Jatkoajan leffakerho

  • 2 339 070
  • 12 066

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kertokaapa ihmiset rakkaus/romantiikka/siihen liittyen elokuvia, jotka ovat piirrettyjä tai animaatioita. Tyttöystävä kun tykkää enemmän piirretystä kuvasta kuin oikeasta, joten olisi mukava ostaa joululahjana tälläinen.

Suosittelisin esimerkiksi Studio Ghiblin Porco Rossoa. Löytyy ihan normaali kaupoista muistaakseni 7-8€:n hintaan.

Muutenkin piirrettyjen ystävän kannattaa tutustua noihin Ghiblin leffoihin laajemminkin, koska saatavuus on tällä hetkellä hyvä.
 
Kertokaapa ihmiset rakkaus/romantiikka/siihen liittyen elokuvia, jotka ovat piirrettyjä tai animaatioita. Tyttöystävä kun tykkää enemmän piirretystä kuvasta kuin oikeasta, joten olisi mukava ostaa joululahjana tälläinen.
Täytyy kyllä kompata Rammia, että jos tuota WALL-E:ta ei tyttöystäväsi ole nähnyt, niin hanki ihmeessä se. Elokuva sopii aikuisempaankin makuun, sisältää ns. romantiikkaa ja on muutenkin mukava leffa katsella.
 

Valkohuulikyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue, Samurai Blue, Arsenal
Katsoin itse juuri tuon Wall-E:n aikoinaan tyttöystäväni kera ja ainakaan itse en kyseisestä pätkästä pitänyt. Tyttöystävä vakuutteli ainakin minulle olevan samoilla linjoilla.

Omasta mielestäni lähinnä alle kouluikäisten elokuva.

Itse on tullut viime aikoina katsottua paljon noita Wallander leffoja, missä Wallanderia näyttelee Krister Henriksson. Aika perusvarmaa kauraa, ei mitään huikeita, mutta menee hyvin kyllä alas muutamakin putkeen.

Bruno oli mielestäni huonompi kuin Borat, mutta kyllä senkin katseli läpi, vaikka myötähäpeän tunne oli aika paha välillä.

Sitten vielä japanilainen sotaleffa Yamato, joka yllätti positiivisesti. Mielestäni hyvä pätkä Japanin laivaston ylpeyden tuhosta ja muutenkin sodan kärsimyksistä.
 

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Coyotes
Suosittelisin esimerkiksi Löytyy ihan normaali kaupoista muistaakseni 7-8€:n hintaan.

Muutenkin piirrettyjen ystävän kannattaa tutustua noihin Ghiblin leffoihin laajemminkin, koska saatavuus on tällä hetkellä hyvä.

Mitähän mahdat tarkoittaa normaalikaupoilla? Lähin "suurikaupunki" on Oulu, joten jos jotain infoa sais mistä mahtais löytyä kyseisen Ghiblin leffoja, olisin kiitollinen.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mitähän mahdat tarkoittaa normaalikaupoilla? Lähin "suurikaupunki" on Oulu, joten jos jotain infoa sais mistä mahtais löytyä kyseisen Ghiblin leffoja, olisin kiitollinen.
Kyllä niitä löytyy esim. Anttiloista ihan kautta maan. Jos Lappeenrannan kaltaisessa tuppukylässäkin on, niin varmasti on esim. Oulussakin. Prismoissakin voi olla.

Ghibleistä suosittelisin itse eniten Tuulten laakson Nausicaä:a, Henkien kätkemää ja Liikkuvaa linnaa.

Laputaa on monet kehuneet, en ole sitä itse kyllä nähnyt, mutta en epäile, etteikö se olisi laatutuote. Myös Mononoke on huikea ja kolmen parhaan joukossa minun mielestäni (Nausicaän ja Henkien kätkemän lisäksi), mutta sitä ei ole Suomessa vielä virallisesti julkaistu. Ehkä ensi vuosi tuo siihenkin muutoksen.

Muutama muukin Miyazakin teos on näkemättä, mutta eiköhän tuo vaje tule korjattua vielä.

edit. Ja jos Ghiblin elokuvista tykkää, mutta sen ei tarvitse olla Miyazakin elokuva, niin Tulikärpästen hauta on ehdoton. Paljoa surumielisempää animaatiota en keksi.
 
Viimeksi muokattu:

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kyllä niitä löytyy esim. Anttiloista ihan kautta maan. Jos Lappeenrannan kaltaisessa tuppukylässäkin on, niin varmasti on esim. Oulussakin. Prismoissakin voi olla.

Kyllä ainakin meidän paikallisesta City-Marketista löytyy kaikki julkaistut Ghiblit.

Näissä leffoissa on se hyvä puoli, että vaikka pari on selvästi suunnattu lapsille(Ponyo, Totoro), saa noista aikuinenkin irti hyviä kicksejä tarinan ja toteutuksen muodossa. Samoin lapset saavat myös hyviä tunnelmia niistä leffoista, joissa on suomenkielinen ääniraita(Kikin Lähettipalvelu, Kissojen Valtakunta, Henkien Kätkemä, Liikkuva Linna), vaikka leffan perimmäinen sanoma avautuu kokonaisuudessaan vain aikuisille. Noihin kokonaan aikuisille suunnattuihin leffoihin ei ole tehty suomenkielistä ääniraitaa ollenkaan(Porco Rosso, Laputa, Nausicaa jne.)

Ghiblin leffoissa animaatio on perinteistä käsityötä(lähes kokonaan)ja ainakin minä ja lapseni ovat tykänneet näistä huomattavasti enemmän kuin nykyisistä Disneyn/Pixarin 3D-animaatioista. Lisäksi leffojen sanoma on ollut huomattavasti puhuttelevampi kuin noissa jenkkileffoissa.
 

Valkohuulikyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue, Samurai Blue, Arsenal
edit. Ja jos Ghiblin elokuvista tykkää, mutta sen ei tarvitse olla Miyazakin elokuva, niin Tulikärpästen hauta on ehdoton. Paljoa surumielisempää animaatiota en keksi.

Joo, kirjoitin itse tästä aiemminkin. Katselin elokuvan ja voin kyllä ihan rehdisti myöntää, että tuli itkettyä elokuvan päätyttyä. Oli varmasti surullisin elokuva mitä olen koskaan nähnyt, mutta samalla kuitenkin hyvä. Voin suositella.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Joo, kirjoitin itse tästä aiemminkin. Katselin elokuvan ja voin kyllä ihan rehdisti myöntää, että tuli itkettyä elokuvan päätyttyä. Oli varmasti surullisin elokuva mitä olen koskaan nähnyt, mutta samalla kuitenkin hyvä. Voin suositella.

Tähän väliin pakko suositella Bim Mustakorva - elokuvaa joka on traumatisoinut miljoonien lapsien viattomat mielet.
Voitte itse googlettaa hakutuloksia elokuvalle ja sen aiheuttamille reaktiolle. Näin sen itsekin ehkä 10-vuotiaana ensimmäisen kerran ja kyseinen elokuva ei todellakaan ole mikään lastenleffa ahdistavuutensa takia.
 

Brenahan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lennu
Itse olen nyt viimeaikoina tykästynyt kovasti sotaelokuviin, joissa on edes ripaus tositapahtumiin perustuvaa käsitettä.

Ensiksi tuli katsottua Clint Eastwoodin ohjaamat Kirjeitä Iwo Jimalta (Letters from Iwo Jima) ja Isiemme liput (Flags Of Our Fathers).

Näistä ehdottomasti ensiksi mainittu teki allekirjoittaneeseen suuremman vaikutuksen. Kirjeitä Iwo Jimalta kertoi tarinaa japanilaisten näkökulmasta. Elokuva oli lyhykäisyydessään japanilaisten selviytymis tarinaa Iwo Jiman saarella. Suuri Yhdysvaltojen laivasto halusi vallata saariston itselleen ja lopulta myös sen teki. Yhdysvaltoja elokuvassa ei kuvata juurikaan, vaan päänäyttämö on Japanilaisissa sotilaissa ja heidän selviytymisessään.
Elokuva toimii todella hyvin sodista ja historiasta kiinnostuneille, joten annan 4/5 tähteä tästä.

Isiemme liput kuvaa samaista sotaa Yhdysvaltalaisten näkökulmasta. Tässä elokuvassa sotaa ei näytetä yhtä paljoa, vaan keskitytään enemmänkin sankaritarinaan ja nimenomaan sodan sankareihin. Jotka tässä tapauksessa on kolme amerikkalaista sotilasta, jotka nostivat lipun Iwo Jimalle. Kukaan sotilaista ei tunne itseään sankariksi kotimaassaan, jossa he joutuvat esittämään useaan otteeseen kuinka nostivat lipun salkoon ja varmistivat Yhdysvaltojen voiton. Koskettava tarina tämäkin, mutta mielestäni tehty vähän liiaksikin sodan sankaruuteen liittyen. Katsoin kyseiset Eastwoodin ohjaamat elokuvat lähes perätysten, joten tämä ei itselleni uponnut niin hyvin, kun Kirjeitä Iwo Jimalta. Toki jos välissä olisi ollut pidempi aika, tai ei olisi muistanut toista elokuvaa olisi tämäkin ollut huomattavasti parempi silmissäni. Tähtiä antaisin tälle 3/5.

Kolmas elokuva mikä tuli katsottua oli Rescue Dawn. Tämä elokuva kertoo Vietnamin sodasta ja juurikin lentokone pommituksista. Amerikan laivaston lentäjä Dieter Dengler (Christian Bale) lähtee 3 muun lentäjän kanssa pommittamaan Laosia. Kaikki näyttää hyvälle kunnes Denglerin koneeseen osutaan ja hän joutuu tekemään pakkolaskun suoraan savannin keskelle. Enempää spoilaamatta elokuva kertoo Vietnami/Laosilaisesta vankilaleiristä, josta Dengler yrittää pakoon. Tarina on todella hyvä ja kertoo mielestäni hyvin sademetsän vaikeista olosuhteista. Elokuva on keskivaiheiltaan hiukan yksitoikkoinen, mutta se ei minua häirinnyt juurikaan. Tähdet 4/5.

Muut leffakerholaiset voisivat antaa vinkkejä muihin sotaelokuviin, jotka perustuisivat suurimmaksi osin tositapahtumiin. Ja semmoisia elokuvia, jotka ovat jääneet pienemmälle huomiolle, koska aikalailla on tullut sota elokuvia katseltua lävitse.
 

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Coyotes
Kyllä ainakin meidän paikallisesta City-Marketista löytyy kaikki julkaistut Ghiblit.


Olihan siellä ja mukaan tarttui tämä Porco Rosso. Nyt vaan toivomaan ettei naikkoinen olisi sitä nähnyt! Pitää harkita Ghiblin muita teoksia, kunhan on ensin ehtinyt katsoa tämän.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eilen tuli katsottua In the Valley of Elah, joka veti aivan sanattomaksi. Näin hyvää elokuvaa ei ole tullut nähtyä vuosikausiin. Koskettava tarina, loistavat näyttelijät. Aivan käsittämättömän hieno elokuva.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Eilen tuli katsottua In the Valley of Elah, joka veti aivan sanattomaksi. Näin hyvää elokuvaa ei ole tullut nähtyä vuosikausiin. Koskettava tarina, loistavat näyttelijät. Aivan käsittämättömän hieno elokuva.

Syynäilin tuon itsekin Viasatilta. On tuo Tommy Lee Jones karu näyttelijä ja varsinkin kun on ikää tullut lisää. Leffa oli ihan ok ja tosiaankin tarina itse on koskettava.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tuli katsastellut toisenlainen jouluelokuva - tässä leffassa ryyppäävä, tappeleva, varasteleva ja naiva pukki pisti oikein kunnolla rytinäksi. Kyseessähän on Billy Bob Thortonin tähdittämä Bad Santa.

Kyllähän leffa sai minutkin naurahtamaan kunnolla muutaman kerran, vastaavasti sitten tuli fiiliksiä, että mitä hittoa minä tätä oikein katson. Vaikka esim. nyrkkeilytreenaus -kohtauksen saattoi jotenkin aavistaa, niin kyllähän se kuitenkin kaikessa korniudessaan rupesi naurattamaan. Munille vaan ja onnea!

Pakko kuitenkin tunnustaa, että onhan Billy Bob Thorton tehnyt uransa aikana monia huomattavasti laadukkaampia suorituksia, ensinnä tulee mieleen loistelias suoritus jälkeenjääneenä tappajana leffassa Sling blade. Suosittelen kyseistä leffaa varauksetta.

vlad.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pakko kuitenkin tunnustaa, että onhan Billy Bob Thorton tehnyt uransa aikana monia huomattavasti laadukkaampia suorituksia, ensinnä tulee mieleen loistelias suoritus jälkeenjääneenä tappajana leffassa Sling blade. Suosittelen kyseistä leffaa varauksetta.
Kyllä, aivan huikea elokuva. BB Thornton sekä näyttelee loistavasti, että on kirjoittanut aivan mahtavan elokuvan. Eli siis jos en väärin muista, niin hänen käsikirjoituksensa ja sai siitä Oscarin. Ihan ansaitusti. Todella maukas ja epätavallinen jenkkikuva, lähes kaikki mahdolliset kliseet vältetään. Kerronta on todella kutkuttavan sujuvaa ja välillä painostavankin seesteistä.

Sarjassamme elokuvia, jonka voi katsoa melkein milloin tahansa ja missä tahansa.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kävin äsken katsomassa Coenin veljesten uusimman, elokuvan nimeltä A Serious Man. Kyseessä siis draamaa ja mustaakin mustempaa komediaa, ja täytyy sanoa että oli kyllä ainakin erilainen elokuva. Coenit yleensä uppoaa meikäläiseen ja ihan hyvä oli tämäkin joskaan ei loistava. Monta kertaa tuli fiilis että voikohan tässä nyt nauraa ja näki että vieressä pidätellään kanssa. Eli nauraa siis sai jonkun verran mutta elokuva ei missään nimessä ollut mitään "tykitystä". Varovainen suositus Coenien ja mustan komedian ystäville, ensitreffeille ja lohtuelokuvaksi ei välttämättä olisi minun valinta. Ei missään nimessä synkkä elokuva kuitenkaan, mutta vastoinkäymisiä riittää, sanotaan näin.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Tulipa tänään taas katsottua muutama leffa. Tällä kertaa vuorossa oli hiukan omituisempia tekeleitä, tosin sellaisista kyllä pidän kuin sika limpusta.

Nacho Libre oli yllättävän hyvä komedia. Jack Black vetää hyvän roolin meksikolaisena painijamunkkina ja välillä nauratti hyvinkin. Kuvaustyyli oli varsin erikoinen komedialle, mutta pysyi konsistenttina ja sopi hyvin tähän leffaan.

Donnie Darkon olin joskus aiemminkin nähnyt, mutta varsin katsottava leffa on kyllä kyseessä. Juonen kuvio on monimutkainen ja näin toisella katselukerralla eräät asiat aukesivat kyllä paremmin.

Tideland oli illan viimeinen leffa. "Kaunis ja hirvittävä" oli kuvaus DVD-kotelon kannessa ja sitä elokuva kyllä oli. Pääosaa vetää nuori tyttö, ja erittäin hyvin vetääkin. Aikuisen näkökulmasta eräät osat leffasta olivat kyllä irvokkaita, mutta kuten ohjaaja Terry Gilliam sanoo, lapsen näkökulmasta katsottuna asiat näyttävät täysin erilaisilta. Kuitenkin kaverini sanoin "se pedarimummo meni hiukan yli"... Kaiken kaikkiaan kyllä hieno leffa ja kannattaa kyllä katsastaa. Mielen on syytä olla kuitenkin avoin. Tiukkapipoille tulee pitkä kaksituntinen.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Donnie Darkosta kannattaa koittaa hankkia se pitempi, Director's Cut versio... Se tuo tarinaan hieman enemmän syvyyttä ja yhdistää henkilöitä enemmän. Ainoa puute on parissa kohdassa tapahtunut kappaleen vaihto joka vain tuntuu väärältä kun tietää toisen version. Ja tietysti kielirajoitteisille puuttuvat suomenkieliset tekstitykset.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joo, kirjoitin itse tästä aiemminkin. Katselin elokuvan ja voin kyllä ihan rehdisti myöntää, että tuli itkettyä elokuvan päätyttyä. Oli varmasti surullisin elokuva mitä olen koskaan nähnyt, mutta samalla kuitenkin hyvä. Voin suositella.

Elokuvassa on saatu kyllä uskomattoman hyvin katsoja jäämään koukkuun ja elämänään näiden lasten mukana niin ilossa kuin surussa. Kun vielä ottaa huomioon sen että elokuva spoilaa itse oman loppunsa ensimmäisen 3 sekunnin aikana joka oikeastaan vain syventää tätä "tunnesidettä" kun huomaa koko elokuvansa toivovan että "mitä jos ei sittenkään..." vaikka tarina vääjäämättömästi etenee kohti jo tiedossa olevaa loppua. Aivan uskomaton elokuva!
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Pitkästä aikaa tuli viime viikonloppuna katsottua Godfrey Reggion "Koyaanisqatsi".

Edelleen todella vaikuttava filmi, jossa hienolla kuvallisella kerronnalla saadaan rakennettua juoni, vaikka filmissä ei siis ole yhtään näyttelijää eikä edes kertojaa. Philip Glassin musiikki toimii saumattomasti yhteen leffan kanssa.
 
Donnie Darkon olin joskus aiemminkin nähnyt, mutta varsin katsottava leffa on kyllä kyseessä. Juonen kuvio on monimutkainen ja näin toisella katselukerralla eräät asiat aukesivat kyllä paremmin.

Donnie Darkosta kannattaa koittaa hankkia se pitempi, Director's Cut versio... Se tuo tarinaan hieman enemmän syvyyttä ja yhdistää henkilöitä enemmän. Ainoa puute on parissa kohdassa tapahtunut kappaleen vaihto joka vain tuntuu väärältä kun tietää toisen version. Ja tietysti kielirajoitteisille puuttuvat suomenkieliset tekstitykset.

Kiitoksia, kiitoksia..

En tajua miten on päässyt livahtamaan ohi ilman huomiota tämä leffa. Eilen sitten katsoin tuon director's cutin ja olipa vain loistoleffa. Suosittelen lämpimästi mustan huumorin ystäville. Elokuva oli nautinto eikä päästänyt nukkumaan vaikka sanalla sanoen jo yötä vasten väsytti melkoisesti. Vähän harmitti, kun elokuva loppui.

Onneksi en ollut katsonut aiemmin, joten ei ollut mielipidettä rinnastaa normiversioon.
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Kävin äsken katsomassa Coenin veljesten uusimman, elokuvan nimeltä A Serious Man. Kyseessä siis draamaa ja mustaakin mustempaa komediaa, ja täytyy sanoa että oli kyllä ainakin erilainen elokuva. Coenit yleensä uppoaa meikäläiseen ja ihan hyvä oli tämäkin joskaan ei loistava. Monta kertaa tuli fiilis että voikohan tässä nyt nauraa ja näki että vieressä pidätellään kanssa. Eli nauraa siis sai jonkun verran mutta elokuva ei missään nimessä ollut mitään "tykitystä". Varovainen suositus Coenien ja mustan komedian ystäville, ensitreffeille ja lohtuelokuvaksi ei välttämättä olisi minun valinta. Ei missään nimessä synkkä elokuva kuitenkaan, mutta vastoinkäymisiä riittää, sanotaan näin.

Varsin surkea elokuva tosin. Olen aina pitänyt Coenin veljesten leffoista, mutta tämä oli elokuva joka ei naurattanut yhtään. Ei herättänyt minkäänlaisia tunteita paitsi sen, että kehtaisko lähteä kesken leffasta poissa.

Jos haluaa katsoa juutalaista komediaa idealla "not much ado about anything", niin suosittelen, no en ainakaan tätä elokuvaa.

Ahdisti katsoa elokuvaa luuserista, joka ei osannut sanoa mitään mihinkään.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Jos haluaa katsoa juutalaista komediaa idealla "not much ado about anything", niin suosittelen, no en ainakaan tätä elokuvaa.

Ahdisti katsoa elokuvaa luuserista, joka ei osannut sanoa mitään mihinkään.
Ihan vinkkinä. Tässä oli draama naamioitu (melko onnistuneesti) mustan huumorin kuoreen. Kyse ei ollut mistään juutalaisten tai saamattomien luusereiden kustannuksella vitsailusta. Näillä elokuvilla usein on syvempi merkitys, jonka joko tajuaa, ei tajua, tai jota ei ole edes tarkoitettu tajuttavaksi, vaan pohdittavaksi. Parhaita elokuvia ovat ne, joita miettii jälkeenpäin. A Serious Man todellakin oli sitä. IMDB:n 8.1 pistettä ei välttämättä ole ylihypetystä, vaikka parempiakin elokuvia olen nähnyt.
 

Wiesellike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks & Kärpät
Tulipa eilen 2012 katsottua. Oli itseasiassa parempi kuin odotin. Tehosteista täysi kymppi. Enpä ole ennen nähnyt kuinka paikkoja pistetään paskaksi yhtä lahjakkaasti kuin tässä. Mutta juoni oli liiankin ennalta-arvattava, mikä toisaalta ei yllätä tämän lajityypin ollessa kyseessä. Oikeastaan tämä oli Day after tomorrowin sisar-elokuva tyyliin samaan aikaan toisaalla, niin samanlaisia nämä Emmerichin kaksi elokuvaa ovat. Oivaa aivot narikkaan viihdettä kuitenkin.
 

Theone

Jäsen
Oikeastaan tämä oli Day after tomorrowin sisar-elokuva tyyliin samaan aikaan toisaalla, niin samanlaisia nämä Emmerichin kaksi elokuvaa ovat.

Itse mietin tuota samaa kun leffaa katselin. Leffa oli kyllä aikamoista kuraa, tehosteet tosin olivat pääsääntöisesti todella näyttäviä.

Hienosti tuossa elokuvassa ohitettiin tuon muijan miehen/miesystävän/mikälieolikaan kuolema. Toki esteet pitää raivata, että pääsee ennalta-arvattavaan tulokseen.

0-0.5*/5*

En suosittele, ehkä krapulaleffana menee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös