Top-10 parhaimmat leffat:
1. The Shawshank Redemption. Tämän leffan säästin eritoten viimeiseksi, ja olen kertakaikkisesti tyytyväinen siitä että jätinkin. Tää oli aivan mahtava leffa, ja en oikeastaan enää ihmettele ollenkaan miksi tästä leffasta puhutaan ja hypetetään niin paljon, ja miksi se keikkuu tuolla IMDB:n top 250:n leffan listauksen kärjessä. Aivan mahtava leffa kertakaikkiaan, ja kosketti mua sisäisesti niin paljon että sai mun kyynelkanavat auki. En yleensä tule koskettuneeksi mistään leffasta, mutta tässä leffassa vaan oli sitä jotain.. Huippuleffa ja olisi kyllä vääryys että tämä leffa ei olisi ollut listani kärjessä. 5/5
2. Inception. Tämä leffa oli kokoajan mun listaukseni kärjessä, ennenkuin tänään viimeisenä päivänä 3.1.2024 Shawshank Redemption tuli ja sysäytti tämän helmen sieltä kärjestä pois. Katsoin tämän leffan sen kunniaksi, kun tuli 100 päivää täyteen tätä mun leffaprojektia ja se oli kyllä sen arvoista. Leffa oli kyllä ihan huippu, ja olin kyllä erityisen sanaton kun olin katsonut tämän leffan loppuun kolmelta yöllä, ja en saanut heti nukutuksikaan kun mietin vaan tätä leffaa. Siis upea leffa, ja piti kyllä todellakin mielenkiinnon yllä koko leffan ajan kaikkineensa. Hyvät näyttelijät ja erityisesti loistava leffan soundtrack, josta voi kiittää Hans Zimmeriä.
3. Gladiator. Tarviiko tästä leffasta edes sanoa mitään? Aivan helvetin upea leffa, ja loistavat näyttelijät. Tämäkin leffa kosketti kyllä syvältä ja olipahan tunteiden vuoristorataa. Tämänkin leffan kruunasi leffan soundtrackit ja kukas muukaan soundtrackien takana oli kuin Hans Zimmer.
4. Fight Club. Äärimmäisen kova leffa! Harmitti kyllä suunnattomasti kun en ollut tätä ennen nähnyt.
5. Pulp Fiction. Loistava leffa. Quentin Tarantinon parhaimpia leffoja kyllä ehdottomasti, erityisen viihdyttävä leffa ja oli kyllä todella mukavaa katsoa tämä helmi!
6. Terminator 2. Jos tämän klassikkoleffan näkemättä jättäminen lapsuudessa tai teini-iässä olisi rikos tai siitä joutuisi helvettiin tai vaikka ikuiset bannit internettiin, niin olisin jo banneissa internetistä istumassa elinkautista helvetin porteilla aivan varmasti. Joten KYLLÄ! En ollut tätä leffaa ennen nähnyt, ja se harmitti mua erityisen paljon. Tämä Arnold Schwarzeneggerin tähdittämä Terminator 2 (Terminator 1 oli kans kova leffa, tuli katsottua sekin tälleen by the way) oli ja ON aivan helvetin hyvä toimintaleffa ellei yksi parhaista! Ai jumalauta mä olin kyllä mehuissa, ja kylmät väreet tuli heti kun kuulin soundtrackin. Koko leffa oli suorastaan yksi tykitys.
7. Back to the Future. Tämä valtaisa klassikko oli multa näkemättä myös lapsuudessa ja teini-iässä, mutta aivan loistava leffa ja tätä oli niin hauska katsoa! Ihan huikea leffa kokonaisuudessaan!
8. Django Unchained. Tää on kyllä pakko ottaa tähän listaukseen mukaan, koska tää hämmentää mua todella paljon. Tarantinon Inglorious Basterds -leffan jälkeen annoin vielä YHDEN mahdollisuuden Tarantinon tuotannolle joka oli juurikin Django Unchained. Lähdin suoraan vaan katsomaan tätä leffaa miettimään mitään muuta, ja muutenkin tuo leffa kestää 2 tuntia 45 minuuttia eli melkein 3 tuntia, niin olin myös skeptinen sen suhteen. Mutta mitä vielä, sillä tämä leffa oli suorastaan loistava! Tämä Django Unchained oli oikeesti mielenkiintoinen leffa ja oli kyllä mukavaa seurattavaa, ja piti mielenkiinnon yllä koko leffan ajan että ihan yllätyin :D Herranjestas. Oli kyllä hyvät näyttelijät valittu tähän, ja kaikki suoritti hyvin. Soundtrackit oli ihan loistavia, ja voin salaa myöntää että oon kuunnellut niitä välillä tämän leffan katsomisen jälkeenkin. Tarantinon parhaimpia leffoja Pulp Fictionin jälkeen. Aion katsoa tämän leffan vielä joku kerta uudelleen. Loistavaa westerniä.
9. The Good, The Bad and The Ugly. Tämäkin leffa on pakko ottaa tähän mukaan, sillä ennen tätä en ollut katsonut ollenkaan näitä lännenelokuvia, koska oon ajatellut että lännenelokuvat on erityisen puuduttavia seurata, mutta otin silti tämän leffan kokeiluun koska tämä leffa on aika klassikko. Tämä leffa ylitti ryminällä mun odotukset, ja olin niin väärässä siitä että lännenelokuvat olisi jotenkin puuduttavia. Siis ihan loistava leffa, ja ei tullut missään vaiheessa semmoista tylsää hetkeä, vaan leffa meni aina vaan kohtaus kohtaukselta mielenkiintoiseksi, ja tässä oli kyllä kaikkea mitä hyvältä leffalta voi vain toivoa! Ja jumittaa katselijan eli itseni siihen ruudun ääreen :D Loistava leffa, en kyllä muuta voi sanoakkaan!
10. Spider-Man: Across the Spider-Verse. Tämä tässä on uusin animaatiohämähäkkileffa, ja se kyllä ehottomasti KUULUU TÄHÄN LISTAUKSEEN MUKAAN! Aivan törkeän kova hämisleffa, ja nautin joka hetkestä. Kova leffa, kovat soundtrackit. 5/5!
Muita mainitsemisen arvoisia hyviä leffoja.
The Godfather 1&2. Mestariteoksia, klassikoita. Kovia leffoja, mutta itse henkilökohtaisesti en halunnut ottaa parhaimpiini leffoihin mukaan vaikka onkin pirun kovia.
Saving Private Ryan. Loistava leffa, hyvät näyttelijät. On kyllä yksi koskettavimpia leffoja tämä leffa kyllä. Todella vaikuttava.
Se7en. Heittämällä kyllä yksi mielenkiintoisimpia leffoja, ja piti koko leffan ajan kyllä jännityksessä loppuun asti, loistavat näyttelijät Morgan Freeman ja Brad Pitt teki kyllä hyvät näyttelijäsuoritukset tässä leffassa. Ansaitsisi kyllä paikan tuossa listauksessa mutta nyt se ei sinne päässyt. Mutta kunniamaininta tälle leffalle.
Whiplash. Tää oli kyllä jäätävä leffa, oikeen kädet hikos kun kattoi tän leffan loppuun asti. Ihan huikee leffa ja hyvät näyttelijät. J.K. Simmons teki kyllä loistavan näyttelijäsuorituksen tässä leffassa.
Prisoners. Yksi parhaimpia trillereitä, mitä olen katsonut. Ihan huikea!
The Truman Show. Kyllä tämä leffa on pakko mainita, koska haukuin Jimin tähdittämän Ace Venturan ihan pystyyn tuossa huonoimpien leffojen listauksessa :D Mutta tämä on Jim Carreyn ehdottomasti paras leffa! Ihan loistava leffa, ja todellakin katsomisen arvoinen. Muita hyviä Jimin leffoja jota voi mainita on mm.. Liar Liar, Bruce Almighty, Yes Man ja Mr. Popper ja pingviinit.
Dead Poets Society. Tää Robin Williamsin tähdittämä Kuolleiden runoilijoiden seura on kyllä mestariteos. Niin koskettava, hyvä ja aivan ihana leffa. Jos joskus tähän leffaan törmäätte niin suosittelen kyllä ehdottomasti katsomaan!
Baby Driver. Tämä leffa oli kyllä lähellä päästä kans tuonne top-10 listaukseen. Tässä leffassa vaan oli sitä jotain! Ihan hemmetin hauska leffa, hyvää toimintaa, hyvät soundtrackit ja kaiketi hyvät näyttelijät! Jotenkin vaan niin loistava!
The Butterfly Effect, Gone Girl, Stay, Black Swan, One Hour Photo ja A Beautiful Mind. Kaikki nuo edellämainitut on psykologisia trillereitä, ja mä vaan rakastan niitä. Kaikki nuo on katsomisen arvoisia elokuvia. The Butterfly Effect on todella aliarvostettu elokuva.
Viimeiseksi voisin mainita leffan nimeltä 12 Years a Slave. Mahtava leffa, ja erityisen koskettava.