Jatkoajan leffakerho

  • 2 409 552
  • 12 325

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Wikipediasta:
Science fiction eli scifi tai tieteisfiktio, on yleisnimitys tarinoille, jotka käsittelevät tyypillisesti tieteen ja tekniikan vaikutusta yhteiskuntaan tai ihmisiin. Perinteisiä tieteisaiheita ovat avaruus, tulevaisuus, aikamatkat ja oudot keksinnöt. Tieteisfiktio voi olla hyvin kuvitteellista tai lähellä todellisuutta.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Harmittaa, koska odotukset olivat korkeammalla ja odotin vähän syvempää elokuvaa. Noin kevyet leffat harvemmin saavat yli 8 tähteä IMDB:stä. Samaa tasoa kuin Gravity, huonompi kuin Moon. Interstellaria (5/5) ei voi mainita edes samassa lauseessa.

IMDB:ssä saa todella kevyesti yli 8 pistettä, kun on kyse seksikkäästä ensi-illasta.
En tule katsomaan koska tämä on niin arvattava, sitäpaitsi Gravity oli surkea ja Moon hieno.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
IMDB:ssä saa todella kevyesti yli 8 pistettä, kun on kyse seksikkäästä ensi-illasta...

Näin aluksi, mutta kyllä tuollakin leffoilla on tapana sitten pudota se pinna tai kaksikin, jos elokuva ei oikeasti ole hyvä. Tavallaan on aika trendikästä soimata imdb:n pisteitä, mutta kyllä nuo oikaa suuntaa antavat, että mikä leffa on hyvä ja mikä huono.

Eri leffagenreillä on vähän eri "rajat", että mikä on oikeasti hyvä leffa ja mikä ei. Mä olen itse huomannut niin, että kauhuleffan arvosana voi olla himpun yli kutosen, niin kyseessä voi olla jo aika hyvä pätkä, siis omaan genreensä.
 

axe

Jäsen
Monihan tuon Marsilaisen pölöilyistä ja muista jutuista on totta kai pelkästään nopeutettuja oikaisuja kirjaan, joka tietenkään ei sekään varmasti mikään mahti-tsygologis-tieteellinen tarkkuusopus ole. Mulle ainakin fiktion lukijana riittää, että asiat on edes jonkin keskitason uskottavuudella selitetty, ettei sieltä ihan pelkästään jesarilla, Muotopeitteen muovipressulla ja vähän lagaavalla nettichättäilyllä kotiin tultu. Ja sitten taas leffan katsojana riittää, kun lukeneena "tietää" miten se meni "oikeasti", vaikka se nyt kuvissa onkin taide- ja aikasyistä karsittu. Tosin ei mua nyt varmaan tässä olisi hirveesti haitannut sekään, vaikken olisi "tiennytkään", leffa viihdytti kuitenkin. Mää tykkään kun mua viihdytetään.

Koska scifistä nauttimisen yrittämisessä oikein mikään ei ole rasittavampaa kuin joku supernörttianalyysi kuinka "se hyppäsi neljä metriä, vaikka kaikki tietävät, että siellä painovoima on se-ja-se ja tuon painoinen mies avaruuspuvussa ei pystyisi millään hyppäämään kuin korkeintaan 3,2 metriä, koska y:n vektorin integraali on r kertaa pii toiseen jaettuna jakenewtonin neljännellä lailla".
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Näin aluksi, mutta kyllä tuollakin leffoilla on tapana sitten pudota se pinna tai kaksikin, jos elokuva ei oikeasti ole hyvä. Tavallaan on aika trendikästä soimata imdb:n pisteitä, mutta kyllä nuo oikaa suuntaa antavat, että mikä leffa on hyvä ja mikä huono.
Yhtä tyhjän kanssa mun mielestä noin 3 vuotta ja nuorempien pisteet IMDB:ssä. Voisin kärjistää kuin edellä seksiwauensi-iltalisä, itse en noteeraa ollenkaan, niin paljon tuoretta paskaa yli 8 pisteen IMDB:ssä mitkä ei mitenkään vertaudu yli 10 vuotta vanhojen leffojen pisteisiin. Uusiin leffoihin saa suuntaa IMDB:n kautta vain klikkaamalla metacritic, olen monesti sitä täällä todennut, siinä on hyvä tapa nopeasti vilkaista mitä mieltä eri lehdet ovat ja vielä muutaman rivin monesti osuvatkin perustelut pisteille. Tuossa juuri se idea että saa kommentit molemmilta suunnilta, sieltä joka diggasi ja sieltä joka ei, pienillä perusteluilla.
Tässä yllä puhutun Martianin metascore Yksin Marsissa (2015) - Critic Reviews - IMDb
Ja klikkaamalla alta niin saa kaikki 46 mitä tuonne on poimittu.

_
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Näin aluksi, mutta kyllä tuollakin leffoilla on tapana sitten pudota se pinna tai kaksikin, jos elokuva ei oikeasti ole hyvä. Tavallaan on aika trendikästä soimata imdb:n pisteitä, mutta kyllä nuo oikaa suuntaa antavat, että mikä leffa on hyvä ja mikä huono.

Jotkut jää sitten roikkumaankin sinne hyvin ylhäälle... samalla top-250 putoaa pois klassikkoja. Toki yleisön maku "nuorenee" kaiken aikaa.

Eri leffagenreillä on vähän eri "rajat", että mikä on oikeasti hyvä leffa ja mikä ei. Mä olen itse huomannut niin, että kauhuleffan arvosana voi olla himpun yli kutosen, niin kyseessä voi olla jo aika hyvä pätkä, siis omaan genreensä.

Hyvin totta. Noin yleensä seiskan raja on aika hyvä mittari, että mihin miettii käyttää aikaansa. Pahimmissa trendisexyleffoissa voi sitten huoletta unohtaa arvosanat.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tavallaan on aika trendikästä soimata imdb:n pisteitä, mutta kyllä nuo oikaa suuntaa antavat, että mikä leffa on hyvä ja mikä huono.
Ainakin itsellä käy usein niin että leffalle anettava arvosana on aika lähellä sitä leffan keskiarvoa. Poikkeuksena yleensä on noi sici-fi/sarjakuva leffat jotka on omaan makuun yleensä pikkasen yliarvostettuja. Tietenkin kauhu ja musikaalileffat ei kolaha ollenkaan joten noiden leffojen keskiarvot ei itselle merkkaa mitään.

IMDB:ssä saa todella kevyesti yli 8 pistettä, kun on kyse seksikkäästä ensi-illasta.
Mielestäni se on ihan yleinen ilmiö että leffojen keskiarvo aluksi suurempi ja sitten se hiipuu. Aluksihan sen leffan menee juuri katsomaan ne katsojat jotka ovat aiheesta eniten kiinnostuneita. Pikkuhiljaa sitten suuri yleisö joka on ehkä neutraalimpi/kriittisempi leffaa kohtaan arvostelee leffan ja se keskiarvo lähestyy "universaalia totuutta".

Itsekin tulee yleensä IMDB:ssä seiskaa, tai sitä hipovaa arvosanaa pidettyä "vähimmäisvaatimuksena".
Mä taas olen huomannut että on paljon hyvä 6 keskiarvon omaavia leffoja. Ne ei saata olla suuren yleisön makuun, mutta ne voi olla silti omasta mielestä todella hyvä. Mutta sen olen huomannut että leffat joilla on 5 tai sen alle oleva keskiarvo on todella harvoin hyvä tai edes katsottava. Eli jos jossain toi IMDB:n keskiarvo on hyvä niin se on paskojen leffojen varottajana.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Miten helvetissä John Wick: John Wick (2014) - IMDb on saanut imdb:ssä vain arvosanan 7.2? Tuohan oli helposti parasta Keanua pitkään aikaan ja aivan loistava "juoni hiuksista vittuun ja kokoajan tapahtuu"-leffa. Lisäsuolana vielä OZ:n "Ryan O`Reilly", jonka rooli tosin jäi hieman turhan pieneksi/mitättömäksi leffassa. Ei nyt ollut mikään Oscarin arvoinen mestariteos, mutta aivan loistavaa toimintaviihdettä alusta loppuun ilman mitään typeriä rakkauspaskoja tai muuta turhaa siinä sivussa.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Miten helvetissä John Wick: John Wick (2014) - IMDb on saanut imdb:ssä vain arvosanan 7.2? Tuohan oli helposti parasta Keanua pitkään aikaan ja aivan loistava "juoni hiuksista vittuun ja kokoajan tapahtuu"-leffa. Lisäsuolana vielä OZ:n "Ryan O`Reilly", jonka rooli tosin jäi hieman turhan pieneksi/mitättömäksi leffassa. Ei nyt ollut mikään Oscarin arvoinen mestariteos, mutta aivan loistavaa toimintaviihdettä alusta loppuun ilman mitään typeriä rakkauspaskoja tai muuta turhaa siinä sivussa.
Mun mielestä tuo arvosana on kyllä just täydellisesti kohdillaan: erinomaista action-tavaraa, ilman mitään kummempia hienouksia ja krumeluureja. Juurikin sellanen 7+ leffa omalla mittarilla, joka ei kyllä yleensä ole IMDB:n kanssa yksi yhteen. Eli olen tyytyväinen että katselin leffan, mutta ei aiheuta jatkotoimenpiteitä. Kasin leffa olisi jo sellainen että tekisi mieli katsella uudelleen.

Netflixistä katselin elokuvan Beasts of No Nation, joka siis kertoo afrikkalaisen "nimettömän" maan lapsisotilaista ja heidän commanderista Idris Elbasta. Aika vaikuttavaa kerrontaa tylyine skeneineen, mutta olisihan sitä voinut vielä vähän rankemmaksi vetää. Tuollainen vähän turhan pliisu ja hiukan hidastempoinen, mutta semmonen seiskapuoli tämäkin. Eipä tästäkään aiheesta liikaa leffoja ole.
 

Baldrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio
Ne, keitä animaatiot ei häiritse, niin Inside Out - Mielen sopukoissa oli kyllä varsin hyvä elokuva vähän vanhemmillekin. Erityisesti siksi, että sai reflektoimaan omaa, niin nykyistä kuin teini-iänkin, tunnemaailmaa. Oli myös muutama ihan hauskakin juttu, eikä tosiaan ollut suunnattu samanlailla lapsille kuin esimerkiksi Frozen. Plussana tietysti Jatkoajan palstahirmuille, että tarinan päähahmo on Minnesotasta ja pelaa lätkää. Jos oikein kaukaa haluaa hakea, niin sivutaan siinä vähän urheilupsykologiaakin, mutta ehkä tuohon ei kannata jumittua. Suosittelen siis katsomaan jos pidät elokuvista, jotka saavat sinut peilaamaan elokuvan herättämiä ajatuksia. Jos taas olet sellainen katsoja, jonka mielestä parhaita elokuvia ovat toimintapätkät, missä näkyy slowmo-ampumisia ja tissejä, niin voit jättää suoraan väliin.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kiinnostavaa, Michael Mooren uudessa elokuvassa "Where to invade next" vieraillaan useissa muissa maissa tutustumassa yhteiskunnan rakenteisiin ja miten ne eroavat jenkkimeiningistä. Mukana mm. Ranska, Italia ja Suomi.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Netflixistä katselin elokuvan Beasts of No Nation, joka siis kertoo afrikkalaisen "nimettömän" maan lapsisotilaista ja heidän commanderista Idris Elbasta.

Onpa miestä nimellä paiskattu, siis häntä ja sitä Bond-prospektia.

Jos viime aikojen parhaasta Keanu-leffasta kerran puhutaan, niin kyllähän Knock Knock edusti tätä. Rothin liki turhan Hostelin jälkeen tämä leffa oli jo ihan eri osastoa. En nyt ala varsinaisesti suosittelemaan kun näköjään suuri yleisö suhtautunut varauksin, mutta itse pidin paljon. Tokihan tuossa oli nähtävissä paljon eri vaikutteita, vaikkapa teokset Funny Games ja Strangers tulevat mieleen. Ei aivan kategorisin nykykauhuleffa, piti otteessaan alusta aina jokseenkin vaivaannuttavaan loppuunsa. Nyt mentiin vähän syvemmällekin. 4/5

Muitakin elokuvia on tässä tullut nyt katseltua.

