Jatkoajan leffakerho

  • 2 409 523
  • 12 325

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

Buster

Jäsen
Veikataas Oscar-voittajia, vaikka kun niitä ryhtyy kirjoittamaan auki ohuine perusteluineen - eli mielipiteineen - niin se on helppo keino saada itsensä näyttämään hölmöltä. Toisin sanoen ei siis ole mitään menetettävää.

Valitettavasti viime vuoden tapaan pippalot ovat vailla juontajaa/isäntää ja kyseessä on nyt uskoakseni kolmas kerta historiassa näin. Viime vuonna homma tosin sujui vähän paremmin kuin reilut 30 vuotta sitten, jolloin korvat puhkova Lumikki ja epävireinen Rob Lowe esiintyivät camp-henkisessä avauksessa, joka kusi huolella tuottaja Allan Carrin reisille ja tämä joutui Hollywoodin pysyvään epäsuosioon. Disney puolestaan veti niin pahasti herneen nokkaansa, että haastoi akatemian oikeuteen. Tässä Lamag.com juttu ko. touhusta ja avausnumero löytyy Youtubesta.

Paras elokuva: 1917, toive Parasite

- Historia kertoo, että kun voitat tuottajien ja ohjaajien killan pystit 1917 tapaan, niin prosenttien mukaan voitat myös Oscarin melko varmasti. Silti La La Land hävisi tästä huolimatta Moonlightille 2017, vaikka palkinto oli jo kirjaimellisesti heidän näpeissään. Edellinen vastaava tapaus oli Brokeback Mountain 2006. Lisäksi 1917 voitti Baftan ja sen pystin voittaja ei ole Oscaria napannut viiteen vuoteen, jolloin viimeisin Bafta ja Oscar-voittaja oli 12 Years A Slave. Lisäksi 1917 ei saanut yhtään ehdokkuutta näyttelystä ja viimeinen ilman näyttelyehdokkuuksia Parhaan elokuvan voittanut elokuva oli Slummien miljonääri 11 vuotta sitten. Vielä mielenkiintoisempaa on, että näyttelijät muodostavat suurimman osan Oscar-akatemiasta ja 1917 ei saanut yhtään ehdokkuutta myöskään Screen Actors Guildin palkintogaalassa. Viimeinen Parhaan elokuvan voittaja ilman Oscar, tai SAG -ehdokkuuksia oli Braveheart vuonna 1996. Lisäksi 1917 sai ensi-iltansa Yhdysvalloissa vasta 25. joulukuuta. Viimeisin Oscar-voittaja, joka ilmestyi myöhemmin kuin 3. joulukuuta, oli Million Dollar Baby vuonna 2005.

1917 on valtavan hieno spektaakkeli, tuottamisen ja teknisen puolen riemuvoitto, mutta liityn niiden kitisijöiden joukkoon joiden mielestä elokuva oli hieman tylsä. Pitkälle koreografioitu ja liikaa detaljeja näkyvästi alleviivaava kameratyö vetää huomiota puoleensa kuin Oscar-voittaja Alejandro G. Inarritun elokuvissa konsanaan, hänen elokuvissaan tosin se on mielestäni rahtusen runollisempaa. Näyttely on pitkälti reagointia, pojat kävelevät paikasta toiseen ja katsoja odottaa josko jotain tapahtuisi. Dokurealismi on toki huipussaan kun ei periaatteessa leikata mihinkään, mutta se myös vähien hahmojen ja muiden kanssa aiheuttaa em. lievän tylsyyden sekä monotonian. Elokuvan saumat näkyvät liikaa, vaikka se haluaa selkeästi olla saumaton. Mutta se on erittäin hieno elokuva (annoin 8) ja nämä ovat eittämättä ylikovia sanoja. Ehkä jopa vastareaktio ylikovaan hypeen ja selkeän ennakkosuosikin viittaan, joka oli jo ehtinyt syntyä ennen omaa ensimmäistä katselukertaani.

Parasite voitti näyttelijöiden killan parhaan ensemblen pystin ja huone oli täynnä rakkautta, sekä arvostusta tuona iltana. Parasiten näyttelijät saivat ensimmäiset seisovat aplodit jo siinä vaiheessa, kun he vasta esittelivät elokuvansa. Vielä muistutuksena; näyttelijät muodostavat ylivoimaisesti suurimman rungon Oscar-äänestäjistä. Toisaalta 1917 ja Parasite ovat molemmat vailla Oscar-ehdokkuuksia näyttelystä. Parasite on myös aika vahva ehdokas leikkaamisesta ja alkuperäiskäsikirjoituksesta. Toki mikään ulkomainen elokuva ei ole koskaan voittanut Parasta elokuvaa, mutta ehkä nyt aika olisi kypsä? Sen muurin murtuminen olisi ainakin hienoa nähdä.

Once Upon A Time In America taisi olla Oscar-taipaleen alussa vedonlyönnin suosikki, mutta tällä hetkellä todennäköisimmältä näyttää se skenaario, että Tarantino jäisi jopa ilman käsikirjoittajan pystiä - eli täysin tyhjin käsin henk. kohtaisesti.

Jojo Rabbit on nostettu mustaakin mustemmaksi hevokseksi, koska se on eksperttien mielestä ylisuorittanut palkintogaalassa toisensa jälkeen, joten se on selvästi rakastettu elokuva äänestyskansan keskuudessa. Ja se keskimääräisesti rakastetuin elokuva on aina hyvin, hyvin lähellä voittoa kiitos äänestystavan.

Joker oli kassamagneetti ympäri maailmaa, joten periaatteessa en olisi mykistynyt ihmetyksestä, jos jollain ilveellä sen nimi paljastuisi viimeisestä kuoresta. Se vaikuttaa kuitenkin erittäin epätodennäköiseltä. Itsehän haluaisin epätoivoisesti Marriage Storya vielä kaupata, mutta ei sillä ole enää minkäänlaisia mahdollisuuksia. He uhkaavat jäädä täysiksi seinäruusuiksi vailla yhtään palkintoa.

Paras ohjaus: Sam Mendes (1917), toive Bong Joon-Ho
- Viimeisen 17 vuoden aikana ohjaajien killan voittaja on eronnut parhaan ohjaajan Oscar-voittajasta vain kerran. Vuonna 2012 DGA:n voittanut Ben Affleck ei ollut Argosta edes ehdolla. Sitä edellinen oli Rob Marshall vuonna 2003, joka oli ehdolla ohjaajan Oscariin musikaalista Chicago, mutta Roman Polanski nappasi Pianistista voiton. Eli toisin sanoen on olemassa pieni mahdollisuus yllätykselle.

Bong Joon-Ho:n Parasite saa oletettavasti paljon rakkautta, onhan se harvinaisesti ulkomaisena elokuvana poiminut peräti 6 ehdokkuutta. Mutta Sam Mendes on DGA ja Bafta-voittojensa myötä lyömättömän oloinen ennakkosuosikki. 1917 on tekniikan, kuvauksen ja ohjauksen riemuvoitto, se on nimenomaan heidän elokuvansa. Sekä Mendes ja Joon-Ho ansaitsisivat voittaa.

Paras näyttelijä: Joaquin Phoenix (Joker)
- Voittanut vissiin kaiken mahdollisen, sankarillisesti joutunut mielenosoituksesta putkaan, eikä ole mitään uutta rapaa paljastunut historiasta. Joukossa on hienoja suorituksia DiCapriolta, Driverilta (saat omasi lopulta!), Prycelta ja Banderakselta, joiden valossa tämän ei pitäisi olla näin selvä. Mutta se on selvä ja se kertoo enemmänkin vain Phoenixin suorituksen poikkeuksellisesta tasosta, sekä hahmon mehukkuudesta. Harmi Adam Driverin loistavan suorituksen kannalta.

Adam Sandleria olisi moni liputtanut myös ehdokkaaksi Netflixin Uncut Gemsistä, mutta en ole ehtinyt vielä katsoa.

Paras näyttelijätär: Renée Zellweger (Judy)
- Epämukavat ja kömpelöt puheet jatkunevat Reneen osalta myös Oscareissa, sillä norjan saamelaiset sukujuuret omaava Zellweger on myös voittanut kaiken häikäisevästä roolistaan Judy Garlandina muuten keskinkertaisessa ja unohdettavassa elokuvassa. Zellweger yksinkertaisesti herättää Garlandin henkiin. Tonyn, Grammyn jne. voittanut Cynthia Erivo saa odottaa vastedeskin Oscariaan, ainakin näyttelyn parista.

Little Women on monesti kerrottu klassikko, jonka roolitus ei liene koskaan ollut parempi kuin Gerwigin "moderneja" kerrontatapoja hyödyntävässä elokuvassa Saoirse Ronan keskuksenaan. Scarlett Johanssonin nostaisin teoriassa vahvimmaksi haastajaksi, mutta haittaako ehdokkuus myös sivuosakategoriassa? Bombshell on oletettavasti ajankohtainen oscar-syötti vakuuttavalla maskeerauksella ja muutamalla voimakkaalla hetkellä. Jos vielä viitsisi sen käydä katsomassa ennen gaalaa.

Paras sivuosanäyttelijä: Brad Pitt (Once Upon a Time... in Hollywood)
- Kaikki näyttelykategoriat tuntuvat olevan selvää pässinlihaa. Pitt on hakenut omansa myös kaikista kissanristiäisistä ja jälleen ansaitusti. Mielestäni jää vieläpä selkeä hajurako siihen, kuka tahansa onkaan vahvin haastaja ja jälleen ottamatta keneltäkään mitään pois.

Ehkä Tom Hanks tyyppiroolitettuna maailman kivoimmaksi mieheksi on se vahvin haastaja ja jo aikaa sitten eläköitynyt Joe Pesci olisi hienoin tarina. Mutta Tarantinon elokuvassa hurmannut Brad Pitt voittaa ansaitusti ja katsojat saavat jälleen nauttia yhdestä hienosta, sekä hauskasta palkintopuheesta.

Paras sivuosanäyttelijätär: Laura Dern (Marriage Story)
- Dern tuntuu Brad Pittiäkin suuremmalta ennakkosuosikilta. Scarlett Johansson haastanee Jojo Rabbitista, mutta kaksi näyttelyehdokkuutta saattaa haitata.

Jennifer Lopezin olisi Hustlersista monen mukaan pitänyt olla myös ehdolla, mutta lopulta hän jäi varjoon samalla tavalla kuin Super Bowlin puoliajalla.

Paras sovitettu käsikirjoitus: Jojo Rabbit
- Tuntuu, että olisi ihan sama kuin heittäisi kolikkoa Waititin Jojon ja Gerwigin Little Womenin välillä. Mennään Jojon oletetulla isolla rakkaudella äänestäjien keskuudessa. Onkohan se haitta vai hyöty, että kirjan lisäksi Little Womenista on ainakin kaksi aiempaa ihan suoraa filmatisointia. Tai että kyseessä on klassikkokirja, jonka kaikki ovat lukeneet. Tosin WGA ja Bafta menivät molemmat Jojolle, joten näin se kai tulee menemään Oscareissakin.

Paras alkuperäinen käsikirjoitus: Parasite
- Marriage Story ja Once Upon A Time in Hollywood haastavat. Sekä Parasite että Marriage Story ansaitsisivat ehdottomasti pystin. Mutta jos 1917 jotenkin onnistuisi tämän kategorian viemään, niin se veisi maton alta Parasiten haaveilta voittaa Paras elokuva. Toivottavasti tämä jaettaisiin viime vuoden tapaan mahdollisimman myöhäisessä vaiheessa, tuolloin se oli 7. viimeinen. Saisi koittaa puristaa vieläkin myöhäisemmäksi ottaen huomioon tilanteen.

WGA:n pystin vei Parasite, mutta Quentin Tarantino ei tuolla ollut ehdolla, koska ei ilmeisesti kuulu WGA:han.

Paras animaatioelokuva: Toy Story 4
- Joulupukista kertova Netflix-animaatio Klaus voitti animaatiogaalassa jokaisen kategorian, jossa se oli ehdolla ja siirtyi todella vakavasti otettavaksi haastajaksi ikisuosikki Toy Storylle. Toy Story 4 saattaa olla edelleen iso ennakkosuosikki, mutta toisaalta Golden Globekin meni isojalasta kertovalle Missing Linkille ja yllätyksen mahdollisuus suorastaan leijuu ilmassa. Klaus voitti jo ensimmäisenä ei-yhdysvaltalaisena elokuvana Baftankin. Vedonlyönnissä Toy Story ja Klaus omaavat keskimäärin yhtä suuret kertoimet.

Mutta koska viimeksi paras animaatio on mennyt ison amerikkalaisen studion ulkopuolelle? Vissiin kyseessä olisi Aardmanin Wallace & Gromit vuonna 2006, tai jos siitäkin haluaa vielä pakittaa, niin Studio Ghiblin Henkien kätkemä 2003. Lisäksi on muistettava, että äänestääkseen ei tarvitse olla kaikki ehdokkaat nähtynä ja Netflixistä Klaus on helppo kotona katsella. Toisaalta Toy Story 4:sen profiili on sitä tasoa, ettei tuo taida tuoda Klausille olennaisesti etua.

Saa nähdä noudatetaanko perinteitä, vai nähdäänkö lavalla vieläkin hölmistyneitä voittajia, kuten vaikka Missing Linkin porukka Globeissa ja luultavasti Klausin porukka Annie-gaalassa. Annie-gaalassa myös ranskalaisten I Lost My Body sai ansaittua rakkautta, mutta läpi vuosien nämä eurooppalaiset poiminnat eivät ole koskaan voittaneet, tai olleet varmaan edes lähelläkään voittoa.

Paras kuvaus: Roger Deakins (1917)
- Miten se voisi olla jokin muu, kun vielä valitulla tyylillä kuvaus on niin olennainen ja näkyvä osa kyseistä elokuvaa.

Paras puvustus: Little Women
- Mitään en ymmärrä ja on asia, johon vähiten kiinnitän huomiota, mutta kovasti on kehuttu ennakkosuosikiksi. Myöskin periodielokuva Jojo Rabbit lienee vahvin haastaja. Ehkä Jokerillakin on oma pieni mahdollisuutensa tulla takamatkalta kaikkien ohi.

Paras dokumentti: Honeyland
- On myös ehdolla parhaaksi ulkomaiseksi elokuvaksi, mikä tuntuu merkittävältä. Näkemistäni Netflixin American Factory (Obamat tuottajina) oli muistettava kuvaus kulttuurien kohtaamisesta, kapitalismista, ennakkoluuloista, asenteista ja myös tekemisen meiningistä. Iso kiinalainen yhtiö avaa sulkeutuneen amerikkalaisen tehtaan uudelleen palkaten pari tuhatta työntekijää, joista suurin osa työskenteli aiemmin juuri kyseisessä tehtaassa. Teknisesti edistynyt ja kurinalainen Kiina kohtaa amerikkalaisen työläiskulttuurin lakeineen ja liittoineen.

Jälleen jokavuotisina ehdokkaina on kaksi kappaletta dokkareita Syyriasta, The Cave ja For Sama. For Sama on ainakin kuulemma erittäin tunteikas elokuva, joten se saattaa olla korkealla.

Paras lyhytdokumentti: St. Louis Superman
- Pelkkä tyhjä veikkaus. Learning to Skateboard in a Warzone (I'f You're a Girl) lienee jonkinlainen ennakkosuosikki ja voitti Baftankin.

Paras leikkaus: Ford v Ferrari
- Perinteisin parhaan elokuvan ehdokas, joka vie katsojan taitavasti kuljettajan näkökulmaan kisatilanteissa. Le Mansin rata koostuu muistaakseni ainakin neljästä eri lokaatiosta, koska rataa sellaisenaan ei löytynyt enää mistään. Näistä on sitten koostettu ehjä, jännittävä ja täyteläinen kisa elokuvan loppuun, sekä paljon muuta. Eri genrejen välillä hyppivä Parasite on toinen todella vahva ehdokas. Kun asiaa oikein ajattelee tarinan näkökulmasta, niin alkaa tehdä kovasti mieli vaihtaa Parasite tuohon ylös.

Paras ulkomainen elokuva: Parasite
- 6 ehdokkuutta yhteensä ja todellinen haastaja myös Parhaasta elokuvasta. Rooma vol. 2. Tämän varmemmaksi ei enää minkään kategorian voittaja voi tulla.

Maskeeraus ja hiukset: Bombshell
- Sama japanilainen jätkä mukana tiimissä, jotka voitti Oldmanin maskeerauksesta Churchilliksi. Nyt Theron, sekä Lithgow on maskeerattu molemmat niin hahmojensa näköisiksi, että Theron Megyn Kellynä, sekä Lithgow Ailesina kestävät ihan rinnakkain vertailun oikeisiin esikuviinsa.

Paras sävellys: Joker
- Islantilaisen Gudnadottirin voitto vaikuttaa varmalta ja Newmanit jäävät nuolemaan näppejään.

Paras alkuperäinen laulu: I'm gonna love me again - Rocketman
- Ei kai näitä kaikkia tarvitse tänä vuonna esittää gaalassa livenä? Tarkistin ja kyllä tarvitsee.

Paras lavastus: 1917
- Kova kilpailu, josta vielä Ford v Ferrari ja Joker ovat jääneet ulos. 1917 kisannee voitosta Parasitea vastaan, jotka molemmat ansaitsisivat voittaa. Näiden lisäksi Once Upon A Time In Hollywood lienee vielä kolmantena ehdokkaana mukana. 1917 omaa melkein kymmenenkertaisen budjetin Parasiteen verrattuna, joten ehkä luotan tylsästi että isompi ja näyttävämpi vie. Parasite on käyttänyt budjettinsa todella taitavasti ja miljöö on olennainen osa elokuvan teemaa sekä tarinaa alkaen siitä sikakalliista pullovedestä aina asuntoihin ja niiden sijainteihin saakka.

Paras lyhytanimaatio: Hair Love, toive Memorable

Paras lyhyelokuva: The Neighbour's window
- Tuskin kenenkään mielessä ei ole käymättä Taka-ikkuna tätä katsoessa, mutta tämä on vain niin universaalisti tosi ja humaani tarina. Jopa ajankohtainen.

Sound editing: Ford v Ferrari
- 1917 luultavasti voittaa isommalla profiilillaan, mutta Ford v Ferrari tämän ansaitsisi. Muun muuassa etsitty 68-vuoden restauroituja tai niiden pohjalta rakennettuja autoja, joita nauhoitettu eri tilanteissa 7-8 mikrofoonilla kiinni autossa, jonka lisäksi ääniä nauhoitettu auton ulkopuoleltakin. Erilaiset äänet ovat vielä niin olennainen osa ylipäänsä sitä kokemusta, jossa on haluttu välittää se fiilis, millaista on olla tuollaisen auton ratissa kisatilanteessa.

Sound mixing: 1917
- Yleensähän nämä äänikategoriat tuppaavat menemään samalle elokuvalle. Näin on tapahtunut 7 kertaa viimeisimmässä 10 gaalassa, mutta lähden sopuisasti jakamaan kullekin omansa. Eiköhän Ford v Ferrari ja 1917 kisaa tässäkin voitosta. Tuskinpa Ad Astra tai Once Upon a Time in Hollywood pystyisivät yllättämään.

Parhaat visuaaliset erikoisefektit: The Lion King
- Vaikuttaa ilmiselvältä kun Disneykin on halunnut keskittää paukkunsa tähän, minkä johdosta eivät edes ilmoittaneet Leijonakuningasta animaatiopuolelle potentiaaliseksi ehdokkaaksi. Se olisi kelvannut sinne ymmärtääkseni, mutta tämän elokuvan kohdalla Disney on halunnut kaikin mahdollisin tavoin välttää animaation leimaa, mikä tarkoittaa automaattisesti väheksyttyjä lasten elokuvia länsimaisessa kulttuurissa ainakin. Jossain tästä oli pitkästi spekuloitu, että miksi niin johdonmukaisesti Disney ei halua tälle "live action" Leijonakuninkaalle lyödä animaation leimaa.

1917 ja Avengers: Endgame voivat silti tarjota yllättävän kovan vastuksen. Supersankarielokuva on viimeksi voittanut 2005, kun Sam Raimin Spider-Man 2 nappasi kunnian. Se on todella pitkä väli. 12 supersankari elokuvaa on ollut tuon jälkeen ehdokkaana ja jos laskettaisiin vielä Star Warseja, Star Trekejä, Pottereita ja vastaavia, niin luvut vaan kasvaisivat. Joten siinä mielessä on vaikea uskoa, että Avengers mitään saisi tälläkään kertaa.

Että varmaankin 1917 saattaa olla kovin haastaja, mutta on vaikea sanoa onko siinä riittävästi visuaalisia erikoistehosteita ja ovatko ne paradoksaalisesti "riittävän hyvin havaittavissa". Vaikka vissiin äänestäjille tehdään näissä teknisissä kategorioissa studioiden toimesta kompilaatio, jossa esitellään vaikka tässä tapauksessa kattavammin elokuvan vfx-puolta. En tiedä leikkaavatko vain kohtia elokuvista, joita haluavat esitellä, vai saako siinä olla behind the scenes -materiaalia. Pyörisi esim. limittäin greenscreen ja lopullinen versio.

YleTeemaltahan Oscar-gaala jälleen perinteisesti näkyy suorana tulevana su-ma yönä. Itse totuttuun tyyliin ajastettu tallennus päälle ja aamulla herääminen vapaapäivään, tai vapaa-aamuun, jolloin aletaan heti katsomaan. Ensin tosin pitää hankkia närästys ja morkkis, kun syön sipsiä ja dippiä punaisen maton keston ajan tyhjään vatsaan katsellen kauniita ihmisiä.
 
Viimeksi muokattu:

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Busterin esimerkkiä seuraten tosin helvetisti vähemmän kattavin perusteluin.

Paras elokuva: 1917. Ei mahda mitään kun briteillä on nyt ollut jenkkien palkintogaalaväen kassit mehupuristimessa viime vuodet joten paras elokuva menee sinne. Oma toiveeni olisi Irishman tai Jojo Rabbit.

Miespääosa: Gaalassa jaetaan kaksi palkintoa joiden omistajat tiedetään varmasti jo etukäteen. Ulkomainen leffa Parasitelle ja miespääosa Joaquin Phoenixille jolle sen avokätisesti suon. Maailmassa on kaksi roolia jota ei voi periaatteessa ylinäytellä ja ne ovat Batman-maailman Jokeri ja Kolmas Kivi Auringosta -sarjan Dick;)
Näissä rooleissa näyttelijä saa käyttää kaikki temput jotka osaa ja vähän päälle. Joaquin teki lähes täydellistä jälkeä. Melkein John Lithgow -tasoista. Myös DiCapriolle voisin sen antaa.

Naispääosa: Tässä kategoriassa on kaksi joiden elokuvaa en ole nähnyt(Harriet ja Judy) joten en voi antaa varauksetonta arvostustani mutta annetaan vajaavainen Scarlett Johanssonille elokuvasta Marriage Story. Myös Charlize Theron oli huikea Bombshellissä mutta mitä vähän olen juoruja lukenut niin Renee Zellweger on johtava hevonen näissä raveissa.

Miessivuosa: All Star -kentällinen konkareita ja palkinto menee tod.näk. Brad Pittille jolle sen suon mielelläni. Kuten jo aiemmin kerroin niin Tom Hanks valloitti sydämeni oman leffansa kanssa joten myös hänen voittonsa toisi minulle iloa. Aivan kuten kaikkien muidenkin tässä kategoriassa. Hyvä ryhmä:D

Naissivuosa: Kathy Batesin leffaa en kerinnyt ennen gaalaa katsomaan joten anteeksi Annie Wilkes vaikka sinua rakastankin.
Laura Dern on kuulemma kovassa huudossa mutta itse toivon samaa kuin naispääosassakin eli Scarlett Johansson. Pienten naisten Florence Pugh valloitti minut kauneudellaan joten häntäkin olisi kiva nähdä kiitospuheen parissa.

Animaatio: En nähnyt yhtään.

Kuvaus: Vajaavainen ymmärrys taiteenlajista mutta 1917 oli huikea. Myös Lighthousea katsoessa välillä huomasi että nyt kameraa käytetään niin että siitä nauttii ja sen huomaa.

Puvustus: Kategoria johon harvemmin kiinnitän huomiota mutta annetaan nyt vaikka Pikku Naisille.

Ohjaus: Nyt on paha. Samat pelot kuin leffankin kohdalla eli 1917 vaikka tyyli olikin huikea ja pidin siitä niin suosikkini on italiassa eli Scorsese ja Tarantino

Dokumentti: En nähnyt yhtään.

Lyhyt Dokumentti: Sama

Leikkaus: Taas katergoria josta ymmärrän vähemmän joten sanotaan vaikka kahden kauppa Ferrarin ja Jokerin välillä.

Kansainvälinen. Näin vain Parasiten ja Pain and Gloryn joten annetaan hirvittävälle ennakkosuosikille. Parasitesta sen verran että ei ollut minun palani kakkua. Genren vaihtelu oli jotain joka kiehtoi mutta ei kokonaisuutena ollut mun juttu.

Maskeeraus ja Hiukset: Taas kategoria jossa en ole ykköskentässä. Sisältäen vielä kaksi leffaa joita en ole nähnyt (Judy ja Maleficent) En tiedä kuka on kärkihevonen mutta Angelina Jolie on aika meikatun näköinen niin annetaan hänelle, tai siis hänen leffalleen.

Musiikki: Olisin antanut Nuoren Naisen Muotokuvalle Vivaldin suuresta roolista mutta kun ei ole ehdolla niin 1917 täydentäköön palkintokaappiaan. Star Warsia en nähnyt.

Musiikkikappale: En nähnyt yhtään kategorian leffaa joten annetaan Rocketmanille koska Elton Johnilla on pari hyvää biisiä:D

Lavastus: Vilttiketjussa taas joten heitetään Once upon a Time in... Hollywood

Lyhyt animaatio: En nähnyt yhtään.

Lyhyt leffa: Sama

Ääni editointi: 1917 kuulosti vakuuttavalta:D En nähnyt Ad Astraa

Ääni miksaus: 1917

Efektit: 1917. En nähnyt Avengersia enkä Star Warssia.

Sovitettu kässäri: Uskon sen menevän Jokerille kun alkuperäinen käsikirjoitushan kulki nimellä Taksikuski. Omat suosikkini Irishman ja Jojo Rabbit

Alkuperäinen kässäri: Tarantino vieköön jälleen yhden.

Tuskin jaksan katsoa yöllä livenä mutta aamulla kyllä ensimmäiseksi.

Edit. Tuli olo että pakko korjata sanomisia Parasiten kohdalla. Siis tottakai pidin elokuvasta mutta odotukset oli että nyt näen jotain ennennäkemätöntä kun se tulee vielä eksoottisesta kaukoidästä joten sen takia "petyin". Elokuva yllätti jatkuvasti eikä missään vaiheessa osannut lainkaan odottaa mitä seuraavaksi tapahtuu.

Myös tunteet hahmoja kohtaa vaihteli kohtauksesta toiseen ilosta säälin kautta pelkoon ja suruun.

Erittäin hieno elokuva.
 
Viimeksi muokattu:

VilleLeino

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Barca&Pep, Argentiina, Canada
Miten kukaan voi väittää, että Oscareilla on minkäänlaista uskottavuutta, jos Endgame ei ole edes ehdolla parhaaksi elokuvaksi.

Endgame oli täysin ennennäkemätön mammuttimainen suoritus elokuvamaailmassa. Tähän elokuvaan huipentui 21(!) elokuvan aikana kerrottu tarina, ja sen mukana tuli myös ennennäkemättömät odotukset. Ja poikkeuksellisesti Endgame vastasi täysin noihin valtaviin odotuksiin ja on poikkeuksetta fanien ylistämä elokuva.

Tästä mestariteoksesta palkintona Endgame löi kaikki ennätykset lippuluukuilla. Tuo yleisömäärä kertookin kiistatta että Endgame oli vuoden paras elokuva, oli Akatemian seniilit agendoineen mitä mieltä tahansa.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Miten kukaan voi väittää, että Oscareilla on minkäänlaista uskottavuutta, jos Endgame ei ole edes ehdolla parhaaksi elokuvaksi.

Endgame oli täysin ennennäkemätön mammuttimainen suoritus elokuvamaailmassa. Tähän elokuvaan huipentui 21(!) elokuvan aikana kerrottu tarina, ja sen mukana tuli myös ennennäkemättömät odotukset. Ja poikkeuksellisesti Endgame vastasi täysin noihin valtaviin odotuksiin ja on poikkeuksetta fanien ylistämä elokuva.

Tästä mestariteoksesta palkintona Endgame löi kaikki ennätykset lippuluukuilla. Tuo yleisömäärä kertookin kiistatta että Endgame oli vuoden paras elokuva, oli Akatemian seniilit agendoineen mitä mieltä tahansa.

Eli 2017 The Last Jedin olisi pitänyt voittaa parhaan elokuvan palkinto?
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Lisäystä edelliseen: Katsoa pamautin sittenkin Judyn vielä tähän kalkkiviivoille ja pakko sanoa että kyllä Renee Zellweger on ansainnut kaiken hehkutuksen joten ehdottomasti Oscar hänelle. Johansson ottakoon sitten Jojosta omansa vaikka taitaa jäädä asianajajansa jalkoihin, ikävä kyllä.

Olen nähnyt Wizard of Ozin joskus miljoonia ja taas miljoonia vuosia sitten enkä ihan hirveästi siitä muista mutta laulun(Over the Rainbow) kyllä elävästi. Siinä tosin auttaa sekin että sen on kuullut useasti jos on katsonut ämpäritolkulla jenkkielokuvia ja tv-sarjoja läpi elämänsä. Vähän jopa kosketti kun Judy vetäsi sen encorena siihen loppuun.

Joaquin Phoenix tosiaan ottaa ensimmäisen Oscarinsa ensi yönä ja siitä täytyy olla onnellinen.
-Näin miehen ensimmäisen kerran Gladiaattorissa jossa hänen hahmoaan oli helppo vihata mutta ei silloin olisi vielä uskonut millainen virtuoosi sieltä kuoriutuu.
-Seuraavan kerran Phoenix teki aaltoja elämääni Johnny Cashina elokuvassa Walk the Line. Siinä leffassa Joaquin riipaisi syvältä sydämestä. Aina menossa hautajaisiin.
-Mestari, Her, You were never really here... jokaisessa Phoenix kärsi meidän vuoksemme. Näiden perään Jokeri ja voidaan sanoa että Oscar pääsee vihdoin kotiinsa aivan kuten vuonna 2016 jolloin DiCaprio ja Morricone saivat tunnustuksensa.

VilleLeinolle ehdottomasti Oscar parhaasta syystä miksi palkinnot jaetaan. Kasa paskaa houkuttelee enemmän kärpäsiä kuin täytekakku.
 

VilleLeino

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Barca&Pep, Argentiina, Canada
Eli 2017 The Last Jedin olisi pitänyt voittaa parhaan elokuvan palkinto?
Aika ratkaiseva ero noiden välillä se, että katsojat rakastivat Endgamea kun taas vihasivat Last Jediata.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Alkoholivapaa viikonloppu takana joten heräsin sittenkin katsomaan Oscarit.

Steve Martin ja Chris Rock potkaisivat shown käyntiin vitsailemalla vaginan vähyydestä ohjaajakategoriassa ja mustien vähyydestä kaikissa kategorioissa. Saarnaavat kuorolle.

Myös yksi hyvä ja totuuspohjainen vitsi kuultiin kun Chris Rock totesi että parhaan leffan palkinnosta kilpailee Ford vs Ferrari. Hänellä on molemmat ja ei siinä ole mitään kilpailua. Niinkuin itse leffassakin ennen pääkisan starttia Fordin väki totesi että jos tämä olisi kauneuskisa niin me hävisimme jo kun Ferraria tuotiin ruudukkoon. Sitten Ford varasti kelloja ja huijasi jotenkin voittaakseen:D

-Brad Pitt otti odotetusti sivuosa-patsaansa ja Tarantino-DiCaprio sai kehunsa.

Edit.1 Ylen naisjuontaja dissaa ohjaajakategoriaa miten pikkunaiset "vissiin sitten ohjasi itsensä".
Kertoisi suoraan vaan kenen tilalle hän olisi Gretan laittanut niin siinä vaiheessa hän olisi tajunnut itsekkin miten naurettava väite on.

Edit.2 Parasite otti ensimmäisen oscarinsa. Tarantinon nokan edestä parhaasta käsikirjoituksesta.

Edit.3 Jojo Rabbitille sovitetun kässärin palkinto. Hienoa!

Once upon a time in hollywood otti lavastuksen ja Pikkunaiset puvustuksen voitot.

Kaksi parhaan biisin ehdokasta on nyt kuultu ja eipä mitään jäänyt ainakaan omaan käteen. Aika plassuja.

Edit.4 Laura Dern otti sen korvamerkityn oscarinsa. Plääh

Edit.5 Eminem esitti uunituoreen hittinsä Lose Yourself ja nyt aion olla aikaani edellä, eli siis sanoa ennen kuin Trevor Noah kerkeää maanantai-iltana nauramaan miten valkoiset rautakanki annelissaan olevat ihmiset yrittävät heilua räp-musiikin tahdissa aiheutti pienimuotoista myötähäpeää.

Edit.6 Ford vs Ferrari otti jo toisen palkintonsa ja molemmissa kiitospuheissa palkitut ovat kritisoineet sitä ettei heidän ohjaajansa saanut ohjaajaehdokkuutta. En ole kuullut kovaäänistä kritiikkiä siitä... mutta kyseessä siis miesohjaaja joten kova-äänisiä ei kiinnosta.

Edit.7 Ensimmäinen suuryllätys nähtiin kun Parasite otti kansainvälisen elokuvan palkinnon. Kukaan ei osannut odottaa sitä ja Bong Joon Ho saikin standing o:t.

Edit.8 Bong Joon Ho otti OHJAAJA-oscarin! Puhe oli upea. Itse olin Scorsese-Tarantino-junassa ja samassa junassa oli itse voittajakin ja koko yleisö. Mies hehkutti Scorsesea ja ennen kuin tulkki ehti kääntää mitä sanottiin niin Scorsesen nimen mainitseminen sai yleisön seisaalleen antamaan aplodeja.

Myös Tarantino sai erikoismaininnan kun oli hehkuttanut Bongia ennen kuin jenkeissä suuri yleisö tiesi miehestä.

Edit.9 Superyllätykset jatkuivat kun Joaquin Phoenix ja Renee Zellweger voittivat pääosaoscarit.

Molemmat olisivat voineet treenata puhetta DiCapriolta jonka puheessa arvotettiin selkeästi ja ytimekkäästi tärkeitä aiheita. Phoenix valitti miten käytämme lehmän maitoa kahveissamme ja muroissamme ja Renee kiitti 2minuuttia agenttejaan ja läheisiää ja siihen päälle jotain hänelle ja maailmalle tärkeää aihetta.

EDIT.10 PARASITE VOITTI PARHAAN ELOKUVAN OSCARIN!!! Historiaa on tehty!!!
 
Viimeksi muokattu:

Baldrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio
Onko muuten The Host -elokuvalla mitään tekemistä Parasiten kanssa? Saman kaverin leffoja ja nimissä tiettyä jatkumoa havaittavissa.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Onko muuten The Host -elokuvalla mitään tekemistä Parasiten kanssa? Saman kaverin leffoja ja nimissä tiettyä jatkumoa havaittavissa.
Molemmat genre-elokuvia, joiden pinnan alta on helppo löytää yhteiskunnallisia teemoja. Ja ainakin yksi sama näyttelijä. Mutta tarinallisesti en keksi mitään yhteyttä.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Viimeksi tuli katsottua oscar-gaala, kun kuninkaan paluu putsasi pöydän. Siitä on vierähtänyt muutama vuosi.

Tuli kyllä jotenkin yllärinä itselleni tuo Parasiten suosio. Hypettä on ollut jo jonkin aikaa ja traileri jäi mieleen, mutta nyt viimeistään on sekin pakko nähdä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse en katsonut gaalaa, mutta laitetaan tänne linkki mistä äsken katsoin voittajat.

Täytyykin tuo Parasite jostain katsoa pikapuolin ja Jokeri myös. Vaikkakin olen hiukan skeptinen sen suhteen, itse pidän sarjakuvamaisemmasta Batmanista joten ysäri batman ja Nicholsonin jokeri on mulle se paras versio originaalista.

Näistä isoista voittajista itse olen nähnyt:
1917
Once upon a time...
Rocket Man
Toy Story 4
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Parasitelle hatunnosto, yllättävää mutta täysin ansaittua.

1917 tuli katsottua, ja vaikka teknisellä tasolla olikin aivan mainio suoritus (hauskaa myös yrittää bongata missä kohti tapahtuu leikkaukset), niin olinko ainoa, jolla yksi kohtaus pisti todella pahasti silmään?

Kun Will lähtee "oikaisemaan" juoksuhaudasta toiseen hyökkäyksen samalla käynnistyessä, se oli jotenkin todella silmiinpistävästi CGI:tä

Normaalisti tuon voisi jättää huomiotta, mutta kun muuten elokuvassa on oikein onnistunut "kärpäsenä katossa"-tunnelma, niin erottui paljon.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Rambo The last blood on kyllä korkealla odotuslistalla.
Mites nyt sitten nähtynä? Ihan mielenkiinnosta.

Tuli katsottua, kun löytyi Filmtownista ja on top2 lainatuin leffa. Taisi olla ehkä hieman parempi mitä edeltäjänsä, mutta joo. En ihmettele että Razzie-ehdokkuuksia pukkasi. Leffana ei kovinkaan hyvä, mutta toimintana ja gorena viihdyttävä lopussa.

Spoilereihin:

Miksi vitussa Rambo ei vienyt sitä tyttöä suoraan sairaalaan? Vai olisko ne pidätetty ja tapettu vai häh?
 
Viimeksi muokattu:

Buster

Jäsen
Miksi vitussa Rambo ei vienyt sitä tyttöä suoraan sairaalaan? Vai olisko ne pidätetty ja tapettu vai häh?
En muista juurikaan elokuvan yksityiskohtia, mutta
kyllähän tuosta seuraisi aina kysymyksiä viranomaisten taholta oltiin millä puolella rajaa tahansa. Ehkä koki myös olevansa Meksikossa "vihollisen alueella" tai vieraalla alueella, jossa keneenkään ei voi luottaa. Tyttöhän oli prostituoituna, en muista ehdittiinkö sille tehdä jotain ja mitä haavoja sillä oli, vai oliko vain huumattu. Eiköhän sairaala olisi ollut jokatapauksessa pakotettu ottamaan viranomaisiin yhteyttä ja sieltä ei olisi päässyt hetkeen pois, olisiko jopa Rambo pidätetty kyselyiden ajaksi. Olisiko asia edennyt jopa Yhdysvaltojen lastensuojelun tietoon? Lisäksi Rambohan oli jo kerinnyt painamaan ihmisiä hengiltä, vaikka pahoja olivatkin, joten viranomaisten mukaantulo olisi senkin puolesta vaikeuttanut asioita. Ja Rambo nyt ei vissiin oikein auktoriteetteihin ja viranomaisiin taida luottaakaan historiansa perusteella. Melko varmasti isolla kartellilla saattaisi olla paikallisessa poliisissa oma miehensä, tai keinoja, tai häpyä tehdä mitä tahansa kotikentällä.

Sitä en kyllä tiedä, mikä Rambon suunnitelma sitten oli, kun se näytti kotiaan kohti vain ajelevan melko rauhassa. Herätti vähän ihmetystä muistaakseni itsessäkin.

Cats on kyllä Razziensa ainakin ansainnut. Vuosia sitten katsoin kotona itse musikaalia hetken, mutta 3-4 peräkkäisen uuden hahmon esittelevän laulun kohdalla en jaksanut enää, kun tarina ei käytännössä ollut edennyt mihinkään. Aattelin, että elokuvamusikaalien ystävänä tämä Hooperin Cats olisi loistava mahdollisuus rakastua tuohon musikaaliin, mutta se ylikäytetty cgi ja samat ongelmat, jotka haittasivat vielä enemmän isolla kankaalla + muuta. Tuossa kuitenkin ne merkittävimmät. Ei niihin outoihin kissaihmisiin tottunut edes tuon reilun kahden tunnin aikana. Mitä tarkemmin ja syvemmin niitä katsoi, niin sitä karmivampia ne olivat. Hieman ristiriitaisia tunteita tuli siitäkin, kun ne oli niin tukevasti kissoja ja silti, niistä oli yritetty tehdä seksikkäitä jättämällä tiettyjä ihmismäisiä piirteitä "hienovaraisesti" korostamaan sitä. Ei siltikään ollut pisin viettämäni parituntinen tänä vuonna elokuvateatterissa.

EDIT: Oscarien katsojamäärä tippui jenkkilässä vissiin peräti 20% viime vuodesta, joka oli jo silloin surkea (vaikkakin suurempi kuin 2018). Onko ihme tuolla tuottamisella, kun esittelijöilläkin on esittelijä ja ei haluta käyttää hostia, mutta silti hommataan pari tiimiä koomikoita vetämään pitkä setti - josta kaikki tuntuivat nauttivan? Ja sitten vain pistetään pari laiskaa musiikkiesitystä, sekä ilmoitetaan Billie Eilishin esiintyvän gaalassa ennakkoon... Ei se katsojamäärä millään nimekkäillä esittelijöillä ja hyvien ehdokkaiden toivomisella pysyvään nousuun lähde. Aika väsyneitä tapahtumia nämä on olleet jo useamman vuoden varmasti tv-katsojan näkökulmasta. No eiköhän sitten seuraavana vuonna joku The Rock hostaa, ehkä hänellä ei ole ketään suututtavia twiittejä toisin kuin Kevin Hartilla oli ja aikataulut kohtaavat.
 
Viimeksi muokattu:

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
En muista juurikaan elokuvan yksityiskohtia, mutta
kyllähän tuosta seuraisi aina kysymyksiä viranomaisten taholta oltiin millä puolella rajaa tahansa. Ehkä koki myös olevansa Meksikossa "vihollisen alueella" tai vieraalla alueella, jossa keneenkään ei voi luottaa. Tyttöhän oli prostituoituna, en muista ehdittiinkö sille tehdä jotain ja mitä haavoja sillä oli, vai oliko vain huumattu. Eiköhän sairaala olisi ollut jokatapauksessa pakotettu ottamaan viranomaisiin yhteyttä ja sieltä ei olisi päässyt hetkeen pois, olisiko jopa Rambo pidätetty kyselyiden ajaksi. Olisiko asia edennyt jopa Yhdysvaltojen lastensuojelun tietoon? Lisäksi Rambohan oli jo kerinnyt painamaan ihmisiä hengiltä, vaikka pahoja olivatkin, joten viranomaisten mukaantulo olisi senkin puolesta vaikeuttanut asioita. Ja Rambo nyt ei vissiin oikein auktoriteetteihin ja viranomaisiin taida luottaakaan historiansa perusteella. Melko varmasti isolla kartellilla saattaisi olla paikallisessa poliisissa oma miehensä, tai keinoja, tai häpyä tehdä mitä tahansa kotikentällä.

Sitä en kyllä tiedä, mikä Rambon suunnitelma sitten oli, kun se näytti kotiaan kohti vain ajelevan melko rauhassa. Herätti vähän ihmetystä muistaakseni itsessäkin.
Olisi nyt edes vienyt sen tytön sille naiselle, joka Rambolle kutsui sen jonkun "no questions asked" lääkärin, joka miehen kuntoon pisti kun oltiin hakattu siellä talolla (tätäkin ihmettelin miksi se sinne vaan meni ilman mitään aseita käytännössä)

sekä ilmoitetaan Billie Eilishin esiintyvän gaalassa ennakkoon...
Kuka helvetti tää on ja miksi esiintyi tuolla? Jäi kuva vaan naama norsunvitulla katsomossa olevasta teinistä, eikä se lauluesitystään kovinkaan erikoinen ollut. Outo valinta.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olisi nyt edes vienyt sen tytön sille naiselle, joka Rambolle kutsui sen jonkun "no questions asked" lääkärin, joka miehen kuntoon pisti kun oltiin hakattu siellä talolla (tätäkin ihmettelin miksi se sinne vaan meni ilman mitään aseita käytännössä)
Ramboa katsoessa ei tarvitse olla liian looginen ajattelussa, vaan sellainen tasainen kostovihamoodi päällä on hyvä mielentila. Itse ajattelin tuon niin että haluaa ajaa pois Meksikosta tytön ja itsensä mahdollisimman nopeasti.
Vähän kuten Suomessa jokin voisi tehdä kieliposkessa vastaavan reissun venäjälle, jos rauhan aikainen ajattelu liian rohkeaa niin sota-ajalla sitten, eli pelastaa "oma" lapsi toisesta maasta ja saman tien ulos sieltä.
Ja oliko edes siinä ajon alkaessa tietoinen että tyttö niin huonossa kunnossa?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Vuosia sitten katsoin kotona itse musikaalia hetken, mutta 3-4 peräkkäisen uuden hahmon esittelevän laulun kohdalla en jaksanut enää, kun tarina ei käytännössä ollut edennyt mihinkään.

Cats on teatterimusikaali.. ja vaikeasti kankaalle käännettävissä. Siksi tuo lavataltiointi on parempi kuin leffa, mutta.. Cats on koettava teatterissa. Siellä kissat tulee iholle ja musiikki ja tanssi on saumaton osa kokonaiosuutta. Ei se sattumalta pyöri joka puolella maailmaa musikaaliteattereissa. Viimeksi Suomessa oli Tampereen Teatterissa ja mainio olikin.

Musikaalit jotka toimii sekä lavalla että Teatterissa on itseasiassa aika harvassa. Westis ja My Fair Lady nyt ekana tulee mieleen. Maailman eniten "myynyt" lavamusikaali Les Miserables oli leffana tönkkö, kirjasta tehdyt leffat ja sarjat osottaa, että draama on hyvää ja olisi rakennettavissa, mutta se musikaalimuoto ei oikein vaan käänny.


Viimevuosikymmenten parhaita yritelmiä on olut Evita, vaikka sekään ei leffana oikein toimi, kun kohtausvaihdot ei mene luontevasti teatterin tyyliin (ja tietty että Evita laulaa hylätyn rakastajattaren what happens now + ylimääränen biisi koska Madonna)


Leffoista sitten on tehty hyviä musikaaleja kyllä. Vaikkapa nyt Kinky Boots ...

kauhulla odotan vaikka Wickedin leffaversioo, saati Hamiltonin...

..tää ehkä kuitenkin teatteriketjun asiaa jo
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
leffojen openingweekend tulokset USA… maailmassa on viä jotain hyvää kun pukudraama päihittää äctionin (ja scifi ennen ammuskelua)


Downton Abbey $31 million
Ad Astra $19.2 million
Rambo: Last Blood $19 million.
It Chapter Two $17.2 million
Hustlers $17 million
Näistä nähtynä nyt It, Ad Astra ja Rambo. Jokainen toinen toistaan heikompi leffa, Rambo pohjimmaisena selvästi. Eli jos joku ei halua tietää mitään näistä leffoista, lopeta viestin lukeminen tähän.




Ad Astrassa oli loistava potentiaali joka hukattiin täysin, mutta visuaalisuus ja äänimaailma pelastivat kohtuullisesti, ettei leffaa vituttanut katsoa. It taas oli liian pitkä ja liian heikko. Vaikka Bill Skarsgård hiton hyvin näyttelikin Pennywiseä, niin selvästi silti se Tim Curryn hyytävyys Pennywisenä puuttui. Visuaalisuuskin välillä oli enemmänkin jostain b-luokan kauhuleffasta, kuin tämän budjetin leffasta.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Jatketaan monologia, kun leffakuume iski Oscareiden katsomisen vuoksi. Eipä oltu turhaan Jokeria ja Joaquin Phoenixia kehuttu. Loistava leffa, loistava roolisuoritus. Itse toki edelleen pidän eri kulman esityksestä edesmenneeltä Heath Ledgeriltä, mutta loistavan psykologinen roolisuoritus ja sai kovasti haluamaan katsoa Batmanit uudestaan. Itse Phoenix on myös vähintäänkin omalaatuinen janari, mutta mietin vieläkin oliko tuokin Oscareiden puhe vain performanssia.

Edit: Ainoa hassu oli Jokerin nimi (Arthur Fleck). Alkuperäisestihän Jokerin nimi oli Jack Napier.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös