389 selvää päivää kurkusta alas
Otsikon verran kesti meikäläisellä tipattomuutta, joka loppui kaverin esikoisen syntymisen varpajaisjuhliin.
Selvyysputki alkoi 2006 vappuaattona. Minulla oli keppanapullo kourassa - olin ryypännyt edellisenä päivänä - ja sitten tulikin fiilis, että viina saa puhaltaa puolestani vittuun.
Olen nyt 29-vuotias. 19-kesäisestä asti olin viettänyt varmaan alle kymmenen selvää viikonloppua. Ja juomatapani ovat olleet aina kaikki tai ei mitään. Millekään yhdelle tai kahdelle ei minusta ole. Tauon jälkeen olen muutaman kerran vetänyt pienet kalsarit päähäni, mutta olutta ei ole yksinkertaisesti mennyt alas kuin noin kahdeksan 0,33 tölkkiä kolmosta.
Tänä kesänä on kuitenkin tullut ryypättyä kolme kertaa siten, että pelti on mennyt lujasti kiinni. Yksi näistä oli omat polttarini, ja kaksi kertaa "kalareissulla" Ruotsin Lappiin.
Toinen näistä kalareissuista päättyi eilen ja vieläkin on melko hutera olo ja vituttaa sekä ahdistaa. Jälleen on mielessä selväpäisyysjakso. Minulta mitattiin maksa-arvot ensin viime marraskuussa; ALAT oli yli 400 ja ASAT yli 200. Melko hurjia lukemia.
Minulle vain sattui käymään aika paska mäihä raittiusjaksoni aikana. Minulle puhkesi bipolaarihäiriö, jota kutsuttiin ennen maanis-depressiivisyydeksi. Minulla oli ennenkin ollut tietynlaisia vihellysjaksoja sekä masennuksia, mutta alkoholinkäytön lopettaminen "päästi" taudin valloilleen.
Bipolaarihäiriössä aivojen välittäjäaineet ovat pääroolissa, eli niiden vähyys ja paljous. Itse otaksun, että alkoholi depressanttina esti monesti itse maniavaiheen, johon sorruin syksyllä. Mania romahti muutaman päivän aikana massiiviseen depressioon ja jouduin osastohoitoon.
Nyt on lääkitys päällä ja sairauslomaa tulee vuosi täyteen elokuun viimeinen päivä. Sitten pitäisi ängetä väkisin työpaikalle, mutta kovasti tuntuu ajatus vaikealta kun on tämä vitun masennus päällä - osin itse aiheutettuna ja osin taudinkuvaan kuuluvana. Lääkärillenikin lienee pettymys, kun joudun kertomaan hänelle, että viina on taas tullut mukaan kuvioon kesän aikana.
Ja parahimmat juomisenhallintakerholaiset: mikäli teillä ilmenee masennusta tai edes alakuloa, niin jo yksi annos alkoholia pitää depressiota yllä. Näin sanoi eräs niistä monista lääkäreistä, joiden hoidossa olen tämän saatanan vaikean vuoden aikana ollut.
Olen kokenut muutamina päivinä selkeää viinanhimoa, mutta olen yrittänyt taistella sitä vastaan esimerkiksi pelaamalla Guitar Heroa tai lähtemällä ajelemaan autolla tms.
Yllä puhuttiin siitä, kuinka kaverit alkavat ottaa yhteyttä entistä enemmän kun on itse raittiilla linjalla. Koin itse aivan saman efektin. Ilmeisesti asialla on yhteyttä siihen, kuinka käyttäytyy humalassa.
Yksi saattaa muuttua peräti rakastettavaksi mutta toinen jollakin tapaa negatiivisesti käyttäytyväksi. Tuon 389 päivän jälkeen en ole ollut kertaakaan ns. änkyräkännissä, eli en ole alkanut räkkyillä, vaikka päällä - tai päässä - olisi paavoväyryskänni. Paavoväyryskänni tarkoittaa syvää humalatilaa, jossa toinen silmä tulee viiveellä toisen perässä.
Ja kannattaa lukea työterveyslääkäri Juhani Seppäsen Selvästi juovuksissa -kirja, mikäli kiinnostaa, miltä tuntuu olla vuosi selvin päin.