Jatkoajan leffakerho

  • 2 409 230
  • 12 325

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Re: Brasil

Viestin lähetti Jet Ace
Jos nämä vapaan jorinat väsyttävät, niin MTV 3:lta alkoi juuri
Terry Gilliamin mainio Brasil.

Hus, katsomaan sitä!

Töllö on koneen vieressä. Terryn linja ei vuosien saatossa ole näemmä muuttunut. Mystiikkaa, huumoria ja animaatiota, tällä kertaa mukana myös roope-setä.
 
Viimeksi muokattu:

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Brazil on loistava elokuva, mutta Gilliamin ehdottomasti paras tuotos on kuitenkin Time Bandits (Aikavarkaat suomeksi?) jossa poika ja joukkko kääpiöitä hyppii aikakaudesta toiseen aarretta etsimässä ja vastaan tulee mm. Napoleon, Robin Hood ja monia muita... suosittelen ehdottomasti ainakin Monty Python - faneille ja miksei myös hyvän fantasialeffankin ystäville.
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Re: Cube - Kuutio

Viestin lähetti CMX
Kirjoitan tänne tulevaisuudessa arvostelun elokuvasta Cube. Se esitetään tänään TV1:ssä muistaakseni klo. 23.45, joten muistakaahan katsoa se. Sanokaa sitten mielipiteitänne tänne.
Oma kantani on se, että se on täydellinen leffa, jonka syvällisyys ja viihdearvo ovat molemmat erittäin korkealla.

Sisältää spoilereita (duh)

Kas kun tämän missasin... kyllähän Cube on varsin korkealla ainakin omalla suosikkilistallani. Katsoin sen aikanaan ensimmäistä kertaa kynsiä pureskellen, eilen meni vähän enemmän rutiinilla mutta kyllähän se jaksoi jännittää silti.

Kiehtovaa on myös loppuratkaisu, jossa mitään ei selitetä, mutta selvähän se on että mieli alkaa työskentelemään ja miettimään, mistä tässä nyt oikein oli kyse? Monia teorioita esitetään ja muukalaisvaihtoehdon sulkee oikeastan pois se fakta, että Worth oli tehnyt Kuution ulkokuoren. Onko tässä nyt sitten päädyttävä siihen lopputulokseen, että kyseessä on vain jonkun pirullinen huvittelukeino?

Huomasitteko muuten että jokaisen päähenkilön nimi viittasi johonkin kuuluisaan vankilaan? Quentin, Worth, Leaven... suorastaan nerokasta tarinankehittelyä.

Täydellistä leffaa ei olekaan, joten antaisin pisteitä 4 ½ viidestä.
 

Jet-Ace

Jäsen
Viestin lähetti Tj
Brazil on loistava elokuva, mutta Gilliamin ehdottomasti paras tuotos on kuitenkin Time Bandits (Aikavarkaat suomeksi?) jossa poika ja joukkko kääpiöitä hyppii aikakaudesta toiseen aarretta etsimässä ja vastaan tulee mm. Napoleon, Robin Hood ja monia muita... suosittelen ehdottomasti ainakin Monty Python - faneille ja miksei myös hyvän fantasialeffankin ystäville.

Aikavarkaat se on suomeksi. Se löytyy todennäköisesti lähes kaikista hyvin varustetuista vuokraamoista.

The Fisher King vuodelta 1991 on listallani kumpaakin korkeammalla.
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Mustahuumori Gilliam

Itse pidän Terryn parhaimpina juurikin The Fisher Kingiä ja
12 apinaa.
 

Sylinteri

Jäsen
Ran; Ran. Kaaos... yksi sana riittää kuvaamaan elokuvaa varsin oivallisesti. Kertomus hulluudesta, kaaoksesta, vallanhimosta, toivottomuudesta ja paljon paljon muusta.
.

Löysin Makuunista pölyttymästä ja katselin viime yönä. Ran tosiaan on erittäin sujuva sekoitus erilaisia teemoja, jotka nivoutuvat mestarillisesti yhteen. Upean kokonaisuuden lisäksi, elokuvassa on lukuisia todella hienoja yksittäisiä kohtauksia.

Hyökkäykset linnotuksiin on kuvattu erittäin hektisiksi. Nuolia lentää ilmassa käsittämättömän paljon ja laukauksia ammutaan avomaastokohtauksissa sellaisella syötöllä, ettei taukoja juuri ole. Sotakohtaukset ovat kuitenkin vain pieni osa elokuvaa. Periaatteessa tarinan aikaansaavin hahmo on äärimmäisen manipuloiva nainen, jonka kohtaukset (sanan molemmissa merkityksissä) ovat järjestäen hyvin intensiivisiä ja kiehtovia. Hänestä ei todellakaan koskaan tiedä mitä hän aikoo tehdä, vaikka kylmän laskelmoiva onkin. Elokuvan päähenkilö vanha sotaherra on punainen lanka ja hänen mielipuoliseksi kehittyvän hahmon ympärille elokuvan tapahtumat, juoni ja sisältö suurimmaksi osaksi keskittyvät.

En osaa ilman tarkkaa juoniselostusta erikoisen avartavaa analyysia elokuvasta antaa, kun en mikään elokuvakriitikko ole, mutta ihan kuten Vlad sanoi, Ranissa on kaikkea ja enemmänkin. Se on niin monen teeman elokuva ja niin ainutlaatuinen monella tapaa ettei sitä voi edes kunnolla pilkkoa osiin.

Kurosawan elokuvissa on usein aika rauhallinen tempo, mikä voi joitain kyllästyttää eikä hänen elokuviaan oikein voi katsoa pätkissä, vaan mieluiten kerralla ja ilman häiriötekijöitä. Ran olisi varmasti todella mahtava elämys elokuvateatterissa katsottuna.

Ran voitti parhaan ulkomaisen elokuvan Oscarin vuonna 1986 ja Kurosawa itse piti elokuvaa elämäntyönään.


Kagemusha - Varjokenraali (1980) on mielestäni tähän mennessä näkemistäni Kurosawan elokuvista ehkä vaisuin, mutta siinä on lopussa sotakohtaus, joka vetää tylyydessään vertoja ihan mille tahansa epätoivosta hyökkäystä kuvaavalle elokuvakohtaukselle. Linnoitukseen suuren avomaaston yli hyökkäävät ratsu- ja jalkamiehet saavat vastaansa 300-400 kiväärinpiippua linnoituksen seinän raoista. Hyökkääjien teurastusta ei näytetä, mutta puolustajien kiväärinpiippujen sylkemä "massa-ammunta" hyökkääjien tuskanhuudoilla höystettynä riittää voimakkaan vaikutelman luomiseen. Lopussa kamera kiertää suuren aukean läpi, jossa satoja hevosia ja miehiä makaa verilammikoissaan osan vielä eläessa.
 

Jet-Ace

Jäsen
Uhrilampaat

Viime päivinä on televisiosta tullut suorastaan harvinaisen paljon katsottavia elokuvia eikä tämä sunnuntai-ilta tee poikkeusta.

Tänään Neloselta tulee Demmen Uhrilampaat vuodelta 1999. Jos tämä kaikkien sarjamurhaajista kertovien elokuvien äiti on näkemättä, niin nyt se kannattaa katsoa. Anthony Hopkinsin loistava tulkinta pirullisesta sarjamurhaajasta Hannibal Lecterista.
Jodie Foster ei ole kovin hyvä pääosassa, mutta ei se häiritse elokuvaa.

Katsoja saattaa huomata pitävänsä peukkua Lecterille....


Tähdet: 5


Ps. Aiheeseen liittyen on tehty aikaisempia tapahtumia koskeva elokuva Psykopaatin jäljillä, joka saattaa löytyä videovuokraamosta. Minulla se on arkistossa.
 

MiikaL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No muistaakos joku tälläisen leffan nimeä?

Ebola-virus leviää jossakin päin maata ja sinne lähetetään lääkäreitä katsomaan tillannetta joka on todella paha. No yksi lääkäreistä muistaakseni ottaa kypärän päästä kun häntä rupesi oksettamaan ja tietenkin hänkin sitten sai tartunnan... Sitten jotkut yrittävät ottaa jotain apinaa kiinni, muistaakseni apina oli viruksen alku tai jotain.

Eli mikä on elokuvan nimi, tekee niin mieli katsoa elokuva uudelleen.
 

KIME 44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk, Barca, ManUtd
Miika-90:

Mulla pyörii sen leffan nimi kielen päällä mutten nyt yrittämälläkään saa sitä ulos. Mutta jos muistat keitä
näyttelijöitä siinä leffassa oli niin käy kattoo makuuni.fi
sivuilla hakumoottorilla joku näyttelijöistä. Siinä tulee
sitte lista sen näyttelijän leffoista ja kun se leffa kohdalle tulee
niin varmaan jo muistat sen. Muutenkin se makuunin
hakumoottori on hyvä. On tullu monta kertaa väittelyä frendien
kanssa kuka näyttelijä on ollut missäkin leffassa ja kuka on
kellekin sukua, sieltä löytyy vastaukset.
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Viestin lähetti Miika-90
No muistaakos joku tälläisen leffan nimeä?

Ebola-virus leviää jossakin päin maata ja sinne lähetetään lääkäreitä katsomaan tillannetta joka on todella paha. No yksi lääkäreistä muistaakseni ottaa kypärän päästä kun häntä rupesi oksettamaan ja tietenkin hänkin sitten sai tartunnan... Sitten jotkut yrittävät ottaa jotain apinaa kiinni, muistaakseni apina oli viruksen alku tai jotain.

Eli mikä on elokuvan nimi, tekee niin mieli katsoa elokuva uudelleen.

Se oli vissiin Wolfgang Petersenin Tuntematon uhka v1995
 

KIME 44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk, Barca, ManUtd
Niinpä olikin: Outbreak Tuntematon uhka
Dustin Hoffman, Rene Russo ja Morgan Freeman pääosissa.
Mutta muistaakseni aiheesta on tehty myös toinen leffa jota en nyt muista.
 

Janos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Re: Uhrilampaat

Uhrilampaat tulee siis toden totta puolen tunnin päästä Neloselta. Kaikki katsomaan ehdottomasti v. 91 parasta leffaa!
Viestin lähetti Jet Ace
Jodie Foster ei ole kovin hyvä pääosassa, mutta ei se häiritse elokuvaa.
Tästä en ole alkuunkaan samaa mieltä. Fosterin koskettava esiintyminen on ikimuistoista, ja täten hänelle ojennettiin nimenomaan tästä roolista Oscar- pysti. Saman koki myös itse tohtori Lecter, Anthony Hopkins. Molemmat täysin oikeaan osoitteeseen.
 

Jet-Ace

Jäsen
Re: Re: Uhrilampaat

Viestin lähetti Janos
Uhrilampaat tulee siis toden totta puolen tunnin päästä Neloselta. Kaikki katsomaan ehdottomasti v. 91 parasta leffaa!
Tästä en ole alkuunkaan samaa mieltä. Fosterin koskettava esiintyminen on ikimuistoista, ja täten hänelle ojennettiin nimenomaan tästä roolista Oscar- pysti. Saman koki myös itse tohtori Lecter, Anthony Hopkins. Molemmat täysin oikeaan osoitteeseen.

Minä en pidä Jodie Fosteria juuri minkäänlaisena näyttelijänä ja vaikka kuinka pystejä hänelle jakavat, niin asenteeni on sama. Minusta Foster kuuluu näihin yhden ilmeen näyttelijöihin, sille en voi mitään. Meillä jokaisella on suosikkinäyttelijämme ja sitten ne, jotka eivät miellytä.

Ja Chianti dekantoitumaan. Jos Lecter kutsuu illalliselle, niin paras ottaa vaimo, avovaimo tai kaveri mukaan. Tällöin on mahdollista, että itse pääsee nauttimaan viinistäkin hyvän maksapihvin kanssa...

Edit: Ja Lecterin kuonokoppa on kuin Urpo Ylönen & Co:n naamarit silloin joskus.
 
Viimeksi muokattu:

Dave

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Re: Re: Re: Uhrilampaat

Viestin lähetti Jet Ace


Minä en pidä Jodie Fosteria juuri minkäänlaisena näyttelijänä ja vaikka kuinka pystejä hänelle jakavat, niin asenteeni on sama. Minusta Foster kuuluu näihin yhden ilmeen näyttelijöihin, sille en voi mitään. Meillä jokaisella on suosikkinäyttelijämme ja sitten ne, jotka eivät miellytä.

Ja Chianti dekantoitumaan. Jos Lecter kutsuu illalliselle, niin paras ottaa vaimo, avovaimo tai kaveri mukaan. Tällöin on mahdollista, että itse pääsee nauttimaan viinistäkin hyvän maksapihvin kanssa...

Edit: Ja Lecterin kuonokoppa on kuin Urpo Ylönen & Co:n naamarit silloin joskus.

Niin, Kim Basinger on saanut Oscarin. Tämän nojalla pystin voisi luovuttaa kaikille naisille, jotka joskus ovat esiintyneet elokuvassa.

Muutenkaan Oscareiden määrällä ei voi todistella yhtään mitään, vai mitä mieltä asiasta ovat herrat Kubrick, Hitchcock, Welles ja Chaplin? Kaivakaapa vaikka IMDb:stä esiin se kaikkien aikojen Oscar-osasto ja naurakaa esim. vuoden 1961 Apartment- innostukselle. Näin retrospektiivistä ehkä sen parhaan mustavalkokuvauksen pystin olisi voinut antaa Psykollekin.
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Re: Re: Re: Re: Uhrilampaat

Viestin lähetti Dave

Muutenkaan Oscareiden määrällä ei voi todistella yhtään mitään

Näin on, usein tuntuu että oscar-gaala on mtv3 tuottama.
Valinnat ovat usein todella epäoikeuden mukaisia.

Onneksi jussit menevät useammin oikeaan osoitteeseen.
Poikkeuksia tietenkin on. Esimerkiksi Olli Saarelan ruka-
järven tie joka sai muistaakseni 4 jussia. Tai voi tietysti
olla että tuolloin(kin) oli köyhä elokuva vuosi.

edit. typoo koko jätkä.
 
Viimeksi muokattu:

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Memento

Yksi mielenkiintoisimmista elokuvakokemuksistani viime aikoina on ollut Christopher Nolanin ohjaama Memento. Pienellä budjetilla tehty murhamysteeri jakaa katsojat selkeästi kahtia. Toisten mielestä kyseessä on sekava kikkailuelokuva, toisten mielestä nerokas elokuvakerrontaa mullistava mestariteos.

Elokuvaa näkemättömille lyhyt synopsis:
Leonardin (Guy Pierce) vaimo on murhattu. Tekijä on tuntematon murtovaras, joka teon yhteydessä kolkkaa Leonardin aiheuttaen tälle hankalan aivovaurion. Leonardin lähimuisti vaurioitui niin, ettei hän enää pysty muodostamaan pysyviä muistoja ja hän muistaa elämäänsä normaalisti vain vaimonsa murhaan asti. Kymmenessä minuutissa hän unohtaa kaiken hetkeä aikaisemmin kuulemansa ja kokemansa. Tämä ei kuitenkaan estä häntä etsimästä vaimonsa murhaajaa, pikemminkin päinvastoin, onhan se ensimmäinen muistikuva hänen päässään joka aamu, kun hän herää.

Jotta Leonard pystyisi palauttamaan mieleensä kaiken, mitä hän on saanut selville, missä hän asuu ja ketä tuntee, hän käyttää muistinaan polaroid-kuvia, muistilappuja sekä tatuointeja. Kaikkein tärkeimmät asiat hän on antanut tatuoida omaan kehoonsa.

Jännittäväksi elokuvan tekee kuitenkin sen kerrontatapa. Luodakseen myös katsojille todentuntuisen käsityksen ihmisestä ilman muistia, kulkevat elokuvan kohtaukset lopusta alkuunpäin. Katsojille selviää pala palalta miten alussa nähtyihin lopun tapahtumiin on päädytty. Jotta katsominen ei olisi liian helppoa, kulkee läpi elokuvan toinen sarja kohtauksia (mustavalkoisia), joiden kronologinen järjestys onkin eteenpäin kulkeva. Kuulostaa sekavalta, mutta ei oikeastaan sitä ole vaan pikemminkin hypnoottisen vangitseva.

http://dir.salon.com/ent/movies/feature/2001/06/28/memento_analysis/index.html

Ylläolevasta osoitteesta löytyy lähes täydellinen analyysi elokuvasta. Jutun kirjoittaja on tutkinut leffan juurta jaksain ja huomannut muun muassa, että kun kohtaukset irrottaa toistensa lomasta ja järjestelee siten, että ensin katsotaan mustavalkoiset kohtaukset järjestyksessä, huomataan, että viimeinen kohtaus muuttuu kesken kaiken värilliseksi. Tästä jatketaan värikohtauksilla käännetyssä järjestyksessä ja hei presto, stoori on siinä.

Edellämainittu on tietysti saivartelua, koska elokuvan tekee loistavaksi juuri sen kerrontatapa.

Sen verran juonesta voi paljastaa, että Memento kuuluu mielestäni samaan sarjaan Usual Suspectsin, ja L.A. Confidentialin kanssa siinä mielessä, että elokuvan lopussa muutama sana tai kuva muuttaa koko elokuvan sisällön toiseksi.

Katsokaa, jotka ette ole nähneet ja kommentoikaa, jotka olette.
 

Jet-Ace

Jäsen
Re: Memento

Viestin lähetti Bast
Yksi mielenkiintoisimmista elokuvakokemuksistani viime aikoina on ollut Christopher Nolanin ohjaama Memento. Pienellä budjetilla tehty murhamysteeri jakaa katsojat selkeästi kahtia. Toisten mielestä kyseessä on sekava kikkailuelokuva, toisten mielestä nerokas elokuvakerrontaa mullistava mestariteos.

Mielenkiintoinen katselukokemus. Tätä elokuvaa on pakko katsoa rauhassa ja intensiivisesti, jos aikoo pysyä tarinassa mukana.

Minä pistäisin sen kikkailun ja mestariteoksen välimaastoon. Hieno idea elokuvassa ja hyvä toteutus, jossa kieltämättä ollaan myös hyvin lähellä sekavuutta. Olisin toivonut aavistuksen vähemmän sekavaksi, mutta erittäin hyväksi sen sanoisin.

Tämä leffa vaatii katsojalta keskittynyttä katsomista, joten pintapuolisen viihteen ystävälle sitä ei voi suositella. Katsokaa tämä elokuva silloin, kun jaksatte keskittyä ja kukaan ei hölötä vieressä.

Heittäisin tähtiä 4
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Myönnän etten ole tajunnut Mementon juonta kahdella katsomiskerralla tähän päivään mennessä. Noita Bastin mainitsemia sivuja lukiessa alkaa hieman avautua, mutta niittenkin tekijällä on ilmeisesti epävarmuutta siitä, miten asiat oikein menivätkään. Hieno leffa on silti kyseessä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tj: Jos omistat Mementon dvd:nä, niin suosittelen kikkailemaan kaukosäätimellä sen verran, että katsot kohtaukset kronologisessa järjestyksessä. Been there, done that :D
 

Jet-Ace

Jäsen
Tuolla toisessa vapaan ketjussa puheeksi tulivat taistelulaivat. Mieleeni tuli tietysti heti elokuva Midwayn taistelu. Tora,Tora,Tora, Cainen kapina, U-96 ja nippu John Waynen leffoja tyyneltä mereltä.

Sitten mieleeni pälkähti kaapparilaiva Graf Spee ja hämärä muistikuva jostain elokuvasta? Onko kenelläkään havaintoa?

Tehkääpä listaa parhaista merisotaelokuvista.

Edit: U-96
 
Viimeksi muokattu:

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Pahan pistit

Viestin lähetti Jet Ace


Tehkääpä listaa parhaista merisotaelokuvista.


Tuo jo mainittu U-96 on paras näkemistäni merisotaelokuvista. Itse asiassa en edes muista toista joka kuvaisi merisotilaan arkea yhtä hyvin, esim. näissä John Waynen leffoissa keskitytään usein liikaa yhteen sankariin. Joten tämä lista jää aika lyhyeksi osaltani.
Eikä ole havaintoa tuosta Graf Speestäkään. Muistaakseni Graf Spee oli saksalainen laiva?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Sylinteri

Ehkä palava kiinnostus japanilaiseen kulttuuriin sen kaikissa muodoissa lisää automaattisesti Kurosawan teosten katselun moniuloitteisuutta. Kurosawan moni elokuva on myös ollut inspiraation lähde useille europpalaisille ja amerikkalaisille huippuohjaajille.

Tähän liittyen...

Huomioita Seitsemästä samuraista.

Akira Kurosawan parhaimpana elokuvana pidetään yleisesti Seitsemää samuraita, kyseinen mustavalko-elokuva on tunnustettu klassikko. Kurosawan tuotanto on hyvin monisyistä, ja lisäksi hänen sanotaan saaneen vaikutteita elokuviinsa hollywood-tuotannosta. Tämän ohella moni elokuva pohjautuu tavalla tai toisella Shakespearen tuotantoon. Samalla Kurosawan elokuvat ovat kuitenkin antaneet huomattavan paljon vaikutteita amerikkalaiselle tuotannolle, mm. “Seitsemän samuraita” on kopioitu tarinaltaan liki suoraan lännenelokuvaan “Seitsemän rohkeaa miestä“.

Kurosawan sanotaan itsekin tunnustaneen ottaneensa vaikutteita hollywood-tuotannosta, tai yleensäkin amerikkalaisista elokuvista, mutta kuinka paljon hän todellisuudessa on saanut vaikutteita, vai onko hän todellisuudessa esim. kohteliaisuuttaan myöntänyt saaneensa vaikutteita? Sanotaan, että hän on saanut myös Seitsemään samuraihin vaikutteita muista elokuvista, ovatko nuo vaikutteet kuinka suuria, vai onko niitä loppujen lopuksi laisinkaan tai ainoastaan hyvin vähän? Tein asian tiimoilta muutamia mielenkiintoisia huomioita joihin nyt lyhylti paneudun.

Kaikille japanilaisenelokuvan ystäville Seitsemän samurain juonikuvio lienee tuttu, heille jotka eivät sitä tunne kerron sen muutamalla lyhyellä lauseella.

Elokuvassa eletään feodaaliajan Japanissa, maaseudulla vallitsee eräänlainen anarkia tai vähintään vahvemman oikeus roistojen ja muiden sekalaisten soturijoukkojen ryöstellessä kyliä. Erään tällaisen kylän asukkaan saavat lopulta tarpeekseen ja lähettävät pienen valtuuskunnan kaupunkiin palkkaamaan samuraita puolustamaan kylää roistojen hyökkäyksiä vastaan. Lopulta vähävaraiset kyläläiset onnistuvat palkkaamaan seitsemän samuraita kylää puolustamaan. Seurueen palattua kylään elokuva keskittyy kuvaamaan kyläläisten ja samuraiden suhteita, epäluottamusta ja epävarmuutta joka hitaasti kasvaa luottamukseksi. Elokuvan loppu käsittelee kyläläisten ja samuraiden taistelua roistoja vastaan, yksinkertaisen tuntuinen toiminnallinen osuus kohoaa hienon kuvauksen ja syvällisten hahmojen ansiosta monisyiseksi ja kerroksiseksi kokonaisuudeksi.

Vaikka elokuva onkin fiktiivinen, niin siitä löytyy viittauksia kirjallisiin tarinoihin jotka koostuvat faktasta ja fiktiosta, joiden tähden tulee miettineeksi mistä kukakin loppujen lopuksi on saanut vaikutteita. Muutama tällainen huomio seuraavassa.

Elokuvan eräs merkityksellisimmistä hahmoista on ilkikurinen, suurieleinen ja ajoittain jopa hivenen roisi Toshiro Mifunen näyttelemä Kikuchiyo, joka on hyvin epätavallinen samuraihahmo. Ensinäkemältä moinen hahmo saattaa tuntua mahdollisimman epätodelliselta samuraihahmolta, sellaiselta jota ei voi olla olemassakaan mutta, yllättäen Kikuchiyo on saattanut saada persoonaansa vaikutteita oikeasti eläneestä samuraista, Miyamoto Musashi’sta. Eiji Yoshikawan suurteos “Musashi” käsittelee yhdistellen faktaa ja fiktiota Miyamoto Musashi’n elämää hänen elämänsä erääseen taitekohtaan saakka. Historiallisten lähteiden perusteella voidaan päätellä nuoren Musashin olleen persoonaltaan epäsamuraismaisen, hän oli roisi suustaan, äkkipikainen, jopa ilkikurinen ja ajoittain mahtailevainen, eli hyvin paljon samankaltainen kuin Kikuchiyo elokuvassa “Seitsemän samuraita”.

Ulkoiselta olemukseltaan elokuvan samuraista Katsushiro vaikuttaa hyvin samankaltaiselta kuin Sasaki Kojiro oli, hänen kerrottiin pukeutuneen hienoihin vaatteisiin ja olleen sulavakäytöksinen sekä hillitty - kuten elokuvan Katsushiro. Sivuhuomautuksena, todellisuudessa Musashin ja Sasaki Kojiron tiet leikkasivat monta kertaa, viimeisen kerran kohdatessaan Musashin miekka leikkasi Sasaki Kojiron pään.

Vielä mielenkiintoisempi huomio löytyy eräästä elokuvan ydinteemasta, eli kylän puolustamisesta. Kenties idean tähän Kurosawa on löytänyt juuri Eiji Yoshikawa’n romaanista “Musashi”, siinä Musashi auttaa kyläläisiä taistelussa roistoja vastaan, ja ilman hänen apuaan roistot olisivat jatkaneet ryöstöretkiään. Kirjan tärkeimmät teemat pohjautuvat historiallisiin tarinoihin ja tietoihin, mutta pohjautuuko myös tämä tapahtuma historialliseen faktaan? Mikäli pohjautuu, on Kurosawa kenties saanut idean elokuvaan liki kokonaisuudessaan Japanin kirjallisesta perinnöstä. Joten kuka loppujen lopuksi on lainannut ja ketä, vai onko lainausten verkko kuviteltua huomattavasti monimutkaisempi?

Yoshikawan teos ajoittuu 30-luvun puolivälille, ajalle jolloin Japani kävi jo sotaa mm. Kiinassa, joten tuskin Yoshikawa on saanut yksittäisiin tapahtumiin ideoita amerikkalaisista elokuvista vaan todennäköistä on, että hän on kerännyt ideat Japanin kirjallisesta ja historiallisesta perimästä kaikilta osin. Joten, kenties kaikesta huolimatta, tärkeimmät teemat tässä Kurosawan mestariteoksessa juontuvatkin Japanin historiasta ja kirjallisuudesta eikä ulkoatulleista vaikutteista, ja on mahdollista, että ulkomaisen elokuvan vaikutusta hänen elokuvissaan on liioiteltu suuresti.

Miksi minä sitten tätä tänne kirjoitan? Ehkäpä tällainen taustatieto jopa herättää kiinnostusta joissain lukijoissa, tai vaihtoehtoisesti joku osaa antaa lisää informaatiota asiayhteydestä.

Huomautuksena loppuun, Musashin elämästä on myös tehty suurelokuva joka pohjautuu vahvasti Yoshikawa’n teokseen. Kyseisessä elokuvassa Musashi’a näyttelee kukapas muu kuin Toshiro Mifune. Kysestä elokuvaa ei lienee koskaa esitetty Suomen televisiossa.

Elokuva päättyy samurai Kanbei’n vuorosanoihin: “Hävisimme jopa tämän. Nämä viljelijät ovat voittaneet, emme me”.

vlad#16.
 

Sumu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sentteri Jumalan armosta Patrik Westerback
Muistaako kukaan 80-luvun hittiteinileffoja Porky's I-III
Taisi olla suomennettuna Kuuma nuoriso

Ei tahdo mistään löytyä!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös