Mainos

Jatkoajan juomisenhallintakerho

• 86 788
  • 195

Doaner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arizona Coyotes, Shane Doan
Itse olen ollut nyt tasan 2 viikkoa juomatta tippaakaan mitään alkoholipitoista. Ai että kylmä olut maistuu nyt hyvältä. Eli tähän päivään loppui tämä putki!

lade

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse olen ollut nyt tasan 2 viikkoa juomatta tippaakaan mitään alkoholipitoista. Ai että kylmä olut maistuu nyt hyvältä. Eli tähän päivään loppui tämä putki!

Ylioppilaskirjoitukset ohi? Sama täällä! Voisi nauttia lasillisen, mutta VAIN lasillisen tuossa myöhemmin illalla..

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Koitetaan taas kuitenkin pysyä kohtuudessa, bissen juomisessa on se hyvä puoli, että jos tasaiseen tahtiin ottaa niin ei lähde homma käsistä. Vaan jos nakkaa sekaan vähänkin drinkkiä niin hups vaan!
Käsillä on taas se perinteinen överijuomisen aika, eli miesten kalastustapahtuma ensi viikonloppuna. Ainakin viimeiset kolme kertaa on tullut vedettyä ihan käsittämättömät läskit, kirkasta viinaa aamuyöllä suoraan pullosta jne.

Nyt varaan matkaan vain olutta. Ja selkärankaa. Kiertävä jallupullo on aika houkutteleva.

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kirjoitanpa nyt uuden vuoden kunniaksi sellainen viestin, että ns. överi-kännääminen on alkanut vituttaa, vaikka sitä ei läheskään joka kerta juomisessa tapahdukaan. Sitä tapahtuu joskus ja ne kerrat, kun sitä tapahtuu, niin kova morkkis tulee. Nyt ei ole siis kyse alkoholismista ja purkautumisesta, vaan käytöksen muuttamisesta alkoholin kanssa. Tämä uudenvuodenaatto oli hyvä esimerkki liiasta määrästä viinaa kerralla suht pieneen aikaan, ja vitutushan siitä jäi käteen. Teen ehdottomasti lupauksen siitä, että överi-kännejä en enää vedä.

Varsinkin terävät juomat yhditettynä pitkään baari-iltaan johtavat usein siihen, että menee muisti, ja kontrolli häviää kokonaan. Jos juo olutta, siideriä tai lonkeroa kohtuullisen määrän, niin kaikki on ok (kunhan niitäkään ei tolkuttomasti vedä), eikä siinä sen ihmeempää. Tiedän itse rajani parhaiten. Siihen päälle voi myös nauttia esim. konjakin, mutta olen huomannut, että esim. 3-4 terävää annosta miedompien päälle vaikuttaa siten, että kontrolli alkaa häviämään pikkuhiljaa... mutta varmasti.

Överikänneissä menee iso tukku rahaa, ja käyttäytyminen on hölmöä, eikä silloin todellakaan saa rahoille vastinetta. Ja silloin vituttaa jälkeenpäin aika kovin. Ei siis pelkkä raha, vaan yleinen "heiluminen" ja "rymyäminen". Ehkä sitä alkaa tulla vanhaksi, kun tuollaisiin asioihin kiinnittää enemmän huomiota :) Yleensä näihin vaikuttaa muutama huono kokemus, ja sitä kautta sitä sitten haluaa ns. järkevöittää toimintaa. Ja vaikka mitään super-hölmöä ei olisikaan tehnyt, niin silti sitä haluaa poistaa överit kokonaan.

Onko muilla sellaisia hommia, että varsinkaan terävät juomat, tai yleensä ylipitkät baari-illat isoine viinamäärineen eivät oikeen sovi, ja joskus kiepsahtaa överin puolelle. Eli suomeksi sanottuna niin, että alkoholin kanssa on "sinut", mutta haluaisi muuttaa tiettyjä asioita alkoholin nauttimisessa? Esimerkiksi vähentää annosmääriä ravintolassa jne.?

Rattlehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gundit
Onko muilla sellaisia hommia, että varsinkaan terävät juomat, tai yleensä ylipitkät baari-illat isoine viinamäärineen eivät oikeen sovi, ja joskus kiepsahtaa överin puolelle. Eli suomeksi sanottuna niin, että alkoholin kanssa on "sinut", mutta haluaisi muuttaa tiettyjä asioita alkoholin nauttimisessa? Esimerkiksi vähentää annosmääriä ravintolassa jne.?
Överikännit todellakin ovat perseestä monessakin suhteessa ja itselläni tuppaa olemaan taipumusta niihin. Eikä siinä mitään, mutta olen kesän jälkeen huomannut huolestuttavan piirteen saavan valtaa aina kun menee överikännin puolelle: aggressiivisten taipimusten nousu ja rähinäkännin oireet. Vielä en onneksi ole saanut lättyyni ja mitään tositilannetta ei oikeastaan ole ollutkaan, mutta kuka sanoo, ettei sellainen olisi jo seuraavalla kerralla eli tänään? Ratkaisuksi olen miettinyt tummien oluiden lisäämistä. En juo niitä läheskään samalla tahdilla kuin vaaleita, tiedä sitten mistä johtuu.

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Mulla on nimenomaan ja juurikin tämä sama ongelma. Joka on pysynyt hyppysissä loppuvuoden (ja toivottavasti tulevatkin vuodet) sillä että välttelen tiukkaa viinaa - edellisestä muistinmenetyskännistä on siis onneksi jo jonkin aikaa.

Tuossa muutama viesti ylöspäin ennakoin lokakuista kalastusreissua jossa päätin ottaa iisisti - olutta. Reissu meni aivan nappiin, ja sunnuntaiaamulla herätessä oli ihan voittajaolo.
Myös viini tuntuu olevan liian tukevaa silloin kun lähdetään ottamaan selkeästi enemmän kuin "ne pari". Jopa jotkut erikoisoluet saattavat olla kahdeksanprosenttisia - näidenkin kanssa on ollut huonoja kokemuksia. Niitä kun vetää samaan tahtiin kuin peruslageriakin.

Vielä kun oppisi sen, että baarista/juhlista jne. pitäisi aina ymmärtää lähteä silloin kun on vielä oikeasti hauskaa - ei vasta silloin kuin paikka suljetaan!

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
...överi-kännääminen on alkanut vituttaa
Juominen yleensä on tullut siihen pisteeseen, että taitaa jo riittää. Muutama testi viinapään keston suhteen pitää vielä tehdä, ja sitten voikin siirtyä muumilimun pariin. Uutiset näistä ennätyskänneistä (5-9 promillea) ei enää tunnu mitenkään ihmeellisiltä, sillä ne on mahdollista saavuttaa useamman päivän juomisella (ihmisruumis sopeutuu uskomattoman hyvin eri säätöihin). Lähinnä nämä omat testit liittyy nopeaan juomiseen - ei niinkään humalan hankkimiseen.

Mikäli ruumis vielä nuo pari testiä kestää, niin sitten voikin siirtyä nollatoleranssin pariin - ja vielä ihan omasta tahdosta. Häät ja hautajaiset muutamine (max 1-3 snadia) asiaankuuluvine säätöineen ei kuulu tähän.

Tuntuu hieman oudolta sanoa tämä, mutta ei oikein enää maistu...

JK. Ylläoleva ei aggressioiden tai muiden ongelmien takia, mutta on tullut fiilis, että elämää voisi viettää muutenkin.

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Itselläkin on nuo överikännit aivan liian iso osa henkilökohtaista juomakulttuuriani. On ahdistavaa säpsähtää hereillä ja alkaa penkomaan lompakkoa ja kännykkää jos saisi jonkun vinkin siitä, mitä on eilen tullut tehtyä. Kaikki tämä konkretisoitui viime lauantaina 27.12. kun jouduin viettämään yöni putkassa. Syy miksi Nihtidiskoon jouduin oli seuraava: Kaverin kanssa oltiin lähdetty erittäin tukevassa kunnossa pois ravintolasta kun ystävämme miliisi päätti napata tukevasti heiluneen kaverini putkaan selviämään. No, minä fiksuna menin sitten tönäisemään poliisia kun rupes vituttamaan se, että ne nappas mun kaverin. Poliisi ei mun heilumista pitkään kattonut, vaan löi pampulla polveen ja raudoissa putkaan. Kaikesta tästä sain maksaa huonon omantunnon lisäksi sakon, sakon summa oli 280e. Silloin päätettiin kaverin kanssa, että nyt ainakin tammikuu vietetään vesiselvänä.

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Joo-o, kirkkaat ei sitten tunnu sopivan meiksille yhtään enää. Aika uskomatonta, että sellaista kamaa on ihan valtion suojelluksessa tarjolla kohtuuhintaan melkeinpä kellon ympäri joka kadun kulmassa. Olen nyt yrittänyt alkaa tutustumaan eri siidereihin, koska olutta aika harvoin tulee enää juotua. Siduja nauttiessa kohtuutahtiin pöhnä ja känni on sopivalla tasolla ja liikuntaakin saa, kun pitää koko ajan ravata kusella. ;) Nuo monen täällä mainitsemat muistikatkokset on kyllä pahimpia, kun yrittää mielessään koosta paloista kuvaa edellisillan tapahtumista ja sitten joku kaveri vielä heittää mystisesti, että olit eilen aika jurrissa. Toki en sitä kiistä, etteikö drinksuja tekisi mieli, mutta ne pitää jättää ainakin etkoiluilta pois, ottaa sitten baarissa paukun kaksi, jos mieli tekee. Mutta ei enää lekaa kossua, tai fisua startteriksi.

Eli kirkkaat pohjana, niin överiksi menee ja idioottikerroin nousee stratosfääriin. Sidua pohjiksi ja paukut vasta paarissa, niin illasta muistaakin jotain ja yleensä muillakin mun seurassa on ollut kivaa kanssani.

ipaz

Jäsen
Juomisen hallinta on minulla veteen piirretty viiva. Ja juuri konkreettisesti veteen. Jos en aina välillä ohenna humalaan tuloani lasilla tai kahdella vettä ja jätä siis siltä ajalta alkohuolin juomatta on tulos satavarmasti muistin menetys. Toisaalta muistini lähtee usein jo siinä vaiheessa kun olen ainakin muiden puheiden perusteella ihan hyvässä juttelukunnossa. Puhun siis järkeviä, en örvellä enkä tappele. En vain muista mitään.

Ja kyllä tuo muisti tuntuu pätkivän joskus pienemmilläkin alkoholimäärillä. Mistä johtuu? Pitäiskö huolestua?

PieceOfCake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, MP
Eikä siinä mitään, mutta olen kesän jälkeen huomannut huolestuttavan piirteen saavan valtaa aina kun menee överikännin puolelle: aggressiivisten taipimusten nousu ja rähinäkännin oireet.

On muuten täysin samanlaiset oireet alkanut nostaa päätään minullakin tässä viime aikoina. Ensimmäisiä havaintoja kyseisistä piirteistä minullakin joskus kesän jälkeen niiltä baari-illoilta, milloin on hieman mennyt ns. övereiden puolelle. Tätä olen varsinkin krapulapäissäni kummastellut, koska yleensä olen ollut hyväntuulinen, oli sitten minkälainen känni tahansa päällä.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions

Ei liity varsinaisesti överikänneihin, mutta sellaisen muutoksen olen huomannut itsessäni ettei edes "normaalihumalan" juominen huvita. Jostain syystä en vaan enää juuri pidä humalassa olemisesta, vaikka minulla se on yleensä tarkoittanut 5-10 annoksen nauttimista illan aikana. Muisti ei ole mennyt, en ole kaatuillut, oksennellut tai muuta mukavaa. Nykyään tuntuu sellaiset 2-3 annosta olevan vallan passeli per ilta. Toisaalta, tuon verran tekee mieli ottaa 2-3 iltana viikossa. Mikäs siinä on katsoessa vaikka jotain leffaa kun poika on saatu unille, ja ottaa iltapalan kanssa olut tai pari. Tai jotain hyvää viiniä.

Tämä on kai sitä juomatavan keskieurooppalaistumista.

Käräppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Calgary Flames
Itsellä on nyt täysin alkoholiton aika menossa. Loppiaisena viikon rännin jälkeen tuli olo että nyt riittää tämä meno vähäksi aikaa. Eka viikonloppu meni suht helposti tipattomasti ja tästä tämä vain helpponee. Parina viime vuonna olen jo tämmöisen n 2kk tipattoman putken viettänyt ja ihan hyvää nuo on tehneet joten sama ottaa nyt jo vuoden alkuun tämä tauko.

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Ajattelinpas ihan mielenkiinosta kirjata ylös helmikuussa kuinka paljon sitä lientä tulee ihan oikeasti vedettyä. Joskus aikaisemminkin olen tällaisen seurannan tehnyt, ja tulokset olivat kohtuullisen hätkähdyttäviä. Riskikulutuksen rajaksi muistaakseni määritellään 7 annosta kerralla ja 24 annosta viikossa. Etenkin tuo kertakulutuksen raja on aika vaatimaton - reilu sikspäkki. Viikkokulutuksen raja ylittyy tosi harvoin (ehkä jussina, festareilla), mutta helposti tämmöinen kevyt kaverikin jonkun 15 olutta nappaa kun ulos lähetään.
Tähän mennessä helmikuu on kuivahko (jo 6. päivä!), mutta huomenna ollaan menossa ulos syömään ja juomaan. Katotaas pysynkö laskuissa.

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Reippaat viisi viikkoa tipatonta takana ja parikymmentä jäljellä. Pisaraakaan ei ole edes kaljaa tehnyt mieli ja normaalin pubissa tai krapulassa notkumiseen kuluvan ajan olen käyttänyt parempilaatuiseen nukkumiseen sekä treenaamiseen. Sosiaaliset piirit ovat hieman ehkä muuttuneet ts. tapaan nykyisin vähän eri kavereita kaveripiiristäni enemmän kuin aiemmin ja alkaa olla aikaa niille ihan oikeille ystävillekin. Yllättävää tekstiä puolijuopolta mouholta, eikö?

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Ajattelinpas ihan mielenkiinosta kirjata ylös helmikuussa kuinka paljon sitä lientä tulee ihan oikeasti vedettyä...
Helmikuu meni, ja sain kuukauden yhteenlasketuksi määräksi 52 annosta. Tekee 1,85 annosta / päivä. Kaksi kosteaa tapahtumaa tuohon mahtui joista pitää pikkuisen arvioida paljonko joi. Etenkin eilisissä häissä juomani punaviinimäärä on karkea arvio (laitoin 15 annosta eli reilu 2 pulloa.) Juodut alkoholiannokset / päivä: Maanantai 0, tiistai 0, keskiviikko 2, torstai 3, perjantai 19, lauantai 28, sunnuntai 0.

Jatkan samaan malliin.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Tänään mietin, paljonko rahaa paloi juomiseen kuukauden aikana. Sitä kului noin 250 euroa kuussa, ja mainittakoon tässä, että en ole käynyt kapakassa sitten lokakuun.
13 korillista keppanaa kuussa. Mahdutko ovesta enää?

No, mie olen päissäni nytkin, mutta kun ajatellaan sitä että 90-luvulla olin muutamia vuosia kännissä käytännössä koko ajan, asunnottomanakin välillä, saan silti pikku tihneessä tehdä asiaa tähän ketjuun. Hallitsen nimittäin juomiseni. Olen perustanut perheen, elätän sitä, hankin yliopistotutkinnon, teen välillä useampaakin työtä... ja vetelen välillä persettä olalle ihan urakalla. Silti, tai juuri siksi, olen sitä mieltä (taas) ettei alkoholismia ole - on vain luonteen ja mielen heikkoutta. Mikäli ihminen on aikuinen ja kykenevä huolehtimaan itsestään, pystyy hän myös hallitsemaan juomistaan.

Ellei kykene, on AA-kerhoa soveliaampi paikka varmaankin jossain nuppinikkarilla.

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
13 korillista keppanaa kuussa. Mahdutko ovesta enää?

Nyt taas mahdun. Paino on pudonnut kuivan kauden aikana 7 kiloa.

Vastaan tuohon sinun alkoholismifilosofiaasi: ihminen voi olla alkoholisti vaikka hallitsisikin juomisensa. Siihen en ota kantaa, oletko sinä tai olenko minä alkoholisti.

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Viime sunnuntaina tuli täyteen vuoden tipattomuus. Ajatus vuoden tipattomuudesta lähti kun lääkäri ehdotti juomisen vähentämistä. Tästä kehoituksesta kerrottuani kaverille ehdotti hän vuoden tipattomuutta. Ehdotus oli sen verran mielenkiintoinen että päätimme kumpikin olla vuoden tipattomalla. Kaverilla on vielä pari viikkoa jäljellä mutta itsellä tuli sunnuntaina vuosi täyteen. Huomenna ajattelin ottaa sivistyneesti pari olutta parin kaverin kanssa. Toivottavasti Tikkurilan Hemingway's:stä saa Jacobsen original dark lageria.

Tässä ketju DavidKrokett.org:n foorumilla aiheesta.
http://davidkrokett.org/forum/viewtopic.php?f=13&t=1644

- Tinke-80

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Aloitin pari viikkoa sitten tipattoman kuukauden (30 vrk). Tiistaina ollaan siis puolimatkan krouvissa. Taitaa olla neljäs viettämäni tipaton.

Ensimmäisen viikon aikana välillä vähän suu napsasi ja mielessä kävi että onkohan tämä nyt järkevää. Toinen viikko sujuikin sitten ihan omalla painollaan, aika äkkiä siihen alkoholittomuuteenkin tottuu.

Perjantaina olin yksissä juhlissa, oli aika luksusta kun sinne saattoi mennä omalla autolla. Ainoa asia joka tässä vähän tökkii on se, että sellaiset illat joille ei ole mitään ohjelmaa (esim. urheiluharrastuksia) tuntuvat vähän turhan pitkiltä. Pitäisi varmaan kehittää jotain toimintaa. Ehkä jopa sosiaalista elämää? No ei nyt sentään. Jos alkaisi vihdoin opetella kitaran soittoa? Kitara on. Lukeakin voisi tämän netissä notkumisen sijaan. Onneksi tulevat viikot ovat työssä kiireisiä, hyvällä tavalla.

Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Kiitos työni juoppojen ja narkkareiden parissa olen lähes tyystin lopettanut alkoholin käytön, enkä ole tilalle mitään muuta huumetta ottanut ja tupakanhan olen jättänyt pois repertuaaristani jo keväällä. Aivan absolutistiksi en mene itseäni sanomaan, mutta entinen hyvinkin vapaamielinen suhtautumiseni alkoholiin on muuttunut lähes vihamieliseksi. Toivon, että tämä tunne kantaa lopun elämäni. Ja kuten mainitsin aikaisemmin, että ihan täysin absolutistiksi tuskin alan, eli saatan silloin tällöin "lyödä vasaralla peukalooni".

Edit.
Alkuun tämä näkyi olut ostoksieni määrässä, sitten kerroissa ja oluiden voimakkuudessa. Vieläkin tulee aika ajoin otettua olut tai neljä, mutta humalahakuinen juominen on poistunut ja tissuttelukin vähentynyt huomattavasti. Entinen lähes jokapäiväinen alkoholiannokseni on toivottavasti historiaa pysyvästi.

Viimeksi muokattu:

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Jaha, tässä ihan yllättäin huomasin että edellisestä humalastani tuleekin "jo" neljä viikkoa. Aika paljon olisi ollut kaikenlaisia rientoja parina seuraavana viikonloppuna (futiksen & salibandyn saunaillat + poikien levyraato). Kaikki nuo jää kuitenkin työmatkan takia nyt sitten väliin.

Tässähän aivan raitistuu, pahus sentään. Kysymys taitaakin kuulua että pysyykö touhu näpeissä ollenkaan sitten kun seuraavan kerran otetaan enemmän kuin ne klassiset "pari"?

Mukavaa aikaa tämä tämmöinen kun kun ei joudu kärsimään krapulaa. En kaipaa, en sitten ollenkaan.

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tällä kellonlyömällä tulen juoneeksi kolme pulloa viiniä sekä yhden lonkeron viimeksikuluneen kuuden tunnin sisällä.

En koe olevani juurikaan humalassa, vähän viiraa, mutta muuten olo on suht normaali. Olen tosin marinoinut itseäni rankahkosti jo vuosia, mutta työt ja muut velvoitteet olen hoitanut aina pilkulleen.

Mitä tehdä nyt? Ämpärissä on vielä kiljua jäljellä, mutta huomenna pitäisi ajaa autoakin ilmeisesti jossain vaiheessa. Ajanko siis itse puoliltapäivin pikku kiisuissa sen viitisenkymmentä kilometriä valehdellen muijalle, että en ole juonut eilen mitään? Oma ajamiseni on kuitenkin alle promillen höyryissä tarkempaa ja parempaa, kuin muijalla ikinä.

Vai annanko sen ajaa, ja vaarannan kaikki? Sekä parisuhteemme että liikeneturvallisuuden?

Suosikkijoukkue
HIFK
Vai annanko sen ajaa, ja vaarannan kaikki? Sekä parisuhteemme että liikeneturvallisuuden?
Oli muijasi millainen hasardi tahansa, jos se on selvin päin ja sinä kohmelossa, nainen ajaa. Älä nyt saatana tyhmiä kysele. Joten voit rauhassa dokailla lisää, ongelmasi on setvitty.

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)

Annat hänen ajaa. Korvaapa vakuutus ainakin aineelliset vahingot.

Ei ollut tyhmä kysymys, vaan tyhmä kysyjä.

Edit. Niin ja jos sattuu mies/nainensinisissä vastaan niin saat ajaa vastaisuudessa ilman ikäviä rekisterimerkintöjä, rahan menetyksiä ja perheriitoja. Niin ja ainahan voi korkata tasoittavan etupenkillä...

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy