Kyllä minä ajattelin jatkaa tämän elokuvan tuomitsemista ja perustelujen pyytämistä koskien tätä elokuvaa niin kauan, kunnes joku viitsii niitä antaa. Näyttää kyllä olevan ikuinen tehtävä.
Toisaalta sinä voisit vlad lopettaa tämä tähän ja kertoa vaikka ihan oman perustellun mielipiteesi siitä, miksi tuo elokuva nyt on niin kovin loistava tai ylipäätään katsomisen arvoinen?
Varo spoilereita.
Ennakkoon en oikein tiennyt mitä leffalta odottaa koska se oli zombi-elokuva (tai sellaiseksi minä sen ennen katsomista jo mielsin) ja suhtautumiseni zombi-elokuviin on hivenen kriittinen - ehkäpä joku 28 päivää myöhemmin on kyseisen tyylilajin elokuvista ihan katsottava, minusta.
[Rec]in kerronta oli minusta oikein hyvä, alku tuntui liiankin leppoisalta mutta toisaalta se alusti itse elokuvaan hyvin ja sai tiettyä syvyyttä niihin tärkeimpiin henkilöhahmoihin paloasemalla ja sitten tietty tähän ohjelman naisvetäjään, mielenkiintoista oli se, että (muistaakseni) kertaakaan koko elokuvan aikana ei näytetty tätä kuvaajaa, hän jäi siis tietyllä tapaa kasvottomaksi vaikka hänen kautta kuitenkin välittyi suurin osa elokuvasta katsojille.
Tapahtumat itse "pääpaikalla" eli kerrostalossa oli kuvattu minusta aivan ammattimaisesti - joskin juuri käsivaralta mutta siihen nähden hyvin, ei siis pudottu railoihin. Minulle ainakin välittyi hyvin se tunnelma jonka vallassa talon asukkaat olivat, sekava, kiihtynyt ja epätietoinen - jotenkin tuli mieleen tyypillinen espanjalainen käyttäytyminen vaikka en koskaan ole espanjassa käynytkään, ja olihan joukossa sitten maahanmuuttajaperhekin - joka omalta osaltaan joutui sitten kulttuurien yhteentörmäyksen uhriksi kun syyllisiä alettiin talon asukkaiden keskuudessa etsimään.
Ensimmainen tutustuminen tähän "tautiin" oli kuvattu varsin hyvin - vanhuksen olemus oli minusta sekavalla tapaa kiintoisa. Toisaalta sitten otoksista avautui tietty ylilatautuminen mutta se nyt ei ole aivan uutta kauhuelokuvien kohdalla - jotenkin tullut kuva, että monissa kauhuelokuvissa on tiettyä ylilatautumista jotta katsojille tulisi paskat housuihin. Toiset tykkää toiset ei, minä olen välimaastossa.
Tämän jälkeen elokuvan juonta kerittiin auki ja jännitys lisääntyi hiljalleen. Tiedossa oli, että vanhuksenkin jälkeen kuolemia alkaa tulla lisää mutta kuka oli seuraava oli onnistuttu kätkemään usein aika hyvin - parissa kohdassa seuraava "uhri" kyllä paljastui jo ennalta, en kuitenkaan mainitse missä kohtautuksissa.
Elokuvan henkilöiden ahdistusta lisäsi entisestään se, että yhteydet ulkomaailmaan katkesivat tyystin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Tuli lähes totaalinen eristys voimmakkaiden uhkausten saattelemana. Kukaan ei enää tarkalleen tiennyt missä mentiin. Mikä oli syy ja mikä seuraus. Lopulta tiettyä epävarmaa tietoa saatiin ulkomaailmasta "vierailijan" toimesta. Homma ei kuitenkaan mennyt putkeen vaan tässä kohdin kaikki oikeastaan vasta kunnolla repesi, ja zombeja alkoi tulla entistä enemmän.
Loppu olikin sitten kiihkeää taistelua, väkivaltaisi tappoja tai tapon yrityksiä. Lopulta jäljellä olivat vain ohjelman kaunis vetäjä ja sitten tämä kameramies - loput olivat zombeja. Pakeneminen päättyi ullakolle, siellä koettiin minusta eräät elokuvan parhaimmista kohtauksista ja kuvaus ihmisen totaalisesta sekoamisesta. Minusta hyvin kuvattua toimintaa, tunnelmaa nostatti vielä värimaailma tässä kohdin, sekä heiluva ja paniikinomainen kuvaus.
Lopulta kukaan ei pelastunut, oli vain kuolleita ja sitten zombeja ja sitten joku josta oli vaikea sanoa mikä hän loppujen lopuksi oli - kaiken "pahuuden" lähde kuitenkin. Jokainen saa sitten mielessään kuvitella mitä "hallitus" sai aikaan vai levisikö sairaus/tauti tms. edelleen... Minusta tällainen ilmaan jätetty uhka oli tavallaan hyvä asia, huonoksi sen tekee se, että nyt voidaan sitten ruveta vääntämään kunnolla jatko-osia. Kaikesta ei pidä tehdä jatkosarjaa, ja mista tästä elokuvasta ei pidä sellaista tehdä. Ikävä, että jenkkiversiokin buukataan markkinoille.
Minä siis pidin elokuvasta - intensiivinen ja ajoittain hyvinkin kiihkeä, muutamia kohtauksia lukuunottamatta oikein mainio pätkä - enkä pitänyt siitä sen tähden koska oli espanjalainen tai eurooppalainen vaan sen tähden koska se nyt vaan sattui miellyttämään minun silmääni ja antamaan minulle katselunautinnon, jos nyt kauhuelokuvan katselusta voi saada nautintoa. No minä voin, ehkäpä se kertoo jotain minusta ja minun mielenliikkeistä.
Toivottavasti saat tästä edes hitusen selkoa ja löydät syitä sille miksi minä siitä pidin.
vlad.