Tänään olisi tarkoitus lähteä katsomaan Enkelit ja Demonit. Onko kukaan käynyt tuota katsomassa? Mitä piditte?
Joo, tulipa nyt sitten käytyä katsomassa tämä. Ja jonkinlainen pettymyshän tuo oli. Minä nimittäin pidin
Da Vinci koodista, minusta se oli varsin onnistunut filmatisointi, ja siksi odotukset tätä "kakkososaa" kohtaan oli ihan kohtuulliset. Varsinkin kun tätä ei mitenkään kiireessä tehty vaan ihan ajan kanssa. Mutta ei tämä kyllä Da Vinci koodin tasolle yltänyt oikein millään tasolla.
Lähtökohtahan on jo se että ainakin minusta tuo Enkelit ja demonit on kirjanakin huonompi kuin Da Vinci koodi, joten vaikea elokuvastakaan on parempaa tehdä. Esim. nämä kaikki mytologiaan liittyvät elementit puuttuvat tästä E&D:stä, tai niitä on ainakin merkittävästi vähemmän kuin DVK:ssa. Juuri tämä "mystiikka" ja mytologia oli minusta DVK:n parasta antia joten tämä Enkelit ja Demonit jää vähän liian perinteiseksi toimintaelokuvaksi. Mutta vaikka alkuperäisteoskaan ei ole "ykkösosan" veroinen niin ei se silti niin huono ole kuin tämä elokuva, kyllä Howardin ja kumppaneiden olisi pitänyt siitä enemmän saada irti, kirjaa on karsittu aika rankalla kädellä ja minun mielestäni ei kovin onnistuneesti.
Näyttelijöistä
Tom Hanks tekee ihan OK työtä Langdonin roolissa, jatkaa oikeastaan siitä mihin jäi DVK:ssa.
Ayelet Zurerin esittämä Vittoria jää jotenkin kolkoksi ja etäiseksi hahmoksi verrattuna
Audrey Tautoun esittämään Sophie Neveu'hun DVK:ssa. En tiedä johtuuko se sitten käsikirjoituksesta vai näyttelijästä.
Stellan Skarsgård tekee totutun hyvää työtä, kuten myös
Evan McGregor. Muut henkilöhahmot jäävät vähän ohkaisiksi. Pääpahiksena häärivä
Nikolaj Lie Kaas ei pysty edes lähelle samanlaiseen suoritukseen kuin
Paul Bettany DVK:ssa.
Visuaalisesti Howard on jälleen tehnyt hienoa työtä, ja äänimaailmakin soundtrackeineen on onnistunut. Sääli vaan että muu elokuva ei oikein yllä samalle tasolle. Se täytyy kyllä sanoa että en ihmettele yhtään jos katolinen kirkko on suhtautunut tähän elokuvaan vähän nuivasti, elokuva ei nimittäin anna kovin kaunista ja ylevää kuvaa kirkon toimista ja toiminnasta. Näitä asioita olisi minun mielestäni voinut tuoda vähän enemmänkin esille.
Tälle voisi antaa 2½ tähteä viidestä.