Ted Raikas
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- SaiPa
Kyllä tuo itselleni oli tosiaan hämmentävä katselukokemus, enkä loppujen lopuksi ehkä hämmenny ihan helposti. Elokuva tosiaan sisältää todella inhorealistisen raadollisia kuvauksia ja juttuja jotka voi monelle herkemmälle olla liikaa. Itselleni loppujen lopuksi rankinta oli itse kuvaustyyli ja kirjaimellinen "leijuminen" sekä värimaailma. Totta kai ne yhdessä muodosti aika raskaasti sulateltavan aineiston.Noé leikittelee paljon myös väreillä, provokatiivisilla kuvakulmilla ja otannoilla. Leffa on herättänyt paljonkin keskustelua - juuri rohkeutensa takia, mutta yllättäen naiset ovat olleet enemmistönä puolustamassa Noé'n tapaa nähdä ja kokea maailma Enter the Void'issa.
Todellakin tuo elokuva jäi aivosopukoihin ja on varmasti yksi viimevuosien voimakkaimmista elokuvakokemuksista. Vielä kun tämä ei ole mikään ihan lyhyt elokuvakaan.
Tarinan voi tosiaan ajatella monella tapaa, tai olla ajattelematta. Itse olen ymmärtänyt, että sen viitekehyksenä on Tiibetiläinen kuolleiden kirja, josta elokuvan alkupuolella puhutaankin. Tämä elokuva ikään kuin kävisi läpi kirjan keskeisen sisällön. Se on tietysti yksi tulkinta muiden joukossa. Kuten moni muukin asia elokuvan loppuratkaisua myöten.
Mainitsemaasi Irreversibleä en ole nähnyt, mutta aion sen vielä joskus katsoa. En nyt ehkä ihan heti tässä, kun Enter the Voidista on vielä sen verran lyhyt aika kun näin. Joku sopiva kiireetön hetki.