Makuasiat voi tosiaan mennä yllättävänkin pahasti ristiin. Juoppohullun päiväkirja on mielestäni yksi 2000-luvun suurimpia pettymyksiä. Kun ajatellaan, että Joonas Saartamo oli loistovalinta pääosaan, niin pettymys lopputuloksesta oli sitäkin suurempi. Pussikaljaelokuva taas oli yllättävänkin onnistunut, kun huomioi aivan loistavan kirjan tuomat haasteet.
Kyllähän Suomi-filmeissä näkyy pienet budjetit ja niiden tuomat nopeat kuvausaikataulut. Käsikirjoituksiin voisi aina panostaa, mutta liian usein nekin jää varsin kapeiksi. Ihan esimerkkinä joku Mielensäpahoittaja, niin tuntuu että tästäkin olisi saanut elokuvana paljon enemmän irti, kun nyt mentiin koko rainan ajan vähän käsijarru päällä. Sama homma Vares-leffoissa; paljon enemmänkin saisi irti, mutta tämä sarja on taidettu lopputuloksesta päätellen vetää läpi ihan kengännauhabudjetilla, sillä tulema on enemmän tv- kuin teatterikamaa. Engströmin tekeleet vielä meni, mutta Törhösen jäi melko kömpelöiksi. Tosin, ei ne kehutut ruotsalaisetkaan aina onnistu. Uusimmat Wallander-elokuvat ovat aika kehnoja tekeleitä, vaikka pohjana on omaan makuuni parhaat ruotsalaisdekkarit.
Kyllä Suomessakin olisi ihan hyviä ohjaajia, mutta aina jotain jää puuttumaan: budjetti, kehno käsikirjoitus, huono aihe jne. Nyt tulee varmaan lunta tupaan, mutta väitän että Olli Saarela on yksi lahjakkaimmista suomalaisista ohjaajista. Saarelalla on kyky tehdä visuaalisesti todella hienoja kohtauksia. Esimerkiksi Suden vuosi on mielestäni hienosti kuvattu ja ohjattu elokuva. Myös Rukajärven tiellä on omat visuaalisesti upeat hetkensä. En tiedä mikä tästä on ohjaajan ja mikä kuvaajan ansiota, mutta lopputulos on omaan silmääni näyttävä. Saarela on vain ajanut itsensä yksityiselämässään siihen pisteeseen, että tuskin enää ohjaajana sieltä nousee.
Toinen selkeästi lahjakas ohjaaja on mielestäni Petri Kotwica. Musta jää oli suomalaiseksi elokuvaksi näyttävä ja muutenkin varsin onnistunut.