Jatkoajan leffakerho

  • 2 409 289
  • 12 325

Pitkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Re: Pähkinä

Viestin lähetti Jet Ace
Kaksi suuriksi näyttelijöksi luokiteltavaa miesnäyttelijää ovat kumpikin saaneet samasta roolihahmosta oscarin. Toinen sai miespääosasta ja toinen sivuosasta. Keistä on kyse ja miten tämä on ylipäätänsä mahdollista?
Kahdesta ensimmäisestä Kummisetä-elokuvasta palkinnot rapsahtivat Robert de Nirolle (kakkosen sivuosa) ja Marlon Brandolle (ykkösen pääosa). Kumpikin esitti Vito Corleonea.
 

Janos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Re: Re: Pähkinä

Viestin lähetti Pitkä
Kahdesta ensimmäisestä Kummisetä-elokuvasta palkinnot rapsahtivat Robert de Nirolle (kakkosen sivuosa) ja Marlon Brandolle (ykkösen pääosa). Kumpikin esitti Vito Corleonea.
Totta. Lisäksi Brando ei ilmaantunut koko Oscar- seremoniaan, sillä häntä häritsi USA:n ja etenkin Hollywoodin kanta intiaaneihin. Lopulta kuitenkin palkinto meni Brandon kotiin.
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Viestin lähetti varjo
mikkoz:
Eikös tuo Das Boot ole kuitenkin se leikelty versio eikä se >3 h setti.
Näin ainakin sanotaan NYT-liitteessä.

Vai onko se ~2h versio Directors cut? Mikä on sitten tuon täyspitkän kutsumanimi.

Niin kuin Jet Ace jo vastasikin, DC on se pidempi versio. Oikeassa taidat olla siinä että tuo nelosen esittämä versio on se lyhyempi. Valitettavasti. Yleensä DCt ovat käsittääkseni ainoastaan myynti/vuokra tuotteitta, en ainakaan muista että olisin telkkarista nähnyt mitään Directors Cut -versiota.

Dvd-laitteiston omistaville voin suositella Kubrick - collectionia. Hohto (the shining) sisälsi leffan ohella dokumentin elokuvan teosta ja se oli erittäin mielenkiintoinen.
Arvostelu. Tässä linkissä selviää että elokuvan Amerikan versio on erilainen kuin Eurooppa versio. Onkos kukaan nähnyt tuota jenkki - versiota, kommentteja!
 
Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
Mikä tekee Ilmestyskirja Nyt-elokuvasta niin keskinkertaisen? Kysymykseen on jopa yllättävän helppo antaa konkreettisia vastauksia. Ilmestyskirjassa, kuten muissakin Coppolan elokuvissa ohjaaja pyrkii objektiivisuuteen, mikä onkin yleensä se taikasana, jolla hänen faninsa puolustautuvat. Valitettavasti tähän objektiivisuuteen ei koskaan pyritä subjektiivisen totuuden kautta. Mitä tällöin jää jäljelle, jos ja kun jakaa käsitykseni siitä, miten voidaan saavuttaa jotain todellista? Ei mitään. Jossain vaiheessa elokuvaa on vain pakko todeta, ettei Coppola yksinkertaisesti tiedä mitä on tekemässä. Martin Sheenin roolihahmosta olisi pitänyt löytyä inhimillisyyttä ja elokuva olisi
heti noussut uudelle tasolle, mutta Francis Ford Coppola ei ymmärrä edes alkeita humanismista. Horrot that horror..

TRIVIA:

Mikä on kaikkien aikojen aikojen paras komediaelokuva? Varmasti hyvin monen mielestä Mies ja alaston ase. Mikä on sitten kaikkien aikojen vaikuttavin sotaelokuva? Mies ja alaston ase-elokuvan yhdessä kohtauksessa Drebin ja Jane tulevat naureskellen ulos elokuvateatterista. Mitä elokuvaa he olivat katsomassa?
 
