Ilmoitukset

Nimimerkki bebeto on siirretty kahdeksi viikoksi katsomon puolelle väkivallantekoja käsittelevään ketjuun kirjoitetun mauttoman viestin vuoksi.

Nimimerkki Roger Moore selaa seuraavan kuukauden ajan palstaa ilman kirjoitusoikeuksia. Hänen tuotantonsa otteluseurantaketjuihin on ollut jopa otteluseurannan mittapuulla aivan turhaa ja aiheeseen kuulumatonta spämmiä.

Kummassakin tapauksessa aiempi rikehistoria vaikutti pelikiellon pituuteen korottavasti.

Näiden lisäksi nimimerkki puuntakaa on passitettu viikon pelikieltoon mauttoman ja turhan viestin takia, jossa puhuttiin lahtaamisesta ja reiden leikkaamisesta poikki.

Sulje ilmoitus

Nimimerkki Johnny B. Goode palkittiin viikon huililla hänen hyvän maun vastaisesta viestistään "Ärsyttävin mainos?"-ketjussa.

Nimimerkin Hiihtofani hiihtokausi päättyi nyt lopullisesti. Tuomaristo ei kokenut hänen hämmentävillä hiihtoaiheisilla viesteillään ja puhtailla provosoinneillaan olevan mitään annettavaa jääkiekkoaiheiselle palstalle.

Nimimerkki heavylutaa18 passitettiin kahdeksi viikoksi katsomon puolelle jatkuvien provosointien ja henkilökohtaisten hyökkäysten vuoksi.

Sulje ilmoitus

Nimimerkki Micol keskittyi perjantain kierroksen jälkilöylyissä jatkuvasti itsemoderointiin ja henkilökohtaisuuksiin. Tämän vuoksi hän ei kirjoita palstalle kahteen viikkoon.

Sulje ilmoitus

Jatkoajan leffakerho

Viestiketju osiossa 'Vapaa keskustelu' , aloittajana Paitselo, 01.08.2002 klo 18.27.

  1. Leon Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HPK, Liverpool, HIFK
    Hiukan vanhempaa tavaraa tähän, kun ei noita uutuuksia oikein tule mentyä katsomaan. Eli boksin kovalevyltä kaivoin perjantai-illan ratkoksi ensin Tarantinon Hateful Eightin ja heti perään Lynchin Dunen. Ensin mainittu on Tarantinon paskin leffa ja selvällä erolla. Ja siltä on sentään tullut pökäleet Django Unchained ja Inglorious Basterds. Nuo kaksi jälkimmäistä tuli katsottua, koska Tarantino. Anteeksi epä-suomi, mutta se vain sopi tähän paikkaan. Mutta tämä H8 on yksinkertaisesti itseään täynnä oleva kakkakikkare. Surkea leffa ilman mitään positiivista sanottavaa. En ole Kill Billien jälkeen maksanut noista enkä tosiaan aio maksaa jatkossakaan. Pelkällä nimellä ratsastamista. Tajuaisi lopettaa leffojen tekemisen. Olisi kaikille paras ratkaisu.

    Mutta tämä Dune, jonka loppumetrit tässä vielä häämöttävät.Tämän camp-arvo on lähes mittaamaton! Kirjana tykkäsin nuorempana kovasti, leffana ekalla kertaa en niinkään. Mutta nyt melkein 35 vuotta ilmestymisestä, huono on muuttunut hyväksi! Ehkä viskillä on osuutensa asiaan, mutta nautin tästä täysin siemauksin, vaikkei tässä ole päätä eikä häntää :D Tai ehkä juuri siksi.
     
  2. Lainaus:
    Minulle kävi täysin sama asia ihan hiljattain. Lynchin elokuva yritti seurata kirjaa vahvasti, minusta epäonnistui lopulta siinä kovasti, ja petyin vähän siihen aikanaan. Nyt katsoin joku 1-2kk sitten pitkästä aikaa uudestaan ja mieleni oli muuttunut :) Vieläkin siinä on omat paskuutensa ja hölmöytensä, sekä juttunsa joista en pidä. Mutta silti kuin naulittuna ruutuun ja hymy oli huulilla, hehe.
     
  3. mikko6000 Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    NUFC & K-Espoo/Blues 1984-2016, K-Espoo 2018-
    Lainaus:
    Lainaus:
    Leffanhan piti alun perin olla peräti kuusituntinen tms. ja näin sen Lynch suunnitteli. Kun kuvaukset lähenivät loppuaan ja leikkaaminen lähestyi, tuli studiolle pupu pöksyyn ja leffa leikattiin nykyiseen muotoonsa. Minkä ehkä ”hiukan” näkee. Loistava elokuva. Klassikko.
     
  4. Vintsukka Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Tappara, Suomi, Panthers
    Lainaus:
    Tätä samaa olen toitottanut, todennäköisesti tässäkin ketjussa. Mun mielestä Tarantino on nykyään maailman suurin Tarantino-fani ja se "oma tyyli" menee vähän väkisin puskemiseksi. Juuri nuo kolme viimeisintä ovat olleet jokainen edeltäjäänsä huonompia.

    Ohjatahan mies osaa ja Hateful Eight näyttää nätiltä, mutta tarinankerronta on samaa tasoa kuin niillä lukuisilla kehnoilla Tarantino-imitaattoreilla 90-luvun lopulla. Mielenkiintoista olisikin nähdä QT jonkun toisen rustaaman tarinan puikoissa. Tarantinon Star Trek -leffaa odotellessa...
     
  5. RäpyläRepe Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    William "Bunk" Moreland
    Suosittelen ehdottomasti katsomaan ainakin jenkkien Netflixistä löytyvän The Ballad of Buster Scruggs, joka on Coenin veljesten tuotantoa. Omasta mielestäni(!) paras Coen-veljesten elokuva tai ainakin itse pidin jotenkin suunnattomasti. Luultavasti monilla näin ei ole, vaan pitävät "vain" hyvänä tai jopa erinomaisena elokuva, joskaan ei heidän parhaanaan. Taidan katsoa sen kohta uudelleen, vaikka viime viikolla tuli se ensimmäistä kertaa vilkaistua. Yleensä en elokuvia kahteen kertaan vuoden sisään katso, mutta tässä voin tehdä poikkeuksen.

    Kyseessä on siis länkkärielokuva, joka koostuu 6 erilaisesta tarinasta villissä lännessä. Kaikki tarinat omanlaisiaan perspektiivejä koskien tuota ajanjaksoa ja jokainen on kerronnallisesti hieman erilainen. Elokuva luonnollisesti sisältää sopivissa määrin huumoria, välillä vähän synkempääkin, mutta tarinankerronnallisesti se on erinomainen! Periaattessa jokaisesta noista tarinoista voisi tehdä omankin elokuvan. Elokuvaa tähdittävät mm. Liam Neeson, James Franco, Brendan Gleeson ja Tom Waits.

    Sen kummemmin spoilaamatta sanon, että ehkä eniten noista kuudesta tarinasta pidin siitä seesteistä tarinasta, joka kertoi joen varrella isoa suonta etsivästä kullankaivajasta.
     
  6. Undrafted Jäsen

    Dune pitäisi kaivaa jostain katseluun. Vuosia viime kerrasta. Kun kirjojenkin lukemisesta aikaa, niin hämärät muistikuvat miten tarina soljuu.

    Kaikki kolme tuoreinta Tarantinoa kärsii minusta samoista ongelmista. Venytettyjä väkivaltakohtauksia ja tarinan kannalta tylsiä sekä turhia kohtauksia. Aiemmissa leffoissaan Tarantino oli minusta terävänpi ja tarina eteni reippaammin. Nyt koitetaan herättää kohua tai jostain muusta syystä venytellään.
     
  7. Buster Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Jokerit, Brian O'Neill
    Lainaus:
    Joo, maistui mainiosti ja on eittämättä yksi vuoden valopilkkuja. Kaikki tarinat kolahtivat ja Kullankaivaja oli tosiaan huikea Tom Waitsin onnistuessa todella lyhyessä ajassa tekemään jotain todella muistettavaa melko vähästä. Ja onhan tuo avausepisodikin mahtava pienessä Little Big Man -henkisyydessä, jossa se laskee villistä lännestä ja sen kovuudesta leikkiä. Vielä kun Red Dead Redemptionia tullut hakattua, niin tuon jakson kuvat esimerkiksi kaupungin kaduilta olivat erittäin sykähdyttäviä ja aidonoloisia. Käsittämättömän vähällä saatiin aikaan eläväinen kaupunki ja ajankuva luotua.

    Itse tapittanut Kädettömän Alfonson, jossa on käsinkosketeltavaa historianhavinaa. Sirkuksessa työskennellyt Tod Browning ohjaajana, tuttuna kollaboraattorina pääosassa ilmeilee miljoonien kasvojen mies Lon Chaney ja vielä naispääosassa 20-luvun kampauksesta ja meikkauksestakin huolimatta aivan jumalaisen kaunis 19-vuotias Joan Crawford. Ja olipa jälleen Chaneyn kilpakosijana myös sankarimainen Norman Kerry. Elokuvasta on osia kadonnut, mutta onneksi ne ovat tarinan ytimen kannalta aivan merkityksettömiä ja jäljellä olevastakin muodostuu erittäin muistettava sekä eheä jännäri. Chaneyn roolisuoritus aivan poikkeuksellinen, miten hän pystyy sinänsä vastenmieliselle hahmolleen hakemaan sympatiaa, sekä miten hän läpikäy elokuvan kuuluisimmassa kohtauksessa valtavan tunteiden kirjon läpi kasvoillaan muutamissa sekunneissa.

    Duneen liittyen Denis Villeneuve pykää siitä ainakin kaksiosaista elokuvaa, minkä toki varmaan kaikki jo tietääkin.
     
    SilentMan tykkää tästä.
  8. Tifosi Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    People's Front of Judea
  9. lake79 Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Ilves, Suomi, Pahalampi, Penguins
    Lainaus:
    Paitsi että tämän(kin) pilaa se, kun naapurimaassa puhutaan englantia.
     
  10. Tifosi Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    People's Front of Judea
    Lainaus:
    Kyllähän se vähän särähti korvaan kun vain sanassa kursk kuuluu aksentti. Hieno traileri silti.
     
  11. Kaspo Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Kärpät
    Lainaus:
    Varmaan venäjänvastaisten pakotteiden pelossa tehty valinta?
     
    lake79 tykkää tästä.
  12. SilentMan Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    NY Giants, Dallas Stars, Minnesota Timberwolves
    Lainaus:
    Chaney oli loistava näyttelijä. Harmi vain, että teki niin paljon vaatimattomia elokuvia, voisi olla paremmilla valinnoilla vieläkin arvostetumpi kuin mitä on (tai ehkä MGM vain pakotti hänet tiettyihin tuotantoihin, kuka tietää). Jos Alfonso iski, suosittelen myös West of Zanzibaria.

    Itse olen katsonut lähiaikoina intialaisen mestariohjaajan Satyajit Rayn elokuvia. Suosittelen kaikille, jotka haluavat nähdä vahvoja ja kantaa ottavia draamoja vailla siirappisuuden häivää. Suoratoistopalveluista tuskin löytyy, mutta molemmilla kiekkotyypeillä pääsee hyvin alkuun.
     
    El Gordo tykkää tästä.
  13. Vanha Len Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    TPS, Boners
    Lainaus:
    Löytyy kotimaisenkin flixin listoilta tämä hieno leffa.
     
  14. Musta Nuoli Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
    Peter Jacksonin käsikirjoittama, tuottama ja apuohjaama (muttei pääohjaama), Philip Reeven romaaneihin perustuva Mortal Engines oli lähinnä "ihan kiva". Mielenkiintoinen visuaalisesti, isot liikkuvat kaupungit jyräsivät telaketjuilla pitkin poikin maailmaa ja taistelivat toisiaan vastaan mikä oli hienon näköistä. Juoni ei ollut kovin monimuotoinen ja jacksonmaiset ylipitkät toimintakohtaukset vähän vaivasivat, vaikka mies ei itse ohjaajan tontilla nyt ollutkaan. Leffa itsessään ei ollut liian pitkä, reiluun pariin tuntiin saatiin juoni puserrettua.

    Pääosissa oli nuoria lupauksia ja pahiksena aina karismaattinen Hugo Weaving. Näyttävästä toteutuksestaan huolimatta tämä jäänee "ynnä muut"-kategoriaan perusleffana, jonka katsoo kertaalleen ihan mielellään mutta joka ei niin suuria muistijälkiä tai tunne-elämyksiä jätä, että se miksikään klassikoksi nousisi.
     
  15. Lainaus:
    Omaan makuuni Hateful Eight on edelleen Tarantinon parhaimpia elokuvia. Muita ovat Jackie Brown ja Reservoir Dogs.

    The Ballad of Buster Scruggs oli oikein mukava virkistys länkkärielokuvien maailmassa. Varsinkin Liam Neesonin ja Harry Mellingin suoritukset olivat loistavia. Pelkät katseet saivat naurattamaan.
     
  16. Buster Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Jokerit, Brian O'Neill
    Lainaus:
    Samaa mieltä ja kyllä tuo elokuvan isous pääsi audiovisuaalisesti sykähdyttämään. Vähän kuin Mad Max ja Liikkuva linnake olisi ahdettu samaan nuorisoelokuvan muottiin (Nälkäpeli, Outolintu, Labyrintti jne), sekä päälle siroteltu vähän Star Warsia. Siihen päälle vielä Junkie XL:n aika mahtava musiikki. Että erittäin hyvä elokuvateatterikokemus, mutta hyvin keskinkertainen ja unohdettava elokuva.

    Paljon tuntui olevan mielenkiintoista materiaalia ja pidin yllätyksekseni elokuvan maailmasta sekä sen muutamista päähahmoista, mutta harmittavan tavanomaisilla ja pinnallisilla poluilla elokuva sitten lopulta tallaili. Eipä elokuva voisi paremmin ja kiehtovammin alkaa kuin tämän punatukkaisen, huivia kasvojensa edessä pitävän tytön mukana, jonka motiiveja ja menneisyyttä on mukava arvailla. Ja jo pian päästään herkulliseen takaa-ajoon mobilisoidun Lontoon sisuksissa, mikä vielä aiheutti väristyksiä. Vähän vaan tahtoi käänne toisensa jälkeen olla melko väsynyt ja yhdentekevä, sekä loppupeleissä tämä alussa karismaattinen ja kiehtova sankaritar saatiin aika hyvin tiputettua muiden hänen seurassaan liikkuneiden hmv-hahmojen tasolle.

    Sitten tietysti kyseessä on Jacksonin matkassa Bad Tastesta asti olleen Christian Riversin ensimmäinen ohjaus, mikä näkyi vähän rytmitysongelmina (editointikin oli vähän jännää), eikä emotionaalisesta puolesta ei saatu irti oikein mitään. Mutta aika kiehtova maailma saatiin nopeasti kasattua ja leffassa oli useampia erittäin sulaavia visuaalisia kokonaisuuksia. Joskin täytyy ihmetellä miten storyboard artistina toiminut kaveri jättää elokuvaansa noin paljon turhaa dialogia, joka pelkästään kuvallisessa ilmauksessa pysyttäessä olisi ollut paljon vahvempaa merkitykseltään.

    Lopussa Weavingin ja tämän hahmon tyttären kohdatessa, Hugo kyllä näytteli tämän tytärtä esittäneen kokemattomamman Leila Georgen ihan suohon. Ei tietystikään tarkoituksella.
     
  17. Musta Nuoli Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
    Lainaus:
    Sinänsä Hera Hilmar (taiteilijanimi, oikea sukunimi on tietysti Hilmarsdottir, islantilaisnainen kun on) oli roolissaan varsin raikas ilmestys, mutta sekä hän että pääosamies ovat noin kolmekymppisiä näyttelijöitä. Philip Reeven alkuperäiskirjassa kumpikin on noin 15-16-vuotias, joten olisin kaivannut elokuvaankin selkeästi nuorempia näyttelijöitä. Ehkei nyt ihan teinejä, mutta edes parikymppisiä.

    Kun roolissa on edes sinne päin oikeanikäinen näyttelijä niin tulos on yleensä selvästi pirteämpi. Tämän kiteyttää Hämähäkkimies-esimerkki:
    The Amazing Spider-Man -elokuvissa Peter Parkeria esitti yli kolmekymppinen Andrew Garfield, sinänsä kelpo näyttelijä. Uusissa MCU-leffoissa Parkeria esittää noin parikymppinen Tom Holland. Ei liene kahta kysymystä, kumpi oli raikkaampi ja rooliin sopivampi ilmestys.

    Sellainen detalji vielä Mortal Enginesin naispääosasta, että kirjassa hänen kasvonsa kuvattiin todella ruhjoutuneiksi minkä takia hänellä oli koko ajan huivi. Elokuvassa hänellä oli pari pientä viiltoarpea joita ei edes huomannut vähän ajan päästä. Pieni juttu, mutta olisi ollut vaihtelua laittaa naispääosaan roolihahmo, jonka kasvoissa todella näkyisivät häneen kohdistuneen väkivallan jäljet.
     
  18. Buster Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Jokerit, Brian O'Neill
    Tuossa tuli muuten lauantaina saunassa puheeksi, että miksi televisiosta tulee niin vähän vanhempia elokuvia, kun miettii miten erilaisia ja persoonallisia elokuvia 70-luvulla esimerkiksi tehtiin. Tai miten hulluja ja erilaisia tuotoksia 80-luku piti sisällään. Ja löytyyhän noitakin vanhempia värielokuvia ihan riittävästi ja elokuvia myös remasteroidaan ihan kohtalaisesti. Nykyään vielä ilmaisia televisiokanavia näkyy varmaan enemmän kuin koskaan ja elokuvia esitetään myöskin todennäköisesti enemmän kuin aiemmin. Miksi sitten se tarjonta pyörii niissä muutamissa klassikoissa ja näissä mediaseksikkäimmissä uusissa elokuvissa.

    Mutta ei ihmisiä kai sitten kiinnosta ja he katsovat mieluummin sen Pirates of The Caribbeanin viidennentoista kerran, kuin etsivät jotain uutta. Katsojamääräthän sen tavallaan ratkaisee, mitä sieltä tulee ja liiketoiminnasta kun kyse kanavien osalta, niin takuuvarmasti katsojia keräävää leffaa on turvallisempaa esittää. Uusien leffojen esittäminen varmasti maksaa maltaita, mutta luulisi, ettei joku Death Wish, Kanuunankuularalli, Shaft ihan taskuja tyhjäisi. Vaikka varmaan ainakin jotkin isot klassikot myös maksaa. Pitäisikö kaupallisilta kanavilta löytyä edes yritystä rakentaa jotain vanhempien elokuvien tv-slottia, vaikka kertaan per. viikko? Nelosellahan oli joskus joku toimintatorstai tjs.

    Tuossa tosin kun pari uutista asiaan liittyen etsin, niin ilmeisesti elokuvien (uusien) hankintaoikeuksien hinta on kohdallaan nykyään, joten kanavat haluaa hankkimiensa elokuvien kaikki mahdolliset esityskerrat käyttää. Esityskerrat voi toki olla myös rajattomia, mutta varmaan jokatapauksessa elokuvien esitysoikeudet ostetaan x-ajaksi. Näiden ohella tuotantoyhtiöt myy elokuviaan usein paketteina, jossa hittielokuvan ohella on ostettava vaihteleva määrä muitakin leffoja tai tv-sarjoja, tai sitten vuosisopimus, joka sisältää ko. studion koko tuotannon sopimuksen ajalta. Yleensä kun pakettisopimuksista kyse, niin "ostoskorissa" pitää ilmeisesti olla tietty määrä nimikkeitä, tunteja tai rahaa, että sopimus syntyy. Ylellä taas nykyään on politiikkana, että jos elokuvan suoratoisto-oikeudet eivät ole samalla hankittavissa, niin elokuvaa ei sitten yleensä hankita. Maksetaankohan noista elokuvista vielä jotain lisäkorvausta sitten katsojamäärän perusteella töllössä ja netissä?

    Ja onhan noissa varmasti vielä enemmänkin koukeroita, mikä on katsojien kannalta sääli. Eikä nyt ihan liikaa noissa suoratoistoissakaan ole vanhempaa tavaraa, vaikka muuten on uudemmista ja viime vuosikymmenien leffoista yleensä ihan mukavan laaja tarjonta.
     
    Viimeksi muokattu: 11.12.2018 klo 11.49
    SilentMan tykkää tästä.
  19. SilentMan Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    NY Giants, Dallas Stars, Minnesota Timberwolves
    Ensi vuoden alussa tulee kai kaikki Sergio Leonen elokuvat Teemalta. Periaatteessa ihan jees, mutta kai sieltä voisi muitakin klassikoita tulla? Carl Th. Dreyeriä ei ole pahemmin näytetty, kuten ei myöskään Satyajit Raytä, Kenji Mizoguchia tai vaikka John Fordin tuntemattomampia elokuvia. Uusista Bela Tarr, Cristian Mungiu tai Asghar Farhadi innostaisivat.

    Eniten kuitenkin harmittaa, ettei Teema ole lähelläkään sitä mitä se voisi olla. En enää edes tiedä Kino Klassikon esityspaikkaakaan, kun ovat siirrelleet sitä milloin minnekin.
     
    El Gordo tykkää tästä.
  20. Musta Nuoli Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
    Lainaus:
    Areenaan varmaan tulevat nuokin, eli sinänsä ei esitysajan vaihtelulla kai niin väliä enää nykyisin ole. Areenan kautta minä ainakin katson telkkariini chromecastattuna Teeman sisällöt silloin kun aikataulut sopivat. Mukava se oli katsoa esim. Doctor Who'n uudet jaksot heti maanantaisin kun ne Areenaan tulivat eikä odottaa torstain alkuillan lähetystä televisiokanavalta.
     
  21. El Gordo Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Tappara
    Lainaus:
    Ei ole tosiaan mitään hurraahuutoja aiheuttava nykyinen elokuvatarjonta, vaikka noin voisi luulla. Edes suoratoistopalveluissa. Käytännössä oman dvd/bluray-kokoelman kartuttaminen on vieläkin paras vaihtoehto, jos haluaa nähdä elokuvia laajasti kaikilta äänielokuvan vuosikymmeniltä, ja kaikki tärkeät elokuvamaat huomioiden.

    Kaupallisilta kanavilta ja suosituimmista suoratoistopalveluista saa enimmäkseen vain Hollywood-elokuvaa ja vain 20-30 viime vuodelta. Muutama vanhempi klassikko sinne heitettynä mukaan. Valtaosa katsomisen arvoisista elokuvista jäänee tuon rajauksen ulkopuolelle.

    Tietysti iso osa elokuvayleisöstä ei näe tällaista tasapuolisuuden tai laadun tarvetta, vaan elokuva on viihdettä jonka on mieluiten oltavakin amerikkalaista ja tuoretta. Kuka nyt jotain vanhaa mustavalkoista katsoisi?

    Olkoon niin, mutta silti ihmetyttää miksi kaupalliset kanavat kierrättää noita 90-luvun paskeitakin vielä uskollisesti ohjelmistossaan. Vanhoja nekin alkaa olemaan. Joku Net - verkko kiristyy ja Speed 2 - vaaran vesillä, sekä vastaavat huonot ja vanhat, tulee monta kertaa vuodessa vaikka kukaan tuskin kaipaa (ei minulla sinänsä mitään nuorta Sandra Bullockia vastaan ole). Vaan ehkä ne on sitten halpaa täytettä ohjelmistoon, eikä sentään mustavalkoisia. Jotain juttuahan on ollut pakettidiileistä, eli ilmeisesti jos haluaa ne Karibian merirosvot ja Johnny Deppin ohjelmistoonsa, niin pitää ottaa jotain tuollaista kaupanpäälle.
     
  22. Buster Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Jokerit, Brian O'Neill
    Sekin tuossa tuli mieleen, että toimisiko nykyaikana elokuvien suhteen Docventures -tyyppinen ratkaisu. Valitaan pieteetillä elokuvia, joita ensin lyhyesti alustetaan ja leffan jälkeen voitaisiin keskustella elokuvasta, sekä ehkä erityisesti purkaa se osiin. Siellä olisi pari kriitikkoa/elokuvaihmistä, jotka olisi myös ennakkoon tehneet kotityötä ja valinneet leffasta klippejä, joita sitten analysoida. Vähän kuin tämän dokumentin tapaan, joka oli tehty Hitchcockin Psykon suihkukohtauksesta.

    Luulisi, että ihmisiä kiinnostaisi oppia "lukemaan elokuvaa" ja nähdä asioita hieman teknisestäkin näkökulmasta ikään kuin valtavana liikkuvana palapelinä. Osata sanoa vahvemmin käytännössä miksi jokin ei toimi, tai vastaavasti toimii. Sitten tietysti kotimaisista elokuvista voisi saada kyseisien elokuvien ohjaajaa, kuvaajaa, säveltäjää, editoijaa jne. kommentoimaan ja avaamaan enemmän sitä omaa ruutuaan ja keinojaan. Sinänsä olisi aika arvokastakin, kun ei tuollaista tavaraa oikein löydy mistään. Eri asia olisiko ohjelman tekeminen siitäkään huolimatta yleisesti kannattavaa ja sitten tulee tietysti tuo varmaankin vaikea oikeuksien hankkiminen, mutta eiköhän tällaiseen saisi jo tukeakin jostain.

    Itsellä on verkkotallennusta 5000 tuntia käytettävissä IPTV:n puolesta ja siellä on 8 tallennettua ohjelmaa (elokuvaa/dokkaria) tällä hetkellä. Seitsemän Yle/Fem ja yksi TV1. En edes muista, koska olen viimeksi kaupallisilta kanavilta jonkun elokuvan katsonut ja YleTeeman yhdistymisen jälkeen on sieltäkin näppituntumalla tullut vähemmän elokuvia, tai ainakin itselle ennennäkemättömiä. Toki tulihan tässä syksyllä ranskalaisia elokuvia ja nyt taitaa tulla muutamia Ettore Scolan filmejä. Elokuvafestivaalin tuotoksista olin ehtinyt jo 2/3 nähdä, vaikka olikin ihaltava valikoima sinänsä. Ja Areenassa tietysti on aina säännöllisin väliajoin jotain kivaa materiaalia tarjolla vain siellä.

    Onneksi nykyään tosiaan monenlaisia elokuvia löytyy bokseina. Tietysti miinuksena, että ne löytyy yleensä aina vain ulkomailta ilman kotimaista tekstitystä. Hyvä sitten kun vanhempi väki näkee, että on hyllyt täynnä Ohukaista ja Paksukaista ja joutuu toteamaan, että ei oo niitä tekstejä kun joutui ulkomailta tilaamaan.
     
  23. SilentMan Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    NY Giants, Dallas Stars, Minnesota Timberwolves
    Lainaus:
    On tässä se, että minä kun en seuraa Teeman nettisivuja enkä televisiota muutenkaan, voisin vaikka kerran viikossa vilkaista lehdestä Kino Klassikon tarjonnan. Toisaalta olen sen verran vanhanaikainen, että katsoisin mielelläni klassikon silloin kun se tulee.

    @Buster ehdottaa tuollaista elokuvien "avaamisohjelmaa" ja samaa kannatan minäkin. Olen huomannut, että monet vanhoja elokuvia karttavat suhtautuvat niihin paljon myönteisemmin, kun tietävät mitä katsoa/etsiä/odottaa.

    Ohukaisista ja Paksukaisista muuten sen verran, että jostain syystä Suomessa jäi boksi nro 4 julkaisematta, mutta boksit 1-3 löytyvät suomiteksteillä. Mitä järkeä tässä sitten oli, en osaa sanoa.
     
  24. Jakedeus Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Ilves
    Lainaus:
    Tässä olisi tosiaan teemalla iskemisen paikka. Voisin myös kuvitella, että sosiaalisessa mediassa tietyllä porukalla tämänkaltaisen hieman panostetumman ohjelman seuraaminen olisi eräs keinoista osoittaa omaa kultturellisuuttaan, jolloin katsojia riittäisi.

    Tuskinpa olen ainoa, joka tämänkaltaisen materiaalin avulla on tottunut katsomaan elokuvaa jonkinlaisessa harrastumielessä. Dvd:eiden ja blu-rayiden ''ekstroissa'' on ollut lukuisia hienoja dokkareita, kuten on myös Teeman näyttämä mahtava Mark Cousinsin 'The Story of Film: An Odyssey' -dokkarisarja.
     
  25. hablaa Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    snow mocking team
    Tässä ketjussa keskustelu tuntuu menevän enemmän taide-elokuvan puolelle, eikä siinä mitään, itsekin olen (ainakin osan) ystävä. Mutta välillä on kiva heittää aivot narikkaan, eikö?

    Joten tähän liittyen, The Predator (linkki IMDB) oli positiivinen yllätys. Kyseessä siis reboot klassisesta Arnold-pläjäyksestä. Odotukset eivät olleet kovinkaan korkealla, mutta pahimpina pelkoina etukäteen oli että a) se olisi liian kiltti, ja b) ottaisi itsensä liian tosissaan. Kumpikaan ei pitänyt paikkansa. Jenkkistandardeilla luokitus on ansaitusti "R" eikä "PG-13", gorea on ihan asiaankuuluvasti eikä yksi lapsi(sivu)tähti menoa haittaa. Ja elokuva oli erittäin itsetietoinen - joku voisi sanoa liiankin, mutta itse ainakin arvostin että siinä vaiheessa kun tehdään jotain tyhmää niin elokuvan hahmotkin toteaa että on tyhmää.

    Jos haeskelet jotain syvempää jännitystä tai vakavampaa toimintaa, kannattaa kiertää kaukaa. Mutta jos camp-henkinen popcorn-viihde maistuu, niin suositus täältä ainakin.
     
    KaljaVeikko tykkää tästä.