan eikä jättää taakseen - kaiken unohtaen - uhrien omaisten kärsimystä.
Amores perros kuvaa elämän koiruuksia, joissa Jumala nauraa ihmisten suunnitelmille ja haaveille voida paeta todellisuutta. Parhaan ulkomaisen elokuvan Oscarin ehdokas ja muualla palkittu elokuva on jäänyt vähemmälle huomiolle Suomessa paitsi alkuperämaansa takia myös siksi, että Future Filmin DVD-julkaisu ajoittui samoihin aikoihin kuin vaasalaiskustantamon tähän asti paras tekele Unelmien sielunmessu.
Julkaisuna Amores perros on Futuren laadultaan onnistuneimmasta päästä. Anamorfinen kuva kärsii hieman pehmeydestä, ei kuitenkaan liian häiritsevällä tavalla. Kokonaisvaikutelma tällä hetkellä alle 15 euron hintaan useimmissa paikoissa myytävällä levyllä on hyvä, vaikka ekstroja ei juurikaan ole. Juuri hyvän hinta-laatu –suhteen takia elokuvaa on helppo suositella, mikäli leffamaku kestää muitakin kuin amerikkalaisia elokuvia. Vaikka koiratappelukohtaukset eivät olekaan aitoja, joillekin ihmisille aiheen inhorealistinen käsittelytapa saattaa olla hieman liian raskas.
P.S. Onko kukaan vielä hankkinut viime viikolla DVD:nä julkaistua Reservoir Dogsia? Ensivaikutelmia?