Viimeksi muokattu:

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti Milhouse Nixon
Mikä tekee Ilmestyskirja Nyt-elokuvasta niin keskinkertaisen? Kysymykseen on jopa yllättävän helppo antaa konkreettisia vastauksia. Ilmestyskirjassa, kuten muissakin Coppolan elokuvissa ohjaaja pyrkii objektiivisuuteen, mikä onkin yleensä se taikasana, jolla hänen faninsa puolustautuvat. Valitettavasti tähän objektiivisuuteen ei koskaan pyritä subjektiivisen totuuden kautta. Mitä tällöin jää jäljelle, jos ja kun jakaa käsitykseni siitä, miten voidaan saavuttaa jotain todellista? Ei mitään. Jossain vaiheessa elokuvaa on vain pakko todeta, ettei Coppola yksinkertaisesti tiedä mitä on tekemässä. Martin Sheenin roolihahmosta olisi pitänyt löytyä inhimillisyyttä ja elokuva olisi
heti noussut uudelle tasolle, mutta Francis Ford Coppola ei ymmärrä edes alkeita humanismista. Horrot that horror..
Nyt putosin aivan täydellisesti kärryiltä. Mitä ihmeen todellista Ilmestyskirja. Nyt! yrittää muka saavuttaa? Minkä ihmeen takia Sheenin roolihahmossa pitäisi olla inhimillisyyttä? Juuri sen katoaminen on elokuvan johtoajatus. Ihan sama, kuin yrittäisi ympätä empatiaa Hannibal Lecteriin. Ilmestyskirja. Nyt!:in vertaaminen Coppolan muuhun tuotantoon vaikuttaa hiukan irrelevantilta tässä yhteydessä. Minulle ei tulisi mieleenikään vetää esille Schindlerin listaa argumenttina E.T:tä arvosteltaessa.


Mikä on kaikkien aikojen aikojen paras komediaelokuva? Varmasti hyvin monen mielestä Mies ja alaston ase. Mikä on sitten kaikkien aikojen vaikuttavin sotaelokuva? Mies ja alaston ase-elokuvan yhdessä kohtauksessa Drebin ja Jane tulevat naureskellen ulos elokuvateatterista. Mitä elokuvaa he olivat katsomassa?
Ja ainakin jossain videoversiossa kyseinen leffateatterin mainos oli käännetty "Plutoona". Mutta ei aloiteta käännöskukkas-keskustelua tähän paikkaan ;)
 

Dave

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viestin lähetti Milhouse Nixon
Mikä tekee Ilmestyskirja Nyt-elokuvasta niin keskinkertaisen? Kysymykseen on jopa yllättävän helppo antaa konkreettisia vastauksia. Ilmestyskirjassa, kuten muissakin Coppolan elokuvissa ohjaaja pyrkii objektiivisuuteen, mikä onkin yleensä se taikasana, jolla hänen faninsa puolustautuvat. Valitettavasti tähän objektiivisuuteen ei koskaan pyritä subjektiivisen totuuden kautta. Mitä tällöin jää jäljelle, jos ja kun jakaa käsitykseni siitä, miten voidaan saavuttaa jotain todellista? Ei mitään. Jossain vaiheessa elokuvaa on vain pakko todeta, ettei Coppola yksinkertaisesti tiedä mitä on tekemässä. Martin Sheenin roolihahmosta olisi pitänyt löytyä inhimillisyyttä ja elokuva olisi
heti noussut uudelle tasolle, mutta Francis Ford Coppola ei ymmärrä edes alkeita humanismista. Horrot that horror..

Horrot that horror??? Enpä kyllä minäkään ymmärtänyt tästä vuodatuksesta höykäsen pöläystä. Minä pöljä olen pitänyt Kummisetiäkin äärimmäisen hyvinä elokuvina ja nyt paljastuikin, että nekin on sitten täyttä moskaa.

Meikäläisellä on televisiosta nauhoitettuna n. 3 tuntia pitkä Das Boot, jota silloin mainostettiin director's cuttina.

"Kirja oli parempi". Ärsyttävä vertailuasetelma ylipäätäänkin ja Clockwork Orange -tapauksessa melko tarpeetonkin. Kubrickin elokuvista eniten yksi yhteen kirjan kanssa, mitä nyt se viimeinen luku jäi käsittelemättä, kun ei sitä siinä Stanin lukemassa versiossa ollut. Eyes Wide Shut nyt tietenkin oli sitä Sidney Pollackin esittämää hahmoa lukuunottamatta suoraan kirjasta, aika ja paikka vain oli vähän vaihtuneet. Full Metal Jacket taas on "muokkaus" sanan varsinaisessa merkityksessä. Lukekaapa Short-timers.

Helsinkiläisille totean, että haistakaa paska noiden Kubrick-elokuvanäytöstenne kanssa.

Edit: todella tyhmä kirjoitusvirhe
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Dave: Meikäläisellä on televisiosta nauhoitettuna n. 3 tuntia pitkä Das Boot, jota silloin mainostettiin director's cuttina.

Toivon todella että kyseessä olisi tuo pidempi versio, itse haluaisin nauhalle tuon myös
 
Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
Viestin lähetti Ossi
Nyt putosin aivan täydellisesti kärryiltä. Mitä ihmeen todellista Ilmestyskirja. Nyt! yrittää muka saavuttaa? Minkä ihmeen takia Sheenin roolihahmossa pitäisi olla inhimillisyyttä? Juuri sen katoaminen on elokuvan johtoajatus. Ihan sama, kuin yrittäisi ympätä empatiaa Hannibal Lecteriin. Ilmestyskirja. Nyt!:in vertaaminen Coppolan muuhun tuotantoon vaikuttaa hiukan irrelevantilta tässä yhteydessä. Minulle ei tulisi mieleenikään vetää esille Schindlerin listaa argumenttina E.T:tä arvosteltaessa.

Tässä elämässä on tullut niin monesti todistettua "keisarin uudet vaatteet"-ilmiötä, että siihen alkaa pikku hiljaa väsymään. Itselleni Ilmestyskirja Nyt! edustaa lähinnä tyhjää taulua johon on vedetty viiva. Sitä pitäisi sitten jotenkin ymmärtää. Koko elokuvassa ei ollut yhtä ainutta uskottavaa (inhimillistä) hahmoa. Millä perusteella elokuvan kaaos sitten oli uskottavaa? Siksi koska se oli kaaosta? Kilgore heittelemässä pelikortteja - come on kaverit. Älkää menkö noin helppoon.

Kubrickin Full Metal Jacket (koulutusosa, muuten keskinkertainen elokuva) oli sentään uskottava kaaoksen ja angstin suhteen.
 
Viimeksi muokattu:

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti Milhouse Nixon
Tässä elämässä on tullut niin monesti todistettua "keisarin uudet vaatteet"-ilmiötä, että siihen alkaa pikku hiljaa väsymään. Itselleni Ilmestyskirja Nyt! edustaa lähinnä tyhjää taulua johon on vedetty viiva. Sitä pitäisi sitten jotenkin ymmärtää. Koko elokuvassa ei ollut yhtä ainutta uskottavaa (inhimillistä) hahmoa. Millä perusteella elokuvan kaaos sitten oli uskottavaa? Siksi koska se oli kaaosta? Kilgore heittelemässä pelikortteja - come on kaverit. Älkää menkö noin helppoon.
Minulle taas uskottavuus ei ole synonyymi inhimillisyyden kanssa. Minusta nuo roolisuoritukset ovat järjestään äärimmäisen uskottavia aina huumehouruisesta Dennis Hopperista juniori-ikäiseen Larry Fishburniin. Ja miksi elokuvan, joka kuvaa sodan järjettömyyttä ja ihmisten lipsahtamista raiteiltaan, pitäisi sisältää inhimillisiä elementtejä? Ja minusta se lopun kaaoksen symboliikka kuvaa Sheenin lopullista vinksahtamista. Ei siis sodan, vaan ihmismielen kaaosta. Kyseessähän on siis vallankaappaus eikä onnistunut tehtävän suoritus. Kalifiksi kalifin paikalle, you know.
 

Korak

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal, ÄTPPOMK, Rikollislauma
Re: From Hell

Viestin lähetti kipa

Suuren vaikutuksen elokuvassa minuun teki sen synkkääkin synkempi tunnelma,joka kesti läpi elokuvan.Käsittääkseni elokuvasta suuri osa oli kuvattu Prahassa.Tämä on eittämättä ollut oikea päätös sillä Prahan kaupungin vanhat ja jylhät piirteet varmasti muistuttavat jossain määrin 1800-luvun lopun Lontoota.

Prahassa kuvattu, ja sekä mikä siitä teki erittäin Lontoon tyylisen, että kyseinen White Chapel alue oli rakennettu Prahan ulkopuolelle, joten jokainen murhapaikka ja tärkeimmät alueet oli tosissaan rakennettu kokonaan uudestaan.



Das Bootista, itselläni kyseisen DVD:n kesto 3h 36min. Hemmetin hyvä leffa.
 

Pitkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Love Is a Bitch

Amores perros (Mex, 2000)
O: Alejandro Gonzales Inarritu
N: Emilio Echevarria, Gael Garcia Bernal, Goya Toledo, Alvaro Guerrero, Vanessa Bauche, Jorge Salinas, Marco Perez, Rodrigo Murray, Humberto Busto, Lourdes Echevarria

Kolme episodia, kolme rakkaussuhdetta ja melkoinen määrä koiria yhdistyvät meksikolaisen Alejandro Gonzales Inarritun ohjaustyössä yhdeksi tarinaksi, joka ravistelee katsojansa hereille heti alkumetreillään. Joukko ihmis- ja koirakohtaloita joutuu sanamukaisesti törmäyskurssille elokuvan risteyskohdassa, kun takaa-ajajiaan pakenevan ja haavoittunutta koiraa takapenkillä kuljettavan kaksikon auto törmää liikennevaloissa oikealta tulevan auton kylkeen.

Siihen hetkeen johtavista ja sitä hetkeä seuraavista tapahtumista syntyy kolme eri tarinaa. Jokaista tarinaa yhdistävät teemat ovat rakkaus ja koira. Hempeältä kuulostava yhdistelmä joutuu ohjaajan käsittelyssä kuitenkin niin raakaan kyytiin, että herkkätunteisimpien kannattaa jättää elokuva katsomatta. Tunteiluun ei jää aikaa raakojen koiratappeluiden, särkyvien ihmissuhteiden ja jykevän soundtrackin siivittäessä nopeatempoista kerrontaa eteen päin. Mistään feel good moviesta ei todellakaan voi puhua, sen verran rankkoja aiheita Amores perros käsittelee.

Ensimmäinen osio ”Octavio ja Susana” kertoo väkivaltaisen veljensä vaimoon rakastuvasta Octaviosta, joka osallistuu koiratappeluihin saadakseen säästettyä rahaa matkaan pois kaikesta ympäröivästä pahasta, Susana luonnollisesti matkakumppaninaan. Raaoista koiratappelukohtauksistaan huolimatta art house –henkinen episodi on elokuvan osioista paras.

Toinen tarina ”Daniel ja Valeria” on myös kolmiodraama, joka kertoo avioliitossa elävästä miehestä, joka jättää perheensä huippumallin takia. Ensimmäisen osion pakoteema toistuu siten tässäkin osiossa. Uusi elämä näyttää täydelliseltä, paitsi että Danielin hankkiman uuden asunnon lattiassa on vielä pieni reikä. Surrealistinen juoni johdattaa huippumalli Valerian koiran tuon reiän kautta eksymään lattialautojen alle. Mitä pidemmälle tarina etenee, sitä pahemmin Daniel joutuu rikkomaan kalliin lattiansa, koko elämän pirstoutuessa samalla tavoin. Kauneus on katoavaista, joutuu Daniel oppimaan, kun auto-onnettomuus sen kauneuden ruhjoo.

Kolmas tarina ”El Chivo ja Mura” kertoo palkkamurhaajasta, jolla on huostassaan kymmeniä kulkukoiria. Auto-onnettomuudesta selvinnyt mutta pahasti loukkaantunut tappajakoira ja ammattitappaja kohtaavat toisensa tappajan ottaessa toisen hoivaansa. Elokuvan surullisin, dramaattisin ja vaikuttavin kohtaus iskee katsojaan kovaa, kun hetki ennen totuuden paljastumista katsoja tajuaa, mitä tulee tapahtumaan. Tappaja ei voi paeta omaa luonnettaan eikä jättää taakseen - kaiken unohtaen - uhrien omaisten kärsimystä.

Amores perros kuvaa elämän koiruuksia, joissa Jumala nauraa ihmisten suunnitelmille ja haaveille voida paeta todellisuutta. Parhaan ulkomaisen elokuvan Oscarin ehdokas ja muualla palkittu elokuva on jäänyt vähemmälle huomiolle Suomessa paitsi alkuperämaansa takia myös siksi, että Future Filmin DVD-julkaisu ajoittui samoihin aikoihin kuin vaasalaiskustantamon tähän asti paras tekele Unelmien sielunmessu.

Julkaisuna Amores perros on Futuren laadultaan onnistuneimmasta päästä. Anamorfinen kuva kärsii hieman pehmeydestä, ei kuitenkaan liian häiritsevällä tavalla. Kokonaisvaikutelma tällä hetkellä alle 15 euron hintaan useimmissa paikoissa myytävällä levyllä on hyvä, vaikka ekstroja ei juurikaan ole. Juuri hyvän hinta-laatu –suhteen takia elokuvaa on helppo suositella, mikäli leffamaku kestää muitakin kuin amerikkalaisia elokuvia. Vaikka koiratappelukohtaukset eivät olekaan aitoja, joillekin ihmisille aiheen inhorealistinen käsittelytapa saattaa olla hieman liian raskas.


P.S. Onko kukaan vielä hankkinut viime viikolla DVD:nä julkaistua Reservoir Dogsia? Ensivaikutelmia?
 
Viimeksi muokattu:

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Muistakaa tämä sunnuntaina!

Sunnuntaina 15.9. klo 21.00 alkava Nelosen leffa on Luc Bessonin ohjaama The Fifth Element. Luvassa on upeita visioita tulevaisuudesta, mahtavia lavasteita ja tietokone-efektejä.

THE FIFTH ELEMENT 1997

Ohjaus: Luc Besson
Käsikirjoitus: Luc Besson ja Robert Mark Kamen

PÄÄOSISSA:

Milla Jovovich - Leeloo
Bruce Willis - Majuri Korben Dallas
Gary Oldman - Jean-Baptiste Emmanuel Zorg
Ian Holm - Pappi Vito Cornelius
Chris Tucker - Ruby Rhod

Bruce Willisillä on jälleen roolissaan tuo iänikuinen "kamala krapula-look" mutta muuten äijä tekee roolihahmostaan jopa humoristisen ilmestyksen. Willis esittää tulevaisuuden taksikuskia, joka sattuu törmäämään todella erikoiseen naiseen (Milla Jovovich). Tällä naisella on hallussaan keinot maapallon tuhon estämiseksi.

Gary Oldman melkein "varastaa" elokuvan pahiksen roolissaan... sen verran hupaisan konnan roolin hän nimittäin tekee, ja näyttää jopa nauttivan touhusta.

Elokuva on pakattu suorastaan liiankin täyteen kaikenlaisia pieniä, ovelia yksityiskohtia joita ei millään ensimmäisellä katsomisella ehdi huomata... sen verran vauhdikasta meno on, sitten kun siihen vauhtiin päästään.

Suosittelen ehdottomasti kaikille scifistä tykkääville. Ja niille jotka tykkäävät Milla Jovovichin laihasta vartalosta. Milla kun esiintyy tässä leffassa melko vähissä vaatteissa.
 
Viimeksi muokattu:

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Predator tulee taas...

Muistakaa nyt sitten että ette mene tänään lauantai-iltana mihinkään kapakkaan hankkimaan kankkusta, vaan nysväätte KOTONA SOHVALLA, koska illalla klo 22.30 tulee tv:stä elokuvahistorian suurtapaus (saa nauraa).
Siis MTV3 esittää leffan Predator 2 (1990, ohj. Stephen Hopkins).

Ensimmäisen Predator elokuvan jälkeen katsojat jo luulivat, että Svartsenkekkerin Arska pisti avaruusolion palasiksi, mutta tässä jatko-osassa tuon viidakossa Arskaa kiusanneen alienin lajitoveri pistää haisemaan oikeeen kunnolla keskellä isoa kaupunkia, Los Angelesia.
Losilainen poliisi, jota esittää Danny Glover, sattuu ns. astumaan alienin varpaille väärässä paikassa ja väärään aikaan ja siitä sitten seuraa verinen kissa ja hiiri-leikki. Jotenkin Glover minun mielestäni on pallo hukassa tuossa roolissaan. Johtuuko kenties siitä, että väkisinkin koko ajan odottaa Mel Gibsonin tulevan äijän avuksi, siis Tappava Ase-leffojen tyyliin. Noh, onhan tässä rainassa muitakin näyttelijöitä, kuten Ruben Blades ja Maria Conchita Alonso.

Riemukasta elokuvailtaa Predatorin parissa!
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
mustaaaa..

Kanavat kakkoselle nyt. Sieltä tulee film-noir klassikko Paholais-nainen. Jossa K Douglas esiintyy ekassa leffassaan. Katsoin tän ekan kerran joskus juniorina ja se teki vaikutuksen.
paholaisnainen
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Muutama ajatus Lars von Trier'in elokuvasta "Dancer in the dark", pääosassa Björk.

Trier'in elokuvista olen aiemmin nähnyt "Idiootit", se oli kieltämättä persoonallinen filmatisointi - todellinen "taide-elämys". Pohjan ollessa tämän, suhtauduin varsin varauksellisesti Dancer in the dark'iin, oikeastaan en kovinkaan paljoa odottanut kyseiseltä elokuvalta, vaikka se palkittu onkin.

Kyseisessä elokuvassa eletään vuotta 1964 Yhdysvalloissa, ja kuvataan Björk'in esittämän Selman viimeisiä traagisia vaiheita. Selma on tsekkisiirtolainen, yksinhuoltajaäiti, joka työskentelee tehtaassa. Elokuva keskittyy tiiviisti Selman ympärille: hänen ja hänen salaisuutensa ympärille. Elokuvassa yhtyvät todellisuus ja kuvitteellinen musiikkimaalma toisiinsa, alkuun minua häiritsevästi mutta myöhemmin luonnollisen joudevalla tavalla.

Jätän nyt tarkemmat juonenkäänteet kertomatta, tiedä vaikka joku intoutuisi katsomaan kyseisen pätkän. Sen sijaan muutama sana elokuvan tunnelmasta ja toteutuksesta.

Trier'in tapaan tämäkin elokuva on monin paikoin, pääosin ilmeisesti, kuvattu käsivaralta. Varsinkin elokuvan alussa tämä tuntuu suorastaan häiritsevältä, kamera tuntuu seuraavan jopa holtittomasti näyttelijöitä. Välillä tulee tunne ettei ohjaaja täysin tiedä kehen kameransa linssin kohdistaisi, kuvaus tuntuu muutenkin hivenen hapuilevalta. Onneksi tämä tunne haihtuu elokuvan kuluessa, joko holtittomaan liikkeeseen tottuu, tai sitten, kameratyöskentely todella tasapainottuu. Veikkaan itse jälkimmäistä.

Elokuvaa voisi jopa kutsua musikaaliksi, sellaisia piirteitä siinä on mutta, onnekseni musiikki ei kohoa samanlaiseen hallitsevaan osaan kuin oikeissa musikaaleissa. Alkuun tämä musikaalinen taikamaailma johon Selma uppoutuu tuntuu häiritsevältä ja teennäiseltä, mutta loppua kohden, kuten mainitsin, yhdistyminen on huomattavasti jouhevampaa. Ajoittain jopa kiintoisaa, ja varsinkin elokuvan lopun musikaalisuus on eräällä tavalla hyvin seisauttava - vai pitäisikö ilmaista - pudottavaa. Eikä käy myöskään kieltäminen etteikö Björk laula hyvin, ainakin minä pidin siitä.

Niin, elokuvan lopusta on parempi olla mainitsemaa juuri enempää mitä olen maininnut. Sen voinen lisätä, että eräällä hyvin kiehtovalla tavalla se oli, ja on, kaunis - traagisuudestaan huolimatta.

Rohkenen suositella elokuvaa kaikille eurooppalaisen elokuvan ystäville, ja kaikille jotka pitävät hivenen poikkeavista elokuvista.

Sanottakoon vielä se, että nimiroolissa Björk, mielestäni alun hapuilun jälkeen, on hyvä. Lopussa jopa erinomainen.

vlad#16.
 

Pitkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Lokakuun 4. päivä saa sitten ensi-iltansa paitsi vuoden yksi odotetuimmista elokuvista myös varmasti typerimmän suomennoksen palkinnon saava Road To Perdition - Matkalla Perditioniin.

Ei voi kuin ihmetellä, miksi tämäkin nimi on ylipäänsä pitänyt vääntää suomeksi. Jos leffalle on pakko keksiä suomalainen nimi, olisivat edes hylänneet suoran käännöksen mahdottomana ja keksineet kokonaan uuden nimen.
 

Dave

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viestin lähetti vlad
Rohkenen suositella elokuvaa kaikille eurooppalaisen elokuvan ystäville, ja kaikille jotka pitävät hivenen poikkeavista elokuvista.

Eurooppalainen elokuva - melko laaja käsite. :-)

Minäkin suosittelen tuota meksikolaista Amores Perros -filmiä. Paras näkemäni meksikolainen elokuva pitkään aikaan.
 

Jet-Ace

Jäsen
Tora! Tora! Tora!

Sotaelokuvien ystävät !

Tänään klo 22.40 tulee MTV3:lta hyvä Pearl Harborin hyökkäyksen filmatisointi. Elokuva ei ole aikaisemmin tullut televisiosta. Must sotaelokuvien ystävälle.

Amerikkalais-japanilaisena yhteistyönä toteutettu, Oscar-palkittu sotadraama tapahtumista, jotka johtivat japanilaisten tuhoisaan hyökkäykseen Pearl Harboriin 7. joulukuuta 1941. Ohjaajat: Richard Fleischer,Kinji Fukasaku ja Toshio Masuda, USA/Japani 1970. (142') Pääosissa: Martin Balsam, Jason Robards, Soh Yomamura, Joseph Cotten, Tatsuya Mihashi, E.G. Marshall, James Whitmore, Takahiro Tamura, Eijirô Tono.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Ensimmäinen Peral Harbor spektaakkeli

Tänään lauantaina MTV3 esittää klo 22.40 alkaen sotaelokuvan Tora! Tora! Tora! (1970) joten jos ette ole tv:n ääressä niin pankaa nyt ihmeessä videot edes nauhoittamaan tämä hieno spektaakkeli (n. 142 min.)

Japanilaisten Pearl Harboriin joulukuussa 1941 tekemä yllätyshyökkäys rekonstruoitiin tähän dokumentaariseen sotaelokuvaan, joka edusti historiallisesti ensimmäistä Hollywoodin ja Nipponin tuotantovoimien yhteistä elokuvahanketta.
Kimppaa ei katsottu USA:ssa pelkästään suopein silmin, sillä sodan muistot olivat vielä kipeästi monien mielessä. Ajan tuoma etäisyys antanee nyt teokselle lopullisen synninpäästön.
Sodan historia on aina voittajien historiaa, mutta tässä tapauksessa dramaattiset ja traumaattiset tapahtumat käydään läpi varsin neutraalisti, tiukasti asiapohjalta.

Leffan näkökulma vuorottelee idän ja lännen välillä. Kaikkien osapuolten annetaan puhua omaa kieltään. Meille suomalaisille ratkaisu on itsestään selvä, mutta jenkkikatsojien haluun ja kykyyn lukea käännöstekstiä valkokankaalta ei tuolloin 1970-luvulla voinut luottaa senkään vertaa kuin nykyisin.
Kuin jännitysnäytelmää ikään seurataan leffassa diplomatian vaivihkaista muuttumista sotatoimiksi ja Japanin suurlähettiläiden pyrkimystä toimittaa sodanjulistus Washingtoniin ennen iskua. USA:n puolustuksen varautumattomuus ja päättävien tahojen huolettomuus kolisee jälkiviisauden kaikuja.

Itse kohtalokas isku on toteutettu näyttävästi. Pienoismallien käyttö on etevää, ja Oscar-palkitut tehosteet edustavat oman aikakautensa teknisessä ilmaisussa aivan yhtä vakuuttavaa osaamista kuin taannoisen Pearl Harbor-spektaakkelin tietokoneilluusiot. Eikä tätä kuvaelmaa raskauteta millään fiktiivisillä yksilötarinoilla, vaan henkilötasolla tuodaan esille valtiomiesten ja kenraaleiden monet ristiriitaiset tunnot.

SUOSITTELEN!

EDIT: No niin, Jet Ace ehti ensin... turkulaisiin pätee siis vanha Villin Lännen viisaus "vain nopeat elävät"...
 

Jet-Ace

Jäsen
Re: Ensimmäinen Peral Harbor spektaakkeli

Viestin lähetti Predator
EDIT: No niin, Jet Ace ehti ensin... turkulaisiin pätee siis vanha Villin Lännen viisaus "vain nopeat elävät"...

Jos olisin kertonut elokuvasta yhtä vuolaasti kuin sinä, niin olisi tullut tasapeli. Tai sitten olit vielä ojentamassa nuorisoa.

Tietysti on aivan oma syysi, että nimitit leffakerhon päätoimittajan ominaisuudessa minut reportteriksi "Number One".

Kummasti ne elokuvafriikkien ajatukset pyörivät muutaman minuutin sisällä samoja ratoja.

Edit: Kiitos allekirjoituksesta, Preda!
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Re: Re: Ensimmäinen Peral Harbor spektaakkeli

Viestin lähetti Jet Ace




Tietysti on aivan oma syysi, että nimitit leffakerhon päätoimittajan ominaisuudessa minut reportteriksi "Number One".


Jet Ace, sehän on vain ja ainoastaan hieno asia että näen ykkösreportterini olevan valppaana ja hereillä.

Kyllähän tuo tämän illan sotaleffa on ehdottomasti yksi tv:n elokuvasyksyn Suurista Tapahtumista. Ai ai kun Maikkari olisi vielä kaivanut jostakin hyllyjen kätköistä niinikään 70-luvulla valmistuneen ilmataistelueepoksen Battle of Britain! Se on yksi kaikkien aikojen parhaista ilmassa tapahtuvaa sotimista kuvaavista elokuvista... ja tietenkin jokaisen pienoismalliharrastajan unelmaleffa koska siinä lentelee IHAN OIKEITA (ei siis mitään pienoismalleja) Spitfirejä, Hurricaneja, Stukia, Messerschmittejä ja Heinkeleitä. Oletko Jet Ace nähnyt a.o. rainan?
 

Jet-Ace

Jäsen
Re: Re: Re: Ensimmäinen Peral Harbor spektaakkeli

Viestin lähetti Predator
Ai ai kun Maikkari olisi vielä kaivanut jostakin hyllyjen kätköistä niinikään 70-luvulla valmistuneen ilmataistelueepoksen Battle of Britain! Se on yksi kaikkien aikojen parhaista ilmassa tapahtuvaa sotimista kuvaavista elokuvista... ja tietenkin jokaisen pienoismalliharrastajan unelmaleffa koska siinä lentelee IHAN OIKEITA (ei siis mitään pienoismalleja) Spitfirejä, Hurricaneja, Stukia, Messerschmittejä ja Heinkeleitä. Oletko Jet Ace nähnyt a.o. rainan?

Piti oikein käydä katsomassa Rotten Tomatoesista ennen vastausta. Vastaus on kyllä olen nähnyt.
Näyttelijälista vahvistaa sen.

Näyttää olevan VHS:llä. Pitäisi varmaan hankkia joko uusi tai jos divareista löytyisi. Uuden hinta näyttää oleva
$ 14.95.

Battle of Britain (1969)

Director: Guy Hamilton

Starring: Michael Caine · Laurence Olivier · Trevor Howard · Kenneth More

Runtime: 133 Minutes
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Re: Re: Re: Re: Ensimmäinen Peral Harbor spektaakkeli

Viestin lähetti Jet Ace




Näyttää olevan VHS:llä. Pitäisi varmaan hankkia joko uusi tai jos divareista löytyisi.

Ei tarvitse sekaantua Mätiin Tomskuihin... Helsingissä on Aleksis Kivenkadulla hieno putiikki, Pieni Leffakauppa. Sieltä minä aikoinaan löysin tuon Taistelun Englannista (VHS). Kävin muuten a.o. kaupasta kuluneella viikolla hakemassa kaksi sotaklassikkoa (VHS), nimittäin Hamburger Hill ja Flying Tigers.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Jep! mielenkiintoinen elokuvailta tulossa.

Olen nähnyt Tora! Tora! Tora!'n aikoinani videolta, siitä nyt on aikaa jo ties kuinka monta "kymmentä" vuotta. Nyt filmi on varmaan nauhoitettava omaan kokoelmaan.

Teenpä tässä samalla pienoisen katsauksen kyseisen elokuvan historiaan:

-1967 20th Century Fox ja Kurosawa Pro. ryhtyivät suunnittelemaan elokuvaa nimeltä "Tora! Tora! Tora!".

-1968 elokuvan tuotantosuunnitelmat etenivät hyvin rauhallisesti.

-1969 Kurosawa Pro. luopui elokuvan suunnittelusta ja toteutuksesta. Lopulta elokuva sitten valmistui ongelmista huolimatta ilman, että Kurosawa Pro. olisi ollut mukana.


Muutenkin elokuvaillasta tulee varsin mielenkiintoinen, sopivalla tavalla päällekkäin on kaksi katsomisen arvoista elokuvaa, "Tora! Tora! Tora!" ja likipitäen saman aikaisesti tulee Ykköseltä suomalaisittain aiheeltaan ja toteutukseltaan varsin mielenkiintoinen filmi "Tuhlaajapoika", pääosissa Esko Salminen ja Hannu Kivioja. - Taitaa käydä kohdallani niin, että ykköstä katsotaan ja kolmosta nauhoitetaan.

vlad#16.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös