Jatkoajan leffakerho

  • 2 409 204
  • 12 325

Jet-Ace

Jäsen
Re: Italia?

Viestin lähetti Predator
Entäs mitä teille tulee mieleen italialaisesta elokuvasta?

Pikaisesti tulee mieleen hulvaton Ettore Scolan komedia Rumat, likaiset ja ilkeät. Laitapuolen perhe elää kaatopaikan tuntumassa olevassa slummissa. Huimaa menoa siinä yhteisössä ja päähenkilö perheessä, jonka päänä on isä, joka on vakuutuksen vuoksi sokeuttanut toisen silmänsä sammuttamattomalla kalkilla. Muu perhe yrittääkin päästä Papan rahoihin käsiksi...

Yksi italialaisen elokuvan helmistä.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Re: Re: Italia?

Viestin lähetti Jet Ace




Yksi italialaisen elokuvan helmistä.

Oletko sinä nähnyt Fellinin Amarcordin? Jos et ole, niin hoida nyt äkkiä se leffa itsellesi!
Amarcord on upea Fellinin omakohtainen muistelo lapsuusajastaan fasistien hallitsemassa Italissa.
Siinä nähdään yksi elokuvahistorian pervoimmista kohtauksista, kun eräs jättimäiset tissit omaava tupakkakauppias melkein tukehduttaa teinipojan rintojensa hikiseen vakoon.
Leffan musiikki on muuten myös todella hienoa tavaraa... taisi saada silloin joskus 1970-luvulla Oscarinkin siitä hyvästä...

TÄHDET SKAALALLA 1-5 = ****
 

Jet-Ace

Jäsen
Re: Re: Re: Italia?

Viestin lähetti Predator


Oletko sinä nähnyt Fellinin Amarcordin? Jos et ole, niin hoida nyt äkkiä se leffa itsellesi!
Amarcord on upea Fellinin omakohtainen muistelo lapsuusajastaan fasistien hallitsemassa Italissa.
Siinä nähdään yksi elokuvahistorian pervoimmista kohtauksista, kun eräs jättimäiset tissit omaava tupakkakauppias melkein tukehduttaa teinipojan rintojensa hikiseen vakoon.
Leffan musiikki on muuten myös todella hienoa tavaraa... taisi saada silloin joskus 1970-luvulla Oscarinkin siitä hyvästä...

TÄHDET SKAALALLA 1-5 = ****

Olenhan minä Amacordin nähnyt ja suurimman osan muista kuuluisista italialaisista elokuvista. Tuo Scola pamahti mieleen, koska se on todella hulvaton leffa moraalittomasta perheestä. Siinä mm. suurperheen yksi miniöistä pesee hiuksiaan ja yksi pojista ottaa hänet samalla takaa päin. Hän ei suinkaan keskeytä pesua, vaan tyytyy arvuuttelemaan, kukahan häntä nyt on tällä kertaa ottamassa. Perheen ja yhteisön täydellinen moraalin puute yhdistettynä työn vieroksumiseen on todella häkellyttävää. Yhteisön päiväkotina muuten toimii avotaivaan alla sijaitseva kalterihäkki, jonne kaikki lapset aamulla pienimmästä, parivuotiaasta yli kymmenvuotiaisiin lukitaan. Halpaa ja tehokasta.

No, tässä sitä taas ollaan. Nyt vain odottelemme Seniorin äkillistä elokuvainnostusta. :D

Edit: Eurooppalaista elokuvaa, joka ei ole englannin kielistä ei myöskään löydy riittävästi videovuokraamoista. Luulisi, että Suomen suurimmissa kaupungeissa tällainen erikoistunut vuokraamo menestyisi. Kirjastot ja jotkin divarit ovat suurimpia klassikkoja lukuun ottamatta ainoa paikka löytää näitä.
 
Viimeksi muokattu:

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Re: Re: Re: Re: Italia?

Viestin lähetti Jet Ace




Edit: Eurooppalaista elokuvaa, joka ei ole englannin kielistä ei myöskään löydy riittävästi videovuokraamoista. Luulisi, että Suomen suurimmissa kaupungeissa tällainen erikoistunut vuokraamo menestyisi. Kirjastot ja jotkin divarit ovat suurimpia klassikkoja lukuun ottamatta ainoa paikka löytää näitä.

Jet Ace (Logan?) haloojata!
Kuten jo aikaisemmin sanoin tässä ketjussa maagiset sanat:
Pieni Leffakauppa, Aleksis Kivenkatu 10
puhelin: Helsingin suunta/7260050
... sieltä löytyy... löytyy joka makuun... SOITA JA KYSY!
 

Jet-Ace

Jäsen
Re: Re: Re: Re: Re: Italia?

Viestin lähetti Predator


Jet Ace (Logan?) haloojata!
Kuten jo aikaisemmin sanoin tässä ketjussa maagiset sanat:
Pieni Leffakauppa, Aleksis Kivenkatu 10
puhelin: Helsingin suunta/7260050
... sieltä löytyy... löytyy joka makuun... SOITA JA KYSY!

On noteerattu ja olen kävelymatkan päässä töissä.

Jet Ace Logan, olet oikeassa. Olen keräillyt vanhoja sarjakuvia ja erityisesti Avaruuden Korkeajännityksiä. Melkein kaikki 50-luvun Rick Randomit löytyvät ja kaikki Jet Ace Loganit. Jonka kaveri oli Plum Duff. Pirun hyviä tarinoita joukossa.
 

Korak

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal, ÄTPPOMK, Rikollislauma
Re: Re: Italia?

Viestin lähetti Jet Ace


Pikaisesti tulee mieleen hulvaton Ettore Scolan komedia Rumat, likaiset ja ilkeät.

Yksi italialaisen elokuvan helmistä.

Kyseinen leffa muuten löytyy Käpylän Compact-Videosta.

Paikkahan tarjoaa vuokrauksen voimassa olevalla HIFK-fanikortilla 2 leffaa 5€uroa /vrk.

HIFK sekä Jokerit hakevat reissuleffansa sieltä.
 

CMX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Detroit Red Wings, Kärpät, HIFK
Predator, aika on nyt niin kortilla itselläni, että kirjoitan tänne nyt myöhemmin tämän viikon aikana tarkemmin siitä Ring-sarjasta ja kenties joistakin muistakin elokuvista.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuntematon Sotilas (Mollberg) - vol. 1

Tuntematon Sotilas - Rauni Mollberg
-----------------------------------------------------------------------
"Ei läheskään vanhan veroinen!", "Huono!", "Lattea!" - Siinä kommentteja, joita saa kuulla usein Rauni Mollbergin Tuntemattomasta Sotilaasta. Ja yleensä nuo kommentit esitetään vielä ilman minkään valtakunnan perusteluja.

Itsekin olin ennakkoon asennoitunut negatiivisesti tähän uudelleen dramatisoituun suomalaiseen kirjallisuusklassikkosta tehtyyn elokuvaan. Näin elokuvan ensimmäistä kertaa joskus vuosien 1998 ja 1999 aikana - joka tapauksessa ennen armeijaan menoani kesällä 1999. Ennen tätä olin lukenut kirjan pariin kertaan ja katsonut Edvin Laineen version kymmenkunta kertaa. Ensimmäisellä katselukerralla Mollen versio ei sytyttänyt minua ollenkaan, olin liikaa minuun iskostettujen ennakkokäsitysten vallassa ja etsin elokuvasta vain virheitä.
Lisäksi nukahdin kesken elokuvan (syystä tai toisesta).

Noin vuosi sitten näin elokuvan uudelleen - ja tällä kertaa myös kokonaan. Tällä kertaa onneksi isäni myös nauhoitti elokuvan, vaikka hän kuuluukin siiheen enemmistöön, joka pitää kyseistä versiota sinä huonompana Tuntemattomana. Elokuvaa ennen luin lehdestä kriitikon arvion, jossa sanottiin mielestäni aika hyvin: "Mollbergin versio on Laineen kansallisteatteriversiota realistisempi; sotilaat eivät ole yli-ikäisiä jermuja vaan liian nuorina kuolemaan lähetettyjä poikasia. Osa roolihahmoista on huomattavasti parempia, kuin vanhassa - esimerkiksi Risto Tuorila Koskelana." Elokuvaa varten olin tällä kertaa asennoitunut jo toisin. Pyrin katsomaan elokuvan elokuvana enkä vertaamaan
sitä liikaa edelliseen versioon. Olin myös lukenut kirjan juuri ennen elokuvan katsomista, mikä helpotti arviointiani.

Mollbergin Tuntematon sotilas ei ala niin kuin kirja tai Laineen versio - eli sulkeisjärjestysharjoituksesta konekiväärikomppanian harjoituskentällä. Elokuva alkaa konekiväärikomppanian palvelukseenastumisesta ja jatkuu sittemmin varusmieskoulutuksella. Tarina muodostuu fiktiivisesti muutaman kirjasta myöhemmin löytyvän kohdan perusteella. Esimerkiksi Lehdon lomilta myöhästyminen ja kapteenin kanssa käyty keskustelu ovat tärkeitä henkilöiden luonteiden ja ihmissuhteiden kannalta. Myös (kirjan juoneen nähden) fiktiiviset kohtaukset Lehdon ja Riitaojan välisestä kanssakäymisestä varusmieskoulutuksen aikana antavat hyvää pohjaa myöhemmille tapahtumille.

Konekiväärikomppanian siirtyminen rajalle tapahtuu myös kuten kirjassa, mutta sodan alkaminen itsessään jää jotenkin puuttellisesti kuvatuksi. Mollbergin versiosta puuttuvat tärkeät kohtaukset joissa Hietanen herää teltassa tykinjylinään huutaen "Herätys pojat! Se on alkanu!" ja Koskelan puhe joukkueelle tyyliin: "Jaahas... taitaa olla parasta vähän selittää, minä meinaan kun olen ennenkin ollut...". Mollen Tuntemattoman sota alkaa Koskelan joukkueen istuskelemisella yön läpi metsikössä odottaen aamulla alkavaa hyökkäystä suon yli. Tämän pienen 'taantuman' jälkeen Mollbergin elokuva rytiseekin läpi Petroskoin tapahtumiin asti todella sujuvana ja kirjan tapahtumiin nähden huomattavasti vähemmän pelkistettynä, kuin Laineen versio.

Ennen Petroskoita Mollbergin elokuvasta löytyy siis monia kohtauksia, joita Laineen versio ei syystä tai toisesta käsittele. Esimerkkeinä voidaan mainita venäläisen vangin itsemurha räjäyttämällä käsikranaatin vatsansa alla sekä Lehdon luonnetta erittäin hyvin kuvaava kohtaus, jossa Lehto ampuu kylmän viileästi antautuneen vihollisen. Jälkimmäisen poisjättäminen Laineen versiosta voitaneen selittää sillä, että elokuvalla oli varmasti aikanaan tarkoitus olla sodanjälkeisen Suomen kansallisen itsetunnon kohottaja ja siihen aikakauteen ei sopinut näyttää valkokankaalla sotilaittemme tekemiä - tässä yhteydessä voinee jopa käyttää kyseistä termiä - vääryyksiä. Samaten Lehdon kuolema on mielestäni tehty huomattavasti paremmin, kuin vanhemmassa Tuntemattomassa. Tai pikemminkin kuoleman jälkeinen kohtaus. Laineen Tuntemattomassahan ei ole ollenkaan kohtausta, jossa komppania löytää Lehdon ruumiin. Koskela tokaisee kuuluisat sanansa: "Se tässä oli hyvä, että se sattui Lehdolle - Se oli paras meistä kestämään tuon kuoleman", kuultuaan, että Lehto on kaatunut. Siis - kokenut tuon version mukaan normaalin ampumakuoleman! Mollbergin versiossa menee tilanne kuten pitääkin ja Koskela sanoo sanansa vasta, kun Rokka kertoo Lehdon ruumiin vierellä miehen ampuneen itseään suuhun.

Toki kritisoitavaakin löytyy tästäkin osasta elokuvaa. Kohtauksessa, jossa Rokka ja Suentassu ilmoittautuvat Lammiolle tapahtuu niin törkeä asiavirhe, että herää kysymys, onko Mollberg käynyt armeijaa ollenkaan. Nimittäin
Lammio sanoo alikersantti Rokalle, että vapaita JOUKKUEENjohtajan vakansseja ei ole tarjolla. Saatte mennä kolmanteen KOMPPANIAAN, jossa ilmoittaudutte Vänrikki Koskelalle. Siis kyllähän jokaisen pitäisi tietää, että alikersantti on ryhmän- eikä joukkueen johtaja ja vänrikki on joukkueenjohtaja eikä komppanian päällikkö... Samalla jätetään pois kohtaus, jossa Rokka joutuu sanaharkkaan uuden vääpelin, ylikersantti Sinkkosen kanssa alkaen ilveillä ruoanjakopaikalla... Soittaen mukamas viulua pakinkannella. Sinkkonen kokonaisuudessaan on jätetty pois Mollbergin versiosta, mikä on sinällään harmi, sen verta tärkeä hahmo hän kuitenkin sivuosassaan oli vanhemmassa Tuntemattomassa.

Petroskoin valtaus itsessään on hieno kohtaus. Ja Mollen versiossa kuvataan hienosti se kaaos, mikä kaupungissa vallitsi suomalaisten löydettyä venäläisten jättämän pirtuvaraston. Kuuluisa kohtaus, jossa Lammio komentaa juopunutta suomalaista kapteenia "Esskoo... Usko Antero Lautsaloa" ja tämän joukkuetta löytyy tästä versiosta. Laineen versiosta taasen ei - eiväthän suomalaiset nyt tuollaiseen ylilyöntiin sorru, ei ainakaan suomalainen upseeri!

Petroskoin tapahtumista löytyy kuitenkin sitten elokuvan suurimmat puutteet. Kohtaus, jossa Hietanen ja kumppanit vierailevat Veeruskan luona on dramatisoitu todella naurettavan huonosti! Mollbergin versio ei etene ollenkaan niin kuin pitäisi ja koko kohtauksen juoni on aivan fiktiivinen. Veeruskan luona on vierailulla aluksi ainoastaan Hietanen ja koko kohtauksesta puuttuu se tunnelma, mikä on vanhassa versiossa saatu hyvin aikaan. Vanhala tulee kohtauksen lopussa esittelemään Hietaselle Stalinin puheita joita hän on löytänyt jolloin Veeruska tokaisee: "Tämähän on ylen sankia priha!" Huh huh... ei näin.

Samaten on jätetty kokonaan pois kohtaus, joka sijoittuu petroskoilaisen kasarmin käytävälle käskynjakoon. Tilaisuus, jossa Rokka riitaantuu ensin Sinkkosen ja sitten Lammion kanssa. Mielestäni tämä kohtaus olisi erittäin tärkeä elokuvan lopun kannalta, koska se kuvasti parhaiten Rokan asennoitumista esimiehiin.

Tästä eteenpäin elokuva etenee taas loogisesti eteenpäin loppuun asti. Petroskoin jälkeiset tapahtumat on kuvattu jokseenkin kokonaan juuri sellaisina kuin kirjassa. Kiljun keitto ja Koskelan riehuminen komentokorsussa on kuvattu hyvin - tosin niin ne olivat myös vanhemmassakin versiossa. Rokan kuulustelut ja Baranohvin poika on niin ikään tehty moitteettomasti. Lisäksi elokuvassa on myös kirjassa mainittu kohtaus upseerien asemasotavaiheen joutoaikana kehittämistä rangaistusmuotoisista sulkeisista. Tämä kohtaus on jopa hauska! Ja tästä elokuvasta on sanottu, ettei tässä ole huumoria ollenkaan... :)

Perääntymisvaihessa tapahtuu taas pieni notkahdus. Jotenkin perääntymisen alkaminen jää huomaamatta ja Äänisen vettä ei oteta pulloihin. Kariluodon naimalomilta palaaminen jää pois kokonaan... Muutenkin tapahtumat vyöryvät päälle melkoisella tahdilla ja jotenkin sekavammin, kuin vanhassa. Lisäksi jätetään pois Rokan ja Suentassun vuoropuhelu juuri ennen joen yli uimista ja tilanteesta johtunut riitaantuminen Rokan ja vänrikin (oliko nimi Jalovaara?) välillä. Tämä olisi mielestäni ollut erittäin tärkeä kohtaus. Myöskään hienoa kohtausta, jossa perääntyvä komppania hautaa ruumiin suolle (joka näkyy vanhan Tuntemattoman alkutekstien aikana) ei näytetä ollenkaan.

Kuitenkin perääntymisvaihe sisältää taas sellaisia tärkeitä kohtauksia, joita vanhemmasta versiosta ei löydy. Koskelan tuodessa pataljoonaa järvikannasten kautta upotetaan panssarintorjuntatykit ja konekiväärit lampeen. Tästä suivaantuneena everstiluutnantti Karjula (jota ei muistaakseni ole ollenkaan vanhassa versiossa) suivaantuu todella pahasti Koskelalle ja tämän toiminnalle. Samaten sotamies Viirilän legendaariset heitot "Tuli mies Arimatiasta ja veti vitun päähän!" ja "Inariin susia naimaan!", jonka jälkeen Karjula ampuu Viirilän, on sisällytetty elokuvaan. Nämä taas olivat sellaisia kohtauksia, joita ei tietenkään ole voitu laittaa vanhempaan versioon. Eihän suomalainen everstiluutnantti ammu omia miehiään.

Samaten rintamalotat on kuvattu elokuvassa juuri kuten ne kuvattiin kirjassakin. Sotamies Korpelan tokaisu "Ei sitä oo ennenkään pyhänä sontaa ajettu!" rintamalotalle joka haluaa Korpelan kärryjen kyytiin löytyy elokuvasta. Samaten Raili Kotilainen on kuvattu elokuvassa - Petroskoissa on (fiktiivinen)
saunakohtaus, jossa kotilainen alastomana pesee kylvyssä istuvaa Majuri Sarastietä. Ei puhettakaan, että tuota olisi (ymmärrettävistä syistä) laitettu Laineen versioon. Myös kohtaus, jossa Sarastie tarkastaa joukkojaan muutaman muun upseerin ja parin rintamalotan kanssa on sisällytetty Mollen elokuvaan. Lottia
on muistaakseni myös Laineen versiossa, mutta ei puhettakaan, että Sarastien kädet olisivat siinä käyneet lotan vyötäröllä, kuten ne tässä uudemmassa tekevät.

Mollbergin elokuva loppuu käytännössä Koskelan kuolemaan. Tämän jälkeen on käytännössä enää vuorossa kohtaus, jossa korpisoturit kuulevat radiosta rauhanehtoja ja ministerin puhetta.

Kokonaisuutena Mollbergin elokuva siis on huomattavasti paremmin kirjan juonta seuraava versio. Vaikka siitä on jätetty joitain kohtia pois, kuten tekstistäni on käynyt ilmi ja joitain kohtia leimaa Mollbergin oma käsikirjoitus (Petroskoi), muodostuu kokonaisuus selkeästi ehyemmäksi. Elokuvassa ei ole Laineen version aikakaudelle tyypillistä ylinäyttelemistä vaan se on selkeästi realistisempi. Eihän sodankäynti ole komediaa, vaan raakaa leikkiä - oli sitten kyse kuinkä isänmaallisesta ihmisestä tahansa. Huumoria on siis vähemmän, vaikkakaan ei niin vähän,
kuin yleisesti tunnutaan ajattelevan. Henkilöt ovat uudessa Tuntemattomassa selkeästi nuorempia, kuin vanhassa, jossa näyttelijät ovat aivan liian vanhoja mihinkä tahansa sotaelokuvaan! Luonteet eivät ehkä tule niin paljoa esille, kuin Laineen Tuntemattomassa, mutta selkeästi kuitenkin erottaa, mitä kukin on miehiään. Vanhemmasta versiosta itseasiassa tulee mieleeni usein, että siinä on porukka kylähulluja!

Näyttelijäsuorituksiin palaan joskus myöhemmin. Tässä vaiheessa haluan nostaa kuitenkin pari loistavaa suoritusta esille. Risto Tuorila Koskelana on aivan loistava. Samoin Mika Mäkelä Rahikaisena. Jälkimmäinen ei edes kuulemani mukaan ollut näyttelijä vaan metsuri Pohjois-Karjalasta. Siihen nähden kaverin suoritus on todella upea! Joku voinee korjata, jos olen väärässä.

Eli siis, Mollbergin versio on mielestäni se parempi versio, joskin siitäkin löytyy puutteita. Kolmas Tuntematon sotilas olisi sitten varmaan täydellinen... ai niin, Lapinlahden linnuthan jo teki sen. ;)

Elokuva on itselleni juuri se elokuva, jonka voin katsoa vaikka kuinka moneen kertaan ja usein kulutan tylsää sadepäivää tms. katsomalla juuri kyseistä leffaa. Tuli sosialisoitua isukin leffahyllyistä tuo videokasetti heti, kun ostin opiskelijasoluuni videot.

-to be continued- seuraavaksi näyttelijäsuoritusten arviointia.
 
Viimeksi muokattu:

mikaw

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Jet Ace
Tässä tapauksessa Maskula on oikeilla jäljillä. Berlin Alexanderplatz nimittäin on erinomainen ja muistan itsekin sen tullessa sarjana tv:stä, miten vitutti kunkin jakson lopussa tietoisuus seuraavan jakson odottamisesta viikon.
IMDB:n mukaan tai siis sieltä löytyvien kommenttien perusteella vaikuttaa enemmän sarjalta kuin leffalta. Onkohan siinä sitten käynyt vahinko eikä kukaan kertonut leikkaajalle mitä pitäisi tehdä. ;)

Kaikkea ei aina pitäisi olla yhdessä leffassa vaan tehdä sitten useampi leffa (tai jättää kylmästi tekemättä). Tästä esimerkkinä olkoot Kamikaze Taxi. Ohjaajalla oli ensin tarkoitus tehdä kolme elokuvaa, mutta kun tuottajat eivät suostuneet niin sitten tuloksena on elokuva missä käsitellään kamikazeja, yakuzaa ja yhteiskunnallisia aiheita yhdessä ja samassa leffassa.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Täydellinen määritys Italo-leffaoille

Viestin lähetti Predator
Entäs mitä teille tulee mieleen italialaisesta elokuvasta?
........
- Iso perhe (ainakin 20 ihmistä pienessä ja hikisessä huoneessa) syömässä roiskuvaa spagettia... ja jengi huutaa toisilleen koko ajan räkä roiskuen suupielestä... kakarat juoksevat jaloissa... ainakin YKSI äippä on tempaissut helvetin ison tissinsä yhden kirkuvan lapsiolion suuhun... samalla erittäin isorintaiset naiset virittävät pikku parvekkeilta pyykkiä kuivumaan helvetillisen huudon kera. Ämmät huutavat vastapäisen talon ämmille, huutavat alapuolella kadulla oleville äijille... pääasia että sitä kamalaa huutoa riittää. Ja sitten tämä italialaisten ylitsevuotava hellyydenosoituksen tarve! Karvaiset äijät (machokulttuuri??) syleilevät ja pusailevat koko ajan toisiaan elintasotissit toisiaan vasten purskahdellen) ja naiset käyvät koko ajan ventovieraankin kaulaan kiinni huutaen jotakin "bella, bella"... PÄÄASIA ETTÄ SITÄ PERKELEEN HUUTOA RIITTÄÄ!

Mä vaan ihmettelen....


Niin, olimpa saada aamukahveet näppikselle tästä ansioikkaasta italialaisten elokuvamaailman kuvauksesta.
Tätähän se juuri on: Huutoa, spagettia, halailua sekä päälle vielä vähän huutoa.

Täältä tähän
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Re: Täydellinen määritys Italo-leffaoille

Viestin lähetti ervatsalo



Niin, olimpa saada aamukahveet näppikselle tästä ansioikkaasta italialaisten elokuvamaailman kuvauksesta.
Tätähän se juuri on: Huutoa, spagettia, halailua sekä päälle vielä vähän huutoa.

Täältä tähän

No hyvä että siellä läänin pääkaupungissakin ymmärretään italialaisen laatuelokuvan päälle. Muuten, Nakkilan lahja Suomelle, maisteri Simo Frangen, on kerran saanut tilaisuuden opettaa minulle italian kieltä. Tuo opetus-sessio tapahtui sen verran "kosteissa merkeissä" että minulle ei valitetavasti jäänyt mieleen kuin seuraava lause:
- Tutto gatti gon gatto... en kyllä yhtään muista että mitä se sitten tarkoittaa suomeksi, mutta olen sen jotenkin oudosti assosioiden mielessäni kääntänyt näin:
- Kissojen kanssa katolla... tuohan on tuiki tärkeätä muistaa jos joskun pääsee reissaaman Italian saarelle (miten niin se ei ole saari?)
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Sistis, kiitos....

Kirjoitit hienoa arvostelua Mollen Tuntemattomasta Sotilaasta!
Eipä tuohon ole paljon lisättävää, ole pääosin samaa mieltä... mutta tiesitkö, että siinä kuuluisassa kohtauksessa kun äijät juhlivat Mannerheimin synttäreitä leikatulla konjakilla ja sitten myöhemmin omatekoisella kiljulla, niin Molle todellakin juotti näyttelijänsä umpikänniin tuossa tilanteessa! Äijille juotettiin sahtia ja votkalla terästettyä omenaviiniä... ei ole ihme että ne krapulaiset naamat näyttivät niin aidoilta seuraavana aamuna! Taisi mennä P.P. Peteliuskin oikein tosissaan vonkaamaan sitä suolapalaa keittiön vääpeliltä! Olisi vaan kiva tietää että kuinka monella otolla ne kohtaukset tuossa kännivaiheessa vihdoinkin onnistuivat... vai oliko siinä mukana humalaisen tuuria... äijät muistivat roolisanansa, eikä humalaa tarvinnut ainakaan näytellä? Tuossa tilanteessa myös luutnantti (vai oliko se jo silloin kapteeni?) Lammiota näytellyt Kari Väänänen oli aivan mainio, kuin myös Risto Tuorilan esittämän Koskelan lievä innostuminen upseereiden korsussa.
Toki myös Linnan versiossa tuo kännäilykohtaus on kuuluisa ja hyvin toteutettu. Tosin mielestäni Jussi Jurkkaa pirullisempaa tyyppiä ei Lammion rooliin maapallolta tule löytymään...
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Nelosen leffa eilen sunnuntaina klo 21.00...

... oli nimeltään Very Bad Things. Taisi olla nerokkaasti suomennettuna Sairasta sakkia? Katsoiko sitä minun lisäkseni kukaan?
Minä ainakin olen sen verran sairas, että tykkäsin leffan perusjuonesta. Olishan niistä henkilöhahmoista saanut enemmänkin irti, mutta kyllä se pääosassa ollut äijäkvintetti oli aivan mainio. Ja mainio oli myös Cameron Diaz, joka pikku hiljaa rupesi vaipumaan hulluuden syövereihin.
Eikä pidä tietenkään unohtaa sitä sivuosaa, sitä maitosuklaan ruskeata kaunokaista, joonka kuolemasta koko hullunmylly alkoi (olihan naisella muodot kohdallaan!)... no joo, tuo on epäolennaista, olen pahoillani.
Mielestäni sopivan hullu, kreisi ns. musta komedia....
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Re: Sistis, kiitos....

Viestin lähetti Predator
Kirjoitit hienoa arvostelua Mollen Tuntemattomasta Sotilaasta!
Eipä tuohon ole paljon lisättävää, ole pääosin samaa mieltä... mutta tiesitkö, että siinä kuuluisassa kohtauksessa kun äijät juhlivat Mannerheimin synttäreitä leikatulla konjakilla ja sitten myöhemmin omatekoisella kiljulla, niin Molle todellakin juotti näyttelijänsä umpikänniin tuossa tilanteessa! Äijille juotettiin sahtia ja votkalla terästettyä omenaviiniä... ei ole ihme että ne krapulaiset naamat näyttivät niin aidoilta seuraavana aamuna!

Tuo onkin täysin uusi tieto. Tosin en ollenkaan ihmettele tuota, elokuvaahan filmattiin aikanaan kotiseudullani, Hämeen sahtimaiden siimeksessä, joten sahtia varmasti oli saatavilla ja miksei sitä, jumalten juomaa käytettäisi tehokeinona... erinomainen veto Mollelta.

Viestin lähetti Predator
Taisi mennä P.P. Peteliuskin oikein tosissaan vonkaamaan sitä suolapalaa keittiön vääpeliltä! Olisi vaan kiva tietää että kuinka monella otolla ne kohtaukset tuossa kännivaiheessa vihdoinkin onnistuivat... vai oliko siinä mukana humalaisen tuuria... äijät muistivat roolisanansa, eikä humalaa tarvinnut ainakaan näytellä? Tuossa tilanteessa myös luutnantti (vai oliko se jo silloin kapteeni?) Lammiota näytellyt Kari Väänänen oli aivan mainio, kuin myös Risto Tuorilan esittämän Koskelan lievä innostuminen upseereiden korsussa.
[/B]

En tiedä, oletko stadilaisena juonut ikinä kunnon sahtikänniä, mutta kerrottakoon nyt kuitenkin, että sahdissa on siitä kummallinen piirre, että kroppa on koko ajan 1,5 promillea pahemmassa jurvelossa, kuin pää. Eli siis, jos olet nauttinut sahtia puolen promillen edestä, kroppasi käyttäytyy kuitenkin kahden promillen kännin tapaan. Tämä teoria mahdollistaa tuon, että Mollen soturit tuntuvat olevan hirvittävässä änkyräkänkyrässä, vaikka muistavat hyvin vuorosanasa. Itse olen joskus kokeillut keikalla tai bänditreeneissä sahtihumalaa, ja se ei oikein ole hyväksi. Kymmenen kaljan jälkeen on helpompi soittaa, kuin muutaman sahtimukillisen. Kädet tulevat väkisinkin pari tahtia jäljessä. :)

Viestin lähetti Predator
Toki myös Linnan versiossa tuo kännäilykohtaus on kuuluisa ja hyvin toteutettu. Tosin mielestäni Jussi Jurkkaa pirullisempaa tyyppiä ei Lammion rooliin maapallolta tule löytymään... [/B]

Jussi Jurkka ja Kari Väänänen menevät mielestäni aika lailla tasoihin Lammion roolissa. Jurkka on ehkä v-mäisempi, mutta Väänänen taasen jotenkin saa aikaan Lammion turhamaisuuden.

Tuosta kiljukohtauksesta tuli muuten mieleen, että mitenkä oli Suentassun laita Laineen versiossa? Oliko hän juomassa känniä muiden mukana vai ei? Mollen versiossahan Rokka selittää Tassulle: "Lyytist sie et haasta mitää! Tyyne on siun, Lyyti on miun!" kun taasen kirjan mukaan Tassu on lomilla... jäi vaan mietityttämään tällainen oleellinen kohta...

Mollen Tuntemattomasta vielä muutama sananen. Leffa on tosiaan filmattu osittain entisessä kotikunnassani. Kohtauksessa, jossa Rokka teurastaa yksin venäläisen komppanian pellolle, venäläisiä näyttelevät isäni oppilaat. Isukki oli sanonut neuvoksi ennen filmausta oppilailleen: "Älkää sitten liikaa eläytykö!":)
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Re: Re: Sistis, kiitos....

Viestin lähetti Sistis






En tiedä, oletko stadilaisena juonut ikinä kunnon sahtikänniä, mutta kerrottakoon nyt kuitenkin, että sahdissa on siitä kummallinen piirre, että kroppa on koko ajan 1,5 promillea pahemmassa jurvelossa, kuin pää.






Kiitos tiedoista! Hyvin ne koulun oppilaat sinne hankeen "kuolivat". Varsinkin se ensimmäisenä kaatunut (olisko koulun rehtori kuitenkin halunnut tuon YkkösRyssän osan itselleen)... pateettista naurua perään, mutta vain hetkisen.

Ja kyllä minä olen sahdista nauttinut (ja kärsinyt). On tullut käytyä sukulaisten häissä viime vuosina Lammin suunnalla tiuhaan tahtiin, ja Pohjanmaallakin)... jokainenhan naimisissa oleva kokee elämänsä aikana nämä tietyt hilpeät/surulliset sukurasitteet kohdallaan. Avioparien elämässä on yleensä ihana vaihe, kun saa käydä ystävien häitä todistamassa, saa käydä ristiäisissä ja rippijuhlissa... sitten jokaisella vääjämättä alkaa hautajaisputki...
Siinä vaiheessa kun on itkenyt oman äidin ja isän haudan lepoon, alkaa vasta se varsinainen surukuormitus... nimittäin "ponnahduslaudalla pimeyteen" on ainakin minun kohdallani vaimon puolelta HILLITÖN määrä läheisiä ihmisiä... niin noh, mistäs minä tiedän... saatan olla itsekin sen samaisen ponnahduslaudan kärjessä... en vaan ole koskaan tykännyt sukeltaa korkealta, vaikka muuten rakstankin sukeltamista...

Pyydän anteeksi, meni taas aiheen sivuun.. poistun pois..
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Elokuvien suurena ystävänä otan riemulla vastaan tämän uuden kerhon. Tällaista olen tänne oikeastaan kaivannutkin!

Minuun kolahtavat elokuvat hyvin laajalta rintamalta alkaen mustavalko-klassikoista ja päätyen lopulta scifiin ja kauhuun - tosin kauhuelokuvien suurimpiin ystäviin en kuulu mutta muutama poikkeus joukosta kuitenkin löytyy.

Lähinnä sydäntäni ovat kuitenkin elokuvat joissa on hyvä psykologinen ote ja joiden kerronnallinen kuvaus on huoliteltua ja merkityksellistä, joskus jopa suoranaisen pikkutarkkaa. Haluan, tai ainakin toivon, että elokuva tunkeutuu pintaa syvemmälle ja silloin kun on tarvetta elokuvan pitää olla raaka ja kaunistelematon. Mitä parempi elokuva sitä useamman katsontakerran se kestää.

Tässä sopii myös tunnustaa pari traditiota joista pyrin nykyisellään pitämään kiinni, kerran vuoteen on katsottava seuraavat filmit:

Terrence Malick'in "Veteen piirretty viiva" ja Akira Kurosawa'n "Seitsemän samuraita".

vlad#16.

P.S. Preda, kiitokset leffapuodin osoitteesta.
 

Janos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Tämähän on itseasiassa aika hyvä, juuri Kolmoselta tuleva Liekehtivä torni (Towering inferno). Leffa osoittaa, että jo vuonna 1974 osattiin tehdä hienoja efektejä. Kyseistä pätkää onkin kehuttu parhaimmaksi katastrofileffaksi ikinä. Niminäyttelijöitä ainakin on tosi paljon.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Inkkaritko vasureita?

Viestin lähetti Predator
Noissa vanhoissa länkkäreissähän olisi paljon pohdittavaa... kuten esim. se asia, että MIKSI IHMEESSÄ ne intiaanit aina ratsastavat ympyrää MYÖTÄPÄIVÄÄN kiertäen, kun cowboyt ovat järkänneet vankkurikaravaaninsa sellaiseen ympyrän muotoiseen puolustuskuvioon? Siinä ne inkkarit sitten ratsastavat ja valkonaamat pudottelevat niitä Winchestereillään, niinkuin jossakin tivolin ammuntakojussa.
No tuossa tosiaankin on pohdittavaa. Muuta järkeä en löydä, kuin että inkkarien täytyy olla järjestään vasureita. Muutoin vankkurikehän ympäri myötäpäivään kiertäminen on jousipyssyä tai kalpeanaamoilta ostettua kivääriä käyttävälle ratsastajalle tuhoon tuomittu idea: vaarallinen pää osoittaa n. 180 astetta väärään suuntaan, tai sitten ampuma-asento on kehnohko.
 

Thexder

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Atlantis
Minority Report

Onko kukaan tesitä ehtinyt jo katsastaa Spielbergin uuden elokuvan? Ainakin Helsingissä se on ollut jo muutamaankin otteeseen yöennakossa. En malttanut odottaa ensi-iltaa, vaan kävin katsomassa rainan perjantai-yönä.

Alla arvsteluni elokuvasta:

Vuosi 2001 oli Steven Spielbergille ja Tom Cruiselle vaikea. Spielberg sai valmiiksi edesmenneen Stanley Kubrickin kanssa yhteistyössä tehdyn A.I. :n, joka floppasi pahasti lippuluukuilla ja sai kriitikoiltakin varsin ristiriitaisen vastaanoton. Cruise erosi pitkäaikaisesta vaimostaan, Nicole Kidmanista ja joutui lehdistön hampaisiin. Miehen suosio putosi pohjalukemiin lehtijuttujen ansiosta. Uusi vuosi, uudet kujeet: kaksikko lyöttäytyi yhteen tekemään Philip K. Dickin (mm. Total Recall, Blade Runner) novelliin pohjautuvaa tieteiselokuvaa Minority Reportia.

Eletään vuotta 2054 ja ihmiskunta on ottanut huikeita teknologisia edistysaskeleita. Autot ajavat kauko-ohjattuina pitkin massiivisia teitä välillä jopa pystysuoraa seinää pitkin. Ihmiset katsovat hologrammikotivideoita ja täsmämainonta on saanut aivan uudet mittasuhteet. Ehkä kaikkein merkittävin uudistus on kuitenkin tulevaisuuspoliisi, joka ottaa murhaajat kiinni ennen kuin nämä ehtivät suorittaa tekonsa. Lääketieteellisen kokeilun seurauksena kolme huumeaddiktien lasta, Arthur, Dashiell ja voimakkaimpana Agatha (Samantha Morton) ovat saaneet kyvyn nähdä murhat etukäteen. Nämä näkijät makaavat ajatuksia stimuloivassa vedessä päivät pitkät tuottaen yhä uusia kuvia murhista. Uuden teknologian avulla heidän ajatuksensa voidaan siirtää kuvaruudulle muiden hämmästeltäväksi ja näin on mahdollista tunnistaa tekijä, uhri, aika ja paikka.

John Anderton (Cruise) on tulevaisuuspoliisin ykkösmies. Töissä Anderton on huippuluokan ammattilainen, joka uskoo täysin järjestelmän toimivuuteen. Siviilissä mies on huumeaddikti, joka suree menettyä poikaansa ja vaimoaan vaeltaen yöt slummeissa huumeita haeskellen ja kotona katsellen hologrammielokuvia vaimostaan ja pojastaan. Vaalit ovat lähestymässä. Kansa saa päättää, laajennetaanko tulevaisuuspoliisi-järjestelmä maanlaajuiseksi vai lopetetaanko se eettisesti arveluttavana. Tulevaisuuspoliisin pomo ja luoja Lamar Burges (Max von Sydow) varoittaa Johnia oikeusministeriön virkamiehestä, Danny Witweristä (Colin Farrell ), joka on tullut etsimään järjestelmästä vikoja. Pian tällainen vika ilmeneekin, ainakin Andertonin mielestä, sillä hän on seuraavan murhan tekijä. 36 tunnin päästä Andertonin on määrä murhata Leo Crow-niminen mies (Mike Binder), josta Anderton ei ole koskaan kuullutkaan. Näin alkaa hengästyttävä takaa-ajo tulevaisuuspoliisia, aikaa ja totuutta vastaan.

Minority Reportin alku on komea. Anderton selailee näkijöiden kuvia virtuaalisella leikepöydällä taidokkain kädenliikkein kuin johtaisi orkesteria. Tämä, kuten kaikki muutkin erikoistehosteet, on toteutettu ensiluokkaisella ammattitaidolla ja tuskin koskaan ennen on elokuvateatterissa saatu nähdä niin huimia tehosteita kuin Minority Reportissa. Spielbergin luottokuvaaja Januzs Kaminski on jälleen kerran mahtavassa vedossa. Erikoistehostemiesten kanssa hän on taikonut takaa-ajoista niin upeita, että Oscar on taas kerran lähellä. Tunnelmaa elokuvaan luo sininen värimaailma. Kikka on Spielbergille tuttu, sillä samanlaista tekniikka mies käytti jo ohjaamassaan Sotamies Ryanissa ja tuottamassaan Taistelutovereissa . Nopeasti käy myös selväksi, ettei elokuvaa sponsoroineet Nokia, GAP ja Lexus ole maksaneet tyhjästä, sillä Minority Report on erittäin tuotteistettu elokuva, mikä ei suinkaan ole pahaksi, päinvastoin: kun tulevaisuus näin linkitetään nykyhetkeen, on se paljon realistisemman tuntuinen. Spielbergin aikaisemmat elokuvat Pelastakaa sotamies Ryan ja A.I., ovat olleet varsin totisia tekeleitä. Minority Reportissa on edeltäjiään paljon enemmän pilkettä silmäkulmassa. Muutamassa kohdassa saa hyvät naurut, eikä huumori tunnu yhtään väkinäiseltä tai päälle liimatulta.

Cruise on viime vuosina huimasti nostanut profiiliaan näyttelijänä. Mies on valinnut kiinnostavia ja erilaisia elokuvia ja onnistunut valinnoissaan mainiosti. Minority Report on hyvä jatko sarjalla Jerry Maguire, Eyes Wide Shut, Magnolia ja Vanilla Sky . Tällä kertaa Cruise ei aivan yllä parhaimpaan vireeseensä, mutta selvittää vaikean roolinsa kunnialla. Varsinkin alun leikepöytäkohtaukset ovat olleet vaikeita tehdä ja Cruise on näytellyt täysin luontevasti tyhjän seinän edessä. Colin Farrell on nouseva irkkunäyttelijä, joka on ansainnut kannuksensa pasifistisesta sotadraamasta Tigerland. Farrell on lahjakas näyttelijä, mutta Danny Witwerin alikirjoitettu roolihahmo ei päästä miehen taitoa puhkeamaan täyteen kukkaansa.

Agathaa esittävä Samantha Morton on iloinen yllätys. Jo alun kohtaukset näyttävät, miten täydellisesti nainen on omaksunut Agathan ristiriitaisen roolihahmon. Kun Agatha ensimmäisen kerran toteaa altaassa ?murder? nousevat ihokarvat pystyyn ja lisää on tulossa. Agathan roolihahmo tuo elokuvaan syvän traagisia sävyjä joita Mortonin virheetön suoritus vahvistaa. Sivuosia miehittää laadukas joukko mielenkiintoisia näyttelijöitä, jotka tekevät mahtavaa työtä. Tulevaisuuspoliisin varapäällikköä esittävä Neal McDonough on tuttu Taistelutoverien ?Buck? Comptonina. Hän on erittäin uskottava poliisina ja varsinkin kohtaukset Cruisen kanssa ovat mannaa. Oikeus ja kohtuus ?sarjasta tuttu Steve Harris esittää tulevaisuuspoliisin teknistä asiantuntijaa, Tim Blake Nelson persoonallista vankilaosaston pyörittäjää, ruotsalainen Peter Stormare silmäkirurgia ja veteraaninäyttelijä Lois Smith näkijöiden luojaa. Heistä etenkin Smith on vahva roolissaan. Näyttelijöistä ainoastaan ruotsalaisveteraani Max von Sydow on pieni pettymys. Hän ei missään vaiheessa saa esille johtaja Burgesin rooliin tarvittavaa isällistä karismaa.

Kun elokuva etenee hieman pidemmälle, alkavat myös sen ongelmat tulla esille. Minority Reportin pahin vika on käsikirjoituksessa. Juonesta löytyy muutama porsaanmentävä aukko, joita ei voi antaa anteeksi. Sen aihemaailma ja juoni on kuitenkin niin monimutkainen- ja sävyinen, että aukot voidaan nähdä myös hyvänä asiana. Ne nimittäin pistävät aivot ylikierroksille leffan jälkeen niin, että hauskimmat elämykset aivojaan vaivaaja katsoja kokee vasta elokuvan jälkeen. Elokuvan virheet saavat melkeinpä filosofiset mittasuhteet niin, että niistä riittää juttua kaverin kanssa puitavaksi pitkäksi aikaa. Jotain kertoo se, että internet-sivuilla on muodostunut erilaisia salaliitto-koulukuntia, jotka uskovat Spielbergin viilanneen katsojia linssiin pahemman kerran. Nämä fanit uskovat, että juonen pinnan alla väreili paljon enemmän kuin päälle päin näytti. ?Agatha-teoria? ja ?Uni-teoria? ovat kummatkin mielenkiintoisia ja osoittavat, että Spielberg on onnistunut yhdellä tärkeällä tasolla: hän on tehnyt elokuvan, josta puhutaan ja kiistellään ja josta löydetään koko ajan uusia tasoja. Monia aukkoja voikin paikata eri teorioilla ja Minority Report on niin monitulkintainen, että sen on melkein pakko mennä katsomaan uudelleen.

Spielbergin elokuvien tunnusmerkki on ollut onnellinen loppu. A.I.:ssa loppu oli paitsi ylettömän sokerinen, myös uuvuttavan pitkä. Sama kuvio toistuu myös Minority Reportissa. Loppu kestää valehtelematta yli puoli tuntia ja elokuvassa on ainakin kolme kohtaa,. joihin se olisi aivan yhtä hyvin voinut loppua. Elokuvan lopettaminen on näköjään Spielbergille ylivoimainen tehtävä. Monitulkintaisuus kuitenkin pelastaa lopusta paljon, eikä elokuva sorru lopetukseen.

Minority Report on kaiken muun lisäksi mielenkiintoisesti kytköksissä nykyhetkeen ja etenkin syyskuun 11. Päivän jälkeisiin kansalaisvapauksien rajoituksiin. Spielberg on hyökännyt Bushin hallinnon toimia vastaan taiteellisin keinoin ja onnistunut hyvin. Alun tulevaisuuspoliisia tukevassa mainoksessa sanotaan: ?Turvallisuus on vapautta?. Eikö tämä ole vähän liiankin tuttua nykypäivästä? Turvallisuuden ja vapauden suhteen pohtimisen ja yksityisyyttä radikaalisti rajoittavan orwelilaisen yhteiskunnan tutkimisen ohella Minority Report kysyy mitä olisi tapahtunut, jos tulevia murhaajia ei olisi saatu kiinni. Olisiko murha tapahtunut varmasti? Onko ihmisellä ennalta määrätty kohtalo? Onko tulevaisuuspoliisi vanginnut syyttömiä ihmisiä? Tämänkin kysymyksen voi siirtää nykyaikaan, jossa Israel salamurhaa terrori-iskuja suunnittelevia palestiinalaisia ja monissa maissa valepoliisit ostavat ja myyvät huumeita kadulla pidättäen toisen osapuolen.

Minority Report on elokuvana kultakaivos. Siinä on niin paljon taitoa, sanomaa, vaihtoehtoja ja vikoja, että se kummittelee mielessä todella pitkään teatterista ulosastumisen jälkeen. Tämä jos mikä on hyvän elokuvan merkki.

****½

Olen kerännyt kotisivuilleni aika paljon juttuja elokuvista. Mm. arvostelujani, odotuslistan tälle vuodelle ja varjo-Oscarit. Jos kiinnostaa, niin allekirjoituksessa on kotisivujeni osoite.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Rambot

Noniin, nyt sitten sain vihdoinkin katsottua kaikki Rambo-elokuvat. Ostin koko setin DVD:llä, koska jostain kumman syystä niitä ei tullut 80-luvulla tutkittua. Erittäin hyvää meininkiä, vaikkakin Amerikan paskan toiminnan korjailua kaksi viimeistä osaa.

Kolmosessa hauskaa oli, että "pahat" neuvostoliittolaiset olivat Afganistanissa ja elokuva oli omistettu "Rohkealle Afganistanin kansalle". Varsinkin nykyisessä maailman tilanteessa tulee mietittyä, että mitä nykyään kyseisestä kansasta Amerikassa ajatellaan. Hyvin mieleen jäi kommentti, jossa amerikkalais-Eversti haukkuu NL:n vastaavan: "Etkö ole opiskelullut ollenkaan afgaanien historiaa? He eivät suostu orjuutettavaksi, vaan kuolevat mielummin." Noh, ehkä Bush ei tätä elokuvaa ole katsonut.;)

Ykkösen fiilis on parhaimmillaan, koska siinä kosto tuntuu eniten oikeutetulta. "They drew the first blood" on klassikko lauseena. Kakkosessa taistelu pääsystä leiriin on parasta, kun se kolmannessa osassa tuntuu olevan vähän kuin sunnuntaikävely, vaikka paikka on täynnä spetnazeja eli erikoisjoukkojen sotilaita. Eli epätodellisin, jos tollaisessa elokuvassa todellisuutta kannattaa ajatellaakaan.

Eli parhaimmasta huonoimpaan:
1. Rambo I
2. Rambo II
3. Rambo III
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Re: Tuntematon Sotilas (Mollberg) - vol. 1

Loistava arvostelu sistis!!
Minä en pidä tuota joukkueen/ryhmän johtaja asiaa törkeänä mokana (moka kuitenkin). Sodassa kun aina kuolee joukkueenjohtajia, niin välillä AU-miehet joutuivat joukkueenjohtajiksi.

Tavallaan uudempi on myöskin minun mielestäni parempi (vaikka eihän niiden tarvitsekaan mitenkään keskenään kilpaillu, hyviä molemmat). Mulle tulee elokuvista aina hieman ristiriitainen olo, toisessa joku näyttelijä on parempi, toisessas toinen. Ne paremmat osat pitäisi trikkikuvilla liittää yhteen, toteuttaa koko juttu väreissä ja julkaista Tuntematon Sotilas - Final Edition (Näinhän Spielberg ja Stone tekevät, tästähän oli South Parkissa puhetta)

Predalta todella mielenkiintoinen tieto Marskin synttäribileihin. On yksi vaikeimmista asoista esittää uskottavasti humalaista.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Kiitän minäkin Sistis sinua kerta kaikkiaan loistavasta ja kerrassaan syväluotaavasta (mitähän sekin tarkoittaa) analyysistä :)

Sen verran kommentoisin, että pystytkö nimeämään yhtään oikeasti vakavaa suomalaista elokuvaa ennen Mikko Niskasen elokuvia? Vanha Tuntematonkin peilaa vain tätä aikakautta
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Janos
Tämähän on itseasiassa aika hyvä, juuri Kolmoselta tuleva Liekehtivä torni (Towering inferno). Leffa osoittaa, että jo vuonna 1974 osattiin tehdä hienoja efektejä. Kyseistä pätkää onkin kehuttu parhaimmaksi katastrofileffaksi ikinä. Niminäyttelijöitä ainakin on tosi paljon.

No juu, kyllähän sitä katseli... taas kerran. Kuvasta vaan jäi kummastakin sivusta pois leveät palkit!
Näin tämän Liekehtivän Tornin aikoinaan 1974 ensi-illassa Helsingissä Kaisaniemenkadulla legendaarisessa leffateatteri Bostonissa ja silloin se kyllä leveältä kankaalta nähtynä (stereoäänineen) teki vaikutuksen.
Mukana oli 1970-luvun suosikkinäyttelijäni Steve McQueen, joka siihen aikaan mielestäni pelasti elokuvan kuin elokuvan.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Lisää konekiväärien räiskettä ja mäiskettä...

Tässä ketjussa on nyt paljon puhuttu sotaelokuvista, joten ajattelin teille suositella yhtä mielestäni mainitsemisen arvoista sotaleffaa:

The Longest Day, nimi suomennettu ATLANTIN VALLI MURTUU
- valmistui 1962, musta-valkoinen

Jos Pelastakaa sotamies Ryan-leffa antoi Normandian maihinnoususta kuvausta yhden pienen miesjoukon silmin, niin tämä leffa kuvaa tuon vuoden 1944 kesäkuun kuudennen päivän tapahtumia laajemmin, koko rintaman osuudelta. Mukaan on saatu se laajamittainen maihinnousu rannikolle, mukana on myös maahanlaskujoukkojen kottelemuksia, lentäjiäkään ei ole unohdettu ja näytetään myös Ranskan vastarintaliikkeen tärkeätä roolia tuon kuuluisan päivän tapahtumissa.
Unohdettu ei ole myöskään vihollista... saksalaiset ovat ikävä kyllä melko tyypillisiä "Korkeajännitysjerryjä"... siis tavalliset sotilaat kyllä tappelevat vimmatusti mutta tuntuvat muuten olevan älykkyydeltään kuluneen kumisaappaan tasolla (anteeksi Nokia), kun saksalaiset upseerit ovat valkoisine kauluksineen "oikeata herrakansaa".

Tähän elokuvaan on saatu mukaan aivan ällistyttävä määrä 1960-luvun tähtiä Amerikasta, Englannista, Ranskasta ja Saksasta (silloinen Länsi-Saksa).
Tässäpä tuota näyttelijöiden upeata nimilistaa:

Henry Fonda
John Wayne
Robert Mitchum
Richard Burton
Eddie Albert
Jean-Louis Barrault
Red Buttons
Robert Ryan
Sean Connery
Gert Frobe
Curt Jürgens
Peter Lawford
Kenneth More
Edmond O´Brien
Rod Steiger
Robert Wagner
Jean Servais
Elliot Gould
Paul Anka
Fabian
Sal Mineo... huom. nämä kolme viimeksi mainittua ovat tuon ajan "nuorisoidoleita", ja edes he eivät onnistuneet tätä hienoa elokuvaa pilaamaan!

... ja taas kerran, leffaa kannattaa kysyä ainakin Pienestä Leffakaupasta Aleksiskivenkadulta Helsingissä.

- SUOSITTELEN - leffa on edelleen tänä päivänä kuuma kuin Schmeisserin piippu sen jälkeen kun sillä on ammuttu koko lippaallinen tyhjäksi yhtä soittoa...
 
Viimeksi muokattu:

CMX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Detroit Red Wings, Kärpät, HIFK
Eraserhead

David Lynchin (Twin Peaks, Blue Velvet, The Elephant Man, Mulholland Drive, Lost Highway) ensimmäinen ohjaustyö Eraserhead voi olla melkoinen pala purtavaksi monille varsinkin viihde-elokuvien ystäville. Melkoisen kulttimaineen tämä Eraserhead onkin saanut vuosien varrella nimenomaan pienemmässä katsojaryhmässä. Kyseessä on siis suhteellisen taiteellinen tekele, joka varmasti onnistuu herättämään ainakin huomiota sangen oudolla tunnelmallaan.

Ensimmäisen kerran nähtyäni elokuvan olin sanaton. Elokuva oli nimittäin niin omituinen, että en tiennyt pitäisikö itkeä vai nauraa. Parin vuoden jälkeen nähtyäni leffan uudestaan, osasin suhtautua siihen oikealla asenteella ja kyllä pidin siitä.
Leffa kertoo lyhyesti sanottuna Henrystä, jonka puoliso synnyttää epämuodostuneen mutanttivauvan. Henryn elämä vaikuttaa muutenkin kaikin puolin ahdistavalta: elämä ja asunto jylisevien tehtaiden yhteydessä arjen harmauden keskellä. Ainoa vastapaino sille on seinässä olevan patterin takaa avautuva omituinen unimaailma, jollaisen vain David Lynch kykenee luomaan valkokankaalle ja jossa kaikki on mahdollista.

Eraserhead on mustavalkoinen elokuva, joka mielestäni vain korostaa elokuvan hämärää tunnelmaa. Tunnelma, se on juuri se asia mikä itseänikin kyseisessä mestariteoksessa viehätti. Se on juuri niin outo, erikoinen ja kieroutunut, että se voisi miellyttää minua ja muita "hieman" erilaisista elokuvista pitäviä. Lisäksi Eraserheadin hidastempoinen kerronta onnistuu vangitsemaan katsojan syvälle elokuvan pimeään maailmaan. Myös Henryn arjen taustalla jylisevät ja humisevat tehtaat korostavat elokuvan tunnelmaa mainiosti.

Tätä elokuvaa katsoessa televisioruutuun pitää keskittyä ja vaipua syvälle elokuvan mukaan. Se vie katsojan ahdistavasta arjen harmaudesta omituiseen unimaailmaan, josta ei välttämättä pidä tajutakaan mitään. Mielestäni elokuvan eräs legendaarinen kohtaus kuvastaa muutenkin koko teoksen kieroutunutta kokonaisuutta: erittäin suuret poskiparrat (vai onko ne sittenkin epämuodostumia?) omaava nainen laulaa pienen esiintymislavan valokeilassa suoraan alitajuntaan iskevää säveltä: "in heaven everything is fine...". Hänen laulaessaan, katosta tippuu isoja siittiöitä, joita hän liiskaa korkokengillään samalla kun laulaa. Kaikessa rumuudessaan naisesta on vieläpä onnistuttu tekemään viehättävän näköinen. Ja tämähän on juuri sitä tyypillistä David Lynchiä.

Kaikessa outoudessaan elokuva voi olla myös ahdistava kokemus. Joillekin se voi olla myös tylsä kokemus. Suosittelen tätä elokuvaa ainoastaan ihmisille, jotka osaavat pitää muustakin kuin suuren budjetin Hollywood-materiaalista.
Suurta taidettahan tämä leffa on myöskin, joten tuskinpa perussuomalainen penkkiurheilija tästä mitenkään hätkähtäisi.
Silti tämä on ehdoton klassikko ja kulttielokuvien äiti, joten täydet pisteet sille.

5/5
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös