Mainos

Jatkoajan leffakerho

  • 2 413 845
  • 12 321

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ehdottomasti kannattaa jättää väliin. Kyllä tolla asenteella jokainen efektitykitysleffa aiheuttaa paiseita pallien ympäristöön.
Efektileffoja on sarjismaailmastakin* tehty tyylillä ilman noin selkeää perseilyä, mitä M. Bay eli Miika Lahti harrastaa. Jokainen sen leffa on keltasävyillä korostettua silmänruokaa, samaa paskaa eri nimikkeellä. Valitettavasti Transformers meni pilalle tästä syystä. Optimus Prime on top-3 kuningas pikku pojan maailmassani, mutta pelkästään sen vuoksi en kykene ykköstä sanomaan hienoksi elokuvaksi. Nostalgia-arvoltaan tuhottoman suuri, mutta loppua kohden sekin karisi. Nostalgian vuoksi tulee jatko-osakin varmasti katsottua, vaikka oikeasti kai parempi olisi olla katsomatta, ettei hienot muistot murene kaiken maailman amiksia kosiskelevan tuuban keskelle.

Terveisin toinen fanipoika.

*Esimerkkinä vaikka X-Menit.

Edit: Uusien Batmanien tyylinen synkyys olisi ollut omiaan Transformersiin. Vajaan huumorin ja pehmopornon yhdistelmä nyt vain ei anna kovin kunnianhimoista kuvaa leffasta. Olisivat käärineet voittonsa edes tyylillä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse odottelen edelleen huomattavasti enemmän G.I. Joe: Rise of the Cobra elokuvaa. Johtuen ihan siitä, että Transformerit eivät lapsena edustaneet koskaan niin suurta juttua, toisin kuin G.I. Joe, meillä paremmin Action Forcena tunnettu ilmiö. Omasta mielestäni tässä on persoonallisemmat hahmot.

Nähdyn trailerin ja kuvamateriaalin perusteella on tuoltakin suunnalta jonkin asteen raiskausta kyllä tuloillaan, mutta pakko kait näitä on päivittää 2000-luvulle, koska kasarilla lapsuuttaan viettäneet "vanha" pierut ei varmaan näitä leffoja yksistään miksikään kassamagneeteiksi veisi jos niitä heidän/meidän mieliksi tehtäisiin.

Eli ihan sen nostalgian takia on kyllä mentävä katsomaan loppukesästä. Toivotaan, että sarjan mielenkiintoisimmat ja samalla parhaat hahmot ovat saaneet toimivan käsittelyn, eli pääasiassa roistot Destro, Cobra Commander ja Zartan. Ninjat on toki aina ninjoja ja en usko, että niitä nyt onnistutaan mokaamaan (odotan kyllä Snake-Eyesin ja Storm Shadow'n yhteenottoja mielenkiinnolla), mutta juuri tuo mainitsemani kolmikko on aika kriittinen tekijä fiiliksen kannalta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nähdyn trailerin ja kuvamateriaalin perusteella on tuoltakin suunnalta jonkin asteen raiskausta kyllä tuloillaan, mutta pakko kait näitä on päivittää 2000-luvulle, koska kasarilla lapsuuttaan viettäneet "vanha" pierut ei varmaan näitä leffoja yksistään miksikään kassamagneeteiksi veisi jos niitä heidän/meidän mieliksi tehtäisiin.
En nyt tiedä, tarvitsisiko näitä aivan täysin meikäläisten ehdoilla tehdä, mutta kyllähän X-Menit ja Batmanitkin ovat kassaan jotain tuoneet. Ja ovat olleet siitä huolimatta leffoina vähintäänkin siedettäviä, Batmanit jopa hyviä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Näistä uusimmista Batmaneista en osaa oikein sanoa, koska siitä on sarjakuvamuodossakin kait julkaistu todella monentyylisiä ja tunnelmaisia, mutta kyllähän X-Menit myös oli aika paljon päivitetty tähän päivään, eli ei ollut mitään värikkäitä trikooita ja tyyli elokuvissa oli tietyllä tapaa sci-fimäinenkin. Mikä kyllä toimi, vaikka asioita olikin muuteltu.

Muutteleminen ei ole sinänsä paha, mutta jos alkuperäisaiheen tunnelma on särjetty ja hahmot runnottu lähes tunnistamattomiksi tapauksiksi, niin silloin homma ei kyllä sitten pelitä.

G.I. Joen kohdalla jää nähtäväksi onko mitään alkuperäisen tunnelmasta onnistuttu säilyttämään. Toivotaan, mutta hiukan pahaa pelkään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Näistä uusimmista Batmaneista en osaa oikein sanoa, koska siitä on sarjakuvamuodossakin kait julkaistu todella monentyylisiä ja tunnelmaisia, mutta kyllähän X-Menit myös oli aika paljon päivitetty tähän päivään, eli ei ollut mitään värikkäitä trikooita ja tyyli elokuvissa oli tietyllä tapaa sci-fimäinenkin. Mikä kyllä toimi, vaikka asioita olikin muuteltu.
Tarkoitin ennemminkin kokonaisuutta, koska kyllä tietysti leffat on pakko tehdä nykyisyyteen. Tai pakko ja pakko, mutta itse oikeastaan pidän siitä. En ole mikään hc-fani, vaan ihan mielelläni näen nykytekniikkaa elokuvissa niin toteutuksessa kuin tarinan sisällä. Lähinnä läpinäkyvä katsojien kalastelu pin up-meiningillä ja typerillä vitseillä kuvottaa. Kai tässä on kyse siitä, että harmittaa itselleni niin nostalgisten hahmojen tuominen tuollaisen kuonan keskelle. Joku Fantastic Fourin pilaaminen ei mua koskettanut tippaakaan, mutta näiden robottien kanssa on eri meininki.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Kyllahan se vahan niin on etta jos annat Michael Baylle kasikirjoituksen ja rahaa, se muuttaa kullan paskaksi hyvin tehokkaasti. Ehka maailman ansioitunein siina hommassa, kaikki mihin se koskee muuttuu taysin arvottomaksi roskaksi. En ole tata uusinta nahnyt, mutta varmasti tulee olemaan ihan samaa linjaa kuin kaikki edellisetkin hengentuotteet joten en odota innolla leffan nakemista. Mutta varmasti tulee nahtya kun muksuja on talossa ja vaimokin haluaa tuon rainan tsekata.

Minulle on tullut oikeasti monta kertaa Bayn leffoja katsoessa paha mieli siita kuinka paljon kaypaa rahaa on poltettu kamalan roskan tuottamiseen....tekijamiesten kasissa niilla rahoilla olisi tehty 10 hyvaa elokuvaa, tai ruokittu joku nalanhadasta karsiva afrikan maa 10 vuodeksi.

Nytkin tuli kylmat vareet kun mietin sita day after tomorrow:n kohtausta jossa jannut juoksee kylmaa ilmaa karkuun ja seinat jaatyilee perassa. Voi hyva luoja. Miksi? Miksi ihmiset MAKSAA naista "elamyksista"?
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Nytkin tuli kylmat vareet kun mietin sita day after tomorrow:n kohtausta jossa jannut juoksee kylmaa ilmaa karkuun ja seinat jaatyilee perassa. Voi hyva luoja. Miksi? Miksi ihmiset MAKSAA naista "elamyksista"?
Tietysti jos elokuvatietämys on tällä tasolla, niin kai sitä voi kaiken Bayn tuottaman / ohjaaman pistää paska -lokeroon. Vaikka sitten muidenkin paskat ohjaukset.

The Day After Tomorrowhan on surullisen kuuluisan Roland Emmerichin ohjaama, ei Bayn. Joskin Emmerichkin on tehnyt ihan mukiinmenevääkin jälkeä. The Thirteenth Floor sekä Independence Daykin yltiöpatriotismistaan huolimatta ovat hyvinkin viihdyttäviä elokuvia. Sen sijaan juuri TDAT ja 10,000 B.C. ovat aivan järjetöntä kuraa.

Baylta löytyy kuitenkin listaltaan Bad Boys 1&2, The Rock sekä The Island, joita ei nyt hyvällä tahdollakaan voi pistää maailman paskimpien elokuvien joukkoon.

Toki jos väkisin haluaa lytätä Hollywoodin blockbustereita niin siinä tapauksessa yltiöpäinen perusteeton kritiikki on ymmärrettävää.
 
Nytkin tuli kylmat vareet kun mietin sita day after tomorrow:n kohtausta jossa jannut juoksee kylmaa ilmaa karkuun ja seinat jaatyilee perassa. Voi hyva luoja. Miksi? Miksi ihmiset MAKSAA naista "elamyksista"?

Alkoipas naurattamaan. En ihan kaikkea allekirjoita (etenkään sitä afrikanmaan ruokkimista), mutta tuo on niin naulan kantaan ettei tosi. Ja parastahan siinä on, ettei tuo kyseinen sontakohtaus jäänyt ainoaksi melko vitun idioottimaiseksi kohdaksi kyseisessä jätöksessä, jota elokuvaksi kutsutaan.
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Alkoipas naurattamaan. En ihan kaikkea allekirjoita (etenkään sitä afrikanmaan ruokkimista), mutta tuo on niin naulan kantaan ettei tosi. Ja parastahan siinä on, ettei tuo kyseinen sontakohtaus jäänyt ainoaksi melko vitun idioottimaiseksi kohdaksi kyseisessä jätöksessä, jota elokuvaksi kutsutaan.

Ihan vain sen takia, että se on siistiä?

Vaikka pidän enemmän elokuvista, joissa on ideaa ja ajatusta, on myönnettävä, että jos tehdään ns. ISO elokuva, siis puhutaan isosta elokuvasta, jossa ei ole mitään muuta järkeää kuin vain sen isous (vrt Bad Boy 2, Transformers), niin siinä Michael Bay on mestari.

Joskus elokuva voi olla vain viihdyttävä aivotnarikkaan-elokuva, ei kaiken pidä olla äärisyvällistä ja synkkää.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Tietysti jos elokuvatietämys on tällä tasolla, niin kai sitä voi kaiken Bayn tuottaman / ohjaaman pistää paska -lokeroon. Vaikka sitten muidenkin paskat ohjaukset.

The Day After Tomorrowhan on surullisen kuuluisan Roland Emmerichin ohjaama, ei Bayn. Joskin Emmerichkin on tehnyt ihan mukiinmenevääkin jälkeä. The Thirteenth Floor sekä Independence Daykin yltiöpatriotismistaan huolimatta ovat hyvinkin viihdyttäviä elokuvia. Sen sijaan juuri TDAT ja 10,000 B.C. ovat aivan järjetöntä kuraa.

Baylta löytyy kuitenkin listaltaan Bad Boys 1&2, The Rock sekä The Island, joita ei nyt hyvällä tahdollakaan voi pistää maailman paskimpien elokuvien joukkoon.

Toki jos väkisin haluaa lytätä Hollywoodin blockbustereita niin siinä tapauksessa yltiöpäinen perusteeton kritiikki on ymmärrettävää.


Juu, olipa moka, mutta totuus on etta pidan naita molempia jannuja ihan saman paskan suoltajina ja siita virhe myos johtui, ei niinkaan tietamattomyydesta. Valitettava tosiasia on etta kumpikin olisi voinut tuon kohtauksen ohjata. Emmerichia en arvosta myoskaan yhtaan. Emmerichin syntilistalla pahin on independence day, joka ei minulle ainakaan maistunut yhtaan....elokuva jonka vuoksi vihasin Will Smithia pitkaan, vaikka mies kylla osaa jotenkin naytellakin (I, Robot, I am Legend ja Seven pounds).

The Island ja The Rock ovat toki Bayn uran huippuhetkia, mutta ei niita millaan voi viela mihinkaan huippuleffojen kastiin tunkea. Toimintaleffoina ok, mutta molemmissa pelasti tasokkaat nayttelijat paljon (McGregor, Johansson, Buscemi, Connery, Harris ja varauksin Cage).

13th floor oli kylla ihan ok, vaikka hivenen sekava ja kaoottinen ajoittain ja nayttelijatyo ei aina ollut ihan parhaalla mahdollisella tasolla...mutta siina leffassa Emmerichilla ei ollutkaan rajattomia rahoja kaytossa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Joskus elokuva voi olla vain viihdyttävä aivotnarikkaan-elokuva, ei kaiken pidä olla äärisyvällistä ja synkkää.

Makuja on monia. Minä en jaksa katsoa kovinkaan montaa minuuttia näitä aivotnarikkaan-leffoja. Tähän kategoriaan luen suurimman osan nyky-Hollywoodin tuotannosta. Suurin osa näistä mutantti- ja sarjakuvasankarieepoksista, yltiöpatrioottisista leffoista, toimintaspektaakkeleista joissa ei ole muuta ideaa kuin esitella kahta komeampia efektejä sun muita. Miksi tuhlata ainoa elämänsä katsomalla paskaa? Niin, no makuja on todellakin monia kuin myös mielihaluja.

vlad.
 

Disaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs
Comedy Central Roast of Flavor Flav

Eli kysessä siis Flavor Flavin roast. Mukana menossa mm. Greg Giraldo, Jimmy Kimmel, Katt Williams, Lisa Lampanelli, Carrot Top, Patton Oswalt, Snoop Dogg, Ice-T ja tietenkin itse Flavor Flav. Huikean hauskaa & ilkeää vittuilua alusta loppuun ja kaikki saavat kuulla kunniansa, ihan yleisöä myöten.

Jos ei jaksa hankkia DVD:tä tai rosvokalastaa netistä, niin tämä löytyy kyllä 'tubestakin.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Eli kysessä siis Flavor Flavin roast.

Meinasin kirjoittaa vastaavan William Shatnerin roastista, mutta en sit ollu varma mihin ketjuun se olisi sopinut. Parhaimmillaan ihan loistavaa settiä vaikka ajoittain komedia perustuu lähinnä kirosanoihin joiden suorasukainen käyttäminen ilmeisesti jenkeissä on erityisen hauskaa tietyistä syistä.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Baylta löytyy kuitenkin listaltaan Bad Boys 1&2, The Rock sekä The Island, joita ei nyt hyvällä tahdollakaan voi pistää maailman paskimpien elokuvien joukkoon. Toki jos väkisin haluaa lytätä Hollywoodin blockbustereita niin siinä tapauksessa yltiöpäinen perusteeton kritiikki on ymmärrettävää.

Minä en halua "väkisin lytätä hollywoodin blockbustereita", mutta ainakin itse olen sitä mieltä että jos kilon ulostetta kääräisee 10000$ silkkiliinaan, ei se siltikään todellisuudessa ole muuta kuin nyytillinen paskaa.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Miksi tuhlata ainoa elämänsä katsomalla paskaa? Niin, no makuja on todellakin monia kuin myös mielihaluja.

vlad.
Paskalla on varmasti monta määritelmää, genre- ja tyyliuskollisuus elokuvan puolelta ja toisaalta tietoisuus ja arvostus näille asioille katsojan puolelta ratkaisee lopulta, voiko elokuvasta nauttia.

Mutta kyllä, eihän tätä uusinta Nick Cage-elokuvaa jaksa kukaan katsoa tuntia pitempään, ellei nyt ole aivan käsittämätön tekemisen puute.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Paskalla on varmasti monta määritelmää, genre- ja tyyliuskollisuus elokuvan puolelta ja toisaalta tietoisuus ja arvostus näille asioille katsojan puolelta ratkaisee lopulta, voiko elokuvasta nauttia.

Niin, kuten mainitsinkin, "makuja on todellakin monia kuin myös mielihaluja". Itse en voisi kuvitellakaan katsovani jotain Transformersia tjsp. tai Ramboa vaan mielummin käytän sitten tämänkin ajan vaikkapa lukemalla Tähdet ja avaruus-lehteä tai katsomalla jotain klassikkoa menneiltä vuosilta. Jos pitäisi valita Chaplinin The Kid'in ja Rambon välillä niin ei tekisi tiukkaakaan tehdä päätös kumman katsoisin. Mielummin vaikka useampi kerta Chaplinia kuin kerta Ramboa.

Kokonaisuudessaan katsoisin kuitenkin, että makuni ulottuu varsin laajalle alalle elokuvamaailmaa - aina klassikoista kauhuun ja scifiin. Ehdoton vaatimus on kuitenkin se, että elokuvalla on oltava syvyyttä ja sanomaa.

vlad.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Juu, olipa moka, mutta totuus on etta pidan naita molempia jannuja ihan saman paskan suoltajina ja siita virhe myos johtui, ei niinkaan tietamattomyydesta. Valitettava tosiasia on etta kumpikin olisi voinut tuon kohtauksen ohjata.
Itse kyllä kastitan Emmerichin ja Bayn täysin erilaisiksi. Emmerich keskittyy nykyään apokalyptisiin visioihin ja keskittää tehostedollarit pallon tuhoamiseen, kun taas Bay tekee juuri tätä katu-uskottavuuden ansaitsemiseksi monien vihaamaa aivot narikkaan -actionia helvetin hyvin.

Emmerichia en arvosta myoskaan yhtaan. Emmerichin syntilistalla pahin on independence day, joka ei minulle ainakaan maistunut yhtaan....elokuva jonka vuoksi vihasin Will Smithia pitkaan, vaikka mies kylla osaa jotenkin naytellakin (I, Robot, I am Legend ja Seven pounds).
Mikä ID4:ssa on sinun mielestäsi se suurin synti? Eli heitäpä pieni yhden kappaleen kriittinen kirjoitus kyseisestä leffasta.

The Island ja The Rock ovat toki Bayn uran huippuhetkia, mutta ei niita millaan voi viela mihinkaan huippuleffojen kastiin tunkea. Toimintaleffoina ok, mutta molemmissa pelasti tasokkaat nayttelijat paljon (McGregor, Johansson, Buscemi, Connery, Harris ja varauksin Cage).
Eivät pelkät huippunäyttelijät takaa hyvää lopputulosta. Väittäisin, että juuri tällaisen isomman tähtikaartin takana ohjaajalta vaaditaan todella paljon, jotta kokonaisuus pysyy kasassa.

13th floor oli kylla ihan ok, vaikka hivenen sekava ja kaoottinen ajoittain ja nayttelijatyo ei aina ollut ihan parhaalla mahdollisella tasolla...mutta siina leffassa Emmerichilla ei ollutkaan rajattomia rahoja kaytossa.
Tämä on hyvä pointti.

Emmerichin maineesta huolimatta odotan hyvin suurella mielenkiinnolla elokuvaa 2012, jonka teaseri on helvetin vakuuttava. Enemmän leffaa avaava traileri kertookin jo, että tällä(kään) kertaa Emmerich ei petä tästä elokuvatyylistä pitäviä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse kyllä kastitan Emmerichin ja Bayn täysin erilaisiksi.

Tyyliltään heidät voi kyllä laittaa ehkä eri kastiin, mutta siinä he menevät kyllä täysin samaan kastiin että molemmat tekevät järkyttävän paskoja elokuvia. Täysin epäuskottavaa, kliseistä paskaa jossa jenkkiliput liehuu ja jokainen juonenkäänne on täysin ennalta arvattava. Ei putoa kyllä ainakaan minulle näiden herrojen elokuvat. Armageddon on edelleenkin elokuva jota en ole kyennyt katsomaan loppuun saakka, vaikka olen pari-kolme kertaa yrittänyt.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Täysin epäuskottavaa
Kuka on päättänyt, että elokuvien pitäisi olla uskottavia? Tällä lauseella kuitattuna jokainen scifi-, fantasia- yms elokuva on järkyttävää paskaa, koska on "epäuskottava".

Omasta mielestäni paskin perustelu koskaan, enkä kohdista tätä nyt sinuun vaan kommentoin yleisesti, koska tätä kuulee niin usein.

Kliseisyyden, ylipatriotismin vihaamisen kyllä ymmärrän hyvin. Itseäni ne eivät niin pahasti nakerra, kun puhutaan toimintaelokuvista.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kuka on päättänyt, että elokuvien pitäisi olla uskottavia? Tällä lauseella kuitattuna jokainen scifi-, fantasia- yms elokuva on järkyttävää paskaa, koska on "epäuskottava".

Minun mielestäni sci-fi tai fantasiaelokuvistakin on mahdollista tehdä sellaisia että katsojan on mahdollista uskoa että sellaista voisi oikeastikin tapahtua (hyvänä esimerkkinä esim. Star Wars). Mitä minä tarkoitan tuolla "epäuskottavalla" esim. Emmecihin ja Bayn elokuvista puhuttaessa, on se että nämä herrat eivät pysty mitenkään luomaan tuollaista illuusiota ja heidän elokuviensa juonissa on ihan liikaa reikiä. Juuri esim. tuollaiset kohtaukset kuin tuo surullisenkuuluisa "Pakkanen seuraa pääosanesittäjiä pitkin käytäviä" nakertavat ihan liikaa näiden elokuvien uskottavuutta, vaikka esim. tuon The Day After Tomorrowin aihepiiri oli sellainen että sen ainakin jotenkin voisi uskoa ihan oikeastikin tapahtuvan. Mutta tuon kohtauksen jälkeen oli vaan sellainen "Ei vittu!" -olo, eikä koko elokuvaa enää voinut ottaa ollenkaan tosissaan.

EDIT: Toinen esimerkki: Independence Dayn, joka muuten ei ole ihan huonoimmasta pääsä Emmerichin elokuvista, loppuratkaisu jossa nämä sankarit lentävät sinne avaruusörkkien komentoalukseen mukanaan joku kytyinen läppäri ja asettavat tällä läppärillä tietokoneviruksen näiden örkkien komentoalukseen. Siis näiden samaisten örkkien, joiden pitäisi olla teknologiassa miljoonia vuosia ihmisiä edellä. Ja millä se edes sai sen koneen kiinni siihen avaruushemmojen tietokoneeseen, oliko nämä alienit jättäneet koneisiinsa USB-liitännän ihan kaiken varalta? Tuollaiset epäloogisuudet ja typeryydet elokuvissa ärsyttävät minua ihan sairaasti, ja vaikka joku Independence Day olikin visuaalisesti ihan komea elokuva niin tuo kohtaus viimeistään pilasi sen ihan täydellisesti (toki siinä ärsytti myös tämä yltiöpatrioottisuus ja muu kliseisyys).

Ehkä olen liian tarkka kun tuollaisiin asioihin kiinnitän huomiota, mutta ei sille vaan mahda mitään että minua ärsyttää tuollainen. Täysin epäuskottavastakin aiheesta voi tehdä uskottavan elokuvan jos vaan ohjaaja/käsikirjoittaja osaa asiansa, mutta sitä en voi kyllä sanoa Emmerichistä ja Baysta.
 
Viimeksi muokattu:

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Mikä ID4:ssa on sinun mielestäsi se suurin synti? Eli heitäpä pieni yhden kappaleen kriittinen kirjoitus kyseisestä leffasta.

Siina on niin paljon arsytysta etten millaan saa yhteen lauseeseen mahtumaan. Mutta yritetaan valitut palat versiota. Amerikan presidentti taistelee alieneita vastaan hands on, Amerikkalainen rapajuoppokin on tehokkaampi alieneita vastaan kuin koko muun maailman armeijat yhdessa, kaikki muut istuvat kadet ristissa kamelinpaskassa aavikolla ja odottavat etta suuri ja kaunis ameriikka ja sen juopot ja presidentit pelastavat paivan. Jeff Goldblumin hajamielisen professorin naytteleminen on raastavaa katseltavaa. Will Smith vetaa alienia turpaan ja heittaa peraan one linerin. Alienit kayttavat windowsin kanssa yhteensopivaa kayttojarjestelmaa joten heidan tuhoamisensa on loppujen lopuksi sitten aika yksinkertaista. Tuossa nyt niita muutamia asioita jotka arsyttivat. Minua myos rasittaa nama vakisin paalleliimatut draama/romanssi jutut toimintaelokuvissa, ne tuntuvat jotenkin eparehellisilta ( Pearl Harbor, hyi helvetti....keta kiinnostaa etta Beckinsale panee kahta solttupoikaa ja jannut on kavereita, taustalla kuolee tuhansia ihmisia...olisi senkin tuhlatun filmin voinut kayttaa kuvaamaan miten amerikka TODELLA vastasi Pearl Harboriin, eika mitaan tyhjien varastohallien rypalepommitusta ja Afleckin/Hartnettin skismoja).


Emmerichin maineesta huolimatta odotan hyvin suurella mielenkiinnolla elokuvaa 2012, jonka teaseri on helvetin vakuuttava. Enemmän leffaa avaava traileri kertookin jo, että tällä(kään) kertaa Emmerich ei petä tästä elokuvatyylistä pitäviä.


Niin, onhan tuo teaseri vakuuttava, ja pidan kylla aiheesta, mutta Emmerichin nimi on kuin litra oljya makean veden tankkiin. Eikohan siella taas tahtiliput heilu ja amerikka lopussa estaa maailmanlopun. Amerikkalainen raajarikko juoppo, jonka vaimo on jattanyt ja lapset eivat oikein katso hanta ylospain voittaa perheensa takaisin ja loytaa jeesuksen, ja pelastaa siina sivussa maailman poraamalla reian merenpohjaan jotta ylimaaraiset hyokyaallot menevat sinne. Ja ajelee Hummerilla paskarinkia niin kauan etta pilvet kaikkoavat ja aurinko paistaa jalleen.

EDIT: -OO- tuossa jo mainitsikin tuon tietokonevirusjutun.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Omasta mielestäni paskin perustelu koskaan, enkä kohdista tätä nyt sinuun vaan kommentoin yleisesti, koska tätä kuulee niin usein.

Joel Quenneville, oletko se sinä?

Nojuu vitsit vitseinä. Minullekaan näiden herrojen leffat ei juuri uppoa. Jotkut menevät jotenkuten popcorn-viihteenä, jos pystyy ummistamaan silmiä esim. edellä mainituilta epäloogisuuksilta. Mutta jos leffanautintoa haluaa hakea, kannattaa panostaa johonkin muuhuun ohjaajaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Bay tekee juuri tätä katu-uskottavuuden ansaitsemiseksi monien vihaamaa aivot narikkaan -actionia helvetin hyvin.
Eipä tässä enää kolmekymppisenä kaipaa mitään kotifilosofin leimaa otsaansa tai palstalla pullistelun vuoksi hauku erinäisiä tuotoksia.

Minä en pidä Bayn tyylistä tehdä leffoja erityisesti muutamien pointtien vuoksi. Ensinnäkin, aihe kuin aihe, mukana on imelä rakkaustarina. Tätä sivuaa pehmopornomaiset otokset naisista. Sitten tulee autoja, takaa-ajoja ja epärealistisia tulitaisteluita, joihin sovitetaan one liner joka väliin. Räikeä värimaailma, jotta silmäkarkki korostuu. Siinä niitä nyt nopeasti mieleen tulleina. Tiivistettynä, todella pinnallisia leffoja.

Onhan noita vikoja toki muidenkin leffoissa, joita kykenen jotenkin katsomaan, mutta ei läheskään niin korostetusti, kuin mr. Baylla. Otetaan esimerkiksi Bourne-trilogia. Takaa-ajoja ja sankarin poikkeuksetta selvittämiä kamppailuja riitti läpi elokuvien, mutta hiukan eri otteella kuin vaikkapa jossain Bad Boys 2:ssa, jonka valitettavasti menin joskus katsomaan. Se, että aiheesta huolimatta edes tavoitellaan realistisuutta tai sitä, miksi se mielletään eri genreissä, tekee leffasta jo siedettävän. Jatkuva one linereiden tulva ja keltasävyiset hidastuskuvat tissivako paljaana taistelevasta sankarittaresta ei sitä mielestäni ole. Jos se on aivot narikkaan-viihdettä jollekin, olkoon niin, mulle se ei ole edes sitä, vaan halpaa ja laskelmoitua kuraa.

Ymmärrän kyllä, miksi Bay pärjää leffoillaan. Minua ei tämä touhu muuten häritsisi, ellei mies olisi kusaissut Transformersia. Kyllä minä kakkosenkin katson aikanaan, mutta ottaahan se päähän, kun miettii, että aiheesta olisi voinut duunata oikeasti hyvänkin sarjisleffan. Nyt sen katsoo, kun muuta ei ole tarjolla, mutta lapsuuden muistot pakottavat. Toivottavasti vähäiset odotukset saavat tällä kertaa positiivisen leffakokemuksen aikaiseksi.

Voi olla, että mulla on keskimääräistä tylsempi leffamaku. Pidän vahvoista draamoista, joissa pyritään pääsemään ihmismielen sisälle, välittämään elämän eri värejä, tuoksuja ja tuntemuksia. Iloja, suruja, romantiikkaa, raivoa, pienen ihmisen arkea tai suurmiehen elämäntarina. Rakkautta ennen aamua jatko-osineen on hyvä esimerkki edellä kuvatusta, Pahuus, Ja keskellä virtaa joki, Kaunis mieli, American History X... eri tyyppisiä kaikki, mutta yhtäkaikki vahvaa draamaa.

Elokuvassa voi olla myös kepeä meininki, kuten Maailman nopeimmassa intiaanissa, ei synkkyys tai realistisuus ole mikään itseisarvo. Hyvän mielen leffat ovat omia suosikkejani, vaikkeivat ehkä klassikoiksi nousisikaan. Joskus puhdas komediakin iskee, ei tosin niissäkään enää kovin usein kassamagneetit. Historialliset spektaakkelit ja sotaleffat ovat yleensä mun makuuni vähintäänkin ok-tasoa, vaikka aivan huippuja ei hivottaisikaan. Joku Gladiaattori on legendaarinen, eilen katsomani Valkyria taas ok, vaikka periaatteessa en pitänyt alleviivaavasta tyylistä. Aihe kuitenkin pelasti paljon.

Että näin täällä päin kuvaruutua.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
The Day After Tomorrowhan on surullisen kuuluisan Roland Emmerichin ohjaama, ei Bayn. Joskin Emmerichkin on tehnyt ihan mukiinmenevääkin jälkeä. The Thirteenth Floor sekä Independence Daykin yltiöpatriotismistaan huolimatta ovat hyvinkin viihdyttäviä elokuvia. Sen sijaan juuri TDAT ja 10,000 B.C. ovat aivan järjetöntä kuraa.
Tämä on tietty makuasia, mutta mielestäni Stargate ja The Patriot ovat myöskin ihan katsottavia. Ja nyt kun tuon The Thirteenth Floorin mainitsit, niin kannattaa mainita myös Trade.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös