Paljon on kyllä studioiden uskalluksesta ja halusta kiinni, jota tosin loppukädessä säätelee kassavirta, eli yleisö. Toisaalta suuressa avainasemassa on myös naiskäsikirjoittajien vähyys ja mieskäsikirjoittajien kyvyttömyys kirjoittaa ihmismäisiä naishahmoja (hyvä aloituspiste; kirjoita kuin mikä tahansa muukin ihmishahmo).Ei ole siis mitään naispääosia vastaan, vaan miten ne toteutetaan. Eli nyt vähän tsemppiä Hollywood!
Eikös Ellen Ripley (all-time naishahmoja) ollut alunperin joko mieshahmo, tai sitten kirjoitettu sukupuolettomaksi ja samalla tavalla kirjoitettiin muutkin elokuvan hahmot. Mieshahmo on ainakin totta pikaisella googletuksella, mutta muistelisin katsoneeni dokumentin, jonka mukaan nuo hahmot oli tarkoituksella kuitenkin myös käsikirjoituksessa kirjoitettu vailla sukupuolta tai etnisyyttä määrittäviä yksityiskohtia. Samalla tavalla lukemattomien elokuvien hahmot voisivat joko täysin ilman mitään muutoksia, tai muutamalla merkityksettömällä muutoksella olla mitä tahansa sukupuoleltaan ja etniseltä taustaltaan.
Uskon itsekin, että kun kirjoitat hyvän hahmon, niin ei siinä vaiheessa pinttyneinkään katsoja enää huomaa takertua merkityksettömiin pinnallisiin yksityiskohtiin, kuten minkä värinen ja kumpaa sukupuolta hahmo on. Toisaalta totuuden nimissä samaan aikaan maailmasta löytyy esimerkiksi nyt sitten miehiä, jotka eivät naisten tähdittämiä elokuvia katso ja katsovat niitä automaattisesti alaspäin. Maailmasta varmasti myös löytyy naisia, jotka eivät naisia halua katsoa esimerkiksi vaikka toimintaelokuvia tähdittämässä (vaikka Michelle Yeoh oli kova jo 90-luvun taitteessa). Itsellänikin on vielä tällaiseen vähättelevään ajatteluun liittyviä ongelmia, vaikka lopulta katson aina ihan mitä tahansa.
Viimeksi muokattu: