Mainos

Jatkoajan leffakerho

  • 2 414 160
  • 12 322

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tuli katsottua tuo Sisu-leffa nyt vihdoin. Ei kyllä allekirjoittanutta säväyttänyt millään muotoa. Sellainen kahden ja puolen tähden toimintapläjäys sanoisin, eikä varsinaisesti tarjoa genreen mitään uutta. Mielestäni turhan paljon verta, suolenpätkiä ja irtoraajoja. Köykäisiä näyttelijäsuorituksia varsinkin sivurooleissa ja juonikin aika höttöä. Semmoinen leffa jonka unohtaa noin viidessä minuutissa sen katsottuaan. Tommila veti pääosan ihan hyvin, siitä plussaa.
 
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Tampereen Ilves
Näin ne asiat voi nähdä eri tavalla. Itselleni Nolanin aiemmat leffat ovat olleet hyvin pitkälti kiiltävään ulkoasuun puettua puuduttavaa mättöä ohuine henkilöhahmoineen ja onttoine dialogeineen. Korkeat pisteet IMDB:ssä toki koska Nolan ja jenkkiläiset fanipojut. Näihin verrattuna Oppenheimer oli varsin piristävä poikkeus. Toivottavasti keskittyisi jatkossakin pohdiskelevampaan elokuvataiteeseen kuin näyttävään äksöniin, jonka päälle on keinotekoisesti liimattu mukanokkela juoni.

Juuri näin. Toisille iskevät tämän tyyppiset leffat, toisille sit ne eri leffat. Makuasioita. En oo kyl piiiitkään aikaan käynyt katsomassa noita IMDB-pisteitä, enkä muista mitkä leffat siellä Nolanilta on korkeita pisteitä saanut (vai onko jopa kaikki?). Tässä omasta mielestäni ne 5 tähden arvoiset leffat kyseiseltä ohjaajalta:

1. Yön Ritari
2. Inception
3. Batman Begins
4. The Prestige

Dunkirk ja Interstellar myös lähellä päästä tuolle listalle.

Voihan se olla, et itsekkin näen Oppenheimerin "eri silmin" kun sen sit kotisohvalta katsoo myöhemmin. Tuolloin ainakin odotukset ovat matalemmalla :D

Joillekkin esimerkiksi se Kellopeliappelsiini on mestariteos, kun taas itse olen sen kerran pystynyt ihan väkisin katsomaan kokonaan. Monta kertaa yritin ja ei, ei vaan lähtenyt. Eikä se lähtenyt kyllä silläkään kertaa kun sen tosiaan väkisin loppuun asti katsoin.

edit: kirjoitusvirhe
 
Viimeksi muokattu:

Zodiac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thunder Bay Bombers
Katsoin eilen tämän uuden David Fincherin ohjaaman ja loistavan Michael Fassbenderin tähdittämän leffan Tappaja. Oli kyllä melkoista puuroa ja petyin kyllä. Leffa on kyllä yksi puuduttavimmista aikoihin mitä olen nähnyt ja en ymmärrä miksi nämä kaksi tähteä on lähetenyt tällaiseen kässäriin mukaan. Ei vaan toimi missään vaiheessa.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Katsoin eilen tämän uuden David Fincherin ohjaaman ja loistavan Michael Fassbenderin tähdittämän leffan Tappaja. Oli kyllä melkoista puuroa ja petyin kyllä. Leffa on kyllä yksi puuduttavimmista aikoihin mitä olen nähnyt ja en ymmärrä miksi nämä kaksi tähteä on lähetenyt tällaiseen kässäriin mukaan. Ei vaan toimi missään vaiheessa.
Tuli itsekin katsottua viikonloppuna kyseinen pätkä. Kaksi tuntia aivan joutavaa hieromista. Huvittavinta oli se, että elokuvasta ensimmäiset puolisen tuntia ukko kyttää kohdettaan ja tämä ei käytännössä vie tarinaa yhtään eteenpäin. Loput onkin sitten vain odottelua, että tapahtuisi nyt edes jotain, no ukko käy listimässä pari tyyppiä ja muuttaa sitten Karibialle viettämään eläkepäiviä. Kyseisen elokuvan kesto olisi voinut kahden tunnin sijaan olla aivan hyvin 15 minuuttia. Todellakin erittäin puuduttava ja huono elokuva. Nämä Netflixin elokuvatuotannot ovat kyllä nykyisin aikamoista kuraa. Ilmeisesti hyvällä ohjaajalla ja näyttelijällä yritetään pelastaa aivan sysipaskaa käsikirjoitusta, mutta eipä se vain tahdo oikein koskaan onnistua. Tämä pätkä on saanut vielä erittäin hyvät arvostelut.
 

Zodiac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thunder Bay Bombers
Tuli itsekin katsottua viikonloppuna kyseinen pätkä. Kaksi tuntia aivan joutavaa hieromista. Huvittavinta oli se, että elokuvasta ensimmäiset puolisen tuntia ukko kyttää kohdettaan ja tämä ei käytännössä vie tarinaa yhtään eteenpäin. Loput onkin sitten vain odottelua, että tapahtuisi nyt edes jotain, no ukko käy listimässä pari tyyppiä ja muuttaa sitten Karibialle viettämään eläkepäiviä. Kyseisen elokuvan kesto olisi voinut kahden tunnin sijaan olla aivan hyvin 15 minuuttia. Todellakin erittäin puuduttava ja huono elokuva. Nämä Netflixin elokuvatuotannot ovat kyllä nykyisin aikamoista kuraa. Ilmeisesti hyvällä ohjaajalla ja näyttelijällä yritetään pelastaa aivan sysipaskaa käsikirjoitusta, mutta eipä se vain tahdo oikein koskaan onnistua. Tämä pätkä on saanut vielä erittäin hyvät arvostelut.
Joo kolisee onttouttaan tuo käsikirjoitus. Fassbender on hyvä näyttelijä mutta kyllä nyt mennään metsään ja tuhlataan miehen kyvyt typerään tarinaan.

Hiukan jäi epäselväksi myös että mitä Fincher koittaa tässä hakea? Draamaa vai äksöniä vai thrilleriä?

Varsinkin tuo baarikohtaus blondin kanssa on aikalailla muokattu kopsaus Michael Mannin elokuvasta Collateral missä Tom Cruise näyttää mistä kukko kusee. Tarkoitan tässä siis sitä Jazz Clubin kohtausta.
 
Viimeksi muokattu:

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Hiukan jäi epäselväksi myös että mitä Fincher koittaa tässä hakea? Draamaa vai äksöniä vai thrilleriä?
Kuten myös. Ilmeisesti jotain thrilleriä tuossa on yritetty rakentaa tämän syyllisten takaa-ajon ympärille, mutta aika ohueksi jää. Jännitystähän tuohon ei saa oikein millään, koska ukkohan vaan käytännössä menee paikalle ja kaikki onnistuu vain hakemalla paikallisesta rautakaupasta vähän tarvikkeita ja hokemalla "pysy suunnitelmassa".
 

Zodiac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thunder Bay Bombers
Kuten myös. Ilmeisesti jotain thrilleriä tuossa on yritetty rakentaa tämän syyllisten takaa-ajon ympärille, mutta aika ohueksi jää. Jännitystähän tuohon ei saa oikein millään, koska ukkohan vaan käytännössä menee paikalle ja kaikki onnistuu vain hakemalla paikallisesta rautakaupasta vähän tarvikkeita ja hokemalla "pysy suunnitelmassa".
Kyllähän tuosta olisi saanut kunnon käsikirjoituksella paljon enemmän mutta aivan juosten kustu. Varsinkin se baarikohtaus blondin kanssa ja sen jälkeen johonkin perusklisee paskaan "auttaisitko naista". Sitten joku kääntöveitsi sieltä. "Pysy suunnitelmassa".
 

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Helmisen SaiPalle sympatiat
Nolanin paras leffahan on ehdottomasti Memento. Täytyy varmaan Oppenheimer katsella tässä joku päivä.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tappaja oli kyllä ehdottomasti hidastempoisin action/jännitys/palkkamurhaaja-elokuva mitä olen ikinä nähnyt.

Luulen kyllä, että se oli ihan tarkoituksella tehty juuri noin. Tylsyyttä ja seesteisyyttä korostettiin myös esimerkiksi Trent Reznorin taustamusiikilla. Ja jotenkin The Smiths sopi myös hyvin teemaan.

Actionelokuvana 0/5. Jonkinlaisena satiirisena kuvauksena "jokaisen ammatin pienemmistä ja isoimmista varjopuolista" huomattavasti parempi arvosana. Tosin en tiedä, onko tuokaan oikea arvaus elokuvan tekijöiden motiiveille. Voihan se olla myös jonkinlainen nokkela homage tai tribuutti, itsekin bongasin tuosta jotain tarkoituksellisia viitteitä (esim. aliakset Sam Malone ja Archibald Bunker ovt tv-sarjojen hahmoja).

Yllätyin kyllä eniten siitä, että kyse oli Finscherin elokuvasta, jossa ei ollut mitään yllättävää plot-twistiä.
 

Quagmire

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, SoJy
Interstellar
Pakko kompata täältä. Edelleen yksi ikimuistoisimmista elokuvakokemuksista oli käydä katsomassa Interstellar elokuvateatterissa vailla mitään ennakkotietoa ko. leffasta. Oli isolla kankaalla todella vaikuttava kokemus ja mielestäni esimerkiksi McConaughey pääroolissa veti erinomaisen suorituksen.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Samaa mieltä Killeristä, paitsi tunnelma siinä oli hyvä - vaan jatkuvasti sai pettyä, kun mitään ei tapahtunut ja lähes kaikki tehtiin helpoimman kautta vähän rautakauppaa ja amazonia käyttäen. Ja mihin hittoon katosi se teesi, että pitäisi olla huomaamaton? Sisäinen logiikkakin petti pahemman kerran jatkuvasti.

Odotin kyllä loppuun asti, että
keikan tilaajaksi olisi lopulta paljastunut joko tappaja itse ja sillä verukkeella pääsi eroon parista kilpailijasta tai sitten edes se vaimoke, jolle tappirahat olisi sitten maistuneet. Tai jotain muuta jännää. Mutta plääh.
 

Zodiac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thunder Bay Bombers
Toisaalta Fassbenderin edellisestä hyvästä elokuvasta taitaa kohta olla kulunut jo jokin 10 vuotta?
Fassbender taisi pitää muutaman vuoden tauon tuosta näyttelemisestä. Veti kumminkin Oscar-ehdokkuuden vuonna 2015 Steve Jobs leffasta. Muita hienoja suorituksia on mm. Kunniattomat paskiaiset(2009), Prometheus(2012) ja 12 years a slave(2013).

Kyllä sieltä vielä jotain hyvää on tulossa.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Lyhyesti Oppenheimer. ...olihan tämä pettymys, jossa 95% roolihahmoista jäi täysin NPC-tasolle
Odotukset olivat ehkä turhan korkealla, vaikken miksikään Nolan-faniksi tunnustaudu, mutta olihan tämä todellakin pettymys. Mikä tässä eepoksessa nyt sitten olisi pitänyt olla kaiken tuon hypetyksen arvoista? Ei tämä nyt huono ollut, tarinanakin ihan ok, mutta tunnin liian pitkä. Jos sitä pituutta ei haluttu saada tuota lyhyemmäksi, niin oltaisiin tehty sitten vaikka neliosainen minisarja, johon tuo olisi kenties taipunut hieman paremmin.

En muista nähneeni koskaan elokuvaa, jossa olisi ollut lähellekään tuota määrää täysin merkityksettömiä rooleja (kuten lainauksessa todetaan), joille kuitenkin oli ängetty repliikki, kaksi sanottavaksi. Puherooleja oli aivan käsittämätön määrä, (laskematta) 100-200, joista vähintään puolet olisi voinut jäädä leikkauspöydälle.

Onpahan nyt sitten katsottu pois alta. 6/10.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Odotukset olivat ehkä turhan korkealla, vaikken miksikään Nolan-faniksi tunnustaudu, mutta olihan tämä todellakin pettymys. Mikä tässä eepoksessa nyt sitten olisi pitänyt olla kaiken tuon hypetyksen arvoista? Ei tämä nyt huono ollut, tarinanakin ihan ok, mutta tunnin liian pitkä. Jos sitä pituutta ei haluttu saada tuota lyhyemmäksi, niin oltaisiin tehty sitten vaikka neliosainen minisarja, johon tuo olisi kenties taipunut hieman paremmin.

En muista nähneeni koskaan elokuvaa, jossa olisi ollut lähellekään tuota määrää täysin merkityksettömiä rooleja (kuten lainauksessa todetaan), joille kuitenkin oli ängetty repliikki, kaksi sanottavaksi. Puherooleja oli aivan käsittämätön määrä, (laskematta) 100-200, joista vähintään puolet olisi voinut jäädä leikkauspöydälle.

Onpahan nyt sitten katsottu pois alta. 6/10.
Sanasta sanaan sama.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tykläsin Branaghanin Kuolema Niilillä sovituksesta, joten pitipä katsoa uusin Venetsian Aaveet. Sinänsä mielenkiintosempi itelke, kun tarinasta ei etukäteismuistikuvaa (toisin kuin Niili tai Idänpikajuna)

Venetsian aaveet tarinassa eläkkeelle jäätyään Poirot on vetäytynyt viettämään hiljaiseloa Venetsiaan, missä hän hyvin vastahakoisesti suostuu osallistumaan spiritistiseen istuntoon rapistuvassa palazzossa, jossa kummittelee. Kun yksi vieraista joutuu murhan uhriksi, Poirot palaa eläkkeeltä. Ihan kova casting ja Christie henki on vahva whodunnit suljetussa ympäristössä. Tykkäsin kyllä. Hyvin perinteistä, mutta laadulla.

Leffa perustuu Agatha Christien romaaniin "Kurpitsajuhla", jonka tod näk oon kyllä muksuna lukenu, mutta ei tosiaan muistikuvia, joka tietty hyvä tämmösissä.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tässä omasta mielestäni ne 5 tähden arvoiset leffat kyseiseltä ohjaajalta:

1. Yön Ritari
2. Inception
3. Batman Begins
4. The Prestige

Dunkirk ja Interstellar myös lähellä päästä tuolle listalle.

Voihan se olla, et itsekkin näen Oppenheimerin "eri silmin" kun sen sit kotisohvalta katsoo myöhemmin. Tuolloin ainakin odotukset ovat matalemmalla :D

Joillekkin esimerkiksi se Kellopeliappelsiini on mestariteos, kun taas itse olen sen kerran pystynyt ihan väkisin katsomaan kokonaan. Monta kertaa yritin ja ei, ei vaan lähtenyt. Eikä se lähtenyt kyllä silläkään kertaa kun sen tosiaan väkisin loppuun asti katsoin.
Nolan nyt eroaa Kubrickista melkein joka suhteessa elokuvantekijänä. Kubrickin elokuvat kuten Kellopeliappelsiini koskettelevat tärkeitä yhteiskunnallisia aiheita tai ihmiselämän perimmäisiä pelkoja ja haluja varsin katsojaa haastavalla tavalla, sortumatta olemaan opettavaisia tai teennäisiä. Tai tarjoamatta helppoja vastauksia. Nolan jää aika kärpässarjalaiseksi siinä vertailussa.

Myöskin on pakko ihailla sitä taitoa ja huolellisuutta millä nuo elokuvakohtaukset on kasaan pantu. Miten joku tunteellinen lataus Barry Lyndonin kaksintaistelukohtauksessa on rakennettu, tai Hohdon jännityksen tihentyminen ennen kuin Jack tulee kirveen kanssa, niin onhan se mestarillista.

Nolanilla taas tuo tekemisen taso ei ole yhtä hiotulla tasolla oikein missään elokuvassa. Inceptionissa se lumipuku-taistelukohtaus on kumman innottomasti tehty, joutaisi leikata pois,, ja Interstellarissa on häiritseviä juonen älyttömyyksiä ja kömpelöä asioiden selittämistä yleisölle (madonreikä-opetus).

Näillä puheilla laittaisin Kubrickilta useammankin elokuvan (mukaan lukien mainittu Kellopeliappelsiini) siihen 5/5 mestariteos-sarjaan. Nolanilta en vielä yhtään.

En sitä Oppenheimeriakaan, vaikka elokuvissa sitä katsomassa kohtalaisesti viihdyinkin. Kuitenkin draaman luontia oli vähän turhan kliseisin keinoin tässäkin, ja elokuvan jälkimmäinen puolisko vähän junnasi siellä oikeussalissa (tai kuulemisessa, mikä nyt olikaan) liikaa.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Nolan nyt eroaa Kubrickista melkein joka suhteessa elokuvantekijänä. Kubrickin elokuvat kuten Kellopeliappelsiini koskettelevat tärkeitä yhteiskunnallisia aiheita tai ihmiselämän perimmäisiä pelkoja ja haluja varsin katsojaa haastavalla tavalla, sortumatta olemaan opettavaisia tai teennäisiä. Tai tarjoamatta helppoja vastauksia. Nolan jää aika kärpässarjalaiseksi siinä vertailussa.

Myöskin on pakko ihailla sitä taitoa ja huolellisuutta millä nuo elokuvakohtaukset on kasaan pantu. Miten joku tunteellinen lataus Barry Lyndonin kaksintaistelukohtauksessa on rakennettu, tai Hohdon jännityksen tihentyminen ennen kuin Jack tulee kirveen kanssa, niin onhan se mestarillista.

Nolanilla taas tuo tekemisen taso ei ole yhtä hiotulla tasolla oikein missään elokuvassa. Inceptionissa se lumipuku-taistelukohtaus on kumman innottomasti tehty, joutaisi leikata pois,, ja Interstellarissa on häiritseviä juonen älyttömyyksiä ja kömpelöä asioiden selittämistä yleisölle (madonreikä-opetus).

Näillä puheilla laittaisin Kubrickilta useammankin elokuvan (mukaan lukien mainittu Kellopeliappelsiini) siihen 5/5 mestariteos-sarjaan. Nolanilta en vielä yhtään.

En sitä Oppenheimeriakaan, vaikka elokuvissa sitä katsomassa kohtalaisesti viihdyinkin. Kuitenkin draaman luontia oli vähän turhan kliseisin keinoin tässäkin, ja elokuvan jälkimmäinen puolisko vähän junnasi siellä oikeussalissa (tai kuulemisessa, mikä nyt olikaan) liikaa.
Täysin samaa mieltä. Kubrick on ohjannut sekä scifi-, kauhu- että sotaelokuvan, jotka kaikki ovat tasoa "kaikkien aikojen top3 omassa genressään". Enkä viittaa sotaelokuvalla edes Full Metal Jacketiin, joka sekin toki on äärimmäisen hieno elokuva. Tähän päälle täydellisyyttä hipovaa historiallista draamaa ja mestarillista yhteiskunnallista satiiria, niin täytyy sanoa, että on miltei rikos mainita Nolan samassa lauseessa Kubrickin kaltaisen neron kanssa.
 

Zodiac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thunder Bay Bombers
Nolanin paras leffahan on ehdottomasti Memento. Täytyy varmaan Oppenheimer katsella tässä joku päivä.
Eikö Nolan kirjoittanut näitä kässäreitä veljensä Jonathanin kanssa aikoinaan mutta sitten sukset menivät ristiin.

Mielestäni tämän eron jälkeen on menty alaspäin.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Kai tänne jonkun pitää pistää myös erilainen kommentti The Killeristä. Tykkäsin nimittäin erittäin paljon, ja rankkaisin sinne parempaan päähän Fincherin tuotantoa Sevenin, Fight Clubin, Zodiacin ja The Social Networkin perään. Itselleni tuollainen hidas kerronta ja tunnelman rakentaminen vaan toimii ja nautin leffasta sen alusta loppuun.
 
Viimeksi muokattu:

Paloposti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itselle täällä dissatut Oppenheimer sekä The Killer toimivat oikein hyvin.

Jälkimmäinen ei toki Fincherin paras ole, Zodiac ja Se7en ainakin itselle yhä ne ykköset. Mutta ihan pätevä palkkatappajatrilleri kuitenkin. Mielummin tämän katson uusiksi kuin esimerkiksi John Wickin jatko-osia.

Oppenheimer taas on mielestäni vuoden paras leffa, ainakin tähän asti julkaistuista. Kolme tuntia meni IMAX-teatterissa yhdessä hujauksessa. Killers of the Flower Moon on tosin yhä näkemättä, siltä odotan paljon.
 

godspeed

Jäsen
Katseltiin mestariohjaaja William Friedkinin komentama French Connection eli Kovaotteiset miehet vuodelta 1971. Dirty Harry samalta vuodelta ei saanut pystin pystiä, mutta tämä jopa parhaan elokuvan Oscarin aikanaan. Toki hieman erilaiset leffatkin tyyliltään, Dirty Harryn ollessa humoristisempi, vaikka mistään komediasta ei missään tapauksessa siinäkään ole kyse. Tai se huumori on aika synkkää, ja toimintakin pelkistetympää ja yksittäisissä hetkissä tehokasta. Erinomainen elokuva sekin.

French Connectionissa Gene Hackman näyttele Popeye Doyleä, kovaotteista huumekyttää, joka on vähän kuumakalle, mutta ei mikään turhasta meuhkaava tampio. Osaa työnsä ja Hackman kyllä tavoittaa sellaisen ronskin sävyn hahmossaan. Paljonhan tämä on toiminut 80-luvun kyttäactionille esikuvana. Moni juttu on kuin sellaisenaan siirtynyt myöhempiin toimintaelokuviin, mutta ei tämä kyllä mitään prototyyppitason elokuvantekoakaan ole, vaan omaperäistä, kypsää ja realistista meininkiä, jossa ei pelleillä sekuntiakaan. Ei ollut tällaisesta vielä 60-luvulla kellään tietoakaan.

Olen kuullut monesti tämäntyylisiä elokuvia kuvattaessa sanan "gritty" ja se kuvaa kyllä tätäkin elokuvaa parhaiten. New Yorkin nuhjuisilla kaduilla pyöritään ja kaikkialla on vähän paskaista, kylmäkiskoista ja alhaista, jopa nihilististä. Kun kadun tasolla vauhdikas kuvauskin on Oscar-ehdokkuuden veroista, niin sellainen raju olo tämän elokuvan visuaalisesta tyylistä tulee. Periaatteessa elokuvaa voi suositella katsottavaksi myös hieman dokumentaarisempaan tapaan kuvauspaikkojen ja ajankuvan vuoksi, jos varsinainen huumekauppajuoni ei sinällään napostele.

Vielä olisi John Frankenheimerin ohjaama jatkiskin tuossa. Pätevä mies oli hänkin kameran takana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös