Jatkoajan juomisenhallintakerho

  • 86 186
  • 195

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
Kiitoksia kummallekin vastauksesta, pitää siis käydä kirjaston kautta ko palailee opistolta tänään. Rahalle tosiaan olisi käyttöä, mutta eiköhän sekin kurssi tästä oikene jotenkin. Männä kuussa ei muuten tarvinnut nostaa edes opintolainaa, ko pysytteli baarin ovien toisella puolella.
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Kiitoksia kummallekin vastauksesta, pitää siis käydä kirjaston kautta ko palailee opistolta tänään. Rahalle tosiaan olisi käyttöä, mutta eiköhän sekin kurssi tästä oikene jotenkin. Männä kuussa ei muuten tarvinnut nostaa edes opintolainaa, ko pysytteli baarin ovien toisella puolella.

Kun lopetin dokaamisen tammikuussa 2009, olin läski, naama kauheassa kunnossa, kunto päin helvettiä, koko ajan persaukinen, masentunut ja duunissa vaan kävin olemassa.

Sitten yhtäkkiä olikin 500 euroa kuussa enemmän käyttöön itseä varten. Sai ostettua vaatteita, kunnon vaatteita ensimmäistä kertaa vuosiin. Oli aikaa jja halua urheilla. Urheilulla sai kropankin jonkinlaiseen kuntoon, ja koko ajan tehdään töitä sen eteen, että olisi oikea vartalo.

Henkinen kunto parani jatkuvasti, naiset alkoivat kiinnostua ja löytyi duunikin, jota tehdessä tietää, että miksi on kiva herätä aamulla. Uuden duunin kautta tuli kokeiltua uudestaan ns. sosiaalista juomista, mutta ei sekään kiinnostanut niin paljoa kuin täysin selvä olotila.

Nyt 21 kuukautta myöhemmin peilistä katselee takaisin hyvännäköinen jätkä, joka jaksaa hymyillä ja nauttia elämästä, vaikka tuleekin huonoja päiviä.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Onkohan muuten olemassa mitään "kannustavia" kirjoja alkoholista luopumista yrittäville? Kiinnostaisi lukaista joku sellainen ja mahdollisimman inhorealistisin kuvauksin tehty.

Allen Carr: Easy Way To Control Alcohol. Ei tosin ehkä löydy kirjastosta, mutta googlella löytyy eikä maksa kuin puolikkaan olutlavan verran. Tuon kun luet niin ihmettelet vielä enemmän, miksi ihmeessä ihmiset kaatavat myrkkyä sisuksiinsa ihan vapaaehtoisesti.
 

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
Kävin sitten lainaamassa tuon Seppäsen kirjan ja pakko sanoa, että ihan hyvin imenyt mukanaan, ko 150 sivua mennyt vajaassa päivässä. Paljon painavaa asiaa kirjoittaa hän antaen pohtimista jokaiselle, että mitä järkeä alkoholin käytössä on. Ilman kuitenkaan, että se sortuisi käännytyshenkiseksi raittiusliikkeen tapaan, vaan korostaen omaa valintaa.

Suosittelen kaikille.
 

Bartholomew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings
Tämä koskee oikeastaan kaikkia noita Datsunin aiempia kommentteja, joten en viitsi alkaa ollenkaan lainailemaan.

Eli saman suosikkiseuran lisäksi meillä on täysin samat juomatottumukset. Tai siis sellainen kuva minulle on jäänyt noista sinun kirjoituksistasi. Eli säännöllisesti tekee mieli hieman kallistella mukia.

Ja yleensä minulla menee homma näin. Tiukkaa viinaa pyrin välttämään pohjia juodessa kokonaan (tosin vaihtelevalla menestyksellä). No ei mitään, tulee juotua kavereiden kanssa, lähdettyä baariin, on aivan helvetin hauskaa. Ei mitään oloja seuraavana päivänä, pientä väsymystä lukuunottamatta. Kaikki siis on helvetin hyvin ja näin ollen alkaa oikein miettimään millos sitä seuraavaksi pääsee kupille. Ja tämä hieno meininki jatkuu yleensä useamman kerran putkeen.

Kunnes se pahin tapahtuu ja homma lähtee täysin käsistä. Yrittää juoda kaikki ravintolan viinat. Mitä nopeammin sen parempi. Tulee uskomatonta sähläystä ja yleensä seuraava vaihe on herääminen aamulla kotoa ja eilinen ilta on kuin palapeli, josta on sitten illasta riippuen hukassa joko kaikki palat tai sitten vain suurin osa.

No tästähän se herkku vasta alkaa. Seuraavaan päivään saattaa usein kuulua oksentelu, pelkotilat ja aivan varmasti vitullinen morkkis. Ja mikä hienointa sama olotila jatkuu helposti 3-4 päivää. No fyysinen pahoinvointi nyt yleensä häipyy sentään parissa päivässä, mutta henkinen kärsimys jatkuu pidempään. Ja nämä ovat niitä aikoja kun alkaa ne ikuisen raittiuden lupailut. Ja sitä ihan oikeasti kyllä miettii, että miksi vitussa sitä tulee juotua.

No viikon kahden päästä, sitä alkaa jo mieli kirkastumaan. Ja näin ollen muistuu mieleen ne hemmetin hauskat reissut kaikkine mukavine kohelluksineen. No mitä tästä seuraa, sama ralli on taas valmis alkamaan alusta.

Se on kyllä mainittava, että harvemmin noita sekoilu hommia enää nykyään tulee, mutta tuleepahan nyt kuitenkin.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Tämä koskee oikeastaan kaikkia noita Datsunin aiempia kommentteja, joten en viitsi alkaa ollenkaan lainailemaan.

Eli saman suosikkiseuran lisäksi meillä on täysin samat juomatottumukset. Tai siis sellainen kuva minulle on jäänyt noista sinun kirjoituksistasi. Eli säännöllisesti tekee mieli hieman kallistella mukia.
Jeps, ja muutaman perusjutun kun yrittää pitää mielessä niin alkon kanssa menee ihan hyvin.

- pitää etukäteen päättää se kuinka paljon juo - tuollainen 10 - 12 annosta on aika hyvä yläraja
- unohtaa kaikki terävät
- on ihan fiksua syödä jossain vaiheessa
- ei ole mikään kiire imeä sitä lientä, ja vettäkin kannattaa ottaa
- ja korkki kiinni viimeistään siinä 24 - 01 aikoihin

Kummallista että joskus menee silti överiksi vaikka on näin hyvin homma hallussa...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jeps, ja muutaman perusjutun kun yrittää pitää mielessä niin alkon kanssa menee ihan hyvin.

- unohtaa kaikki terävät
- on ihan fiksua syödä jossain vaiheessa

Nämä kaksi asiaa kun tajuaa ja myös noudattaa, niin voi juhlia missä hyvänsä ja koska vain.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oma juomisenhallintani pitää sisällään kahta sääntöä:
- mieluiten 6 tai alle annosta per ilta. 7 tai 8 ei vie metsään vielä.
- viikolla törpöttely kokonaan pois

Nyt viimeisen kuukauden aikana ei ole paukkunut kertaakaan suurkuluttajan viikkoraja, yleensä tulee otettua 12-14 annosta viikossa.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Itse vähän aikaa pohdin laitanko tähän ketjuun viestin vai avaanko uuden ketjun aiheesta. Mutta päädyin tähän ratkaisuun. Eli olen vuosi sitten lopettanut vuoden tipattomuuden joka oli ihan kokeilu miten olo muuttuu vai muuttuuko ollenkaan tipattomuuden ansiosta. Tämän vuoden jälkeen on juominen jäänyt erittäin vähäiseksi ehkä eniten sen takia että olo seuraavana päivänä on ollut erittäin surkea huonon viinapään takia. Nyt pohdin miten tästä eteenpäin? Jätänkö alkoholin kylmästi pois vai siirrynkö käyttämään alkoholia yhä mutta pienin annoksin?

-Tinke-80
 

Aatos

Jäsen
Nyt pohdin miten tästä eteenpäin? Jätänkö alkoholin kylmästi pois vai siirrynkö käyttämään alkoholia yhä mutta pienin annoksin?

-Tinke-80

Itse jätin kokonaan alkoholin pari vuotta sitten ja en kyllä kadu. Päinvastoin, vaikea kuvitella menettäneensä jotakin.

Paras päätös jonka olen tehnyt !
 

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
Syyskuun 11. päivän jälkeen olen ollut humalaksi laskettavaksi tilassa vain kerran(silloinkin melko lievästi) ja nyt on menossa taas neljäs viikko putkeen ilman tippaakaan alkoholia. Koko aikana en ole muuten juonut yhtään kaljaa, enkä edes olutta. Jouluun saakka ajattelinkin nyt olla aivan raittiina ja jättää pikkujouluissa itsensä häpäiseminen muille.

Olo on menneisiin aikoihin verrattuna sangen mainio ja hommiakin tulee tehtyä ihan eri tavalla. Myös yöunet ovat parantuneet ja lienevät taas "normaalit", kun enää ei tule heräiltyä keskellä yötä kauttaaltaan hikisenä. Kaiken kaikkiaan ihan helvetin hyvä fiilis, kun on jättänyt alkoholin kokonaan pois ohjelmasta. Sosiaalinen elämä on tietysti hieman hiljentynyt, mutta jos en jollekin seuraksi kelpaa selvin päin, niin painukoon vittuun.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt pohdin miten tästä eteenpäin? Jätänkö alkoholin kylmästi pois vai siirrynkö käyttämään alkoholia yhä mutta pienin annoksin?

Jos kysymyksessä ei ollut ongelmakäyttö, niin miksi tehdä minkäänlaisia suuria ja ehdottomia päätöksiä? Otat, jos siltä tuntuu ja jätät ottamatta, jos ei maistu. Eikös sellainen ole ihan normaalia, normaalin ihmisen käytöstä?

Itse otan, kun otan. Enimmäkseen en ota. Välillä pullollinen siideriä, välillä riipasen kunnon kännit. Psykologisesti on periaatteessa aina silloin tärkeää voida vetää pää täyteen. Harvemmin niin tulee kuitenkaan tehtyä. Sopii mulle paremmin kuin hyvin.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Juomisenhallinta on kyllä onnistunut erittäin hyvin. Tein aluksi periaatepäätöksen yhdestä kuukaudesta, jossa kokeilen olla ottamatta tippaakaan. Lokakuussa 2009, tällainen kuukausi tuli sitten pidettyä, koska yksi kuukausi meni niin nopeasti ja helposti, päätin ottaa toisen kuukauden, sitten kolmannen ja pian kuukaudet tulivat ja menivät. Nyt eletään Tammikuuta 2011 ja edelleenkään en ole sortunut.

Olen yllättänyt itseni ja varmasti kaikki muutkin, tosin ongelmani olivat verrattain pieniä, mutta selkeästi ongelmakäyttäjä olin.
Kyse on periaatteesta ja luonteen lujuudesta. Ensiimäiset 2-3 viikkoa ovat ne vaikeimmat, koska edellisestä juomiskerrasta on niin vähän aikaa, mutta kun kuukauden selvittää, se lähtee menemään.
Kaikkein vaikeinta on tehdä muille selväksi, ettei juuri nyt ole kiinostunut juomisesta. Yllättävän paljon tulee tilaisuuksia ja paikkoja joissa kieltäytyminen ilmaiseisesta viinasta ei tahdo mennä muiden jakeluun.

Mutta kun selviää alusta, huomaa muiden kunnioittavan sinun päätöstä/juomattomuutta ja lisäksi oma henkinen tila on varmasti parempi kuin kymmeneen vuoteen. Suosittelen kaikille lämpimästi pienen tauon pitämistä. Jos repsahdan, repsahdan eikä siinä ole sen kummempaa. Mikään putkijuoppo en kuitenkaan ole koskaan ollut, joten sellasta vaaraa ei itselläni ole onneksi, että kun yhden juo, tuleekin sitten kostea kuukausi jos toinenkin. Valitettavasti tällaisia ystäviä tunnen liian monta.
 

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
No niin, tuli sitten otettua tavoitteeksi olla ilman alkoholia koko kuluva vuosi. Haaste on kova, mutta toisaalta syksyllä tuli jo oltua putkeen raittiina yli kaksi kuukautta ilman sen suurempia vaikeuksia, joten myös uskoa onnistumiseen löytyy. Joululomilla tuli kolmisen kertaa kokeiltua dokailuakin ja joka kerta tuloksena oli vain hukkaan heitetty seuraava päivä sekä menetetty muisti. Pakko todeta sekin, että niiden jäljelle jääneiden muistikuvienkaan perusteella ei baarissa ollut edes erityisen kivaa, joten aika turhia reissuja kaikki. Olis voinut jättää väliin..

Eli hyvillä mielen kohti toivottavasti 100% raitista vuotta 2011!
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
No niin, tuli sitten otettua tavoitteeksi olla ilman alkoholia koko kuluva vuosi. Haaste on kova, mutta toisaalta syksyllä tuli jo oltua putkeen raittiina yli kaksi kuukautta ilman sen suurempia vaikeuksia, joten myös uskoa onnistumiseen löytyy. Joululomilla tuli kolmisen kertaa kokeiltua dokailuakin ja joka kerta tuloksena oli vain hukkaan heitetty seuraava päivä sekä menetetty muisti. Pakko todeta sekin, että niiden jäljelle jääneiden muistikuvienkaan perusteella ei baarissa ollut edes erityisen kivaa, joten aika turhia reissuja kaikki. Olis voinut jättää väliin..

Eli hyvillä mielen kohti toivottavasti 100% raitista vuotta 2011!

Pitänee lainata tätä viestiä, koska tämä lienee lähes identtinen minun tarinaani. Syksyllä olin noin kaksi kuukautta juomatta, loppuvuodesta otin toki kolme kertaa vähän enemmän ja tuli noita saunaoluita otettua myöskin. Nyt tavoitteena on alkuun olla ainakin tämä Tammikuu juomatta ja katsoa, jos vaikka sitten koko vuosi. Mitään en ole kenellekkään kuitenkaan luvannut, en edes itselleni eli jos sorrun niin sorrun. Kävi miten kävi, niin olen kuitenkin jo onnistunut osatavoitteessa, jonka voi vaikka tarkistaa kalsarikänniketjusta minun viestien osalta. Olen yhä sinne kirjottaneista kärki kymmenikössä, mutta muistaakseni viime vuonna niitä viestejä tuli sinne vain kymmenisen, eli olen vähentänyt juomistani todella rankalla kädellä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kävi miten kävi, niin olen kuitenkin jo onnistunut osatavoitteessa, jonka voi vaikka tarkistaa kalsarikänniketjusta minun viestien osalta. Olen yhä sinne kirjottaneista kärki kymmenikössä, mutta muistaakseni viime vuonna niitä viestejä tuli sinne vain kymmenisen, eli olen vähentänyt juomistani todella rankalla kädellä.
Heh, ai se viestien vähyys Kalsarikänniketjuun todistaa, että vietät raitista elämää... ;) Kyllähän itsekin kupittelen suhteellisen usein, mutta en silti kirjoittele sinne juurikaan. Jos nyt tietysti aina ei ole kalsaroinnista kyse.

No ei, uskon kyllä sinua. Hauskuutti vaan, että tuo olisi ikään kuin vakuuttava todiste, jos ei kirjoittele jonnekin ketjuun viestejä humalassa.

***

Olen itse tässä nyt kohta ollut pari viikkoa tipattomalla. Ei kyllä ole lainkaan huono juttu henkisen tilan kannalta. Omalla kohdalla tämä ei kyllä kuukausiksi varmaan pääse venymään. Edes kuukauden pituiseksi, mutta on se hyvä välillä vähän tsempata ja miettiä valintojaan. Mikään tammikuun juttu tämän ei tarvitse olla, vaan yhtä lailla näitä pausseja voisi pitää ympäri vuoden. Kesällä ehkä vähän vaikeampaa motivoida, kun terassikutsuja yms. satelee.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Heh, ai se viestien vähyys Kalsarikänniketjuun todistaa, että vietät raitista elämää... ;) Kyllähän itsekin kupittelen suhteellisen usein, mutta en silti kirjoittele sinne juurikaan. Jos nyt tietysti aina ei ole kalsaroinnista kyse.

No ei, uskon kyllä sinua. Hauskuutti vaan, että tuo olisi ikään kuin vakuuttava todiste, jos ei kirjoittele jonnekin ketjuun viestejä humalassa.

***

Mikään tammikuun juttu tämän ei tarvitse olla, vaan yhtä lailla näitä pausseja voisi pitää ympäri vuoden. Kesällä ehkä vähän vaikeampaa motivoida, kun terassikutsuja yms. satelee.

Kieltämättä hyvän vertauskuvan laitoin, mutta tosiaan, olen ihan oikeastikkin vähentänyt juomista ja juomiset taas mitä viime vuonna join, tapahtui enää harvoin yksin, vaan ne oli enempi sosiaalista juomista. Eli siltäkin kantilta on juomiseni muuttunut parempaan suuntaan.

Ja joo, ei tämä ole minulla mikään tammikuun juttu, nyt vain sattuu olemaan tammikuu. Ja kuten sanoin, mikään virallinen tavoite ei ole olla juomatta koko vuotta, mutta yritetään nyt ainakin.
 
Viimeksi muokattu:

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Voipi olla nuoren iän ja opiskelujen takia tuppaan melkein viikoittain ottamaan. Yleensä se jää kyllä yhteen kertaan, joka on keskiviikko tai torstain. Toisinsanoen opiskelijabileissä suurimmaksi osaksi enään käyn. Itselläni vikana on se, että en baarissa oikein osaa olla ilman juomaa. Siihen tottui alkuaikoina, että aina kun juoma loppui mentiin tiskille hakemaan jo uutta. Tämän takia muutaman kerran on sitten mennytkin hieman överien puolelle. Pitäisi luultavasti oppia olla edes hetki ilman sitä juomalasia baarissa. Tai ostella niitä alkoholittomioa
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Ja joo, ei tämä ole minulla mikään tammikuun juttu, nyt vain sattuu olemaan tammikuu. Ja kuten sanoin, mikään virallinen tavoite ei ole olla juomatta koko vuotta, mutta yritetään nyt ainakin.

Elettävänä on kuitenkin vain tämä hetki tai maksimissaan päivä kerrallaan. Tunnen/olen tuntenut rappioalkoholisteja, jotka ovat olleet juomatta päivän kerrallaan yli 18 000 päivää. En pysty sanomaan, onko helpompi olla juomatta päivän, kuukauden tai vuoden, mutta nuo tuntemani alkoholistit ovat/olivat juomatta aina yhden päivän kerrallaan. Itselläkin tämä päivä on mennyt juomatta alkoholia. Huomenaamulla on taas uusi päivä edessä.

Tsemppiä sinulle!
 

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
Jeah, se olisi sitten tipaton tammikuu taitettu ja edessä vielä 11 kuivaa kuukautta lisää. "So far so good" voisi luonnehtia projektin sujumista, eikä minkäänlaisia intohimoja ole ainakaan toistaiseksi ilmennyt lähteä kupittelemaan tai ostaa edes himaan muutamaa huurteista. Erityisen tyytyväinen olen itseeni ollut myös siinä mielessä, että vaikka tilanne opiskelujen ym. suhteen on aika stressaava tällä hetkellä, niin ei ole edes käynyt mielessä helpottaa oloa alkoholin avulla. Toisekseen kauppareissuilla huomaan käveleväni oluthyllyjen editse ilman haluja ostaa sieltä mitään, vaikka toisinaan saatankin pysähtyä katsomaan jonkin uutuus- tai erikoisoluen kiinnostavaa etikettiä.
 

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tämä menee kyllä tipattoman maaliskuun viettämiseksi. Kun homma ei pysy hallinnassa, niin silloin on pakko pistää roti hommaan vaikka näin. Haaste on kova, koska en ollut suunnilleen viikkoakaan aikuisikäisenä selvin päin, mutta kerta se on ensimmäinenkin.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Tämä menee kyllä tipattoman maaliskuun viettämiseksi. Kun homma ei pysy hallinnassa, niin silloin on pakko pistää roti hommaan vaikka näin. Haaste on kova, koska en ollut suunnilleen viikkoakaan aikuisikäisenä selvin päin, mutta kerta se on ensimmäinenkin.
Tsemppiä ja muista olla ylpeä itsestäsi. Varoitan että raittiuteen jää helposti viikoiksi koukkuun varsinkin jos urheilee aktiivisesti. Treeni maistuu ja viikonloppuisin on ihan mahtava herätä aikaisin ilman kankkusta,
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Sanovat nuo juopot, että pitää päättää olla juomatta vain tänään, eikä sen pidempiä ajatelmia kannata olla. Ehkä silti ketjua kuvaava nimi olisi myös: Jatkoajan huomisenhallintakerho.

Mitään en julkisesti lupaa mutta päässäni on ajatus.
 

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tsemppiä ja muista olla ylpeä itsestäsi. Varoitan että raittiuteen jää helposti viikoiksi koukkuun varsinkin jos urheilee aktiivisesti. Treeni maistuu ja viikonloppuisin on ihan mahtava herätä aikaisin ilman kankkusta,

Kiitos tuesta. Aion joka tapauksessa yrittää huomenna sitä kaikkein pahinta eli kohtuuden tietä. Jos se epäonnistuu ja herään sunnuntai-aamuna jostain putkasta tai krapulassa, niin tiedän silloin viimeistään, mistä kiikastaa. Tosin juuri nyt tuntuu siltä, että olen päässyt pahimmasta irti.

Onneksi on oikeasti sellaisia ihmisiä ystävinä, jotka ymmärtävät itsekin tämän. Vertaistukea ei voita mikään. Olen jo kertonut tilanteeni monille ja tulee taatusti noottia, jos kolmannen tuopin jälkeen aion ostaa lisää. Tiedän, että silloin minut pistetään ruotuun. Harmi, että monella samaa juttua ei yksinkertaisesti ole. Yksinkertaistettuna: esim. 3 tuoppia menee vielä, mutta otapa lisää -> tappiin asti ja 3 päivän ränni. Minimissään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös