Veikataas Oscar-voittajia, vaikka kun niitä ryhtyy kirjoittamaan auki ohuine perusteluineen - eli mielipiteineen - niin se on helppo keino saada itsensä näyttämään hölmöltä. Toisin sanoen ei siis ole mitään menetettävää.
Valitettavasti viime vuoden tapaan pippalot ovat vailla juontajaa/isäntää ja kyseessä on nyt uskoakseni kolmas kerta historiassa näin. Viime vuonna homma tosin sujui vähän paremmin kuin reilut 30 vuotta sitten, jolloin korvat puhkova Lumikki ja epävireinen Rob Lowe esiintyivät camp-henkisessä avauksessa, joka kusi huolella tuottaja Allan Carrin reisille ja tämä joutui Hollywoodin pysyvään epäsuosioon. Disney puolestaan veti niin pahasti herneen nokkaansa, että haastoi akatemian oikeuteen. Tässä
Lamag.com juttu ko. touhusta ja avausnumero löytyy
Youtubesta.
Paras elokuva: 1917, toive Parasite
- Historia kertoo, että kun voitat tuottajien ja ohjaajien killan pystit 1917 tapaan, niin prosenttien mukaan voitat myös Oscarin melko varmasti. Silti La La Land hävisi tästä huolimatta Moonlightille 2017, vaikka palkinto oli jo kirjaimellisesti heidän näpeissään. Edellinen vastaava tapaus oli Brokeback Mountain 2006. Lisäksi 1917 voitti Baftan ja sen pystin voittaja ei ole Oscaria napannut viiteen vuoteen, jolloin viimeisin Bafta ja Oscar-voittaja oli 12 Years A Slave. Lisäksi 1917 ei saanut yhtään ehdokkuutta näyttelystä ja viimeinen ilman näyttelyehdokkuuksia Parhaan elokuvan voittanut elokuva oli Slummien miljonääri 11 vuotta sitten. Vielä mielenkiintoisempaa on, että näyttelijät muodostavat suurimman osan Oscar-akatemiasta ja 1917 ei saanut yhtään ehdokkuutta myöskään Screen Actors Guildin palkintogaalassa. Viimeinen Parhaan elokuvan voittaja ilman Oscar, tai SAG -ehdokkuuksia oli Braveheart vuonna 1996. Lisäksi 1917 sai ensi-iltansa Yhdysvalloissa vasta 25. joulukuuta. Viimeisin Oscar-voittaja, joka ilmestyi myöhemmin kuin 3. joulukuuta, oli Million Dollar Baby vuonna 2005.
1917 on valtavan hieno spektaakkeli, tuottamisen ja teknisen puolen riemuvoitto, mutta liityn niiden kitisijöiden joukkoon joiden mielestä elokuva oli hieman tylsä. Pitkälle koreografioitu ja liikaa detaljeja näkyvästi alleviivaava kameratyö vetää huomiota puoleensa kuin
Oscar-voittaja Alejandro G. Inarritun elokuvissa konsanaan, hänen elokuvissaan tosin se on mielestäni rahtusen runollisempaa. Näyttely on pitkälti reagointia, pojat kävelevät paikasta toiseen ja katsoja odottaa josko jotain tapahtuisi. Dokurealismi on toki huipussaan kun ei periaatteessa leikata mihinkään, mutta se myös vähien hahmojen ja muiden kanssa aiheuttaa em. lievän tylsyyden sekä monotonian. Elokuvan saumat näkyvät liikaa, vaikka se haluaa selkeästi olla saumaton. Mutta se on erittäin hieno elokuva (annoin 8) ja nämä ovat eittämättä ylikovia sanoja. Ehkä jopa vastareaktio ylikovaan hypeen ja selkeän ennakkosuosikin viittaan, joka oli jo ehtinyt syntyä ennen omaa ensimmäistä katselukertaani.
Parasite voitti näyttelijöiden killan parhaan ensemblen pystin ja huone oli täynnä rakkautta, sekä arvostusta tuona iltana. Parasiten näyttelijät saivat ensimmäiset seisovat aplodit jo siinä vaiheessa, kun he vasta esittelivät elokuvansa. Vielä muistutuksena; näyttelijät muodostavat ylivoimaisesti suurimman rungon Oscar-äänestäjistä. Toisaalta 1917 ja Parasite ovat molemmat vailla Oscar-ehdokkuuksia näyttelystä. Parasite on myös aika vahva ehdokas leikkaamisesta ja alkuperäiskäsikirjoituksesta. Toki mikään ulkomainen elokuva ei ole koskaan voittanut Parasta elokuvaa, mutta ehkä nyt aika olisi kypsä? Sen muurin murtuminen olisi ainakin hienoa nähdä.
Once Upon A Time In America taisi olla Oscar-taipaleen alussa vedonlyönnin suosikki, mutta tällä hetkellä todennäköisimmältä näyttää se skenaario, että Tarantino jäisi jopa ilman käsikirjoittajan pystiä - eli täysin tyhjin käsin henk. kohtaisesti.
Jojo Rabbit on nostettu mustaakin mustemmaksi hevokseksi, koska se on eksperttien mielestä ylisuorittanut palkintogaalassa toisensa jälkeen, joten se on selvästi rakastettu elokuva äänestyskansan keskuudessa. Ja se keskimääräisesti rakastetuin elokuva on aina hyvin, hyvin lähellä voittoa kiitos äänestystavan.
Joker oli kassamagneetti ympäri maailmaa, joten periaatteessa en olisi mykistynyt ihmetyksestä, jos jollain ilveellä sen nimi paljastuisi viimeisestä kuoresta. Se vaikuttaa kuitenkin erittäin epätodennäköiseltä. Itsehän haluaisin epätoivoisesti Marriage Storya vielä kaupata, mutta ei sillä ole enää minkäänlaisia mahdollisuuksia. He uhkaavat jäädä täysiksi seinäruusuiksi vailla yhtään palkintoa.
Paras ohjaus: Sam Mendes (1917), toive Bong Joon-Ho
- Viimeisen 17 vuoden aikana ohjaajien killan voittaja on eronnut parhaan ohjaajan Oscar-voittajasta vain kerran. Vuonna 2012 DGA:n voittanut Ben Affleck ei ollut Argosta edes ehdolla. Sitä edellinen oli Rob Marshall vuonna 2003, joka oli ehdolla ohjaajan Oscariin musikaalista Chicago, mutta Roman Polanski nappasi Pianistista voiton. Eli toisin sanoen on olemassa pieni mahdollisuus yllätykselle.
Bong Joon-Ho:n Parasite saa oletettavasti paljon rakkautta, onhan se harvinaisesti ulkomaisena elokuvana poiminut peräti 6 ehdokkuutta. Mutta Sam Mendes on DGA ja Bafta-voittojensa myötä lyömättömän oloinen ennakkosuosikki. 1917 on tekniikan, kuvauksen ja ohjauksen riemuvoitto, se on nimenomaan heidän elokuvansa. Sekä Mendes ja Joon-Ho ansaitsisivat voittaa.
Paras näyttelijä: Joaquin Phoenix (Joker)
- Voittanut vissiin kaiken mahdollisen, sankarillisesti joutunut mielenosoituksesta putkaan, eikä ole mitään uutta rapaa paljastunut historiasta. Joukossa on hienoja suorituksia DiCapriolta, Driverilta (saat omasi lopulta!), Prycelta ja Banderakselta, joiden valossa tämän ei pitäisi olla näin selvä. Mutta se on selvä ja se kertoo enemmänkin vain Phoenixin suorituksen poikkeuksellisesta tasosta, sekä hahmon mehukkuudesta. Harmi Adam Driverin loistavan suorituksen kannalta.
Adam Sandleria olisi moni liputtanut myös ehdokkaaksi Netflixin Uncut Gemsistä, mutta en ole ehtinyt vielä katsoa.
Paras näyttelijätär: Renée Zellweger (Judy)
- Epämukavat ja kömpelöt puheet jatkunevat Reneen osalta myös Oscareissa, sillä norjan saamelaiset sukujuuret omaava Zellweger on myös voittanut kaiken häikäisevästä roolistaan Judy Garlandina muuten keskinkertaisessa ja unohdettavassa elokuvassa. Zellweger yksinkertaisesti herättää Garlandin henkiin. Tonyn, Grammyn jne. voittanut Cynthia Erivo saa odottaa vastedeskin Oscariaan, ainakin näyttelyn parista.
Little Women on monesti kerrottu klassikko, jonka roolitus ei liene koskaan ollut parempi kuin Gerwigin "moderneja" kerrontatapoja hyödyntävässä elokuvassa Saoirse Ronan keskuksenaan. Scarlett Johanssonin nostaisin teoriassa vahvimmaksi haastajaksi, mutta haittaako ehdokkuus myös sivuosakategoriassa? Bombshell on oletettavasti ajankohtainen oscar-syötti vakuuttavalla maskeerauksella ja muutamalla voimakkaalla hetkellä. Jos vielä viitsisi sen käydä katsomassa ennen gaalaa.
Paras sivuosanäyttelijä: Brad Pitt (Once Upon a Time... in Hollywood)
- Kaikki näyttelykategoriat tuntuvat olevan selvää pässinlihaa. Pitt on hakenut omansa myös kaikista kissanristiäisistä ja jälleen ansaitusti. Mielestäni jää vieläpä selkeä hajurako siihen, kuka tahansa onkaan vahvin haastaja ja jälleen ottamatta keneltäkään mitään pois.
Ehkä Tom Hanks tyyppiroolitettuna maailman kivoimmaksi mieheksi on se vahvin haastaja ja jo aikaa sitten eläköitynyt Joe Pesci olisi hienoin tarina. Mutta Tarantinon elokuvassa hurmannut Brad Pitt voittaa ansaitusti ja katsojat saavat jälleen nauttia yhdestä hienosta, sekä hauskasta palkintopuheesta.
Paras sivuosanäyttelijätär: Laura Dern (Marriage Story)
- Dern tuntuu Brad Pittiäkin suuremmalta ennakkosuosikilta. Scarlett Johansson haastanee Jojo Rabbitista, mutta kaksi näyttelyehdokkuutta saattaa haitata.
Jennifer Lopezin olisi Hustlersista monen mukaan pitänyt olla myös ehdolla, mutta lopulta hän jäi varjoon samalla tavalla kuin Super Bowlin puoliajalla.
Paras sovitettu käsikirjoitus: Jojo Rabbit
- Tuntuu, että olisi ihan sama kuin heittäisi kolikkoa Waititin Jojon ja Gerwigin Little Womenin välillä. Mennään Jojon oletetulla isolla rakkaudella äänestäjien keskuudessa. Onkohan se haitta vai hyöty, että kirjan lisäksi Little Womenista on ainakin kaksi aiempaa ihan suoraa filmatisointia. Tai että kyseessä on klassikkokirja, jonka kaikki ovat lukeneet. Tosin WGA ja Bafta menivät molemmat Jojolle, joten näin se kai tulee menemään Oscareissakin.
Paras alkuperäinen käsikirjoitus: Parasite
- Marriage Story ja Once Upon A Time in Hollywood haastavat. Sekä Parasite että Marriage Story ansaitsisivat ehdottomasti pystin. Mutta jos 1917 jotenkin onnistuisi tämän kategorian viemään, niin se veisi maton alta Parasiten haaveilta voittaa Paras elokuva. Toivottavasti tämä jaettaisiin viime vuoden tapaan mahdollisimman myöhäisessä vaiheessa, tuolloin se oli 7. viimeinen. Saisi koittaa puristaa vieläkin myöhäisemmäksi ottaen huomioon tilanteen.
WGA:n pystin vei Parasite, mutta Quentin Tarantino ei tuolla ollut ehdolla, koska ei ilmeisesti kuulu WGA:han.
Paras animaatioelokuva: Toy Story 4
- Joulupukista kertova Netflix-animaatio Klaus voitti animaatiogaalassa jokaisen kategorian, jossa se oli ehdolla ja siirtyi todella vakavasti otettavaksi haastajaksi ikisuosikki Toy Storylle. Toy Story 4 saattaa olla edelleen iso ennakkosuosikki, mutta toisaalta Golden Globekin meni isojalasta kertovalle Missing Linkille ja yllätyksen mahdollisuus suorastaan leijuu ilmassa. Klaus voitti jo ensimmäisenä ei-yhdysvaltalaisena elokuvana Baftankin. Vedonlyönnissä Toy Story ja Klaus omaavat keskimäärin yhtä suuret kertoimet.
Mutta koska viimeksi paras animaatio on mennyt ison amerikkalaisen studion ulkopuolelle? Vissiin kyseessä olisi Aardmanin Wallace & Gromit vuonna 2006, tai jos siitäkin haluaa vielä pakittaa, niin Studio Ghiblin Henkien kätkemä 2003. Lisäksi on muistettava, että äänestääkseen ei tarvitse olla kaikki ehdokkaat nähtynä ja Netflixistä Klaus on helppo kotona katsella. Toisaalta Toy Story 4:sen profiili on sitä tasoa, ettei tuo taida tuoda Klausille olennaisesti etua.
Saa nähdä noudatetaanko perinteitä, vai nähdäänkö lavalla vieläkin hölmistyneitä voittajia, kuten vaikka Missing Linkin porukka Globeissa ja luultavasti Klausin porukka Annie-gaalassa. Annie-gaalassa myös ranskalaisten I Lost My Body sai ansaittua rakkautta, mutta läpi vuosien nämä eurooppalaiset poiminnat eivät ole koskaan voittaneet, tai olleet varmaan edes lähelläkään voittoa.
Paras kuvaus: Roger Deakins (1917)
- Miten se voisi olla jokin muu, kun vielä valitulla tyylillä kuvaus on niin olennainen ja näkyvä osa kyseistä elokuvaa.
Paras puvustus: Little Women
- Mitään en ymmärrä ja on asia, johon vähiten kiinnitän huomiota, mutta kovasti on kehuttu ennakkosuosikiksi. Myöskin periodielokuva Jojo Rabbit lienee vahvin haastaja. Ehkä Jokerillakin on oma pieni mahdollisuutensa tulla takamatkalta kaikkien ohi.
Paras dokumentti: Honeyland
- On myös ehdolla parhaaksi ulkomaiseksi elokuvaksi, mikä tuntuu merkittävältä. Näkemistäni Netflixin American Factory (Obamat tuottajina) oli muistettava kuvaus kulttuurien kohtaamisesta, kapitalismista, ennakkoluuloista, asenteista ja myös tekemisen meiningistä. Iso kiinalainen yhtiö avaa sulkeutuneen amerikkalaisen tehtaan uudelleen palkaten pari tuhatta työntekijää, joista suurin osa työskenteli aiemmin juuri kyseisessä tehtaassa. Teknisesti edistynyt ja kurinalainen Kiina kohtaa amerikkalaisen työläiskulttuurin lakeineen ja liittoineen.
Jälleen jokavuotisina ehdokkaina on kaksi kappaletta dokkareita Syyriasta, The Cave ja For Sama. For Sama on ainakin kuulemma erittäin tunteikas elokuva, joten se saattaa olla korkealla.
Paras lyhytdokumentti: St. Louis Superman
- Pelkkä tyhjä veikkaus. Learning to Skateboard in a Warzone (I'f You're a Girl) lienee jonkinlainen ennakkosuosikki ja voitti Baftankin.
Paras leikkaus: Ford v Ferrari
- Perinteisin parhaan elokuvan ehdokas, joka vie katsojan taitavasti kuljettajan näkökulmaan kisatilanteissa. Le Mansin rata koostuu muistaakseni ainakin neljästä eri lokaatiosta, koska rataa sellaisenaan ei löytynyt enää mistään. Näistä on sitten koostettu ehjä, jännittävä ja täyteläinen kisa elokuvan loppuun, sekä paljon muuta. Eri genrejen välillä hyppivä Parasite on toinen todella vahva ehdokas. Kun asiaa oikein ajattelee tarinan näkökulmasta, niin alkaa tehdä kovasti mieli vaihtaa Parasite tuohon ylös.
Paras ulkomainen elokuva: Parasite
- 6 ehdokkuutta yhteensä ja todellinen haastaja myös Parhaasta elokuvasta. Rooma vol. 2. Tämän varmemmaksi ei enää minkään kategorian voittaja voi tulla.
Maskeeraus ja hiukset: Bombshell
- Sama japanilainen jätkä mukana tiimissä, jotka voitti Oldmanin maskeerauksesta Churchilliksi. Nyt Theron, sekä Lithgow on maskeerattu molemmat niin hahmojensa näköisiksi, että Theron Megyn Kellynä, sekä Lithgow Ailesina kestävät ihan rinnakkain vertailun oikeisiin esikuviinsa.
Paras sävellys: Joker
- Islantilaisen Gudnadottirin voitto vaikuttaa varmalta ja Newmanit jäävät nuolemaan näppejään.
Paras alkuperäinen laulu: I'm gonna love me again - Rocketman
- Ei kai näitä kaikkia tarvitse tänä vuonna esittää gaalassa livenä? Tarkistin ja kyllä tarvitsee.
Paras lavastus: 1917
- Kova kilpailu, josta vielä Ford v Ferrari ja Joker ovat jääneet ulos. 1917 kisannee voitosta Parasitea vastaan, jotka molemmat ansaitsisivat voittaa. Näiden lisäksi Once Upon A Time In Hollywood lienee vielä kolmantena ehdokkaana mukana. 1917 omaa melkein kymmenenkertaisen budjetin Parasiteen verrattuna, joten ehkä luotan tylsästi että isompi ja näyttävämpi vie. Parasite on käyttänyt budjettinsa todella taitavasti ja miljöö on olennainen osa elokuvan teemaa sekä tarinaa alkaen siitä sikakalliista pullovedestä aina asuntoihin ja niiden sijainteihin saakka.
Paras lyhytanimaatio: Hair Love, toive Memorable
Paras lyhyelokuva: The Neighbour's window
- Tuskin kenenkään mielessä ei ole käymättä Taka-ikkuna tätä katsoessa, mutta tämä on vain niin universaalisti tosi ja humaani tarina. Jopa ajankohtainen.
Sound editing: Ford v Ferrari
- 1917 luultavasti voittaa isommalla profiilillaan, mutta Ford v Ferrari tämän ansaitsisi. Muun muuassa etsitty 68-vuoden restauroituja tai niiden pohjalta rakennettuja autoja, joita nauhoitettu eri tilanteissa 7-8 mikrofoonilla kiinni autossa, jonka lisäksi ääniä nauhoitettu auton ulkopuoleltakin. Erilaiset äänet ovat vielä niin olennainen osa ylipäänsä sitä kokemusta, jossa on haluttu välittää se fiilis, millaista on olla tuollaisen auton ratissa kisatilanteessa.
Sound mixing: 1917
- Yleensähän nämä äänikategoriat tuppaavat menemään samalle elokuvalle. Näin on tapahtunut 7 kertaa viimeisimmässä 10 gaalassa, mutta lähden sopuisasti jakamaan kullekin omansa. Eiköhän Ford v Ferrari ja 1917 kisaa tässäkin voitosta. Tuskinpa Ad Astra tai Once Upon a Time in Hollywood pystyisivät yllättämään.
Parhaat visuaaliset erikoisefektit: The Lion King
- Vaikuttaa ilmiselvältä kun Disneykin on halunnut keskittää paukkunsa tähän, minkä johdosta eivät edes ilmoittaneet Leijonakuningasta animaatiopuolelle potentiaaliseksi ehdokkaaksi. Se olisi kelvannut sinne ymmärtääkseni, mutta tämän elokuvan kohdalla Disney on halunnut kaikin mahdollisin tavoin välttää animaation leimaa, mikä tarkoittaa automaattisesti väheksyttyjä lasten elokuvia länsimaisessa kulttuurissa ainakin. Jossain tästä oli pitkästi spekuloitu, että miksi niin johdonmukaisesti Disney ei halua tälle "live action" Leijonakuninkaalle lyödä animaation leimaa.
1917 ja Avengers: Endgame voivat silti tarjota yllättävän kovan vastuksen. Supersankarielokuva on viimeksi voittanut 2005, kun Sam Raimin Spider-Man 2 nappasi kunnian. Se on todella pitkä väli. 12 supersankari elokuvaa on ollut tuon jälkeen ehdokkaana ja jos laskettaisiin vielä Star Warseja, Star Trekejä, Pottereita ja vastaavia, niin luvut vaan kasvaisivat. Joten siinä mielessä on vaikea uskoa, että Avengers mitään saisi tälläkään kertaa.
Että varmaankin 1917 saattaa olla kovin haastaja, mutta on vaikea sanoa onko siinä riittävästi visuaalisia erikoistehosteita ja ovatko ne paradoksaalisesti "riittävän hyvin havaittavissa". Vaikka vissiin äänestäjille tehdään näissä teknisissä kategorioissa studioiden toimesta kompilaatio, jossa esitellään vaikka tässä tapauksessa kattavammin elokuvan vfx-puolta. En tiedä leikkaavatko vain kohtia elokuvista, joita haluavat esitellä, vai saako siinä olla behind the scenes -materiaalia. Pyörisi esim. limittäin greenscreen ja lopullinen versio.
YleTeemaltahan Oscar-gaala jälleen perinteisesti näkyy suorana tulevana su-ma yönä. Itse totuttuun tyyliin ajastettu tallennus päälle ja aamulla herääminen vapaapäivään, tai vapaa-aamuun, jolloin aletaan heti katsomaan. Ensin tosin pitää hankkia närästys ja morkkis, kun syön sipsiä ja dippiä punaisen maton keston ajan tyhjään vatsaan katsellen kauniita ihmisiä.