Ramchester
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- TPS
Midsommar paskaa? Nyt mä olen kuullut kaiken. Pirun kova raina.
Juu, se oli 5 tähden elokuva myös Hesarin arvostelun mukaan. Siitä olisi jo pitänyt ymmärtää jättää tämä kasviselokuva väliin…
Midsommar paskaa? Nyt mä olen kuullut kaiken. Pirun kova raina.
Olen ajatellut, että tämän voi katsoa ehkä sitten eläkkeellä tai jos joskus joutuu pitkälle saikulle tai jotain. Olen ymmärtänyt, että katsoessa ei kannata olla minkäänlaista kiireen tuntua. Olen myös ymmärtänyt, että oikeassa mielentilassa erittäin hieno leffa. Ja väärässä mielentilassa katsominen on vaan tapa heittää elämästä tunteja hukkaan.Sain tuossa pari päivää sitten katsottua loppuun Stanley Kubrickin klassikkoelokuvan 2001: Avaruusseikkailu. Ja olihan se kaiken hehkutuksen arvoinen, paikoitellen hämmentäväkin, ja saattaisi olla jopa vielä parempi toisella katselukerralla. Katson varmasti jossain vaiheessa uudestaan ja todennäköisesti kolmannenkin kerran.
Kateltiin eilen Kuutamosonaatti. Tämähän on se humoristinenkin perämetsäkauhu Suomesta vuodelta 1988, jossa on roppakaupalla kaikenlaisia vaikutteita amerikan serkuista 70-luvulta asti. DVD:n kansi vertaa jopa Texas Chainsaw Massacreen, mikä toki varmaan osittain pitää paikkansa. Mutta mikään suora kopio mistään esikuvasta tämä ei ollut.
Olin heti alkuun hyvin vaikuttunut visuaalisesta ilmeestä, sillä tämähän oli oikein ammattimaisesti ja tyylikkäästi tehty. Ja vaikka ideakin on sellainen, että joku voisi luulla homman kaatuvan pienuuteensa ja/tai tarkoituksettomaan nuhjuuteensa, niin leffa seisoi ylpeästi ihan omilla jaloillaan. Kuvauspaikkakin oli hyvin kolkko ja katsellessa puhuimme paljon siitä kuinka paljon Suomessa tänä päivänä on hylättyjä taloja siellä täällä, eikä kukaan tunnu tietävän niiden historiaa, eikä niille tehdä mitään. Tällainenkin ulottuvuus tosielämästä tuo kummasti elokuvaan virtaa näin nykypäivänä katsottuna.
Ohjaaja-käsikirjoittaja Olli Soinio tekikin pitkän uran elokuva-alalla, eikä kyllä mikään ihme, jos kykyjä oli tällaiseenkin. Loistoleffa!
Moni saattaa kokea Avaruusseikkailun hämmentävänä kun se ei noudata perinteistä (Hollywood) elokuvan kerronnan kaarta, jossa samastutaan päähenkilöön ja edetään ja kehitytään hänen mukanaan läpi elokuvan. Avaruusseikkailussa ei ole yhtä päähenkilöä ja leffa koostuu kolmesta erillisestä osiosta, joita yhdistää miljoonan vuoden aikana mystinen monoliitti. Tässä pitääkin vain antaa itsensä heittäytyä värimaailman, lavastuksen ja kameratyöskentelyn upeaan maailmaan - leffan apinoilla, ihmisillä ja tekoälyllä on vain sivuosan esittäjän rooli. Olen katsonut ainakin miljoona kertaa tämän pätkän.Ei 2001: Avaruusseikkailu mielestäni ole sen vaikeammin ymmärrettävä tai katsottava kuin muutkaan Kubrickin elokuvat. Sitä kuuluisaa perfektionismia ne toki ovat lähes järjestäen, mutta mitään harvemmin hierotaan naamaan eli tulkintaakin saa harjoittaa. Tuon voi tietysti käsittää monella tavalla, sillä osasihan Kubrick olla kriittisyyden lisäksi myös hyvin viihdyttävä elokuvantekijä. Kertoohan sekin jotain ohjaajan kädenjäljen toimivuudesta, että harvemmin kuulee kenenkään haukkuvan useampia hänen elokuviaan. Vähintään jengi kehuu jotain Full Metal Jacketia, joka toisaalta ehkä on sellanen mutkattomammin lähestyttävä elokuva, kun sota on aina aika absurdia. En ole kaikkia kuitenkaan vielä nähnyt, kuten esimerkiksi Lolitaa, mutta en oikein syystä ja toisesta pidä sen elokuvan aihetta sellaisena, että haluaisin syvemmin tutustua...
Moni saattaa kokea Avaruusseikkailun hämmentävänä kun se ei noudata perinteistä (Hollywood) elokuvan kerronnan kaarta, jossa samastutaan päähenkilöön ja edetään ja kehitytään hänen mukanaan läpi elokuvan. Avaruusseikkailussa ei ole yhtä päähenkilöä ja leffa koostuu kolmesta erillisestä osiosta, joita yhdistää miljoonan vuoden aikana mystinen monoliitti. Tässä pitääkin vain antaa itsensä heittäytyä värimaailman, lavastuksen ja kameratyöskentelyn upeaan maailmaan - leffan apinoilla, ihmisillä ja tekoälyllä on vain sivuosan esittäjän rooli. Olen katsonut ainakin miljoona kertaa tämän pätkän.
Ammatin mies. Nuo kaikki kolme (Chapter 1, 2 ja 3) kuvattiin kerralla ja ei-kronologisesti, eli mahdollisimman taloudellisesti. 52 päivää meni siihen hommaan, joten kiva taidonnäyte siinä mielessä. Taitaa olla jo nyt ihan sama, että tuottaako tulevat pari muuta mitään.The Strangers: Chapter 1
www.boxofficemojo.com
Harlinin uusin elokuva on tienannut 40 miljoonaa dollaria kansainvälisesti 8,5 miljoonan budjetilla. Katsojat ja kriitikot ovat inhonneet leffaa, mutta rahantuloa ei voi estää
Näkeekö IMDB:ssä arvosanojen historiallista kehitystä mistään? Joissakin elokuvissa tapahtuu mielenkiintoista kehitystä, esim. muistikuvieni mukaan The Fountain ja Easy Rider olivat reilusti alle 7:n leffoja, mutta sittemmin arvostus on (mielestäni ansaitusti) noussut. Jälkimmäisen kohdalla ehkä siksi, että moni katsoja on odottanut jotain siistiä, kovanaamaista moottoripyöräelokuvaa.
Easy Rider (Movie 1969) | IMDb Historical User Ratings Graph
IMDb User Ratings over the years visualisedhistorical-imdb-ratings.com
Täppä "show data as list", niin näkee kuukausittaisen vaihtelun paremmin. Ei ainakaan tuon perusteella ole kumpikaan alle 7:n ollut, mutta dataa ei ole kyllä läheskään alusta asti. Ihan jännä kyllä olisi tietää, onko jonkun vanhan elokuvan arvostus käyttäjäarvosanoissa muuttunut jotenkin olennaisesti. Easy Riderilla on ollut vaihteluvälinä 7.1-7.4 ja nyt laskenut 7.2 taas.
Vai suhteuttavatko ihmiset sen arvosanansa tuohon keskiarvosanaan sillain psykologisesti. Vaikka kahden vaiheilla, niin sitten sitä keskiarvoa lähempään taipuu "kun muutkin sitä mieltä". Ainakin itselle käy monesti.
Expendables 2 on mielestäni noista neljästä ainoa aidosti onnistunut pläjäys. Elokuva joka tarjoaa juuri sitä räväkkää toimintaa ja pullistelua pilke silmäkulmassa mitä haluatkin nähdä, vailla turhaa länkytystä ja juonenpunontaa. Eka elokuva oli napsun verran liian tosissaan, kolmonen vesitettiin nuoremman yleisön kalastelun myötä ja nelonen oli jo niin huono, että siitä nautti jollain kierolla tavalla juuri siksi.Viikonlopun aikana katson kakkosen, joka taas oli tuoreeltaan jo jonkinasteinen pettymys. Mutta jos ykkönen oli nyt huonompi kuin ekalla kertaa, niin loogista tässä kohtaa olisi, että kakkonen olisikin sitten parempi kuin ekalla kertaa.
Kyllä mäkin tuolle helposti 3/5 annan. Omia odotuksia parempi pläjäys, ja päihittää mielestäni sarjan kolmososan kirkkaasti. Musat tosiaan taattua tavaraa, toki ne oli muutamia nykyajan biisejä lukuunottamatta lainattu suoraan ykkös- ja kakkososasta. Mutta kun muistelee mainitun kolmososan soundtrackia, niin huomattavasti parempi todellakin näillä musiikeilla :DTulipa katsottua tuo Beverly Hillsin kyttä nelonen Netflixistä. Ihan viihdyttävä tuo oli tällaiselle 70-luvulla syntyneelle. Hämmentävää miten vähän Eddie Murphy oli vanhentunut. Kasaribiisit raikasivat vanhaan malliin. Ei mikään Top Gun-Maverickin tapainen täysosuma mutta sanotaan vaikka että 3.5/5 tähteä.
Kyllä tuo Beverly Hillsin Kyttä toimii varmaan kaikille, ketkä ovat aikoinaan tykänneet niistä aiemmistakin leffoista. Sinällään aika turha ja tarpeeton, mutta niinhän kaikki hollywood-blockbuster-jatko-osat yleensäkin on. Ihan sellainen ok viihderaina, jossa oli sopivasti nostalgiaa, eikä missään vaiheessa ehtinyt tuntua liian pitkältä. Kyllä tuon katseli jalkapallovälipäivänä.