Kaurismäen esikoiselokuva, ja hänen parhaitaan vaikka versiointi onkin, Rikos ja rangaistus vuodelta 1983. Toikan mainio pääosa, mm. Nikkaria ja Pellonpäätä sivuosissa. Jo alun Marstion laulun taustoittama kohtaus asetti vireen kohdalleen ja se kesti aika hyvin loppuunsa. Kotimaisia ei kovin usein tule katseltua joten tämä oli kiva, oli sellaista 80-luvun alun nostalgista tunnelmaakin Helsingistä. Löytyy youtubestakin. 4/5

En ole varsinaisesti intialaisen elokuvan suuri ystävä - inhosin myös Slumdog Millionairea. Mutta eihän noita yksin ole tarkoitettukaan katsottaviksi. Jos hyvän mielen perhe-elokuva innostaa niin English Vinglish oli varsin mainio tapaus. Kertoo heikosti englantia osaavan intialaisnaisen "kielimatkasta". Yllätyin leffan laadusta ja siinä sivuttiin myös läheiseksi kokemiani teemoja. Hauska toteutus ja hauskat näyttelijät, tanssahteluakin oli oikeastaan vasta ihan lopussa. Näin! 4/5

Contracted

Tässä taas ei ollut päätä eikä häntää. Lyhyesti: lesbo harrastaa seksiä miehen kanssa, josta häntä rangaistaan toinen toistaan kammottavimmilla oireilla. Ruumiilta vaikuttaa alkanut leidi teki kaikkensa, ettei olisi hakeutunut tehohoitoon. Samoin toimivat myös hänen lähipiirinsä äitiään myöten. Lopussa neito paljastuikin zombieksi. Näinkö ne syntyvätkin, harhautuneista, syrjityistä lesboista? 1,5/5

Black Mass

Johnny Depp on hieno näyttelijä. Vaikken hänen lukuisista pelleilyrooleistaan perustakaan, niin tässä on jälleen aineksia jopa Oscar-kesteihin. Kyseinen rikosgenrekin on aivan omaan makuun, vieläpä sopivalla 70-lukuhenkisellä toteutuksella joten tämä oli itselleni juhlaa. Elokuvassa käytiin läpi karismaattisen rikospomon "Whitey" Bulgerin uraa ja kytköksiä viranomaisiin rauhallisesti ja fuulaamatta.

Imdb:stä paljastui, että tässä perataan samaa Bostonin rikosperheilyä kuin The Departedissa. Vastoin yleistä mielipidettä pidän tätä selkeästi vahvempana kuin Scorsesen kehnointa näkemääni elokuvaa. Elokuva oli tunnelmaltaan hyvin keskittynyt, vaikkakin sen vaikutteet olivat myös päivänselviä enkä tällä kertaa varsinaisesti yllättynyt mistään. Sivuroolitukset Cumberbatch ja Bacon olivat omastakin mielestä vähän hakevia - joskin oleellisia, muuten roolitus hyvin onnistunutta. Erityisesti Deppin ansiosta "vara-Ironsidena" muutama aivan nappikohtaus. Saapuu Suomeen vasta joulukuun alussa - ainoastaan Japanissa myöhemmin, kuinkas muutenkaan. 4/5

Silver Linings Playbook

Tämä osui ohjelmaan aika sattumalta, olin tosin halunnut nähdä jo aiemmin kun tätä oli kehuttu. Leffa olikin sitten aika täyttä roskaa. No dialogiin täysin perustuva elokuva on hankala taiteenlaji, jättäisivät nämä Allenille ja kumppaneille. Helvetin rasittavaa katsottavaa alusta loppuun, vielä kun tuo Jennifer Lawrence jättää totaalikylmäksi. Olihan siellä pari (laskelmoidun) huvittavaa kohtausta, mutta eihän tämä kyllä toiminut tällä tavalla. Maanläheisyyttä, ja epätavallisen ikävää tarinaa, mutta kun itse inhosin likimain elokuvan jokaista henkilöä... Sarjassa leffoja jotka on tehty amerikkalaisille, siitä esimerkkinä lopun älyvapaa jenkkipallohehkutus. Todella yliarvostettu leffa. 2/5
 

Rocco

Jäsen
San Andreas

Ei jumalavita mitä p**kaa kyseinen leffa oli. Lähes kahden tunnin aikana ehdin arvaamaan etukäteen jokaisen elokuvan tapahtuman, sillä kaikki leffamaailman kliseet tulee tässä leffassa käytettyä. Leffa on käytännössä erikoistehosteiden leikkikenttä, missä näyttelijäsuoritukset ja juoni ovat vain pakollinen paha, joiden ympärille tehosteita kasataan vasemmalle ja oikealle.

Jos pystytte olemaan katsomatta, niin olkaa katsomassa. Tästä leffasta ei löydy mitään hyvää, poislukien Alexandra Daddarion muhkeat kannut, joita ei niitäkään näytetä kuin bikineissä.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Kävin myös The Martianin katsomassa ja pettymyshän se lopulta oli. Ihan sinänsä katsottava leffa (6/10), mutta odotti paljon enemmän. Interstellar oli huomattavasti parempi, mutta kyllä tämä nyt surkean Gravityn voitti. The Martianissa lopun amerikkalainen patriotismi vei kyllä osan pisteistä. Muutenkin juoni oli melkoisen köyhä, eikä edes erikoistehosteet nykypäivän kilpailussa olleet mitään sykähdyttäviä. Maan päällä ollut juoni toi sentään jotain leffaan, mutta Damonin hahmon haahuilu oli melkoisen tylsää seurattavaa. Jo alussa ollut myrsky vei kaiken uskottavuuden mistään todellisesta. Keskitasoista tieteisfiktiohömppää...

Toinen viime aikainen uusi leffa oli Tale of Tales (5/10). Kaiken ennakkohehkutuksen jälkeen käteen jäi valtava pettymys. Tämä ja Häiriötekijä-komedia todistivat, että kriitikoiden jutut ovat välillä aika kaukana omasta mausta. Fantasialeffojen ystävänä odotin jotain parempaa. Varsinkin loppu oli kuin saksilla katkaistu. Rahat loppuneet vai käsikirjoittaja ratkennut? Hienot maisemat ja tehosteet eivät tyhjässä juonessa lopulta pelasta. Fantasialeffojen oma Gravity....
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
No niin, tsekattiin tuo täälläkin mainittu John Wick.
Jos lähtisi kokemusta purkamaan siltä kantilta että isoin miinus oli itse Wick Keanu Reeves, vähän liian kömpelö tälläiseen tiukkaan mätkintärooliin, olisin halunnut nähdä vieläkin tiukemman päätahden, Keanun mätkimiset menivät vähän liian laskelmoiduksi ja komiikan puolelle. Mutta positiivista löytyy paljonkin, huikea musiikki mikä pitää ehdottomasti luukuttaa kotiteatterista, mm Marilyn Mansonin Killing Strangers sopi hemmetin hyvin tuohon synkkään yleisteemaan. Sivuosat oli myös jäätävän hyvät mm Ian McShane, William Dafoe, John Leguizamo, Michael Nyqvist, nämä itse asiassa nostivat elokuvan tasoa huomattavasti.
Itseä ei haitannut yksinketainen kostoteema vaan päinvastoin, tälläistä tulee räminän ollakin, ei turhia selittelyjä ja jopa pieni hymy koko isosta kuvasta mistä lopullinen kostonkierre alkoi, koski miehen herkimpiin kohtiin .... ja ..... , totta vitussa sen jälkeen peto on irti. Leffalle 4- / 5 genressään, toinen päästrara olisi mulle toiminut paremmin.
Spoilerivaroitus, tässä hyvä fanitraileri tuon mainitsemani leffassa olevan biisin tahdissa: John Wick [Marilyn Manson] - killing strangers - YouTube

_
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Sicario jatkaa Denis Villeneuven mestariteosten sarjaa. Mm. Benicio Del Torolta ja Josh Brolinilta erinomaiset roolisuoritukset. Suosittelen käymään teatterissa tsiigaamassa.

Tämä oli joo kova. Leffa tarjosi mielestäni uudenlaista näkökulmaa sinänsä (tapahtumapaikoillaan) ajankohtaisiin ja pahimmillaan kliseisiin aiheisiin. Roolitus ja näyttelijät erinomaisia ja ennenkaikkea elokuva meni nopeasti eli ei hetkeäkään tylsää eikä mitään selitetty aivan juurtajaksain. Äänimaailmakin jälleen hieno teatterissa koettuna.

Muistutti vähän ylistettyä brassitoimintaa Tropa de Eliteä joskin tämä oli hallitumpi ja toteutukseltaan mielenkiintoisempi. Naiskuvaus vaikka johonkin Zero Dark Thirtyyn verrattuna miellytti kanssa realistisuudellaan, ei vähiten Emily Bluntin takia.

Prisonersista pidin jo kovasti, tällä kertaa tiesin vasta lopputekstien alkaessa rullata syyn laatuun mikä ei ihmetyttänyt. Erityisen linjakasta tekemistä ilman turhaa siloittelua ja sopivan synkkää ja visuaalista kuvausta mikä sopii ainakin omaan makuun kuin valettu. Tämä heppu tietää todellakin mitä tekee! Lisää odotusarvoa Blade Runnerin jatko-osalle.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
No niin, tsekattiin tuo täälläkin mainittu John Wick.
Jos lähtisi kokemusta purkamaan siltä kantilta että isoin miinus oli itse Wick Keanu Reeves, vähän liian kömpelö tälläiseen tiukkaan mätkintärooliin, olisin halunnut nähdä vieläkin tiukemman päätahden, Keanun mätkimiset menivät vähän liian laskelmoiduksi ja komiikan puolelle...
_

Vähän samaa ongelmaa tuossa Reevesin toisessa suht uudessa leffassa, eli Knock Knock- filkassa.

Tiedä sitten, onko täällä vaikkapa Matrix-faneja, jotka nyt mielensä pahoittavat, mutta mielestäni Reeves ei osaa oikein näytellä. Tietyt pätkät näissä hänen uusimmissa leffoissaan tuovat vähän sellaisen erikoisen olotilan, sitä rupeaa ajattelemaan, että ei herraisä kun on epäuskottavaa näyttelemistä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vähän samaa ongelmaa tuossa Reevesin toisessa suht uudessa leffassa, eli Knock Knock- filkassa.

Tiedä sitten, onko täällä vaikkapa Matrix-faneja, jotka nyt mielensä pahoittavat, mutta mielestäni Reeves ei osaa oikein näytellä. Tietyt pätkät näissä hänen uusimmissa leffoissaan tuovat vähän sellaisen erikoisen olotilan, sitä rupeaa ajattelemaan, että ei herraisä kun on epäuskottavaa näyttelemistä.

Tuskin tästä nyt mitään paskamyrskyä syntyy, vaiikken Matrix fani olekaan olen elokuvat nähnyt ja objektiivisesti jos analysoisi niin eihän Matrixien erikoisuus taikka hyvyys elokuvana perustu Keanu Reeves erinomaisuuteen näyttelijänä, ei lähelläkään, niissäkin leffoissa sivuosat on mielenkiintoisempia ja kaiken a ja o on Wachowskien visuaalisuus ja se koko heidän luoma Matrix-maailma.
Mun mielestä Keanu näyttelijänä on jäänyt sille tasolle mitä oli vaikkapa Paula Abdulin Rush Rush videossa. :) Siihen se sopii ja muutenkin tietynlainen teini-idoli jota on vaikea ottaa vakavasti. Jäi jalkoihin siinä missä monet 80-luvun lopun kiiltokuvapojat teki läpimurron laadukkaisiin rooleihin ja onnistuessaan niissä, Johnny Depp etunenässä, sitten John Cusack, Kevin Bacon, Robert Downey jr ja jopa Kiefer Sutherlandkin toimii mulle paremmin kuin Keanu.

Paula Abdul - Rush, Rush - YouTube

_
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tuskin tästä nyt mitään paskamyrskyä syntyy, vaiikken Matrix fani olekaan olen elokuvat nähnyt ja objektiivisesti jos analysoisi niin eihän Matrixien erikoisuus taikka hyvyys elokuvana perustu Keanu Reeves erinomaisuuteen näyttelijänä, ei lähelläkään, niissäkin leffoissa sivuosat on mielenkiintoisempia ja kaiken a ja o on Wachowskien visuaalisuus ja se koko heidän luoma Matrix-maailma...

Juu, tottakai, totta joka sana. Kunhan vaan vähän hassuttelin... Anyways, Reevesin näyttelijänlahjat ovat vähän siinä ja tässä, aika vaikeaa hänen on erottautua, kun samanlaisiin toiminnallisiin rooleihin on 2000-luvulla noussut mm. mainio Liam Neeson, jonka ura elää renessanssia, sekä tietysti loistava Daniel "Mr. Bond" Craig.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
kun samanlaisiin toiminnallisiin rooleihin on 2000-luvulla noussut mm. mainio Liam Neeson, jonka ura elää renessanssia, sekä tietysti loistava Daniel "Mr. Bond" Craig.

Tuo Liam Neeson on hyvä bongaus, siinä erinomainen karisma hiukan varttuneemmalla näyttelijällä joka ei kaihda koviakaan toimintarooleja, ehkä ilmeetön mutta uskottava, karisma on yhtä kuin Clint Eastwood, silloin ei tarvitse välttämättä puhua paljon, Liamin viimeisemmät elokuvat hiukan toistaa samaa kaavaa mutta vika enemmän elokuvissa kun näyttelijässä. Näyttelijän rekordi on huikea takavuosilta mm Michael Collins, Rob Roy, Shindleri ja omasta mielestäni kruununa Darkman jota vain harvat ja valitut osaa arvostaa.

Daniel Graig on myös mielenkiintoinen nimi kun lopettaa bondeilut, myös potentiaalinen tiukan toiminnan ja hyvän karisman tarvitsemiin aikuisen miehen rooleihin.

_
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Ei Keanu Reeves koskaan ole mikään teknisesti pätevä näyttelijä ollut, mutta tiettyihin rooleihin - paiskataan sitten vaikka aurinkolasit päähän ja musta kaapu ylle, sopii hyvin.

Sellainen everyman-persoona. Myrskyn ratsastajat kanssa yksi hyvä esimerkki.

Näiden Watcher- ja Constantine-roolien suhteen olen skeptisempi, ensimmäinen nähty joka roskaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
^ Point Break tosiaan on Keanun parhaimmistoa mutta siinäkin enemmän sidekick Swayzelle jolla enemmän karismaa kantaa elokuvaa, Keanun karisma ja kyvyt ei riitä mun mielestä kovinkaan pitkälle jos on pääroolissa. Speed oli pitkälti hänen ympärille tehty action-leffa ja sen elokuvankin jälkeen moni puhui enemmän Sandra Bullockista joka Speedin jälkeen alkoi saamaan päärooleja jos jonkinlaisista elokuvista mitkä tuotti ihan mukavasti rahaa.

Point Breakista vielä, se että toimii niinkin hyvin elokuvana saa kiittää pitkälti Kathryn Bigelow:ta joka tuli suuren yleisölle viimeistään tutuksi Hurt Lockerin myötä, on muuten pirun hyvä ohjaaja ja vieläpä nainen jos joku epäilee sukupuolen perusteella näkökulmaeroja toimintaleffoihin. Bigelow:lta kannattaa tsekata myös Strange Days Strange Days (1995) - IMDb

_
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Near Dark ja Blue Steel ovat itselle Point Breakin ohella klassikkokamaa. Bigelown nykytuotanto ei taas sitten uppoa juuri ensinkään, niin se käy monien kanssa.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Tuli tilattua Amazonista muutamia kauhugenren leffoja, jotka kokoelmastani ovat aiemmin puuttuneet. Niitä on nyt viime illat tullut vahdattua. Laitetaanpa siis hieman arviota tulemaan sitä mukaan kun niitä saan katsottua.

¿Quién puede matar a un niño? (1976)
IMDB: ¿Quién puede matar a un niño? (1976) - IMDb


Espanjalaisen Narciso Ibanez Serradorin toinen täysipitkä elokuva, jonka tunnetuin käännösnimi lienee "Who can kill a child?". Tämän kysymyksen ympärillä elokuva myös hyvin pitkälti pyörii. Espanjalaisella saarella sijaitsevassa autioituneessa kylässä majailevat murhanhimoiset lapset ovat harvinaisen karmivaa seurattavaa ja kaikessa kylmyydessään aivan eri planeetalta kuin esimerkiksi hieman pökkelöisessä Maissilapset-tekeleessä, joka muutoin samaa tyylisuuntaa edustaakin.

Kuvaus toimii kiitettävästi ja tunnelman rakentaminen kohti karua loppuratkaisua on jotain sellaista, jota ei nykyajan ADHD-kerronnassa enää tule vastaan. Elokuvaa katsoessa on vaikea olla toteamatta, että ainakin kauhugenressä 60-,70- ja oikeastaan vielä 80 -luvullakin homma oli hanskassa aivan eri tavalla kuin nykyään; siinä missä tuolloin tarinankerronta ja tunnelmanluominen olivat avainasemassa, tuntuu nykyään olevan itseisarvo survoa 90-minuuttiin mahdollisimman paljon graafista sisältöä ja unohtaa kaikki muu.

4,5 / 5

Hausu (1977)
IMDB: Hausu (1977) - IMDb


Japanilainen kummitustalotarina hyvinkin surrealistisella otteella varustettuna. Juonesta ei kannata eikä tarvinnekaan kertoa muuta kuin seitsemän erityisominaisuuden omaavaa tyttöä matkustaa syrjäisellä maaseudulla sijaitsevaan kartanoon lomailemaan ja siellä alkaa tapahtua kummia. Joukosta löytyy mm. Kung-fu -niminen taistelulajien taitaja ja Melody -niminen pianisti, eli yliampuvien henkilöhahmojen ilotulitusta luvassa. Lisäksi elokuvasta löytyy mm. purevaa irtileikattua päätä, ihmissyöjäpianoa, verta sylkevää taulua ja tietenkinkin paholaiskissa.

Leikkaus poukkoilee sieltä tänne, musiikkivalinnat hämmentävät entuudestaan ja kun huomioi, että joukkoon on tungettu merkittävä määrä B-luokan animaatiota, niin olipahan melkoinen WTF-fiilis kun lopputekstit lävähtivät ruutuun. Eipähän ole ainakaan vastaavaa elokuvaa tullut aiemmin nähtyä.

4 / 5

Possession (1981)
IMDB: Possession (1981) - IMDb


Genren elokuvista puhuttaessa puolalaisohjaaja Andrzej Zulawskin Possession menee heittämällä henkilökohtaiselle Top-3 -listalleni. Elokuvan ensimmäisen puoliskon muodostaa hyvin pitkälti Sam Neillin ja Isabelle Adjanin esittämän pariskunnan välinen lohduton dialogi, joka on rytmitykseltään silkkaa taidetta suvantovaiheineen ja niitä seuraaviin räjähdyksiin. Ahdistus ja häiriintyneisyys on suorastaan käsinkosketeltavaa ja etenkin Adjani vetää kaikessa autenttisuudessaan niin vahvan roolisuorituksen, jollaista en muista nähneeni koskaan aiemmin missään. Tapahtumat siirtyvät välillä kerrostaloasunnosta tyhjille kaupungin kaduille, jotka korostavat eristäytyneisyyttä ja sitä kuinka päähahmojen henkinen tasapaino alkaa vähitellen järkkyä.

Vähitellen tuo lähes ennennäkemätön kuvaus arjen ahdistavuudesta alkaa saada surrealistisia ja painajaismaisia piirteitä, toisen puoliskon ollessa hieman Cronenberg-henkistä kauhua, mutta lopulta kuitenkin vain ja ainoastaan elokuvan itsensä näköistä. Loppuratkaisu antaa useita tulkintavaihtoehtoja, jonka jälkeen teos jää vääjäämättäkin kummittelemaan mieleen pitkäksi aikaa.

Ainiin ja Adjanin mielipuolisesta roolisuorituksesta kun oli puhetta, niin tässä yksi sen enempää juonta spoilaamaton kohtaus elokuvasta: Possession - YouTube

Krapulaviihteeksi tätä en voi suositella edes pahimmalle vihamiehelle, mutta oikeassa mielentilassa kyseessä on käsittämättömän vavisuttava ja sitäkin ahdistavampi taideteos.

5 / 5

Tras el cristal (1986)
IMDB: Tras el cristal (1986) - IMDb


Espanjalainen elokuva entisestä natsitohtorista, joka katumapäissään yrittää itsemurhaa tehtyään kokeita ja kidutettuaan nuoria poikia II-maailmansodan aikana. Yrityksestä huolimatta tohtori jääkin henkiin, joskin liikuntakyvyttömänä metalliseen putkilonmalliseen hengityskoneeseen, jossa hänen on mahdollista ainoastaan tuijotella peilin kautta omaa naamaansa ja ympäröivää huonetta päivät pitkät. Elämä alkaa käydä raskaaksi ja hänen vaimonsa pestaa nuoren sairaanhoitajan auttamaan miehensä hoitamisessa. Hoitajaksi tekeytynyt nuori poika sattuukin olemaan yksi tohtorin henkiinjääneistä koekaniineista. Tästä alkaa piinaava jakso, jossa tohtori itse joutuu avuttoman pikkupojan asemaan kun taas tuo entinen avuton pikkupoika alkaa askel askeleelta muuttua itse vangitsijansa kaltaiseksi mielipuoleksi.

Elokuva käsittelee järkyttävällä tavalla ihmiskunnan tekemiä kauheuksia ja pyörittelee ympärillään lukuisia moraalisia kysymyksiä. Hyviksiä ei juurikaan ole. Toteutus on jäätävä ja loppuratkaisu jättää paljon pohdittavaa ihmisluonnon pahuudesta. Pysäyttävä elokuva väkivallan vastenmielisyydestä, joka kaikkien pitäisi nähdä.


5 / 5
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös