Jatkoajan leffakerho

  • 2 308 176
  • 11 985

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
BlacKkKlansman tuli viimein nähtyä. Hyvä elokuva ja Jasper Pääkkösen rooli oli justiinsa niin merkittävä kuin oli annettu ymmärtääkin. Melkein heti perään tuli telkkarista katsottua myös The Butler, joka kesti näköjään oikein hyvin kolmannen kerran katsomisenkin. Eli siinähän sitä oli yhdelle sunnuntaille annosta afroamerikkalaisuudesta.

Tuli katsottua myös Joaquim Phoenixin You Were Never Really Here. Olen ennenkin sanonut, että elokuva voi olla ok tai jopa hyvä, vaikka sitä ei ymmärtäisikään. Ei tämäkään huono ollut, mutta en kyllä ymmärtänyt elokuvasta juuri mitään.
 

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Bohemian Rhapsodysta sen verran, että kyseessä on tosi tapahtumiin perustava draamallinen elokuva. Jos haluaa kaiken faktana, niin on dokumentit sitä varten kehitettyä. Tämä elokuva ei ole dokumentti. Näin itse olen suhtautatunut näin tosi elämään perustuviin tuototoksiin. Silti mielestäni ohjaajan/käsikirjoittajan tulee tarkasn miettiä mitä muuttaa. Sen täytyy lisätä selkeästi jotain elokuvaan. Tässä ei mielestäni ole aina onnistututtu Bohemian Rhapsodyssa.
 
Mutta kummallisintahan tässä kaikessa on että tämä märkä ripulipieru sai Oscar-ehdokkuuden parhaasta editoinnista. Tässä esimerkki tästä mahtavuudesta. Linkki vie youtubeen.

Bohemian Rhapsody - Nominated for Best Achievement in Film Editing (2019 Oscars)
En väitä että olisit väärässä. Mielestäni tuossa onnistuttiin hyvin tuomaan leikkauksella esiin tunnelma, jossa esitettiin itsevarmaa, mutta oltiin sisällä äärimmäisen hermostuneita. Poukkoilevat huomiot ympäristöstä, katseet kääntyilevät, miksi Freddie pukeutunut niin räikeästi yli. Jne jne.

Paha sanoa miksi leffan kuuluisi olla totta. Tosiasiat on sitä bonusmateriaalia johon toisaalta fanit tarttuu, ja voivat pahoittaa mielensä sitten siitä. Taisi sekä May että Taylor olla tuottamassa leffaa, enkä pääse millään siihen ajatukseen, että tämä olisi tae siitä, että asiat menevät tositapahtumien kanssa yksi yhteen tai edes sinnepäin. Mutta itse en ole samaan tapaan yhtyeen fani, jotta se häiritsisi.

Mitä tulee itse leffaan, oli se suorastaan mahtava hyvän mielen leffa mielenkiintoisesta bändistä. Ja se keikka oli kuin itse olisi ollut paikalla. Voisikin laittaa alkuperäisen pyörimään kotona, kun pääsen töistä.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Mitä tulee itse leffaan, oli se suorastaan mahtava hyvän mielen leffa mielenkiintoisesta bändistä. Ja se keikka oli kuin itse olisi ollut paikalla. Voisikin laittaa alkuperäisen pyörimään kotona, kun pääsen töistä.
Hirveän eri tavalla asian voi nähdä. Minun päällimmäinen mielipiteeni salista poistuessa oli, että olipa lattea ja kritiikitön fanidokkari, joka ei kyennyt käsittelemään teemojaan uskottavasti eikä tuomaan kellekään mitään uutta yhtyeestä. Nautin elokuvasta hetkellisesti viimeisen konsertin kohdalla, sillä se oli ihan hienosti toteutettu. Toisaalta samaan tunnelmaan pääsee alkuperäisellä videolla youtubestakin, joten kokonaisuutena koko viime vuoden suurin pettymys odotuksiin nähden.

Viime viikolla kävin katsomassa kehutun Green Bookin ja minun osaltani siihen pätkään sopii paljon paremmin tuo kuvaus hyvän mielen leffasta mielenkiintoisesta bändistä. Paikoin tuli mieleen yksi suosikeistani Koskemattomat ja se on tässä tapauksessa pelkästään hyvä asia. Suorastaan järkytyin kun leffan jälkeen tarkistin sen imdb-arvosanan ja se oli vain 0,1 pistettä Bohemian Rhapsodya parempi. Mun papereissani ero olisi ainakin kolme pistettä, mutta onneksi nämä ovat mielipidejuttuja ja se on pelkästään hienoa että kaikille leffoille löytyy omat faninsa.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mainostetaan nyt täällä että YLE Areenassa on katsottavana Michael Cainen leffa Alfie - naisten viettelijä. On mielestäni yksi parhaista leffoista mitä on 60-luvulla tehty ja hakkaa sen Jude Lawn vuoden 2004 version selkesästi 6-1 lukemin. Eli voi suositella niille joille myös 60-luvun ajan leffat uppoaa.
Hyvä leffa oli, kiitos vinkistä. Uusintaversion taidan suosiolla jättää väliin.

Michael Cainea on mukava nähdä vaihteeksi vähän nuorempana. Elokuvassa oli tavoitettu hyvin 60-luvun Britannian tunnelma, johon Cainen roolisuoritus istuu erinomaisesti.

Ehdin myös vihdoin katsella viime vuoden Oscar-voittajan, The Shape Of Waterin. Aika odotetustihan tuo täytti laatuelokuvan kriteerit, mutta kuten arvosteluissa on tuotu esiin, jotain jäi uupumaan. Mielestäni sosiaalinen kommentääri oli turhan alleviivaavaa, minkä lisäksi leffasta puuttui tietynlainen yllätyksellisyys. Richard Jenkinsin erinomainen sivurooli jäi erityisesti mieleen positiivisessa valossa.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Michael Cainea on mukava nähdä vaihteeksi vähän nuorempana. Elokuvassa oli tavoitettu hyvin 60-luvun Britannian tunnelma, johon Cainen roolisuoritus istuu erinomaisesti.
Siellä YLE areenassa on myös The Italian Job katsottavana. Kyseistä leffaa on ajan hammas hieman purrut, mutta on ihan viihdyttävä myös. Kyseessä siis 60-luvulla tehty "ryöstetään ensiksi jotain ja sitten kaahataan pakoon" - leffa. Elokuva on kuuluisa just tosta lopputakaajokohtauksesta jossa rosvoilla on mini cooperit alla ja siitä että lefassa on kunnon cliffhanger lopetus. Cain on tossakin leffassa elementissään ja legendaarinen brittikoomikko Benny Hill on sivuosassa.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
The Favourite on kerännyt useita Oscar-ehdokkuuksia ja on yksi suurimmista suosikeista parhaan elokuvan kategoriassa, joten päätin itsekin lompsia teatteriin katsastamaan, mistä on kyse.

Elokuva oli kuitenkin hienoinen pettymys. Päällisin puolin kaikki on mallillaan: henkilöhahmot ovat hyvin rakennettuja, kuvaus ja lavasteet erinomaisia, tarina kiinnostava ja näyttelijätyö lähes virheetöntä. Tällä reseptillä leffa pitää mielenkiintoa yllä reilut puolisentoista tuntia. Sen jälkeen tapahtuu lässähdys, joka laskee elokuvan arvosanan kiitettävästä hyvään.

Tarinana tässä toimii henkilöhahmojen välinen valtakamppailu, joka tuo mieleen 50-luvun klassikkoelokuvan All About Eve. The Favourite vie kuitenkin perinteisen asetelman uuteen ympäristöön, kun katsojalle esitellään 1700-luvun Englannin kuninkaallinen hovi. Kekseliästä leffassa on naishahmojen varaan rakennettu, paikoin ronskikin dialogi; ilmeisesti tässä on lähdetty rohkealla otteella yhdistelemään nyky-yhteiskunnan kerronnallisia elementtejä historialliseen kontekstiin. En tiedä tarkalleen, minkä verran käsikirjoituksessa on otettu taiteellisia vapauksia, mutta nähdäkseni ainakin pahimmilta anakronismeilta vältytään.

Kaiken kaikkiaan kyseessä on laadukas filmi, jossa päähenkilöiden välinen draama on väkevää ja kerronnalliset ratkaisut tuoreita. Tuotantoarvoiltaan erinomainen teos kärsii kuitenkin loppua kohden viihdearvon laskusta, kun tarina on jo ehditty pistää pakettiin noin puoli tuntia ennen varsinaista loppua. Musiikista on myös pakko antaa pieni miinus; toistuvat korkeat äänet ja painostava äänimaisema alkoivat lähinnä närkästyttämään. Leffasta tuli mieleen viime vuoden Oscar-ehdokas Phantom Thread, joka oli sekin laadukas mutta jossain määrin tylsähkö character study.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Leffasta tuli mieleen viime vuoden Oscar-ehdokas Phantom Thread, joka oli sekin laadukas mutta jossain määrin tylsähkö character study.

En tiedä viittaatko character studylla vain Phantom Threadiin (olen tästä jokseenkin samaa mieltä), mutta minusta The Favourite oli kyllä enemmän. Vaikka henkilöiden välinen draama oli pääosassa, oli se mielestäni myös hyvä läpiluotaus monarkian ajan aateliston elämän raadollisuuteen ja ihmisen sisimmän tuhoaviin rakenteisiin. Kuvaus oli huikeaa ja hulppeasta ympäristöstä oli taitavalla tavalla saatu painajaismainen ja ahdistava. Loppu kiistatta alleviivasi ehkä turhankin pitkään elokuvan pääteemoja, mutta toisaalta loppukohtaus oli parhaita pitkään aikaan näkemiäni, todella mieleenpainuva.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En tiedä viittaatko character studylla vain Phantom Threadiin (olen tästä jokseenkin samaa mieltä), mutta minusta The Favourite oli kyllä enemmän. Vaikka henkilöiden välinen draama oli pääosassa, oli se mielestäni myös hyvä läpiluotaus monarkian ajan aateliston elämän raadollisuuteen ja ihmisen sisimmän tuhoaviin rakenteisiin. Kuvaus oli huikeaa ja hulppeasta ympäristöstä oli taitavalla tavalla saatu painajaismainen ja ahdistava. Loppu kiistatta alleviivasi ehkä turhankin pitkään elokuvan pääteemoja, mutta toisaalta loppukohtaus oli parhaita pitkään aikaan näkemiäni, todella mieleenpainuva.
Ehkäpä The Favourite oli luettelemiesi seikkojen takia monipuolisempi. Itsekin nautin pieteetillä toteutetusta ajankuvasta ja sivuhenkilöiden tuomista lisämausteista.

Phantom Threadin tavoin tämäkin leffa lähti ehkä aavistuksen verran liikaa taiteellisten arvojen ilmaisuun tarinankerronnan kustannuksella. Vaikka elokuvia ei pitäisi arvioida ainoastaan kevyenä hupina, niin itse vaadin huippuelokuvilta myös jonkinlaista "universaalia samaistuttavuutta", jota en usko kummankaan mainituista elokuvista saavuttaneen.

Elokuvaharrastelijalle must see, mutta satunnaiskävijälle vaativa ja jossain määrin laahaava filmi. Rachel Weiszin ansiosta kestänee useammankin katselukerran.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Alita: Battle Angel oli tyypillistä James Cameronia (Cameronin pitkään hautoma kässäri ja tuotanto, vaikka ns. sijaisohjaajana toimiikin Robert Rodriguez), eli ulkoisesti todella koreaa ja efekteiltään uraauurtavan edelläkävijämäistä, mutta juonellisesti kliseisen naiivi ja hahmoiltaan pääosin hyvin yksiulotteinen. Alitassa on vähän potkua, muissa juurikaan ei.

200 miljoonalla dollarilla on saatu todella komeaa jälkeää ja täysin CGI-toteutuksena tehty Alita on hieno yhdistelmä liki täydellistä fotorealistisuutta ja "elävää mangaa" jättisuurine silmineen, joten Wetan digi- ja tehostepajan poikia on kiittäminen.

3D-versio ei tuonut yhtään mitään lisää, 3D-touhuista saisi vähitellen jo luopua koska aniharvat elokuvat ovat hyötyneet kunnolla 3D-kuvauksesta.

Lisäksi elokuva ei ole oma itsenäinen leffansa vaan vain uuden franchisen pohjustus, jonka loppu jättää tarinan kesken ja jossa jätetään muutenkin useita sivujuonia ja -hahmoja avoimeksi. Alkupuoli oli tarinallisesti vielä kiintoisampaa silloin kun siinä vielä maltettiin keskittyä pienempiin detaljeihin ja hahmoihin, loppupuoli meni sitten CGI-ryskeeksi ja rymistelyksi. Parin tähden viihdespektaakkeli, jonka unohtaa nopeasti mutta joka sentään on monin verroin tarinallisesti parempi kuin Cameronin Avatar, joka oli paska tekniikkademo jonka juoni oli typistetty ja yksinkertaistettu, likipitäen ta-vu-tet-tu versio Tanssii susien kanssa -elokuvasta.

Kuten sanottua niin Alita oli tuotannoltaan ja käsikirjoitukseltaan tyypillistä Cameronia. Cameronhan ei ole saanut tarinaa, hahmoja ja efektejä tasapainoon kunnolla sitten 1980-luvun puolivälin ja Aliensin, sen jälkeen hänen teoksiensa painopiste on ollut vain efekteissä ja putkijuoksu-juonissa joissa hahmot ovat yksiulotteisia ja tarina on alistettu tehostepajan saavutuksille. Tämän huomaa esimerkiksi täysin yliarvostetussa T2:ssa, joka on intensiteetiltään ja juoneltaan lattea verrattuna ensimmäiseen The Terminatoriin, joka olisi pitänyt jättää yksittäiseksi teokseksi eikä väkisin tehdä sille perheystävällisiä jatko-osia. T2:n suurin maine perustuu vahvasti silloisiin ykkösluokan efekteihin, jotka olivat hienoja aikoinaan. Nyt kun niistä on aika jättänyt niin huomio kiinnittyy entistä enemmän kömpelöön tarinaan, kuohitun terminaattorin ponnettomuuteen ja niin vastenmieliseen lapsipäähahmoon, että nestemäinen metalliterminaattorikin on parempi vaihtoehto ihmiskunnan tulevaisuudelle kuin kiittämätön pikkunilkki.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Tuohon alkuun kyllä eri. Minusta jopa sivuhahmoihin oli saatu sopivasti omaa luonnetta, sen minkä aika salli. Alitan hahmo oli juuri oikeanlainen sekoitus Battlea ja Angelia. Mangat pitää lukea uudestaan (okei, pitkän tauon jälkeen) mutta kyllä mä tämän dollarilla ostan, fiilis oli sellainen kuin pitää. Scifi/cyberpunk -mielessä tässä oli viimein tehty muutamia asioita oikein minun mielestäni. Tämä oli kai pitkän ajan projekti Cameronille, mielummin tätä kuin 7 Avataria. 3D ja iSense sopi tähän ihan hyvin. Viihdyin.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Tuli käytyä viikonloppuna katsomassa Alita Battle Angel ja se oli pitkälle sitä mitä odotinkin ja omasta mielestäni genressään ihan komea tekele, tarina ei ollut mitenkään syvällinen ja juttu jätetään tarinan osalta kesken joten jatkoa on ainakin suunniteltu. Mutta en siis pettynyt, efektien ja teknisen tekemisen osalta kyseessä on a-luokan teos joka on aikalailla aivot narikkaan toimintaa niin hyvässä kuin pahassa. Minuun se iski koska sitä olin tätä leffaa katsomaan mennessä myös hakemassa. Ja mielestäni 3D myös toimi Tennispalatsi/Scape (iSense), ei sillä etteikö 2D myös olisi voinut olla ihan yhtä hyvä.
Tosin en kiellä etteikö Jennifer Connelly alusvaatteissa 3D:nä olisi aika herkku.

Joten omalta osalta annan suosituksen noilla spekseillä, jos haet jotain syvällistä niin kannattaa valita joku toinen leffa jos taas komeaa toimintaa ja hienoja efektejä niin tämä leffa on siihen oiva valinta.
 
Viimeksi muokattu:

Buster

Jäsen
Jos itsekin näin useampi päivä katselusta ja yksityiskohtien haalistuttua heittää oman ohuen mielipiteen Alitasta, niin itse kuulun taas pettyneiden joukkoon. Tarina on kliseillä täytetty imelä, varhaista teini-ikäistä kohdeyleisöään kosiskeleva seos, johon on ahdettu liikaa tavaraa. Itse tarina ei oikein missään vaiheessa saa kunnolla ilmaa pyöriensä alle, kun se joutuu niin montaa elementtiä jongleeraamaan samaan aikaan. Toisaalta taas aika moni elokuvan juonikuvio on täysin geneerinen ja hengetön. "Elokuva on kuin Frankensteinin hirviö, joka menee tarinaosuuksissa jatkuvasti oikosulkuun" (tjs.), summaa aika hyvin omat ajatukset. Välillä toimintakohtauksissa sitä alkaa lämmetä elokuvalle paljonkin, mutta kun siirrytään taas takaisin lievistä sävyongelmistakin kärsiviin tarinaosuuksiin, niin se alkaa jälleen kylmetä.

Joidenkin trailereiden perusteella pelkäsin olevan hyvinkin vahvasti teineille tähdättyä yksinkertaista kevytviihdettä jännittävään pakettiin käärittynä ja siltä se pitkälti tuntuikin. Ei siinä sinänsä vikaa ole, mutta yleensä sen seurauksena tulee vähän tuollainen kliseinen, oiottu ja sieluton tarina. Joku arvostelija taisi kuvailla sitä "vanilla dystopian romanceksi", eli ettei siinä ole kunnolla läsnä aikuisia, haastavia ja monimutkaisia ideoita, sekä kysymyksiä, joita yleensä sci-fi:n taustalta löytyy. Oma ongelmansa oli tietysti myös siinä, että tarina oli vielä melko tuttu, kun olen kaksiosaisen Gunnm -animeleffan nähnyt joskus aikoja sitten. Siinä ei muistaakseni tuota Motorballia tainnut vielä olla läsnä, mutta voin muistaa helposti kyllä väärinkin. Mutta olihan tässä Alitassa rytmitysongelmiakin ja olisin kaivannut enemmän aikaa Alitan kanssa ja tuon maailman arjen maalaamista tukevammin, ennen kuin elokuvan juoni olisi varsinaisesti lähtenyt liikkeelle. Montakohan kliimaksia myös elokuvalla oli loppupuolella ja sitten se loppuu niistä epäonnistuneimman jälkeen kuin seinään melko odottamattomasti. Ehdin katsella kelloakin pariin kertaan.

En tiedä, mihin kumman hermoon tuo elokuva oikein osui, kun vähän kärttyisäksi se meikäläisen ehkä heitti. Ehkä kun ennakkoon tiesin, että budjettina on se 200 miljoonaa ja takana kuitenkin Robert Rodriguez, sekä CGI:hin rakastunut James Cameron, niin vähän olisi odottanut jotain muutakin kuin pian täyteen unohdukseen vaipuvan, hajuttoman elokuvan.
 
Viimeksi muokattu:

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Kevään genrefestarisesonki lähestyy. Tamperelainen Cinemadrome paljastelee ohjelmistoaan tipoittain, tähän mennessä julkistetut elokuvat ainakin vakuuttavat: William Castle -klassikko The Tingler, Alienin 40-vuotisjuhlanäytös ja Jean-Claude Van Dammen tähdittämä Cannon-kalkkuna Cyborg.

Mykkäelokuvafestari Loud Silents julkaisee ohjelmistonsa ensi viikolla, mutta yksi leffa on jo tiedossa: Laulu tulipunaisesta kukasta esitetään Tampere-talossa Tampere Filharmonian säestyksellä. Pakkohan tuonne oli lippu käydä ostamassa.
 

nahkis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappelemalla pelinsä pilaava KalPa
Onko Cronenberg-faneja?

Suurena Kärpäsen (1986) ystävänä minulle suositeltiin Videodromea (1983). Potkaisi kyllä aivan kulman takaa. Lähinnä ehkä siksi, että olen pitänyt miehen tuotantoa vähän epätasaisena.

Kyseessähän on Kärpäsen lailla b-luokan scifi-jännäri/trilleri.

Mainion leffasta tekee paitsi painostavan psykedeelinen tunnelma, kuuma Debbie Harry, suhteellisen omaperäinen juoni ja idea, mutta myös kotoisa kämäisyys. Lisäksi tietynlainen outouden tunne siitä, että vaikka leffa on 36v vanha ja perustuu paljolti teknologiaan ja erikoistehosteisiin, niin tämä yhtälö ei haittaa ollenkaan eikä syö elokuvan tehoa.

Aikamoinen underground-klassikko. Suosittelen kaikille "alan miehille" (ja naisille).
 
Viimeksi muokattu:

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Onko Cronenberg-faneja?
Toki, aina. Oikeastaan alkupään tuotanto on ainoa joka itsellä on vähän niin ja näin, mutta sen jälkeen olen tykännyt lähestulkoon jokaisesta elokuvasta. Tai no, eXistenZ ei tippunut oikein lainkaan, mutta yksi huti sallittakoon. Pari viikkoa sitten tuli käytyä katsomassa Naked Lunch elokuva-arkiston (vai "KAVI"ko se nykyään on) näytännössä, oli se helvetin tiukka edelleenkin.

Yksi vähän vähemmälle huomiolle (näin perstuntumana) jäänyt elokuva ohjaajan tuotannosta on Dead Ringers. En sikäli perusta palkinnoista, mutta se ettei Jeremy Irons saanut pääosarooleistaan (näyttelee identtisiä kaksosia, jotka ovat molemmat gynekologeja) Oscaria kertoo ihan kaiken noiden palkintojen järkevyydestä. Mukana on pikkuisen "body horror"-elementtejä, niin kuin Cronenbergin tuotannossa aina, mutta enemmän kyseessä on psykologinen trilleri. Erittäin suositeltava, jos ei ole tuttu ja ohjaajasta pitää. Mutta ei ole mikään paras treffileffa, moni naispuolinen tuttava on sanonut että kyseessä on kovin vastenmielinen tekele. Ehkä, jos olisin gynekologin pöydälle ikinä asettunut, voisin ollakin samaa mieltä, eos.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
If Beale Street Could Talk oli ihan mukiinmenevä draama, joka tosin unohtunee aika nopeasti. Tarinaan oli kirjoitettu pari mielenkiintoista sivuhahmoa, mutta he saivat aika vähän ruutuaikaa ja jäivät tarinan kannalta sivuosaan. Musiikki oli omituisen painostavaa, mikä korostui volyymien ollessa (taas) liian kovalla.

Kokonaisuudessaan kelpo elokuva, jossa ei kuitenkaan ole mitään uutta ja mullistavaa. Samasta teemasta on tehty niin kovalla tahdilla filmatisointeja, että tämä tuskin jää elokuvahistorian suurten tekeleiden joukkoon. Veikkaan Baldwinin kirjan olevan kuitenkin hyvä. Pitää ehkä joskus lukaista.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
If Beale Street Could Talk oli ihan mukiinmenevä draama, joka tosin unohtunee aika nopeasti. Tarinaan oli kirjoitettu pari mielenkiintoista sivuhahmoa, mutta he saivat aika vähän ruutuaikaa ja jäivät tarinan kannalta sivuosaan. Musiikki oli omituisen painostavaa, mikä korostui volyymien ollessa (taas) liian kovalla.

Kokonaisuudessaan kelpo elokuva, jossa ei kuitenkaan ole mitään uutta ja mullistavaa. Samasta teemasta on tehty niin kovalla tahdilla filmatisointeja, että tämä tuskin jää elokuvahistorian suurten tekeleiden joukkoon. Veikkaan Baldwinin kirjan olevan kuitenkin hyvä. Pitää ehkä joskus lukaista.

Aika kovat vaatimukset leffalle, jos täytyy jäädä ''elokuvahistorian suurten tekeleiden joukkoon'' jotta nousisi ''kelpo elokuvan'' yläpuolelle. Kiinnostaisi myös tietää mikä elokuva samasta teemasta on noussut näiden suurten tekeleiden joukkoon, jolle kyseinen leffa ei pärjää.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aika kovat vaatimukset leffalle, jos täytyy jäädä ''elokuvahistorian suurten tekeleiden joukkoon'' jotta nousisi ''kelpo elokuvan'' yläpuolelle. Kiinnostaisi myös tietää mikä elokuva samasta teemasta on noussut näiden suurten tekeleiden joukkoon, jolle kyseinen leffa ei pärjää.
Ei täydy, enkä tuollaista vaatimusta esittänytkään.

Samaa teemaa ovat käsitelleet viime aikoina mm. Blackkklansman, Green Book ja Get Out; näillä kaikilla on ollut mielestäni omaperäisempi ote aiheeseen.

Arvioin yleensä elokuvia siitä kontekstista, millaisia odotuksia ja kehuja niille asetetaan. Beale Street on ehdolla parhaan Oscarin saajaksi, joten suhtauduin siihen ennakolta kovin odotuksin. Nähdyn perusteella en usko parhaan elokuvan pystiin, mutta oli tämä kuitenkin parempi kuin suurin osa telkkarissa pyörivistä rainoista.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei täydy, enkä tuollaista vaatimusta esittänytkään.

Samaa teemaa ovat käsitelleet viime aikoina mm. Blackkklansman, Green Book ja Get Out; näillä kaikilla on ollut mielestäni omaperäisempi ote aiheeseen.

Okei. Noh, en ole vielä If Beale Street Could Talk -leffaa nähnyt, mutta sen perusteella mitä siitä olen lukenut + ohjaajan edellisen eli Moonlightin ei ole kyllä käynyt mielessäkään, että sillä olisi mitään tekemistä Blackkklansmanin ja Get Outin kanssa, jotka olen nähnyt. Edellinen kun oli ehkä jonkinlainen yhteiskunnallinen komedia ja jälkimminen kieliposkessa tehty kauhuleffa, kun taas Barry Jenkins on keskittynut draamaan, jota uusikin arvioiden perusteella edustaa.

Arvioin yleensä elokuvia siitä kontekstista, millaisia odotuksia ja kehuja niille asetetaan. Beale Street on ehdolla parhaan Oscarin saajaksi, joten suhtauduin siihen ennakolta kovin odotuksin. Nähdyn perusteella en usko parhaan elokuvan pystiin, mutta oli tämä kuitenkin parempi kuin suurin osa telkkarissa pyörivistä rainoista.

Ok, tätä en ottanut huomioon.
 

Buster

Jäsen
Mitäs ajatuksia täällä on Oscareiden voittajista? Aika kimurantilta tuntuu tuo parhaan elokuvan palkinto. Green Book oli henkilökohtaisesti viihdyttävin kokemus, mutta toisaalta kyseessä on Peter Farrellyn ohjaama, tuttu ja turvallinen road movie. Kaiken lisäksi siellä on taas jotkut vetänyt herneen nenään ja näkee elokuvan olevan kliseinen sekä loukkaava, mihin ynnätään vielä leffan jäsenien sometileiltä kaivetut lausunnot, Trumpin tukemiset ja Farrellyn maine "pieruelokuvien" tekijänä. Green Book on myös tietyllä tavalla eräänlainen versio Driving Miss Daisysta ja kun miettii vielä koko pakettia, niin Farrelly ei saanut ehdokkuutta ohjaajien saralla.

Romaa taitavat vedonlyöntiyhtiöt pitää suosikkina ja se voittaa ulkomaisen elokuvan pystin ihan satavarmasti, minkä ohella Cuaronilla on jo melkein toinen käsi kiinni ohjauksessa sekä kuvauksessa. Mutta kun kyseessä on Netflix-elokuva, niin saa nähdä millaista politikointia siellä nähdään, koska tuskin moni studioiden nimeen vannova haluaa Rooman voittavan. Toisaalta luulisi, että monien elokuvatyöläisten mielestä joku Netflix on töiden lisääjänä vain hyvä homma, mutta tietysti historiallisesta näkökulmasta Oscareiden tarkoituksena on ajaa ihmisiä katsomaan näitä palkittuja elokuvia isolta ruudulta. Sitten tietysti Roma on mustavalkoisena, ei tähtivoimaa omaavana ulkomaisena taide-elokuvana aika kaukana Hollywood-elokuvasta, joten äänestäjistä varmasti löytyy niitäkin, jotka ovat lopettaneet leffan katsomisen kesken ja pitävät sitä vain kalliina kotifilminä. Jännä nähdä, kun elokuva on voittanut vaikka mitä ja suitsutus on ollut aika suurta.

The Favourite olisi oma valintani voittajaksi, mutta minua ehkä häiritsee se, ettei tämä välttämättä ole Lanthimoksen paras elokuva, kun esimerkiksi The Lobster jäi outona taide-elokuvana muutamia vuosia takaperin vain käsikirjoitusehdokkuuteen. Mutta tämä mielipide saattaa korjautua, kun pääsen Favouritea katsomaan kotosalla tarkemmin toista kertaa, sillä elokuvassa oli valtava määrä tutkittavaa ja syvyyttä. Minulla ei ole mitään hajua, minkä vuoksi elokuvaa oli välillä kuvattu esimerkiksi kalansilmä-perspektiivistä, mikä heitti teatterissa minut pois elokuvan parista, kun koitin miettiä, mitä sillä haetaan. Favourite näyttää naurettavan hyvältä, sisältää hienovireisen käsikirjoituksen täynnä mehukasta dialogia, kolme näyttelijää huippuvedossa ja oikeastaan ainoastaan tuo kuvaaminen, oudoilla vääristävillä linsseillä, korostavan etäällä pysyminen ja Lanthimoksen trademark pannaukset toimivat muutoin herkullisen aterian ruotoina. Kaikella todennäköisyydellä pidän vieläkin enemmän, kun katson toisen kerran ja pääsee paremmin tarkastelemaan tuota kolmikon valtasuhdetta ja sen vaihtelua, väärinkäyttöä.

A Star Is Borniakin on kai sen Oscar-screenausten suosion vuoksi vieläkin pidetty mustana hevosena, mutta enpä tiedä. Kyseessä ihailtavan hyvin modernisoitu versio jo muutaman kerran aiemmin filmatisoidusta tarinasta, jossa uuden tähden syttyessä jonkun toisen tähden on hiivuttava. Vähän aikaa kesti totuttautua näyttelijättäreen nimeltä Lady Gaga ja kateellisia näyttelijöitä varmasti riittää. Sama tietysti Bradley Cooperin kohdalla, pitääkö sen perkeleen osata kaikki, eikö tuo naurettavan hyvännäköinen ulkomuoto ole jo tarpeeksi yhdelle ihmiselle. Nämä on inhimillisiä, mutta surullisia yksityiskohtia, jotka äänestyksessä tulevat painamaan kun valitaan isosta joukosta se keskimääräisesti paras/suosituin elokuva. Nautin elokuvasta, mutta kyllä mielestäni voitto ratkotaan noiden kolmen ylemmän kesken.

Toisaalta en tiedä kannattaako Golden Globe -yllätyksen ja 5 Oscar-ehdokkuuden jälkeen Bohemian Rhapsodyakaan täysin pudottaa pelistä pois, mutta en jaksa oikeasti uskoa siihen. Olisi kyllä jännä tietää, mitä tapahtuisi ja mitä kirjoiteltaisiin, jos Rhapsody pystin pokkaisi. Black Pantheriin en kyllä jaksa uskoa ja siellä on elokuvaväen joukossa oikeasti ihmisiä, jotka eivät halua antaa palkintoa millekään Marvel-elokuvalle. Tämän vuoksi Infinity Warinkin Special Effects -palkinto taitaa jäädä saamatta, vielä kun First Manissakin tehtiin todella, todella hyvää ja perinpohjaista työtä. Koko elokuvan uskottavuus lepäsi illuusioiden varassa. Viceen en kyllä usko edes vähää alusta, vaikka MacKayn kerrontatapa on sinänsä kiinnostavaa.

edit: Yksi väärä sana/ajatusvirhe korjattu ja Rhapsody taitaa näemmä olla ulkona Parhaan kisasta Singerin vuoksi. Syytökset taisi tulla vasta ehdokkuuksien julkistamisen jälkeen, vaikka nuo ukon touhut onkin olleet eräänlainen julkinen salaisuus pidemmän aikaa.
 
Viimeksi muokattu:

teppana

Jäsen
Rooman ehdoton heikkous on tosiaan se, että isot yhtiöt karsastaa tätä muutosta mitä suoratoistopalvelut, Netflix etunenässä, on tuonut kentälle. Tästäkin heikkoudesta päästään eroon sitä myötä kun aikaa kuluu. Viihde on kuitenkin kansalle ja merkityksellistä on se, mitä sisältö on eikä se kuka sen näyttää.

En osaa ottaa elokuvaan sinänsä kantaa. Oma mutuilu on se, että Rooma ei voita vaan parhaan elokuvan pystin vie A Star Is Born.

Komppaan kyllä tuossa, että akatemia ei anna pystiä Marvel leffalle. Harmi sinänsä, koska Infinity War tuon Special Effects pystin ansaitsisi.

Itse veikkaan että Malik nappaa pystin. Leffa sinänsä ei mielestäni ole Oscarin arvoinen, mutta Malik kantoi elokuvan keskinkertaisesta elämänkerrasta yhdeksi vuoden parhaista elokuvista. Jos tässä mietittäisiin MVP palkinnon kautta, Malikin suoritus on verrannollinen siihen, jos McDavid nyt hinaisi Oilersit pleijareihin.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mielenkiintoinen gaala tulossa. Kattaus on mielestäni parempi kuin viime vuonna, vaikka silloinkin oli pari oivaa teosta tarjolla. Parhaan elokuvan ehdokkaista minulta on katsomatta A Star Is Born, mutta se tuskin yltää voittajaksi.

Roma on monella tapaa elokuvavuoden kokonaisvaltaisin tuotos. Voittanee ainakin seuraavat kategoriat: paras kuvaus, paras ohjaus ja paras vieraskielinen elokuva. On myös ennakkosuosikki parhaaksi elokuvaksi. Ei ollut itselle mikään tajunnanräjäyttävä kokemus, mutta kuitenkin taidolla kokoon parsittu tarina, joka jää mieleen ja herättää voimakkaita tunteita. Etenkin synnytyskohtaus ja hetki rannalla olivat elokuvanteon tyylinäytteitä.

Green Book oli itselleni elokuvavuoden tärkein teos. Viihdyttävä, ajatuksia herättävä ja lämminhenkinen road movie, joka pyörii edelleenkin allekirjoittaneen mielessä. Parhaan elokuvan pysti saattaa olla tavoittamattomissa, mutta parhaan alkuperäisen käsikirjoituksen patsas saattaa tulla. Maharshala Ali on vahvin suosikki parhaan miessivuosan kategoriassa, mikä olisi Alille lyhyen ajan sisään jo toinen pysti samoista ansioista.

The Favourite vei historiallisen draaman ja pukuloiston uudelle tasolle. Palkintoja lienee tulossa ainakin parhaasta lavastuksesta, mutta myös parhaan leikkauksen ja parhaan naissivuosan voitto on mahdollinen. Parhaan elokuvan palkintoon paukut eivät taida riittää. Itse toivoisin Rachel Weiszille voittoa huikeasta sivuosastaan. Omaan makuhermoon The Favourite ei ehkä ihan osunut, mutta monia elokuvallisia ansioita on mahdoton sivuuttaa. Viimeistään tämän filmin jälkeen Yorgos Lanthimos noussee suuren yleisön ja elokuvaharrastelijoiden tietoisuuteen.

BlacKKKlasman tuli katsottua viime kesän helteiden ollessa kovimmillaan. Nautin suuresti elokuvan leikillisyydestä ja roolisuorituksista. Adam Driver vetää loistavan sivuosan, mutta myöskään Pääkkösen osaa ei sovi väheksyä. Aihe on vakava ja vaativa, mutta Spike Lee pitää homman aika hyvin näpeissä. Mielestäni leffassa oli pieniä ongelmia rytmityksen ja aiheen rajauksen suhteen, mikä laski hieman pisteitä. Oscareita saattaa olla luvassa parhaasta sovitetusta käsikirjoituksesta, ohjauksesta ja musiikista. Ensiksi mainittu saattaa kuitenkin jäädä ainoaksi.

Infinity War oli supersankarielokuvan genressä poikkeuksellinen tapaus, joka tullaan muistamaan vielä vuosienkin päästä. Siitä huolimatta Oscar-ehdokkuuksia tuli niukalti; lienee kuitenkin selvää, että parhaiden erikoistehosteiden pysti menee tällä kertaa Marvelin porukalle. Elokuva oli kaiken kaikkiaan loppuun asti viilattu eepos, jossa välähtivät kaikki supersankarielokuvien hyvät puolelle. Itse en ole genren suurin ystävä, minkä vuoksi en henkilökohtaisella tasolla tästä saanut ehkä ihan kaikkea irti. Oscar-raati on suhtautunut nihkeästi Marvelin blockbustereihin, minkä vuoksi tämäkin jäänee aika vähälle huomiolle.

Vice on Adam McKayn toinen herkkupala lyhyen ajan sisään. The Big Short oli jo hyvä, mutta tämä on kenties sitäkin parempi. Vice on kokeellinen, yllätyksellinen ja tempoileva kokonaisuus, joka maistuu varmasti politiikasta kiinnostuneille - ja miksei muillekin. Oscareita tuskin on luvassa läjäpäin, mutta ainakin parhaan miespääosan palkintoon on hyvät mahdollisuudet. Itse soisin Balelle tunnustuksen hienosta roolista Dick Cheneynä.

Black Panther on puhututtanut paljon. Ehdokkuus tärkeimmässä palkintokategoriassa oli jonkinlainen yllätys - etenkin, kun samana vuonna teattereissa pyöri myös Infinity War. En koe, että Black Panther olisi ollut elokuvallisesti jotenkin poikkeuksellinen tai käänteen tekevä. Se kuitenkin myi erinomaisesti ja toi uusia elementtejä genreen, joka on kärsinyt tietynlaisesta yksipuolisuudesta. Moni varmasti kavahtaa perusteluja, joissa nostetaan esiin mustien kulttuuria ja etnistä diversiteettiä, mutta on niissä pointtinsakin. Oscar saattaa irrota parhaasta lavastuksesta, mutta siihenkin kategoriaan BP lähtee takamatkalta.

Omat veikkaukset voittajista:

Paras elokuva: Green Book
Paras ohjaus: Alfonso Cuaron (Roma)
Paras miespääosa: Rami Malek (Bohemian Rhapsody)
Paras miessivuosa: Mahershala Ali (Green Book)
Paras naispääosa: Glenn Close (The Wife)
Paras naissivuosa: Rachel Weisz (The Favourite)
Paras musiikki: If Beale Street Could Talk
Paras kuvaus: Roma
Paras lavastus: The Favourite
Paras alkuperäinen käsikirjoitus: The Favourite
Paras sovitettu käsikirjoitus: BlacKKKlansman
Paras vieraskielinen elokuva: Roma
Parhaat erikoistehosteet: Infinity War
Paras animaatio: Spider-Man: Into The Spider-Verse
Paras äänitys: Bohemian Rhapsody
Paras puvustus: The Favourite
Paras laulu: A Star Is Born
Paras maskeeraus: Vice
Paras leikkaus: Vice
 

Manazeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Arvioin yleensä elokuvia siitä kontekstista, millaisia odotuksia ja kehuja niille asetetaan. Beale Street on ehdolla parhaan Oscarin saajaksi, joten suhtauduin siihen ennakolta kovin odotuksin. Nähdyn perusteella en usko parhaan elokuvan pystiin, mutta oli tämä kuitenkin parempi kuin suurin osa telkkarissa pyörivistä rainoista.
En tiedä mikä on tuo "paras Oscar", mutta mikäli tarkoitetaan parhaan elokuvan Oscar-palkintoa niin Beale Street'hän ei ole ehdolla kyseisen palkinnon saajaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös