Mainos

Jatkoajan leffakerho

  • 2 413 366
  • 12 330

Buster

Jäsen
Eihän se koskaan ole riittänyt. Tuotannot maksaa niin paljon, että niihin rahaa sijoittavat tietysti haluaa sijoitukselleen tuottoa. 150M$ tuotantoon, toinen päälle markkinointiin, niin sisäänpäin on tultavat ainakin omat takasin, mutta pääosin tietty sijotukselle halutaan tuottoa. Kyllä se on ihan sama formula ollut ihan Chaplinin ja Keatonin ajoista asti.
Studiot ovat tehneet ja tekevät prestige-elokuvia, joista ei välttämättä odoteta kummempaa tuottoa. Vaan boostataan imagoa, sekä napsitaan palkintoja. Toki tietysti ei niistäkään nyt vapaaehtoisesti valtavasti turskaa haluta, mutta sopivat tappiot hyväksyttäviä. Toki Oscar-ehdokkaiden budjetit ovat tainneet pienentyä huomattavasti tässä yli vuosikymmenen aikana.

Samoin tietyt auteurit ovat saaneet rahoitusta tehdä isoja elokuviaan. Helpoin esimerkki Martin Scorsese, jolla on eksklusiivinen diili tehdä elokuva Paramountille. Mutta Paramount ei ole rahoittanut yhtään Scorsese-elokuvaa ainakaan kokonaan Shutter Islandin jälkeen. Lähes jokainen Scorsese-leffa siitä lähtien tainnut olla tappiollinen ja Killers of the Flower Moonilla ei rahoittamaan astuneelle Applelle ollut kummempaa väliä, miten teattereissa menee. He sopivat jopa maksamaan markkinointikustannukset hoitaneen Paramountin tappiot, jos Paramount ei saisi omiaan takaisin lippuluukuilta. Apple halusi Scorsese-elokuvan prestige-arvon, astua isolle estradille ja saada elokuvan sitten myöhemmin streamauspalveluunsa.

Toisille riittää hyvien elokuvien tekeminen ja toisille, ymmärrettävästi, ei. Terrence Malick on toinen vielä parempi esimerkki.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Apple halusi Scorsese-elokuvan prestige-arvon, astua isolle estradille ja saada elokuvan sitten myöhemmin streamauspalveluunsa.
Apple on huono esimerkki siinä missä joku Netflix:kin. Näiden motiivi tuottaa boxoffice tappiollisia elokuvia on ihan eri dynamiikan alainen, koska näiden päätuote on se striimauspalvelu... ja tämä on jo muuttanut lefatuotantoja kautta linjan ja varmasti yhä enemmän jatkossa, kun box officea tuijottavat sijoittajat tekevät vielä enemmän kädenlämpösiä päätöksiä leffojen kässäreiden suhteen...
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Pieni sääli Furiosan floppaus lippuluukulla, sen verran mainio tekele on kyseessä - ja ehdottomasti elokuva mikä kannattaa katsoa nimenomaan mahdollisimman isosti ja äänekkäästi. Fury Road lienee henkilökohtaisesti 2000-luvun paras elokuva, ja kenties kaikkien aikojen paras toimintaleffa. Furiosa ei aivan tälle tasolle pääse, mutta varmasti kilpailee tämän vuoden parhaan pätkän tittelistä. Toivotaan, että Miller saa rahoituksen myös seuraavaan Mad Max - pätkään.

On kyllä todella onnistuneesti tuotu Mad Max tähän päivään, ilman Mel Gibsonia, ja vielä kahteen kertaan.

Seuraavaa odotellessa, mutta nää kelpaa todellakin katsoa kyllä uudestaan sillä välin.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
On kyllä todella onnistuneesti tuotu Mad Max tähän päivään, ilman Mel Gibsonia, ja vielä kahteen kertaan.

Seuraavaa odotellessa, mutta nää kelpaa todellakin katsoa kyllä uudestaan sillä välin.
Fury Roadin jälkeen mietin miksi kukaan enää edes yrittää tehdä toimintaelokuvia kun saavuttivat huippunsa tuossa elokuvassa. Noh onhan niitä sen jälkeenkin tullut jotain hyviä, mutta Fury Road oli aivan saatanan kova. Furiosa pitäisi käydä väijymässä jossain.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Katsoin äskettäin YLE Areenasta spektaakkelin, Pienpuoluetentti. Loistava näyttelijäkaarti takaa loistavan lopputuloksen. Erinomaista Viihdettä!
 

godspeed

Jäsen
Kateltiin eilen Kuutamosonaatti. Tämähän on se humoristinenkin perämetsäkauhu Suomesta vuodelta 1988, jossa on roppakaupalla kaikenlaisia vaikutteita amerikan serkuista 70-luvulta asti. DVD:n kansi vertaa jopa Texas Chainsaw Massacreen, mikä toki varmaan osittain pitää paikkansa. Mutta mikään suora kopio mistään esikuvasta tämä ei ollut.

Olin heti alkuun hyvin vaikuttunut visuaalisesta ilmeestä, sillä tämähän oli oikein ammattimaisesti ja tyylikkäästi tehty. Ja vaikka ideakin on sellainen, että joku voisi luulla homman kaatuvan pienuuteensa ja/tai tarkoituksettomaan nuhjuuteensa, niin leffa seisoi ylpeästi ihan omilla jaloillaan. Kuvauspaikkakin oli hyvin kolkko ja katsellessa puhuimme paljon siitä kuinka paljon Suomessa tänä päivänä on hylättyjä taloja siellä täällä, eikä kukaan tunnu tietävän niiden historiaa, eikä niille tehdä mitään. Tällainenkin ulottuvuus tosielämästä tuo kummasti elokuvaan virtaa näin nykypäivänä katsottuna.

Ohjaaja-käsikirjoittaja Olli Soinio tekikin pitkän uran elokuva-alalla, eikä kyllä mikään ihme, jos kykyjä oli tällaiseenkin. Loistoleffa!
 

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Midsommar oli kyllä itselle melkoinen outolintu, mutta toisaalta olen sen kolme kertaa katsonut enkä vieläkään tiedä tykkäänkö siitä. Toisaalta kun sen on kolmesti viitsinyt katsella, niin kai sekin jotain kertoo. Yksi viime vuosien erikoisimmista leffoista kyllä. Kenties juhannuksen tienoilla voisi ottaa vielä kertaalleen katseluun, tiedä vaikka osaisi vihdoin päättää, onko se hyvä vai ei.

Taannoin tuli katselua Sky Showtimelta M. Night Shyamalanin Knock At The Cabin. Tuosta olen kyllä vahvasti eri linjoilla kriitikoiden kanssa, lytätty monessa paikassa flopiksi, mutta itse kyllä viihdyin tämän parissa. Vähän hölmö juoneltaan, mutta tunnelma oli kuitenkin ihan painostava ja leffa piti hyvin otteeseen loppuun saakka. Dave Bautista onnistui roolissaan mainiosti ja yllätti ainakin minut positiivisesti.

Sky Showtimesta nostettakoon muuten ranskalainen Raw, jonka huomasin tuonne ilmestyneen. Olen kyseisen leffan pariin otteeseen katsonut ja menee omissa papereissa eurokauhujen ehdottomaan eliittiin, sinne Insiden, Frontiersin, Switchblade Romancen ja Marttyyrien rinnalle / tuntumaan. Ranskassa kyllä osataan.
 

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
Sain tuossa pari päivää sitten katsottua loppuun Stanley Kubrickin klassikkoelokuvan 2001: Avaruusseikkailu. Ja olihan se kaiken hehkutuksen arvoinen, paikoitellen hämmentäväkin, ja saattaisi olla jopa vielä parempi toisella katselukerralla. Katson varmasti jossain vaiheessa uudestaan ja todennäköisesti kolmannenkin kerran.

Interstellarin olen katsonut neljästi ja vaikka eroavaisuuksia Avaruusseikkailuun löytyy useita, havaitsin myös samankaltaisuuksia ja ymmärtääkseni Nolan on jonkin verran ammentanutkin inspiraatiota Kubrickin tuotoksesta. Interstellarin lopussa oleva kohtaus, jossa Cooper syöksyy mustaan aukkoon lienee yksi esimerkki.
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Sain tuossa pari päivää sitten katsottua loppuun Stanley Kubrickin klassikkoelokuvan 2001: Avaruusseikkailu. Ja olihan se kaiken hehkutuksen arvoinen, paikoitellen hämmentäväkin, ja saattaisi olla jopa vielä parempi toisella katselukerralla. Katson varmasti jossain vaiheessa uudestaan ja todennäköisesti kolmannenkin kerran.
Olen ajatellut, että tämän voi katsoa ehkä sitten eläkkeellä tai jos joskus joutuu pitkälle saikulle tai jotain. Olen ymmärtänyt, että katsoessa ei kannata olla minkäänlaista kiireen tuntua. Olen myös ymmärtänyt, että oikeassa mielentilassa erittäin hieno leffa. Ja väärässä mielentilassa katsominen on vaan tapa heittää elämästä tunteja hukkaan.
 

godspeed

Jäsen
Ei 2001: Avaruusseikkailu mielestäni ole sen vaikeammin ymmärrettävä tai katsottava kuin muutkaan Kubrickin elokuvat. Sitä kuuluisaa perfektionismia ne toki ovat lähes järjestäen, mutta mitään harvemmin hierotaan naamaan eli tulkintaakin saa harjoittaa. Tuon voi tietysti käsittää monella tavalla, sillä osasihan Kubrick olla kriittisyyden lisäksi myös hyvin viihdyttävä elokuvantekijä. Kertoohan sekin jotain ohjaajan kädenjäljen toimivuudesta, että harvemmin kuulee kenenkään haukkuvan useampia hänen elokuviaan. Vähintään jengi kehuu jotain Full Metal Jacketia, joka toisaalta ehkä on sellanen mutkattomammin lähestyttävä elokuva, kun sota on aina aika absurdia. En ole kaikkia kuitenkaan vielä nähnyt, kuten esimerkiksi Lolitaa, mutta en oikein syystä ja toisesta pidä sen elokuvan aihetta sellaisena, että haluaisin syvemmin tutustua...
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: npc

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kateltiin eilen Kuutamosonaatti. Tämähän on se humoristinenkin perämetsäkauhu Suomesta vuodelta 1988, jossa on roppakaupalla kaikenlaisia vaikutteita amerikan serkuista 70-luvulta asti. DVD:n kansi vertaa jopa Texas Chainsaw Massacreen, mikä toki varmaan osittain pitää paikkansa. Mutta mikään suora kopio mistään esikuvasta tämä ei ollut.

Olin heti alkuun hyvin vaikuttunut visuaalisesta ilmeestä, sillä tämähän oli oikein ammattimaisesti ja tyylikkäästi tehty. Ja vaikka ideakin on sellainen, että joku voisi luulla homman kaatuvan pienuuteensa ja/tai tarkoituksettomaan nuhjuuteensa, niin leffa seisoi ylpeästi ihan omilla jaloillaan. Kuvauspaikkakin oli hyvin kolkko ja katsellessa puhuimme paljon siitä kuinka paljon Suomessa tänä päivänä on hylättyjä taloja siellä täällä, eikä kukaan tunnu tietävän niiden historiaa, eikä niille tehdä mitään. Tällainenkin ulottuvuus tosielämästä tuo kummasti elokuvaan virtaa näin nykypäivänä katsottuna.

Ohjaaja-käsikirjoittaja Olli Soinio tekikin pitkän uran elokuva-alalla, eikä kyllä mikään ihme, jos kykyjä oli tällaiseenkin. Loistoleffa!

Tehdäänkö kissasta rukkaset?

Katsopa seuraavaksi jatko-osa Kadunlakaisijat ja koita keksiä yhtä positiivista sanottavaa myös siitä. Siinä seikkaillaan elävien kuolleiden kera Helsingin kaduilla ja tiiraillaan Kata Kärkkäistä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: npc

npc

Jäsen
Ei 2001: Avaruusseikkailu mielestäni ole sen vaikeammin ymmärrettävä tai katsottava kuin muutkaan Kubrickin elokuvat. Sitä kuuluisaa perfektionismia ne toki ovat lähes järjestäen, mutta mitään harvemmin hierotaan naamaan eli tulkintaakin saa harjoittaa. Tuon voi tietysti käsittää monella tavalla, sillä osasihan Kubrick olla kriittisyyden lisäksi myös hyvin viihdyttävä elokuvantekijä. Kertoohan sekin jotain ohjaajan kädenjäljen toimivuudesta, että harvemmin kuulee kenenkään haukkuvan useampia hänen elokuviaan. Vähintään jengi kehuu jotain Full Metal Jacketia, joka toisaalta ehkä on sellanen mutkattomammin lähestyttävä elokuva, kun sota on aina aika absurdia. En ole kaikkia kuitenkaan vielä nähnyt, kuten esimerkiksi Lolitaa, mutta en oikein syystä ja toisesta pidä sen elokuvan aihetta sellaisena, että haluaisin syvemmin tutustua...
Moni saattaa kokea Avaruusseikkailun hämmentävänä kun se ei noudata perinteistä (Hollywood) elokuvan kerronnan kaarta, jossa samastutaan päähenkilöön ja edetään ja kehitytään hänen mukanaan läpi elokuvan. Avaruusseikkailussa ei ole yhtä päähenkilöä ja leffa koostuu kolmesta erillisestä osiosta, joita yhdistää miljoonan vuoden aikana mystinen monoliitti. Tässä pitääkin vain antaa itsensä heittäytyä värimaailman, lavastuksen ja kameratyöskentelyn upeaan maailmaan - leffan apinoilla, ihmisillä ja tekoälyllä on vain sivuosan esittäjän rooli. Olen katsonut ainakin miljoona kertaa tämän pätkän.

Kuutamosonaatti on hieno leffa, mutta sitä jatko-osaa ei pysty katsomaan kuin puoleenväliin korkeintaan. Hirveetä roskaa.
 

godspeed

Jäsen
Moni saattaa kokea Avaruusseikkailun hämmentävänä kun se ei noudata perinteistä (Hollywood) elokuvan kerronnan kaarta, jossa samastutaan päähenkilöön ja edetään ja kehitytään hänen mukanaan läpi elokuvan. Avaruusseikkailussa ei ole yhtä päähenkilöä ja leffa koostuu kolmesta erillisestä osiosta, joita yhdistää miljoonan vuoden aikana mystinen monoliitti. Tässä pitääkin vain antaa itsensä heittäytyä värimaailman, lavastuksen ja kameratyöskentelyn upeaan maailmaan - leffan apinoilla, ihmisillä ja tekoälyllä on vain sivuosan esittäjän rooli. Olen katsonut ainakin miljoona kertaa tämän pätkän.

Jeps. Tällaisilla hiotuilla maailmanselityselokuvilla on vähän sellainen kaiku, että tavallaan katetaan kaikki mihin ymmärrys ohjaajalla ikinä riittää. Eikä sekään riitä kovinkaan pitkälle, koska mitään vastauksia ei avaruuskaan tarjoa ihmisen esittämiin kysymyksiin. Saamme toki taiteen kautta pohtia mitä moninaisimpia asioita, ja tietysti pohdiskelu on kaikenlaiseen miettimiseen taipuvaiselle ihmiselle ihan riittävää useimmiten, kunhan elokuva vain tempaisee mukaansa jollain tavalla. Tai tarjoaa sellaiset puitteet, että on mahdollista päästä mielessään johonkin matkalle niin sanotusti.

Terrence Malick on vähän samanlainen kaveri tavallaan kuin Kubrick, vaikka on tehnyt erilaisempaa elokuvaa. Sellaista ratkaisemattomien tai koukuttavien kysymysten tulvaa hänkin kuitenkin kaitsee, tai jos mietitään jotain sekavampia elokuviaan, niin ei ole lainkaan tiennyt mitä elokuvansa kanssa tekee, jos vastaavasti Kubrickilla kaikenlaiset yksityiskohdatkin olivat kohdillaan. Mutta jotain samaa näissä kavereissa näen siinä mihin pyritään, jos elokuvantekokeinot ja ohjaustyylit kovasti toisistaan poikkeavatkin. Vähän kuin James Cameronkin sanoi, ettei hän ole perfektionisti, vaan haluaa vain tehdä asiat oikein. Cameronin elokuvathan ovat kuitenkin huomattavasti maanläheisempiä kuin näillä kahdella, ja niistä tykkää ns kaikki :)
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Mel Brooksin legendaarinen Spaceballs - avaruusboltsit on ilmeisesti vihdoin saamassa jatkoa 37 vuoden odotuksen jälkeen.

 

godspeed

Jäsen
Tuli katseltua Goonies pitkästä aikaa. Vähän oikeastaan outokin elokuva tällä kertaa. Tehty lapsille, mutta kuitenkin ajateltu myös aikuisia. Seksi- ja huumeläppiä, jotka kyllä erottuivat, kun niitä oli aika näkyvästi. En oikein saanut niistä kiinni, vaikka sinällään mitään ihan pöyristyttävää ei tässä yhteydessä heitetty. Elokuva kyllä nauratti paikoitellen, joten tunnelma sikäli oli ihan hyvä. Se viattomampi hahmojen välinen, leikkisämpi huumori oli kuitenkin paljon onnistuneempaa.

Tämähän oli kuvattu Astoriassa, Oregonissa aivan kuten muutamaa vuotta myöhemmin valmistunut Arnoldin Kindergarten Cop. Siinäkin oli tällainen aikuismainen ulottuvuus, joka meni limittäin lapsille tarkoitetun sisällön kanssa. Eli vähän tällaista epäselvyyttä siinä mitä on haettu, sillä tällainen kahtiajakoisuus kuitenkin näkyy vähän kummankin elokuvan sävyssä ja hahmojen käytöksessä. Toisaalta amerikkalaiset tekivät näihin aikoihin paljonkin toimintakomediaa ja toiminnallista kauhuakin huumoria unohtamatta, joten ehkä ihmettelen turhaan sävyeroja. Jotain oli kuitenkin tavallaan vialla, minkä takia läpät enemmän ihmetyttivät kuin huvittivat.

Gooniesissa oli kyllä todella paljon tällaisia eturivin lapsitähtiä. Piti ihan googlata leffan jälkeen ketä kaikkia, ja löytyihän sieltä muun muassa Corey Feldman, joka tähditti näihin aikoihin esimerkiksi Friday 13th -leffoja 4 ja 5. Taidoistaankin huolimatta nuoret käyttäytyivät toisaalta siten, ettei se oikein ollut mitään näyttelemistä vaan sellaista oman ruutunsa tiedostavaa esiintymistä, jossa vaan ladellaan reploja ja väännetään lopun aikaa naamaa. Eli osaavat olla kameran edessä, mikä monesti riittää, kun lapsista on kyse. Elokuva olikin yleisesti ottaen melkoista kohellusta, joten mitään tyylirikkoa ei sinällään tapahtunut.

Käsikirjoittamiseen osallistunut Steven Spielberg selvästi toisti ET:n ja Indyjen kaavoja. Mutta kasari on kasaria ja seikkailu oli seikkailua, joten kyllähän näitä tällaisia elokuvia aikuisiälläkin katsoo!
 

Buster

Jäsen

Harlinin uusin elokuva on tienannut 40 miljoonaa dollaria kansainvälisesti 8,5 miljoonan budjetilla. Katsojat ja kriitikot ovat inhonneet leffaa, mutta rahantuloa ei voi estää
Ammatin mies. Nuo kaikki kolme (Chapter 1, 2 ja 3) kuvattiin kerralla ja ei-kronologisesti, eli mahdollisimman taloudellisesti. 52 päivää meni siihen hommaan, joten kiva taidonnäyte siinä mielessä. Taitaa olla jo nyt ihan sama, että tuottaako tulevat pari muuta mitään.

Harlinin ohjausta on ainakin jossain kehuttu kokeneen ohjaajan jäljeksi. Sehän näissä halvoissa elokuvissa onkin se juju, että hommat hoituvat ajallaan, budjetissa, luotettavasti ja huono matsku kiillottuu juuri ja juuri siedettäväksi. Varmasti on Rennyllä kysyntää vastaaviin palkkakeikkoihin jatkossakin.

Itse en ole jostain syystä pitänyt noista Strangers-elokuvista yhtään. Enkä muista niistä 10-15 vuoden takaa niin paljoa, että osaisin eritellä miksi. Varmaan perusongelmat, että päähenkilöt ei toimi ja jännitys ei rakennu. Joissain arvosteluissa noita edeltäneitäkin nimitettiin jo klassikoiksi. Ainakin ykköstä.
 
Viimeksi muokattu:

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Näkeekö IMDB:ssä arvosanojen historiallista kehitystä mistään? Joissakin elokuvissa tapahtuu mielenkiintoista kehitystä, esim. muistikuvieni mukaan The Fountain ja Easy Rider olivat reilusti alle 7:n leffoja, mutta sittemmin arvostus on (mielestäni ansaitusti) noussut. Jälkimmäisen kohdalla ehkä siksi, että moni katsoja on odottanut jotain siistiä, kovanaamaista moottoripyöräelokuvaa.
 

Buster

Jäsen
Näkeekö IMDB:ssä arvosanojen historiallista kehitystä mistään? Joissakin elokuvissa tapahtuu mielenkiintoista kehitystä, esim. muistikuvieni mukaan The Fountain ja Easy Rider olivat reilusti alle 7:n leffoja, mutta sittemmin arvostus on (mielestäni ansaitusti) noussut. Jälkimmäisen kohdalla ehkä siksi, että moni katsoja on odottanut jotain siistiä, kovanaamaista moottoripyöräelokuvaa.

Täppä "show data as list", niin näkee kuukausittaisen vaihtelun paremmin. Ei ainakaan tuon perusteella ole kumpikaan alle 7:n ollut, mutta dataa ei ole kyllä läheskään alusta asti. Ihan jännä kyllä olisi tietää, onko jonkun vanhan elokuvan arvostus käyttäjäarvosanoissa muuttunut jotenkin olennaisesti. Easy Riderilla on ollut vaihteluvälinä 7.1-7.4 ja nyt laskenut 7.2 taas.

Vai suhteuttavatko ihmiset sen arvosanansa tuohon keskiarvosanaan sillain psykologisesti. Vaikka kahden vaiheilla, niin sitten sitä keskiarvoa lähempään taipuu "kun muutkin sitä mieltä". Ainakin itselle käy monesti.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset

Täppä "show data as list", niin näkee kuukausittaisen vaihtelun paremmin. Ei ainakaan tuon perusteella ole kumpikaan alle 7:n ollut, mutta dataa ei ole kyllä läheskään alusta asti. Ihan jännä kyllä olisi tietää, onko jonkun vanhan elokuvan arvostus käyttäjäarvosanoissa muuttunut jotenkin olennaisesti. Easy Riderilla on ollut vaihteluvälinä 7.1-7.4 ja nyt laskenut 7.2 taas.

Vai suhteuttavatko ihmiset sen arvosanansa tuohon keskiarvosanaan sillain psykologisesti. Vaikka kahden vaiheilla, niin sitten sitä keskiarvoa lähempään taipuu "kun muutkin sitä mieltä". Ainakin itselle käy monesti.

Kiitos, tämä on täsmälleen sitä mitä etsin! Ja hyvä osoitus siitä, miten epäluotettavia muistikuvat ovat. Aika vähän nuo vanhat elokuvat taitavat elää, mutta voisi kyllä tehdä pientä tutkimusta.
 

Buster

Jäsen
Nyt kun elokuvateatterit taas tänä viikonloppuna toivat elokuvia ensi-iltaan asukkaiden palattua juhannuksen vietolta isoihin kaupunkeihinsa, niin luonnollisesti piti Kevin Costnerin Horizon: An American Saga - Chapter 1 katsastaa.

Ihan alkua katsoessa pyöri päässä, että tämäpäs on ummehtunut tuulahdus 80-90 -lukujen taitteesta. Lisäksi se alku oli vähintäänkin sekava; minulla meni hahmot sekaisin, ja kuvittelin leffan hyppivän eri vuosien välillä. Mutta sitten kun elokuva sai kaiken alustettua ja asettui rauhallisempaan sekä vähemmän hyppivään tarinankerrontaan, niin kyllä tuota voisi ihan nautinnolliseksi kutsua. Lyhyt kolme tuntia. Nostalgiaa paitsi Yhdysvaltojen myyttistä raja-elämää kohtaan, tuo myös kääntyi minulla nopeasti lämpimäksi nostalgiaksi menneiden vuosikymmenien elokuvantekoa, western-elokuvia ja -minisarjoja kohtaan. Samaan aikaan Horizon oli täynnä jokseenkin persoonallisia, mutta silti hyvin tuttuja hahmotyyppejä.

Tuohon vain on asennoiduttava siten, että se on ensimmäinen osa neliosaisesta minisarjasta. Eikä sitä ole hirveästi onnistuttu peittelemään, eli periaatteessa yksittäisenä elokuvana tämä ei olisi järin tyydyttävä tai siisti teos. Yhtenä osana neliosaista elokuvien minisarjaa ja lupauksena tulevasta, se herätti ainakin minussa innostusta. Toinen osa tulee joskus 3-4 kuukauden kuluttua ja loput kaksi toivottavasti saadaan tehtyä. Olisi aika eeppistä tällä tiedolla katsoa ne kaikki neljä mahdollisimman tiiviisti perätysten. Yksittäisenä elokuvana tuo tosiaan voi jättää vähän oudon maun suuhun, kun vielä eri tarinoiden kuljetus ja niiden kanssa tasapainottelu tuon ekan elokuvan sisällä ei ole kaikkein tyylikkäintä. Yksi tarinalinja olisi voitu jopa jättää kokonaan seuraavaan elokuvaan, mutta eiköhän sille ollut syynsä, että se vähän tynkänä oli tässä ekassa jo mukana, eikä kakkosta paisuttamassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös